Onko skitsoidisuus täysin suhteet poissulkeva

Kjfedlksslkfddsffds

Olen huomannut olevani erilainen kuin muut yhdessä asiassa: En kaipaa ihmistä. En ole kiinnostunut ihmisistä. Tämä on erittäin syvällä itsessä oleva piirre jota ei voi "poisoppia". Olen siis aito erakko jolle ihmiset ovat aina rasite.

Olen ollut suhteissa, mutta huomannut että mitä pidemmälle ns. vakaata stabiilia suhdetta eletään sitä vähemmän kumppanilleni lopulta annan huomiota. Alan elämään siis suhteissakin erakkona, ilman tarvetta kontaktille. Toisen ihmisen läsnäolo on OK, mutta hän saa ikäänkuin statistin roolin ja keskityn aivan muihin asioihin, unohtaen suhteen enimmäkseen.

Pystyn jollain tasolla välittämään toisista valtavasti, en ole agressiivinen (lainkaan), olen myös luotettava ja tietyssä mielessä myös altruistinen. Kyse on ennemminkin siitä että se henkilökohtaisuus ja läsnäolo puuttuu lopulta.

Alkusuhteet kanssani ovat mitä ilmeisimmin liki täydellisiä. Tutustuminen ja tapailu ovat suhteideni parasta aikaa. Tämä johtuu siitä että silloin ihminen kiinnostaa minua, hän on uusi ja tuntematon - tämä mielenkiinto ei vain koskaan pääse kasvamaan "sosiaaliseksi yhteenkuuluvuudeksi" ja aidoksi "me" ihmissuhteeksi. Se olen aina minä. Tämä vaikuttaa pitkissä suhteissa itsekkyydeltä ja onkin sitä, mutta en tarkoita tai toivo sitä - se on se millainen olen.

Kysymykseni siis onkin: Onko olemassa naisia joille se henkilökohtainen suhde ja ns. "yhteinen elämä" ei ole merkityksekästä? Voinko löytää stabiilin olotilan tutuksi käyvän ihmisen kanssa joka elää omaa elämäänsä erillään minusta - ja yhteinen aikamme on ajoittaista ja perustuu ennenkaikkea seksiin ja lämmön jakamiseen, miellyttävään hetkittäiseen yhdessäolemiseen, tutusta - mutta erillisestä - ihmisestä nauttimiseen jonka kanssa ei ole standardinmukaista saman katon alla asumista? Onko olemassa naisia joille tuo on toivetila eikä "tyytymistä" suhteeseen joka ei koskaan "kehity" tuota vaihetta pidemmälle?

Voiko etäinen ja saavuttamatonkin löytää oman versionsa pysyvästä toivotusta suhteesta?

5

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klhjgdlkfhjghj

      Et kirjoita itsestäsi.

      • KFmksldfds

        Kyllä muuten kirjoitan, ainakin siitä itsestä jonka minä tunnen ja hahmotan.


    • dollydimples

      Kuvailet melkoisen hyvin minua.Tosin en ole saanut skitsoidisen pers.häiriön diagnosia, vaan erään muun.
      Minä tosin en kaipaa seksiä. Tulen toimeen mainiosti ilman.
      En rakastu koskaan kehenkään ihmiseen. En osaa enkä tiedä mitä on ra kastaminen kahden ihmisen välillä. Eläimiä rakastan ja luontoa. Esim.kissa on ihana. Se on sopivan etäinen ja itsenäinen samalla kun se myös kiintyy omistajaansa. Eläin ei tenttaa ja kontrolloi. Saan olla oma itseni, tulen hyväksytyksi.
      Olen ollut tällainen aina. Saan ja olen ikäni saanut kuulla olevani itsekäs ja kylmä. Kumpikaan piirre ei pidä paikkaansa. Työskentelen hoitoalalla, ja olen pidetty hoitaja. Olen kyllä lämmin ja avarasydäminen,ennakkoluuloton ja ehdottoman oikeudenmukainen. Luonteeni puolesta sovin hyvin ammattiini, missä on elintärkeää osata pitää emotionaalinen etäisyys, mutta olla ihminen ihmiselle.
      Minä vain en rakasta yhtäkään ihmistä. Minä vain en halua ketään lähelle, koska kukaan ei halua elää kaverisuhteessa kumpikin omillaan. Ehdottomasti vapaana sitoumuksista ja kontrollista. Saada luottamusta ja osoittaa sitä.
      Minulla on paljon tuttavia ja yksi todella hyvä sydänystävä joka elää parisuhteessa. Asumme eri maissa joten emme tapaa joka viikko, eikä kuukausikaan. En ole yksinäinen, mutta olisi kyllä mukava saada hyvä kaveri jonka kanssa viettää laatuaikaa! Ja joka ei sitoisi eikä haluaisi seksiä tietenkään!
      Joten kyllä meitä kummallisia löytyy, ja varmasti enemmän kuin uskotkaan jos vain kaikki uskaltaisivat tulla ulos kaapista!
      Summa summarum; elän hyvää elämää, minulta ei puutu mitään elintärkeää. Olen vapaa ja se on pääasia!
      Niin,ja olen siis nainen.

      • Fsdklsdksdf

        Tuossa oikeastaan ei ole minun kannaltani kuin yksi ongelma, tuo seksi. Olen skitsoidi-seksuaali, seksi on kivaa ja nautin siitä täsmälleen niin kauan kuin toinen ihminen ei ole vahvasti "emotionaalisella alueellani"- ja kumppaniseksuaalisuuteni toteutuu jossain tutustumisvaiheen ja viehätysvaiheen tuntumassa ... tuntemattomien kanssa en halua seksiä, se on jotenkin onttoa ja tuntuu väärästä. Mutta kun seksistä tulee kiintymyksen osoittamisen rutiini väline - ns "pakollista" suhteeseen kuuluva asia jota odotetaan alan ahdistua tilanteesta ja seksuaalinen halukkuuteni vähenee lähes olemattomiin, aseksuaalin tasolle - siis suhdetoteutuksessa. Saatan pääni sisällä haluta yhä kumppaniani vahvastikin mutta en tuo sitä enää konkreettiseksi.

        Etkö sitten toteuta seksuaalisuutta lainkaan? Mikä on suhtautumisesi toisten seksuaalisuuteen? Jos ajattelen kaltaisemme ihmiset yhteen sillä tasolla joka molemmille sopisi, niin mikä olisi suhtautumisesi siihen että esim. itse haluaisin seksiä - ja tuonlaisessa suhteessa seksuaalisuuteni myös toteutuisi parhaiten pysyvällä tavalla. Tämä on kai röyhkeää, mutta pystyisitkö ja haluaisitko osallstua seksiin suoraansanottuna objektina, yksinkertaisesti siksi että tämä kumppanisi saa siitä tarvitsemansa? Vai onko seksi negatiivinen asia jonka et halua koskettavan itseäsi lainkaan, jolloin kaltaiseni joutuisi löytämään jonkun muun seksuaalisen toteutumiskanavan?

        Mietin pitkään tuota että miten suhtautuisin ihmiseen joka ei pysty rakastamaan minua (tai ketään muutakaan). Totesin että se on aika omituinen tilanne, mutta koska rakennan pääni sisäisen "todellisuutta todellisemman maailman" voisin vallan hyvin järjestellä sisämaailmani sisältämään myös rakkauden, joka minulle olisi siis yhtä pätevä kuin ulkopuolinen rakkaus. Jos tälläisellä ihmisellä olisi kuitenkin terve arvoamaailma en pystyisi pitämään rakkaudettomuutta uhkana. Koska "rakkaudettomuuden" myötä tuohon tunteeseen liittyvää reviiriahdistelua ei olisi (ja juuri em. syy on miksi pidemmät suhteeni ovat aiheuttaneet sen että alan elää suhteen ohi ja "hylkään" kumppanini) niin kenties sitä ahdistumista sitten ei tuollaisessa tilanteessa tulisi - jos "ahdistelijalla" ei ole motiivia rakkaudessaan ja kiintymys/vakuuttelutarpeissaan ahdistella. Tällöinhän suhde toteutuisi juuri siinä toivotussa kontekstissa ja minä saisin nuppini sisällä värittää asiat mieleisekseni, ja tämä puolestaan ei johtaisi ulkoisen suhteen muuntumiseksi velvoittavaksi.

        Tuo "Ehdottomasti vapaana sitoumuksista ja kontrollista, saada luottamusta ja osoittaa sitä" onkin sitten se kultainen juttu. Jotain tuollaista toivon kokevani, en tarvi kahleita toimiakseni oikein. Jos suhde toteutuu kun on toteutuakseen kun molemmille se sopii ja oleminen toisen kanssa on hyvä - silloin kun se molemmille sopii - niin sehän on kovasti kaunista.


    • dollydimples

      Jos nyt ihan lyhyesti vastaisin:
      -en todellakaan tunne minkäänlaista tarvetta seksuaalisuuteen. Jos olisin suhteessa, olisi se minun puoleltani 100%selibaatti, toisen tekemiset eivät minua kiinnostaisi niinkauan kun se ei omaan elämääni tuottaisi vaikeuksia.
      -olen ollut suhteessa missä alistuin objektiksi,mutta se ei sujunut koska en voi uhrata itseäni.
      Eihän hyvä ystävyyskään edellytä koskettelemista! Saatan kyllä halata tervehtiessä ja lohdutukseksi,mutta siitä on seksuaaalisuus kaukana.
      Minulla on erittäin tiukat rajat, en anna tulla lähelle.
      Rakkautta en todellakaan tunne. En tiedä oletko kuullut "kiintymyshäiriöstä" - se kai se lähinnä suomeksi olisi? Ilmenee usein juuri adoptiolapsilla.
      Elän erittäin täysipainoista elämää näin, ja nautin vapaudestani. O)len hyväksynhyt itseni vaikka ympäristön on usein vaikea hyväksyä.
      Vapaus onminulle A ja O ja sitä en pois anna!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe