Upporikkaiden perheiden lapset

Mansionhouse

Minulla on kaksi teinityttöä, joilla on kavereina rikkaiden perheiden lapsia. Ovat kyllä enemmän kavereita kuin ystäviä. Olen työtön. Asumme vaatimattomasti. Olen köyhä. Minun on tosi vaikea suhtautua lasteni rikkaisiin kavereihin. Yläkoululaisen lapseni "kaveri", erittäin hyvätuloisen lääkäriperheen esikoistyttö pyörittää koko luokkaa; kutsuu luokan tytöt viettämään kotilinnaansa aikaa (verkostoituminen alkaa varhain). Vanhemman tyttären lukiokaverina on paikallisen miljönäärin lapsi. Nuorempi lapseni hämmentyi, kun ensimmäistä kertaa vieraili lääkäriperheen amerikkalaistyylisessa kartanossa. Nyt hän kertoo silmät sädehtien kaikista talon hienouksista. Kysyn itseltäni, olenko vain kateellinen. En osaa vastata. Onko tämä siis kateutta? Tunnen itseni ja kotini surkeaksi verrattuna heihin, niinkuin todellisuudessa tulojen perusteella onkin. Alemmuutta? Tunnen kuuluvani alempaan luokkaan, vaikka minulla on loppututkinto yliopistosta. Kappas vaan, humanistiselta alalta. Valkokaulusköyhälistöä. Miten minun pitäisi suhtautua lääkäriperheen tyttöön, joka on tottunut käskemään, vaatimaan, pompottamaan muita? Hän manipuloi luokan tyttöjä, on suuttunut primadonna, jos kokee että huomio ei ole 100% hänessä.

En edes aloita rikkaiden perheiden lasten varustetasosta. Lomamatkoista. Harrastuksista. Omat teinityttöni pärjäävät kyllä koulussa, ovat ns. kympin tyttöjä. Aikaisemmin ajattelin, että perheemme on toimeentuleva: maksuista on selvitty. Silti on tullut esille selvä maailmojen ero, minkä tyttäreni havaitsevat meidän ja "heidän" eli rikkaiden välillä. Vanhempi tyttäreni sanoo jo nyt, että me ollaan "niin hiton köyhiä". Hän janoaa tulla aikuisena rikkaaksi. (Yritin sanoa, että meillä on ainakin toisemme, onnemme, läheisyytemme, vaikka ei rahaa. Lukiolaistyttöni nauraa lapsillisille lässytyksilleni. Pehmoarvoja. "Noin sanoo köyhät, kun ne tietää, ettei ne voi ikinä tulla rikkaaksi").

Onko muilla kokemuksia siitä, kun lapsen kavereiksi tulee oikesti rikkaita? Tuloerot ovat todellisuutta - miten se näkyy, miten tulisi ajatella. Kuinka pääsen tästä merkillisestä suhtaumisesta eroon. Tässä ei ole kyse itsesäälistä.

9

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erittäinrikasperhe

      No meillä on rahaa ja omaisuutta riittämiin, mutta emme pröystäile sillä. Riippuu miten ihmiset asian aina ottaa, jos utelee että ompa paljon teillä rahaa niin tokttakai se provosoi mietä rikkaita. Mutta jos varattomammat ei ota meidän rikkauksia esille, niin ei sitä kukaan ala huuteleenkaan.
      Meidänlapsilla on näitä varattomia lapsia kavereina, ja ihan samalla lailla leikkivät kuin muutkin. Raha ei merkitse meille mitään kun sitä on, ollan ihan tavallisia.

      • Kemppainen116

        Lissu on jo iltapäivällä perusteellisesti pöhnässä ja näkee rikkauksia vuokrakaksiossaan. :-D


    • poikienisä

      Varallisuuseroista ei kannata huolestua. Tärkeämpää on reilu kaveruus, hyvä käytös ja luotettavuus. Kaverit toimivat usein käytösmalleina. Siihen on hyvä kiinnittää huomiota.

      • Rikkausonrasitekin

        Omituinen kommentti. Et tainnut paljon ajatella asiaa, kirjoitit vain.
        Kerropa, miten voi olla reilua kaveruutta sellaisessa tilanteessa, jolloin kaverilla on kaikkea, mutta itsellä ei juurikaan mitään. Etkö ole koskaan ollut paikalla, kun kouluikäiset vertaavat puhelimiaan tai kinastelevat siitä, mikä pelikone on hyvä? Entäs kun kaveri on tottunut käskemään, vaatimaan, pompottamaan muita? "Manipuloi ja on suuttunut primadonna, jos kokee että huomio ei ole 100% hänessä."
        Kyllä luokkayhteiskunnan tosiasiat alkavat paljastua jo kouluikäisille. Ja Suomi on nykyään jo selkeästi luokkayhteiskunta ja koko ajan syvenee.
        Tuossa edellä joku kirjoittaa, että "meidän lapsilla on näitä varattomia lapsia kavereina, ja ihan samalla lailla leikkivät kuin muutkin." Tästä vaan näkee, että raha on jo tehnyt kirjoittajan sokeaksi, kun ei huomaa sitä, miten omia lapsia katsotaan vinoon ja selän takana näytetään pitkää nenää.
        Se, joka kuvittelee, että varakkuus ei löisi leimaansa lapsiin, on naiivi.


      • poikienisä

        Enpä huomannut tuollaista. Meidän lapsilla, kaikki poikia, oli kavereita varallisuuden suhteen laidasta laitaan. Yläasteella he tekivät itse jaon koulutovereissaan: "Alkoholistit" ja "ei-alkoholistit". Näin he kutsuivat jakoaan, eli alkoholistit tarkoitti niitä jotka rehvastelivat kalja-, ym kokemuksillaan. Näitä ei huolittu porukkaan. Syynä oli liian erilaiset harrastukset ja asenteet. Tämä "ei-alkoholisti" porukka tuki ja kannusti toisiaan. He kaikki menivät lukioon ja melkein kaikki yliopistoihin. Mitään varallisuuden suhteen tehtyä jakoa eivät lapset todellakaan tehneet. Kyllä näihin asioihin vaikuttaa enemmän vanhempien asenteet. He näitä jakoja tekevät. Jos katkeruutta kylvetään jo kotona, niin toki se vaikuttaa lasten käytökseen.


    • päinvastointäällä

      Me olemme hyvin toimeentulevia ja meidän lapsilla on päinvastainen tilanne. Eli heitä kiusataan ja syrjitään rahan vuoksi. Asumme pienellä paikkakunnalla ja täällä sana näköjään kulkee vanhemmilta lapsille. Emme mitenkään pröystäile (siis oikeasti) ja lapsemme ovat hyvin kilttejä ja tämä muiden lasten katkeruus tuntuu mielestä väärältä ja se kulminoituu nimen omaan tähän rahaan. Ei varmaan ole 7 ja 9 vuotiaiden tyttöjen vika, jos vanhemmat ovat hyvätuloisia.

    • Pehmolässyttäjä_2

      Kiinnitin eniten huomiota lääkärintytön pompottamiseen. Varmaan muiden se pitää kestää, ettei menetä nuorille niin tärkeätä kaveruutta. Mutta ehkä voisit omien tyttöjen kanssa keskustella, että tytön käytös on huono. Jos siis suostuvat kuuntelmaan. Ehkäpä tyttäresi ovat niin fiksuja että huomaavat huonon käytöksen mutta ovat niin vahvoja etteivät välitä siitä.

      Mikset voisi tuntea kateutta? Se on yksi tunteistamme, vain psykopaatti ei tunne. Märehdi ja harmittele asiaa silloin tällöin kunnolla, sitten pakotat sen pois mielestäsi, sillä tavoin (kerta kerralla lyhyen aikaa potemalla) pääset sen yläpuolella.

      Jospa tyttäresi hyvinkin arvostavat teidän perhearvoja, mutta äidille kuuluu saada naljailla.

      Itselläni on toinen kympin lapsi ja toinenkin aika hyvä. Itselläsi on vielä paremmin. Kyllä vaan nautin lasteni älykkyydestä enemmän kuin rahasta, jota meillä on vain siten että sopivasti pärjätään. Arvostan myös koulutusta, sinulla on loppututkinto yliopistosta, minulla alempi amk:sta, siis sekin on enemmän. Sinulla on varmasti paljon sellaista, mistä joku toinen voi olla kateellinen. Kukapa ei kaipaisi teillä olevia rakastavia läheisiä, onnea ja läheisyyttä.

    • meneitsekkintöihin

      Ota tytöt heti pois koulusta ja pistä töihin! Muuten niistäkin tulee samanlaisia fil.maist. pummeja, kuin sinäkin olet.
      Moppia heiluttamaan, niin liksa juoksee!

    • rikkaatihmisetjees

      Me olemme erittäin rikkaita teinaamme hirmusesti, mutta emme ilmoittele siitä että rahaa on. Lapset saavat 5 tonnia kuussa käyttörahaa omiin juttuihin ja jos ei kulu he laittavat sen säästöön osan, heillä on kaikkea ja kaikkea ostetaan mitä he haluavat. Ei se raha tee onnelliseksi mutta helpottaa elämää. Koskaan ei ole laskuja, kun maksamme ne heti pois kun tulevat, joten laskukansio on puhdas. v
      Ostamme yleensä mitä haluamme, joka kuukausi jotain uutta kotiimme ja usia vaatteita ja sen semmoista. Kivaanhan se on kun on rahaa ja voi syödä ulkona joka päivä ja matkustella.
      Ei me erota muista muutoin kun paljolla rahalla, upeilla autoilla, hienolla talolla, mökeillä ja vaatteilla...mutta se on meille tavallista, ei mitenkään eroikoista, kun on aina sitä varakkuutta ollut. Naapurit tietävät joten eivät ota siitä paineita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe