Millainen lääkitys akneen

m1mm1

Olen pian 20-vuotais nainen joka on kärsinyt aknesta 8 vuotta. Olen yrittänyt sitä teinistä asti hoitaa apteekin salvoilla, rasvoilla yms. eikä mitään näkyvää helpotusta ole ollut. Teini-ikä on jo mennyt menojaan eikä iho ole parantunut. Kasvojen koko iho on mustapäiden peitossa ja huonon näköinen eikä missään oikeastaan ole "puhdasta kohtaa". Tämän lisäksi kasvoissa on punoitusta, finnejä ja ihonalaisia paukamia erityisesti poskilla ja leuassa. Selkä on puolestavälin ylöspäin täynnä punaista näppylää ja muutama isompi finni, todella huonomman näköiseksi mennyt sitten teini-iän. Lisäksi olkapäät ja rintakehä on täynnä pientä näppylää.

Akneni on omasta mielestäni lievää tai keskivaikeaa. Itsetuntoni on todella huono enkä mielelläni esiinny ilman meikkiä saati näytä selkääni tai olkapäitäni julkisesti. Aknea ei ole hoidettu vielä lääkärin määräämin lääkkein ja otinkin asian puheeksi terveystarkastuksessa jossa terveydenhoitaja sanoi että pitäisi saada lääkkeet jotka alkaisivat puhdistamaan ihoa sisältäpäin koska ulkoisista keinoista ei ole ollut mitään apua. Kävin sitten koululääkärillä joka ei edes vaivautunut katsomaan pahemmin ihoa ja sanoi että tilanne ei kuuelma ole paha koska minulla ei ole "hirmu isoja mätäpaiseita" ja antoi sitten jonkun voiteen joka ei auttanut tippaakaan.

Päätin ottaa asian omiin käsiini ja varasin itselleni ajan yksityiselle ihotautilääkärille jonne olen pian menossa. Olen nyt siinä käsityksessä että ensimmäisenä luultavasti yrittävät määrätä antibiootit, joista monikaan ei ole saanut pysyvää apua. Onko antibioottikuuri pakko ottaa ennenkuin lääkäri määrää vahvempaa lääkettä (mikä taitaa olla roaccutan)? Kuinka raju sellainen kuuri on, ovatko sivuvaikutukset rajuja? Määrätäänkö sitä vain erittäin vaikeisiin aknetapauksiin?
Lisäksi mietin kuinka kalliiksi mahtaa lääkehoito akneen olla jos tosiaan jotkut lääkkeet saisin.
Toivon todella että saisin viimein akneni kuriin, toivottavasti lääkäri ottaa tällä kertaa minut tosissaan :)

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokavaliokuntoon
    • sadfjklölj

      Roaccutania ei taida naiset edes saada koska se vie hedelmällisyyden.

      Sinulle luultavasti annetaan jonkinlainen tetrasykliini resepti. Ne ovat tosi tehokkaita ja alkavat vaikuttamaan jo viikon tai kahden jälkeen, mutta valitettavasti akne palaa usein heti kuurin loputtua. Sen jälkeen voidaan miettiä jatkohoitoja.

      Hinnoista sen verran, että aknelääkitykset ovat tosi halpoja. 5-20 euroa kuukaudessa, riippuen mitä sinulle annetaan.

      • ettäsilleen

        Saa naiset roakuurin.


    • nappikorvassa

      Ruokavalio.
      Saat kyllä ihtes vaikka rusinaks niillä lääkkeillä, mutta kannattaa keskittyä taudin aiheuttajaan. Eikä tarvitse mitään ihme ruokakuuria, vaan järjen kanssa.

    • Aknepois

      Kyllä se lääkäri mulle ainakin määräs ne antibiootit kun kävin, vaikka niitä nimenomaan en olis halunnu. Nyt ku oon tätä tetrasykliiniä syöny semmosen 2kk ja toiset 2kk olis vielä jäljellä niin ei oo tullu mitään muutosta. Toki se ihotautilääkäri sano mulle että saan sitte syksyllä ne kaikista vahvimmat lääkkeet eli isotretinoiini kuurin jos nää ei auta. Tosin nyt tuntuu että syön näitä antibiootteja ihan turhaan ku mitään muutosta ei oo vielä tapahtunu ja yleensä nää auttaa vaan tän kuurin ajan (jos sillonkaan), mutta siis oon kärsiny aknesta nyt n.6,5 vuotta ja oon 14-vuotias ja ikäni oli myöskin syynä siihen että en saanu niitä vahvimpia heti. Mutta kun olet kärsinyt aknesta jo noin kauan niin luulisin että et sä ainakaan mitään kovin heikkoa lääkitystä saa. Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe