Sopisiko marsu minulle?

marsuja

Olen 12-vuotias. Marsuihin olen perehtynyt jo pidemmän aikaa. Tiedän marsujen ruokinnasta, perushoidosta, sairauksista... kaikkea mitä netistä ja kirjoista olen löytänyt.
Sitten tullaankin tiedoistani käytännön seikkoihin. Huoneeni on melko tilava (jonne marsut siis tulisivat) ja voisin tarjota valvottua jaloittelua useampia tunteja päivässä. Mutta lemmikit joutuisivat silti viettämään paljon aikaa tehdashäkissä (mahdollisimman tilava, noudattaen myös lakeja, tietenkin). Suuri osa huoneeni tilasta menee suureen työpöytään - voiko häkkiä pitää pöydällä vai täytyykö paikka häkkiä varten löytyä maan tasalta?
Tiedän myös kuluista, raha ei tuota ongelmaa.
En ole myöskään koskaan ennen omistanut lemmikkiä - sopiiko marsu ensikertalaiselle?
Voisiko marsut elää hyvän elämän luonani?

7

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cui

      Olet miettinyt asiaa selvästikin perusteellisesti, joten sinussa varmaan on ainesta marsunomistajaksi. Koska olet 12-vuotias, sinun täytyy kuitenkin keskustella asiasta vanhempiesi kanssa. Heillä on viime kädessä vastuu marsun hyvinvoinnista, joten heidän täytyy antaa lupa. Marsu elää usein 6-8 vuotta, joten heidän on oltava valmiita sitoutumaan marsuun ja ymmärtää, millainen vastuu marsuun sisältyy. Ja sama toki koskee myös sinua. Sinun täytyy ymmärtää, että marsu saattaa olla seuranasi, kunnes olet 18-20 -vuotias, ja vaikka sinulle tulisi muita mielenkiinnon kohteita, sinun on silti kannettava vastuusi marsusta, kun kerran olet sen ottanut. Marsua ei voi välillä jättää ilman hoitoa, jos ei satu huvittamaan, tai vaikka olisi itse kipeä. Marsu saattaa kuolla hyvin nopeasti, jos se jää esimerkiksi ilman riittävää ravintoa, vettä ja C-vitamiinia. Marsut myös masentuvat ja riutuvat pois, jos niillä ei ole marsukaveria, joten sinun on oltava valmis ottamaan kaksi.

      • marsuja

        Ymmärrän, mitä vastuuta marsut tuovat ja kuinka niihin täytyy sitoutua.
        Ja ymmärrän, että loppupeleissä vanhempieni täytyy olla valmiita ottamaan vastuuta eläimistä. Olen jo alustavasti puhunut asiasta mutta täytyypä kai ruveta keskustelemaan asiasta vakavasti.
        Kiitos vastauksestasi c:


    • Cui

      Ja, jos ajattelet, että 6-8 vuotta on pitkä aika sitoutua, voit harkita jotain muuta lemmikkiä, esimerkiksi rottaa tai hamsteria, jotka elävät vain noin 1-2 vuotta.

    • Marsufaniiiiii

      Marsuja pitää olla kaksi.

      • Marsufaniiiiii

        Oho, en lukenutkaan tarkkaan viestiäsi.


    • Sedä

      Marsuille paras asumus on aitaus jossa on enemmän tilaa kuin pikkuhäkissä. Koska marsu ei kiipeä, aitaukseksi sopii hyvin matalakin ratkaisu. Jos aitaus ei onnistu, laita häkki ainakin lattialle. Jos häkki on pöydällä marsu ei voi jaloitellessa itse päättää milloin se tulee ulos ja milloin haluaa takaisin syömään, juomaan ja lepäilemään. Marsua rauhoittaa kun se saa ulkoilla omia aikojaan kun siitä tuntuu hyvältä.

      Työpöydästä tuskin on hirveästi hyötyä työpöytäkäytössä muutenkaan, jos laitat sen päälle 120cm marsuhäkin. Mieti, kannattaako mieluummin luopua koko työpöydästä tilansäästämiseksi ja hankkia tilalle joku pienempi.

    • marsvintyttö

      Itse olen 12-vuotias tyttö myös. Sain marsuja vähän sen jälkeen kun täytin kaksitoista. Mun marsut asuvat isän rakentamassa 230x120 cm aitauksessa. Itselläni on kolme aby urosta jotka hankittiin kasvattajalta.
      Kuulostat tosi hyvältä marsunomistajalta. Marsut ovat ihan hyviä ensilemmikkejä. Ootko perehtynyt kynsien leikkaamiseen ja rasvarauhasenpesemiseen?
      120x60 cm häkki on hyvä, mutta mitä isompi sen parempi ja mikseivät muka voisi asua huoneessasi vapaana. Tosin sitten sun pitää vaihtaa pyyhkeitä paljon. Taikakuutioista saa rakennettua hyvän aitauksen. Kannatan itse marsuja, mutta yksi vaihtoehto sinulle voisi olla sisäsiisti kani joka tekee tarpeet vessalootaan ja asuisi huoneessasi vapaana. Marsu ei ole sisäsiisti kuin erittäin harvoin.
      Ootko miettinyt erilaisia kuivikkeita? olkipelleti,puru,hamppu,pyyhkeet onhan näitä. Erilaisia ominaisuuksiltaan kaikki.
      Hyviä pellettejä on owbown,genesis,bunny,jr farm,greenwoods ja altrom.
      Oikeastaan jos yhtään kiinnostaa niin miun häkistä näkee kuvia www.muumienelamaa.blogspot.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe