soutulavitta on taapparusten 5

k-kk

Nyt kuulkaas pukkaa romantiikkaa
alkaa muistuttamaan jo komiikkaa
tarjosin eräälle hattua ja sulkaa
suureen ääneen kailotin,romatiikot
jo esiin tulkaa.
sanat kauniit ja lempeät
esiin tulkaa ja herättäkää empivät.
Oikeestaan piti ihmetellä noita politiikassa esillä olevia ja niitten haluja työntää ittensä joka paikkaan.
Kattelin oman tautini lehteä ja kaks komeeta naispoliitikkoa siinä toisiaan kehuen vaihtoi virkoja.
Olen hiljattain lukenut yhren tutkimuksen mis ennakko luulot ja orotukset alitajunnas pyrki ohjaamaan ajatuksia ennakkoluulojen suuntaan .
Eli tutkija yrittää löytää vaan sellasta mikä vahvistaa omia luuloja,mieli ei ole avoin.
Mul on varmaan sama juttu kun en oikein osaa luottaa politikkojen touhuihin eri järjestöjen hallituksissa.
Tääl kun on paljon viisaita niin kertokaa omat luulonne asian suhteen mieluimmin esimerkein.

100

406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Punaiset huulet ja rupinen peese...
      Taitaa tuo riimi sopia politiikkaankin.

      Poliitikoinnissa on se rakenne-virhe.
      Että, poliitikot saavat vihjata muunneltuun totuuteen.
      Tavalla että se ymmärretään oikein, mutta siitä ei voi tehdä rikos-
      ilmoitusta.
      Asia on määritelty edus-kuntaa säätelevissä ohjeissa.

      Eli, tuo korreloi hienosti tämän-päivän sensuuri-mieli-alaan.
      Viittaan tässä Iltalehden uuteen "laatu"-politiikkaan.
      Kuten aloittajan uutinen kertoi, sensuroija omistaa omat laatu-kriteerinsä.
      Hänen mielensä ei ole avoin.
      Hän on kuin kk ja minä ja kaikki muut.
      Esi-merkkimme ovat aina vääriä.
      Oikeutemme yhtä nurin-kurisesti oikein.

      "Muistatko kerran kun kannella Fregatin
      ja sinä minut treeneissä rankoissa intin.

      Minä tahtoisin lasten-tarhaan
      minä aikuisten lauta-kuntaan.

      Jospa toinen toisillemme
      tien tasoittelisimme"

      https://www.youtube.com/watch?v=ffhAicGoFpE

      H.

      • eitietoa

        Mitä tarkoittaa taapparusten?


      • eitietoa kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa taapparusten?

        Taapparus tarkottaa vanhempaa ihmistä, otin sanan lehdestä ja selityksen kans.


      • Karjalassa taaperrus = epävarmaa, huojuvaa kävelyä. Lapsilla alkavilla kävely oli taaperrusta. Saattaa sairailla ja muillakin pullojuomaa nauttineilla esiintyä.


      • mimmimum-mi

        Yritin miettiä tuota outoa sanaa....ei mitään tullut ajatuksiini... googlelta kyselin... ei tarjonnut muuta kuin tapparaa....


    • Ootas niinmä vaihdan kokinhatun kukkahattuun. Tai siis oikeestaan, ei mitään. En mä kyllä edes tiedä mistä puhut, mutta ei se taas ollut mikään uutinen.
      Hyvää keskiviikkoa :)

      • k-kk

        Empä olis uskonut et palomakin heittäytyy tietämättömäks.
        Sitä vaan tarkotin et ihmisellä on valmiina mielipire melkein joka asiasta.
        Kun sitten alkaa tutkimaan jotain uutta niin sitä alitajusesti hakee sellaista vastausta mikä jo on alitajunnassa.
        Sil oli semmonen hieno vinoutuma nimikin ,en nyt muista.
        Olen varsinkin täs pakolais asiassa ton huomannut, molemmat leirit etsii vimmatusti tukea omille oletuksilleen ,kun kuvittelee sellasen löytäneen niin se linkitetään esille.
        Yleensä höystettynä sanoilla,mitäs mä sanoin.
        LAita muuten se hattu kunnolla päähän nyt tuulee kovaa .


      • k-kk kirjoitti:

        Empä olis uskonut et palomakin heittäytyy tietämättömäks.
        Sitä vaan tarkotin et ihmisellä on valmiina mielipire melkein joka asiasta.
        Kun sitten alkaa tutkimaan jotain uutta niin sitä alitajusesti hakee sellaista vastausta mikä jo on alitajunnassa.
        Sil oli semmonen hieno vinoutuma nimikin ,en nyt muista.
        Olen varsinkin täs pakolais asiassa ton huomannut, molemmat leirit etsii vimmatusti tukea omille oletuksilleen ,kun kuvittelee sellasen löytäneen niin se linkitetään esille.
        Yleensä höystettynä sanoilla,mitäs mä sanoin.
        LAita muuten se hattu kunnolla päähän nyt tuulee kovaa .

        "feikki k-kk"

        Piikkiön paksu-kalloisin parooni!!
        Kommentoimalla Palomalle sait vastaasi maailman lihavimman jankutusten iso-äidin.
        Onhan hänellä mahdottoman sievä tytär, mutta se on vain täky.

        Minulla oli tällainen kommentti Palomalle, vaan en uskaltanut lähettää :)

        "Kulta-lutunen palaa nyt vaan takaisin sinne omiin ompelu-seuroihinsa.
        Nämä miesten jutut eivät avaudu sinulle kuitenkaan, vanhemmitenkaan :)

        hali"

        Ja tota...pitääks minun hänellekin joku riimi romanttisesti?

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "feikki k-kk"

        Piikkiön paksu-kalloisin parooni!!
        Kommentoimalla Palomalle sait vastaasi maailman lihavimman jankutusten iso-äidin.
        Onhan hänellä mahdottoman sievä tytär, mutta se on vain täky.

        Minulla oli tällainen kommentti Palomalle, vaan en uskaltanut lähettää :)

        "Kulta-lutunen palaa nyt vaan takaisin sinne omiin ompelu-seuroihinsa.
        Nämä miesten jutut eivät avaudu sinulle kuitenkaan, vanhemmitenkaan :)

        hali"

        Ja tota...pitääks minun hänellekin joku riimi romanttisesti?

        H.

        @hunksz
        minä lopetan tunkeutumiseni teidän "miesten" juttuihin sinä päivänä kun sinä lopetat oman puuttumisesi joka ainoaan keskusteluun, toisten jatkuvan nimittelyn ja mollaamisen.
        Jaa-a...että meninkin sinua puolustamaan. En tee sitä virhettä uudelleen.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        @hunksz
        minä lopetan tunkeutumiseni teidän "miesten" juttuihin sinä päivänä kun sinä lopetat oman puuttumisesi joka ainoaan keskusteluun, toisten jatkuvan nimittelyn ja mollaamisen.
        Jaa-a...että meninkin sinua puolustamaan. En tee sitä virhettä uudelleen.

        "Paloma.se.co"

        Palstan herra en ole minä
        Joten oikea on päätöksesi.
        Enkä minä sinua ruumiillisen lihavasti...

        "Tuolla kulkee tuo tyttönen unelmain nainen
        puille puhelee hän kuin pulleinkin pensas.

        Oisin onnellinen jos joskus ma voisin
        hänen höpöjään johtaa oksiin toisiin"

        https://www.google.fi/search?q=puun halaaja&biw=1106&bih=914&tbm=isch&imgil=2dPq0Y0ifHHDUM:;SxS8Od4NuLyQnM;http://www.woodmood.fi/fi/woodmood-premium-wooden-houses&source=iu&pf=m&fir=2dPq0Y0ifHHDUM:,SxS8Od4NuLyQnM,_&usg=__Fbbh0kXjGdB_V7bZV2ua6ysl1kw=&ved=0CDIQyjdqFQoTCKGyy7zimckCFYzZLAodjP0EDA&ei=qVNMVuG5FYyzswGM-5Ng#imgrc=2dPq0Y0ifHHDUM:&usg=__Fbbh0kXjGdB_V7bZV2ua6ysl1kw=

        H.


    • Tulihan se esimerkki tuossa jo aloituksessa, miten saa jonkun tietyn lopputuloksen kun mieli on siihen valmiiksi asennoitunut.
      Kirjoitit "Oikeestaan piti ihmetellä noita politiikassa esillä olevia ja niitten haluja työntää ittensä joka paikkaan."
      Selvä ennakkoasenne politikoihin? Ite mukana joskus kauan aikaa sitten olleena sanon, että politikko ei voi tehdä mitään oikein. Jos on hiljaa, niin voitko vaikuttaa mitenkään? Jos olet äänekäs, olet tyrkky ja pyrkyri. Keskitie - miksei silloin sanonut mitään kun sattumoisin oli hiljaa?

      • k-kk

        Ymmärtääkö ihmiset ton asian ja sen miten rajoittuneita ne on, mulla ainakin on kauheita vaikeuksia muuttaa kerran oikeaksi uskomaani.


      • k-kk kirjoitti:

        Ymmärtääkö ihmiset ton asian ja sen miten rajoittuneita ne on, mulla ainakin on kauheita vaikeuksia muuttaa kerran oikeaksi uskomaani.

        Ollaan eletyn elämän summa, en minä tiedä vaikka nuo politikot ovat ansainneet sun "tuomiosi". En edes tiedä kenestä puhuit.
        Mutta rajoittuneita ollaan. Ei kenenkään napa pääse lähemmäksi mua kuin mun oma, vaikka kuinka koettais painautua. Ehkä lasten navat pääsee. Ei sekään kaikille toimi.


      • hmp.f kirjoitti:

        Ollaan eletyn elämän summa, en minä tiedä vaikka nuo politikot ovat ansainneet sun "tuomiosi". En edes tiedä kenestä puhuit.
        Mutta rajoittuneita ollaan. Ei kenenkään napa pääse lähemmäksi mua kuin mun oma, vaikka kuinka koettais painautua. Ehkä lasten navat pääsee. Ei sekään kaikille toimi.

        "humps"

        "Mutta rajoittuneita ollaan"

        ...

        "Esi-merkkimme ovat aina vääriä.
        Oikeutemme yhtä nurin-kurisesti oikein."

        Kuten minä jo aikaisemmin kirjoitin.
        Jankuti, jankuti...
        Kopiti, kopiti...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "humps"

        "Mutta rajoittuneita ollaan"

        ...

        "Esi-merkkimme ovat aina vääriä.
        Oikeutemme yhtä nurin-kurisesti oikein."

        Kuten minä jo aikaisemmin kirjoitin.
        Jankuti, jankuti...
        Kopiti, kopiti...

        H.

        Silusilut sun jankutijankutuksille. On sut huomattu, rauhoitus jo.


      • hmp.f kirjoitti:

        Silusilut sun jankutijankutuksille. On sut huomattu, rauhoitus jo.

        "humps"

        Pashat oo.
        Eivät ota ihan oikein huomioo.
        Jatkavat vain kuin toukat jono-juoksuaan :)

        Haluaisitko runon?
        Nainen vai mies?

        https://www.youtube.com/watch?v=6hZMnWMcMCI

        H.


      • hmp.f kirjoitti:

        Silusilut sun jankutijankutuksille. On sut huomattu, rauhoitus jo.

        tää oli asiallinen huamautus.


    • PalomaNonSeq

      Minä taas olen aivan vakuuttunut siitä että lähes kaikki mitä tapahtuu kotiemme sseinien ulkopuolella on politiikkaa. Eikse ole vain yhteisten asioiden hoitamista? Politiikka ja politiikot ovat saaneet kansan suussa huonon maineen ja politiikkoihin ei luoteta ja politiikka mielletään likaiseksi ja epämoraaliseksi lehmänkaupakka-peliksi.
      @K-kk:
      kaikki me ollaan jouduttu joskus elämämme vaiheessa tarkistamaan kantaamme useammissakin asioissa. Ei se ole mitään negatiivista. Maailma on toinen tänään kuin meidän lapsuudessa. Sitä joko uudistuu itsekin tai sitten jämähtää jonnekin vuosikertaan ja se on siinä.
      (Pari esimerkkiä: v. 1972 minä uskoin vielä että lapsia sai läpsäyttää pyllylle kädellä ellei sana tehonnut. Nyt, armon vuonna 2015 soittaisin poliisit jos näkisin jonkun läiskivän lapsiaan. Toinen juttu: v. 1968 minä uskoin vielä homoseksuaalisuus oli epänormaalia ja poikkeavaa, melkeinkuin sairaus, nyt olen täysin vakuuttunut että kaikki seksuaaliset suuntaukset ovat normaaleja ja terveitä. Kolmas: vuonna 1970 me uskoimme kaikki että oli olemassa ihmisrotuja, musta, valkoinen, keltainen jne. hieman eri nimityksillä. Nyt, tiedämme että ihmisrotu on vain yksi laji: homo sapiens ja kaikki muut ovat vain sovellutuksia.)

      Minä uskon vuorenvarmasti että KAIKKI voivat oppia uutta ja muuttaa mielipiteitään. Mielipiteiden muuttamista politiikassa sanotaan usein takinkäännöksi. Tää on mun mielestä vain epärehellistä politikointia: ollaan ratsastettu esim. eduskuntaan esim. väärillä lupauksilla, luvaten liikaa tai asioita joiden toteuttaminen ei ole realistista ja kun joutuu perumaan puheitaan tai tekemään kompromissejä (politiikka on juuri kompromissejä...tuiki tarpeellisia, mutta ei kenenkään rakastamia) niinmaine on mennyt ja suosio romahtaa.

      (Olen kaivanut villamyssyn esille ullakolta viikonlopuksion luvattu lunta. Kokkimyssy nyt naulaan joululeipomisiin saakka ja kukkahattu jäi muun rekvisiitan kanssa jonnekin kahdeksankymmentäluvulle. (Vaikka se elääkin joidenkin päässä omaa elämäänsä)
      Jasså, tää novelli jatkui niin pitkään että sivu heitti mun ulos välillä....)

      • "PalomaNonSeq"

        "Poliitikoinnissa on se rakenne-virhe.
        Että poliitikot saavat vihjata muunneltuun totuuteen.
        Tavalla että se ymmärretään oikein, mutta siitä ei voi tehdä rikos-
        ilmoitusta.
        Asia on määritelty edus-kuntaa säätelevissä ohjeissa.

        Eli, tuo korreloi hienosti tämän-päivän sensuuri-mieli-alaan.
        Viittaan tässä Iltalehden uuteen "laatu"-politiikkaan.
        Kuten aloittajan uutinen kertoi, sensuroija omistaa omat laatu-kriteerinsä.
        Hänen mielensä ei ole avoin."


        Kuten minä jo aikaisemmin kirjoitin.

        Jankuti, jankuti...
        Kopiti, kopiti...


        H.


      • a--------------------

        PalomaNonSeq "v. 1972 minä uskoin vielä että lapsia sai läpsäyttää pyllylle kädellä ellei sana tehonnut."
        Oho! Lienen samaa ikäluokkaa ja en ole koskaan ajatellut, että lasta - tai yleensäkään toista ihmistä - saisi lyödä tai fyysistä väkivaltaa käyttää millään tapaa. Sinulla näkyy olevan yliopistokoulutusta. Niin on minullakin. Kotikasvatuksen perintöä varmaan. Yliopistossa nyt viimeistään luulisi karisseen. Itselleni on ollut päivänselvää, ettei minun ole lupa, vaikka vähäisessä määrin vitsaa ja tukistamista kodissani käytettiin.


      • a-------------------- kirjoitti:

        PalomaNonSeq "v. 1972 minä uskoin vielä että lapsia sai läpsäyttää pyllylle kädellä ellei sana tehonnut."
        Oho! Lienen samaa ikäluokkaa ja en ole koskaan ajatellut, että lasta - tai yleensäkään toista ihmistä - saisi lyödä tai fyysistä väkivaltaa käyttää millään tapaa. Sinulla näkyy olevan yliopistokoulutusta. Niin on minullakin. Kotikasvatuksen perintöä varmaan. Yliopistossa nyt viimeistään luulisi karisseen. Itselleni on ollut päivänselvää, ettei minun ole lupa, vaikka vähäisessä määrin vitsaa ja tukistamista kodissani käytettiin.

        "a--------------------"

        Ja näin saa Paloma taas aihetta jatkaa...
        Non Seq...


        H.


      • a--------------------
        hunksz kirjoitti:

        "a--------------------"

        Ja näin saa Paloma taas aihetta jatkaa...
        Non Seq...


        H.

        Tyytyväisyytesi itseesi on kadehdittavaa. Et ole mikään anteeksi-että-olen-olemassa tyyppi. Pojot siitä!


      • a-------------------- kirjoitti:

        PalomaNonSeq "v. 1972 minä uskoin vielä että lapsia sai läpsäyttää pyllylle kädellä ellei sana tehonnut."
        Oho! Lienen samaa ikäluokkaa ja en ole koskaan ajatellut, että lasta - tai yleensäkään toista ihmistä - saisi lyödä tai fyysistä väkivaltaa käyttää millään tapaa. Sinulla näkyy olevan yliopistokoulutusta. Niin on minullakin. Kotikasvatuksen perintöä varmaan. Yliopistossa nyt viimeistään luulisi karisseen. Itselleni on ollut päivänselvää, ettei minun ole lupa, vaikka vähäisessä määrin vitsaa ja tukistamista kodissani käytettiin.

        Vuonna 1972 minä en tiennyt tuon taivaallista lapsista enkä niiden kasvatuksesta. Silloisessa kotimaassani lapset kasvatettiin rakkaudella, nuhdesaarnoilla ja jos saarnat ei tehonneet, vaikutusta tehostettiin flip-flopilla persuksille...ja lapsoset juoksi karkuun flip-floppia heiluttavaa mammaansa minkä ikinä kerkisi. Lapsipsykologit siellä selittivät että pikkuinen läimäytys paljaalla kädellä on parempi ja sattuu vähemmän ja samalla sattu hieman käden omistajaakin ja sitäpaitsi paljon lempeämpää ja inhimisellisempää (onkstoi edes sana?) kuin ns. moraaliset rangaistukset kuten että lapsi teljetään huoneeseensa ilman iltaruokaa tai saa ulkonaliikkumiskiellon viikoksi. Kaikkein pahin oli antaa lapsen odottaa että ootas kun iskäs tulee kotiin niin sitten saat selkääsi.

        Onneksi minulla ei ollut vielä omia lapsia silloin enkä ollut lasten kanssa työssäkään. Kouluissa ja hoitopaikoissa lapsia ei kylläkään saanut kurittaa ruumiillisesti, toisinkuin esim. USA:ssa missä ainakin v. 1983 Floridan kouluissa rehtorilla oli oikeus piestä oppilaita puuläpyskällä persuksille jos he olivat pahankurisia, esim. silleen että puhuivat kreolia (Haitilaisten kieltä) tunnilla. Onneksi lapseni oppivat nopeasti englannin eikä heitä tarvinnut koskaan piestä kun he ymmärsivät milloinkantsii pitää suunsa kiinni jos ei osaa oikeita sanoja.


      • kylmätotuus
        a-------------------- kirjoitti:

        PalomaNonSeq "v. 1972 minä uskoin vielä että lapsia sai läpsäyttää pyllylle kädellä ellei sana tehonnut."
        Oho! Lienen samaa ikäluokkaa ja en ole koskaan ajatellut, että lasta - tai yleensäkään toista ihmistä - saisi lyödä tai fyysistä väkivaltaa käyttää millään tapaa. Sinulla näkyy olevan yliopistokoulutusta. Niin on minullakin. Kotikasvatuksen perintöä varmaan. Yliopistossa nyt viimeistään luulisi karisseen. Itselleni on ollut päivänselvää, ettei minun ole lupa, vaikka vähäisessä määrin vitsaa ja tukistamista kodissani käytettiin.

        Kyllä nuo lasten "kasvatustavat" ovat varmaankin suurelta osin omilta vanhemmiltamme opittuja.
        Minun vanhempani eivät koskaan käyttäneet voimakeinoja, ei fyysisiä eikä psyykkisiä.
        Me tenavat kyllä tiesimme jo esim. isän katseesta, milloin hän oli tosissaan jotain kieltäessään. Eikä sen katseen takana piillyt mitään uhkaa.
        Kaipa silloin vanhempien auktoriteetti-hyvässä mielessä- oli paljon vahvempi kuin nykyään.

        Omia lapsianikaan ei ole kasvatettu "koivuniemen herran" menetelmällä, vaan luotimme keskustelun voimaan. Pahimmatkin teini-iän mukanaan tuomat ongelmat selvitettiin puhumalla ja hyvinhän noista selvittiin.


    • eppu2

      Se kuuluu ihan ihmisluontoon.
      Esim. kun on kysymys toisen työn sisällöstä, löytyy sankoin joukoin niitä, jotka tietävät sen paremmin, kuin sinä itse. Nojautuen juurii ennakkoluuloihin, jotka usein median syöttämiä. Tarkoituksenaan vain repiä myyviä otsikoita.
      Näkökulman muuttaminen ei aina ole helppoa. Perusteet täytyy olla hyvät.
      Tehdään myös tutkimuksia, joissa ihan raha pyörii, jotta saadaan ne omiin intresseihin sopiviksi.
      Nykytiedon ja tutkimusten mukaan, eläinrasvat eivät tuki verisuonia, eivätkä ole syynä tukoksiin.
      Silti riittää junnaamista asian kanssa. Rasvojen vaarallisuuteen uskoneet, eivät millään kykene tarkastelemaan katsantokantaansa. (Liikahan on aina liikaa, vaikka vettä joisi.)
      Yleensäkin Suomessa tullaan jälkijunassa tämäntyylisissä asioissa.
      Liekö se suomalanen luonto niin jääräpäinen, ettei millän voi myöntää, että asiat ovatkin toisin, kun on luullut.

      • "eppu2"

        "Silti riittää junnaamista asian kanssa"

        Tuo virkkeesi on kaunista.

        Miksi ihmeessä junnaajat eivät ymmärrä lopettaa?

        Haluaisitko runon?
        Nainen vai mies?

        H.


      • a--------------------

        eppu2 "Liekö se suomalanen luonto niin jääräpäinen"
        PalomaNonSeq "Nyt, tiedämme että ihmisrotu on vain yksi laji: homo sapiens ja kaikki muut ovat vain sovellutuksia."
        Komppaan Palomaa.
        Suomalaisille tyypillinen tapa toimia on hyvä mutta niin ovat muidenkin tavat. Ne ovat pitkän ajan kuluessa muotouneet ja auttaneet selviytymisessä. Muukalaisilta meidän suomalaisten ei tarvitse pyytää anteeksi. Voimme tervehtiä ystävällisesti ja kysyä toinen toisiltamme, mitä me voisimme toisiltamme oppia ja ottaa omaankin käyttöömme. Siankinkku on suomalaisten jouluherkku: järjenvastaiset typerät ennakkoluulot veks ja joulupöytään joka iikalle, joka Suomessa joulun aikaan asustaa.
        Minulla muutes oli vissivarma ennakkoasenne ennenkuin omia lapsia olin synnyttänyt, että lapsi on kiltti ja mukava noin niinkuin luonnostaan, jos lapselle juttelee ja on reilu oikeudenmukainen vanhempi ja muitakin kasvatusviisauksia minulla oli vino pino. Mutta ne käytäntö osoitti paikkansapitämättömiksi ja takkini on ny nurinpäin. Lapsi saakelin vintiö pahus kokeilee ja kiusaa vanhempaansa kunnes vanhempi suuttuu ja laittaa stopin. Niin tekevät kissanpennutkin: purevat emokissan häntää, kunnes emo sähähtää ja näykkäsee. Sitten ovat pennut häntä koipien välissä ja hiljaa hiipien nöyrinä lähestyvät äitikattia. Kiusanhenki on synnynnäinen ominaisuus ihmisellä. Aina kiusaa ihminen, jos vain kykenee. Paitsi muutama ihmisyksilö saa silloin tällöin jossain maailmankolkassa päähänsä alkaa reiluksi heikompiaankin kohtaan ja hänelle on sitten yleensä käynyt köpelösti.


      • a-------------------- kirjoitti:

        eppu2 "Liekö se suomalanen luonto niin jääräpäinen"
        PalomaNonSeq "Nyt, tiedämme että ihmisrotu on vain yksi laji: homo sapiens ja kaikki muut ovat vain sovellutuksia."
        Komppaan Palomaa.
        Suomalaisille tyypillinen tapa toimia on hyvä mutta niin ovat muidenkin tavat. Ne ovat pitkän ajan kuluessa muotouneet ja auttaneet selviytymisessä. Muukalaisilta meidän suomalaisten ei tarvitse pyytää anteeksi. Voimme tervehtiä ystävällisesti ja kysyä toinen toisiltamme, mitä me voisimme toisiltamme oppia ja ottaa omaankin käyttöömme. Siankinkku on suomalaisten jouluherkku: järjenvastaiset typerät ennakkoluulot veks ja joulupöytään joka iikalle, joka Suomessa joulun aikaan asustaa.
        Minulla muutes oli vissivarma ennakkoasenne ennenkuin omia lapsia olin synnyttänyt, että lapsi on kiltti ja mukava noin niinkuin luonnostaan, jos lapselle juttelee ja on reilu oikeudenmukainen vanhempi ja muitakin kasvatusviisauksia minulla oli vino pino. Mutta ne käytäntö osoitti paikkansapitämättömiksi ja takkini on ny nurinpäin. Lapsi saakelin vintiö pahus kokeilee ja kiusaa vanhempaansa kunnes vanhempi suuttuu ja laittaa stopin. Niin tekevät kissanpennutkin: purevat emokissan häntää, kunnes emo sähähtää ja näykkäsee. Sitten ovat pennut häntä koipien välissä ja hiljaa hiipien nöyrinä lähestyvät äitikattia. Kiusanhenki on synnynnäinen ominaisuus ihmisellä. Aina kiusaa ihminen, jos vain kykenee. Paitsi muutama ihmisyksilö saa silloin tällöin jossain maailmankolkassa päähänsä alkaa reiluksi heikompiaankin kohtaan ja hänelle on sitten yleensä käynyt köpelösti.

        "a--------------------"

        Syvä huokaus...
        Ja näin saa Paloma taas aihetta jatkaa...
        Non Seq...


        H.


      • eppu2
        a-------------------- kirjoitti:

        eppu2 "Liekö se suomalanen luonto niin jääräpäinen"
        PalomaNonSeq "Nyt, tiedämme että ihmisrotu on vain yksi laji: homo sapiens ja kaikki muut ovat vain sovellutuksia."
        Komppaan Palomaa.
        Suomalaisille tyypillinen tapa toimia on hyvä mutta niin ovat muidenkin tavat. Ne ovat pitkän ajan kuluessa muotouneet ja auttaneet selviytymisessä. Muukalaisilta meidän suomalaisten ei tarvitse pyytää anteeksi. Voimme tervehtiä ystävällisesti ja kysyä toinen toisiltamme, mitä me voisimme toisiltamme oppia ja ottaa omaankin käyttöömme. Siankinkku on suomalaisten jouluherkku: järjenvastaiset typerät ennakkoluulot veks ja joulupöytään joka iikalle, joka Suomessa joulun aikaan asustaa.
        Minulla muutes oli vissivarma ennakkoasenne ennenkuin omia lapsia olin synnyttänyt, että lapsi on kiltti ja mukava noin niinkuin luonnostaan, jos lapselle juttelee ja on reilu oikeudenmukainen vanhempi ja muitakin kasvatusviisauksia minulla oli vino pino. Mutta ne käytäntö osoitti paikkansapitämättömiksi ja takkini on ny nurinpäin. Lapsi saakelin vintiö pahus kokeilee ja kiusaa vanhempaansa kunnes vanhempi suuttuu ja laittaa stopin. Niin tekevät kissanpennutkin: purevat emokissan häntää, kunnes emo sähähtää ja näykkäsee. Sitten ovat pennut häntä koipien välissä ja hiljaa hiipien nöyrinä lähestyvät äitikattia. Kiusanhenki on synnynnäinen ominaisuus ihmisellä. Aina kiusaa ihminen, jos vain kykenee. Paitsi muutama ihmisyksilö saa silloin tällöin jossain maailmankolkassa päähänsä alkaa reiluksi heikompiaankin kohtaan ja hänelle on sitten yleensä käynyt köpelösti.

        Monet kuvittelvat myös, että mummut ovat kilttejä ja vaatimattomia, istuvat vaan keinutuolissa kutomassa sukkaa.
        Pettyvät sitten, kun ei se niin ollutkaan.


      • a-------------------
        eppu2 kirjoitti:

        Monet kuvittelvat myös, että mummut ovat kilttejä ja vaatimattomia, istuvat vaan keinutuolissa kutomassa sukkaa.
        Pettyvät sitten, kun ei se niin ollutkaan.

        Allekirjoittanut on yksi juuri tuollainen mummoihin pettynyt.
        Nimittäin yhdessä vaiheessa elämääni minuun iski kiltteys. Menin yhteen järjestöön auttelemaan mummoja, jotta pärjäävät kotona asuen. Mummoja ne kaikki olivat, kun papat kuolevat nuorempina. Mutta härreguud millaisia ne mummot oli :(
        Meinasivat työllä tappaa minut. Autettavia oli useita. Yks pyörätuolimummu oli just häätänyt nuoren miesauttajan, kun oli vaatinut auttajaa viemään ravintoloihin ja siellä tarjonnut herkkuja tälle. Aviomiehensä tuli mustasukkaiseksi (tällä oli mies elossa) ja soitti sinne järjestöön ja moitti vaimonsa lähentelystä auttajanuorukaista. No järjestöstä soittivat oitis nuorukaiselle, joka oli just frouvan pyörätuolia työns kaupungilla. No, nuorimies jätti mummun niille sijoilleen kadulle ja ilmoitti lopettavansa. Siinä sitten mummu etsi apua ja taksin soittajaa. Kamalia, aivan hirveitä olivat jok ikinen vanhus, joiden kotona kävin. Sain iskiaksen ja vinguin sängynpohjalla muutaman vuorokauden sen kiltteyteni palkkana. En enää ikina ala kiltiksi, mutten sitten, kun apua tarvitsen ehkä joskus, vaadi ja kiduta auttajiani. En.
        Tällä palstalla olen ollut huomaavinani muutaman kiltin mummun.


      • eppu2
        a------------------- kirjoitti:

        Allekirjoittanut on yksi juuri tuollainen mummoihin pettynyt.
        Nimittäin yhdessä vaiheessa elämääni minuun iski kiltteys. Menin yhteen järjestöön auttelemaan mummoja, jotta pärjäävät kotona asuen. Mummoja ne kaikki olivat, kun papat kuolevat nuorempina. Mutta härreguud millaisia ne mummot oli :(
        Meinasivat työllä tappaa minut. Autettavia oli useita. Yks pyörätuolimummu oli just häätänyt nuoren miesauttajan, kun oli vaatinut auttajaa viemään ravintoloihin ja siellä tarjonnut herkkuja tälle. Aviomiehensä tuli mustasukkaiseksi (tällä oli mies elossa) ja soitti sinne järjestöön ja moitti vaimonsa lähentelystä auttajanuorukaista. No järjestöstä soittivat oitis nuorukaiselle, joka oli just frouvan pyörätuolia työns kaupungilla. No, nuorimies jätti mummun niille sijoilleen kadulle ja ilmoitti lopettavansa. Siinä sitten mummu etsi apua ja taksin soittajaa. Kamalia, aivan hirveitä olivat jok ikinen vanhus, joiden kotona kävin. Sain iskiaksen ja vinguin sängynpohjalla muutaman vuorokauden sen kiltteyteni palkkana. En enää ikina ala kiltiksi, mutten sitten, kun apua tarvitsen ehkä joskus, vaadi ja kiduta auttajiani. En.
        Tällä palstalla olen ollut huomaavinani muutaman kiltin mummun.

        Muistan, kun leikinpäiten työkavereiden kanssa puhuttiin, että, kun tullaan vanhoiksi, kyllä kaikki temput osataan.


    • Ancelina

      Tuo on niin simppeli tarina, ettei kannata lisätä mitään. Viisaammat ovat jo paljon kertoneet.
      Tanssitaan vaan nuoralla ja varotaan ettei pudota kovin montaa kertaa.
      Joku kuitenkin aina putoaa.

      https://youtu.be/qsGlu_2qme8

      • Mä luin oikein huolella ylläolevat kommentit ja huamasin et muilla on samoja juttuja ku mullakin.
        Väyrysen sanoin,kerran luulin olleeni väärässä mutta huomasin erehtyneeni.
        Vaikeeta on ittensä kouluttaminen ja vielä vaikeempaa lasten opettaminen kuten joku sanoi, koko ajan joku kokeilee rajojaan.
        Hunksi varsinkin täs ketjus ,onneks hooämpeeäffä ilmotti et huamattu on.

        huomion kaipuu on suunnaton
        keskipisteenä olo ehdoton
        ikävää seistä laidalla piirin
        kokeilla sieltä pureeko tyyli
        kiusan ja satiirin.


      • koti-kiusattu kirjoitti:

        Mä luin oikein huolella ylläolevat kommentit ja huamasin et muilla on samoja juttuja ku mullakin.
        Väyrysen sanoin,kerran luulin olleeni väärässä mutta huomasin erehtyneeni.
        Vaikeeta on ittensä kouluttaminen ja vielä vaikeempaa lasten opettaminen kuten joku sanoi, koko ajan joku kokeilee rajojaan.
        Hunksi varsinkin täs ketjus ,onneks hooämpeeäffä ilmotti et huamattu on.

        huomion kaipuu on suunnaton
        keskipisteenä olo ehdoton
        ikävää seistä laidalla piirin
        kokeilla sieltä pureeko tyyli
        kiusan ja satiirin.

        Kai vika on minussa, mutta tuntuu ja näyttää sille, että kaikki kaikesta on jo useaan kertaan sanottu ja kirjoitettu.
        Kyllä tässä iässä on jo nähnyt ja kokenut aika paljon, vaan ei sitä aina tarvitse toisille tolkuttaa mitä tietää ja osaa.
        Uskotaan että viisaita on ja paljon.
        Jos olenkin ns. erilainen entinen nuori. Tai ehkä tyhmä ja laiska, kun en viitsi...


      • Ancelina kirjoitti:

        Kai vika on minussa, mutta tuntuu ja näyttää sille, että kaikki kaikesta on jo useaan kertaan sanottu ja kirjoitettu.
        Kyllä tässä iässä on jo nähnyt ja kokenut aika paljon, vaan ei sitä aina tarvitse toisille tolkuttaa mitä tietää ja osaa.
        Uskotaan että viisaita on ja paljon.
        Jos olenkin ns. erilainen entinen nuori. Tai ehkä tyhmä ja laiska, kun en viitsi...

        Minä taas tykkään lukea asioita joista ollaan eri mieltä. Eriävät mielipiteet ovat tärkeitä, koska niistä voi oppia jotain, kehittää itseään, koska minä en ole koskaan valmis enkä tyytyväinen vaan haluan aina tietää lisää, oppia uusia asioita, laajentaa näkokulmaani. Tyhmä ja laiska voin silti olla. Tässä iässäkin olen, kokenut ja kuullut paljon, mutta minua ei mitenkään häiritse vanhan kertaus eikä uuden oppiminen. Pelkkää plussaa minun kirjassani.


      • k-kk
        Ancelina kirjoitti:

        Kai vika on minussa, mutta tuntuu ja näyttää sille, että kaikki kaikesta on jo useaan kertaan sanottu ja kirjoitettu.
        Kyllä tässä iässä on jo nähnyt ja kokenut aika paljon, vaan ei sitä aina tarvitse toisille tolkuttaa mitä tietää ja osaa.
        Uskotaan että viisaita on ja paljon.
        Jos olenkin ns. erilainen entinen nuori. Tai ehkä tyhmä ja laiska, kun en viitsi...

        Oikees oot ystäväni,onhan näistä puhuttu ja monet ajatukset on omittukin ainutlaatuisina.
        Kuitenkin joskus on melkein pakko jutella niit ennenkin puhuttuja , muutoin meillä olis kovin hiljaista.
        Ehkä siin on sitä et kaikest huolimatta me haetaan niit vahvistuksia omille ajatuksille.
        Voi täs ns jaarittelussa olla kysees se kuuluisa ihmisen ikävä toisen luo , aina ei jaksa olla erakkona ja hiljaa.
        Toisilla voi olla muut syyt mut mulla tuli nää mieleen.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä taas tykkään lukea asioita joista ollaan eri mieltä. Eriävät mielipiteet ovat tärkeitä, koska niistä voi oppia jotain, kehittää itseään, koska minä en ole koskaan valmis enkä tyytyväinen vaan haluan aina tietää lisää, oppia uusia asioita, laajentaa näkokulmaani. Tyhmä ja laiska voin silti olla. Tässä iässäkin olen, kokenut ja kuullut paljon, mutta minua ei mitenkään häiritse vanhan kertaus eikä uuden oppiminen. Pelkkää plussaa minun kirjassani.

        Niin tykkään minäkin ja tykkään myös keskustella, mutta harvoin se täällä näkyy onnistuvan.
        Harvoin onnistuu oikea keskustelu, niin ettei joku työnny sitä sotkemaan ja toisten mielipiteitä tyrmäämään. Niin monin erilaisin keinoin.
        Te voitte keskustella ihan vapaasti, en sitä sano, vaan minun on lähes mahdotonta seurata täällä käytäviä keskusteluja, välihuutoja ja huutajia kun on mukana.
        Vanhan kertauksesta olen eri mieltä, ei sitä jaksa, uutta jos tulee esiin, niin sehän voi kehittää itseänikin.
        Livessä kun viisikin ihmistä keskustelee, kyllä se vaan on toisenlaista kuin täällä huuteleminen.
        Mutta kuten olen ennenkin sanonut, jokainen tekee niin kuin tykkää. Onhan täällä se hyvä puoli, että mielipiteensä voi näin kotonaan rauhassa kirjoittaa. Pianhan näkee, millä tavoin se vastaanotetaan.


      • k-kk kirjoitti:

        Oikees oot ystäväni,onhan näistä puhuttu ja monet ajatukset on omittukin ainutlaatuisina.
        Kuitenkin joskus on melkein pakko jutella niit ennenkin puhuttuja , muutoin meillä olis kovin hiljaista.
        Ehkä siin on sitä et kaikest huolimatta me haetaan niit vahvistuksia omille ajatuksille.
        Voi täs ns jaarittelussa olla kysees se kuuluisa ihmisen ikävä toisen luo , aina ei jaksa olla erakkona ja hiljaa.
        Toisilla voi olla muut syyt mut mulla tuli nää mieleen.

        Tuskin olen noin yleisesti oikeassa, en ainakaan sen oikeammassa kuin kukaan toinenkaan.
        Jokaisella on omat ajatuksensa ja toiveensa myös keskustelun suhteen. Paitsi ei minulla, aika sivusta näitä seuraan ja silloin, kun "suuni avasn", niin pieleen menee harva se kerta.
        Parempi olis olla ihan ääneti.


      • k-kk
        Ancelina kirjoitti:

        Tuskin olen noin yleisesti oikeassa, en ainakaan sen oikeammassa kuin kukaan toinenkaan.
        Jokaisella on omat ajatuksensa ja toiveensa myös keskustelun suhteen. Paitsi ei minulla, aika sivusta näitä seuraan ja silloin, kun "suuni avasn", niin pieleen menee harva se kerta.
        Parempi olis olla ihan ääneti.

        Äläs ny tommosia, kropistellaan tuhkat olkapäiltä ja leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä.
        Koitetaan vaan tähyillä sitä kuuluisaa kultareunusta siin mustassa pilvessä.
        Mun täytyy lähtee taas kuskiksi.


      • a--------------------
        Ancelina kirjoitti:

        Niin tykkään minäkin ja tykkään myös keskustella, mutta harvoin se täällä näkyy onnistuvan.
        Harvoin onnistuu oikea keskustelu, niin ettei joku työnny sitä sotkemaan ja toisten mielipiteitä tyrmäämään. Niin monin erilaisin keinoin.
        Te voitte keskustella ihan vapaasti, en sitä sano, vaan minun on lähes mahdotonta seurata täällä käytäviä keskusteluja, välihuutoja ja huutajia kun on mukana.
        Vanhan kertauksesta olen eri mieltä, ei sitä jaksa, uutta jos tulee esiin, niin sehän voi kehittää itseänikin.
        Livessä kun viisikin ihmistä keskustelee, kyllä se vaan on toisenlaista kuin täällä huuteleminen.
        Mutta kuten olen ennenkin sanonut, jokainen tekee niin kuin tykkää. Onhan täällä se hyvä puoli, että mielipiteensä voi näin kotonaan rauhassa kirjoittaa. Pianhan näkee, millä tavoin se vastaanotetaan.

        Tästä on jo keskusteltu. "Kuten minä jo aikaisemmin kirjoitin. Jankuti, jankuti... Kopiti, kopiti... Jatkavat vain kuin toukat jono-juoksuaan Syvä huokaus..."
        Wanhad Regisderöidyneed on sulautumassa yhteen: Yhdegsi yhdywäd.


      • a-------------------
        a-------------------- kirjoitti:

        Tästä on jo keskusteltu. "Kuten minä jo aikaisemmin kirjoitin. Jankuti, jankuti... Kopiti, kopiti... Jatkavat vain kuin toukat jono-juoksuaan Syvä huokaus..."
        Wanhad Regisderöidyneed on sulautumassa yhteen: Yhdegsi yhdywäd.

        Kun nyt Yhdegsi yhdytte, niin pitää teille keksiä niggi... YhtyneetKuvalehdet, ei, se. YhdyneedGyningasgunnad, on aika hyvä. Onko parempia ehdotuksia?


      • a-------------------- kirjoitti:

        Tästä on jo keskusteltu. "Kuten minä jo aikaisemmin kirjoitin. Jankuti, jankuti... Kopiti, kopiti... Jatkavat vain kuin toukat jono-juoksuaan Syvä huokaus..."
        Wanhad Regisderöidyneed on sulautumassa yhteen: Yhdegsi yhdywäd.

        Eihän toki noin, kyllä vanhastakin voi löytyä uusia näkökulmia, mutta ei kai sitä vanhaa jo kymmeneen kertaan sanottua tarvitse ensin kokonaan toistaa.
        Pilkallinen palaute ei ole kivaa.


      • a--------------------
        Ancelina kirjoitti:

        Eihän toki noin, kyllä vanhastakin voi löytyä uusia näkökulmia, mutta ei kai sitä vanhaa jo kymmeneen kertaan sanottua tarvitse ensin kokonaan toistaa.
        Pilkallinen palaute ei ole kivaa.

        Millainen palaute on kivaa? (Ei aina tartte olla kivaa, neuvotaan lapsiakin ja nuoria :/
        Sisäpaisti kirjoittamani oli huomioni kirjoittamastasi kuten sinun kirjoittamasi oli huomiosi toisten kirjoittamista kommenteista. Pilke silmäkulmassa ;)


      • a-------------------- kirjoitti:

        Millainen palaute on kivaa? (Ei aina tartte olla kivaa, neuvotaan lapsiakin ja nuoria :/
        Sisäpaisti kirjoittamani oli huomioni kirjoittamastasi kuten sinun kirjoittamasi oli huomiosi toisten kirjoittamista kommenteista. Pilke silmäkulmassa ;)

        Asiallinen palaute on hyvä, ellei kiva ole sopiva sana, yritetään pitää siitä kiinni. Mielipiteensä voi jokainen kertoa, siihen on erilaisia tapoja.


      • a-------------------
        Ancelina kirjoitti:

        Asiallinen palaute on hyvä, ellei kiva ole sopiva sana, yritetään pitää siitä kiinni. Mielipiteensä voi jokainen kertoa, siihen on erilaisia tapoja.

        No, minäpä kerron mielipiteeni: jos joku keskustelu palstalla ei kiinnosta eikä miellytä siihen annetut kommentit. Niin sitä ei ole ihan pakko tulla kertomaan.
        Kas, kun voipi käydä niin, että saa epäasiallista palautetta, jos käyttäytyy sillai epäasiallisesti, ettei salli muitten innostuneina keskustella heitä kiinnostavasta aiheesta ilman. että tulee lyttäämään tympeänä, vaikka se ei ny satu itseä kiinnostamaankaan.


      • a------------------- kirjoitti:

        No, minäpä kerron mielipiteeni: jos joku keskustelu palstalla ei kiinnosta eikä miellytä siihen annetut kommentit. Niin sitä ei ole ihan pakko tulla kertomaan.
        Kas, kun voipi käydä niin, että saa epäasiallista palautetta, jos käyttäytyy sillai epäasiallisesti, ettei salli muitten innostuneina keskustella heitä kiinnostavasta aiheesta ilman. että tulee lyttäämään tympeänä, vaikka se ei ny satu itseä kiinnostamaankaan.

        Sinänsä hyvä mielipide, tosin tuon olen vähintäänkin kymmenesti lukenut. Tuossa lopussa saattoi olla hiukan jotain omaasikin mukana.


      • a-------------------
        Ancelina kirjoitti:

        Sinänsä hyvä mielipide, tosin tuon olen vähintäänkin kymmenesti lukenut. Tuossa lopussa saattoi olla hiukan jotain omaasikin mukana.

        10 kertaa oot lukenut, muttet vieläkään ollut oppinut, voi, voi, voi :`(
        Kertaus on opintojen äiti!


      • a------------------- kirjoitti:

        10 kertaa oot lukenut, muttet vieläkään ollut oppinut, voi, voi, voi :`(
        Kertaus on opintojen äiti!

        Jatkakaahan nyt innostunutta keskustelua aloituksen aiheesta.
        Jätetään minun säälittävä olemukseni jo sivuun.


      • a-------------------
        Ancelina kirjoitti:

        Jatkakaahan nyt innostunutta keskustelua aloituksen aiheesta.
        Jätetään minun säälittävä olemukseni jo sivuun.

        Älä ny leikistä suutu.


    • "muutoin meillä olis kovin hiljaista."

      Tuossa mietteessä on perää.
      Minä, yksin asuessani saan usein houkutuksen kirjoittaa:
      klo. on 13:15
      Taidanpa avata hernari-purkin ja ottaa nokoset.
      Maltan sentään mieleni.
      Etenkin nokosista tulisi helposti blogi:
      Tänään nokoseni alkoivat vasta 14:11
      Uskoakseni monet toivoisivat minun nukkuvan aamusta iltaan.
      Jopa pidenpäänkin.
      Vaikka kuitenkin huutelisivat hernarin väliin.

      "Kerran uistelin järvellä Päijänteen
      niin kauniisti aurinko paisti.

      Minun uistimen takoi vanha mies
      kauan sitten ja Kuhia luisti.

      Tiesi ukko murju ja pahalainen
      että Hauki on kala ja kauniskin.

      Niinpä vapani taipui vaan minä en
      minä jäykkänä seisoin kuin seiväs.

      Kalalle höpisin itsekseen
      etpä sinne karkuun pääse sä rieväs.

      Minä kalaani halin tuota tutun-oloista
      kullan-vihreää Kanta-Suomalaista ."

      Lopuksi todella surkea Kanta-Suomalainen kökkö-riimitys:

      https://www.youtube.com/watch?v=l-ibkzYgX24

      H.

      • a-------------------

        Millainen on Varvas-Suomalainen?
        Hypin: Kanta, varvas, kanta, varvas, kanta, varvas, etc.


    • Onkohan reaali-maailma ohittamassa rakkauden?
      Arjen raskaat askareet siirretty omaisilta vuokralaisille.

      Suomen työttömyys on johtanut siihen, että lähi-kaupalla ei ole enää
      asiakkaita.
      Ulko-maa möi.
      KESKO pantiin ostajaksi.
      Luultavasti KESKO saa valtiolta korvauksen.
      Ehkä joltain maatalous-avustus-momentilta.

      Siwa?
      SSS-iva.

      Valinta-talo?
      KES-kita

      https://www.youtube.com/watch?v=NOaVo2wxjX0

      H.

    • Taas ratsastaa von tööppeli aukkoja katsellen , niin totta per... mun tekis mieli hypätä pöyrälle ja hihkasta.
      Joku on vaan päättäny et mun alotukses päästellään paineita , päästelkää sitten ,kyl te joskus väsytte.
      https://www.youtube.com/watch?v=OQS2eUqH0_I

      • kylmätotuus

        Nimim. "koti-kiusattu" onkos tuolla von tööpelillä ja vänrikki stoolilla joku yhteinen nimittäjä?

        Muuten Jope ei jaksa innostaa lauluillaan,koomikkkona hän on omimmillaan.


      • k-kk
        kylmätotuus kirjoitti:

        Nimim. "koti-kiusattu" onkos tuolla von tööpelillä ja vänrikki stoolilla joku yhteinen nimittäjä?

        Muuten Jope ei jaksa innostaa lauluillaan,koomikkkona hän on omimmillaan.

        georg carl von Döbeln tai jotain sinnepäin tarkotin.


    • Aamuhöpinä hakee paikkaansa, silakat ja suruhuntu kirjoitettu, siispä tänne kiusaksi. Joku kumma ennakkoluulo puskee pintaan, joku tässä hiertää, aloituksen aitous, romantiikka vain komiikkaa, pitää panna liirumlaarumit vielä pussiin, jospa joskus vielä. Politiikkaa sitten, se vasta komiikkaa on, pellejä täynnä koko pelilauta. Missä kunnon ratsut ja sotilaat, kyllä he siellä ovat, vakaumukselliset meidän herramme muurahaiset, jotka hoitavat myös meidän asioita omiensa ohessa.
      Kuninkaan voi laudalta heittää mutta sotilaat pomppaavat uskollisesti kuin kumipallot joka vaalin jälkeen, mieltymys valtaan vaatii paitsi pyrkyä myös työntöä, luottamusta meiltä tavallisilta kuhnureilta. Kerta kerran jälkeen luotan ja aina olen tukenut omaa sotilastani. Menipä omituiseksi höpinäksi, ei täytä laatukriteereitä, ei esimerkkejä edes haaveiluissa.
      Aamun musiikkina on soinut Mamy Blue, moni sen minulle lauloi, yhdellä jos toisella kielellä, ei tarvitse tämän herran mamy blue porukassa hävetä https://youtu.be/tphmbksNx54

      • Rosaliiin on oikees ,mailma on täyn pettymyksii ,mut johonkin täytyy luottaa.
        Ainoo laatu mitä haluisin olis sellanen mis ei olis riitasointuja, ei vanha jaksa.
        Ei sun kannata miettii alotuksen aitoutta, se kun on ihka oikeaa minua, pientä pirunkuri sotkettuna uteliaisuuteen ja pohjimmiltaan hyväntahtoseen höpinään.
        Jokanen voi lirkutella ,mä en voi ,olen tanu miäs.
        On muuten yks paikka mis on rauha ja rakkaus ja rikkumaton hiljasuus ellei polisit tuu möykkäämään,
        https://www.youtube.com/watch?v=Kddv9dTq6k0


    • Ei saa tööppeli hevostaan hereille, ei...
      Pitääköhän laittaa pistoke peiton alle?

      En minä ainakaan palstalle päästele.

      "Minä riimejä herkkejä rallattelen
      tunnetta syvää, helkkyvää hyvää.

      Hölsky laulu kaikkein rantain
      sulle tunteen elon antain."

      https://www.youtube.com/watch?v=HCqVD8qnpwQ

      H.

    • mimmimum-mi

      Vielä se kolahteli....meinaan tuo postiluukku... pari laskua posteljooni tipautti lattialle...
      Rakkauskirjeitä se ei vaan jakele....eikä taida laskujakaan muutamaan päivään....

      https://www.youtube.com/watch?v=cIOLqH8XyAA

      • Oi niitä aikoja kun rakkauskirjeitä kirjoitella sai ja postiluukku kopsahteli, nyt jos yhden edes joskus, niin tiedä vaikka silloin posteljoonin kaulaan kapsahtaisin ja ainakin tuo mies pusun poskelle saisi. https://youtu.be/_F0k8BjHojs


      • eppu2

        Merkillistä, täällä on tullut posti jo viikon 2 tuntia aikaisemminkuin ennen.
        Juu-u rakkauskirjeistä muistui mieleeni, kun niitä joskus nuorena sain.
        Pudotin ne vinttin sivukomerossa seinän väliin.
        Muistan vielä kohdankin. Siellä ne ovat olleet jo 50 vuotta.


    • Ensilumen satoi viime yönä, ei aivan niin paljon, että olisi lumienkeleitä päässyt tekemään. Noh, on minulla aikaa ootella sitäkin riemua, että saapi olla hangessa pitkällään.

      https://www.youtube.com/watch?v=eqdqlZBOx40

      • levällään

        Kiihottavaa se on. Saa maata selällään ja levitellä haarojaan.


      • levällään kirjoitti:

        Kiihottavaa se on. Saa maata selällään ja levitellä haarojaan.

        Niinkö sinusta? Minulle tulee lapsuus mieleen, kun hangessa leikittiin.


      • levällään kirjoitti:

        Kiihottavaa se on. Saa maata selällään ja levitellä haarojaan.

        Menehän tosiaan sinne hankeen pötköttämään ,pirä suus auki niin joku mättää lunta sinne, ehkä hiljenet.


      • En usko et enkeleitä tekisit ,et ainakaan kyläläisten nähren ,olethan kansakunnan kaapinpäällä yhteisössäsi.
        Mä tänään vaimon kans harjottelin kaatumista tossa pihalla,laitettiin vahakankas sannalle ja fairia perään.
        Kolmannella kerralla meni jo aika pehmeesti nurin,tervetuloa vaan jäät ja pakkaset.
        Huomasin et naapurin salusiinit heilui kiivaasti,on ne uteliaita ihmisiä.


      • meille ei hiutaleita ole taivaalta suotu,
        sitten kun kunnon hanget on kerran luotu,
        musta taivas samettina yllä hohtaa
        tähdet kirkkaat tuikkuina loistaa
        silloin sukellan lumeen
        laulan kuin pikku Miisa
        ja lumienkeleitäni lumeen teen.
        Tule pian lumi.
        https://youtu.be/lBfGUT0TXbk


      • rosaliiin kirjoitti:

        meille ei hiutaleita ole taivaalta suotu,
        sitten kun kunnon hanget on kerran luotu,
        musta taivas samettina yllä hohtaa
        tähdet kirkkaat tuikkuina loistaa
        silloin sukellan lumeen
        laulan kuin pikku Miisa
        ja lumienkeleitäni lumeen teen.
        Tule pian lumi.
        https://youtu.be/lBfGUT0TXbk

        Rosaliiin ja koti-kiusattu

        Lumienkeleiden tekeminen kuuluu talveen ihan ehdottomasti.
        Teen niitä tuossa pellolla, josta ei näy yhteenkään naapuriin, eikä sekään haittaa vaikka joku näkisi. Saattaisi hän jopa tulla mukaan enkeleitä tekemään.
        Kaatumisia ja sukelluksia pitäisi minunkin harjoitella, kun vaan uskaltaisin.

        https://www.youtube.com/watch?v=n_Lit0DPCNA


      • k-kk
        rosaliiin kirjoitti:

        meille ei hiutaleita ole taivaalta suotu,
        sitten kun kunnon hanget on kerran luotu,
        musta taivas samettina yllä hohtaa
        tähdet kirkkaat tuikkuina loistaa
        silloin sukellan lumeen
        laulan kuin pikku Miisa
        ja lumienkeleitäni lumeen teen.
        Tule pian lumi.
        https://youtu.be/lBfGUT0TXbk

        Kerran jo yritin kysyä mut ei lähteny,kun rosaliiin kirjotat niin miten sä saat riimit mielees.
        Tuleeko sulle ens pari riviä ja sit sorvaat loput vai miten sulla noi rivit syntyy?


      • k-kk kirjoitti:

        Kerran jo yritin kysyä mut ei lähteny,kun rosaliiin kirjotat niin miten sä saat riimit mielees.
        Tuleeko sulle ens pari riviä ja sit sorvaat loput vai miten sulla noi rivit syntyy?

        En osaa sanoa, joskus sitä menee niin ajatukseen sisälle, ikään kuin kietoutuisin sen ajatuksen lämpimään peittoon, nyt lumienkeleitä kaipasin, pehmeässä lumihangessa hetken hauskaa pidin mielessäni. Hyvät muistot kantavat.

        Älä hyvä mies ole huolissas, koskaan en täällä odota mitään keneltäkään, ei kannata olla niin tunnollinen, että kaikille vastaa, yli voi mainiosti hypätä, varsinkin jos tällainen hupakko lirkuttelee ja kirjoittelee lämpöisiään.


      • k-kk
        rosaliiin kirjoitti:

        En osaa sanoa, joskus sitä menee niin ajatukseen sisälle, ikään kuin kietoutuisin sen ajatuksen lämpimään peittoon, nyt lumienkeleitä kaipasin, pehmeässä lumihangessa hetken hauskaa pidin mielessäni. Hyvät muistot kantavat.

        Älä hyvä mies ole huolissas, koskaan en täällä odota mitään keneltäkään, ei kannata olla niin tunnollinen, että kaikille vastaa, yli voi mainiosti hypätä, varsinkin jos tällainen hupakko lirkuttelee ja kirjoittelee lämpöisiään.

        Et tunne minua ja mä en sinua ,en vastaile velvollisuuresta vaan mielenkiinnosta.
        Ihminen kaikkine tapoineen ja kommervenkkeineen on mielenkiintoinen .
        Koskaan en sitä ymmärrä mut kovasti yritän kehittää ymmärrystäni.
        Kysyin riimeistä kun itte ikään kuin saan pari eka riviä kuin lahjaksi jostain ja tykkään pyöritellä sanoja.


      • hytinäx1
        koti-kiusattu kirjoitti:

        En usko et enkeleitä tekisit ,et ainakaan kyläläisten nähren ,olethan kansakunnan kaapinpäällä yhteisössäsi.
        Mä tänään vaimon kans harjottelin kaatumista tossa pihalla,laitettiin vahakankas sannalle ja fairia perään.
        Kolmannella kerralla meni jo aika pehmeesti nurin,tervetuloa vaan jäät ja pakkaset.
        Huomasin et naapurin salusiinit heilui kiivaasti,on ne uteliaita ihmisiä.

        :) taidat kyllä narrata tuossa kaatumisharjoituksessa. Alko kylläkin naurattaan kun mielessään ajatteli teidän asettelevan sitä vahakangasta keskelle kenttää ja teillä molemmilla soopapullot käsissä ja ei kun lennoksi. Ja ne naapureiden kuikistelut :)


      • k-kk
        hytinäx1 kirjoitti:

        :) taidat kyllä narrata tuossa kaatumisharjoituksessa. Alko kylläkin naurattaan kun mielessään ajatteli teidän asettelevan sitä vahakangasta keskelle kenttää ja teillä molemmilla soopapullot käsissä ja ei kun lennoksi. Ja ne naapureiden kuikistelut :)

        Olen saanut tiukan kotikasvatuksen ja esim liiottelu ja tyhjän puhuminen kielettiin kokonaan.
        On tunnustettava et ei ollut ku yks fairi pottu ja oltiin pimees ottalamppujen kans liikkeelä , yks koiran ulkoiluttaja toppas kattelemaan.
        Ei sekään varmaan muuten mut meiloli just käsikynkkä kaatuminen menos ja siin oli ylimääräst säätämistä et molemmat mahduttiin vahakankaalle.


      • k-kk kirjoitti:

        Et tunne minua ja mä en sinua ,en vastaile velvollisuuresta vaan mielenkiinnosta.
        Ihminen kaikkine tapoineen ja kommervenkkeineen on mielenkiintoinen .
        Koskaan en sitä ymmärrä mut kovasti yritän kehittää ymmärrystäni.
        Kysyin riimeistä kun itte ikään kuin saan pari eka riviä kuin lahjaksi jostain ja tykkään pyöritellä sanoja.

        Mikään ei ole niin mukavaa kun pyöritellä ja kieputella sanoja.
        Sanojensa edessä saa olla nöyrä etsijä ja hapuilija kun riimiä yrittää.
        Kökköä tahtoo tulla vaikka riimiä hakee, täytyy vain tunnustaa, priimaa yrittää ja sekundaa tuppaa tulemaan.
        Ajatus ja sanoma se kuitenkin tärkeintä, ei muoto.
        Kirjoitapas tuohtuneena niin jopas tulee sanat kuin uuninpankolta.


      • nakrattaa
        koti-kiusattu kirjoitti:

        En usko et enkeleitä tekisit ,et ainakaan kyläläisten nähren ,olethan kansakunnan kaapinpäällä yhteisössäsi.
        Mä tänään vaimon kans harjottelin kaatumista tossa pihalla,laitettiin vahakankas sannalle ja fairia perään.
        Kolmannella kerralla meni jo aika pehmeesti nurin,tervetuloa vaan jäät ja pakkaset.
        Huomasin et naapurin salusiinit heilui kiivaasti,on ne uteliaita ihmisiä.

        Minua nauratti. On mahtanut olla naapureilla hauskaa katsella teidän kaatumisleikkiänne.

        Minä aioin kävellä katsomaan lumista katajapuskaa ojan takana. Ajatukseni oli mennä ojan päästä siitä kohtaa missä oli vielä tasaista kohtaa ennen ojan alkua. Tietenkin astuin ojaan johon oli kerääntynyt lunta ja nilkkurini olivat lunta täynnä. Mikäs siinä, loikalla mukamas ojan reunalle ja humps, olin istuallani ojassa lumen seassa. Onneksi ojassa ei ollut vettä.


    • att2

      Hyvin epäselvää mistä on kysymys?

      • No nyt, nyt ollaan saavutettu jotain jos sinä pirät sekavana alotusta.


      • att2


      • att2
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Kuuntelen paljonkin allaa ja sen kappaleista tää sovitus on musta mielenkiintonen.
        https://www.youtube.com/watch?v=6acY0kdn7Cg

        Katso da.vot koko kuvalla näe kuvaus taiteena. Minulla ei ole juuri nyt valo yhteys mutta koko esitys hyvä....hän on hyvä laulaja tänäänkin.
        Tässä minulle näkyy mistä olen---sodat--suomalainen--ruotsalainen olen sieltä idästä kaukaa.


      • k-kk
        att2 kirjoitti:

        Katso da.vot koko kuvalla näe kuvaus taiteena. Minulla ei ole juuri nyt valo yhteys mutta koko esitys hyvä....hän on hyvä laulaja tänäänkin.
        Tässä minulle näkyy mistä olen---sodat--suomalainen--ruotsalainen olen sieltä idästä kaukaa.

        Slaavilainen musiikki on ääretömän kaunista ja monimuotoista en koskaan sekoita sitä politiikkaan.
        Toisaalta suuren isänmaallisen sodan ,kuten venäläiset sano ,se musiikki on erikoisen mahtipontista ja tunteisiin vetoavaa.


      • att2
        k-kk kirjoitti:

        Slaavilainen musiikki on ääretömän kaunista ja monimuotoista en koskaan sekoita sitä politiikkaan.
        Toisaalta suuren isänmaallisen sodan ,kuten venäläiset sano ,se musiikki on erikoisen mahtipontista ja tunteisiin vetoavaa.

        TV:ssä on ainakin täällä paljon sodista koska filmeissä on värit. Venäjän kansa on saanut kärsiä hyvin paljon heitä tappoivat muut sekä omat johtajat.

        Suomalainen musiikki on hyvää on myös ruotsalaista vanhaa joiden sanat saavat kyyneliä aikaan.


    • Kotiseutu matkailua harrastin, kävin tuol lapsuuren kunnian kentillä eli Kärsämäessä.
      Kattelin siellä paikkaa joka pienenä herätti pelonsekaisen kammon,desanttien hautaa.
      Tänään kun sitä kattelin niin tuli mieleen et siel on viimeinen siviilioikeuden kuolemaan tuomima.
      Kirves koljonen ,ammuttiin 43 syksyllä siin viereisillä hiekkakuopilla parin desantin kanssa.
      Koljonen tappo 6 ihmistä kirveellä,aika inha tyyppi.
      Katselin hautaa Koljosen
      lepää rinnalla desanttien
      Kraniittipaasi kiiltävä päällään
      syntinsä maksaen omalla päällään
      https://www.youtube.com/watch?v=UKn2MylUKnQ

      • att2

        Rikollisista en pidä, jos olisi valta ei heitä olisi.


      • "koti-kiusattu"

        On sitä käyty Kärsiksessäkin.
        Vuosia sitten tosin ohi-mennen.
        Ei ollut kirvestä, Lapin-leuku kyllä.
        Mitä koti-paikka-blogiini tulee.
        Alkaa näyttää siltä että Jämsänkoski saa ainakin jotain Juicen mallista
        kivi-tolppaa.
        Juicen esi-kuva on alkanut hengittää hennosti.

        "Juuso Walden haudassaan Valkea-kosken
        isä Rudolf Stadissa omassaan.

        Loivat jotain suurta aikanaan
        Jonka Virtasen Jukka sai loistamaan."

        Kauempana Jämsässä loistaa tappajien kello-tapuli.
        Se on Jämsäläsille ihan oikein.

        https://www.youtube.com/watch?v=0cbLtiCHFV8

        H.


    • ...läisi...

      H.

    • k-kk

      Mailmassa on hitosti asioita joita haluisin tietää ja ymmärtää , niinkuintääkin mustalais vanhus laulu.
      Olispa eres murtoosa käsien tairosta menny tonne kielten puolelle ,jos olis niin viimisillä rahoillani menisin tollasia laulajia kuuntelemaan.
      Nyt tuntee pikkasen tolloksi ittensä kunnei mitään tajua sanoista.
      Hunksille sanoisin et jospa kaikki syventyis eres kotiseutunsa historiaan niin asuinpaikka tuntuis paljon kiinostavammalle, uskon vakaasti et menneisyyren tunteminen auttaa hahmottamaan tulevaa.
      https://www.youtube.com/watch?v=xG-CnQpmKsA

      • eppu2

        Se vaan tuppaa oleen niin, että mitä enemmän tiedät ja ymmärrät, sitä vähemmän ymmärrät tietäväsi.


    • "feikki-k-kk"

      Aikamme Foucault on liikahtanut ohitse ajan-kohdan, jolloin historialla ei
      enää ole mitään merkitystä.
      Jokainen minuutti muuttaa nyt tulevaisuutta, joka ei enää kuulu meille.
      Se on nyt vaan niin, että meidän Leinomme, Kärkemme ja Junnumme ovat enää
      nykyisyyden lohdun-antajia, eivät tulevaisuuden tulen-kantajia.

      "Mitä tehdä kuin voi enää ihmetellä
      miksi kuoppaa laittaa siemenelle.

      Miksi leikata hahmoa kukkaselle
      toivolle omansa entiselle"

      https://www.youtube.com/watch?v=_-z0tDM7w_Q

      H.

    • 60 hirtehinen rakkaus-riimi
      (Aloittajan toive)

      "Marja-pensaassa roikkui kuivunut marja
      kerran tuoreena ollut Karviainen.

      Minä joskus kun katselen kuvajaistain
      tunnen olevani samanlainen.

      Mutta kasvosi kun nousevat silmiini minun
      minä tahdon lähteeksesi sinun.

      Minä haluan että samaan oksaan
      tulet rakkaani kanssain roikkumaan."

      https://www.youtube.com/watch?v=ATDJ8VPJG5s

      H.

      • parempiakinkeinoja

        Melko roisin näköistä, jos kaksi ihmistä roikkuu narun jatkona samassa oksassa.


      • hunksil
        oikke raarollinen ja hyvä riimi,olisitpa laittanu lähteeksesi sanan paikal muusaksesi
        niin olisin hunajaa lirittäny.


    • tänään lasten päivänä
      jos lapsi olisin vain leikkisin
      välillä huilaisin taas leikkisin
      lumipallon tekisin ja pulkalla laskisin
      lumisessa satumetsässä vaeltelisin
      lumipöydän taputtelisin keskelle oksan tökkäisin
      se kukka punainen kuin kesä siinä kukkisi
      lapsi leikkivä onnellinen olisin

      tänään lasten päivänä
      satumetsässä vaeltelen
      sinä lumihiutale
      kielelleni hellien
      sinut sulattaisin

      https://youtu.be/qnvgLM-3_cA

      • Rosaliiin
        Sun sanat vei kuin huomaamatta minutkin pulkkamäkeen , kiskoin sitä vaaleenpunasta pikku prinsessaa sinne sun tänne,kiitti sulle


    • Hiljainen on kylätie
      palomakin lähtee ,minne lie
      Joku outo taas on tullut
      toiset utelee missäs oot ollut
      hunksikin laittoi hymiön
      pitäskö päätellä ,nyt kaikki hyvin on
      nyt ei riimi irtoaa
      ihan selvästi limpoaa.
      https://www.youtube.com/watch?v=WsEt7NEF0Dw

    • Irtoaa...limpoaa :)
      Hyvä sinä.
      Kuten Lammio sanoi:
      Kaunista, hyvin kaunista...

      "Oi kaunis Karjalaa
      siitä tehtiin lauta-kasaa...

      Ryssä siellä Balalaukkaa
      kohti raukkaa lakkaa satamaa...

      Soomi-poek myös mökin laittoi
      äitin ruusun hospoti pomiloi.

      Pian kuoli vanha ukko
      jälkeen jätti lapsi-joukko.

      Eivät lapset suine surmii
      koske mökkii karjalaissii."

      https://www.youtube.com/watch?v=Rycw5dMrfxM

      H.

    • Jahas, karjalaisten aamuhetki, kunnes kulkee muualle retki.
      Isäni osasi hiukan venäjää ja käytti sanontoja puheessaan. Tosin omintakeisesti, kuten "hospomi homilui, pimiässä kopilui"..mietin muistaisinko muita, pitäisi kirjoittaa ylös, etteivät unohdu.

      https://www.youtube.com/watch?v=nR2ip6nHBqg

      • Karjalaisten aamuhetki, sopii mulle,
        muistelun mummostani kerron sulle.

        Evakkomummoni oli salmista syntyisin ja puheenparressaan viljeli usein venättää. Usein kuulin siunailun just, hospoti po milou, avoi,voi, prihatsu kun kepposia tehtiin
        ,ylen äilyä ei ole jengua kun lahden torilla käytiin kalanostossa ja kartohkoita hän aina meille lapsille kuori. Kirjoitus varmasti vain sinnepäin, mutta puheen pehmeä rytmi, sen muistan ikuisesti.
        https://youtu.be/jdh780NBL4Q


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe