Talvisäilytyspaikallani olisi mahdollisuus ottaa veneeseen virtaa läpi talven. Onko jotain haittaa jättää 3-vaihelaturi päälle koko talveksi? Keittääkö se kuitenkin akut kuiviksi, vaikka siirtyy float-tilaan. Haluaisin pyörittää paria PC-tuuletinta käyttöakuston voimin. Aurinkopaneeli ei enää lataa, kun paistaa niin vähän ja matalalta.
Lataus päällä läpi talven?
24
180
Vastaukset
Siirtyyköhän laturi float-tilaan kun kuormana on nuo tuulettimet? Eihän niiden virrankulutus kaksinen ole mutta kumminkin. Vaikka siirtyisikin niin pysyisikö kauaa? Epäilen että lataustoimintoa olisi talven mittaan paljon. Itse laittaisin tuulettimille oman verkkolaitteen.
- gfsdg
http://www.biltema.fi/fi/Toimisto---Tekniikka/Paristot-ja-Virrantuotto/Verkkolaitteet-ja-laturit/Muuntaja-312-V-2000030021/
Toi kiinni sulakerasiaan ja siitä virrat tuulettimille? - EiHaittaaMitään
Laadukkaan maasähkölaturin pitäminen päällä läpi talven ei haittaa mitään, päinvastoin. Mitä täydempinä akut pidetään, sitä paremmin ne kestävät säilytystä, varsinkin pakkasessa. Jos venettä ei lämmitetä, laturissa olisi kuitenkin hyvä olla lämpötilan mukaan säätyvä latausjännite. Muussa tapauksessa lataamisesta ei pakkasilla ole paljon hyötyä, kun jännite jää liian alhaiseksi. Toisaalta, eipä siitäkään akuille mitään haittaa ole. Itse olen pitänyt akkuni veneessä maasähkölatauksessa läpi talven. Lisäksi veneessäni on sähköinen kosteudenpoistaja ja lämmitin, joten patjoita, tekstiilejä ym. ei tarvitse viedä talveksi varastoon. Suosittelen.
- Joakim1
Pakkasessa akut säilyvät parhaiten. Itsepurkautuminen on paljon hitaampaa kuin lämpimässä. Itse en ole koskaan ladannut akkuja talvella enkä varsinkaan ottanut niitä pois veneestä. Aina ovat olleet lähes täysiä keväällä.
Veneessäni ei myöskään ole kosteudenpoistajia eikä lämmitintä päällä, mutta siellä ne patjat ovat hyvin säilyneet vuodesta toiseen eikä hometta ole tullut sen enempää patjoihin kuin muuallekaan. Pressu on hyvin avonainen, veneen tuuletusventtiili auki ja lokianturi pois paikaltaan. - verkkovirranriski
Joakim1 kirjoitti:
Pakkasessa akut säilyvät parhaiten. Itsepurkautuminen on paljon hitaampaa kuin lämpimässä. Itse en ole koskaan ladannut akkuja talvella enkä varsinkaan ottanut niitä pois veneestä. Aina ovat olleet lähes täysiä keväällä.
Veneessäni ei myöskään ole kosteudenpoistajia eikä lämmitintä päällä, mutta siellä ne patjat ovat hyvin säilyneet vuodesta toiseen eikä hometta ole tullut sen enempää patjoihin kuin muuallekaan. Pressu on hyvin avonainen, veneen tuuletusventtiili auki ja lokianturi pois paikaltaan.Samoilla eväillä täälläkin on menty ja hyvin on akut pärjänneet eikä ole hometta.
Yksi periaatteellinen näkökohta on verkkovirtaan liittyvä palovaara. Siksi sillä telakointialueella, jossa itse pidän venettäni, ei enää nykyisin ole sallittua pitää kaapelia sähköverkkoon kytkettynä veneen ollessa ilman valvontaa.
Vuosien mittaan on sattunut muutamia "läheltä piti" tilanteita sähkölaitteisin tulleiden vikojen takia. Tuntuu mukavammalta, kun missään naapuriveneessä ei ole verkkovirtalaitteita päällä viikosta toiseen.
Pikkujuttu asian vierestä: kannattaa irrottaa palovaroittimien patterit. Jostain syystä palovarottimet alkavat piipittää, kun tulee kovia pakkasia (laskeeko pariston jännite?). - 1000000000000000
Joakim1 kirjoitti:
Pakkasessa akut säilyvät parhaiten. Itsepurkautuminen on paljon hitaampaa kuin lämpimässä. Itse en ole koskaan ladannut akkuja talvella enkä varsinkaan ottanut niitä pois veneestä. Aina ovat olleet lähes täysiä keväällä.
Veneessäni ei myöskään ole kosteudenpoistajia eikä lämmitintä päällä, mutta siellä ne patjat ovat hyvin säilyneet vuodesta toiseen eikä hometta ole tullut sen enempää patjoihin kuin muuallekaan. Pressu on hyvin avonainen, veneen tuuletusventtiili auki ja lokianturi pois paikaltaan.Itselläni samoin paitsi loki paikoillaan ja muutamassa kupissa on etikkaa(imee hajuja) ja kahvia(tuoksuu vain hyvälle) .Edelliset akut oli käytössä yli kymmenen vuotta,mutta vaihdoin ne varoilta noin neljä vuotta sitten.
Joakim1 kirjoitti:
Pakkasessa akut säilyvät parhaiten. Itsepurkautuminen on paljon hitaampaa kuin lämpimässä. Itse en ole koskaan ladannut akkuja talvella enkä varsinkaan ottanut niitä pois veneestä. Aina ovat olleet lähes täysiä keväällä.
Veneessäni ei myöskään ole kosteudenpoistajia eikä lämmitintä päällä, mutta siellä ne patjat ovat hyvin säilyneet vuodesta toiseen eikä hometta ole tullut sen enempää patjoihin kuin muuallekaan. Pressu on hyvin avonainen, veneen tuuletusventtiili auki ja lokianturi pois paikaltaan.Kävin tänään veneellä, ja kansi oli kauttaaltaa märkä, ja pressun alapinta oli täynnä pisaroita. Sama oli naapuriveneessä, jossa on ns. tiivis pressutus, kun minulla on melko avoin. Vessaan on seiniin usein ilmestynyt hometäpliä. Nyt niitä ei näkynyt. Siellä oli nyt ekan kerran sellainen suolaan perustuva vedenpoisto.
- Kdkkdkd
Eilen kävin veneelläni ja sade ropisi mukavasti katokseen. Kansi ja pressu täysin kuivia. Ehkä pressussa ihan pientä kosteutta. Tälle vuodelle peittelin tuplapressuilla ja tein sähköputkesta räystässysteemin. Nyt on mukavaa kun pressun alla on tilaa. Tolpat ovat kiinni mantookin reiissä. Selkeä ero viime talveen jolloin tilanne oli pressun alla hyvinkin märkä tämmösillä sadekeleillä. Vielä liittelen biltsun muuntajaan pari pc tuuletinta lisää ja se on siinä.
Kdkkdkd kirjoitti:
Eilen kävin veneelläni ja sade ropisi mukavasti katokseen. Kansi ja pressu täysin kuivia. Ehkä pressussa ihan pientä kosteutta. Tälle vuodelle peittelin tuplapressuilla ja tein sähköputkesta räystässysteemin. Nyt on mukavaa kun pressun alla on tilaa. Tolpat ovat kiinni mantookin reiissä. Selkeä ero viime talveen jolloin tilanne oli pressun alla hyvinkin märkä tämmösillä sadekeleillä. Vielä liittelen biltsun muuntajaan pari pc tuuletinta lisää ja se on siinä.
Onko pressut jotenkin erotettu toisistaan? Millainen räystäs?
- Kfkkf
Ei tarvitse erottaa mitenkään. Alempi jää aina vähän pussille, joten väliin tulee ilmatila. Kondenssi jää pressujen väliin kun ulomman pinta on kylmempi. Räystäät viritin 25 mm alumiiniputkesta askarrellen. Vanhastaan mulla oli noan kannella seisova teline, jossa sattui olemaan sopivat helat mantookitolppien kiinnitystä varten. Räystäs tehdään jäykästä 25 mm sähköputkesta, joka kiinnitetään nippusiteillä putkien päihin.
- Molemmillaselviää
Olen pitänyt akkuja latauksessa koko talven. Viimeksi lisäsin yhteensä 5 l akkuvettä. Hiukan siitä on vaivaa, mutta niin on tyhjistä akuistakin. Nyt navat ovat irti eikä sekään ole huono asia.
- täsmennys
Ilmeisesti et kuitenkaan ottanut napoja irti vaan akkukengät irti navoista?
Jos navat ovat irti niin voi olla että akku ei oikein tykkää - Huumorimiähiä
täsmennys kirjoitti:
Ilmeisesti et kuitenkaan ottanut napoja irti vaan akkukengät irti navoista?
Jos navat ovat irti niin voi olla että akku ei oikein tykkäähah hah hah haa
- kakytyks
Täysin samaa mieltä heidän kanssaan, jotka jättävät akun täyteen ladattuna veneeseen talveksi ilman yhtään välilatausta. Kunnossa oleva akku on talven jäljiltä täysin kunnossa, jos ei, niin akku on vaihtokunnossa. Kaikkein hurjinta on raahata akku kotiin lämpimään talliin, siinä menee selkä, läikkyy hapot ja vaatteet hapristuu.
- Oc_46
Kyllä, kunnossa olevan täyteen ladattu akku on parasta jättää talveksi pinta puhdistettuna ja joko toinen akkukenkä irroitettuna tai vain pääkytkimet nollattuina (jos pääkytkimien edestä ei ole otettu kytkentää esim. akkumonitorille).
Kunnossa olevan lyijyakun itsepurkaus on 3-5 %/kk, siis puolen vuoden säilytyksen jälkeen akku on vielä 70-80 % varaustilassa. AGM-akun itsepurkaus on selvästi pienempi ja AGM-akku on keväällä vielä noin 90 % varaustilassa.
Jatkuva pieni lataus voi olla jopa akun ikää lyhentävä, näin mm. AGM-akuilla. Myös esim. aurinkopaneelista 3-vaihesäätimellä saatu jatkuva lataus voi lyhentää pitkään ilman kuormaa olevan akun ikää, koska säädin voi pumppaamalla (yö/päivä) yliladata akkua.
Kuten täällä on jo mainittu, verkkovirran perään laitettu sisätiloihin tarkoitettu pikkulaturi on veneessä riski. Veneen sisällä talvisäilytyksen aikana olosuhteet voivat olla välillä melko kosteat ja kaukana sisätiloista, mikä voi aiheuttaa sisätilan laturin ylikuumenemista, oikosulun tai jopa tulipalon. - Niimutta
Oc_46 kirjoitti:
Kyllä, kunnossa olevan täyteen ladattu akku on parasta jättää talveksi pinta puhdistettuna ja joko toinen akkukenkä irroitettuna tai vain pääkytkimet nollattuina (jos pääkytkimien edestä ei ole otettu kytkentää esim. akkumonitorille).
Kunnossa olevan lyijyakun itsepurkaus on 3-5 %/kk, siis puolen vuoden säilytyksen jälkeen akku on vielä 70-80 % varaustilassa. AGM-akun itsepurkaus on selvästi pienempi ja AGM-akku on keväällä vielä noin 90 % varaustilassa.
Jatkuva pieni lataus voi olla jopa akun ikää lyhentävä, näin mm. AGM-akuilla. Myös esim. aurinkopaneelista 3-vaihesäätimellä saatu jatkuva lataus voi lyhentää pitkään ilman kuormaa olevan akun ikää, koska säädin voi pumppaamalla (yö/päivä) yliladata akkua.
Kuten täällä on jo mainittu, verkkovirran perään laitettu sisätiloihin tarkoitettu pikkulaturi on veneessä riski. Veneen sisällä talvisäilytyksen aikana olosuhteet voivat olla välillä melko kosteat ja kaukana sisätiloista, mikä voi aiheuttaa sisätilan laturin ylikuumenemista, oikosulun tai jopa tulipalon.Paitsi, jos vene on sisällä, kuten isommat veneet järjestään ovat.
- telakointisopimus
Tiedän, että ainakin muutamissa telakointihalleissa telakointisopimukseen kuuluu, että akkukaapelit on irroitettava (ei riitä se, että pääkatkaisijat on käännetty). Verkkovirtaa saa käyttää vain silloin, kun veneessä ollaan paikalla. Nestekaasusäiliöt on poistettava veneestä ja säilytettävä niille varatussa ulkosäilytystilassa. Omistajan vastuulla on myös voimassa oleva vakuutus telakointiajalle.
Mitä tarkoitit väitteelläsi, että isommat veneet ovat järjestään sisällä? Käypä katsomassa telakoilla! - Täsmennä
telakointisopimus kirjoitti:
Tiedän, että ainakin muutamissa telakointihalleissa telakointisopimukseen kuuluu, että akkukaapelit on irroitettava (ei riitä se, että pääkatkaisijat on käännetty). Verkkovirtaa saa käyttää vain silloin, kun veneessä ollaan paikalla. Nestekaasusäiliöt on poistettava veneestä ja säilytettävä niille varatussa ulkosäilytystilassa. Omistajan vastuulla on myös voimassa oleva vakuutus telakointiajalle.
Mitä tarkoitit väitteelläsi, että isommat veneet ovat järjestään sisällä? Käypä katsomassa telakoilla!En ihan ymmärrä, mikä oli viestisi ydin?
Sekö, että on isoja veneitä ulkona vai se, että halleissa on eri sääntöjä, vai joku muu? - pyytämäsiselvennys
Täsmennä kirjoitti:
En ihan ymmärrä, mikä oli viestisi ydin?
Sekö, että on isoja veneitä ulkona vai se, että halleissa on eri sääntöjä, vai joku muu?Viestini ydin:
- jatkuva akkujen lataus telakointihallissa ei ole sallittua palovaaran takia
- yleistys isojen veneiden hallisäilytyksestä oli virheellinen. Monissa telakointihalleissa on paino- ja kokorajoitus.
- Äiteekin_tykkää
Meidän satamakentällä on sähkötolpat, itsellä ei tarvinnut kuin 20 m vedon veneelle. Etukajuutassa on 2 kpl 2000 W öljytäyttöinen lämmitin ja takakajuutassa 1 vastaava. Patterit ovat töpselillä veneen 230V verkossa. Pentterin liesituulettimen asetin 1-asentoon ja takakajuutan venttiiliin tuunasin 12 V pc-puhaltimen viemään ilmaa ulos.
Säädin lämpöpattereiden termostaatit 22 C. Mukavan lämmintä ja kuivaa on ollut veneessä, kun olen piipahtanut. Itse asiassa olimme perheen kanssa vähän fiilistelemässä viiime viikonloppuna, yövyttiin veneellä. Mukava oli ruokaa laitella ja katsella sitten tellua illan päälle.
Uloskin näkee hyvin, kun kunnon lämmityksen vuoksi en ole vuorannut venettä aivan näkemättömiin.
Akusto on 3x120 Ah, 7A C-tek pitää ihan hyvin huolen akuista.
Näin Helsingissä. En kyllä kerro satamaa, epäilen tulevan sanomista.- SähköoppiaLukemaan
6000 W lämmittimiä 230 V verkossa tekee melkein 30 A.
Varmaan kannattaisi lukea vähän sähköoppia, kun keksii tarinoita :-) - sähkölasku
Kerro kuitenkin kuka maksaa sähköt ja paljonko oma osuutesi on kustannuksista.
4kW lämpöpattereista kertyy 6 kk:ssa kohtalainen kulu.
Omasta mielestäni 22° jatkuva lämpö veneessä on täysin turhaa energian haaskausta silloin kun et perheesi kanssa asu paatissasi. - mahdollistaonehkä
SähköoppiaLukemaan kirjoitti:
6000 W lämmittimiä 230 V verkossa tekee melkein 30 A.
Varmaan kannattaisi lukea vähän sähköoppia, kun keksii tarinoita :-)ensinnäkin jännitehäviöt kymmenien metrien roikissa jos ne on jotain 1mm2 tai 1,5mm2 voi pudottaa jännitettä kymmeniä voltteja jolloin tehokin laskee. ja lisäksi etenkin tulppasulakkeet kestää ylivirtaa melko hyvin, jos tolpalla on 16a tulppa niin on se mahdollista tuollainen määrä kun ei ne patterit kuitenkaan kaikki koko aikaa päällä helota.
- defer
Taas on joku kirjoittelemassa satuja 20 asteen lämmöistä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2202414Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691776Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881610- 561539
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147145790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1401235Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2421150- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56929Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62837