Yle kysyi katsastusmiehiltä: Millä perusteella itse ostat auton?
ASIANTUNTIJAT Yleisradion kyselyssä parikymmentä katsastusmiestä vastasi, osa ehkä hiukan yllättävästi.
Katsastusmies tietä jo ennalta autosi mahdolliset heikkoudet Yle arvelee, mutta millä perusteella katsastaja hankkii oman autonsa?
Kyselyn mukaan työssä kertynyt tieto eri automerkkien ominaisuuksista ei kuitenkaan aina vaikuta oman auton ostopäätökseen. Osa vastaajista arvosti enemmän auton ajettavuutta ja tyyliä kuin autojen vähävikaisuutta.
– Pitää punnita ne viat, joita pystyy sietämään, vastasi Juha Poutanen Kauhajoelta.
Katsastusmiesten autojat ovat muiden muassa Saab, Volvo, Audi, Toyota, Volkswagen, Kia ja Honda.
– Käytettyä ajoneuvoa ostaessa osaa katsella tiettyjä kohtia tarkemmin. Työn ja kokemuksen kautta tulee tehtyä pientä karsintaa, kertoi helsinkiläinen katsastaja.
– Me katsastusmiehet ollaan varmaan sekalaista seurakuntaa. Tieto lisää tuskaa, mutta asialla on silti yllättävän vähän vaikutusta omiin autovalintoihin, vaikka varmaan moni niin luulee, Tampereelta kotoisin oleva katsastaja vastasi.
Luottamus saksalaiseen laatuun tuntui olevan vahvoilla katsastusmiesten keskuudessa. Myös tietyt aasialaiset automerkit keräsivät kiitosta.
– Jos haluaisi vain hyvän ja kestävän auton, niin varsinainen "ikiliikkuja" on vuosimallia 1998-2005 oleva Toyota Corolla. Auto on vähävikainen, mutta ei se ole kovin mukava ajettava, tuumi salolainen katsastusmies.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1447905019654.html
Millä perusteella katsastusmies ostaa auton.
28
120
Vastaukset
- Höpönlöpöä
Taisi olla todella tieteellinen ja kattava tutkimus?
- PidänTojotasta
"on vähävikainen, mutta ei se ole kovin mukava ajettava, tuumi salolainen katsastusmies."
Höpöä, mukavampaa ajettavaa saa hakemalla hakea.- Italiaano
Kokeile joskus muitakin. Ehkä illuusio japsi ajo-ominaisuuksita katoaa...
- fransman
Italiaano kirjoitti:
Kokeile joskus muitakin. Ehkä illuusio japsi ajo-ominaisuuksita katoaa...
Eihän nuo ajo-ominaisuuksista mitään ymmärrä.
Pitää punnita ne viat, joita pystyy sietämään, on oikeastaan aika viisas vastaus kun kysytään perusteluja käytetyn (vanhan) auton ostolle.
Siinä kaikki ajettavuudet yms. asiat jää sivuseikaksi jos autossa on vittumaisia vikoja.- HuonoEiParane
Mutta toisaalta on iso joukko ajettavuudeltaan hyviä autoja, joissa ei ole vittumaisia vikoja. Todella tyhmää olisi valita auto joka on toimiessaankin huono ajettava. Se ei siitä paremmaksi muutu ikinä.
Tuplajättipotti on kun huonosti ajettava auto korkkaa moottorinsa. - musta.tulevaisuus
Tai kun TSI-auton dsg-vaihdelaatikko reistailee.
- HuijausMustaTulevaisuus
Tai kun jakopää rupeaa rallattamaan noin 50000km ajon jälkeen. Tai kun moottori syö öljyä samaa tahtia kuin bensaa. Tai kun luulee ostaneensa vähäpäästöosen auton, mutta huomaakin tulleensa huijatuksi siinäkin asiassa.......Tai kun......
- jepjepje
Katsurit hankkivat tietonsa autosta käymällä läpi niiden kuntoa työkseen joka päivä. Siellä oikeassa maailmassa. He eivät hanki tietoaan nettiä selaamalla.
Siksi: "Luottamus saksalaiseen laatuun tuntui olevan vahvoilla katsastusmiesten keskuudessa."
Onhan joku vanhanmallinen jo aikaa sitten tuotannosta poistunut Corolla luotettava, mutta eihän sillä aja sikakaan vinkumatta. Saksalainen on hyvä ajaa ja kisäksi kuotettava, sen tietää katsuri vuosien kokemuksen kautta.
- YmmärränTäysin
"Luottamus saksalaiseen laatuun tuntui olevan vahvoilla katsastusmiesten keskuudessa."
Kun työkseen käy läpi useamman erimerkkisen ja ikäisen auton joka päivä niin voidaan puhua todellisesta ammattilaisesta. Silloin ei riitä että auto vain pysyy kasassa vaan sen täytyy olla myös hyvä ajaa. Olisi ikävä lähteä illalla töistä kotiin autolla jonka tietää olevan vain "ihan ok" kun on päivän tarkastanut parempia pelejä. Ja tietää että saksalainen pysyy ryhdikkäässä kunnossa pitkään.- Kuka_miternkin
Tuskin missään autossa on niin vakavia ja sietämättömiä vikoja, etteikö se välttäisi normaalin ihmisen käyttöön. Eiköhän jokaisella autolla myös tielläkin pysy, olkoon ne ajo-ominaisuudet luokiteltu millaisiki tahansa.
Tuollaisiin asioihin kiinnitin itsekin nuorena ollessa huomion ja olin olevinani oikein perkeleen fiksu ja tietäväinen, kun tutkin ja luin lukemastani päästyäni jokaisen mahdollisen kirjallisuuden, koeajon ja kestotestin. Kun tämän lisäksi korjailin autoja itseni lisäksi myös muille, niin siinäpä sitä näyteltiin oikein viimeisen päälle tietäväistä asiantuntijaa....
Nyt kun takana on lähes 2 miljoonaa kilometriä yli kymmenellä omistamallani automerkillä ja niiden lisäksi merkeillä joita ei itselläni ole ollut, olen huomannut kaiken tyhjänpäiväiseksi huuhaaksi. Mikään auto ei varmuudella ole esimerkiksi vioiltaan sellainen kuin siitä saa internetin palstoja seuraamalla käsityksen, eikä ajo-ominaisuuksista tavallinen, noin 20000km vuoteen ajava kansalainen kykenisi erottamaan mikä auto on alla jos ei muuten tietäisi.
Minä kylläkin ajoin vuodessa parhaimmillaan noin 80000km, joten sen verran on asiasta tietoa kertynyt että itselleni se riittää täydellisellä varmuudella. Muut tehkööt sitten omat valintansa mielikuviensa mukaan.
- jokumuuuu
Samanlainen leipää syövä ihminen se katsastusmieskin on, ja yhtä lailla valitsee autonsa tunteella kuin me muutkin. Toki jokainen keksii valinnalleen "järkiperusteet" jos niin haluaa.
Omat autoni katsastava kaveri ajaa vanhoilla Citroëneillä, luottopajan omistaja taas Alfa Romeolla, Range Roverilla ja hybridi-Mitsulla. Toisella varaosamyyjällä on ollut vanhoja Pösöjä ja Relluja, toisella Toyota ja vanha jenkki. Tuskin noita kaikkia on pelkän teknisen kestävyyden tai edes mahdollisimman pienien käyttökulujen vuoksi valittu. - 1235432523
Tuo japsien huono ajettavuus on joku naurettava tekosyy jolla ei ole mitään tekemistä nykyisten japsien kanssa. Ehkä 80 ja 90 luvulla oli jossain corollassa huono ajettavuus, saksalaisfanaatikot ovat siitä lähtien haukkuneet kaikkien japsien ajettavuutta, huolimatta siitä että japsien ajettavuus on nykypäivänä ihan saksalaisten tasolla. Syy että saksalaisfanaatikot haukkuvat japsien ajettavuutta on yksinkertaisesti se että he epätoivoisesti yrittävät välttyä nolatuksi tulemiselta kun heidän kannattamissa kalliissa saksalaisissa on todistetusti paljon enemmän vikoja kuin edullisemmassa japsissa.
Jos joku väittää ettei japsien ajettavuus ole nykypäivänä saksalaisten tasoa, niin hän ei ole ajanut nykypävän japanilaisilla. Ja vaikka Toyota on perinteisesti ollut se vähemmän ajettavuuteen panostava, kannattais muistaa että esim yhtä vähävikaisissa Mazdoissa ja Hondissa on huippuajettavuus joka ei ole yhtään huonompi kuin vaikka VWssä ja Audissa.
Naurettavaa yleistystä että jonkun 90 luvun Corollan ajettavuus yleistetään kaikkiin nykypäivän japseihin, tuossa haastattelussa ei kyllä mistään asinatuntiojoista ole kyse. Amispojat siinä vaan yrittävät välttää nolatuksi tulemiselta kun heidän omat katsastustilastotkin näyttävät että japsit on kestävämpiä. - ripausarkea
Auto on usealle toiseksi suurin hankinta elämässä. Suomalainen ajaakin mielellään ankealla, rumalla, huonosti varustetulla, epämukavalla, värittömällä tavallisella alemman sarjan kulkuneuvolla. Ajaminen tällä velkaisella mitään sanomattomalla vehkeellä on tylsää vuodesta toiseen.
Mutta Tallinnasta sillä voi tuoda lohdutusta.- osssss
VW arki on kalliit ylläpitokulut.
Ja ihan omakokemus vuodesta -99 - isoonpesäkolo
Ja asuu saman kaavan kanssa ankeassa kälyisessä pienessä hiirenkolossa vierivieressä, ettei vaan erottuisi massasta ja olisi kusipää juppi...
- niin_sinulla
osssss kirjoitti:
VW arki on kalliit ylläpitokulut.
Ja ihan omakokemus vuodesta -99Haksahdit halvimpaan ja ostit jobbarilta risan joka ei muille kelvannut. Touranisi on kilometrivammainen, kolaroitu ja nyrkkipajassa puutteellisesti kolarikorjattu raato, jota vielä huollatat ja moneen kertaan samoja vikoja korjuuttaen maksat itsesi kipeäksi, kun ne pärnäsellä eivät kertakaikkiaan osaa. Sitten kuvittelit, että takuut, goodwilltakuut ja virhevastuut koskisivät edelleen tuota paalauskunnossa olevaa romua. Kun ei koskeneet, katkeroituneena purat kiukkuasi suoli24:llä jo monetta vuotta peräkkäin.
Meillä muilla arki on paljon auvoisempi kun ei tarvitse olla huolissaan auton toimivuudesta. Riittää kun käyttää huollossa 30000km:n välein. Eikä sitäkään välttämättä tarvitsisi tehdä itse, kun erittäin edulliseen huolenpitosopimukseen kuuluu haku huoltoon ja palautus pestynä kotipihaan. - SitruunaPatonki
niin_sinulla kirjoitti:
Haksahdit halvimpaan ja ostit jobbarilta risan joka ei muille kelvannut. Touranisi on kilometrivammainen, kolaroitu ja nyrkkipajassa puutteellisesti kolarikorjattu raato, jota vielä huollatat ja moneen kertaan samoja vikoja korjuuttaen maksat itsesi kipeäksi, kun ne pärnäsellä eivät kertakaikkiaan osaa. Sitten kuvittelit, että takuut, goodwilltakuut ja virhevastuut koskisivät edelleen tuota paalauskunnossa olevaa romua. Kun ei koskeneet, katkeroituneena purat kiukkuasi suoli24:llä jo monetta vuotta peräkkäin.
Meillä muilla arki on paljon auvoisempi kun ei tarvitse olla huolissaan auton toimivuudesta. Riittää kun käyttää huollossa 30000km:n välein. Eikä sitäkään välttämättä tarvitsisi tehdä itse, kun erittäin edulliseen huolenpitosopimukseen kuuluu haku huoltoon ja palautus pestynä kotipihaan.Mistä lähtien Volkkarit on toiminu? Hinausmiehetkin sanoneet vokkeloiden olevan suurin asiakasryhmä.
- AkkuSuurinOngelma
SitruunaPatonki kirjoitti:
Mistä lähtien Volkkarit on toiminu? Hinausmiehetkin sanoneet vokkeloiden olevan suurin asiakasryhmä.
Faktat: "Useimmin tielle jättivät Smart fourtwo, Fiat Punto, Peugeot 307 ja 308, Citroën C4, Ford S-Max, Volkswagen Sharan ja Volvo S40/V50."
No, olihan siinä yksi vokkelokin...
- 235652
Sitäpaitsi, EIHÄN KATSASTUSMIES OLE MIKÄÄN AJETTAVUUDEN asiantuntija, miksi sitä ajettavuutta sotketaan tähän keskusteluun KATSASTUSMIESTEN mielipiteistä??? Katsastusmies tietää VAIN VIOISTA, ja sehän tässä jo tuli ilmi että japsit on vähävikaisempia.
Aloittja korostaakin katsastusmiesten ASIANTUNTEMUSTA, tämä siis koskee PELKÄSTÄÄN VIKOJA, EI AJETTAVUUTTA, ajettavuudesta katsastusmiehille EI OLE ASIANTUNTEMUSTA. Sillä 50m lenkillä katsastusaseman pihalla ei ajettavuudesta voi sanoa vielä mitään.- naurettavaaloitusviesti
He he, aloittaja puhui itsensä pussiin jo omassa aloitusviestissään :) Korosti katsastusmiesten asiantuntemusta, mutta unohti että se asiantuntemus koskee pelkästään vikaherkkyyttä. Ajettavuudesta katsastusmiehellä ei ole mitään asiantuntemusta.
- samaToisinpäin
naurettavaaloitusviesti kirjoitti:
He he, aloittaja puhui itsensä pussiin jo omassa aloitusviestissään :) Korosti katsastusmiesten asiantuntemusta, mutta unohti että se asiantuntemus koskee pelkästään vikaherkkyyttä. Ajettavuudesta katsastusmiehellä ei ole mitään asiantuntemusta.
Jos kokemusta on eniten vikaherkkyyttä ja he suosivat saksalaisia autoja niin mitä siitä voi päätellä?
- 325234
samaToisinpäin kirjoitti:
Jos kokemusta on eniten vikaherkkyyttä ja he suosivat saksalaisia autoja niin mitä siitä voi päätellä?
Pari vaihtoehtoa:
a: yrittävät esittää kovaa "premium" tehokkaalla autolla kun on pieni muna
b: eivät tiedä mitään nykyjapsien ajettavuudesta ja uskovat tätä huonon ajettavuuden huhua joka lähti jostain 80 luvun corollasta
Sehän jo aloitusviestistä kävi ilmi että mitä katsastaja voi asiantuntijana sanoa, on että japseissa on vähemmän vikoja. Muuta katsastusmies ei voi asiantuntijana sanoa. - LukekaasVähänTarkemmin
325234 kirjoitti:
Pari vaihtoehtoa:
a: yrittävät esittää kovaa "premium" tehokkaalla autolla kun on pieni muna
b: eivät tiedä mitään nykyjapsien ajettavuudesta ja uskovat tätä huonon ajettavuuden huhua joka lähti jostain 80 luvun corollasta
Sehän jo aloitusviestistä kävi ilmi että mitä katsastaja voi asiantuntijana sanoa, on että japseissa on vähemmän vikoja. Muuta katsastusmies ei voi asiantuntijana sanoa."Sehän jo aloitusviestistä kävi ilmi että mitä katsastaja voi asiantuntijana sanoa, on että japseissa on vähemmän vikoja."
Aika lavea tulkinta asiasta. Tarkkaan ottaen hän sanoi että jos haluaa hyvän ja viattoman auton pitää ostaa Corollasta malli jonka valmistus on lopetettu jo kymmenen vuotta sitten. Mihinkään muuhun japanilaiseen autoon hän ei viitannut sanallakaan. Se on sun omaa tojo-lasit päässä tehtyä toiveunta.
Ainoa isompi ryhmä autoja joita katsurit kertoivat suosivan työhönsä perustuvan kokemuksen perusteella oli saksalaiset autot. Se kertoo mikä kestää.
Ja näin tarkkaanottaen kirjoitettiin:
"Luottamus saksalaiseen laatuun tuntui olevan vahvoilla katsastusmiesten keskuudessa. Myös tietyt aasialaiset automerkit keräsivät kiitosta.
– Jos haluaisi vain hyvän ja kestävän auton, niin varsinainen "ikiliikkuja" on vuosimallia 1998-2005 oleva Toyota Corolla. Auto on vähävikainen, mutta ei se ole kovin mukava ajettava, tuumi salolainen katsastusmies."
Jos tuosta saa väännettyä yleiskehunnan joka koskee myös nykyisin tehtäviä tojoja niin mikäs siinä sitten. Toisaalta tässä ei oteta kantaa muiden kuin noiden vanhojen Corollien ajettavuuteen. Ihmisillä on tapana lukea teksiä just oman mielensä mukaan, ei sen mukaan mitä siinä oikeasti kirjoitetaan. - syyllistyt.samaan
LukekaasVähänTarkemmin kirjoitti:
"Sehän jo aloitusviestistä kävi ilmi että mitä katsastaja voi asiantuntijana sanoa, on että japseissa on vähemmän vikoja."
Aika lavea tulkinta asiasta. Tarkkaan ottaen hän sanoi että jos haluaa hyvän ja viattoman auton pitää ostaa Corollasta malli jonka valmistus on lopetettu jo kymmenen vuotta sitten. Mihinkään muuhun japanilaiseen autoon hän ei viitannut sanallakaan. Se on sun omaa tojo-lasit päässä tehtyä toiveunta.
Ainoa isompi ryhmä autoja joita katsurit kertoivat suosivan työhönsä perustuvan kokemuksen perusteella oli saksalaiset autot. Se kertoo mikä kestää.
Ja näin tarkkaanottaen kirjoitettiin:
"Luottamus saksalaiseen laatuun tuntui olevan vahvoilla katsastusmiesten keskuudessa. Myös tietyt aasialaiset automerkit keräsivät kiitosta.
– Jos haluaisi vain hyvän ja kestävän auton, niin varsinainen "ikiliikkuja" on vuosimallia 1998-2005 oleva Toyota Corolla. Auto on vähävikainen, mutta ei se ole kovin mukava ajettava, tuumi salolainen katsastusmies."
Jos tuosta saa väännettyä yleiskehunnan joka koskee myös nykyisin tehtäviä tojoja niin mikäs siinä sitten. Toisaalta tässä ei oteta kantaa muiden kuin noiden vanhojen Corollien ajettavuuteen. Ihmisillä on tapana lukea teksiä just oman mielensä mukaan, ei sen mukaan mitä siinä oikeasti kirjoitetaan.Oman mielesi mukaanhan sinäkin tekstin luit. Ei siinä kehuta saksalaisia yhtään sen enempää kuin aasialaisiakaan.
- No_palstan
naurettavaaloitusviesti kirjoitti:
He he, aloittaja puhui itsensä pussiin jo omassa aloitusviestissään :) Korosti katsastusmiesten asiantuntemusta, mutta unohti että se asiantuntemus koskee pelkästään vikaherkkyyttä. Ajettavuudesta katsastusmiehellä ei ole mitään asiantuntemusta.
räkänokillahan sitä kokemusta ajettavuudesta vasta onkin. Monilla vasta mopokortti taskussa. Rohkeimmat on käyneet ratapäivillä näyttämässä miten Golf 3 tai Bemmun 316i kulkee. Kyllä ne ovat sitten ihania ajaa matalalla alustalla ja ylileveillä vanteilla ja renkailla pilattuina.
- KöyhätDuunarit
Yksi pölö katsastuspelle ostaa paskaa, koska palkka ei riitä muuhun.
- Savonlinnassa
katsastuksessa aikoinaan käydessäni huomasin että melkein kaikki katsastusmiesten autot olivat Toyota Carinoita. On tuosta jo yli 10 vuotta aikaa ja kaupungissa taitaa olla nykyisin jo useampi katsastusasemakin joten siinä suhteessa arvioni ei liene enää ajan tasalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 271378
Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka611251Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha91185Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.291135Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?151091Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot641067Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan321034Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se71033Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61032Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024
Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne131023