Vain minimi eläkemaksut

Aikansakutakin

Yrittäjän ei kannata maksaa kuin pakolliset minimi eläkemaksut. Saadakseen kunnon eläkkeen joutuisi maksamaan suuret eläkemaksut jotka menevät mopen pers...een. Valtio ei ole VIELÄ poistanut minimieläkettä yrittäjiltä,sen jonka saa jokainen vaikkei olisi tehnyt päivääkään töitä. Kun laittaa itse rahat poikimaan on se kaikista järkevintä. Näin ajattelin 27 vuotta sitten aloitettuani yrittämisen, eikä ole tarvinnut katua. Yleensäkin ottaen tämä "kaikki yrittäjiksi" vouhotus on naurettavaa propagandaa. Kun olet saanut yrittäjän leiman otsaasi olet valtion vihollinen jota saa potkia päähän mielin määrin. Aina saa pelätä onko tehnyt jonkin virheen josta byrokraatit pääsevät rokottamaan. Suomi on muka sisvistysvaltio, mutta oman maan yrittäjiä kohdellaan kuin rakkikoiria. Kun tulet rajojen ulkopuolelta saat asunnon, ruuan ja vielä rahaakin käteen. On tämä touhua.

26

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfghjtykuli

      Näinhän sen eläkkeen saa itselleen järjestettyä, mutta mitäs jos asiat olisivat menneetkin toisin?

      Jos silloin 27 vuotta sitten kun aloitit yritystoiminnan minimi yellillä olisitkin sairastunut vakavasti etkä olisi pystynytkään töihin pariin vuoteen mutta et kuitenkaan vielä olisi ehtinyt kerätä omia säästöjä riittävästi elääksesi ilman tuloja sairasvuodet?

      Mun mielestä yel on järkevää mitoittaa niin että sillä pystyy elämään ja sen lisäksi tekee tarvittavat omat säästösuunnitelmat. Jos yel on minimissä niin silloin pitää myös pysyä terveenä koko elämä. Yel työtulo määrittää yrittäjän sairaspäivärahan.

      • Kukin_arvioi_itse

        Noinhan se. Vakuutusturva maksaa aina. Ja jos pysyy terveenä tai ei tule mitään vahinkoja tms, niin on maksanut 'turhaan'. Näin, jos ajattelee vakuutuksen antaman taustaturvan olevan hyödytön ellei vahinkoja/sairauksia tule.

        No yel-vakuutuksessa kertyy kuitenkin vakuutusturvan lisäksi eläkettäkin. Sen saa varmasti, jos eloonpäiviä riittää tai sitten perhe saa, jos itselle käy huonosti.


      • meneKommariOmallePalstal

        Kaikkea paskaa se yel-vakuutuskauppias tulee tänne taas sopertamaan, vaikka ei ole itse edes yrittäjä, eikä siten maksa yelmaksuja. Jos vakavasti sairastuu, se on pienyrittäjän yritys silloin joka tapauksessa loppu ja yhteiskunta maksaa sairastelun kulut ja asumisen tukina, jos taas on rahansa paskaan, eli yelliin hakannut, tuskin on edes niitä säästöjäkään, eikä yellin kautta saa yhtään enempää.


      • aikansakutakin

        Tapaturmiakin on sattunut yritys on pyörinyt siitä huolimatta kun kaikki ei ole ollut yhden kortin varassa. Meidät on vain holhottu vakuutusyhtiöiden pelon ilmapiiriin niin että oma järki on sumentunut muihin vaihtoehtoihin. Jos jotain vakavaa sattuu, niin yrityshän lopetetaan siihen. Pahimmassa tapauksessa elätetäänhän täällä perustoimeentulotuilla työttömätkin. Ei se maailmanloppu ole. Järjetöntä syytää vakuutusyhtiöille omaisuuttaan. Kaikki vakuutusmaksut on minimissä ja pysyy,nehän imee pienyrittäjän kuiviin jos vain antaa mahdollisuuden.


      • dsfgtjhykuio
        meneKommariOmallePalstal kirjoitti:

        Kaikkea paskaa se yel-vakuutuskauppias tulee tänne taas sopertamaan, vaikka ei ole itse edes yrittäjä, eikä siten maksa yelmaksuja. Jos vakavasti sairastuu, se on pienyrittäjän yritys silloin joka tapauksessa loppu ja yhteiskunta maksaa sairastelun kulut ja asumisen tukina, jos taas on rahansa paskaan, eli yelliin hakannut, tuskin on edes niitä säästöjäkään, eikä yellin kautta saa yhtään enempää.

        Tämä yel-asia tuntuu olevan yllättävän kuuma aihe. En ole vakuutusmyyjä vaan toiminut yrittäjänä lähes koko työikäni vuodesta -88 alkaen. Olen maksanut itselleni liian pientä yelliä ja nyt vituttaa kun sairauksia pukkaa tulemaan.

        Ajattelin samoin kuin moni muukin täällä, maksan pientä yellia ja säästän sukanvarteen ja sijoitan. Asiat ei vain aina mene niin kuin suunnittelee. Firma on läpikäynyt kaksi lamaa ja nyt on kolmas menossa, Lapsi sairastui vakavasti, itse olen sairastellut yms pikku vastoinkäymisiä joita on säästöillä pitänyt paikkailla. Ei ehdi keräämään riittävää puskuria eläkkeeseen mennessä.

        Nyt jälkeenpäin ajateltuna semmoinen firma joka on niin kuralla ettei pysty maksamaan omistajalleen 700-800€/kk arvoista eläkettä ei pitäisi olla pystyssä ollenkaan. Tuolla summalla saa suht hyvän sairaspäivärahan ja eläkkeen, ei se enempää vaadi.

        Jokainen toki tekee asiat omalla tyylillään, ei siitä kenenkään kannata vetää poroja nokkaan tekee niin tai näin. Jokaisen oma valinta.


    • Kokemusta_on

      Yelli ja sen taso on aina ikuisuuskysymys.
      Itse olen maksanut yellin aina jokseenkin tulojeni mukaan ja viime vuosina pikkuisen yläkanttiin.
      Nyt on ikää 50 ja joka nivel kremppaa ja opiskelen yellin turvin ammattia joka mahdollistaa yrityksessäni keveämmät työt.
      Firmani ei ole kaatunut sillä työntekijät tekevät hommat.
      Pahalta näyttää kyllä jatko sillä nivelvaivat ovat vain pahentuneet.
      Jos käy niin että en koulutuksenkaan jälkeen kykene töihin ja joudun sairaseläkkeelle niin minulle lasketaan eläkeikään saakka "tulotaso" nykyisen yeltason mukaan, eli eläkkeeni karttuu eläkeikään saakka yeltasolla.
      En myöskään ole tuudittautunut yel eläkkeen varaan vaan olen sijoittanut asuntosijoituksiin eläketurvan parantamiseen.
      Miten olisi käynyt mulle jos minulla ei olisi ollut riittävä yel taso?
      A. en olisi kyennyt jatkamaan yrittäjänä vaan olisin joutunut ajamaan yritykseni alas ja hakeutumaan kortistoon.
      B. ammatillisen kuntoutuksen olisin saanut unohtaa koska siinäkin vaikuttaa yel taso.
      Yrityksen lopettamisesta olisi seurannut vain velat joten elämä ilman riittävää yelliä olisi aika surkeaa.

      • hjkjhjkjhjkjhghjkjg

        Hah hah haa, johan heitit pahan esimerkin, no nivelvikaisen kannattaa maksaa yel, tuskin muuta kattavaa vakuutusta edes saa, mutta suuri osa yrittäjistä ei ole parantumattomasti pitkäaikaissairaita.


      • Kokemusta_on

        Niin no onhan mulla vakuutukset jotka maksavat90% lääkäri, lääke, yms. maksuista.
        Lisäksi on lainojen takaisinmaksuturva joka masaa sijoitusasuntojen lainoja pois.
        Milloinkas sitä muuten tietää sairastuuko sitä myöhemmin johonkin sairauteen?
        Ajattelin vain että kun 26 vuotiaana aloin yrittäjäksi niin nivelvaivoista ei ollut tietokaan.
        Vakuutuksethan pitää ottaa silloin kun on kaikki kunnossa, eihän niitä jälkikäteenkään kuntoon saa.

        Mutta jos haluat pelata lottoa ja elää ilman mitään vakuutuksia niin siitä vain.
        Ihmettelen vain sitä että vaadit muitakin tekemään samoin.
        Toin esille oman tilanteeni jtta uudet yrittäjät ja miksei vanhemmatkin yrittäjät voivat miettiä realistsesti mitä hyötyä yellistä on.
        Jokainen saa tehdä vapaasti omat johtopäätökset, mutta jälkikäteen on turha tulla itkemään ettei tiennyt että yel on turva sairauden varalle.
        Mutta kuten tuossa kerroin jokainen voi pelata siten kuin haluaa, mutta jälkikäteen ei auta itkeä.

        Minä olen pelannut korttini siten että tuloni paranivat sairauteni myötä, lisäksi eläketurvani on takuuvarmasti kunossa yellin ja sijoitusasuntojen turvin.
        Keljutti se maksaa lainan takaisinmaksuturvastakin kertamaksuna 11000€ mutta olen saanut tuon summan takaisin aikoja sitten, kaikki eteenpäin on plussaa.


      • mietiOmaTilanteesi
        Kokemusta_on kirjoitti:

        Niin no onhan mulla vakuutukset jotka maksavat90% lääkäri, lääke, yms. maksuista.
        Lisäksi on lainojen takaisinmaksuturva joka masaa sijoitusasuntojen lainoja pois.
        Milloinkas sitä muuten tietää sairastuuko sitä myöhemmin johonkin sairauteen?
        Ajattelin vain että kun 26 vuotiaana aloin yrittäjäksi niin nivelvaivoista ei ollut tietokaan.
        Vakuutuksethan pitää ottaa silloin kun on kaikki kunnossa, eihän niitä jälkikäteenkään kuntoon saa.

        Mutta jos haluat pelata lottoa ja elää ilman mitään vakuutuksia niin siitä vain.
        Ihmettelen vain sitä että vaadit muitakin tekemään samoin.
        Toin esille oman tilanteeni jtta uudet yrittäjät ja miksei vanhemmatkin yrittäjät voivat miettiä realistsesti mitä hyötyä yellistä on.
        Jokainen saa tehdä vapaasti omat johtopäätökset, mutta jälkikäteen on turha tulla itkemään ettei tiennyt että yel on turva sairauden varalle.
        Mutta kuten tuossa kerroin jokainen voi pelata siten kuin haluaa, mutta jälkikäteen ei auta itkeä.

        Minä olen pelannut korttini siten että tuloni paranivat sairauteni myötä, lisäksi eläketurvani on takuuvarmasti kunossa yellin ja sijoitusasuntojen turvin.
        Keljutti se maksaa lainan takaisinmaksuturvastakin kertamaksuna 11000€ mutta olen saanut tuon summan takaisin aikoja sitten, kaikki eteenpäin on plussaa.

        Toiset on nettomaksajia, toiset saajia. Sinä olet oivaltanut ajoissa, mihin terveydellinen tilanteesi johtaa ja käyttänyt hyväksesi yhteisesti muilta perittyjä maksuja. Aina pitää olla niitä hölmöjä, jotka tuollaisen lystin maksavat sinun kaltaisille, joilla tuossa "lotossa" on vain varmat voitot luvassa.
        Ne jotka tuollaiseen lottoon eivät halua maksajiksi, kannattaa alkaa kerryttämään omia eläkejärjestelyjään.
        Onneksi en ole toiminut kuten sinä, vaan maksoin minimi yel-maksut ja sijoitin tuottaviin kiinteistöihin ym. nyt voin halutessani jäädä omalle eläkkeelle 15 vuotta aikaisemmin, mihin yellin eläkemaksuilla olisin voinut.


      • Kokemusta_on

        Juu minähän kirjoitin että aloin maksamaan oikeantasoista yelliä jo 24 vuotta sitten.
        Eli 21 vuotta ennenkuin terveys alkoi pettämään.
        Sama juttu sairaanhoitokuluvakuutuksessa, otin sen 7 vuotta siten, 4 vuotta ennenkuin paikat alkoivat kremppaamaan.
        sama juttu lainan takaisinmaksuturvassa, sen otin 3 vuotta ennenkuin paikat alkoivat keremppaamaan.
        Olikohan mulla kristallipallo josta katsoin tulevan tilanteeni?

        Sama juttu oman työn arvostuksessa, aloin jo 2000 vuonna arvostamaan oman työni saman arvoon kuin työntekijöiden työpanoksen.
        Nyt kun en kykene painamaan haalarit päällä hommia niin firma tuottaa saman kuin silloin kun itse olin töissä.

        Kaikessa olen suunnitellut sen mitä jos jotain tapahtuu.
        Yrittäjä joka ei suunnittele, sairautta, työtapaturmaa, kuolemaa yms. ei ole oikea yrittäjä vaan onnenonkija.


    • yrittäjä_on_orja

      Viimeksi maksoin YEL:liä rapiat 300€. Eläkekarttuma oli muistaakseni jotain 2,38€/kk. Sairaspäivärahaa sain niin vähän että otin sen vittuiluna. Rosvousta niinkuin muukin touhu yrittäjää kohtaan.
      Funtsikaa; maksatte yelliä n. 300€/kk, eläkettä kertyy pari-kolme euroa, tuplaatte maksun niin kannattaako. Maksakaa minimieläke ja laittakaa sukan varteen noin 3600€/vuosi.

      • Orjiahan_me_kaikki

        Tuosta vakuutusmaksusta, 300€/kk, voi päätellä vuosityötulosi määräksi olet ilmoittanut noin 16000€ eli reippaan 1300€/kk.
        Sairauspäivärahaa sillä saanee noin 900€/kk.
        Eläkettä siitä kertyy noin 300€/vuosi, jos olet jo yli 53 vuotias ja noin 240€/vuosi jos vielä ole alle 53 vuotias.

        En minä nyt noin alhaisella työtulolla tuon olevan ihan puhdasta rosvousta. Eihän vakuutuksia olekaan tarkoitettu rikastumista varten, ei vaan vahinkojen seurausten lieventämistä. Sijoituksilla rikastumista tavoitellaan.

        Myöskään eläkkeen tarkoitus ei ole rikastuminen, vaan antaa toimeentuloturvaa vanhuuden varalta sen mukaan miten olet vakuutusmaksujasi maksanut. Yel-vanhuuseläkkeen saamisella ei ole määräaikaa, sitä saat niin pitkään kuin elätja edes nykyisin ei yli 90 vuoden ikä vuottakaan ole ihan harvinainen ikä. Siinä tulee jo nelisenkymmentä vuotta yel-eläkettä nostaneeksi.

        Oletko laskenut, mitä liikennevakuutuksesi maksaa ja mitä siitä saat takaisin? Tai joku muu vakuutus.

        Toki yrittäjä voi tuntea itsensä orjaksi, mutta tuskin nyt sentään yel-vakuutuksen tai minkään muunkaan vakuutuksen takia.


      • edelleen_on_orja

        Olet ymmärtänyt asian aivan väärin. Toistan 300,00€:lla/kk minulle kertyi eläkettä
        peöreät 2,40€. Jos olisin tuplannut maksun niin eläkettä olisi kertynyt peräti alle 5€ kuukaudessa. Perusmaksulla eläkekertymä 40 vuodelta on n.1200€ ja tuplana 2400,00€. Jos eläkepäiviään varten on varaa jemmata rahaa niin säästää viisati 300,00€/kk. 40 vuodessa se tekee 144000,00€. Siis kannattaa ostaa vaikkapa sijoitusasunto tai joku muu järkevämpi ratkaisukuin YEL-maksu. Itse ostin omakotitalon jolla saan vanhuudenturvaa. Tätä juuri tarkoitan. En ole maininnut sanaakaan että elävakuutusmaksu olisi joku sijoitus pörssiin. SIIS EI KANNATA MAKSAA KUIN AINOASTAAN MINIMIMAKSU. TÄYTYY OLLA TODELLA HYVIN TOIMEENTULEVA JOS ON VARAA MAKSAA HUMPUUKISTA NOIN KOVA HINTA. Toisin ruotsissa. Olin siellä nuorena töissä saan eläkettä lahes 300€/kk. Hyvin neljästä vuodesta. Täytin juuri 65 vuotta. Oikea valinta vanhuudenturvaan oli ok-talo. Sitten kun emme vaimoni kanssa pysty tässä toimiman niin myyntiin vaan ja vuokralle asumaan.Maksoin 440000,00 mk, ja arvio talosta tällä hetkellä on
        225000,00. Talonmaksurahat olisi valunut hukkaan jos olisin hukuttanut ne turhiin eläkemaksuihin. Eikä olekin yksinkertaista eläkepolitiikka.


      • Orjiahan_me_kaikki
        edelleen_on_orja kirjoitti:

        Olet ymmärtänyt asian aivan väärin. Toistan 300,00€:lla/kk minulle kertyi eläkettä
        peöreät 2,40€. Jos olisin tuplannut maksun niin eläkettä olisi kertynyt peräti alle 5€ kuukaudessa. Perusmaksulla eläkekertymä 40 vuodelta on n.1200€ ja tuplana 2400,00€. Jos eläkepäiviään varten on varaa jemmata rahaa niin säästää viisati 300,00€/kk. 40 vuodessa se tekee 144000,00€. Siis kannattaa ostaa vaikkapa sijoitusasunto tai joku muu järkevämpi ratkaisukuin YEL-maksu. Itse ostin omakotitalon jolla saan vanhuudenturvaa. Tätä juuri tarkoitan. En ole maininnut sanaakaan että elävakuutusmaksu olisi joku sijoitus pörssiin. SIIS EI KANNATA MAKSAA KUIN AINOASTAAN MINIMIMAKSU. TÄYTYY OLLA TODELLA HYVIN TOIMEENTULEVA JOS ON VARAA MAKSAA HUMPUUKISTA NOIN KOVA HINTA. Toisin ruotsissa. Olin siellä nuorena töissä saan eläkettä lahes 300€/kk. Hyvin neljästä vuodesta. Täytin juuri 65 vuotta. Oikea valinta vanhuudenturvaan oli ok-talo. Sitten kun emme vaimoni kanssa pysty tässä toimiman niin myyntiin vaan ja vuokralle asumaan.Maksoin 440000,00 mk, ja arvio talosta tällä hetkellä on
        225000,00. Talonmaksurahat olisi valunut hukkaan jos olisin hukuttanut ne turhiin eläkemaksuihin. Eikä olekin yksinkertaista eläkepolitiikka.

        Kirjoitin edellä miten nykysäännöin tuolla 300€/kk maksulla eli noin 16000€:n työtulolla, kertyy eläkettä. Kertymä 40vuodessa siten oikeuttaisi noin 850€/kk eläkkeeseen. Jos on eläkkeellä keskimääräiset noin 15 vuotta, niin kokonaispotti tuolloin on noin 153000€. Jos 20 vuotta, niin potti olisi 204000€. Luvut karkeita pyöristyksiä.
        Huomiotta tuossa tietysti on yel-maksun verovähennysoikeus. Lisäksi sijoitusasunnon ostoon tarvii lainaa, josta pitää maksaa korkoja. Tosin nekin saa verovähentää osin ja oletettavaa on asunnon arvonnousukin. Tuota 300€:n kuukausisäästöä kun ei voi ottaa etukäteen rahana 40vuoden ajalta.

        Lait on hieman muuttuneet vuosien aikana, mutta tuskin sentään noin huono kertymä mitä kirjoitat on ollut aikaisemminkaan. Voisitko vähän avata enemmän ihan vaan mielenkiinnon vuoksi?

        Vai ajatteletko tuossa minimieläkettä eli tuolla summalla saisit tuon verran lisää verrattuna veronmaksajien kustantaman minimieläkkeeseen? Eli lasket sen varaan, että nostat sosiaalitukimuotoista Kelan maksamaa veroilla kustannettua minimieläkettä ja näin vältät Yel-maksuja?
        Jos näin, niin silloin keskustelemmekin aika lailla eri asioista. Sosiaaliturvan hyödyntämisestä tällä tavoin voi olla montaa mieltä. Yrittäjät useinkin kovin sanoin arvostelevat, kun osa palkansaajistakin käyttävät sosiaaliturvaa väärin eikä suostu töihin pienillä palkoilla.

        Suomessa tuon 300€:n kuukausieläkkeen saa neljässä vuodessa, jos kk-palkka on noin 4000€ ja ikä on vähintään 53. Jos alle 53vuotias niin 5000€:n euron kk-palkalla.
        Siis nykysäännöillä.

        Säännöt ja eläkelaskurit löytyvät etk:n tai eläkevakuutusyhtiöiden kotisivuilta. Helppoja käyttää kenen hyvänsä.


      • YrittäjäksiSiirtynyt
        edelleen_on_orja kirjoitti:

        Olet ymmärtänyt asian aivan väärin. Toistan 300,00€:lla/kk minulle kertyi eläkettä
        peöreät 2,40€. Jos olisin tuplannut maksun niin eläkettä olisi kertynyt peräti alle 5€ kuukaudessa. Perusmaksulla eläkekertymä 40 vuodelta on n.1200€ ja tuplana 2400,00€. Jos eläkepäiviään varten on varaa jemmata rahaa niin säästää viisati 300,00€/kk. 40 vuodessa se tekee 144000,00€. Siis kannattaa ostaa vaikkapa sijoitusasunto tai joku muu järkevämpi ratkaisukuin YEL-maksu. Itse ostin omakotitalon jolla saan vanhuudenturvaa. Tätä juuri tarkoitan. En ole maininnut sanaakaan että elävakuutusmaksu olisi joku sijoitus pörssiin. SIIS EI KANNATA MAKSAA KUIN AINOASTAAN MINIMIMAKSU. TÄYTYY OLLA TODELLA HYVIN TOIMEENTULEVA JOS ON VARAA MAKSAA HUMPUUKISTA NOIN KOVA HINTA. Toisin ruotsissa. Olin siellä nuorena töissä saan eläkettä lahes 300€/kk. Hyvin neljästä vuodesta. Täytin juuri 65 vuotta. Oikea valinta vanhuudenturvaan oli ok-talo. Sitten kun emme vaimoni kanssa pysty tässä toimiman niin myyntiin vaan ja vuokralle asumaan.Maksoin 440000,00 mk, ja arvio talosta tällä hetkellä on
        225000,00. Talonmaksurahat olisi valunut hukkaan jos olisin hukuttanut ne turhiin eläkemaksuihin. Eikä olekin yksinkertaista eläkepolitiikka.

        Sinä ilmeisesti jaoit saamassi eläkkeen 40 vuodella ja 12 kuukaudella. Kun olet saanut 1200 €/kk eläkkeen, YEL-tulosi lienee ollut keskimäärin 2000 €/kk nykypalkaksi korjattuna. Maksoit kuitenkin vain 300 €/kk, mikä vastaa alle 1300 €/kk YEL-palkkaa nykyisillä maksuilla. 1,5% kertymällä jokainen 300 € kuukausimaksu nostaa eläkettä n. 1,60 €/kk eli suhteessa 1/200. Mutta tuota eläkettähän maksetaan joka kuukausi kuolemaasi asti ja mahdollisesti osin leskeneläkkeenä senkin jälkeen. Jos inflaatiota ja indeksimuutokisia ei ole, tuo maksu alkaisi kannattaa 16 v eläkkeelläolon jälkeen. Indeksin takia kai eläkkkeet nousevat inflaatiota nopeammin, jos palkat nousevat.

        Jos nyt olet 65-vuotias, sinun olisi todella kannattanut aikanaan maksaa YELiä ja reilusti. Ennen 90-luvun lamaa YEL-maksut olivat naurettavan pieniä ja niille on saanut loistavan tuoton. Nehän eivät alkuunkaan riitä eläkkeiden maksuun, vaan suurin osa nykyisistä maksuista menee suoraan eläkeläisille. Esimerkiksi 70-luvulla eläkemaksut olivat n. 10% YEL-tulosta eli nykyään ne ovat reilusti yli 2-kertaiset.

        Olisi myös kannattanut maksaa reilusti superkertymän aikana, jos silloin olis vielä yrittäjänä. Tuollainhan kertymä on 4,5% eli jo reilut viisi vuotta eläkkeellä riittää tekemään maksusta kannattavan, jos inflaatiota/indeksiä tai mahdollisia tuottavia sijoituksia ei huomioi.

        Nuoremmilla yrittäjillä YEL:n kannattavuus on paljon huonompi kuin sinulla on ollut. YEL-maksut ovat paljon suurempia ja tulevat vielä nousemaan, elinaikakerroin pienentää tulevaa maksua, eläkeikä kasvaa ja superkertymä poistetaan.


      • Anonyymi
        Orjiahan_me_kaikki kirjoitti:

        Tuosta vakuutusmaksusta, 300€/kk, voi päätellä vuosityötulosi määräksi olet ilmoittanut noin 16000€ eli reippaan 1300€/kk.
        Sairauspäivärahaa sillä saanee noin 900€/kk.
        Eläkettä siitä kertyy noin 300€/vuosi, jos olet jo yli 53 vuotias ja noin 240€/vuosi jos vielä ole alle 53 vuotias.

        En minä nyt noin alhaisella työtulolla tuon olevan ihan puhdasta rosvousta. Eihän vakuutuksia olekaan tarkoitettu rikastumista varten, ei vaan vahinkojen seurausten lieventämistä. Sijoituksilla rikastumista tavoitellaan.

        Myöskään eläkkeen tarkoitus ei ole rikastuminen, vaan antaa toimeentuloturvaa vanhuuden varalta sen mukaan miten olet vakuutusmaksujasi maksanut. Yel-vanhuuseläkkeen saamisella ei ole määräaikaa, sitä saat niin pitkään kuin elätja edes nykyisin ei yli 90 vuoden ikä vuottakaan ole ihan harvinainen ikä. Siinä tulee jo nelisenkymmentä vuotta yel-eläkettä nostaneeksi.

        Oletko laskenut, mitä liikennevakuutuksesi maksaa ja mitä siitä saat takaisin? Tai joku muu vakuutus.

        Toki yrittäjä voi tuntea itsensä orjaksi, mutta tuskin nyt sentään yel-vakuutuksen tai minkään muunkaan vakuutuksen takia.

        Maksan yeliä liikaa,kuolen varmasti ennen 60ikävuotta ,eli rahani menee eläkeyhtiöiden osingoihin ym.kasinotalouteen onko se oikein EI!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksan yeliä liikaa,kuolen varmasti ennen 60ikävuotta ,eli rahani menee eläkeyhtiöiden osingoihin ym.kasinotalouteen onko se oikein EI!

        Jos sinulla on perhettä, niin he saavat eläkkeesi, jos kuolet ennen 60 ikävuotta. Jos ei ole, niin sitten yel-rahasi jäävät eläkejärjestelmään. Eipä sinulla niille kuolemasi jälkeen olisikaan mitään käyttöä. Näin käy kaikkien muidenkin vakuutustesi maksuille ja muullekin omaisuudelle. Ne jäävät jollekin muulle.

        Vaikea sanoa onko se oikein, kun parempaakaan vaihtoehtoa on vaikea keksiä.


    • Eisenarvoista

      Hieman realismia peliin. http://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html#vaestoianmukaan. 50-54 vuotta on huippu 188000 miestä elossa vuoden 2014 lopussa, 75-79 vuotiaista on jo puolet kuollut. Ehtiikö pienyrittäjä nauttimaan mistään eläkkeestä, elämä on mennyt sumussa, kaikki muu normaaleiden ihmisten elämä on suurimmalle osalle vain kangastusta. Moni on menettänyt terveytensä kilpaillessaan elintilastaan.
      Älkää alkako YRITTÄJIKSI, nauttikaa elämästä sillä se on todennäköisesti mahdollista alle eläkeiän, sen jälkeen todennäköisyys tehdä haluamiaan asioita pienenee tramaattisesti.

      • ei_yrittäjäksi

        Olet oikeassa. Yrittäjien etua ei todellisuudessa aja kukaan eikä mikään. Yrittäjäjärjestöt ovat yhtä samaa rahastusta. Ihan sama jos saa jonkun prenikan tai muuta soopaa. Sielläpähän ottavat shampanjoitaan (ravistettuna mutta ei sekoitettuna). Tunne miehen joka teki töitä ainoastaan suurlakon aikana, eikä ollut yhtään onneton, päinvastoin. Punavihreä utopiaunelma hyvinvointivaltiosta syö yrittäjän mahdollisuuksia ansaita kuten pitäisi. Kokemusta yrittäjänä on 35 vuotta.
        Älkää hyvät ihmiset laittako itseänne löysään hirteen.


    • ahkeruus_kunniaan

      Jos yrittäjä sairastuu, siinä ei auta ylisuuret YEL-maksut. Kukaan ei tee yrittäjän töitä
      joista tulee se suurin menoerä. Jos sairastaminen ja siittä toipuminen kestää parikin vuotta, kuten omalla kohdallini, niin kaikki menee uusiksi. Aikaa ja rahaa kuluu. Kaikki menee tämän yrittäjälle niin vittumaisen yhteiskunnan pohjottomaan kassaan, josta ammennetaan kaikenmaailman loisille ns. hyvinvointiyhteiskunnan antimia. Näiden lahjuksien ansiosta vallasa ovat olleet vihervasurit. Lakko, lakko, lakko.

      • olet_arvostanut

        Oman työsi väärin.
        Itse aloin arvostamaan oman työni arvon samaksi jo 2000 vuonna.
        Nyt olen sairastanut 3 vuotta ja firma edelleen pystyssä.
        Teen tietenkin niitä hommia mitä pystyn mutta kaikki tuotannon työt sekä konttorista tekee työntekijät.
        Jo aikoinaan ymmärsin tuon yrittäjän työpanoksen aliarvioinnin sudenkuopat.
        Jos yritys ei kannata jos laskee itselle täyden arvon niin silloinhan se pitää vain sopeutua kuten sinunkin tapauksessani, firma on elinkelpoinen vain ja ainoastaan sinun tukemana.
        Esim. Myydessä yrityksesi arvo on 0€ koska yrittäjän palkan jälkeen jäljelle ei jää tuottoa.


    • yrittäjiä_riistetään

      Yrittäjän on keksittävä muita keinoja eläkkeen varalle kuin YEL. Vapaaehtoiset eläkkeet ovat rosvousta kuten arvata saattaa. Vaimoni kanssa ostimme omakotitalon
      pankkikriisin aikoihin, noin puoleen hintaan. Sitten kun näyttää siltä, että emme pysty
      omakotitalossa asumaan, niin talo lihoiksi ja vuokralle asumaan. Tässä yksi esimerkki
      eläkesäästämisestä.

      • EUraskainjulkinensektori

        Et olekaan vielä kuullut, että kohta 60% suomen kansalaisista on eläkkeellä...mistä sitä rahaa riittää...no nostetaanpa vaikka ALVia prosenttiyksiköllä taas...saadaan Suomi nousuun ja kinkkua leivän päälle.


    • Anonyymi

      Minä ja vaimoni ollaan maksettu minimiYEL:ä 11 vuotta ja ollaan säästetty sekä asuntoihin että osakkeisiin. Aletaan kolkutella omaisuuden arvolla miljoonan rajaa. Tavoite on 2 miljoonaa ennen kuin siirrymme "eläkkeelle". Tällä potilla maksanee jonkin vuoden

      Tämä puhtaasti sen vuoksi, että pidän YEL:ä puhtaasti pyramidipelinä, joka ei ole missään määrin järkevä hyötysuhteeltaan yrittäjälle. YEL:n tuotto yrittäjälle on täysin naurettava verrattuna osakemarkkinoiden tuottoihin. Nordnetin podcastissa pari päivää sitten asiaa käsiteltiin ja se oli muutaman prosentin 40vuoden YEL-maksuista. Kuulit oikein. Osake- ja kiinteistömarkkinoilla omaisuuden moninkertaistaa siinä ajassa.

      Mutta jokainen tyylillään ja jos joku uskoo YEL:n kaikkivoipaisuuteen sijoituskohteena niin siitä vaan.

      • Anonyymi

        11 vuodessa miljoonaomaisuus. Onnittelen! Tuo on vaatinut usean sadan tonnin alkupotin tai vielä enemmän, jos ei alkupottia ollut. Ei tuolla ole mitään tekemistä YELin kanssa tai varsinkaan sinne maksamatta jätettyistä rahoista tulleista säästöistä.


      • Anonyymi

        Kuka muka pitää YELliä sijoituskohteena? Saati kaikkivoipaisena. Jos joku niin tekee, niin on ymmärtänyt koko YELlin täysin väärin.
        Sehän on vakuutus, ei sijoitus. Ei se tarkoituskaan ole tuottaa vaurautta, ei vaan perusturvaa yrittäjälle ja hänen perheelleen. Lisäksi vanhuuden ajalle toimeentuloa. Aivan vastaavasti kuin TYEL työntekijöille.

        Pidätkö liikennevakuutustakin sijoituskohteena? Entä kiinteistövakuutusta? Et kai sentään.... no miksi sitten YELliä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      362
      3205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      140
      1217
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      136
      987
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe