Kaksikielisyys altistaa lapsia kielivaikeuksille!

seuraa-KIELIHÄIRIÖITÄ

Kaksikielisyys saattaa altistaa lapsia kielellisille erityisvaikeuksille, kertoo Hyksin laaja tutkimus!


Katri Kallionpää HS

Jos nelivuotias sanoo banaania haaniksi ja autoa aatoksi, hänellä saattaa olla jotakin, jota tutkijat kutsuvat kielelliseksi erityisvaikeudeksi.

Samasta ilmiöstä voi olla kyse, jos kolmi-nelivuotiaan puheesta on vaikea saada selvää tai sitä on vaikea ymmärtää. Samoin silloin, jos lapsen sanavarasto karttuu hitaasti tai hänen on vaikea löytää sanoja. Pahimmillaan lapsen on vaikea ymmärtää puhetta.

Lähempänä kouluikää kielellinen erityisvaikeus voi näyttäytyä siten, että lapsi tekee paljon kielioppivirheitä tai hänen kertomaansa on vaikea ymmärtää. Kouluiässä hänen saattaa olla vaikea lukea ja kirjoittaa.

”Kielellinen erityisvaikeus voi hankaloittaa huomattavasti lapsen kehitystä ja koulunkäyntiä. Sillä on myös psykososiaalisia haittavaikutuksia”, kertoo neuropsykologi Marja Laasonen Hyksin korva-, nenä- ja kurkkutautien Foniatrian yksiköstä.

Häiriötä on kuitenkin hänen mukaansa tutkittu varsin vähän.

Hyksissä onkin aloitettu laaja, 3–6-vuotiaiden lasten kielihäiriöitä koskeva tutkimus. Tutkimusryhmään kuuluvat Laasosen lisäksi foniatri Eva Arkkila ja johtava puheterapeutti Sini Smolander.

Aineiston keruu alkoi vuonna 2013. Kolmen vuoden aikana tutkimukseen on otettu mukaan 250 lasta, joilla epäillään kielellistä erityisvaikeutta. Lasten seuranta jatkuu vuoteen 2019.

Kiinnostavaa on Laasosen mukaan se, että yli kolmannes lapsista on monikielisiä.

”Periaatteessa kaksikielisyyden ei pitäisi altistaa lapsia kielihäiriöille. Kuitenkin tutkimuksessamme peräkkäisesti kaksikieliset lapset ovat yliedustettuja”, hän toteaa.

Tutkimukseen osallistuvat lapset tulevat maahanmuuttajaperheistä. Heidän kotikielensä on jokin muu kuin suomi tai ruotsi, esimerkiksi venäjä, viro, kurdi arabia tai somalia. Lapset ovat oppineet ensin äidinkielensä ja sen jälkeen suomen tai ruotsin esimerkiksi päiväkodissa.

”Yleensä lapset, joiden kotikieli ei ole suomi tai ruotsi, oppivat suomen päiväkodissa kahdessa vuodessa niin hyvin, että he pystyvät kommunikoimaan arjessaan toimivasti. Viiden–seitsemän vuoden aikana heidän suomenkielen taitonsa on jo sillä tasolla, että sillä selviää yleensä kohtuudella koulussa”, Laasonen sanoo.

Tutkimuksessa seurataan muun muassa lasten aivojen sähköistä toimintaa. Myös lasten perimä on määrä selvittää geeninäytteiden avulla.

Tarkoituksena on myös perehtyä siihen, miten lapsen kielellistä kehitystä voidaan tukea vanhemman ja lapsen vuorovaikutuksella.

Projektissa on myös määrä kehittää sanavarastoa laajentavia tietokonepelejä yhdessä Jyväskylän yliopiston kanssa.

LÄÄKETIEDE

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seuraa_typeryyttä

      Yksikielisyys altistaa aikuisen erilaisille typerille toiminnoille.

      • TUO_ON_tyhmästi

        VAIN sinun - YHDEN yksityisajattelijan mielipide,


      • sammapåsvenska
        TUO_ON_tyhmästi kirjoitti:

        VAIN sinun - YHDEN yksityisajattelijan mielipide,

        Et sitten ymmärtänyt yhtään mitään:))))))))))))))


    • paha.opetella.enää

      pilalle ohjelmoituja juu kyllä. lapset.
      ittekin olen kaksikielinen, mongerran savoo ja statii mut onneksi statii oon opetellunna aikaisena elikkäs aikuis iällä. mut ei tartu vieraat kielet. kaks kertaa oon ollut ruotsin risteilyllä enkä oppinut sanaakaan svenskaa. affenanmaan opin kirjoittamaan oikein ahvenenmaa

    • Kaksi-kieltä-lastemme-

      mielenterveyden kustannuksella, eikä ruotsilla edes TEE mitään!
      Ja valtiolle tosi paljon kustannuksia aiheuttavaa.

      • todettakoon

        Ruotsalaiset keskimäärin paremmin toimeen tulevia, veroja hekin maksavat siinä mielessä enemmän tulevatko silloin yhteiskunnalle kalliinmaksi. Tämä persujen viha heitä kohtaan on vaikea ymmärtää vai ymmärtätkö mistään ihme poikkoilijoita puhuvat toista mitä tarkoittavat riippuu mistäpäin tuulee.


      • VEROVAPAAT_TILIT

        Suomenruotsalaisten rahat ovat olleet sata vuotta jo verottajan ulottumattomssa verovapailla tileilään Luxemburgissa, Keyman-saarilla, Sveitsissä um veroparatiiseissa.

        He riistävät suomalaisia EDELLEEN. Tuhat vuotta ennen tätäkin.


      • panettelua
        VEROVAPAAT_TILIT kirjoitti:

        Suomenruotsalaisten rahat ovat olleet sata vuotta jo verottajan ulottumattomssa verovapailla tileilään Luxemburgissa, Keyman-saarilla, Sveitsissä um veroparatiiseissa.

        He riistävät suomalaisia EDELLEEN. Tuhat vuotta ennen tätäkin.

        Tuo on sitä vihaa ruotsalaisia kohtaan keksityillä kirjoituksilla joka perustuu tyhmään päähän.


    • HYKSin_tutkimus_HYVÄ

      Tutkimus aloituksen kertomasta asiasta on hyvä ja laaja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe