Ansiot pelastusopissa katolisessa teologiassa?

totuusfriikki7678

Ketju neitsyt Mariasta on kirvoittanut jo aika paljon kirjoittelua pelastusopista katolisuudessa, Raamatussa ja luterilaisuudessa (itse olen luterilaisen tunnustuskunnan jäsen ainakin vielä).

Ajattelin, että ehkä voisimme kaikki keskustella pelastusopista ja ansioista uudessa ketjussa ja antaa neitsyt Marian asemaa käsittelevän ketjun kuulua mariologiaan.

Arvoisat katolilaiset uskovaiset, mitä te ajattelette ja uskotte uskovien ansioista? Onko tosi ja katolisen kirkon teologian mukainen se professori Seppo Teinosen erään teologisen teoksen selitys, jonka mukaan ansio on oikeastaan lähinnä Jumalan antama armopalkka uskovaisen hyvistä teoista niin että Jumala itse asiassa kruunaa oman työnsä palkitessaan uskovansa tämän hyvistä teoista/ansioista?

Jos katolinen oppi ei ole yllä olevan kaltainen niin millainen kirkkonne oppi on ansioista ja palkasta?

Miten te katolilaiset uskovat suhtaudutte siihen, että Uudessa testamentissa ei puhuta mitään uskovan ansioista, vaan esim. Paavali voimakkaasti korostaa armoa ja luettua Kristuksen lahjavanhurskautta (mm. Room.3-4 luvut)?

45

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PasiToivonen

      >>Miten te katolilaiset uskovat suhtaudutte siihen, että Uudessa testamentissa ei puhuta mitään uskovan ansioista, vaan esim. Paavali voimakkaasti korostaa armoa ja luettua Kristuksen lahjavanhurskautta (mm. Room.3-4 luvut)?>>

      Siten, että sinulla ei ole mitään oikeutta sekaantua toisten ihmisten elämään.

      • ToivotonPasi

        PasiToivonene. Sinulla ei ole oikeutta aukoa päätäs.


    • PasiToivonen

      Sitäpaitsi on törkeä valhe väittää sanoa että Uudessa Testamentissa ei puhuta mitään uskovan ansioista.

      • Missä kohtaa Uutta testamenttia opetetaan uskovilla olevan ansioita?


    • Pappi_on_aina_välittäjä_

      "Miten te katolilaiset uskovat suhtaudutte siihen, että Uudessa testamentissa ei puhuta mitään uskovan ansioista, vaan esim. Paavali voimakkaasti korostaa armoa ja luettua Kristuksen lahjavanhurskautta (mm. Room.3-4 luvut)?"

      New Advent määrittelee ansion näin: "By merit (meritum) in general is understood that property of a good work which entitles the doer to receive a _reward_ (prœmium, merces) from him in whose service the work is done." (Minun alleviivaus)

      Uusi Testamentti puhuu palkkiosta/ansiosta useassakin kohdassa, esim. Matt 5:12, Fil. 3:14, 1 Kor 9:24, Kol 3:24, 1 Kor 3:8 jne.

      • MarttyyrienAnsiot

        Matt.5:12
        Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.

        Kerrotaanko tässä niistä marttyyrikristityistä, joita katolinen kirkko vainosi, kidutti ja tappoi silloin, kun sillä vielä oli siihen valta? Näiden kristittyjen ansiot olivat siinä, etteivät suostuneet kumartamaan antikristillistä kirkkolaitosta "Jumalan edustajana". Ilman uskoa ja Jumalan voimaa he eivät olisi siihen kyenneet. Senpä vuoksi katolinen kirkko ensi töikseen poisti 2. Käskyn (2. Moos. 20:4-6 ) voidakseen paremmin eksyttää ihmisiä.


      • JeesusOnArmoistuin

        Fil. 3:
        13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,
        14 minä riennän kohti päämäärää, VOITTOPALKINTOA, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.

        Hieman aikaisemmin Paavali selitti tarkemmin tätä "voittopalkintoa"...

        Fil.3
        7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
        8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi >tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla<, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - ETTÄ VOITTAISIN OMAKSENI KRISTUKSEN
        9 ja minun havaittaisiin OLEVAN HÄNESSÄ JA OMISTAVAN, EI OMAA VANHURSKAUTTA, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee KRISTUKSEN USKON KAUTTA, sen vanhurskauden, joka TULEE JUMALASTA USKON PERUSTEELLA


      • JeesusOnArmoistuin

        1 Kor 3:
        1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin LIHALLISILLE, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
        2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
        3 olettehan vielä LIHALLISIA. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
        4 Kun toinen sanoo: "Minä olen PAAVIN PUOLTA", ja toinen: "Minä olen LUTHERIN", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
        5 Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut.
        6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
        7 NIIN EI SIIS ISTUTTAJA OLE MITÄÄN, EIKÄ KASTELIJAKAAN, VAAN JUMALA, JOKA KASVUN ANTAA
        8 Mutta istuttaja ja kastelija ovat YHTÄ; kuitenkin on kumpikin saava OMAN PALKKANSA OMAN TYÖNSÄ MUKAAN.
        9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
        10 Sen JUMALAN ARMON mukaan, joka on MINULLE ANNETTU, minä olen TAITAVAN RAKENTAJAN TAVOIN PANNUT PERUSTUKSEN, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
        11 SILLÄ MUUTA PERUSTUSTA EI KUKAAN VOI PANNA, KUIN MIKÄ PANTU ON, JA SE ON >JEESUS KRISTUS<.
        12 Mutta JOS joku rakentaa TÄLLE PERUSTUKSELLE (huom >> EI siis esim. "Pietari- tai Paavi-perustukselle"...), rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
        13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
        14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
        15 mutta JOS JONKUN TEKEMÄ PALAA, joutuu hän vahinkoon; mutta HÄN ITSE ON PELASTUVA, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi. (huom. >>> "rakennus" ei siis pelasta, vaan ainoastaan PERUSTUS)
        16 Ettekö tiedä, että TE OLETTE JUMALAN TEMPPELI ja että Jumalan Henki asuu teissä?
        17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.
        18 Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
        19 Sillä TÄMÄN MAAILMAN VIISAUS (huom. >> usein keisareilta perittyä...) on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän VIEKKAUTEENSA";
        20 ja vielä: "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne TURHIKSI".
        21 ÄLKÖÖN SIIS KUKAAN KERSKATKO IHMISISTÄ...


    • löysinrauhan

      Ihmisellä ei tietenkään ole sellaisia ansioita, joiden avulla hän voisi vaatia jotain Jumalalta ja jotka jollain tavoin velvoittaisivat Jumalaa. Kuten pappi-on-aina-välittäjä tuossa mainitsi, kyse on vain armollisesta ansiosta (palkka , palkkio), joka perustuu yksinomaan Jumalan lupauksiin.

      1. Tim. 6:18. kehoita heitä, että tekevät hyvää, hyvissä töissä rikastuvat, ovat anteliaita ja omastansa jakelevat,
      19. kooten itsellensä aarteen, hyvän perustuksen tulevaisuuden varalle, että saisivat todellisen elämän.

      Room. 2:6. hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":
      7. niille, jotka hyvässä työssä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta, iankaikkisen elämän,

      Protestantismissa luodaan usein jyrkkiä joko-tai -vastakohtia, vaikka kaikki hyvät teot ovat Jumalan armon vaikutusta elämässämme.

      • JeesusOnArmoistuin

        >> kaikki hyvät teot ovat Jumalan armon vaikutusta elämässämme. >>

        Tähän minäkin voin yhtyä, mutta kun sitten aletaan selittämään tarkemmin, mitä tuo katolinen "armon sakramenttioppi" todellisuudessa tarkoittaa, niin sillä vesitetään koko Raamatun opetus armosta.


      • Pappi_on_aina_välittäjä_
        JeesusOnArmoistuin kirjoitti:

        >> kaikki hyvät teot ovat Jumalan armon vaikutusta elämässämme. >>

        Tähän minäkin voin yhtyä, mutta kun sitten aletaan selittämään tarkemmin, mitä tuo katolinen "armon sakramenttioppi" todellisuudessa tarkoittaa, niin sillä vesitetään koko Raamatun opetus armosta.

        Voisitko sitten selittää tarkemmin, mitä katolinen kirkko opettaa armosta ja kuinka se vesittää Raamatun opetuksen.

        Ja pidä mielessä, mitä katolinen kirkko todella opettaa, eikä mitään ultraprotestanttisesta vainoharhaisista salaliittoteoriaa, millä ei ole mitään tekemistä katolisen kirkon opetuksen kanssa..


      • JeesusOnArmoistuin
        Pappi_on_aina_välittäjä_ kirjoitti:

        Voisitko sitten selittää tarkemmin, mitä katolinen kirkko opettaa armosta ja kuinka se vesittää Raamatun opetuksen.

        Ja pidä mielessä, mitä katolinen kirkko todella opettaa, eikä mitään ultraprotestanttisesta vainoharhaisista salaliittoteoriaa, millä ei ole mitään tekemistä katolisen kirkon opetuksen kanssa..

        http://katolinen.fi/?page_id=7279

        774. Kreikankielen sana ”MYSTERION” (SALAISUUS) on käännetty latinaksi kahdella tavalla: ”mysterium” ja ”sacramentum” . Myöhemmässä tulkinnassa termi ”sacramentum” painottaa enemmän termillä ”mysterium” ilmaistun kätketyn pelastustodellisuuden näkyvyyttä, näkyvää merkkiä. Tässä mielessä pelastuksen salaisuus (mysterium) on Kristus itse: ”Ei ole muuta Jumalan salaisuutta kuin Kristus.”200 Hänen pyhän ja pyhittävän ihmisluontonsa PELASTUSTYÖ on PELASTUKSEN SAKRAMENTTI, joka ILMAISEE ITSENSÄ ja TOIMII KIRKON SAKRAMENTEISSA (joita idän kirkot kutsuvat myös ”pyhiksi mysteereiksi”). SEITSEMÄN SAKRAMENTTIA ovat NE MERKIT JA VÄLINEET, joilla PYHÄ HENKI LEVITTÄÄ KRISTUKSEN, PÄÄN, ARMOA KIRKOSSA, joka on hänen ruumiinsa. KIRKKO SISÄLTÄÄ NÄKYMÄTTÖMÄN ARMON, jonka MERKKI SE ITSE ON, ja JAKAA SITÄ IHMISILLE. Tässä analogisessa mielessä kirkkoa kutsutaan ”sakramentiksi”. 1075, 515, 2014, 1116

        Edellä oli oikein mestarinäyte narsistisesta KAKSOISVIESTINNÄSTÄ, joka on tyypillistä sekä Äitikirkolle kuten myös sen "tyttärille".

        Eli

        1) SEITSEMÄN SAKRAMENTTIA ovat NE MERKIT JA VÄLINEET, joilla PYHÄ HENKI LEVITTÄÄ KRISTUKSEN, PÄÄN, ARMOA KIRKOSSA, joka on hänen ruumiinsa.

        Edellisen lauseen mukaan siis >> Pyhä Henki levittää armoa (ja on...kuinkas muuten...tietenkin >sidottu kirkkoon ja sen sakramentteihin...)

        2) KIRKKO SISÄLTÄÄ NÄKYMÄTTÖMÄN ARMON, jonka MERKKI SE ITSE ON, ja JAKAA SITÄ IHMISILLE.

        Mutta loppujen lopuksi...yllätys, yllätys...päädytään siihen, että >>KIRKKOHAN se onkin se, joka jakaa sitä "armoa"...

        Eli kirkko pelastaa, Paavi on isä Matt.23:9 ja Maria välittäjä/"kanssalunastaja"... ja Jeesus...no onhan hänellä jokin "sivurooli" kaikessa tässä antikristillisessä näytelmässä, jossa PÄÄROOLIA kuitenkin loppujen lopuksi näyttelee AINA KIRKKO...


    • On avian varmaa, että hyvät teot palkitaan ja niitten takia me pelastumme. Lukekaa Matt. 25:
      31 "Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle. 32 Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. 33 Hän asettaa lampaat oikealle ja vuohet vasemmalle puolelleen. 34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti. 35 Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. 36 Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'
      37 "Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? 38 Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? 39 Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?' 40 Kuningas vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'

      41 "Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. 42 Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. 43 Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.'

      44 "Silloin nämäkin kysyvät: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?' 45 Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'

      46 "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

    • löysinrauhan:"Ihmisellä ei tietenkään ole sellaisia ansioita, joiden avulla hän voisi vaatia jotain Jumalalta ja jotka jollain tavoin velvoittaisivat Jumalaa. Kuten pappi-on-aina-välittäjä tuossa mainitsi, kyse on vain armollisesta ansiosta (palkka , palkkio), joka perustuu yksinomaan Jumalan lupauksiin...kaikki hyvät teot ovat Jumalan armon vaikutusta elämässämme."

      Minä voin uskoa aivan samalla tavalla kuin tuossa kirjoitit. Emme voi vaatia Jumalalta mitään tai velvoittaa Jumalaa jonkin tekemisemme perusteella.

      Nämä teidän katolisten uskovaisten vastaukset ovat olleet selventäviä. Tässä taitaakin olla, mitä "ansioihin" tulee, lähinnä jokin terminologinen eroavuus, sillä itse vierastan termiä "ansio" pelastusopissa, käytän mieluummin sanaa "palkka" tai "armopalkka". Jumala antaa uskovillensa armopalkan tuomiopäivänä heidän hyvistä teoistaan ja elämäntyöstään, leivisköiden hoitamisesta, mutta se kaikki hyvä, mitä teemme on Jumalan armon vaikutusta ja Jumala on ennalta valmistanut tekommekin, että niissä vaeltaisimme.

      Palkitessaan ihmisen Jumala kruunaa oman työnsä.

      Lisäksi Jeesus esitti vertauksen viinitarhan työmiehistä, joista jokainen sai saman denarin palkaksi, oli siten työskennellyt tunnin tai koko päivän. Ja viimeiset tulevat ensimmäisiksi sekä ensimmäiset viimeiseksi.

      • JeesusOnArmoistuin

        >> Jumala antaa uskovillensa armopalkan tuomiopäivänä heidän hyvistä teoistaan ja elämäntyöstään, leivisköiden hoitamisesta, mutta se kaikki hyvä, mitä teemme on Jumalan armon vaikutusta ja Jumala on ennalta valmistanut tekommekin, että niissä vaeltaisimme. >>

        Näin on kuten kirjoitit. Ja on muistettava, että ne "leiviskätkin", jotka meillä itsekullakin on, >ovat Jumalan antamat<. KAIKKI...aivan kaikki...tulee Jumalalta...

        1. Kor.4
        6 Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.
        7 Sillä kuka antaa sinulle etusijan? JA MITÄ SINULLA ON, JOTA ET OLE LAHJAKSI SAANUT? Mutta jos olet sen saanut, NIIN MIKSI KERSKAAT, IKÄÄNKUIN SE EI OLISI SAATUA?

        1. Kor.15:10
        Mutta JUMALAN ARMOSTA MINÄ OLEN SE, MIKÄ OLEN, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, EN KUITENKAAN MINÄ, VAAN JUMALAN ARMO, JOKA ON MINUN KANSSANI.

        Gal.1
        1 Paavali, apostoli, VIRKANSA SAANUT, EI IHMISILTÄ EIKÄ IHMISEN KAUTTA, vaan >Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan<, joka on hänet kuolleista herättänyt,

        10 IHMISTENKÖ SUOSIOTA minä nyt etsin vai Jumalan? Tai IHMISILLEKÖ pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
        11 Sillä minä TEEN TEILLE TIETTÄVÄKSI, veljet, että MINUN JULISTAMANI EVANKELIUMI EI OLE IHMISTEN MUKAISTA;
        12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
        13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin
        14 ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.
        15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
        16 ilmaista minussa POIKANSA, ETTÄ MINÄ JULISTAISIN EVANKELIUMIA HÄNESTÄ pakanain seassa, niin minä heti ALUNPITÄENKÄÄN EN KYSYNYT NEUVOA LIHALTA JA VERELTÄ,
        17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
        18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
        19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
        20 Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
        21 Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin.
        22 Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa.
        23 Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti";
        24 ja >HE YLISTIVÄT JUMALAA< minun tähteni.


      • löysinrauhan

        " Tässä taitaakin olla, mitä "ansioihin" tulee, lähinnä jokin terminologinen eroavuus, sillä itse vierastan termiä "ansio" pelastusopissa, käytän mieluummin sanaa "palkka"

        Katolisen ja luterilaisen teologian suuri ero on mielestäni siinä, että katolisessa teologiassa Jumalan sakramenttien välityksellä antama armo pyhittää ja muuttaa ihmistä, luterilaisessa teologiassa ihminen on pysyvästi syntinen ja vanhurskas ja Jumalan armo sitten vain julistaa uskovan syntisen ihmisen vanhurskaaksi.

        Katolinen oppi täytyy yhtenä ottaa suurena kokonaisuutena. Katekismuksessa selitetään ansiota ja armoa mm. näin:

        "KKK 2007. Jumalan edessä ihmisellä ei ole omasta puolestaan ansiota sanan varsinaisessa mielessä. Hänen ja meidän välillämme vallitsee mittaamaton eriarvoisuus, sillä me olemme saaneet kaiken häneltä, Luojaltamme.
        2008. Ihmisellä on kristillisessä elämässä vain sen tähden ansiota Jumalan
        edessä, että Jumala on vapaasti avannut ihmiselle mahdollisuuden toimia
        yhdessä hänen armonsa kanssa. Tämän yhteisen toiminnan lähtökohta on
        aina Jumalan isällinen toiminta, joka antaa alkusysäyksen ihmisen vapaalle
        toiminnalle, niin että hyvistä töistä johtuvat ansiot tulee lukea ensi sijassa Jumalan
        armolle ja vasta sitten uskovalle itselleen. Ihmisen ansio on pohjimmaltaan
        Jumalan teko, sillä hyvät teot lähtevät Kristuksessa Pyhän Hengen
        edeltävistä ja auttavista armoista. "


      • JeesusOnArmoistuin kirjoitti:

        >> Jumala antaa uskovillensa armopalkan tuomiopäivänä heidän hyvistä teoistaan ja elämäntyöstään, leivisköiden hoitamisesta, mutta se kaikki hyvä, mitä teemme on Jumalan armon vaikutusta ja Jumala on ennalta valmistanut tekommekin, että niissä vaeltaisimme. >>

        Näin on kuten kirjoitit. Ja on muistettava, että ne "leiviskätkin", jotka meillä itsekullakin on, >ovat Jumalan antamat<. KAIKKI...aivan kaikki...tulee Jumalalta...

        1. Kor.4
        6 Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan.
        7 Sillä kuka antaa sinulle etusijan? JA MITÄ SINULLA ON, JOTA ET OLE LAHJAKSI SAANUT? Mutta jos olet sen saanut, NIIN MIKSI KERSKAAT, IKÄÄNKUIN SE EI OLISI SAATUA?

        1. Kor.15:10
        Mutta JUMALAN ARMOSTA MINÄ OLEN SE, MIKÄ OLEN, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, EN KUITENKAAN MINÄ, VAAN JUMALAN ARMO, JOKA ON MINUN KANSSANI.

        Gal.1
        1 Paavali, apostoli, VIRKANSA SAANUT, EI IHMISILTÄ EIKÄ IHMISEN KAUTTA, vaan >Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan<, joka on hänet kuolleista herättänyt,

        10 IHMISTENKÖ SUOSIOTA minä nyt etsin vai Jumalan? Tai IHMISILLEKÖ pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
        11 Sillä minä TEEN TEILLE TIETTÄVÄKSI, veljet, että MINUN JULISTAMANI EVANKELIUMI EI OLE IHMISTEN MUKAISTA;
        12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
        13 Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylenmäärin vainosin Jumalan seurakuntaa ja sitä hävitin
        14 ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.
        15 Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi
        16 ilmaista minussa POIKANSA, ETTÄ MINÄ JULISTAISIN EVANKELIUMIA HÄNESTÄ pakanain seassa, niin minä heti ALUNPITÄENKÄÄN EN KYSYNYT NEUVOA LIHALTA JA VERELTÄ,
        17 enkä lähtenyt ylös Jerusalemiin niiden luo, jotka ennen minua olivat apostoleja, vaan menin pois Arabiaan ja palasin taas takaisin Damaskoon.
        18 Sitten, kolmen vuoden kuluttua, minä menin ylös Jerusalemiin tutustuakseni Keefaaseen ja jäin hänen tykönsä viideksitoista päiväksi.
        19 Mutta muita apostoleja minä en nähnyt; näin ainoastaan Jaakobin, Herran veljen.
        20 Ja mitä kirjoitan teille, katso, Jumalan kasvojen edessä minä sanon, etten valhettele.
        21 Sitten menin Syyrian ja Kilikian paikkakuntiin.
        22 Mutta olin kasvoiltani tuntematon Juudean seurakunnille, jotka ovat Kristuksessa.
        23 Heidän kuuloonsa oli vain tullut: "Meidän entinen vainoojamme julistaa nyt sitä uskoa, jota hän ennen hävitti";
        24 ja >HE YLISTIVÄT JUMALAA< minun tähteni.

        "Näin on kuten kirjoitit. Ja on muistettava, että ne "leiviskätkin", jotka meillä itsekullakin on, >ovat Jumalan antamat<. KAIKKI...aivan kaikki...tulee Jumalalta..."

        Kyllä. Kaikki tulee Jumalalta, jolta on meidän olemisemme ja tekemisemme Kristuksessa, kaikki on Jumalan ennaltaehättävän ja vaikuttavan armon vaikutusta. Olemme lahjaksi saaneet kaiken, kykymme eli leiviskämmekin.


      • löysinrauhan kirjoitti:

        " Tässä taitaakin olla, mitä "ansioihin" tulee, lähinnä jokin terminologinen eroavuus, sillä itse vierastan termiä "ansio" pelastusopissa, käytän mieluummin sanaa "palkka"

        Katolisen ja luterilaisen teologian suuri ero on mielestäni siinä, että katolisessa teologiassa Jumalan sakramenttien välityksellä antama armo pyhittää ja muuttaa ihmistä, luterilaisessa teologiassa ihminen on pysyvästi syntinen ja vanhurskas ja Jumalan armo sitten vain julistaa uskovan syntisen ihmisen vanhurskaaksi.

        Katolinen oppi täytyy yhtenä ottaa suurena kokonaisuutena. Katekismuksessa selitetään ansiota ja armoa mm. näin:

        "KKK 2007. Jumalan edessä ihmisellä ei ole omasta puolestaan ansiota sanan varsinaisessa mielessä. Hänen ja meidän välillämme vallitsee mittaamaton eriarvoisuus, sillä me olemme saaneet kaiken häneltä, Luojaltamme.
        2008. Ihmisellä on kristillisessä elämässä vain sen tähden ansiota Jumalan
        edessä, että Jumala on vapaasti avannut ihmiselle mahdollisuuden toimia
        yhdessä hänen armonsa kanssa. Tämän yhteisen toiminnan lähtökohta on
        aina Jumalan isällinen toiminta, joka antaa alkusysäyksen ihmisen vapaalle
        toiminnalle, niin että hyvistä töistä johtuvat ansiot tulee lukea ensi sijassa Jumalan
        armolle ja vasta sitten uskovalle itselleen. Ihmisen ansio on pohjimmaltaan
        Jumalan teko, sillä hyvät teot lähtevät Kristuksessa Pyhän Hengen
        edeltävistä ja auttavista armoista. "

        Tämä saattaa soveltua jonkin verran dialogiin katolisenkin teologian kanssa, mutta siis Lutherin teologiaa kun on tutkittu ja verrattu ortodoksisen tunnustuskunnan teologiaan, niin on löydetty yhtäläisyyttä: Lutherin pelastusopissa päämäärä on, että ihminen kokonaan jumalallistetaan, pääsee osalliseksi jumalallisesta luonnosta. Tuohon liittyy Lutherin sittemmin unholaan jäänyt ajatus, että eräässä mielessä uskovasta tulee uskossa "jumala".


      • löysinrauhan kirjoitti:

        " Tässä taitaakin olla, mitä "ansioihin" tulee, lähinnä jokin terminologinen eroavuus, sillä itse vierastan termiä "ansio" pelastusopissa, käytän mieluummin sanaa "palkka"

        Katolisen ja luterilaisen teologian suuri ero on mielestäni siinä, että katolisessa teologiassa Jumalan sakramenttien välityksellä antama armo pyhittää ja muuttaa ihmistä, luterilaisessa teologiassa ihminen on pysyvästi syntinen ja vanhurskas ja Jumalan armo sitten vain julistaa uskovan syntisen ihmisen vanhurskaaksi.

        Katolinen oppi täytyy yhtenä ottaa suurena kokonaisuutena. Katekismuksessa selitetään ansiota ja armoa mm. näin:

        "KKK 2007. Jumalan edessä ihmisellä ei ole omasta puolestaan ansiota sanan varsinaisessa mielessä. Hänen ja meidän välillämme vallitsee mittaamaton eriarvoisuus, sillä me olemme saaneet kaiken häneltä, Luojaltamme.
        2008. Ihmisellä on kristillisessä elämässä vain sen tähden ansiota Jumalan
        edessä, että Jumala on vapaasti avannut ihmiselle mahdollisuuden toimia
        yhdessä hänen armonsa kanssa. Tämän yhteisen toiminnan lähtökohta on
        aina Jumalan isällinen toiminta, joka antaa alkusysäyksen ihmisen vapaalle
        toiminnalle, niin että hyvistä töistä johtuvat ansiot tulee lukea ensi sijassa Jumalan
        armolle ja vasta sitten uskovalle itselleen. Ihmisen ansio on pohjimmaltaan
        Jumalan teko, sillä hyvät teot lähtevät Kristuksessa Pyhän Hengen
        edeltävistä ja auttavista armoista. "

        "Katolisen ja luterilaisen teologian suuri ero on mielestäni siinä, että katolisessa teologiassa Jumalan sakramenttien välityksellä antama armo pyhittää ja muuttaa ihmistä, luterilaisessa teologiassa ihminen on pysyvästi syntinen ja vanhurskas ja Jumalan armo sitten vain julistaa uskovan syntisen ihmisen vanhurskaaksi."

        Nähdäkseni näiden kahden tunnustuskunnan eroavuus on tuollainen kuten kuvailit. Minä en tutkiskelujeni tässä vaiheessa voi nimetä kumpaakaan tunnustuskuntaa "harhaoppiseksi" enkä "ainoaksi oikeaoppiseksi" kirkoksi. Minusta näyttää, että Raamatusta löytyy tukea sekä katolisen kirkon että luterilaisuuden korostuksille johtuen Raamatun sisällön tietystä monimuotoisuudesta, on eri suuntiin vieviä painotuksia ja korostuksia eri Raamatun kirjoissa ja niitä voidaan tulkita eri tavoin.

        Ja vielä jos otetaan mukaan apostolinen Traditio niin teologinen kenttä laajenee.


      • Eli minä siis haluan olla nöyrällä asenteella liikkeellä ja kuuntelevalla korvalla tutkiskella, vertailla, etsiä ja rukoilla Pyhän Hengen antamaa viisautta ja ymmärrystä. En halua käydä kuin jokin oppituomari demonisoimaan ja haukkumaan mitään kristikunnan haaraa ja tunnustuskuntaa.


      • löysinrauhan
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

        Tämä saattaa soveltua jonkin verran dialogiin katolisenkin teologian kanssa, mutta siis Lutherin teologiaa kun on tutkittu ja verrattu ortodoksisen tunnustuskunnan teologiaan, niin on löydetty yhtäläisyyttä: Lutherin pelastusopissa päämäärä on, että ihminen kokonaan jumalallistetaan, pääsee osalliseksi jumalallisesta luonnosta. Tuohon liittyy Lutherin sittemmin unholaan jäänyt ajatus, että eräässä mielessä uskovasta tulee uskossa "jumala".

        "Lutherin pelastusopissa päämäärä on, että ihminen kokonaan jumalallistetaan, pääsee osalliseksi jumalallisesta luonnosta. Tuohon liittyy Lutherin sittemmin unholaan jäänyt ajatus, että eräässä mielessä uskovasta tulee uskossa "jumala"."

        Entisenä luterilaisena en muista koskaan kuulleeni Lutherin tuosta puolesta. Täältä löytyi selitystä tälle raamatulliselle, itäiselle sekä läntiselle ajatukselle, jota ei pidä sekoittaa panteismiin yms.:
        http://catholicism.org/ad-rem-no-234.html

        Pohjana ovat nämä Raamatun jakeet:

        Joh.1:12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,

        Room.8:16. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        17. Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

        2. Piet.1:4. joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,


      • Tuomo Mannermaan kirjasta In ipsa fide Christus adest löytyy se puoli Lutherista, tosin professori Mannermaan tulkinnan läpi nähtynä.


      • "In ipsa fide Christus adest" (= itse uskossa Kristus on läsnä).

        Kirjan on sanottu sisältävän "tärkeän löydön" ja "käänteentekevän oivalluksen" Luther-tutkimuksessa.

        Tekijä lähtee liikkeelle ortodoksisen kirkon jumalallistamisopista. Sen mukaan ihminen tulee osalliseksi jumalallisesta luonnosta kirkon yhteydessä. "Jumalallinen elämä läpäisee hapatuksen tavoin ihmisyyden olemuksen ja palauttaa sen alkuperäiseen luonnolliseen tilaansa."

        http://www.evank.org/sivu4_teol_ipsa.php


      • Uskon_epäuskon_ero
        totuusfriikki7678 kirjoitti:

        "Katolisen ja luterilaisen teologian suuri ero on mielestäni siinä, että katolisessa teologiassa Jumalan sakramenttien välityksellä antama armo pyhittää ja muuttaa ihmistä, luterilaisessa teologiassa ihminen on pysyvästi syntinen ja vanhurskas ja Jumalan armo sitten vain julistaa uskovan syntisen ihmisen vanhurskaaksi."

        Nähdäkseni näiden kahden tunnustuskunnan eroavuus on tuollainen kuten kuvailit. Minä en tutkiskelujeni tässä vaiheessa voi nimetä kumpaakaan tunnustuskuntaa "harhaoppiseksi" enkä "ainoaksi oikeaoppiseksi" kirkoksi. Minusta näyttää, että Raamatusta löytyy tukea sekä katolisen kirkon että luterilaisuuden korostuksille johtuen Raamatun sisällön tietystä monimuotoisuudesta, on eri suuntiin vieviä painotuksia ja korostuksia eri Raamatun kirjoissa ja niitä voidaan tulkita eri tavoin.

        Ja vielä jos otetaan mukaan apostolinen Traditio niin teologinen kenttä laajenee.

        Katolisessa kirkossa on tuo "diakoni" Stefanuksen tapaus, siis hänen puheensa tai saarnansa ollut ilmeisesti aina tietynlainen ongelma, ainakin siis keskiajalla. Ilmeisesti katoliset papit ovat juutalaisten ylimpien pappien tapaan kysymässä Stefanukselta, kenen valtakirjalla tämä on puhumassa, koska hänhän ei kuulunut sakramentteja jakavaan hengelliseen säätyyn. Näin katolinen kirkko on rajannut ihmistä pyhittävän ja muuttavan armon hengellisen säädyn jakamiin sakramentteihin. Niitähän messuja on toimitettukin ilman seurakunnan läsnäoloa. Martti Luther kauhisteli omaa menneisyyttään nuoruudessaan ns. "pyhänä" munkkina toimittamassa messuja. Hän piti niitä suorastaan epäjumalanpalveluksena. Tuohon aikaan ilmeisesti Stefanuksestakin yritettiin katolilaisuudessa tehdä jonkinlainen messupapin kaltainen henkilö, jotta hänet saatiin paremmin sopimaan katoliseen opetukseen jakamaan Jumalan armoa sakramenttien välityksellä eikä Pyhän Hengen pappina elävässä evankeliumissa, joka on Jumalan voima sen uskovalle autuudeksi. Minulla on sellainen uskon ymmärrys, että katolisen kirkon opetuksesta vastaavat pakenevat tuollaiseen sakramenttaaliseen käsitykseen, koska heille ei ole avautunut uskon ymmärrys Pyhän Hengen valaisemana. Tuo uskon ymmärrys sai Martti Lutherin torjumaan vääristyneen katolisen opetuksen kuten edellä kerroin hänen kauhistumistaan omaa menneisyyttään munkkina toimittamissaan katolisissa messuissa. Martti Luther muistuttaa myös aikansa "paljasjalkaista munkkien" kirjasesta, joissa nämä saattoivat vedota oman säätynsä pyhyyteen yrittäessään lohduttaa ihmisiä. Martti Lutherin mielestä nuo "paljasjalkaiset munkit" tekivät työtä, vaikka hänen opetuksensa mukaan kukaan ei ollut heitä lähettänyt. Siis epäuskoisina he eivät olleet Kristuksen käskyläisiä saarnaamaan evankeliumia ihmisille. He olivat siis vääriä työntekijöitä.


    • RaamattuUskova

      Tietääkseni Raamatun mukainen kristillisyys on ainoa uskonto maailmassa, jossa pelastutaan ikuiseen elämään yksin armosta ilman tekoja.

      • Olen assyriologiasta lukenut, että muinaisessa Assyrian uskonnossa tunnettiin jumalten armo ja viimeinen tuomio.


      • Pappi_on_aina_välittäjä_

        "Tietääkseni Raamatun mukainen kristillisyys on ainoa uskonto maailmassa, jossa pelastutaan ikuiseen elämään yksin armosta ilman tekoja."

        Tuo ei ole raamatullista kristillisyyttä. Usko ilman tekoja on kuollut usko eikä pelasta ketään.


      • JeesusOnArmoistuin
        Pappi_on_aina_välittäjä_ kirjoitti:

        "Tietääkseni Raamatun mukainen kristillisyys on ainoa uskonto maailmassa, jossa pelastutaan ikuiseen elämään yksin armosta ilman tekoja."

        Tuo ei ole raamatullista kristillisyyttä. Usko ilman tekoja on kuollut usko eikä pelasta ketään.

        >> Tuo ei ole raamatullista kristillisyyttä. Usko ilman tekoja on kuollut usko eikä pelasta ketään. >>

        Kyllä se on, sillä todellinen usko saa aikaan tekoja eli ne teot syntyvät uskosta. Sensijaan kirkon "kuolleiden tekojen" tekeminen kuten esimerkiksi taikauskoinen helmien hypistely, tyhjien (ave Marioiden) hokeminen, ihmisten korottaminen ja patsaiden/kuvien palvominen tai minkään muidenkaan pakanallisten ihmisten keksimien perinnäissääntöjen noudattaminen eivät ole niitä "uskon tekoja"...tai osoittavathan ne >uskoa Kirkkoon ja taikauskoon<, mutta kirkko ja taikausko eivät kykene pelastamaan ketään.
        Sen sijaan >usko Herraan Jeesukseen< syntiesi sovittajana ja Lunastajanasi on se raamatullinen usko, mitä sinulta ainoastaan vaaditaan ja se on pelastava usko, koska Jeesus on ainoa, joka kykenee sinut pelastamaan, sillä Hän on "ostanut" sinut vapaaksi maksamalla sinusta täyden hinnan, kun kuoli sinunkin syntiesi tähden. Ja Jeesus on ainoa, jonka teot ja elämän Jumala kelpuuttaa meidän syntiemme sovitukseksi. Ne "valkeat vaatteet" ovat Jeesuksen lahjoittamat meille meidän omien "saastaisten vaatteidemme" tilalle. Jos emme näitä "lahjavaatteita" huoli tai kelpuuta, niin sitten voi ihan vapaasti yrittää mennä Jumalan eteen omissa rääsyissään tai kirkon lahjoittamassa "puupalttoossa" ja kokeilla kelpaavatko Jumalalle...


      • JeesusOnArmoistuin

        Lisäys.

        Täytyy korjata tuota edellä kirjoittamaani lausetta sen verran, ettei se kirkko sitä "puupalttootansakaan" sinulle lahjoita, vaan senkin saat maksaa ihan itse ja vielä kalliiseen hintaan koko elämäsi ajan...ahneelle kirkolle kun ei mikään riitä...


    • Palkan saamisesta Jumalalta pyhille kertoo myös Ilmestyskirja.

      Ilm. 11:18

      Kansat ovat vihan vallassa, mutta nyt on sinun vihasi hetki. On tullut kuolleiden tuomion aika, aika PALKITA profeetat, sinun palvelijasi, ja kaikki pyhät ja kaikki jotka kunnioittavat sinun nimeäsi, pienet ja suuret. On aika tuhota ne, jotka tuhoavat maata.

    • PasiToivonen

      >>Kyllä se on, sillä todellinen usko saa aikaan tekoja eli ne teot syntyvät uskosta. >>

      Eli hyviä tekoja on pakko tehdä. Pitää vain uskotella että ne ovat ikäänkuin "automaattisia".

      • JeesuksenAnsiotRiittävät

        >> Eli hyviä tekoja on pakko tehdä. Pitää vain uskotella että ne ovat ikäänkuin "automaattisia".

        No voi sinua raukkaa, jos usko on sinulle tuollaista "pakkopullaa"....>>VAPAUTEEN Kristus meidät vapautti, eikä elämä ja usko ole silloin >suorittamista<, vaan sinä kuljet vain sitä tietä, jonka JUMALA edeltäpäin on SINULLE valmistanut...eli luotat vain kaikessa Jumalaan ja Hänen lupauksiinsa ja Hän antaa voimaa ja viisautta sitä mukaa kuin sitä tarvitaan. "Lapsina" me olemme vielä keskeneräisiä, joten niitä "kompuroimisia" kyllä sattuu, mutta eihän lapsikaan osaa heti synnyttyään kävellä saati sitten juosta...eli ne ovat meille opiksi, mutta emme me sen perusteella ole "lapsia", että olisimme täydellisiä ja erehtymättömiä tai suorittaisimme jotain rituaaleja "Jumalalle" eli >Isällemme<...


    • PasiToivonen
      • JumalaOnArmollinen

        Yksikään ihminen ei joudu helvettiin, sillä Raamattu ei tunne koko helvetti-sanaa kuten ei myöskään haadesta. Ne tulevat JUMALTARUSTOISTA...helvetti skandinaavisesta ja Haades kreikkalaisesta mytologiasta.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Helvetti
        Sanan alkuperä
        Sana helvetti on tullut suomen kieleen muinaisruotsista, jossa sana Hel-vite viittaa manalan valtiattaren Helin rangaistukseen.[5]Sana on siirtynyt useisiin eurooppalaisiin kieliin skandinaavisen mytologian kautta (esimerkiksi ruotsin helvete, englannin hell, saksan Hölle). Monissa kielissä, kuten suomessa, helvettiä merkitsevää sanaa käytetään myös kirosanana ilman uskonnollista merkitystä.

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Haades
        Haades tai Hades (muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης ’näkymätön’) tarkoittaa kreikkalaisessa ja roomalaisessa jumaltarustossa esiintyvää vainajalaa eli tuonpuoleista. Kreikkalaisessa mytologiassa Haades on myös paikkaa hallitsevan jumalan nimi, jonka vastine roomalaisessa mytologiassa on Pluto.

        Sana, joka Raamatussa on >väärin käännetty helvetiksi< ja josta myös Jeesus puhui, on GEHENNA

        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Gehenna
        Gehenna eli Hinnomin laakso (hepreaksi ‏גהינום‎, ’Ge-hinnom’; kreik. Γέεννα, ’Geenna’) on Jerusalemin eteläpuolella Länsirannalla oleva laakso, jossa Juudankuningasten Aahaan ja Manassen aikana uhrattiin lapsia Moolokille ja johon myöhemmin vietiin rikollisten ja itsestään kuolleiden eläinten ruumiit poltettaviksi. Gehenna on sittemmin tullut merkitsemään tuomittujen kuolemantakaista rangaistuspaikkaa, helvettiä (esimerkiksi Matt. 5:22, Jaak. 3:6).

        Jeesus puhui siis kaatopaikasta, jonne heitettiin KUOLLEIDEN ruumiit palamaan. Gehenna ei siis ole mikään jumaltarustojen helvetti, jossa eläviä kuolleita kidutetaan iankaiken, eikä se myöskään ole jumaltarustojen Haades, jossa kuolemattomat sielut haahuilevat iankaiken. Se on KAATOPAIKKA. "Maasta olet sinä tullut ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman"...näin opettaa Raamattu. Ikävää, että kirkko tässäkin kohtaa on vääristellyt Raamatun kirjoituksia ja Jeesuksen sanoja, ja saanut näin pelottelullaan aikaiseksi mittaamatonta kärsimystä tässä maailmassa ja tehnyt Jumalasta jonkin hirviön...suorastaan saatanan kuvan...ihmisten mielissä. Kuinkakohan moni on kääntänyt selkänsä Jumalalle tämän kirkon kauhuopin vuoksi...


      • JumalaOnArmollinen

        Jer.7:31
        He ovat rakentaneet Ben- Hinnomin laaksoon uhripaikkoja, Tofetin uhrikukkuloita, polttaakseen siellä poikiaan ja tyttäriään.* Sitä minä en ole käskenyt tehdä, SELLAINEN EI TULISI MIELEENIKÄÄN!" [Vrt. 19:6--14 sekä 2. Kun. 3:10.Ben-Hinnomin laakso, hepr. Ge-(Ben-)Hinnom, sijaitsee Jerusalemin eteläpuolella. Laaksossa oli vieraiden jumalien palvontapaikkoja, ja siellä poltettiin jätteitä. Helvettiä merkitsevä sana Gehenna (vrt. esim. Matt. 5:22) johtuu laakson nimestä.][ 3. Moos. 18:21; 5. Moos. 18:10]

        Jer.19:5
        He ovat rakentaneet alttareita polttaakseen lapsiaan tulessa uhreina Baalille. Sitä minä en ole käskenyt heidän tehdä, SELLAINEN EI TULISI MIELEENIKÄÄN!" [Jer. 7:31, Jer. 32:35]

        Jer.32:35
        He ovat rakentaneet Baalille uhrikukkuloita Ben- Hinnomin laaksoon, ja siellä he ovat palvelleet Molokia panemalla poikiaan ja tyttäriään kulkemaan tulen läpi. Sitä minä en ole käskenyt heidän tehdä. Kuinka voisi tulla mieleenikään vaatia heitä tekemään sellaisia KAUHISTUTTAVIA TEKOJA! Itse he ovat syösseet Juudan syntiin. [Jer. 7:31, Jer. 19:5]


    • nämäovaterot

      Tuli nyt tästä mieleen, mikä mielestäni eniten erottaa katolilaisia ja luterilaisia, on kenties se, että perisynti katoaa katolilaisilla kasteessa ja sitten on enää tekosyntejä, joista sitten ripittäydytään jne. Sen jälkeen sitten voi joutua vielä puhdistettavaksi kuoleman jälkeen kiirastuleen. Luterilaisessa kristillisyydessä evankeliumille ja Kristukselle annetaan täysi voima, eli tietenkään ei enää mennä kiirastuleen, sillä Kristus on voimallinen poistamaan, yksin uskosta, yksin armosta jne. Meillä kasteessa perisynti ei poistu, vaikka olemme samalla vanhurskaita/syntisiä Jumalan silmissä.

      Toinen suuri poikkeama on tietenkin aneet, joita vieläkin voi hankkia jopa toisen ihmisen puolesta tai omasta puolesta, että kiirastuli tulee lyhyemmäksi. Luterilainen kristitty rukoilee läheisten puolesta, ei hanki aneita.

      • nämäovaterot

        Aneet mainitaan kat. katekismuksessa, eivät ole siis omaa keksintöäni tai ennakkoluuloani.


      • nämäovaterot

        Itse ymmärtäisin silloin, ettei kukaan ns. pyhäkään pääsisi läpi ilman kiirastulta, sillä kenelläkään ei ole täydellisyyttä, Jumalan vaatimaa täydellisyyttä kuollessaan ja täysiä tekoja aivan samoin kuin idän opeissa luullaan, että karman kierrossa on mahdollisuus ihmisellä päästä siitä ja tulla niin täydelliseksi, että pääsisi syntymän kierrosta pois.

        Joten on outoa, että hankitaan pyhien tekojen varastosta itselleen tekoja.

        Ilmeisesti tämä johtuu siitä, että nämä vanhimmat kristinuskon muodot ovat tietyssä mielessä yhteisöllisiä, eli on ollut mahdollista vielä saada toisen ihmisen hyvistä teoista jokin osakseen, ja luterilaisuudessa kristillisyydessä Kristuksen "teko" on niin mahtava, että itse pelastus tapahtuu sillä ja kilvoitus on sitten erikseen. (Ei tietenkään ole tarkoitus elää kuin pellossa.)


      • Hyviä kommentteja sinulla, nimimerkki nämäovaterot

        Aneet ja kiirastuli ovat todellakin reformaatiossa alkunsa saaneille tunnustuskunnille vieraita asioita. Kiirastulta olen nähnyt raamatullisesti perusteltavan vain yhtä jaetta 1 Korinttolaiskirjeestä (taisi olla kolmas luku) käyttämällä, mutta minä näkisin sen ko. jakeen liittyvän eskatologiaan eikä kuoleman jälkeen välittömästi seuraaviin tapahtumiin.

        Aneiden raamattuteologisista perusteluista katolisuudessa en tiedä, mutta olisi kiintoisaa kuulla. Ilmeisesti aneet ovat täysin johdettu apostolisesta Traditiosta UT:n kirjoituksien kirjoittamisen jälkeiseltä ajalta.


      • Syntiopissa on eroa luterilaisuuteen myös ja kasteopin joissakin kohdissa, kuten sanoitkin.


      • Tunnusta_perisynti

        "Tuli nyt tästä mieleen, mikä mielestäni eniten erottaa katolilaisia ja luterilaisia, on kenties se, että perisynti katoaa katolilaisilla kasteessa ja sitten on enää tekosyntejä"

        Kyllä lutererilaiset tunnuskirjat tunnustavat perisynnin:

        "...jotta kaikki kunnon ihmiset käsittäisivät, ettemme me tässä asiassa opeta mitään järjettömyyksiä, pyydämme aluksi tutkimaan saksankielistä Tunnustusta. Se vapauttaa meidät siitä epäilyksestä, että opetamme uutuuksia. Sen sanat kuuluvat näin: 'Edelleen opetetaan, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka luonnollisella tavalla syntyvät, sikiävät ja syntyvät synnissä. Tämä merkitsee sitä, että he kaikki äidinkohdusta asti ovat täynnä pahaa himoa ja taipumusta ja ettei heillä luonnostaan voi olla mitään todellista jumalanpelkoa eikä mitään todellista uskoa Jumalaan.'" http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/puolustus/II.html


    • PasiToivonen

      >>Luterilaisessa kristillisyydessä evankeliumille ja Kristukselle annetaan täysi voima, eli tietenkään ei enää mennä kiirastuleen, sillä Kristus on voimallinen poistamaan, yksin uskosta, yksin armosta jne. Meillä kasteessa perisynti ei poistu, vaikka olemme samalla vanhurskaita/syntisiä Jumalan silmissä. >>

      9. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
      10. Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
      11. Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
      12. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
      13. niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
      14. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
      15. mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

      Luterilainen ei usko näihin jakeisiin, katolinen ja helluntailainen uskoo.

      • AinoaOikeaPerustus

        >> 11. Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus. >>

        Perustus on siis se ainoa, joka pelastaa >>> EI rakennus...
        "Olkimajan kyhääjäkin" pelastuu, jos vain on kyhännyt rakennelmansa OIKEALLE PERUSTUKSELLE >>> ja se EI siis ole kirkko...


    • PasiToivonen

      >>Tämä merkitsee sitä, että he kaikki äidinkohdusta asti ovat täynnä pahaa himoa ja taipumusta ja ettei heillä luonnostaan voi olla mitään todellista jumalanpelkoa eikä mitään todellista uskoa Jumalaan.>>

      Sairasta oppia.

    • PasiToivonen

      Tarkennus: sairasta oppia on vihjata että kastamattomat pikkulapset joutuvat helvettiin (jos sattuvat kuolemaan). Tunnustukselliset luterilaiset tietääkseni uskovat tähän. Luther-säätiöstä en tiedä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe