Minkälainen on "Pyhän Hengen seurakunta"?

Kysymys.Oikeille.Pyhille

Tähän tulee taatusti vastauksia, eikä ehkä vähiten veli Herätyykseltä. Toisessa ketjussa nimittäin oli tällainen Kaikkein Korkeimpien Pyhien Vantaan Seurakunta hakusessa. Ei. Sillä ei tarkoitettu katolilais-ortodoksista seurakuntaa, vaan helluntailaista.

Olisi toivottavaa, että myös muut pääsisivät vastaamaan kysymykseen, sillä veli Herätyyksen käsitykset jo hyvin tunnemme, kaikella kunnioituksella niitäkin kohtaan.

Kysymys on muutoin aiheellinen, sillä se kertoo jo paljon tästä perusajatuksesta.

- Onko seurakunta vain Pyhää Henkeä varten, Isän ja Pojan passatessa Häntä, enkelien juosten kantaessa taivallisia herkkuja tarjottimilla. Suuria Ihmeitä, "Pyhän Hengen täyttämien" ihmislasten valitessa niiltä: "Tota mä haluun." "Ei mulle tommosta, yök, eiks täält saa mitää parempaa!" "Mä söin jo eilen tota!" "Perustetaan Oikean Pyhän Hengen Oikea Pyhä Seurakunta!" "Miksei täällä tanssita?!" "Minä en tanssi, minä palvon Henkeä, polvillani rukoillen." "Et sä ookkaan mikä oikea pyhä. Juutalaisetki aina tanssii."

Vai?

- Voisiko se olla seurakunta, joka palautuisi menneeseen, olisi sellainen kuin pyhien seurakunnat ovat olleet? Rohkenenko kysyä: "Voisiko se olla jopa kristillinen seurakunta....?

"EIJEI-EIJEI-EEEIIIIII! Sellainen on Paavin KirkkoIsät häpäisi KIRKKO! Eiiiiii kristillistä seurakuntaa! Me ollaan oikeit juutalaisii! Me halutaan Pyhän Hengen Juutalainen Seurakunta!" Mutta... eiväthän juutalaiset tunnusta mitään Pyhää Henkeä...." "Ne onki väärii juutalaisii, valheenisän lapsii. Me ollaan oikeit!"

16

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TaasVäärinkäsitys

      Tässä sieltä toiselta ketjulta se vantaalaiskristitty - Ei ei ja ei, olet käsittänyt koko juttuni ihan väärin joko tahallaan tai ymmärryksen puutteesta!

      Siis tarkoituksenani EI olisi perustaa Vantaalle helluntaiseurakuntaa, ei todellakaan! Eikä myöskään sellaista seurakuntaa, jossa olisi vain Pyhä Henki - EI, vaan Pyhän Hengen TÄYTTÄMÄÄ seurakuntaa, siis se HENKI,joka meissä kaikissa uudestusyntyneissä uskovissa on, ei lihallinen, vaan hengellinen seurakunta.

      Tämän ymmärtävät kaikki ne, jotka ovat uudestisyntyneitä, jumalattomat taas vääntävät kaikki sanomisemme kieroon, näin on aina ollut.

      Siis minä uskon todellakin Kolmiyhteiseen Jumalaan; Isään, Poikaan Jeesukseen ja Pyhään Henkeen, joka meissä uudestisyntyneissä asuu.

      • RakkausNiistäSuurin

        Minä olen käsittänyt asian näin että Pyhän Hengen seurakunta tarkoittaa juurikin Pyhällä Hengellä täyttyneitä, eikä suinkaan siihen tarvitse kuulua mihinkään konkreettiseen ''seurakuntaan''... Olenko väärässä?


      • OtaTästäSelvää
        RakkausNiistäSuurin kirjoitti:

        Minä olen käsittänyt asian näin että Pyhän Hengen seurakunta tarkoittaa juurikin Pyhällä Hengellä täyttyneitä, eikä suinkaan siihen tarvitse kuulua mihinkään konkreettiseen ''seurakuntaan''... Olenko väärässä?

        No miten sen nyt ottaa...

        Nykyään Raamatullista seurakuntaa on erittäin vaikea mistään löytää, toisaalta Heb 10: 25 - 27 sanoo;

        älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.


      • Jumalaton.Ev.lut

        Aivan. Nyt asia tarkentui.

        Pyhä Henki on kuitenkin Jumalan Henki, enkä usko, että ihminen voisi perustaa, tai tekemällä luoda aitoa PH:n seurakuntaa. Näitä, ehkä vilpittömiäkin yrityksiä on maailmalla tuhansittain. Seurauksena epäraittiit lahkot ja kuppikunnat. Miksi? Koska nämä luottavat enemmän itseensä, ulkoisiin merkkeihin, kuin salaiseen Jumalan työhön.

        Kaikki aito hengellisyys lähtee Jumalasta Itsestä. Hän tekee ja luo, mitä Itse tahtoo luoda. Oikeastaan me olemme vain vastaanottajia (sidottu ratkaisuvalta).

        Täysin PH:llä täytettyä seurakuntaa ei voi olla, sillä jo Jeesuksen opetuslapsissa yksi oli epäilijä, yksi kieltäjä ja yksi kavaltaja. Nämä niinkuin "kuuluvat" seurakunnan olemukseen. Jos näitä ei olisi, se kertoisi, että näille ei olisi tarvetta. Seurakunta olisi niin alamittainen, ettei paholainenkaan viitsisi vaivautua.

        Missä on Jumala ja Jumalan lapsia, siellä lähellä kyylää myös itte Piru.

        Pyhyyteen tulee siis hengessä pyrkiä, mutta ei koskaan kuvitella saavuttaneensa sitä. Teoria ja käytäntö ovat eri.

        Syntiä ei kuitenkaan pidä hyväksyä. Vaikka tiedämme olevamme syntisiä, myös uskossamme ja emme voi muuta kuin hyväksyä tämän tosiasian, tämän tietoisuuden tulee kuitenkin kaiken aikaa saada aikaan hengellistä valvomista. Parannuskin tulee lahjana Jumalan suunnalta, sitä kutsutaan Kristuksen teoiksi. Ihminen, joskin hän kaipaa parannusta ja pyhyyttä, ei voi itse näitä itselleen hankkia. Hän rukoilee tätä Jumalalta (sidottu ratkaisuvalta). Jumala, Jeesuksen sovitustyön ja PH:n vaikutuksen kautta aikaansaa Hänelle, Jumalalle Itselleen, mieleisen parannuksen.

        Parannus ei ole sitä, että tekeydymme tai luulemme itsemme synnittömiksi. Tosiasia on, että olemme syntisiä hautaan asti. Joka muuta itselleen uskottelee, pettää vain itseään. Vaan parannus on sitä, että jatkuvassa synnintunnossa, katumuksessa ja uskossa olemme Jumalan edessä sitä, mitä aidosti omana itsenämme olemmekin: syntisiä. Tässä uskontilassa Jeesus lahjavanhurskauttaa meidät. Hän ei voi vanhurskauttaa meitä, jos luulemme itsemme jo vanhurskaiksi. Vanhurskaus ei ole päämäärä, vaan jatkuva, syntistä armahtava hengentila.

        Kristuksen lahjavanhurskautuksen alla me syntiset voimme olla vain vastaanottavina, odottaa, mitä Jumala Itse tahtoo meistä luoda. Se ei aina ole sitä, mitä ihminen itse, tai ulkopuoliset odottaisivat sen olevan.


      • Jumalaton.Ev.lut
        Jumalaton.Ev.lut kirjoitti:

        Aivan. Nyt asia tarkentui.

        Pyhä Henki on kuitenkin Jumalan Henki, enkä usko, että ihminen voisi perustaa, tai tekemällä luoda aitoa PH:n seurakuntaa. Näitä, ehkä vilpittömiäkin yrityksiä on maailmalla tuhansittain. Seurauksena epäraittiit lahkot ja kuppikunnat. Miksi? Koska nämä luottavat enemmän itseensä, ulkoisiin merkkeihin, kuin salaiseen Jumalan työhön.

        Kaikki aito hengellisyys lähtee Jumalasta Itsestä. Hän tekee ja luo, mitä Itse tahtoo luoda. Oikeastaan me olemme vain vastaanottajia (sidottu ratkaisuvalta).

        Täysin PH:llä täytettyä seurakuntaa ei voi olla, sillä jo Jeesuksen opetuslapsissa yksi oli epäilijä, yksi kieltäjä ja yksi kavaltaja. Nämä niinkuin "kuuluvat" seurakunnan olemukseen. Jos näitä ei olisi, se kertoisi, että näille ei olisi tarvetta. Seurakunta olisi niin alamittainen, ettei paholainenkaan viitsisi vaivautua.

        Missä on Jumala ja Jumalan lapsia, siellä lähellä kyylää myös itte Piru.

        Pyhyyteen tulee siis hengessä pyrkiä, mutta ei koskaan kuvitella saavuttaneensa sitä. Teoria ja käytäntö ovat eri.

        Syntiä ei kuitenkaan pidä hyväksyä. Vaikka tiedämme olevamme syntisiä, myös uskossamme ja emme voi muuta kuin hyväksyä tämän tosiasian, tämän tietoisuuden tulee kuitenkin kaiken aikaa saada aikaan hengellistä valvomista. Parannuskin tulee lahjana Jumalan suunnalta, sitä kutsutaan Kristuksen teoiksi. Ihminen, joskin hän kaipaa parannusta ja pyhyyttä, ei voi itse näitä itselleen hankkia. Hän rukoilee tätä Jumalalta (sidottu ratkaisuvalta). Jumala, Jeesuksen sovitustyön ja PH:n vaikutuksen kautta aikaansaa Hänelle, Jumalalle Itselleen, mieleisen parannuksen.

        Parannus ei ole sitä, että tekeydymme tai luulemme itsemme synnittömiksi. Tosiasia on, että olemme syntisiä hautaan asti. Joka muuta itselleen uskottelee, pettää vain itseään. Vaan parannus on sitä, että jatkuvassa synnintunnossa, katumuksessa ja uskossa olemme Jumalan edessä sitä, mitä aidosti omana itsenämme olemmekin: syntisiä. Tässä uskontilassa Jeesus lahjavanhurskauttaa meidät. Hän ei voi vanhurskauttaa meitä, jos luulemme itsemme jo vanhurskaiksi. Vanhurskaus ei ole päämäärä, vaan jatkuva, syntistä armahtava hengentila.

        Kristuksen lahjavanhurskautuksen alla me syntiset voimme olla vain vastaanottavina, odottaa, mitä Jumala Itse tahtoo meistä luoda. Se ei aina ole sitä, mitä ihminen itse, tai ulkopuoliset odottaisivat sen olevan.

        "Pyhyyteen tulee siis hengessä pyrkiä, mutta ei koskaan kuvitella saavuttaneensa sitä. Teoria ja käytäntö ovat eri."

        Tarkoitin tällä tätä: me itse, ihmisinä emme voi koskaan saavuttaa omaa pyhyyttämme. Me voimme kaivata sitä, mutta me itsessämme emme voi sitä luoda itsessämme.

        Kristuksen lahjavanhurskautuksen kautta Jeesus lahjoittaa meille oman pyhyytensä, joka peittää meidät. Sisällä Kristuksen lahjavanhurskautuksessa me itsessämme olemme syntisiä, mutta Jeesuksen lahjavanhurskautuksessa Jumala laskee yllemme Jeesuksen vanhurskauden.

        Näin PH:ssä elävä kristitty on yhtäaikaa (ihmisenä) syntinen ja Jeesuksessa pyhä.


      • RakkausNiistäSuurin

        Näin on. Ihminen itse ei voi päättää sitä että nyt minä olen pyhällä Hengellä täytetty! Pyhä Henki täyttää kun on sen aika. Sitä täytyy myös anoa koko sydämestään ja rakastaa koko sydämestään Jeesusta. Olen huono kirjoittamaan ja ilmaisemaan asioita, toivottavasti kukaan ei takerru ja väärinkäsitä minua...
        Mutta joo, ihminen on aina syntinen oli Uudestisyntynyt taikka ei. Siksi Syntejä pyydetäänkin anteeksi ja niin edelleen


      • Aloituksen.tehnyt
        RakkausNiistäSuurin kirjoitti:

        Näin on. Ihminen itse ei voi päättää sitä että nyt minä olen pyhällä Hengellä täytetty! Pyhä Henki täyttää kun on sen aika. Sitä täytyy myös anoa koko sydämestään ja rakastaa koko sydämestään Jeesusta. Olen huono kirjoittamaan ja ilmaisemaan asioita, toivottavasti kukaan ei takerru ja väärinkäsitä minua...
        Mutta joo, ihminen on aina syntinen oli Uudestisyntynyt taikka ei. Siksi Syntejä pyydetäänkin anteeksi ja niin edelleen

        Kyllä. Itseasiassa en väärinkäsittänyt sitä aloitustasi, vaan esitin ikäänkuin erilaisia näkökulmia, joiden mukaan jotkut saattavat vastata ja vastasin niihin jo etukäteen.

        Josta on hyvä jatkaa.


      • Rakkausniistäsuurin

        Mukava keskustella välillä ilman lyttäämisiä ja kiihkoa :)


    • Salatuimpaan.saakka

      Jos lähdetäisiin tästä ajatuksesta, että seurakunnan mittapuu olisi se, "kuinka paljon" PH siellä vaikuttaa, tässä siirryttäisiin heti sen ajatuksen puolelle, että me ryhtyisimme päättelemään näitä asioita eräänlaisella, omalla hengellisellä järjellämme.

      Me olemme kuitenkin vaatimattomia, pieniä ihmisiä. Nämä eivät ole meidän pääteltävissämme, sillä mistä päättelemme, että jossain seurakunnassa vaikuttava, hyvin näyttäväkin henki olisi juuri nimenomaan Jumalan Pyhä Henki? "Koska saarnaaja sanoo niin"?

      Henkienerottamisen armolahja toimii paljon laajemminkin, kuin siten, että osaamme töksäyttää: "kyllä täällä on oikea henki!"

      Jumala on paljon enemmän, kuin yksin "Henki". Hänessä on myöskin "Sana", Jeesus. Kuinka kuvata Isää? "Vanhurskaus, Oikeudenmukaisuus, Totuus"?

    • Herätyys

      Kyllä nyt ihan ensin alkuun pitisi alkaa kesksutelemaan siitä mikä vasta on Raamatun UT mukaista ja perustuvaa, kaikille hyväksi, Lain / Laillisuuden, kaikille Luvallisuuden täyttymyksen, = Krist. Rakkaus, joka ei ole kenellekään pahaksi mukiasta, Kristuksen Jeesuksen kirkkaudeksi ja kunniaksi, Hänen maailmalle valkeudeksi ja maalle suolaksi riitävää...

      Sitä, ne Oikean, Raamatun UT mukaisen Kristillisyyden tunnusmerkit ilmentävää ja täyttävää, käytännön arkielämässä sen osoittavaa / todistavaa Kristillisyyttä.

      Sitä käskynsä kaikilta osin pitävää ja täyttävää PYHÄÄ, (ei mitään pahaa) kaikille, ja kaikelle Luojan hyväksemme luomalle hyväksi olevaa, tästä pahan vallassa olevasta, saata naa tuomiokseen palvelevan maailman / ihmiskunnan Jumlan Sanan (Raamatun UT) vastaisesti touhuista ja politiikasta IRTI sanoutuvaa, sitä pelastukseksi Krist. vaihtoehtoa, = sitä Laillisesti, kaikkia kohtaan Oikeuden mukaisesti, ja kaikkiin nähden puolueettomasti, vain kaikille hyväksi tavalla, tarkoituksella ja tavoiteella toimivaa vaihtoehtoa rakentavaa.

      Jeesuksen nimessä... muistuttaen ja valistaen, Raamatun UT mukaisesta ja perustuvasta Kristuksen Jeesuksen kirkkaudeksi ja kunnikasi Kristillisyydestä. vähäinen, Totuudessa pysyvä ja mukaisesti elävä ja toimiva, tähän em. mukaiseen, vasta Oikeasti Krist. yhteyteen ja yhteistyöhön kutsuttu / armoitettu palvelijansa ja seurajansa.

    • Rakkausniistäsuurin

      Kyllä sen Pyhän Hengen läsnäolon tuntee. Ja jos epäilee täytyy kysyä tuleeko tämä Jeesuksesta? Hmm, ei näitä asioita kukaan ihminen voi täysin tietää ja ymmärtää kyllä se Herran suuruus on niin suurta ja salaista. Nykyään on paljon harhaoppeja joita jotkut kumminkin uskoo tulleeksi Pyhästä Hengestä... Jos ei ole tarkka niin voi joutua pahaankin eksytykseen.

      • Niin.ja.näin

        Itseasiassa nk. vapaidensuuntien seurakunta koostuu sen aktiivisista jäsenistä, minkälaiseksi jäsenet sen luovat.

        Klassisissa kirkkokunnissa yksilöt eivät juurikaan voi muokata itse kirkon tapoja: seurakuntalaiset, jäsenet ovat sitä, mitä kirkko on.

        Vapaissasuunnissa taas päinvastoin: seurakunta on sitä mitä sen jäsenet ovat.

        Klassisilla kirkkokunnilla on tarkoin harkittu ja määritelty oppinsa. Auktoriteetti on seurakunnan jäseniä korkeammalla.

        Vapaissasuunnissa päinvastoin: seurakuntalaiset ovat auktoriteetteja, jotka muokkaavat sen muita jäseniä.


      • RakkausNiistäSuurin

        Itse en kuulu kirkkoon enkä muuhunkaan seurakuntaan, juurikin siksi että en ole kokenut seurakuntaa omakseni. En tiedä mistä löytäisin saman henkisiä ihmisiä! Enemmän viihdyn pienissä kotikokouksissa keskustelemassa läheisesti ihmisten kanssa


      • MistäHengellinenKoti
        RakkausNiistäSuurin kirjoitti:

        Itse en kuulu kirkkoon enkä muuhunkaan seurakuntaan, juurikin siksi että en ole kokenut seurakuntaa omakseni. En tiedä mistä löytäisin saman henkisiä ihmisiä! Enemmän viihdyn pienissä kotikokouksissa keskustelemassa läheisesti ihmisten kanssa

        Sama täällä, en kuulu mihinkään kirkkoon enkä seurakuntaan, mutta haluaisin käydä jossain kotikokouksissa, mutta liki 15 vuotta poissaolleena, vasta muutama vuosi sitten takaisin kotiseudulle muuttaneena en tunne yhtäkään kotikokouspaikkaa enää Vantaalta, joka on tosi harmillista.


      • Ev.lut
        MistäHengellinenKoti kirjoitti:

        Sama täällä, en kuulu mihinkään kirkkoon enkä seurakuntaan, mutta haluaisin käydä jossain kotikokouksissa, mutta liki 15 vuotta poissaolleena, vasta muutama vuosi sitten takaisin kotiseudulle muuttaneena en tunne yhtäkään kotikokouspaikkaa enää Vantaalta, joka on tosi harmillista.

        En kylläkään tiedä, mutta helluntailaisten kotikokouksia esim. Vantaalla tuskin nykyään, juurikaan pidetään. Kyseessä kun rukouksen lisäksi on usein myös kahvi- / tee-kekkerit ja vuorottelevilla perheillä ja emännillä stressi suuri. Tuskinpa kerrotaloissa varsinkaan enää pidetään. En tiedä sanovatko taloyhtiöiden järjestyssäännöt jotain tällaisesta. Saahan ystäviä tietysti kylään kutsua...

        Kannattaisi kai ensimmäiseksi valita seurakunta, jossa käydä ja sitten siellä kysellä. Voi myös soittaa paikallisiin seurakuntiin ja kysyä heidän toimistostaan, missä pidetään pienkokouksia. Ainakin Helsingin saalemilaiset pitivät aikoinaan, vuosia sitten joidenkin Hgin kaupunginosien vuokratuissa kerhotiloissa.

        Luullakseni lähetyshiippakuntalaisilla (ent. Luthersäätiö) on tapana myös tällaiset kotikokoontumiset. http://www.lhpk.fi/

        Näitä ehkä paremminkin suosittelisin.


      • Ev.lut
        Ev.lut kirjoitti:

        En kylläkään tiedä, mutta helluntailaisten kotikokouksia esim. Vantaalla tuskin nykyään, juurikaan pidetään. Kyseessä kun rukouksen lisäksi on usein myös kahvi- / tee-kekkerit ja vuorottelevilla perheillä ja emännillä stressi suuri. Tuskinpa kerrotaloissa varsinkaan enää pidetään. En tiedä sanovatko taloyhtiöiden järjestyssäännöt jotain tällaisesta. Saahan ystäviä tietysti kylään kutsua...

        Kannattaisi kai ensimmäiseksi valita seurakunta, jossa käydä ja sitten siellä kysellä. Voi myös soittaa paikallisiin seurakuntiin ja kysyä heidän toimistostaan, missä pidetään pienkokouksia. Ainakin Helsingin saalemilaiset pitivät aikoinaan, vuosia sitten joidenkin Hgin kaupunginosien vuokratuissa kerhotiloissa.

        Luullakseni lähetyshiippakuntalaisilla (ent. Luthersäätiö) on tapana myös tällaiset kotikokoontumiset. http://www.lhpk.fi/

        Näitä ehkä paremminkin suosittelisin.

        PS. Mutta Lähetyshiippakunnassa ei messun yhteydessä ole tapana rukoilla kielillä... Siellä lauletaan tavallistakin hartaampia virsiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2359
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      71
      1772
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1487
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1483
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1035
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      79
      879
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      172
      755
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      702
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      700
    Aihe