Seniori omistusasunnosta asoon

samipetteri79

Hei,

Kysyn eläkkeellä olevan isäni (yli 55v) puolesta. Hänellä on velaton omistusasunto Helsingissä, arvo noin 400 tuhatta ja haluaisi vaihtaa aso-asuntoon. Ymmärsin, että varallisuusrajat eivät koske yli 55-vuotiaita, mutta miten on sen suhteen, että hänellä on jo omistusasunto? Onnistuuko aso-asunnon hakeminen lain mukaan?

10

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkivaanpois-

      SPR:lle lahjoituksena ja sielun taivaaseenpääsy on 100-varma. Pakolaisressukat tarvitsevat rahaa.

    • Kyllä55

      Onnistuu. Voi vaikka panna asuntonsa vuokralle.

    • Pirkkari

      Kyllä onnistuu! Pääsin juuri eläkkeelle ja muutan reilun vuoden päästä omasta aso senioritaloon.

    • asokodistataivaaseen

      Kannattaa lahjoittaa tai testamentata omaisuuden yleishyödyllisten asumisoikeusasuntojen omistajille, tai ammattiyhdistysliikkeille !
      Seniorin viimeinen vi***lu perillisille.

    • BauHerr

      Periaatteessa EI. Käytännössä verbaalisesti lahjakas selittää tilanteen miten hyväksi näkee.

      Käytännössä ASO-asunto on huonompi vaihtoehto kuin omistusasunto. Ainoa etu on siinä, että pientä eläkettä saava voi vuokralle (sitähän ASO on) siirtymällä tuhota kertyneen varallisuuden elinaikanaan. Pieni ongelma syntyy siitä, että 55 vuotias voi hyvällä tuurilla elää vielä n. 50 vuotta, joten 400.000 euroa on niin pitkälle ajalle venytettynä yhtä tyhjän kanssa.


      Laki asumisoikeusasunnoista


      "Asumisoikeuden haltijaksi hyväksymisen edellytyksenä on hakijan asumisoikeusasunnon tarve. Hakijalla ei katsota olevan asumisoikeusasunnon tarvetta, jos hänellä on:

      1) hakualueella omistusasunto, joka sijainniltaan, kooltaan, varustetasoltaan, asumiskustannuksiltaan ja muilta ominaisuuksiltaan kohtuudella vastaa haettua asumisoikeusasuntoa "

      • samipetteri79

        Koskeeko tuo ehto yli 55-vuotiaita?


      • ekonomilassilakertoo

        "Käytännössä ASO-asunto on huonompi vaihtoehto kuin omistusasunto. Ainoa etu on siinä, että pientä eläkettä saava voi vuokralle (sitähän ASO on) siirtymällä tuhota kertyneen varallisuuden elinaikanaan. "

        400000e kun pistää pörssiin niin osinkoja tippuu vuodessa 20000e eli kuukaudessa 1666e. Tuolla summalla jo makselee vuokria ja hummailuja.
        Ja jos sijoituksen arvo kasvaa niin pääomalle maksettavan osingon prosenttimäärä ei kun kasvaa.
        Mun osinkoprosentti oli keväällä 15% eli jos olisin aikonani sijoittanut 400000e niin osinkoja olisi keväällä tupsahtanut tilille 60000euroa. Että miten niin ASO on huonompi kuin omistusasuminen?

        Omistusasunto jossa itse aikoo asua on huono sijoitus.


      • BauHerr
        samipetteri79 kirjoitti:

        Koskeeko tuo ehto yli 55-vuotiaita?

        Koskee.

        Ikäraja, 55 vuotta, koskee vain varallisuusrajoja.


      • BauHerr
        ekonomilassilakertoo kirjoitti:

        "Käytännössä ASO-asunto on huonompi vaihtoehto kuin omistusasunto. Ainoa etu on siinä, että pientä eläkettä saava voi vuokralle (sitähän ASO on) siirtymällä tuhota kertyneen varallisuuden elinaikanaan. "

        400000e kun pistää pörssiin niin osinkoja tippuu vuodessa 20000e eli kuukaudessa 1666e. Tuolla summalla jo makselee vuokria ja hummailuja.
        Ja jos sijoituksen arvo kasvaa niin pääomalle maksettavan osingon prosenttimäärä ei kun kasvaa.
        Mun osinkoprosentti oli keväällä 15% eli jos olisin aikonani sijoittanut 400000e niin osinkoja olisi keväällä tupsahtanut tilille 60000euroa. Että miten niin ASO on huonompi kuin omistusasuminen?

        Omistusasunto jossa itse aikoo asua on huono sijoitus.

        Good for you.

        Minulla osakekaupan tuotot vaihtelevat laidasta laitaan. Joskus tulee verojen jälkeen muutaman keskimääräisen palkansaajan vuosiansio, useimmiten ei. Osakkeiden kanssa puljaaminen ei minun mielestäni mitenkään poikkea ruletista.

        Joskus olen tienannut enemmän asunnoillani kuin samaan aikaan saanut palkkatuloja keski/ylemmässä johdossa. Kerran tuli prsnettoa muutama satatuhatta lyhytaiaksesti, mutta pidemmällä aikavälillä sekin muuttui voitoksi, jota en tosin ole vielä realisoinut.

        Pörssi romahtaa heti, jos EKP lopettaa rahan painamisen painokoneet punaisena ja joskus sen on se tehtävä. Asunnon arvo Helsingissä on pysyvämpi arvo.

        Summa summarum:Pörssipeli on rulettia. Asunnolla on pysyvämpi arvo, osake on binäärikoodia arvo-osuustilillä ja sellaisena se voi helposti muuttua arvottomaksi.


    • Kyllä_kyllä_mutta

      http://www.ara.fi/fi-FI/Ajankohtaista

      Asumisoikeusasuntojen ohjaus ja valvonta
      http://www.ara.fi/fi-FI/Ohjaus_ja_valvonta/ARAasuntokannan_ohjaus_ja_valvonta/Asumisoikeusasunnot

      ARA ohjaa ja valvoo asumisoikeusasuntojen käyttövastikkeiden määräytymisperusteita ja niistä asukkaille annettavia tietoja. ARA ei kuitenkaan valvo vapaarahoitteisia asumisoikeustaloja.

      Asumisoikeustalojen asukasvalintoja valvovat kunnat.


      (Valvoja ei ole rakennuttaja - kuten ATT vaan rakennusvirastossa tehdään numeroperusteisen jonottamisen tarkistus ja valinnat!?)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      256
      2442
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      73
      1836
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      336
      1568
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1085
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      89
      985
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      180
      811
    8. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      216
      773
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe