Hyvä esimerkki

tavismies7

Olen huvittuneena seurannut miten akateemisesti koulutetut nostavat itsensä jalustalle seuraa hakiessaan. Koulutus ei ikävä kyllä takaa maalaisjärkeä eikä myöskään korvaa elämänkokemusta, olen sen huomannut. Ja akateemiset ihmiset ovat usein myös kylmäkiskoisia eikä koulutus takaa myöskään hyviä käytöstapoja.

50

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JusNii

      Saman huomannut, joten komppaan!

      • duunarinheila

        Miehillä nyt vaan iskee ennemmin tai myöhemmin se alemmuuskompleksi sivistyneemmän naisen rinnalla. Ja pitemmän päälle alkaa toista piinata toisen kielitaidoittomuus, puuttuva matkailukokemus, stereotyyppiset maailmankuvaan liittyvät rajoitukset. Ei akateemisuus vastaan duunarius ole ongelma sinänsä, tylsät rajoittuneet ihmiset nyt vain harvemmin ovat kumppanina kovin ihania.
        Puhumattakaan jos toista ei voisi ottaa esim. oman ammattinsa iltatapahtumaan mukaan koska puheet ja käytöstavat kiinnittäisivät kiusallista huomiota.
        Tämä tarina on hyvin elävästä elämästä peräisin.


    • ExOnlineDeittiMies

      Olen myös itse huomannut tämän. AMK:n ja yliopiston käyneet ovat olevanssa ns. parempia ihmisiä. No, itse näin vähän koulutettuna (lukio ja oppisopimus) olen kuitenkin tavannut ihmisiä laidasta laitaan. Olen tavannut ns. elämänkoululaisia, lakia lukevia yms. Koulutus ei todellakaan takaa yhtikäs mitään. Olen tullut juttuun niin vähän koulutettujen kanssa, kuin hyvinkin koulutettujen.

      Itse olen vähän koulutettu mutta hyvin käyttäytyvä. Poikkeuksellisen fiksu mieheksi, mutta valitettavan harva nainen sitä vaan nettideittisivustolla huomaa kun katsotaan ensimmäisenä koulutusta ja tuloja.

    • tiedenainen

      Minä olen amk ja korkeakoulutettu, haaveena tohtorin tutkinto. Miehille korkeasti koulutettu nainen on edelleen haaste ja este tutustumiselle... Vaikka minun kumppaniksi pääsisi reippaalla ja rakastavalla suhtautumisella, koulutus ei ole se ensisijainen valintaperuste.

      • not.men

        "Miehille korkeasti koulutettu nainen on edelleen haaste ja este tutustumiselle..."

        Ei se ole miehille koskaan ongelma. Naiset on ne jotka tekee siitä ongelman kun mies ei tienaa tarpeeksi tai ei ole tarpeeksi statusta jota esitellä kavereille tai sukulaisille.


      • IhanaistaIhailen

        Jumapliut, juuri tuollainen nainen olisi haussa. Tai olisi, ellen olisi jo korviani myöten rakastunut juuri samanlaiseen tapaukseen.


      • pöhh

        Tieteistä kiinnostunut nainenhan olisi juuri hyvä kunhan olisi muutenkin fiksu.


    • jappa

      Hyvä pointti,vaikka olis maisteri,ja tekee ihan toimisto töitä .kuin tekevät yleensä, ei kannata paljon ylpeillä,,, mut kukase kissan hännän nostaa, muu kuin kissa itse !!
      Kaveri kertoi kauan sitten, Mitä eroa on työläis naisella ja akateemisesti sivistyneellä;;; )) akateemisesti sivistynyt ei puhu
      kalu suussa,,

      • akatmuna

        Akateeminen on siis parempi, eihän siitä tule mitään jos kalu suussa puhuu.


    • ei-konformismille

      Akateeminen sivistys ei TAKAA mitään, mutta akateemiset ovat KESKIMÄÄRIN laajakatseisempia. Siksi akateemisuus kannattaa mainita, koska sillä on kysyntää. Tässä vallitsee vain kysynnän ja tarjonnan laki, niin kuin muissakin parinvalinnan kysymyksissä.

      Aapee jopa tarjosi maalaisjärkeä. Luulo, että olisi jokin toimivampi järjen laji kuin tavallinen järki, on virvatulta. Maalaisjärki ei ole muuta kuin rajoittuneisuutta ja silkkaa yhteisön tapaan ajattelua, konformismia.

      Maalaisen korkein päämäärä on elää tavalla, jolla "ei tule puheita". Akateemisesta tälläinen tuntuu, kuin eläisi länget kaulassa. Lisäksi maalaisen ja muunkin vähän koulutusta saaneen alemmudentunto on hyvin häiritsevä. Alemmuudentunto on paljon häiritsevämpi kuin vähä koulutus.

      • keskiarvo

        Akateemisesti koulutetut ovat keskimäärin hyvätuloisempia ja terveempiä kuin vähemmän koulutetut


      • eiikinäenääakateemikkoa

        Mistä luulet että alemmuudentunto syntyy? Ihan siitä syystä että korkeammin koulutetut kuvittelee olevansa parempia ihmisiä kuin me tavan tallaajat ja muistavat sen kyllä esiin tuoda. Akateemiset keksii hienoja asioita, suunnittelevat koneita ja laitteita yms. Mutta oletko ajatellut, olisko sustakaan toteuttamaan käytännössä jotain hienoa suunnitelmaa? Kyllä ne on ne tavalliset työläiset (esim. ammattikoulun käyneet) jotka ne sitten tekee. Sitä te ette arvosta. Kyllä siinä aikamoista älyä vaaditaan että ymmärtää käytännössä toteuttaa hienon suunnitelman. Saattaapa joutua käyttämään maalaisjärkeäkin välillä että se toteutuu. Jopa muuttamaan suunnitelmaa. Se ei ihan tyhmältä onnistukaan.
        Mä olin parikymmentä vuotta kimpassa akateemisesti koulutetun ihmisen kanssa. Se oli tuskaa. Ihminen ihan pihalla tavallisesta elämästä. Mun mielestä hyvin rajoittunutta oli hänen ja työkavereidensa ja ystäviensä maailmankatsomus , avarakatseisuudesta ei tietoakaan. Eksäni piti meitä tavallisia työläisiä ihan tyhminä, joiden kanssa ei vaivautunut edes juttelemaan. Tavalliset työt jäi tekemättä kun eihän akateemisen sopinut käsiään paskata. Ei voinut myöntää, ettei osaa esim. vaihtaa pyörään rengasta...


    • 61521

      Miten he nostavat itsensä jalustalle? Kertomalla profiilissaan, että ovat akateemisia?

      • Hihheijuu

        Meinasin juuri kysyä sitä samaa :). Ei ummarra.


      • Mies30v

        Kaipa ap meinasi sitä koulutustason vaatimusta myös toiselta puolelta.
        Mikä on sinällään ainakin joillakin ihan totta.
        Omasta mielestäni se kertoo vain ihmisen tyhjästä maailman kuvasta jos pitää kovin nostaa omaa akateemisuuttansa pintaan.

        Ja pakko vielä sanoa että ihmisten pitäisi muistaa erottaa AMK ja ihan oikea korkeakoulu.Ne kun on ihan eri maailmat.AMK:n nyt taputtelee kuka vaan, jos niin haluaa.


    • trollibensa

      Valitettavasti akateemisuus ei kerro mitään muuta kuin että vanhemmat ovat sitä painottaneet ja perse kestää istua jotta voi papukaijana heittää takaisin halutut vastaukset.

      On toki paljon akateemisia jotka ovat fiksuja ja joiden äo on siedettävällä tasolla normaaliin kommunikointiin (>130 tjsp). Tosin he eivät akateemisuutta korosta.

      • trollibensa

        Taisin sytyttää lähinnä itseni.


    • Minuakin alkoi kiinnostaa, että kuinka he nostavat itsensä jalustalle.

      • jihad

        Kyllähän sen näkee, mihin tämä maa on mennyt,ja menee,kun kirjan oppineet on vatuloimassa. Sitä saadaan mitä halutaan. Jos jonkun tarvii vähentää,se on "siivoja" tietenkin


      • jihad kirjoitti:

        Kyllähän sen näkee, mihin tämä maa on mennyt,ja menee,kun kirjan oppineet on vatuloimassa. Sitä saadaan mitä halutaan. Jos jonkun tarvii vähentää,se on "siivoja" tietenkin

        Kysyin, että _miten_ akateemiset nostavat itsensä jalustalle hakiessaan seuraa netin kautta. Joku muukin on sitä jo kysynyt. Ei ole tullut vastausta.

        Ehkä he eivät siis nostakaan itseään jalustalle, vaan aloittajaa ärsyttää pelkästään heidän olemassaolonsa? ;)


    • Vaikka en itse ole akateemisesti koulutettu, niin sanoisin, että puhut p*skaa.

      Siinä ei paljoa maalaisjärki auta, kun haluaisit puhua esimerkiksi politiikasta ja toista ei kiinnosta ja yhteiskunnallisten asioiden seuraaminenkin on jäänyt iltapäivälehtien otsikkotasolle.

      • fjjfjff

        Se että on akateeminen koulutus, ei tarkoita että olisi kiinnostuntu politiikasta. Akateemiset eivät ole homogeenistä porukkaa. Voihan autonasentajistakin joku olla kiinnostunut vaikka kieltenopiskelusta, joku toinen sitten vain pelkästä autonrassauksesta ja kaljanjuonnista.


      • fjjfjff kirjoitti:

        Se että on akateeminen koulutus, ei tarkoita että olisi kiinnostuntu politiikasta. Akateemiset eivät ole homogeenistä porukkaa. Voihan autonasentajistakin joku olla kiinnostunut vaikka kieltenopiskelusta, joku toinen sitten vain pelkästä autonrassauksesta ja kaljanjuonnista.

        Kyllä poikkeuksia sääntöön löytyy aina. On hyväkuntoisia lihavia, terveitä tupakoitsijoita, miehiä joilla on rinnat ja naisia joilla on viikset jne.


      • fjfjff
        BEM kirjoitti:

        Kyllä poikkeuksia sääntöön löytyy aina. On hyväkuntoisia lihavia, terveitä tupakoitsijoita, miehiä joilla on rinnat ja naisia joilla on viikset jne.

        Muut varmasti ymmärsivät paremmin, mitä tarkoitin. Eiköhän tämä ole vain merkki siitä ettet kovin monta akateemista ihmistä tunne. Politiikasta kiinnostuminen ei ole mikään akateemisen ihmisen tunnusmerkki.


    • Valkeatakki

      Olen akateemisesti koulutettu nainen ja vaativassa työssä,mielestäni myös katseen kestävä..tämä usein säikäyttää miehet vaikka itse toivoisin mieheltä ihan jotain muuta kuin sivistäviä keskusteluita

      • sdsssdds

        Piiskaa saat narttu heti kun opit kirjoittamaan oikein ja laittamaan välimerkit paikalleen.


    • fefgwefg

      Kyllä aapeeta nyt vituttaa. Tunge elämänkoulusi vittuun, akateeminen koulutus aika todennäköisesti tarkoittaa päämäärätietoisuutta, ahkeruutta ja kunnollista tulotasoa.

    • 73ike9

      No sanoisin kyllä että myös työläinen voi olla ahkera, mutta eri tavalla. Kaikkia ei kiinnosta kirjojen lukeminen vaan toiset tykkää tehdä käytännön töitä. Molemmat ovat yhtä arvokkaita. Kaikkia tarvitaan yhteiskunnassa, eikös niin? Toki usein mielenkiinnon kohteet ovat hieman erilaisia. Akateemisia usein kiinnostaa asiat laajemmissa mittakaavoissa ja käytös on asiallista. Duunareilla tuppaa olemaan alapäähuumoria ja rahvaita juttuja, viina maistuu. Maailmat ei välttämättä kohtaa mutta poikkeuksia löytyy aina. Vanhemmilla on suuri merkitys kaikkeen, eli sieltä kannattaa katsella että minkälainen kasvatus ja ympäristö on ollut.

    • AkaTeeMikko

      Akateeminen koulutus ei valitettavasti takaa kunnollista tulotasoa. Ehkä jonkunlaista päämäärätietoisuutta voi olla havaittavissa tai sitten äidin/isukin suurta toivetta pikku pirpanan maisterinpapereista. Sillä aikaa kun perheen hikipinko paahtaa gradunsa parissa, niin naapurin amisviiksi pystyy hankkimaan sorvaamlla itsellensä asunnon. Valta-osa akateemisista palkoista ovat kuitenkin keskitasoa tai sen alapuolella ja duunipaikan hankkiminen on nykyisin vaikeaa.

    • suhtkoulutettunainen

      No kyllä samaa harrastavat akateemiset miehetkin, onko mitään tylsempää kuin tyyppi joka jauhaa mahtavasta koulutustaustastaan ja siitä kuinka kielitaitoinen tms on...? Minusta akateemiset miehet ovat olleet aika eri planeetalta kanssani. Viehätyn eniten fyysistä työtä tekevistä miehistä noin yleisesti.

    • Missävika1222

      Täällä on nyt useaan kertaan kysytty sitä, että miten me akateemiset nostamme itsemme jalustalle. Yhtään kunnollista vastausta ei ole tullut.

      Jos se, että matkustelu ja mahdollinen kielitaito tulee keskustelussa luonnostaan esiin, niin onko se kehumista? Jos puhuu työstään tai opinahjo tulee puheeksi, niin mitä sitten? Miten tulotaso tähän liittyy? Itse olen ikäni ollut pätkätöissä, tulot surkeat. JA huumorini on erittäin alapääpainotteista kuten myös ystävilläni opiskeluaikana, enkä voisi kuvitellakaan olevani jonkun niuhon kanssa. Viini maistuu myös (erotan myös Merlotin Cabernet Sauvignonista, mutta sitähän ei saa sanoa ettei amis pahoita mieltään).

      Näitä luokkarasisteja näyttää olevan sekä amiksissa että akateemisissa. Minua, perusmaisteria on pidetty nuorena poikakaverin perheessä avaruusolioon verrattavana ihmeolentona, koska heillä ei kukaan ole käynyt keskiastetta pidemmälle kouluja. Hyvä kun jutella uskalsivat, huvitti. Yläkoulussa pojan sukulainen seurusteli kansanedustajan tyttären kanssa. Pojan äiti halusi tämän lopettavan suhteen, koska "ei me olla sellaisten kanssa tekemisissä". Herraviha jyllää. Erään kaverini tuttavan poikaystävä painosti eroamaan yliopistosta, koska oli itse "vain" AMK:ssa. Itse taas huomaan esim. treffeillä prolemiesten kanssa miten ilme muuttuu, kun kysytään toisen ammattia. Mistä tuo miesten huono itsetunto kumpuaa? Huom. voisin hyvin ottaa mukavan prolen, mutta en voi muuttua kouluttamattomaksi ja vaihtaa juttuani vähemmän akateemisiin. On toki myös akateemisia, jotka haluavat toisen akateemisen: yksi tuttava on fiksoitunut lääkäreihin. Pahimpia ovat luokkanousukkaat, jotka ovat itse kotoisin köyhistä oloista. Jeesus sitä halveksunnan määrää, vaikka ollaan kotoisin savupirtistä. Nämä ovat myös pahimpia muodin perässä juoksijoita, kun kompensoivat alemmuuttaan. Onneksi suurin osa ottaa ihmisen ihmisenä.

      • akat.akka

        Hyvä kommentti kuin myös "himoittavan fiksun Dr_Philin tuossa alla.
        Se, että akateemisuus vaikuttaa tutustumishalukkuuteen spitaalitartunnan tavoin, tuo mieleeni entisen lyhytaikaisen naapurin äidin, joka tyttärilleen oli ilmoittanut "meidän lapsethan ei porvarinlasten kanssa leiki". Eli kotikasvatuksena jo jotkut on saatu halveksimaan ja dissaamaan lukeneisuutta, ns. akateemisuutta.


    • Dr_Phil

      Itselläni on tohtorin tutkinto. Ei kuitenkaan tulisi mieleeni kohdella rakkauteni kohdetta kylmäkiskoisesti, rakastella häntä analyyttisellä otteella kuiskien samalla himokkaasti rakkaani korvaan syvääluotaavaa analyysiä islamilaisen radikalisoitumisen taustoista. Kaikelle on aikansa ja paikkansa. Akaateemisesti koulutettuakin himottaa ja panettaa ja silloin kumppani on otettava väkevästi, intohimon palo silmissä. Muina hetkinä riittää että on läsnä joka hetki ja osoittaa lämpöä ja kiintymystä rakkaalleen, sekä suunnitella ja rakentaa yhteistä tulevaisuutta – yhdessä.

      • Sivustanähtynä

        Ohhoh... pistitpä voimakkaan (pierun) latauksen, tuollaisiahan te juuri olette, te tohtorit, niinpä, sen valkotakin alta... GRRRR!! (Mut, en mä teistä piittaa, te olette pikkusieluja.


      • jihad

        Joo ei kande ihmetellä! Mihin ja maan, on suomi viety.Joka asiaan talutetaan "viisas" selvittämään,niin kuin tuota ei ymmärrettäisi.


    • Minämelkeinylikypsä

      Todellakin, tuon allekirjoitan. Meitähän on joka lähtöön, kaikenlaisia löytyy, sehän on vaan jonkinlaista pätemisen tarvetta tai kypsymättömyyttä... Kyllä se elämä opettaa, sano vanhempi kaarti.

      • inssinöörii

        nuo ämmät on niitä joissa aamulla pyyhitään kalu verhoon ja kysytään mis mun lippa lakki on. vaan raksalla töissä. jäi mainittematta että sekin on oma raksa


      • urpojuntiiii

        Taisi jäidä sulta peruskoulu kesken oikeinkirjoituksesta päätellen. Lippa lakki on vaan raksalla töissä ja ämmät joissa pyyhitään.


    • Vakavajuttu

      Komeus ei takaa että mies olisi fiksu ja kohtelisi naista hyvin mutta naiset aina valitsee sen ulkonäön perusteella kumppanin.

      • Kyllä, naiset valitsevat omaa silmää miellyttävän kumppanin (ihan kuten miehetkin). Sitten tutustumisen myötä selviää, kohteleeko hän hyvin. Sitä kun ei päällepäin näe sen paremmin rumasta kuin komeasta. Mutta miten tämä liittyi akateemisuuteen?


    • molempiaon

      Mä en ole edes maininnut profiilissani, että olen akateeminen. Mielestäni se kun ei ole mitenkään olennainen tieto. Tutustumisen edetessä asia toki tulee esiin. Olen itsekin törmännyt akateemisiin, jotka nostavat itseään jalustallle ja olettavat, että koulutustaso ja äly liittyvät jotenkin yhteen. Toisaalta olen myös törmännyt ihmisiin, jotka alkavat dissata ja vähätellä minua heti, kun saavat tietää koulutustasoani. Akateeminen koulutus poistaa näiden tyyppien mielestä ihmiseltä maalaisjärjen, tekee pelkäksi kirjaoppineeksi, joka ei tiedä "oikeasta maailmasta" mitään jne.

      Henkilökohtaisesti välttelen molempaan kuvaamaani käytökseen syyllistyviä ihmisiä ja päästän elämääni vain ne ihmiset, jotka osaavat nähdä ihmisen ihmisenä.

    • enoleakateeminen

      No ei kyllä pidä paikkansa, että akateemiset niin tekisivät. Ei voi yleistää joidenkin ilmoitusten perusteella noin rankasti. Toisaalta sen olen kyllä huomannut, että yleisesti ihmiset, jotka korostavat menestystään, koulutustaan, tulotasoaan, asemaansa tavalla tai toisella useimmiten kompensoivat jotain. Ei aina, mutta hyvin usein. Nykyinen suoritus- ja tuloskeskeinen työelämäkin tekee varmasti tehtävänsä. Toisaalta tällä suurella ja ihmeellisellä netilläkin on vaikutuksensa. You know! "Koska olen akateeminen tarvitsen akateemisen, koska vain akateeminen voi olla kansani akateemisella tasolla."

      Itselläni on AMK-koulutus, joten olen onnellisesti akateemisten ja ns. duunareiden välissä. Kumpikin seura kelpaa hienosti ja molempien kanssa kykenen tulemaan toimeen. Vai onko tämä sittenkään koulutukseni ansiota? Voisiko kyse olla kasvatuksesta ja elämänkatsomuksesta ja toisten ihmisten kunnioituksesta taustasta tai asemasta riippumatta?

      Voin kuitenkin ymmärtää helposti joidenkin miesten tai naisten alemmuutta menestyneiden tai korkeasti koulutettujen naisten tai miesten läheisyydessä. Yritin välttää yleistämistä, mutta nyt tulee heti sellainen omalta kohdaltani. Anteeksi.

      Elämme yhteiskunnassa, jossa naiset ihannoivat menestyneitä, koulutettuja ja hyvin toimeentulevia miehiä. Jos naiseni on siis minua menestyneempi ja niin edelleen, koen aina olevani altavastaavana ja kilpailuasemassa suhteessa muihin miehiin, koska yleisen käsityksen perusteella naiseni ei voi olla onnellinen kanssani. Silti minun pitäisi olla naiseni silmissä Mies. Miehenä oleminen on siis hetki hetkeltä vaikeampaa, kun ei vain ole kaksi metrinen turvallinen karpaasi eikä tohtorin tutkintoa tai edes sitä vanhaa rahaa, jonka turvin voisi asua Westendissä ja ajella 7-sarjan bemarilla. Mutta enempää en vuodata. Pyydän vain yhtä asiaa. Nainen! Kun seurustelen kanssasi ja kun kerran olet minut valinnut vaikka olet minua menestyneempi, koulutetumpi, älykkäämpi, rikkaampi ja ihanampi, niin kerro minulle mitä minussa arvostat ja miksi olet kanssani, niin minun ei tarvitse vetää mekkoa päälleni seurassasi.

    • Matalakoulutettu

      Itse kyllä arvostan kouluttautumista. Näin vanhempana miehenä kun seuraa koettaa hakea, miellyttävimmät jutut kyllä useimmiten on tullut maisteritason naisilta. Niissä on syvyyttä ja logiikkaa, jota arvostan. Itse en edes viitsi elämänkoululla juuri mainostaa, me kaikki ollaan mukana siinä, myös korkeasti koulutetut. Treffi-ilmoitukseen laittaisin kaikki avut mitä löytyy, positiivisesti muotoiltuna.

    • jappa

      Te akateemiset olette niitä minä minä ihmisiä, jotka torvena huutaa toisten opetamia "totuuksia" joita pidätte ns,totuuksina, harvoin on omia ajatuksia,
      Ja suomi treffeillä, kuvat nurinpäin ja nekin nuoruuden kuvia ,tai lainattuja, ks, V-suomen valikoimaa,, voi teitä ,

    • Zenball

      Veikkaisin, että aloittajalla on ollut vähän samankaltainen ajatus mielessä kuin minullakin. Siis sinänsä koulutuksessa ei ole välttämättä mitään vikaa. mutta kun puhutaan sosiaalisesta toiminnasta esim. Juuri nettideittailussa niin aika usein nämä koulutetut korostavat paremmuuttaan.
      Se ei välttämättä tule edes siinä esiin, että tunnistaako eri viinejä vai puhuuko kielillä tai muuta vastaavaa.
      Itse olen törmännyt eri tilanteissa, siis useammin kuin kerran, töykeyteen, tökeryyteen ja kerran hmmm en oikeastaan tiedä mihin törmäsin, mutta melkoisen outoon.
      Nämä henkilöt eivät välttämättä, edes huomaa alentavansa toista ihmistä, mutta pitävät itseään tietyllä tavalla parempana koulutuksen takia. On aika tökeröä nauraa pienempipalkkaiselle, että juuri siksi on kouluttautunut, ettei tartte tollasia paskahommia tehdä. No se on kyllä hienoa, mutta jäikö käytöstavat opistolle?
      Erään hepun kohdalla koin, ettei ollut parin tapaamisen jälkeen kovinkaan fiksu. Ja oli myös viinaan menevä. Kaverinsa sitten yritti jeesata ja pyysi, että alkaisin seurustelemaan tämän tyypin kanssa. Mainostipa vieläpä, että kannattaa kun se on niin hyväpalkkainen ja korkeesti koulutettu. Vastasin, ettei kiinnosta. Vähimmäisvaatimukseni kun on, että osaisi edes vettä keittää. Ilmainen pitopalvelu-paikka ei hirveämmin kiinnostanut.
      Erään akateemikon kohdalla olen suorastaan ollut järkyttynyt mielipiteistä joita sosiaalisessa mediassa jakelee. Niistä suorastaan paistaa halveksunta työväkeä kohtaan. kuitenkin taas jälleen kerran se oikea tieto ja kyky ajatella asioita joltain muulta kantilta puuttuu täysin.
      Erään hemmon kohdalla oli lisäilona mielenterveysongelmia. Kun en tuntenut oloani mukavaksi hänen seurassaan sain kuulla duunaritaustastani vaikka sun mitä. Hän kun sentään on arvostetussa opinahjossa kouluttautunut. Meissä oli tosin melko suuri ero, minä käyn töissä hän ei. Mutta sillä ei ollut mitään väliä. Lopulta alkoi tulla uhkailuja väkiallalla. No siihen sitten onneksi puututtiin.
      Aina sitä voi opetella vaikka kymmenen kirjaa ulkoa ja osata ammattinsa täydellisesti, mutta sosiaalisten ja ihan ihmiselämän perustaitojen hallinta onkin sitten toinen juttu.
      Onneksi kuitenkin on harvoja poikkeuksia. Tiedän yhden koulutetun henkilön ikinä, joka on säilyttänyt myös maalaisjärkensä vaikka muualta opittua tietoa on tullutkin lisää.

      • mitäonkirjaviisaus

        Tässä luoteltiin melkein just ne ennakkoluulot, jotka "molempiaon" mainitsi ylempänä! :D


      • Zenball
        mitäonkirjaviisaus kirjoitti:

        Tässä luoteltiin melkein just ne ennakkoluulot, jotka "molempiaon" mainitsi ylempänä! :D

        Noi on elätystä elämästä kerättyjä kokemuksia. Siis ihan aitoja, ei ennakkoluuloja.
        Aikanaan myöskin, kun olin eri ravitsemusliikkeessä töissä, tuli tutustuttua melkoisen laajaan kirjoon eri ihmistyypeistä.
        Eräskin muinoin julkisuudessa vilahtanut henkilö nostatti itseään joka ikinen kerta huutelemalla itsensä paremmuudesta ja käyttäytyi todella öykkärimäisesti. Pääsi sitten arvoiseensa seuraan. Oikein linnaan asti. Tosin pikkasen pienempään koppiin kuin pressalla. Taisi olla hyvä oppi, kun hiljensi itteensä sen jälkeen.
        Noh ennakkoluuloista kuitenkin sen verran, että ainakin omalla kohdallani lähtökohta on aina neutraali, silloin kun tapaa ihmisen ensimmäisen kerran. Se on sitten ihmisestä itsestään kiinni, millaisen kuvan haluaa itsestään antaa. Olipa sitten mistä yhteiskuntaluokasta tahansa.
        Sen kuitenkin olen itse huomannut itsestäni, että ajattelen maailmaa kokemuksen ja käytännön kautta. Tunnustan myös, että joskus alennun itsekkin huonoon käytökseen. Vastaamalla vaikkapa yhtä tökerösti kuin miten minulle on tokaistu.
        Vaikka väitän kykeneväni keskustelemaan jotakuinkin kaikesta yleisestä, tunteista, politiikasta jne... Niin maailmankatsomukseni verrattuna akateemiseen henkilöön on erilainen.
        Sillä aikaa kun joku toinen on päntännyt kirjojaan, istunut luennoilla. Elänyt saman ajatusmaailman ja maailmankatsomuksen omaavien henkilöiden keskellä. Olen itse ja moni muu "duunarihenkisempi" elänyt sitä elämää ja oppinut muiden kautta. Erilaisia kantoja ja kulmia tutkien. Niin kauan kun on kiinnostunut ympäröivästä maailmasta oppii. Siitä ei saa paremman palkan oikeuttavaa paperia, mutta ihmisyyttä mitattaessa kuitenkin ihan yhtälailla pätevää. Asioita pystyy punnitsemaan tällöin moneltakin kantilta ennen varsinaista mielipidettä. Tältä perspektiiviltä katsottuna akateemisen kommentointia kuunnellessa monesti ne kuulostavat niin suppeilta ja mustavalkoisilta. Usein mielipiteet ovat myös suoraan kirjoista. " Näin on pakko olla, koska siinä sanottiin niin, näin on opetettu" (Suora lainaus eräältä akateemikolta . Oppi oli ainakin 10v. vanha). Se koulutus kuitenkin on vain siihen yhteen alaan. Ja moni ratsastaa sen paperin maineella. Ikävä kyllä. Joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.
        Siksi, että ne näkemyserot poikkeaa niin paljon niin olen itse vältellyt tietoisesti akateemisia. En niin rahan perässä juokse, etteikö se samanhenkisyys kuitenkin mene edelle.
        Olipa sitten mistä yhteiskuntaluokasta tahansa niin pitäisi kuitenkin muistaa ihan ne peruskäytöstavat. Mielipiteitäkin pitää olla erilaisia, mutta fiksu on se joka niitä pohtii, eikä vain jyrää omansa alle ja alenna toista.


      • feodalismi

        Onhan se vaan mukavaa tämä luokkayhteiskunnassa elo, heh heh


    • eimuutatarvita

      Moniosaaja olis mielenkiintoinen.

    • akatoneemikko

      Siistijä, siistijä, siistijä armottomalla huumorintajulla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe