kuinka usein vaihdatte öljyt/mitä/miksi

aloitteleva

Mitä öljyä käytät?
Miksi?
Kuinka usein?

18

1051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gergeg

      -Jack Daniels
      -On hyvää, kysy vaikka Lemmylta
      -Silloin tällöin

    • MitäMaksaaAuto

      Pikkasen tarviisi tietää mikähän auto on kyseessä ja edes miltä vuosikymmeneltä?
      Meinaan T-Fordissa,17 Metrisessä Taunuksessa ,Fairlanessa,etuveto Eskossa tai Sierrassa noin esimerkkeinä Ford autoista, saattaapi olla hieman eri liukasteet...

    • mopiilit

      Ole hyvä. Kirjoitin vastaukset kysymystesi perään.

      Mitä öljyä käytät? Toisessa autossa Acea A3/B3 ja toisessa ACEA B1 luokan öljyt. Valmistaja vaihtelee.
      Miksi? Pakkohan se on moottorissa öljyt olla jos sen starttaa.
      Kuinka usein? Joka kerran. En halua kertaakaan käynnistää ilman öljyjä.

    • Kesälaitumella

      Koska kysyjä ei ollut muistanut tai ymmärtänyt laittaa mitään vihjettä minkähänmoinen se ajopeli lie ja onko" 80v,50v vai 30v "vanha,niin yleisohjeet siitä mitä minun tallissani majaileva 50v autovanhus saa syödäkseen.
      1:Tavallista mineraaliöljyä ja tässä tapauksessa tyyliin 10w-30 on osoittautunut hyväksi kesäkäytössä silloin tällöin olevaan autoon.
      Merkillä ei ole ollut väliä,halvin kelvannut koska laatuluokitukset ylittävät moninkerroin sen ajan öljyjen vaatimukset ja käyttö on kilometreissä minimaalista kevyttä kesäajelua.
      Joka oikein hyvää huolta haluaa pitää niin grafiittipitoista vanhaan kalustoon tarkoitettua mineraalia tai lisäainetta tuohon perus nykymineraaliin,niin on vielä parempi kuulemma vanhalle moottorille koska koostumus on muuttunut lisäaineiden osalta toisenmoiseksi kuin silloin entisaikoina.

      2:Katso edellinen kohta ja lisäksi siksi että synteettiset öljyt eivät kuulu noiden vanhojen,siis edes alkupään 80-lukuistenkaan,moottoreihin eikä suunniteltu moisille äärettömän ohuille ja voitelukalvoltaan minimaalliselle öljyille.
      Kokeilla voi toki kukin omalla vastuulla, mutta tahtovat "tunkea"joka rakosesta ulos,öljynpaineet voivat laskea tosi alas ohuuden vuoksi varsinkin tyhjäkäynnillä ja ei niistä mitään hyötyä ole kesäautossa,en suosittele!
      Mitä kuluneempi moottori sen isommat tietty nuo oikein ohuet öljyt ongelmiltaan,siis kuluttavat synteettistä/ja liian ohutta mineraaliakin toki,rutkasti ja valuttavat vanhoista tiivisteistä eikä voitelu ole riittävää varmuudella kalvoltaan.
      3:Minä olen vaihtanut ehkä 2-3vuoden välein ja silloinkin km lie ollut alle 500,mutta "asiantuntijat-kauppiaat"kehottavat vaihtamaan kerran vuodessa öljyn imemän kosteuden vuoksi,ei siis kilometrien takia.
      Minusta se on ollut turhaa enkä ole huomannut mitään vaurioita tai murheita vaikka en joka vuosi ole uudenveroisia minimaalisesti ajettuja öljyjä vaihtanut,osin kustannus-syistä,ehkä laiskuudesta tai oikeastaan kait minusta se ei ole oikein" kestävän kehityksen mukaista&järkevääkään".
      Toki moni on eri mieltä ja he vaihtakoot miten usein minkähintaista/-merkkistä öljyä tahtoo,valinta tyyli on vapaa=)

      • 12345678909876543

        10W-30 mineraaliöljy on ohuempaa, kuin esim. 10W-40 täyssynteettinen. Tuo mineraaliöljy on lämpöisenä ohutta lirua, verrattuna tuohon synteettisen muodostamaan öljykalvoon.

        Alkuperäisen kysymykseen: Ongelma ei ole harrasteautoissa öljyn heikko voitelevuus, vaan miten se säilyy moottorissa harvojen käyttöjen välillä, muodostamatta sakkaa ja liejua moottoriin. Synteettinen säilyttää paremmin ominaisuutensa ja kestää hapettumista. Moottoriöljyn pesevyys tarkoittaa sitä, että öljyyn kertyvä noki ei pikeenny voitelukanaviin, vaan öljy pitää itsessään noen.
        Parhaat pesevät öljyt löytyy raskaan kaluston dieselöljyistä, vanhaan amerikan auton bensamoottoriin olen laittanut mineraali 10W-40 Delwac ja diiseleihin, joilla tulee 5 -20 tuntia ajoa vuodessa Shell Rimula 6M täyssynt. Vähillä käyttötunneilla menee samat öljyt vuosia, harrastetraktorissa meni 10v samoilla öljyillä, öljytilavuus suuri, joten mitään järkeä joka vuosi vaihtaa, kun ajoa minimaalisen vähän.


    • Kesälaitumella

      Joo kyllä varmaan noin mutta jos ajatellaan"järkevyyttä"ja sitä minkätyyppisille öljille nuo vanhat moottori,siis yli 30 vuotiaat,on sunniteltu niin tiivisteet ei esimerkiksi materiaaleiltaan suunniteltu kestämään systeettisiä ollenkaan.
      Asia joka lähes jokaiselle joka vanhojen ajopelien kanssa touhunneille on tuttu=lähes joka saumasta saataa tihkua öljyä jos vaihdoit mineraalit synteettisiin vaikka miten vertailisit ohuuksia öljykalvoissa,se ei vaan pysy sisällä ja voi tulla myös palamalla ulos pakoputkesta herkemmin.
      Heikon voitelevuuden ratkaisu,siis joka johtuu sakasta tai liejusta,ei ole öljyjen vaihtelu, pesevyys tai sen sitä itseensä sitova vaikutus,vaan se että käsittelet koneen Engine Flush aineella eli teet moottorin sisäpesun edes muutaman vuoden välein harrastepelissä.
      Sen jälkeen öljy kuin öljy pysyy kirkkaana ja pitkään,vaan se tavara joka tulee tyhjennysastiaan käsittelyn jälkiltä onkin sitten kuin laihaa pikimustaa puuroa...
      Itse öljytilavuus ei ole ikään pelastus öljyjen säilyvyyden kannalta,yhtä hyvin se kosteutta kerää oli sitä 5 tai 15litraa öljytilassa=)
      Nuo öljymerkit tai-laadut on sitten jokaisen omia juttuja,joku ajaa vain mopiloililla toinen shellillä ja yksi tilaa Ebaysta ulkomailta asti jotain merkkiä mutta ei se raakaöljystä isoissa jalostamoissa eri asiakkaille jalostettu purkitettu öljy tiedä mistä purkista se tulee ulos,kunhan viskot luokitukset oikeat tai ylittyäkkin toki saa.
      Ne taas näkee purkin kyljestä,testattu puolueettomasti ja valvotaan.
      Lisäaineissa voi olla eroja,monesti niitä ei mainita/ei moni oikeasti ymmärrä lukemaansa monimutkaisia lyhenteitä..
      Samaa tavaraa myydään nimittäin eri purkeissa ja nimestä joku tykkää maksaa ja joku ei niin välitä kunhan voitelee.

      • dfghjklkjhgf

        Pelkkää mutu juttua kirjoittelet, tyyliin musta tuntuu siltä.... tuo kosteuden kerääntyminen moottoriöljyyn ei ole ongelma, kosteus ei pysy kuumana kiertävässä öljyssä, se haihtuu nopeasti huohottimen kautta ja tuollaiset moottorinpesut ovat täysin turhia, ei pidä laittaa moottoriin pikeävää öljyä. Perä ja vaihteisto taas keräävät kosteutta, koska sieltä haihtuu huonommin, öljy voi jopa vatkaantua harmaaksi.

        Mihin perustuu väitteesi, että tiivisteet ei kestä synteettisiä öljyjä, laita edes joku linkki väitteittesi tueksi.


      • Mbman

        Vanhat moottorit on suunniteltu vanhoille, huonoille öljyille, koska silloin menneisyydessä ei paremmasta tiedetty. Eipä ne moottoritkaan kestäneet kuin 100 000 km maksimissaan ilman remonttia. Nykymoottoreissa on laakeripintoja pienennetty ja muutenkin rakenteita kevennetty. Silti nämä kevyemmin rakennetut moottorit kestävät helposti 400 000 km ja enemmänkin. ansio kuuluu ainoastaan nykyaikaisille öljyille. Nuo 50-60 luvun padat olisivat myös kestäneet moninkertaisia kilometrimääriä nykyisilllä voiteluaineilla.


    • 326646432

      -65 Buickin V8ssa Gulf 20w-50 high zinc mineraaliöljyä. Sopivan paksua isoon tehokkaaseen koneeseen joka välillä vähän käy kuumana. Lisäsinkki estää nokkiena nostimien kulumisen. Vaihdan joka syksy öljyt ja suodattimen, talvisin on lämpimässä tallissa joten öljyt ei talvella mee huonoksi. Mutta en viitsi talveksi jättää niitä likaisia happamia öljyjä koneeseen vaan vaihdan uudet ennen talvisäilytystä.

      Uudet ACEA C ja API /SN/SM luokitukset ovat myrkkyä vanhalle koneelle, kulumisenestoaineet ei riitä alkuunkaan kun on vähennetty minimiin uusien katalysaattorien jne takia. Ehdottomasti klassikkoautoille tarkoitettua öljyä korkeala sinkkipitoisuudella kannattaa käyttää niin ei tuu konerikkoja.

      Engine flushia tai vastaavaa huuhtelua en tee koska vanhassa koneessa vamasti suuret likamäärät lähtee liikkeelle ja tukkivat kanavat, lisäksi tiivisteet mitä todennäköisimmin alkavat vuotamaan. Siitä nyt jokainen pystyy ajattelemaan mitä tapahtuu kun 50v vanhaan koneeseen äkillisesti laittaa erittäin pesevää ainetta, ongelmia seuraa varmasti. Itse en edes käytä synteettisiä öljyjä koska 60 luvun tiivisteet ei ole tehty niitä varten.

    • Rasvakoura56

      Eipä tuohon synteettisten öljyjen ulostuloon tiivisteistä ja monesti palamallakin tarvi mitään linkkejä,kyllähän tuo tiedetään autoharrastajien keskuudessa yleisesti.
      Öljystä kyllä haihtuu kosteus tietysti jos öljy on kuumaa,ei siihen rakettiprofessori tarvi olla,mutta silloin tarvii antaa masiina käydä säännöllisen usein,siis käyttöautot tai maatilan käyttötraktorit ym koneet eri juttu kuin harrastekäytössä oleva kone joka talvehtii pitkään ja muutenkin käyttö vähäistä.
      Tämä taasen aiheuttaa öljyjen keräämän kosteuden kautta korroosiota vaikkapa laakereihin moottorin sisällä ajan myötä.
      Olen siis samaa mieltä tuon kesälaitumen kera ja kerrothan meille mistä löytyy öljyä joka ei ime kosteutta tai pikeäisi?
      Ei kait kukaan varta vasten sellaista öljyä osta joka imee seisoessaan kosteudet tai piet&karstat taas jättäisi koneeseen vastapalveluksena,päinvastoin kauppa kävisi kosteutta hylkivällä piet ym itseensä sitovalle oikein hyvin ja toki laatueroja onkin muttei nyt ihan moisia kumminkaan.
      Kaikki moottorit öljyistä riippumatta keräävät törkyjä sisäänsä,kiitos kierrätys-systeemien ja tuo moottorin sisäpesu tehdään juurikin tuosta syystä tarvittaessa.
      Yleisesti ollaan mieltä että vaikka noin 80 tuhannen välein on kelpo väli moottorin sisuskaluille.
      Paljon riippuu millaista ajoa autolla on ja myös moottorityypeissä on eroa kuin toki käyttöolosuhteissa,öljyissäkin joiden vaihtovälin lyhentäminen on erittäin ratkaisevaa sisäosien likaantumiselle moottorissa.
      Perä ja vaihteisto pitkään seisoessaan myöskin ihan yhtä alttiita öljyn keräämälle kosteudelle,toki niiden toiminta sekä materiaalit poikkeaa moottorista kaikinpuolin ja kestävät pitkäänkin huonoa huoltoa.
      Mikäli öljyt jätetään tyystin vaihtamatta,kuten monet tekevät, ongelma toki pahenee auton vanhetessa ja ne jotka periä kuin vaihteistoja ovat availleet&korjailleet joskus ovat nähneet mitä huonokuntoinen vanha öljy on tehnyt pitkän päälle niillekkin.
      Että silleen.

      • eiPaskaaEdesVanhaanAutoo

        Jos synteettiset öljyt tulee moottorista pihalle, se on pahasti rikki, ei sellainen johdu öljystä.

        Öljystä johtuva korroosio laakereissa on myös huru-ukkojen juttuja.

        Se ei ole ongelma, että öljyyn kertyy nokea, vaan se, että öljy ei pidä sitä itsessään ja päästää sen kerrostumaan öljykanaviin ja pohjaan, pikeää myös männänrenkaat liikkumattomiksi, jolloin sylinteri kiilloittuu pilalle ja moottori puskee sinistä savua. Nämä ongelmat johtuvat juuri huonoista öljyistä, vielä 1970 -80 luvuilla tämä oli yleistä, eivätkä moottorit kestäneet kuin 1/4 siitä mitä nykyään.


    • ProOil

      Siinä olet oikeassa, että korroosiota ei tule laakereihin yleensä, vaan rautaan, eli kampiakselin laakeripinnoille venttiili koneistoon, nokka-akseliin yms. Eri öljy ovat lisäaineistettu eri tarkoituksiin, esim. Korrosion esto aineet vaihtelevat, merikäyttöön suunnitelluissa eniten.

      Palamistuotteiden yhteydessä syntyy happoja joita öljyn TBN lisäaineet neutralisoivat, öljyn vanhetessa ne menettävät tehoaan ja pahasti pitkäksi venähtänyt hapettunut öljy on syövyttävää happoa.

      Laakereihin kohdistuva korroosio on mahdollista esim. Silloin, kun koneessa messinki/pronssi yms keltametallisia osia ja laitat EP-lisäaineistettuja öljyjä jotka syövyttävät keltametalleja esi API-GL4 ja 5 luokan öljyjä vaihteistoon.

      Siinä olet oikeassa, että nykyään tunnetaan ja käytetään lisäaineita öljyissä, jotka estävät sylinterien kiilloittumista yms. Lieveilmiöitä.

      Perus öljyt ovat samoja, kuin 70-80 luvulla jopa synteettiset öljyt kehitetty teolliseen valmistukseen saksassa toisen maailmansodan aikana. Ainoastaan lisäaineistukset kehittyneet ammoisista ajoista...

    • Moonaaaa

      Haluisin esittää yhden kysymyksen minun veljeni laittoi auton joka on Ford Mondeo 02 manuaali vaihteisto ja bensiini auto
      eli sinne oohjaustehostimen paikalle laittetin vahingossa mottoriöljyä mitä autolle voi tapahtua ja mitä sille pitäisi tehdä? ?????

      • Puulaa

        Tehostin voi hajota ja hajoaakin ennemmin tai myöhemmin. Moottoriöljyt pois, rakenteen huuhtelu ja oikeat mömmöt tilalle. Onhan siellä autossa monta nesteiden täyttöpaikkaa mutta moottoriöljy ei kuulu esim jarrutehostimeen, pesunestesäiliöön eikä edes ohjaustehostimeen.


      • tyuiuyt

        Jos oikein muistan, mondeossa on öljykiertoinen tehostimen pumppu, ei se mihinkään heti hajoa, pakkasella voi alkaa ongelmia esiintymään, väärät litkut tietysti tarkasti valutettava pois ja oikeat tilalle.


    • TutkikaaAsioita

      Imet ne siitä säiliön kautta pois ihan letkulla niin hyvin kuin saat ja oikeaa tehostinöljyä tilalle niin hyvä on eikä ne jämät siellä haittaa koska ei se niin herkkä vekotin ole kunhan öljyä vain on.
      Vanhaan autonmoottoriin tietysti paras ratkaisu on nuo erikois sinkkiöljyt,siis teoriassa mutta kun emme tosissaan tiedä mitä purkissa on,millä kaikilla öljyillä moottoria aikoinaan ajeltu kun jenkeissä ainakaan öljyjä yleensä vaihdella,saati nyt mitään sinkkiöljyjä kuin ehkä silloin joskus 40-50v sitten sinkkisiä vakioöljyjä ,senjälkeen pääosin lisätty jotain mustaa...tai oltu jopa lisäämättä.
      Ovat kalliita öljyjä ja harrastauton kilometreillä saati harrastauton ajotyylillä homma kyseenalaista ellet sitten harrasta rajumpaa kumin käryttelyä=)
      Ei niistä mitään haittaakaan ole,ei senpuoleen..
      Meinaan että kunhan jokainen muistaisi edes muutaman vuoden välein ne vaihtaa johonkin uuteen öljyyn oikein viskositeetein oli kilometrejä tullut vaikka vain 1000kin.

      Engine Flush käsittelyn voi hyvin tehdä vanhallekkin moottorilla..uusille niitä ei kannata tehdäkkään?=]
      Moottorivaurion vaara tietysti on olemassa laakereiden osalta mutta onhan se olemassa ellet tee mitään asialle jos paikat on tukossa eikä öljy kierrä ym eli jokainen päättää itse siltäosin vai purkaako koko koneen ja rassaa liuottelee kanavat ym auki ja kasaa sen sitten,käy se niinkin mutta kun tahtoo aina jäädä jotain irtotavaraa kanaviin silti joka lähtee liikkeelle vasta kun moottori otetaan käyttöön eli varmin keino on ostaa tehdasuusi/tehdaskorjattu moottori kättelyssä!

      Tiivisteille tuo aine ei tee mitään,se on turha pelko ja myös tiivisteille on olemassa oma hoitoaineensa,siis joko moottoriin,vaihteistoon tai perään omansa joka pehmentää&turvottaa kovettuneet tiivisteet takaisin mittoihinsa,siis ellei ne ole rikki tai toivottoman huonokuntoiset jo.
      Nuo vaihteistoon lisättävät eroavat siten että manuaaliin ja automaattiin omansa kuin että myös parantavat itse vaihdetapahtumaa,tietysti ne ei korjaa nekään mekaanisia vikoja.
      Perään myös omat tiivisteenhoitoaineet ja löytyy lukko kuin lukottomille omansa tai jopa molempiin käypiä joissa tuo limited slip lisäaine mukana,siis kuten peräöljyjäkin samalla systeemillä.
      Monesti peräoljyissä on koko coctail jo samassa purkissa eli hoitaa tiivisteitä,voitelee ja nuo lisäaineet!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1412
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe