Suomi tyres-nastarengas

kuison

Onko hyvä vai katselenko muita? Riittääkö jos laittaa vain eteen vai onko parempi molemmissa. Entä leveys, jos molemmissa on 106 nastaa ja toinen 37mm leveä ja toinen 47mm kumpi pitää paremmim? Entä miten on rullaavuuden kanssa?
En ole aiemmin ajanut talvella, nyt ajattelin kauppa yms-reissut tehdä melkein kelissä kuin kelissä ja satunnaista lenkkeilyä kun kelit houkuttelevat.

24

5835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • molemmat_suosiolla

      Onhan ne syytä laittaa molempiin päihin. Jos se on vain edessä, niin jää vähän väliä mäkeen sutimaan, samoin perä voi alkaa heittelehtiä.

      • sutimaan

        ...jää vähän väliä mäkeen sutimaan...

        Missä sä oikein ajelet?

        Jos haluaa kokeilla nastarengasta, se kannattaa laittaa eteen. Siinä se antaa pitoa ohjaukseen, auttaa siten tasapainon pitämisessä ja tuo sen turvallisuuden, minkä se voi yhdessä pyörässä tuoda. Pahimmat tilanteet tulevat talvella siitä, että pyörä tahtoo yllättäen eri suuntaan kuin kuljettaja.

        Kun eturenkaan saa menemään haluamaansa paikkaan, takarenkaan on pakko seurata perässä. Eipähän tule sitten ulosmitatuksi kaikkea sitä ylimääräistä pitoa, kun takapää muistuttaa talven olemassaolosta...


      • niinno
        sutimaan kirjoitti:

        ...jää vähän väliä mäkeen sutimaan...

        Missä sä oikein ajelet?

        Jos haluaa kokeilla nastarengasta, se kannattaa laittaa eteen. Siinä se antaa pitoa ohjaukseen, auttaa siten tasapainon pitämisessä ja tuo sen turvallisuuden, minkä se voi yhdessä pyörässä tuoda. Pahimmat tilanteet tulevat talvella siitä, että pyörä tahtoo yllättäen eri suuntaan kuin kuljettaja.

        Kun eturenkaan saa menemään haluamaansa paikkaan, takarenkaan on pakko seurata perässä. Eipähän tule sitten ulosmitatuksi kaikkea sitä ylimääräistä pitoa, kun takapää muistuttaa talven olemassaolosta...

        talvisissa olosuhteissa on tärkeätä että saa tarvittaessa poljettua väkisin liukkaan kohdan yli. kaikki tilanteet joissa olen lähes kaatunut ovat johtuneet nastattoman takarenkaan pidon loppumisesta kun olen yrittänyt ylittää sohjoista jääpohjaista lumipengertä tai noussut jyrkkää mäkeä jolloin pito on yllättäin loppunut ja liike on pysähtynyt kuin seinään. näissä tilanteissa olen muutaman kerran nyrjäyttänyt nilkkani.

        nastallisella takarenkaalla tällaisia tilanteita ei tule kun esteistä pääsee polkemalla yli.

        nastallinen takarengas auttaa myös jarrutuksissa jolloin ei tarvitse jarruttaa pelkän eturenkaan varassa.


      • kissansilmä
        sutimaan kirjoitti:

        ...jää vähän väliä mäkeen sutimaan...

        Missä sä oikein ajelet?

        Jos haluaa kokeilla nastarengasta, se kannattaa laittaa eteen. Siinä se antaa pitoa ohjaukseen, auttaa siten tasapainon pitämisessä ja tuo sen turvallisuuden, minkä se voi yhdessä pyörässä tuoda. Pahimmat tilanteet tulevat talvella siitä, että pyörä tahtoo yllättäen eri suuntaan kuin kuljettaja.

        Kun eturenkaan saa menemään haluamaansa paikkaan, takarenkaan on pakko seurata perässä. Eipähän tule sitten ulosmitatuksi kaikkea sitä ylimääräistä pitoa, kun takapää muistuttaa talven olemassaolosta...

        Itse olen käyttänyt aina vain edessä nastarengasta. Voimat eivät riitä, jos myös takana on nastat. Nyt laitoin eteen Schwablen Ice Spiker-renkaan.


    • Alkup_maantiepyöräi

      Suomi Tyres on toinen niistä yleisesti Suomessa myynnissä olevista merkeistä, joita yleensä kannattaa katsella. Toinen on Schwalbe. Nastat pitää olla aina molemmissa päissä. Säästäminen yhdessä renkaassa on väärä paikka.

      Molemmilla hyvillä merkeillä on hyvin erilaisia nastarenkaita hyvin erilaiseen käyttöön. Pääkaupunkiseudulla työmatkaa ajettaessa tärkeintä on pito jäällä, kun Pohjois-Suomessa taas lumiominaisuudet painottuvat. Maastoajo taas on ihan oma lukunsa.

      PKS:lla itse olen käyttänyt Suomi Tyres A10:ä 32 mm leveänä. Rengas on mielyttävä. Melkein kuin ajaisi kesällä nastoitta, mutta A10:llä ei voi kantata yhtään, koska nastoja on vain kahdessa rivissä.

      • jhuiyik

        Hyvä rengas se on. Minulla on vuosia vanhat vielä nokian nimellä olevat 47-622 . rullaa hyvin ja hyvin kestää sepeliäkin. Nastoja on kyllä vähänlaisesti. On nastat kyllä päässeet jo kulumaankin. Kannattaakohan niitä uusia ? Ei ainakan tuossa Velosport.fi liikkeessä ollut. Mutta rengas on siellä tarjouksessa 23,90 € .


      • Anonyymi

        Schwalbet ovat ihan täyttä paskaa. Nastat vinossa muutaman sata km ajon jälkeen. Renkaiden mittatarkkuus mitä sattuu. Reunalangat valmiina irti vulkanoinnista ym.


    • www1

      Continental spike claw on kanssa hyvä. Minulla 240 nastainen versio toimi todella hyvin viime talvena.

      • Alkup_maantiepyöräi

        Oletko katsonut kuka valmistaa Contin nykyään?


    • sukkis_pojuli

      Noi nastarenkaat ja paleltuminen ovat sivuseikka talvipyöräilyssä. Pääasiahan on, että on tiukat sukkahousut jalassa, jotta "pahkura" näkyy mukavasti.

    • Igorokg

      A10 pahkura pullottaen otsasta.

    • Oulun_mies_

      Olen pyöräillyt kaupunkialueella ympäri vuoden jo 70-luvulta alkaen ja talvella yleensä tavalliset (47-...)leveät renkaat.Nastarengasta olen käyttänyt vain edessä ja yleensä vain talven alkupuolella ja keväällä kun lämpötila on nollan molemmin puolin.Nastojen määrään en ole kiinnittänyt huomiota ja nastat ovat pysyneet todella hyvin myös vanhoissa nastarenkaissa.
      En muista että olisin selvinpäin kaatunut pyörällä.Jos pyörätie on ollut peilijäässä jyrkässä ylämäessä tai muualla niin olen taluttanut pahimmman kohdan yli.
      Sanoisin että on hyödytöntä käyttää nastarengasta takana mutta jos on aloittelija tai tasapaino ja taidot pyöräilyyn ei ole hyvät ja ei näe jäisiä kohtia ja hidasta vauhtia niiden kohdalla niin sitten ehkä kannattaa kuluttaa aikaansa renkaiden ostoon ja valintaan.
      Minä olen talvella säännöllisesti kännissä pyöräillyt tavallisilla perinteisillä renkailla tai niin että vain edessä on nastarengas.

      • 534hb3

        Mitäpä sitä nastoja eteenkään laittaa, voihan sitä pyöräillä vaikka slickseillä talvella jos haluaa.


    • Alkup_

      Olen ohjeistanut, että urheilupyörään vaihdatetaan nastarenkaat aina asiantuntevassa pyöräliikkeessä asiantuntevan asentajan toimesta. Tällöin saadaan maksimaalinen varmuus juuri sinun urheilupyörään tismalleen sovivasta nastarengas sarjasta. Itse ei kannata asentaa sati valita urheilupyörän nastarenkaita jo ihan oman ja muiden turvallisuuden takia.

      • Kysymyksiä_kysymyksiä

        Kertoisitko mikä on suosittelemasi asiantunteva pyöräliike täällä keskisessä Suomessa? Olisi hienoa tietää liike, jossa kannattaa vierailla nastarenkaiden allelaittoa varten.


      • Alkup_
        Kysymyksiä_kysymyksiä kirjoitti:

        Kertoisitko mikä on suosittelemasi asiantunteva pyöräliike täällä keskisessä Suomessa? Olisi hienoa tietää liike, jossa kannattaa vierailla nastarenkaiden allelaittoa varten.

        Ohjeistan ainoastaan yleisesti käyttämään asiantuntevaa pyöräliikettä, on jokaisen itse etsittävä lähin asiantunteva pyöräliike. Kun kyse on nastarenkaista, niin olen ohjeistanut niin, että asiantuntevassa pyöräliikkeessä on oltava täysi kattaus ja kokojakauma nastarenkaita, eli alkaen 37 millisistä aina 5.0 tuumaisiin ja kaikki yleisemmät merkit. Asiantuntevassa liikkeessä on oltava täysin koulutettu huoltotiimi ohjeistukseni mukaisesti myös.


      • Anonyymi

        Sinusta ole mitään ohjeistamaan. Tarvit asiatuntija apua jo tarralenkkareiden pukemisessa.


    • Aito_Asiantuntija

      Vähintään tuuman pituiset piikit pitää olla että pito on hyvä myös järven jäällä!

    • Putkikameli

      Ostin 29 maastopyörään takarenkaaksi kotimaisen kun liikkeessä oli vain 1kpl schwalben renkaita jäljellä,sen laitoin eteen kun siinä enempi nastoja. Pettymys oli suuri takarenkaan asennuksen jälkeen. Rengasta kun pyöräytti niin kulutuspinnassa öpaut sentin sivuttaisheitto,korkeusheittoaki 4-5mm,rengas kaikin puolin hyvin suoralla vanteella. Onneksi sain palautettua ja rahat takaisin,toisesta liikkeestä löyty vielä schwalbe eturenkaan kaveriksi,se heti ok kun laitoin paikalleen niinkuin etummainenkin. Semmonen fiilis jäi tästä kokeilusta kyllä että oli ensimmäinen ja samalla viimeinen lieksalainen minkä ostan tässä elämässä jos kerran tämmöstä laatua ovat..

    • Valitettavasti kyseisiä renkaita valmistava LieksaTyres Oy on tänäin jättänyt konkurssihakemuksen ja on mahdollista (ellei jatkajaa löydy) loppuu pyöränrenkaiden valmistus Suomessa

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/lieksa-tyres-jatti-konkurssihakemuksen-polkupyoran-renkaiden-valmistus-on-loppumassa-suomessa/6b418ef7-6e4c-482c-931a-41940a187d06

      Kyseisen valmistajan renkaat ovat lähtökohtaisesti olleet hyviä ja toimivia silloin kuin ne ovat olleet oikein valmistettuja, mutta tehtaalta tullut useidenkin lähteiden mukaan aivan liian paljon renkaita jotka ovat virheellisinä menneet takuuvaihtoon. Eli laadunvalvonta ei ole ollut sitä mitä olisi pitänyt olla.

      • Anonyymi

        Eikös tämä ole jo kolmas kerta kun sama tehdas menee konkkaan?
        Täytyypä ostaa varastoon parit Suomi tyresin nastarenkaat. Hyvin ovat pitäneet tappajasepelin loitolla, jääpito ei mitään huippua ole mutta parempi kuin ilman nastoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tämä ole jo kolmas kerta kun sama tehdas menee konkkaan?
        Täytyypä ostaa varastoon parit Suomi tyresin nastarenkaat. Hyvin ovat pitäneet tappajasepelin loitolla, jääpito ei mitään huippua ole mutta parempi kuin ilman nastoja.

        Ei semmosia Tyresejä enää ole, viimeisimmät oli Routa nimeltään. Alkuperäiset Tyresit
        olikin hyvät nastarenkaat eivätkä tosiaan keränneet kiveksiä kitusiinsa. Toista on Routa, oikea kivimagneetti joka kerää huokosiin vähänkin pienemmän kivesaineiston.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei semmosia Tyresejä enää ole, viimeisimmät oli Routa nimeltään. Alkuperäiset Tyresit
        olikin hyvät nastarenkaat eivätkä tosiaan keränneet kiveksiä kitusiinsa. Toista on Routa, oikea kivimagneetti joka kerää huokosiin vähänkin pienemmän kivesaineiston.

        Mulla on sähköpyörille tarkoitettu Routa takarenkaana eikä ole vielä tullut kiveksiä läpi kumista vaikka täälläpäin oli pitkä jakso talvemmalla kun maa oli paljaana ja sepeliä asvaltti täynnä.

        Muuta huonoa renkaasta ei ole sanottavaa kuin että todella hankala saada vanteelle eikä pito ole nastamäärästä (252) huolimatta mikään kovin hyvä mutta takarenkaana tuo menettelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on sähköpyörille tarkoitettu Routa takarenkaana eikä ole vielä tullut kiveksiä läpi kumista vaikka täälläpäin oli pitkä jakso talvemmalla kun maa oli paljaana ja sepeliä asvaltti täynnä.

        Muuta huonoa renkaasta ei ole sanottavaa kuin että todella hankala saada vanteelle eikä pito ole nastamäärästä (252) huolimatta mikään kovin hyvä mutta takarenkaana tuo menettelee.

        Minull onkin 248 nastaa, mutta ei siitäkään kivekset oli läpi menneet. Sen sijaan Routa on lamelliensa ansiosta kivi- imuri, kivimagneetti, kiveksenimimijä jne. Keväällä viimeistään, jos ei laiskuuttaan aikeisemminkin, on hetki jolloin niitä saa ampua renkaasta irti lähes miljoonittain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe