Ajaisitko vanhalla edustusautolla?

EntinenJobbari

Olisiko mielestäsi tyylikästä kurvailla 10-15 vuotta vanhalla edustusluokan Mersulla? Jos vastasit kyllä, ole hyvä ja mene Viroon ystäviesi pariin.

Nauratti 2000-luvun alussa - ja naurattaa vieläkin - kun autojen tuonti alkoi vapautua, ja jobbarit ryntäsivät kirkuen hommaamaan S-sarjan Mesejä ja A8 Audeja inventaarioihinsa. Yllättäen ne pirssit jäivät mätänemään sinne pihoille.

Kuka helvetti niillä paskoilla haluaa ajella? Kalliit varaosahinnat ja vanhentunutta tekniikkaa, jota pirukaan ei ole kiinnostunut korjaamaan. Lisäksi aivan helvetin nolon näköistä päästellä menemään jollain vanhalla pierunpolttamalla pikkupomon exällä.

Jobbarit ovat tunnetusti idiootteja, jotka ostavat vain autoja joista itse tykkäävät. Se, että haluaa itse ajella vanhalla rakennusmestarin Mersulla, ei tarkoita, että kukaan muu niillä haluaisi ajaa. Olisiko kannattanut tuoda vaikka V70 Volvoja ja farmari Passatteja?

47

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • romurallia

      No mikä ettei, jos vain toimii vois poltella kumit ja perät paskaksi lotjista!

      • hulaaa

        kylla


    • Vanhatässät

      Välillä kanssa ihmettelen kun näkee noita 06 vuoden S-mersuja jollain 350 bensa koneella. Ajellaan kuin auto olisi jotenkin hieno ja kallis tänä päivänä. Maksaa autoliikkeessä sen 25 tonnia tuommonen jos sitäkään. Ja ne on pitkään myynnissä kun ei niitä moni halua. Vanha tekniikka ja isot ylläpitokulut kertoo lähinnä kuskin hölmöstä valinnasta. Yleensähän näillä romuilla ajelee semmoiset jotka just ja just saa velkaa semmoseen lotjakkeeseen ja usein viropoika ratissa...ja autolla ajettu 150tonni tai enmmän. Tuollasta on vaikea myydä sittenkun rahat loppuu...ovat jo suorastaan ongelma jätettä..

      • homettaapään

        Se kateus, se kateus!!!!


    • Kolikoilla_puolensa

      Kyytihän noissa on edelleen varsin kelvollista sijoitettavaan rahamäärään nähden – ratissa ja kyydissä on aivan eri tunnelma kuin samalla rahalla irtoavassa uudessa rahvaankulkineessa.

      Ylläpito voi sitten tulla joko kalliiksi tai erittäin kalliiksi. Rahanmenoa ei saa pelätä.

      Itse valitsin tehdasuuden pienemmän (C-farkun S205). Ei ollut halpa ostaa, mutta ehkäpä kohtuuhintaista iloa sitten piisaa vastaavasti jatkossa vaikkapa nuo 10–15 vuotta. Ei mikään edustuskärry, mutta jotain pientä mersumaisuutta on löytyvinään tästäkin, ainakin minun omilla mittareillani. Muiden mielipiteillä ei ole niin väliäkään.

      • EntinenJobbari

        S205 onkin jo hyvä valinta. Sen voi joku ostaakin sinulta joskus tulevaisuudessa järkirahalla.

        Autoihin investoiminen kannattaa aloittaa kysymyksellä: onko tämä auto kiinnostava ja voisiko se jatkossa kiinnostaa ketään ja millä aikajänteellä. Siihen lisätään omasta nautinnosta saatava hyöty (laskeva rajahyöty), ja koko paketti diskontataan lopuksi vertailuarvon saamiseksi eri autojen kesken.

        Teenkö itse laskelmani edellä mainitulla menetelmällä? En todellakaan, kaava syntyi Stetson-Harrison-menetelmällä. Mutta sen tiedän, että ihmiset eivät halua ajella vanhoilla S-Mersuilla, eikä muillakaan vanhoilla edustuspirsseillä. Valinta kohdistuu aina laadukkaisiin C- ja D-segmentin autoihin, eikä mihinkään edustusrautoihin. Pikkuautomarkkinat ovat sitten erikseen.


      • MercedesEnthusiastMBA

        Aloittaja on monella tavalla hieman kelkasta pudonnut. Kaikentietävänä subjektina täällä kertoo asioiden olevan tosia, koska itse luulee niin. Laatu on aina subjektiivinen asia. Aloittajan kannattaisi hiljentyä jo ja lopettaa kirjoittelu, hän luulee voivansa vaikuttaa tarinoillaan autonostajiin ja -omistajiin. Kriittisempi yksilö huomaa, kuinka hän yritti säälittävästi paikata moukkamaisen aloituksensa tuolla jälkimmäisellä "asiasanoja ja talouskäsitteitä" sisältävällä jargonin täyteisellä imagonkohotusyrityksellään.

        Lue vaikka pellejuttujesi sijaan Georg Simmelin "Rahan filosofia". Siinä sinulle riittää ihmettelemistä ja saatat jopa oppia jotakin arvon ja rahan käsitteistä. Se, että sinua ei kiinnosta tietyn tuotekategorian tuotteet ei tarkoita, että ketään eivät ne kiinnosta. Manipuloiva aloituksesi kuintenkin paljastaa pakkomielteesi ihmisten ohjailuun. Asiat pitäisi mennä juuri niin kuin sinä haluat.

        Puhuessasi autoihin investoinnista ja diskonttaustekijästä sekoitat pahasti muutaman käsitteen: Puhut rajahyödystä, mutta sekoitat sen diskonttaamiseen. Rajahyöty alenee esimerkiksi seuraavassa esimerkissä: olet nälkäinen ja tarvitset ruokaa. Ostat lihapulla-annoksen hintaan 5 euroa. Tässä mielikuvitteellisessa casessa et täyty yhdestä annoksesta. Ostat pienemmän annoksen hintaan 2,5 euroa, koska et tunne tarvitsevasi isompaa annosta tyydyttääksesi tarpeesi. Yhden normaalikokoisen ja yhden pienen lihapulla-annoksen jälkeen tunnet tarpeeksi tyydytetyksi, et osta enää uutta annosta. Rajahyötysi on nyt laskenut sellaiselle tasolle, että uusi lihapulla-annos ei tuo sinulle minkäänlaista hyötyä, siksi siihen ei kannata investoida. Metsään sinulla menee siinä, kun alat arvioimaan muiden yksilöiden rajahyötyjä, tarpeita ja haluja. Eksakteja arvoja on hyvin vaikea antaa kompleksisille hyödykkeille joihin investoidaan vain kerran ostohinta ja tuntemattoman x-tekijän verran ylläpitokuluja. Diskonttaamallahan halutaan saada esille rahan nykyarvo, koska inflaation ja aikatekijän takia rahan arvo on eri tänään ja kahden viikon päästä. Tuntemattomia diskonttausvirtoja on kuitenkin liikaa ja häiriintyneen persoonallisuutesi turvin luulet vielä tietäväsi varmasti mitä sinulle tuntemattomat haluavat ja miten he subjekteina arvioivat laatutekijöitä ja tarpeitaan. Metsäänhän sinulla meni tuokin jargon-visertely...

        Ehkä tarkoituksesi on vain saada häkkipihasi nurkissa lepäävät Volvot ja Volkkarit nopeammin myytyä, kun myyntitahtisi on hidastunut. Vuorovaikutuksen välineesi ja tapasi ovat kuitenkin väärät. Ehkä sinun pitäisi tehdä monipuolisempi markkina-analyysi ja sitä kautta selvittää mitä potentiaaliset asiakkaasi haluavat. Keskustelupalstamanipuloinnilla et etene yhtään mihinkään.


      • E220_CDI
        MercedesEnthusiastMBA kirjoitti:

        Aloittaja on monella tavalla hieman kelkasta pudonnut. Kaikentietävänä subjektina täällä kertoo asioiden olevan tosia, koska itse luulee niin. Laatu on aina subjektiivinen asia. Aloittajan kannattaisi hiljentyä jo ja lopettaa kirjoittelu, hän luulee voivansa vaikuttaa tarinoillaan autonostajiin ja -omistajiin. Kriittisempi yksilö huomaa, kuinka hän yritti säälittävästi paikata moukkamaisen aloituksensa tuolla jälkimmäisellä "asiasanoja ja talouskäsitteitä" sisältävällä jargonin täyteisellä imagonkohotusyrityksellään.

        Lue vaikka pellejuttujesi sijaan Georg Simmelin "Rahan filosofia". Siinä sinulle riittää ihmettelemistä ja saatat jopa oppia jotakin arvon ja rahan käsitteistä. Se, että sinua ei kiinnosta tietyn tuotekategorian tuotteet ei tarkoita, että ketään eivät ne kiinnosta. Manipuloiva aloituksesi kuintenkin paljastaa pakkomielteesi ihmisten ohjailuun. Asiat pitäisi mennä juuri niin kuin sinä haluat.

        Puhuessasi autoihin investoinnista ja diskonttaustekijästä sekoitat pahasti muutaman käsitteen: Puhut rajahyödystä, mutta sekoitat sen diskonttaamiseen. Rajahyöty alenee esimerkiksi seuraavassa esimerkissä: olet nälkäinen ja tarvitset ruokaa. Ostat lihapulla-annoksen hintaan 5 euroa. Tässä mielikuvitteellisessa casessa et täyty yhdestä annoksesta. Ostat pienemmän annoksen hintaan 2,5 euroa, koska et tunne tarvitsevasi isompaa annosta tyydyttääksesi tarpeesi. Yhden normaalikokoisen ja yhden pienen lihapulla-annoksen jälkeen tunnet tarpeeksi tyydytetyksi, et osta enää uutta annosta. Rajahyötysi on nyt laskenut sellaiselle tasolle, että uusi lihapulla-annos ei tuo sinulle minkäänlaista hyötyä, siksi siihen ei kannata investoida. Metsään sinulla menee siinä, kun alat arvioimaan muiden yksilöiden rajahyötyjä, tarpeita ja haluja. Eksakteja arvoja on hyvin vaikea antaa kompleksisille hyödykkeille joihin investoidaan vain kerran ostohinta ja tuntemattoman x-tekijän verran ylläpitokuluja. Diskonttaamallahan halutaan saada esille rahan nykyarvo, koska inflaation ja aikatekijän takia rahan arvo on eri tänään ja kahden viikon päästä. Tuntemattomia diskonttausvirtoja on kuitenkin liikaa ja häiriintyneen persoonallisuutesi turvin luulet vielä tietäväsi varmasti mitä sinulle tuntemattomat haluavat ja miten he subjekteina arvioivat laatutekijöitä ja tarpeitaan. Metsäänhän sinulla meni tuokin jargon-visertely...

        Ehkä tarkoituksesi on vain saada häkkipihasi nurkissa lepäävät Volvot ja Volkkarit nopeammin myytyä, kun myyntitahtisi on hidastunut. Vuorovaikutuksen välineesi ja tapasi ovat kuitenkin väärät. Ehkä sinun pitäisi tehdä monipuolisempi markkina-analyysi ja sitä kautta selvittää mitä potentiaaliset asiakkaasi haluavat. Keskustelupalstamanipuloinnilla et etene yhtään mihinkään.

        Dis- ja muun konttaamisen täydellinen väärinkäsitys sekä "autoon sijoittaminen" särähtivät pahasti, joten kiitos näiden höpötysten korjaamisesta. Ei tainnut taloustermein viisasteleva edes ymmärtää sitä, miksi omalla rahallaan ostavan rahoituskulut ovat helpostikin velanottajaa suuremmat ;-)

        Minulle ei jäänytkään muuta kuin todeta V70 olleen tuontiautojen suosikki 90-luvun suorakylkisenä mallina yksityistuonnin vapautuessa. Hyvä auto se aikanaan oli, mutta siitä ajasta on jo kauan. Tämän vuosikymmenen yksityistuontitilastot ovat yksitoikkoista luettavaa. Kuusi suosituinta ovat vuodesta toiseen Mercedes C ja E, BMW 300 ja 500 sekä Audit A4 ja A6.

        Aika kuvaavaa myös arviointi, että autolla saattaa olla takanaan jopa yli 150.000 km, ikään kuin se olisi paljon.


      • 204_ja_vasta_150Mm
        MercedesEnthusiastMBA kirjoitti:

        Aloittaja on monella tavalla hieman kelkasta pudonnut. Kaikentietävänä subjektina täällä kertoo asioiden olevan tosia, koska itse luulee niin. Laatu on aina subjektiivinen asia. Aloittajan kannattaisi hiljentyä jo ja lopettaa kirjoittelu, hän luulee voivansa vaikuttaa tarinoillaan autonostajiin ja -omistajiin. Kriittisempi yksilö huomaa, kuinka hän yritti säälittävästi paikata moukkamaisen aloituksensa tuolla jälkimmäisellä "asiasanoja ja talouskäsitteitä" sisältävällä jargonin täyteisellä imagonkohotusyrityksellään.

        Lue vaikka pellejuttujesi sijaan Georg Simmelin "Rahan filosofia". Siinä sinulle riittää ihmettelemistä ja saatat jopa oppia jotakin arvon ja rahan käsitteistä. Se, että sinua ei kiinnosta tietyn tuotekategorian tuotteet ei tarkoita, että ketään eivät ne kiinnosta. Manipuloiva aloituksesi kuintenkin paljastaa pakkomielteesi ihmisten ohjailuun. Asiat pitäisi mennä juuri niin kuin sinä haluat.

        Puhuessasi autoihin investoinnista ja diskonttaustekijästä sekoitat pahasti muutaman käsitteen: Puhut rajahyödystä, mutta sekoitat sen diskonttaamiseen. Rajahyöty alenee esimerkiksi seuraavassa esimerkissä: olet nälkäinen ja tarvitset ruokaa. Ostat lihapulla-annoksen hintaan 5 euroa. Tässä mielikuvitteellisessa casessa et täyty yhdestä annoksesta. Ostat pienemmän annoksen hintaan 2,5 euroa, koska et tunne tarvitsevasi isompaa annosta tyydyttääksesi tarpeesi. Yhden normaalikokoisen ja yhden pienen lihapulla-annoksen jälkeen tunnet tarpeeksi tyydytetyksi, et osta enää uutta annosta. Rajahyötysi on nyt laskenut sellaiselle tasolle, että uusi lihapulla-annos ei tuo sinulle minkäänlaista hyötyä, siksi siihen ei kannata investoida. Metsään sinulla menee siinä, kun alat arvioimaan muiden yksilöiden rajahyötyjä, tarpeita ja haluja. Eksakteja arvoja on hyvin vaikea antaa kompleksisille hyödykkeille joihin investoidaan vain kerran ostohinta ja tuntemattoman x-tekijän verran ylläpitokuluja. Diskonttaamallahan halutaan saada esille rahan nykyarvo, koska inflaation ja aikatekijän takia rahan arvo on eri tänään ja kahden viikon päästä. Tuntemattomia diskonttausvirtoja on kuitenkin liikaa ja häiriintyneen persoonallisuutesi turvin luulet vielä tietäväsi varmasti mitä sinulle tuntemattomat haluavat ja miten he subjekteina arvioivat laatutekijöitä ja tarpeitaan. Metsäänhän sinulla meni tuokin jargon-visertely...

        Ehkä tarkoituksesi on vain saada häkkipihasi nurkissa lepäävät Volvot ja Volkkarit nopeammin myytyä, kun myyntitahtisi on hidastunut. Vuorovaikutuksen välineesi ja tapasi ovat kuitenkin väärät. Ehkä sinun pitäisi tehdä monipuolisempi markkina-analyysi ja sitä kautta selvittää mitä potentiaaliset asiakkaasi haluavat. Keskustelupalstamanipuloinnilla et etene yhtään mihinkään.

        Hyvin kirjoitettu! Aloittaja tuli ainoastaan munanneeksi itsensä pahanlaisesti.


    • tine14

      EntiselleJobbarille voi vain todeta, älä sitten ihmeessä osta, jos ne on noin huonoja..

      • ÄssäOnHyväOstos

        Näin. Kyllä edustusmersu on upea laite. Sellaista ostaessa pitää vaan varmistaa, että kilometrilukema pitää paikkansa, ettei ole mikään jobbarituunaus. Ja ei kannata ajatella, että jos ostaa Meken sitten siinä vaiheessa kun siinä on jo reilusti yli puoli miljoonaa mittarissa (tai mittarin ulkopuolella) ja on jo ehtinyt olla nuorisolla lauluautona, että se yhä olisi joka paikasta timmi. Kuluu se Meken ässäkin. Ja jos elvyttäminen tarkoittaa osien ostamista, pääasiassa osia joutuu ostamaan ässän normihinnoilla. Aika myöhään vasta alkaa saamaan kierrätysosia. Ässämeke on pitkäikäinen ja tuoreista vuosimalleista on toivoa saada kierrätysosia vain kolaritapausten kautta. Tilastojen mukaan Meke ei ole kolariherkkä. Eli kalleimman tiskin kautta sitten.

        Itsellä ollut monta ässämersua. Kaikki tietysti käytettyinä ostettuja. Paljonkin ajettujen yksilöiden kanssa olen tullut hyvin toimeen. Mutta vähemmän ajetut ovat toki olleet kivoimpia. Ja ässämersuilla vissiinkin ajanut parhaat kilometrit, kun vertaillaan.


    • Kaikki_hyvin

      niin kauan kun mitään ei mene rikki. Niistä vanhoista edustusautoistakin nimittäin menee, yllättävänkin paljon. Ja kaikki maksaa, jopa tavalliset kulutusosatkin huolloista puhumattakaan. Sopii parhaiten sellaiselle jolla auto on harrastuksena. Tietotaito hallussa sekä oikeat ostokanavat varaosille.

      • Mersutkestää

        Mutta jos olleenkaan ostaa käytettyä, niin merssu on tekniikaltaan kyllä parraasta päästä. Taikka sitten ostaa uutta !


      • kunneimikäänKestä

        "Ja kaikki maksaa, jopa tavalliset kulutusosatkin huolloista puhumattakaan."

        Tämähän se suuria viisasusananparsilauseita päästelee.

        Mutta tunnustan kyllä väitteen. Omasta ässämersustani alkoi mokoma temppuilla laturi heti siinä 400tkm:n jälkeen. Vaihdatin sen ilkimyksen. Sitähän tässä saa pelätä ja täristä, että joko taas 800tkm:n kohdalla odottaa sama juttu.


    • SkeidaCombiV70

      Kylläpäs oli katkera EntinenJobbari. Sinä taisit tuoda noita S:iä.Vieläkö korvailet niitä kusetuksia mitä kuluttajansuojalautakunta sinulle määrännyt maksettavaksi?

      • jobbarikoijari

        jobbareista ei ole ollut mersuille muutakuin haittaa

        tuoneet kilometreiltään ruuvattuja yksilöitä ja ruuvailleet itsekin

        tuoneet etelän markkinoille tarkoitettuja malleja, joissa Suomeen riittämättömät ruostesuojaukset

        vaikuttanut merkin imagoon


      • E220_CDI
        jobbarikoijari kirjoitti:

        jobbareista ei ole ollut mersuille muutakuin haittaa

        tuoneet kilometreiltään ruuvattuja yksilöitä ja ruuvailleet itsekin

        tuoneet etelän markkinoille tarkoitettuja malleja, joissa Suomeen riittämättömät ruostesuojaukset

        vaikuttanut merkin imagoon

        Mikä on tuo Suomeen riittävän varustelun tarjoava varustekoodi?


      • vähänjuoruilen
        E220_CDI kirjoitti:

        Mikä on tuo Suomeen riittävän varustelun tarjoava varustekoodi?

        En taida juur mersuista tietää tarpeeks. Välitän, mitä äskettäin kuulin, että Suomeen tuoduissa on parempi ruostesuojaus. Muutama kymmenen vuotta sitten kun olin mersukaupoilla, uutta Mersua ostamassa, niin ilmeni, että Suomeen tuoduissa on paljonkin huomioitu käyttöaluetta.

        Muista merkeistä ja yleensä tiedän, että Suomeen tuoduissa on esim. tehokkaampia startteja ja latureita. Jopa jäähdytys/lämmityspuolella eroja (voi olla lämppärin kenno isompi, että tepsii pakkasella paremmin). Jne. Yksi autokauppias kertoi kun kysyin, että miksi ei määrättyä määrätyn merkin mallia tuoda Suomeen. Sanoi, että sen merkin vähin tilausmäärä on liian iso. Vähin tilaussmäärä pitää täyttää, että voidaan tuotannossa toteuttaa suomivarustus. Oli ihan perusperheautosta kysymys. Eli sielläkin...

        Pelkästään jarruvaihtoehtoja on Mersuun tehdaspuolella tarjolla uskomaton määrä. Jo yhteenkin malliin, eli vaikka E-malliin. En yhtään tiedä, onko jarrujenkin valinnassa maakohtaisia eroja. Mutta ei ehkä kannata vähätellä aina ja joka paikassa suomiautoja.

        Että tällaisia.


      • E220_CDI
        vähänjuoruilen kirjoitti:

        En taida juur mersuista tietää tarpeeks. Välitän, mitä äskettäin kuulin, että Suomeen tuoduissa on parempi ruostesuojaus. Muutama kymmenen vuotta sitten kun olin mersukaupoilla, uutta Mersua ostamassa, niin ilmeni, että Suomeen tuoduissa on paljonkin huomioitu käyttöaluetta.

        Muista merkeistä ja yleensä tiedän, että Suomeen tuoduissa on esim. tehokkaampia startteja ja latureita. Jopa jäähdytys/lämmityspuolella eroja (voi olla lämppärin kenno isompi, että tepsii pakkasella paremmin). Jne. Yksi autokauppias kertoi kun kysyin, että miksi ei määrättyä määrätyn merkin mallia tuoda Suomeen. Sanoi, että sen merkin vähin tilausmäärä on liian iso. Vähin tilaussmäärä pitää täyttää, että voidaan tuotannossa toteuttaa suomivarustus. Oli ihan perusperheautosta kysymys. Eli sielläkin...

        Pelkästään jarruvaihtoehtoja on Mersuun tehdaspuolella tarjolla uskomaton määrä. Jo yhteenkin malliin, eli vaikka E-malliin. En yhtään tiedä, onko jarrujenkin valinnassa maakohtaisia eroja. Mutta ei ehkä kannata vähätellä aina ja joka paikassa suomiautoja.

        Että tällaisia.

        Minäkään en tiedä tarpeeksi, mutta sen verran kuitenkin, että suosittelen joko autonostokonsultin tai autoliikkeen vaihtoa. Talvivarustuksen tai paremman ruostesuojauksen varustekoodin nimeämisessä olisi asiantuntijallakin vaikeuksia, koska tehtaan mukaan sellaista ei ole olemassakaan. Eikä sellaista tarvita.

        Vuosia sitten Suomessa ruostesuojakäsiteltiin uutena maahan tullessa suuri osa automerkeistä uutena lain vaatimuksen vuoksi, mutta se laki ei ole ollut voimassa enää vuosikausiin. Mainitsemasi E-sarjan koko kori on ollut sinkkifosfatoitua terästä ja alumiinia jo 6 vuotta.

        Ellei E-sarjalaisen vakiona oleva 180A laturi riitä, kuinka iso pitäisi olla? Ja missä autossa sellainen on? Eivät ne vakiovarusteiset lämmityslaitteen yli kilowatin sähkövastukset ota kuin 100 ampeeria edes täydellä teholla kylmäkäynnistyksen jälkeen toimiessaan.

        Joissain merkeissä autoja ei tilata yksilöllisesti, vaan maahantuoja päättää, mitä suomalainen asiakas tarvitsee. Euroautot yleensä tilataan ostajan valitsemalla yksilökohtaisella varustelulla. Veho tosin tekee myös valintoja käyttäjän puolesta, esim. tarjoamalla Premium Business varustepaketin mukana mm. ILS älyvalot, Webaston ja suuremman polttoainesäiliön niille, jotka eivät noita ymmärtäisi itse tilata. Omaan tuontiautooni on vaan ensimmäinen ostaja tilannut näiden lisäksi yhden uuden pikkuauton hinnalla muutakin minun mielestäni talvella tarpeellista, jonka suomalainen tilaaja jättää rastittamatta ja siksi se minun hakkuseulaani osuikin. Koska yleisiä malleja on tarjolla tuhansia, voi myös käytetyn väri- ja varusteyhdistelmät valita mielensä mukaan uuden tavoin. Moni suomalainen tuontiauton ostaja tosiaan Ahmedin häkkikaupasta ikäluokkansa halvimman, mitä minäkin ihmettelen. Mutta se ostajan oma valinta, eikä auton vika.


      • parempaakintietoa
        E220_CDI kirjoitti:

        Minäkään en tiedä tarpeeksi, mutta sen verran kuitenkin, että suosittelen joko autonostokonsultin tai autoliikkeen vaihtoa. Talvivarustuksen tai paremman ruostesuojauksen varustekoodin nimeämisessä olisi asiantuntijallakin vaikeuksia, koska tehtaan mukaan sellaista ei ole olemassakaan. Eikä sellaista tarvita.

        Vuosia sitten Suomessa ruostesuojakäsiteltiin uutena maahan tullessa suuri osa automerkeistä uutena lain vaatimuksen vuoksi, mutta se laki ei ole ollut voimassa enää vuosikausiin. Mainitsemasi E-sarjan koko kori on ollut sinkkifosfatoitua terästä ja alumiinia jo 6 vuotta.

        Ellei E-sarjalaisen vakiona oleva 180A laturi riitä, kuinka iso pitäisi olla? Ja missä autossa sellainen on? Eivät ne vakiovarusteiset lämmityslaitteen yli kilowatin sähkövastukset ota kuin 100 ampeeria edes täydellä teholla kylmäkäynnistyksen jälkeen toimiessaan.

        Joissain merkeissä autoja ei tilata yksilöllisesti, vaan maahantuoja päättää, mitä suomalainen asiakas tarvitsee. Euroautot yleensä tilataan ostajan valitsemalla yksilökohtaisella varustelulla. Veho tosin tekee myös valintoja käyttäjän puolesta, esim. tarjoamalla Premium Business varustepaketin mukana mm. ILS älyvalot, Webaston ja suuremman polttoainesäiliön niille, jotka eivät noita ymmärtäisi itse tilata. Omaan tuontiautooni on vaan ensimmäinen ostaja tilannut näiden lisäksi yhden uuden pikkuauton hinnalla muutakin minun mielestäni talvella tarpeellista, jonka suomalainen tilaaja jättää rastittamatta ja siksi se minun hakkuseulaani osuikin. Koska yleisiä malleja on tarjolla tuhansia, voi myös käytetyn väri- ja varusteyhdistelmät valita mielensä mukaan uuden tavoin. Moni suomalainen tuontiauton ostaja tosiaan Ahmedin häkkikaupasta ikäluokkansa halvimman, mitä minäkin ihmettelen. Mutta se ostajan oma valinta, eikä auton vika.

        Ei pitkää aikaa niin täällä keskustelussa oli uutinen ja linkki, että Suomeen (tai pohjoiseen yleensä? en muista) tuotuihin huomioidaan tuontialue. Eli jotain eroa on. Johonkin Italian Mersuun tms. verrattuna


      • tarkistellaan
        E220_CDI kirjoitti:

        Minäkään en tiedä tarpeeksi, mutta sen verran kuitenkin, että suosittelen joko autonostokonsultin tai autoliikkeen vaihtoa. Talvivarustuksen tai paremman ruostesuojauksen varustekoodin nimeämisessä olisi asiantuntijallakin vaikeuksia, koska tehtaan mukaan sellaista ei ole olemassakaan. Eikä sellaista tarvita.

        Vuosia sitten Suomessa ruostesuojakäsiteltiin uutena maahan tullessa suuri osa automerkeistä uutena lain vaatimuksen vuoksi, mutta se laki ei ole ollut voimassa enää vuosikausiin. Mainitsemasi E-sarjan koko kori on ollut sinkkifosfatoitua terästä ja alumiinia jo 6 vuotta.

        Ellei E-sarjalaisen vakiona oleva 180A laturi riitä, kuinka iso pitäisi olla? Ja missä autossa sellainen on? Eivät ne vakiovarusteiset lämmityslaitteen yli kilowatin sähkövastukset ota kuin 100 ampeeria edes täydellä teholla kylmäkäynnistyksen jälkeen toimiessaan.

        Joissain merkeissä autoja ei tilata yksilöllisesti, vaan maahantuoja päättää, mitä suomalainen asiakas tarvitsee. Euroautot yleensä tilataan ostajan valitsemalla yksilökohtaisella varustelulla. Veho tosin tekee myös valintoja käyttäjän puolesta, esim. tarjoamalla Premium Business varustepaketin mukana mm. ILS älyvalot, Webaston ja suuremman polttoainesäiliön niille, jotka eivät noita ymmärtäisi itse tilata. Omaan tuontiautooni on vaan ensimmäinen ostaja tilannut näiden lisäksi yhden uuden pikkuauton hinnalla muutakin minun mielestäni talvella tarpeellista, jonka suomalainen tilaaja jättää rastittamatta ja siksi se minun hakkuseulaani osuikin. Koska yleisiä malleja on tarjolla tuhansia, voi myös käytetyn väri- ja varusteyhdistelmät valita mielensä mukaan uuden tavoin. Moni suomalainen tuontiauton ostaja tosiaan Ahmedin häkkikaupasta ikäluokkansa halvimman, mitä minäkin ihmettelen. Mutta se ostajan oma valinta, eikä auton vika.

        <
        Eihän tuo pidä lainkaan paikkaansa. Melkein kaikki merkit toteuttavat käyttöaluevarustelua. Nykyään autot ehkä sillä tavalla parantuneet, että ihan äärimmäisiä ongelmia ei tule, vaikka ostaisikin "etelän auton". Ennen oli suurempia eroja. Sain muinaisen TM:n luettavaksi 80-luvulta. Siinä oli Seatin Ibiza testissä ja ei sitten peruspakkasesta millään käyntiin. Liian pieni startti. Ei ollut alkupään tuontierissä otettu huomioon käyttöaluetta, mutta myöhemmin kuulemma. Ja joistakin merkeistä saa yhä edelleen dieseleistä superkylmän version, jos ostaa etelään tarkoitetun mallin. Monessa merkissä pohjoiseen ihan eri lämppärikennot ja muutakin eroa. Yleinen ero on alkuperäisrengastuksessa, mutta sehän ei käytetyn ostajaa mahdottomasti heilauta.


      • E220_CDI
        tarkistellaan kirjoitti:

        <
        Eihän tuo pidä lainkaan paikkaansa. Melkein kaikki merkit toteuttavat käyttöaluevarustelua. Nykyään autot ehkä sillä tavalla parantuneet, että ihan äärimmäisiä ongelmia ei tule, vaikka ostaisikin "etelän auton". Ennen oli suurempia eroja. Sain muinaisen TM:n luettavaksi 80-luvulta. Siinä oli Seatin Ibiza testissä ja ei sitten peruspakkasesta millään käyntiin. Liian pieni startti. Ei ollut alkupään tuontierissä otettu huomioon käyttöaluetta, mutta myöhemmin kuulemma. Ja joistakin merkeistä saa yhä edelleen dieseleistä superkylmän version, jos ostaa etelään tarkoitetun mallin. Monessa merkissä pohjoiseen ihan eri lämppärikennot ja muutakin eroa. Yleinen ero on alkuperäisrengastuksessa, mutta sehän ei käytetyn ostajaa mahdottomasti heilauta.

        Seat Ibizaa en kommentoi, koska en tunne. Mutta tässä oli puhe Mersuista, joten voidaanko lopettaa arvailu kertoisiko joku viimein sen tämän vuosikymmenen Mersuista löytämänne Suomi- tai talvivarustuksen varustekoodin, että saadaan vähän konkretiaa keskusteluun? Tai edes vanhemmista malleista?

        Minä en sellaisesta tiedä, mutta jos sellainen on olemassa, on julkinen tietämättömyyteni osoittaminen pieni hinta lisätiedon oppimisesta?

        Onhan siellä pitkä lista erilaisia valintoja, joita joku voi pitää Suomen olosuhteissa tarpeellisena. Mutta ne saa tilata myös Saksassa, joten jos talviautoa tarvitsee, miksi ostaa katoton kesäauto SL? Jos tekniikkavalinnat ja varustus ovat tärkeitä, se on mielestäni pikemminkin tuonnin peruste, koska hyvin varustettu Aito Suomi Auto on ainakin Mersuissa melko harvinainen.


      • tuollainentapaus

        Vielä kun myytiin Suomessa Fiatin Mareaa ja Fiatilla oli siitä viisisylinterinen dieselversio ja sen saapumista Suomeen kyyseltiin, niin kýselijöille vastattiin, että tehdas suostuu tekemään mallia suomivarustelulla vain jos tilaus on tarpeeksi iso. Ei uskottu tehtaan vaatiman määrän menekkiin, niin jäi diesel tulematta. Melkein kaikilla autotehtailla on käyttöalueen mukaisia varustelukonsepteja.


      • myyjäsenSuusta
        E220_CDI kirjoitti:

        Seat Ibizaa en kommentoi, koska en tunne. Mutta tässä oli puhe Mersuista, joten voidaanko lopettaa arvailu kertoisiko joku viimein sen tämän vuosikymmenen Mersuista löytämänne Suomi- tai talvivarustuksen varustekoodin, että saadaan vähän konkretiaa keskusteluun? Tai edes vanhemmista malleista?

        Minä en sellaisesta tiedä, mutta jos sellainen on olemassa, on julkinen tietämättömyyteni osoittaminen pieni hinta lisätiedon oppimisesta?

        Onhan siellä pitkä lista erilaisia valintoja, joita joku voi pitää Suomen olosuhteissa tarpeellisena. Mutta ne saa tilata myös Saksassa, joten jos talviautoa tarvitsee, miksi ostaa katoton kesäauto SL? Jos tekniikkavalinnat ja varustus ovat tärkeitä, se on mielestäni pikemminkin tuonnin peruste, koska hyvin varustettu Aito Suomi Auto on ainakin Mersuissa melko harvinainen.

        "Mutta tässä oli puhe Mersuista, joten voidaanko lopettaa arvailu kertoisiko joku viimein sen tämän vuosikymmenen Mersuista löytämänne Suomi- tai talvivarustuksen varustekoodin, että saadaan vähän konkretiaa keskusteluun?"

        Ulkomaankomennukselle kun olin lähdössä ja haikailin verovapaata Mekeä, niin tarjosivat sitä maahantuojan kautta, että toimittavat komennusosoitteeseen. Ja sanoivat, että tulee sitten alusta asti varmasti suomivarustelulla. Että kai sellainenkin sitten on. Koodeista en tiedä kun en koodeja osta, vaan tavaraa.


      • E220_CDI
        myyjäsenSuusta kirjoitti:

        "Mutta tässä oli puhe Mersuista, joten voidaanko lopettaa arvailu kertoisiko joku viimein sen tämän vuosikymmenen Mersuista löytämänne Suomi- tai talvivarustuksen varustekoodin, että saadaan vähän konkretiaa keskusteluun?"

        Ulkomaankomennukselle kun olin lähdössä ja haikailin verovapaata Mekeä, niin tarjosivat sitä maahantuojan kautta, että toimittavat komennusosoitteeseen. Ja sanoivat, että tulee sitten alusta asti varmasti suomivarustelulla. Että kai sellainenkin sitten on. Koodeista en tiedä kun en koodeja osta, vaan tavaraa.

        Jos näiden välillä joudun valitsemaan, uskon edelleen mieluummin tehtaan varusteluetteloa kuin puhetyöläistä.

        Uusien autojen tilaukset tehdään tehtaan varustekoodeilla eikä sanallisilla kuvauksilla, koska vaikkapa parkkiavustimia ja nahkaverhoiluja on monta erilaista. Jos tilasit sen auton, niin katsopa ohjauskoodien lista (steuerkode) ja kerro mikä oli Aidon Suomi Auton koodi, jota myyjä ei sinulle "myyntiteknisistä syistä" halunnut kertoa.

        Saattaa Vehon myyjä jonkun PremiumBusiness varustepaketin tai Eurooppalaiset valomääräykset täyttävät valinnat autoon tilata, mutta usein se sama lista ja paljon muuta on helpompi löytää Saksasta kuin Suomesta.


    • Tähmitähhäh

      No olisihan se tyylikästä kurvailla vanhallakin, vaikka 90-luvun S-Mersulla. Se on vaan meille kiinnostuneille hyvä, jos ei ole paljon kysyntää. Onpahan sitten halvemmat ostohinnat. Ja auton arvo ei enää paljon laske. Kateellisia riittää vaatimattomammallekin vanhemmalle Mersulle, saatikka sitten vanhemmalle ässämersulle, joka tarjoaa laadukkaammat kyydit, kuin suurin osa uusista autoista.

    • classic_merc
    • Duunarinkiima

      Kyllä mikään ei ole nii vahva kuin suomalaisen duunarin kiima ajaa herroiksi. Edustuspirssejä näkee köyhien talojen pihalla, kaupungin vuokra-asuntojenkin pihalla. Niiden perässä on menty rauhaa turvaamaan ja muutenkin ulkomaille, vaikks muuten sinne ei mennä edes ase ohimolla. Niiden perässä mennään Saksaan huijattavaksi. Ensin ostetaan täksfriiviinaa ja sitten. Täksfriiauto, sellainen kuin pmolla kymmenen vuotta sitten

      • molempikinSopii

        Noinhan se on. Kukapa ei olisi laatukaman perään. Ihan kelpaa perusmersukin meikäläiselle. Mieluummin tietysti ässä.


    • ukkomustalainen

      Hai.Kyll mie hyvikii voisi ostaa 10 vuotta vanhan E-Mersun.
      Mersulha mie nykii aja.Onpa vaa vähä uuvemp.

    • LoveDriving

      Ou jes,vanha edustusmarsu on ollut huikea ajaa verrattuna BMW.Oikea km-lukema ja sitten menoksi.Eikä ole tarvinnut kallista huoltoa,kaikki toimii.Eh,laatu.

      • sfkjsdklfsjdklfjld

        Mitä tarkoittaa EH-laatu, Ei Helvetissä?


      • LoveDriving

        Ei Haittaa...


    • Selekärangaton

      Ajan vm.1985 s mersulla siinä vähemmän vikoja kuin uusissa .
      Oma nimeni omistajan paikalla ei rahoitus yhtiön.

      • En_luovu

        Juu, tarkoitus on mullakin ajella nykyisellä mesellä ainakin seuraavat parikymmentä vuotta. Maksan sitten vain enemmän raippaveroa, mutta nautin hyvästä autosta. Muut latailee silloin talvipakkasilla näpit jäässä sähköautojaan ja polttaa päreitään.


    • mikäetten

      Mikä ettei. Mitä menettäisin, jos vaihtaisin vanhan E-mersun vaikka 15 vuotta vanhaan S-mersuun? Ei tule mieleen muuta kuin koko vähän kasvaisi, mikä monilla parkkipaikoilla voi olla hankaluus.

      Muuten: kulutus pienenisi, suuremmat sisätilat, ilmajousitus, kilometrejä olisi n. 400 tkm vähemmän, varusteita olisi vieläkin enemmän kuin nykyisessä, mukavuuskin ehkä paranisi vielä entisestään ja reilusti tyylikkäämpi ulkonäkö, jne...

    • laatuaJaTyyliä

      <
      Tottakai! Niin kauan kuin vain vähänkin on pätäkkää lompsassa!

      • thghfghfhgh

        Sitten 15 vuoden jälkeen putoavat jo tavallisille käyttäjille jotka ajavat niinkauan kun tolkuttomat huoltohinnat antavat myöten ja sitten hylätään varastojen takapihoille kun joku paikka laukeaa kun isommat huollot tekemättä.


      • turhaatärinää
        thghfghfhgh kirjoitti:

        Sitten 15 vuoden jälkeen putoavat jo tavallisille käyttäjille jotka ajavat niinkauan kun tolkuttomat huoltohinnat antavat myöten ja sitten hylätään varastojen takapihoille kun joku paikka laukeaa kun isommat huollot tekemättä.

        Jos näet sellaisen huonon ja vanhan Merssun niin älä vaan ihmeessä osta. Sillai poistuu sultakin toi tärinä.


    • ostaisitko_Skodan

      Olisitko niin hullu?

    • autoetu

      Kaikkien tulee huomata, kuinka minä edustan.

    • meseaudibmw

      10 v vanhan edustusauton ostajat voi jakaa karkeasti kahteen ryhmään, autoharrastajat jotka haluvat hienon auton vaikkakin vanhemman ja ymmärtävät korjauskustannukset ym. Toinen ryhmä niitä jotka haluavat päteä ja ostavat 300 tkm ajetun edustusauton jobbarilta / hakevat Saksasta ja yleensä vielä velkarahalla. Sillä sitten "Tauno varastomies" ajaa 70-luvun kerrostaloyhtiön parkkipaikalla naapurin uuden Corollan ( saman arvoisen ) viereen ja on niiiiin polleeta poikaa kun on edustusauto pihassa. Sitten iskeekin väistämättä tulevat kalliit korjaukset kun kuluvia osia vaihdetaan ja kirotaan kun vaihdossa tarjotaan autosta vähemmän kuin tulevat remontit..

      • Mekekylläkestää

        No 300tkm ajettu Meke ei yleensä remontteja kaipaa. Jos kilometrimäärä oikeasti pitää paikkansa. Noista mersuistani suurin osa ollut paljon ajettuja. Siittä puolen miljoonan yläpuolelta voi alkaa tulla remontteja vastaan.

        Toinen juttu, jos onnistuu ostamaan jonkun nousukkaan jäljiltä oikein kunnolla ulvotetun Meken. Kyllä saa Mekestäkin luonnon pois. Vaikka ajamalla seinään. Ei siinä enää mikään merkki auta.


    • Jobbari_on_huijjari

      Mutta minkäslainen tyyppi ostaa WV Paskat tai Vulva 70v auton?

    • S280

      Ajelen vanhalla ex-edustusautolla S280 –98. Mukava kulkuneuvo jossa on ajo- ja matkustusmukavuutta. En ole huomannut möhkössä mitään aloittajan itkemiä ongelmia. Eivät edes naapurit ja tuttavat ruikuta EntinenJobbari:n tavalla. Lienee myös niin, että parin tonnin arvoinen auto ei herätä edes kateutta ympäristössä.
      Ainoa ”ongelma” on ollut se, että porukalla liikkuessa mun auto täyttyy aina ensin ja loput joutuu tyytymään muiden kyytiin.
      Mittarissa on n. 300 000 eikä aloittajan valittamia kalliita varaosia ja korjaamista ole tarvittu.

    • MinäjaMinunNokiVasara

      Iso S on typeryyttä ! Iso D on rautaa, vanha kunnon nokivasara tähti merkkisenä kelaa helposti 600 000 kilsaa..... ei kiusaa päästöt, varaosia saa romukaupasta, nahkapenkit on spermalla voidellut, ne ei hajoo ikinä !
      Lisävalot kyllä vaatii, se tuo noki kun menee umpioihinkin !

    • järkipäähänsielä

      No on aloittaja ihan pihalla,vai että volkaarin paskakasoihin olisi pitänyt rahojaan tärvätä,hullu olet,minä kun en ootaiisi ilmankaan noita,eikä nitä ota nyt autoliikeetkään,niistä ei käytännössä hyvitetä mitään,ovat niin huonoja ne koneet että pakko on kiroilla noiden.

      Ja volvo,mitä hyvää on 4 vuoden jakopään hihnanvaihtovälin kanssa esim:v70 d5 ,ei muuten naurata muutenkaan,kuka haluaa sellaisen traktorin joka ei edes kääny eli kääntäsäde toisilta planeetoilta ja jos jotain pitääkin laittaa voi tauti miten kallista,ja aina kuunella pling pling kelloja jos turvavyöt ei ole kiini.

      Onhan se nyt hyvänenaika vaikka 1980 alun mersu s sarjanen ihan eri planeetalta kuin joku 2005 tai 2010 volkkarin romu.

      Voi hyvänen aika kun olin 2014 vuoden skodassa oktaavia neliveto vielä ja piti puotella sirateillä niin eipä naurattanu miten kauheaa se kyyti oli.

      E sarjan vanha väyrynen farkkuna takavetoisena oli parempi,järkyttäävää miten mersu voi olla parempi vakken olekkaan mersu mies niin sike areettakin näkee tuon.

      S sarjan mersu on mersu ainut oikea ,muut ei ole oikein mersujakaan,se on mersun lippulaivoja,muut on jäljitelmiä,ei siihen vokkelot tai volvot tai c sarjan mersuilla ole mitään asiaa rinnalle,ne on pilipali autoja nuo muut.

      Ne tehtiin rahalla ja loistoautoiksi,ne päihittää ajomukavuuksillaan mennen tullen minkä auton vaan vaikka olisi 1980 luvun alku puolen s sarja.

      Kaikki c ja e sarjat on kyhäelmä mersusta ja s on ykkönen tavalliselle kuluttajalle,niillä ajaa millin bensa koneisellakin aikas mukavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe