Seminaari Oulussa 2.12.2015

netinkautta

Vanhoillislestadiolaisuus murroksessa
https://freepathways.wordpress.com/2015/11/17/seminaari-oulussa-2-12-2015/

Voisiko seminaaria seurata netin kautta.

52

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjelmantsekkaaja

      Kovin on paljon puheaikaa suotu niille, joille vanhoillislestadiolaisessa opetuksessa ei tunnu kelpaavan mikään. Jos ei kelpaa, niin onhan muunlaista opetusta. Suomessahan on vapaus valita. Uskonnonvapaus. Vanhoillislestadiolainen ei soimaa sinua valinnastasi.

    • eimeehukkaan

      Jos nättiä Rebekkaa haluat nähdä, niin ilmoittaudu.

    • Rukousta_tarvitaan

      Hengessä mukana, Joona on kovin yksin siellä...

    • Eriseurais-

      ten kaulailutilaisuus:

      13:00-13:30 Seminaarin avaus, Joni Valkila, toiminnanjohtaja, Uskontojen uhrien tuki UUT ry

      13:30-14:00 Hengellinen väkivalta ja ratkaisun mahdollisuuksia, Aini Linjakumpu, politiikantutkija, Lapin yliopisto

      14:00-14:30 Holistinen pragmatismi tutkimuksen lähtökohtana, Johanna Hurtig, sosiaalityön apulaisprofessori Lapin yliopisto

      14:30-15:00 Hengelliset pelot lestadiolaisuudessa, Aila Ruoho, teologi, tietokirjailija

      15:00-15:30 kahvitauko

      15:30-16:00 Hengellisen väkivallan käsite vanhoillislestadiolaisuuden sisältä käsin katsottuna, Joona Korteniemi, teologian opiskelija, blogisti

      16:00-16:30 Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden kohtaaminen vanhoillislestadiolaisuudessa, Eetu Kejonen, teologian tohtori, tutkijatohtori Helsingin yliopisto

      16:30-17:45 paneeli, johon liittyvät mukaan esiintyjien lisäksi Rebekka Naatus, tiedottaja, Oulun seurakuntayhtymä ja Vuokko Ilola, kouluavustaja, tietokirjailija.

      17:45 seminaarin päätös
      ###'
      Mutta jo tämä Joona Korteniemi on uskovainen niin hänhän voisi jättäytyä sieltä pois. Voihan sitä tietysti omasta mielestään yrittää olla vahva, mutta herkästi käy niin kuin Mari-rievulle, joka ensin jossakin Voimala-ohjelmassa puolusti JUmalan valtakuntaa ja sitrten jätti sen. Joonahan voisi silloin olla vaikka flunssassa.

      • Jos_tämä_Joona

        on uskovainen, niin hänhän todellakin voisi olla pahassa flunssassa silloin ja siksi jättäytyä tilaisuudesta pois. Mitäpä sinne...

        Hyriskööt nuo toiset keskenään ja päättäkööt, että mukavaavan meillä on ja että Jumalan valtakunta on tosi kelvoton paikka.


      • Siis_koko

        porukka siellä pilkkaa ja halveksii Vuokko-rievun OPPIMATTOMUUTTA,,,

        Kun uskovaisia ei ole paikalla niin täytyyhän sitä jotakuta nälviä. Vuokko on kyllin tyhmä niin ettei edes huomaa vittuilua.


    • LuntaOdotellessa

      Onko kilometrinmittaisen kirjeen kirjoittanut sirkus-tyyppi myös mukana? Jos on, niin voisin ilmoittautua mukaan piristääkseni pitkäksi venähtänyttä mustaa syksyä hänen kustannuksella. Näyttää olevan jatkotkin tulossa.... ;)

      Nainen vailla uus-panoa.

    • hoidontarpeessa

      Huvittavin yksityiskohta tuossa on se, että A.Ruoho tiluleerataan tietokirjailijana ja Vuokko ylipäänsä kirjailijana.

      Ailahan haukkui tällä foorumilla uskovaiset sillä perusteella että uskovaiset käyttävät niin halveksivaa kieltä tällä foorumilla. Hän jäi valheesta ja rienauksesta kiinni, kun joku kopio tänne pitkän listan törkeyksiä jotka olivat Ailan tukijoiden ja Ailan informanttien oksentamia ja nimenomaan uskovaisia vastaan.

      Tuon jälkeen Aila ei koskaan enää kirjoittanut tälle foorumille omalla nimellään. Kirjoittelu siis loppui sekunnilleen siihen hänen solvaukseensa ja solvausväitteeseen.

      Ps. Mainittu käyty "keskustelu" tai pikemminkin oksennus löytyy edelleen tältä foorumilta.

      • Pyytäisinlisääinfoa

        Mistä mistä mistä??!??


      • Enpä_tiedä
        Pyytäisinlisääinfoa kirjoitti:

        Mistä mistä mistä??!??

        mistä, mutta tuommoiset ailaruohot ja muut Jumalan valtakunnan rienaajat ajan saatossa tulevat poljetuksi lokaan ja unohdetaan, koska eihän ole muuta pysyvää kuin Jumalan valtakunta.


      • vlm

        En tiedä oletko uskovainen. Mutta kovin ikävällä tavalla kirjoitat täällä ihmisistä, nimellä mainiten. Ei siihen ole oikeutta edes vaikka olisivat puhuneet pahaa ja vääristellen!


      • TässähänSeKokonaan
        Pyytäisinlisääinfoa kirjoitti:

        Mistä mistä mistä??!??

        Itse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille.

        Jos itse olisin saanut yhtä paljon moskaa niskaan kuin Vuokko, en kykenisi sanomaan mitään positiivista koko liikkeestä. :-(

        Kuten jo aiemmassakin kirjoituksessa kerroin, en olisi ikinä uskonut, että porukoissanne on niin empatiakyvyttömiä, toisten hätää vähätteleviä ja ilkeitä ihmisiä, mitä tänne kirjoitetut tekstit osoittavat.

        Tunnen syvää myötähäpeää niitä kohtaan, jotka eivät ole koskaan kasvaneet aikuisen tasolle keskustelemaan itse asiasta. Sama on nähtävissä myös kaikkien muiden lahkojen ja "ainoiden oikeiden totuuksien kohdalla". Jos uskaltaa arvostella jotain oppia, käydään kiinni henkilöön, eikä puhuta itse asiasta.

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, sanoo vanha sananlasku. Pitänee nytkin paikkansa.

        Häpeäisitte edes. :-(


      • CipyOaste
        TässähänSeKokonaan kirjoitti:

        Itse ihmettelen myös, kuinka Vuokko jaksaa yhä uudelleen ja uudelleen tuoda vl-liikkeen hyviä puolia esille.

        Jos itse olisin saanut yhtä paljon moskaa niskaan kuin Vuokko, en kykenisi sanomaan mitään positiivista koko liikkeestä. :-(

        Kuten jo aiemmassakin kirjoituksessa kerroin, en olisi ikinä uskonut, että porukoissanne on niin empatiakyvyttömiä, toisten hätää vähätteleviä ja ilkeitä ihmisiä, mitä tänne kirjoitetut tekstit osoittavat.

        Tunnen syvää myötähäpeää niitä kohtaan, jotka eivät ole koskaan kasvaneet aikuisen tasolle keskustelemaan itse asiasta. Sama on nähtävissä myös kaikkien muiden lahkojen ja "ainoiden oikeiden totuuksien kohdalla". Jos uskaltaa arvostella jotain oppia, käydään kiinni henkilöön, eikä puhuta itse asiasta.

        Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, sanoo vanha sananlasku. Pitänee nytkin paikkansa.

        Häpeäisitte edes. :-(

        Ja tässä tälle ammattivalehtelija "tietokirjailijalle" kirjoitettu rehellinen vastaus, jonka jälkeen Tämä työkseen valehteleva "tietokirjailija" lopetti palstalle kirjoittamisen:


        Syvästi järkyttävä lukukokemus!


        RovaniemiSalla a. ry
        17.9.2014 15:11


        "Ei se oikein mene jos vanhat huru ukot päättää lapsilukumäärästä perheissä, jokaisen perheen pitäisi itse saada päättää."

        Tuossa esimakua siitä mitä tältä palstalla tuleman pitää. En aio kuitenkaan kirjoittaa koko palstaa uudestaan, vaan ainoastaan marginaali tiivistelmä.

        Nosto alempaa:

        Aivan loistava esimerkki tuon Hennan kirjoitus. Asiallinen ja tervehenkinen kirjoitus jota täällä mollataan. Juuri tuohon voisi Ailakin ottaa kantaa eikä tämän palstan multinikkeihin, jotka ovat pääosin "vuokkolaisten" oksennuksia.

        Arvoisa lukija, muutama esimerkki millaisia vastauksia "vuokkolaiset" antavat asiallisiin kirjoituksiin joita tälläkin palstalla muutamia aina löytyy. Suoria lainauksia pilkasta ja rasismista.

        Näitä on 10 v. aikana kertynyt tuhansia, mutta poimin nopsaan pelkästään viime päiviltä muutaman:

        "Turhaan uhoat vl-REPPANA."

        "Vl-saarnamies puheensa lopuksi tärisevällä itkunsekaisella äänellä:

        Saanko minäkin kurja ihminen uskoa syntini anteeksi?"

        "Ei se oikein mene jos vanhat huru ukot päättää lapsilukumäärästä perheissä, jokaisen perheen pitäisi itse saada päättää."

        "Sitä voidaan pitää henkisenä sairautena, jos vanhemmat tekevät yli 8 lasta."

        "Täältä löytyy VESTADIOLISEN OIKUS Oulussa.. Veikko Vihelä raiskasi ja hyväksikäytti 14 lasta? Mitkä oikeus Hänellä on Suomen Oikeudessa, 70 pv ehtoollista?" (Kesitas Henna Oikariselle).

        "Yritätkö (Henna) lakaista ongelman maton alle"

        "Joko SaamenMummolla on 25 lasta?"

        "Et sinä mikään rovasti ole. Tavallinen vl-runk*kari olet."

        "Haluatko APINA banaanin?"

        ""Lähde Herrasmies." vaihteeksi panemaan akkaasi, jos se ei vaikka sattuisikaan olemaan raskaana."

        " te rienaatte, haukutte, ivaatte, mitätöitte, nimittelette kuin sudet konsanaan" (hänen mielestä vl:t tekevät noin)

        "Olet selkeästi vl-lahkolaisten puolella" (tyypillinen suhtautuminen ulkopuoliseen joka puolustaa lestaa)

        "Omavanhurskaita SIKOJA"

        " Oulun lesta kirjoitti: 13.9.2014 01:33 Vanhin tytär kuuluu aina isälle."

        "Onkohan sinussa vl-sukurutsaa?"

        "Elätkö uskoasi todeksi ainoastaan alapään kautta? "

        "Olet todennäköisesti alaikäinen vl-aivopesty reppana."

        ""Missä ne lestaukot piileksii, kun ei näy julkisuudessa?

        Nehän on siellä vaimon selän takana "peitsi tanassa"

        "vl-nainen ansaitsee taivaspaikan, mitä enemmän hän lapsia tähän maailmaan synnyttää"

        "Helppohan tuommosen rikkaan perheen on palkata vaikka lisäapuakin"

        "yhteiskunta joutuu elättää tuonkin perheen jatkossa"

        "*Eräs isä oli laittanut lapsen kädet ovenkarmille ja lyönyt oven kiinni.** (jonku kopio kirjasta)

        "miehet voivat pitää saunailtojaan rauhassa ja keskustella uskostaan ja antaa toisilleen anteeksi syntejään"

        "Ja minkähänlaisessa valintatilanteessa Pekka Linnan vaimo on ollut. Hänelle tuskin on edes kerrottu että on sellainenkin asia olemassa kuin ehkäisy"(arvio naisen älykkyydestä)

        "Seuroissa saamme kuulla moitteita siitä, että meillä on vain kaksi lasta," (väite)

        "90% vanhoillislestadiolaisista käyttää jo nyt ehkäisyä" (ongelmaa ei siis juuri enää olekaan?)

        "Olet todella vastuuntunnoton (Henna Oikarinen). Pahasti. Älä tee enempää, jos et tajua mitä alapäälläsi teet? Minulla on kuusi lasta ja kaikki on hankittu, rakkaudesta ja tehty vasta sitten kun tilanne sen sallii" ( Kesitas - rakkaudella lapsia "tehnyt", Hennalle joka ei tehnyt rakkaudella)"

        Ei Herra Jumala, (copypastaajan välihuomautus)

        "Mutta eikö Hän olut okiassa?"

        "ottaa nuppiin kun tulee nää superäidit kirjoittaa jokapaikkaan lässynlässynläätä"

        "sinne vaan kyr.pää pilluun ja naapurin ukot apuun jos ei ala joka ohrille lapsia kuulua."

        "Vanhoillislestadiolainen herätysliike valheoppeinen on ittestään perkeleestä! "

        Seuraava ei liity just tähän aiheeseen, mutta minusta tää on rikollisin viesti mihin olen täällä törmännyt, niin laitan sen tähän:

        Kesitas kirjoitti toukokuussa:

        ""Kaikesta näkee, että mielesi on saastainen.

        Näet kaikessa vain seksuaalisuutta.

        Sairastat ilmeisesti samaa addiktiota, kun valtaosa koko VL liikkeen isistä, jotka raiskaavat kesäisesti pukeutuneita ala- ikäisiä lapsiaan

        Tuleeko ruumiita ennen kuin yhteiskunta herää?

        En näe tasoeroa mainitun lääkärin kirjoituksen ja toisaalta tällä palstalla vellovan "keskustelun" välillä.

        http://m.suomi24.fi/node/10233527

        ps. Aila käski jonkun hävetä?


    • rrrtghjk

      "". Hän vain katsoi JUmalan valtakunnan halvaksi ja lähti meuhkaamaan muualle. ""

      Haluaisin tietää, missä on Jumalan valtakunta. Eikö kukaan tiedä osoitetta. Jos puhutaan Jumalan valtakunnasta ja sen löytymisestä, niin on kumma, että ei kukaan tiedä missä se on? Vanhoillisilta kysyin, että onko se täällä meidän Ry:llä, niin eivät uskaltaneet sanoa, koska Raamattu kieltää sanomasta, että se on näkyvä ja siellä tai täällä. Sitä ei voida osoittaa, mutta kuitenkin sanotaan Vuokosta: ". Hän vain katsoi JUmalan valtakunnan halvaksi ja lähti meuhkaamaan muualle."

      Uskomatonta sanon minä!

    • Joutavia_tuol-

      laiset seminaarit, nimikin on naurettava... muka vanhoillislestadiolaisuus murroksessa!

      Missä murroksessa se muka voisi olla? Eihän olemassa olekaan mitään muuta pysyvää kuin Jumalan valtakunta.

      • exveli

        Vl liike on murroksessa.Nykyihminen uskaltaa käyttää luojan antamaa järkeä.vl liikkeen Jäsenet pikkuhiljaa ymmärtävät että heitä on kusetettu ja aivopesty vain me -opilla ja lukuisilla muilla asiolla. Tämän ketjun viestejä kun lukee niin huomaa että monet vl lät on jo todella sairaita ja aivopestyjä joihin ei terapiat auta.


      • Ei_terapialla
        exveli kirjoitti:

        Vl liike on murroksessa.Nykyihminen uskaltaa käyttää luojan antamaa järkeä.vl liikkeen Jäsenet pikkuhiljaa ymmärtävät että heitä on kusetettu ja aivopesty vain me -opilla ja lukuisilla muilla asiolla. Tämän ketjun viestejä kun lukee niin huomaa että monet vl lät on jo todella sairaita ja aivopestyjä joihin ei terapiat auta.

        eikä sitten millään kitketä Jumalan lapseutta meistä pois!


      • exveli
        Ei_terapialla kirjoitti:

        eikä sitten millään kitketä Jumalan lapseutta meistä pois!

        Jos olet vain me uskossa olet tullut kusetetuksi. Et ehkä omasta mielestä koska olet aivopesun uhri niin et voikkaan tajuta sitä. Minäkin olin ennen mutta en enään.Jumalalle kiitos!


      • hTimo
        exveli kirjoitti:

        Jos olet vain me uskossa olet tullut kusetetuksi. Et ehkä omasta mielestä koska olet aivopesun uhri niin et voikkaan tajuta sitä. Minäkin olin ennen mutta en enään.Jumalalle kiitos!

        Exveli puhuu täyttä asiaa.


    • Mieli_piteeni

      Olenpa lukenut täällä taas solvauksia puolesta ja vastaan. Harvassa ovat ne, jotka osaavat keskustella fiksusti kuten Joona Korteniemi.

      Ei meistä muista sinne olisi.

    • Esperiitus

      Olis kiinnostavaa osallistua itekkin, mutta kun täältä Helsingistä on niin pitkä matka.
      Olen kipuillut tässä vanhoillislestadiolaisessa uskossani. Olen nähnyt Jumalan valtakunnan minulle hyvinkin arvokkaana. Vanhoillislestadiolainen yhteisö on auttanut minua pysymään kiinni Jumalan valtakunnassa, mutta toisaalta tunnen välillä voimakastakin toiseutta tässä perhekeskeisessä yhteisössä.
      Minua, joka en koskaan halua tai kykene miettimään mitään aviosuhteita, ei tahdota ymmärtää. Tiedän, että kaltaisiani on muitakin, koska luin vastikään SRK:n julkaiseman Perspektiivi -kirjan, joka käsittelee sinkkuteemaa eri perspektiiveistä.
      Olen syvästi traumatisoitunut ja kokenut vaikean elämän, jonka johdosta minun on vaikeaa sitoutua avioliittoon. Mielessäni kalvavat ajatukset: Saanko perheen pysymään kasassa, voinko osoittaa riittävästi rakkautta puolisolle, jotta se ei väsyisi ja menettäisi uskoaan ja perhettään. Onko minusta ylipäänsä perheen isäksi?

      Olen nähnyt, että minun ei ole hyvä miettiäkään perheen perustamisia. Olen sinut sinkkuuteni kanssa ja tämä sopii hyvin minulle. Silti tätä täytyy perustella turhan monelle kaverille. Olen selkeä kummajainen tässä joukossa, niin kuin muutkin kaltaiseni, joita näköjään yhteisössämme on.
      Kaipaan silti rakastajaa rinnalleni ja luotettavaa saattoystävää. Sellaista, joka ei lähde. Kaverit tulevat ja menevät, koska he perustavat perheitä ja muuttavat perheen kasvaessa väljemmille vesille. Olen väsynyt siihen, että kaverit vaihtuvat jatkuvasti. Haluaisin pysyvän saattoystävän.

      Olen paljon kipuillut sellaisen asian kanssa, voisinko minä uskovaisena mennä naimisiin niin, että pidättäydymme lapsien saamisesta. Voiko onnellista aviosuhdetta elää ilman seksuaalista kanssakäymistä. Entä, jos puoliso kuitenkin kaipaa myös sitä, onko väärin, jos me toimittais niin, ettei raskaukset olisi mahdollisia. Eikö tällaisessa voisi tehdä pieniä vapautuksia. Vai miten pääsen lapsuuden traumoista eroon. Voinko enää kuntoutua "normaaliksi". Olenko kenties hengellisen tai henkisen väkivallan uhri tietämättäni.
      Ajatuksia?

    • www.yle.fi

      Kaippa Melperi ja Kesitas tulisi ja jos saataisiin paikalle joku Seksitas niin olisipa värikäs seminaari.

    • Empatialla

      Sinkkuudessa on omat hyvät ja huonot puolensa kuten avioliitossakin. Kai meidän täytyy tyytyä jokaisen osaamme, joka tällä hetkellä on suotu, tulevaisuudestahan emme tiedä.

      On valitettavaa, kun useat tuntevat yhteisömme liian perhekeskeiseksi, sillä keskuudessamme on myös paljon sinkkuja. Tärkeintä on kuitenkin, että pysymme uskomassa, sillä tämä ajallinen elämä on lyhyt, "kuin kämmenen leveys". Kun se on ohitse, taivaassa ei ole naimisissa olevia ja naimattomia.

    • Kertokaa_sitten

      seminaarissa kävijät tällä palstalla, millaista seminaarissa oli.

      Itse lopputulosta eli loppujulkilausumaa ei tietenkään tarvitse kertoa, koska senhän tiedämme jo etukäteen. Se on tämä:

      "Me olemme hyviä ja kelvollisia ja me olemme aina oikeassa. Jumalan lapset ovat huonoja ja kelvottomia ja kaikissa asioissa aina väärässä."

      Mutta sen voisitte kertoa, millaisen prosessikaavion jälkeen ja millä aikataululla tähän lopputulemaan tällä kerralla päädyttiin ja käytetitinkö prosessoinnissa avuksi kaikessa tieteessä suosittua nelikenttäanalyysiä ja tarvittiinko lopputuleman hoksaamisessa lopulta konsulttiapua kempeleläiseltä kunnanvaltuutetulta, siltä, jolla on arvosana magna cum laude approbatur jossakin jumaluusopillisessa aineessa. Ei täkään muuten tarvitsi kertoa, mutta ikään kuin ajanvietteeksi ja huviksi meille Jumalan lapsille, jotka joudumme tällä korven matkalla jatkuvasti taistelemaan syntiä ja saastaisuutta vastaan eikä aina ole löydettävissä paljonkaan maailman ainoille oikeille uskovaisille soveltuvia sirkushuveja, niin voisimme nyt Oulun seminaarin tapahtumille hirnua ihan sydämemme kyllyydestä, ja näin sekä iankaikkisella evankeliumilla virvoiterttuina jaksaisimme taas huomiseen.

    • exnäre

      Ihan kiinnostavalta vaikuttava tilaisuus. Kävisin ehkä kuuntelemassa, jollei tuo päivä olisi jo varattuna jollekin tärkeämmälle.

    • Ujonlainen

      Olisipa kiinnostava seminaari. Aikaakin olisi mennä, ja Pakkalansalikin kävelymatkan päässä. Taitaa olla tämmöiselle takapekin Taavalle kuitenkin liian korkea-arvoisia nuo esiintyjät siellä. Vuokko olisi kiva nähdä kyllä livenä, kun paljon olen vuosien aikana hänen kirjoituksiaan eri palstoilta lukenut. Eikös Vuokko tykännytkin Dallaspullasta? Niin, ja voipa olla niin paljon ilmottautuneita , ettei tilaisuuteen edes enää mahdu mukaan.

      • Tuskin_siel-

        lä montakaan sielua on. Tyhjälle salille kailottavat.


    • vlvaasasta

      ""Kuten jo aiemmassakin kirjoituksessa kerroin, en olisi ikinä uskonut, että porukoissanne on niin empatiakyvyttömiä, toisten hätää vähätteleviä ja ilkeitä ihmisiä, mitä tänne kirjoitetut tekstit osoittavat.""

      Samaa ajattelen vanhoillisista ja olen pettynyt heidän kirjoitteluunsa ja tunnen myötätuntoa Vuokkoa kohtaan. Mutta totuuden nimessä on sanottava, että kyllä vielä pahemmin kirjoittavat monet epäuskovaiset.

      • exnäre

        Mukava nähdä täällä joskus kommentti, joka osuu lähelle myös omaa ajatteluani.


      • pakko_myöntää

        Veit jalat suustani. Noin se taitaa viimekädessä olla.


    • 11ja1

      Arvosta Joonaa todella paljon, yhtä paljon kuin Johannaa Hurtigia. Katson ihan eri silmillä kuin "huoneenhallituksen patriarkat". Minusta on kallisarvoista että Joona, Johanna ja muut ovat samassa tilaisuudessa keskustelemassa, erittäin hyvä.

      Mutta, sitten tuli mieleeni, että miten ne todelliset, oikeina uskovaisina itseään pitävät, ajattelevat siitä, että nuo ko. henkilöt ovat samassa tilaisuudessa, koska silloinhan toteutuu heidän mielestään juuri se, mistä huoneenhallitus varoittaa :"Älkää istuko siellä, missä pilkkaajat istuvat".
      Ihan selvyyden vuoksi sanon, että itse en pidä Johannaa pilkkaajana, vaan juurikin päinvastaisena. Mutta koska SRK:n johtokunta pitää Johannaa pilkkaajana, ja Joona oikeana uskovaisena (kuten hän onkin), niin millaiset hoitokokoukset tämän tilaisuuden jälkeen tulevatkaan Joonan kohtaloksi, sitä mietin.

      • Eihän_kenenkään

        uskovaisen pitäisi esiintyä tuollaisessa tilaisuudessa. Yleisön joukossa siellä voisi ehkä poiketa ainakin noin niin kuin vakoilumielessä, jotta tietäisi mitä nämä epäuskoiset suunittelevat Jumalan lasten pään menoksi.


      • Sijaisena

        Mielestäni SRK.n olisi pitänyt kantaa vastuunsa ja osallistua tilaisuuteen omalla näkökannallaan, sillä onhan viime vuosina muutenkin nähty hyväksi asioista oikea tiedottaminen. SRK:n puuttuessa on Joona tekemässä sen mitä pitääkin (ellei hän sitten ole kuitenkin SRK:n lähettämänä?). Joka tapauksessa hän tarvitsee meidän yhteisiä rukouksen käsivarsia.


    • netinkautta

      Olisi hienoa, jos seminaarin voisi lähettää netin kautta kaikille kiinnostuneille.

    • hhtrgfdew

      Oli ihan hyvä tilaisuus uskovaisellekin. Meitä oli siellä kymmenkunta!

    • Oretna1

      Kesällä 2014 SRK:n puheenjohtajaksi valittu Viljo Juntunen pyysi nöyrimmästi anteeksi sitä, ettei hänellä ollut riittävästi rohkeutta puuttua hoitokokousvääryyksiin toimiessaan Ranuan kirkkoherrana hoitokokousten aikana. Juntusella ei näytä olevan edelläänkään rohkeutta pistää itseään likoon, jotta hoitokokousvääryydet korjattaisiin siinä laajuudessa kuin ne ovat tapahtuneet. Juntunen tukee sitä SRK:n johtokunnan kannanilmaisua (Päivämies Nro 41 12.10.2011 ja Nro 21 23.5.2012), jossa pahoitellaan yksittäisten kristittyjen erehtymistä, vaikka kyseessä oli koko SRK:n harhaanmeno.

      Korjaamattomien hoitokokousvääryyksien esilläpitäminen on aiheellista, kunnes ne korjataan. Toivottavasti tämä seminaari edesauttaa tätä. On nähty, että vasta julkisuuden paine saa aikaan jotain ulostuloa SRK:n taholta.

    • 44x77

      "" Korjaamattomien hoitokokousvääryyksien esilläpitäminen on aiheellista, kunnes ne korjataan. Toivottavasti tämä seminaari edesauttaa tätä. On nähty, että vasta julkisuuden paine saa aikaan jotain ulostuloa SRK:n taholta. ""

      Olet aivan oikeassa Oretna1.

      • itsekunnioitus

        Miksi hoitokokoustollo vastasit itsellesi?

        Vaikka Juntunen pyytäisi sinulta kahelilta
        anteeksi joka aamu klo 06.15 niin sinä aivoton sankari itkisit anteeksipyyntöä jo iltapäivällä.

        Tuossa on se ero, sinun parantumattoman ja terveaivoisen välillä.

        Sorry


    • mielenterveyshoitaja

      Hengellinen väkivalta vl-porukoissa nousee seminaarissa esille. Se ei ole SRK-laisuuden sisäinen asia. Hengellisen ja laajemmin henkisen väkivallan jäljet korjaa ja maksaa yhteiskunta, sen järjestämät sosiaali-ja terveydenhuolto. Kyse ei ole vain viileästi tarkasteltuna "ihmisoikeusjuridisesta ongelmasta", vaan laajasti inhimillistä kärsimystä tuottavasta tragediasta.

      Entisiä lestadiolaisia on karkean arvion mukaan maassamme 200 000. Nykyisiä 100 000-120 000. Kaikkiaan se, mitä on tapahtunut ja tapahtuu SRK-laisuudessa koskee noin 0,5 miljoonaa Suomessa asuvaa. Hyvin usea näissä ryhmissä elävä ihminen on kokenut traumatisoivaa hengellistä väkivaltaa. Suuri osa tarvitsee sen johdosta esim. mielenterveys- ja sosiaalipalveluita.

      Ei siis halpaa lystiä veronmaksajille tämä hengellinen väkivalta. Ja inhimillinen kärsimys-- sillehän ei hintalappua voi laittaa...

    • 44x77

      "" Miksi hoitokokoustollo vastasit itsellesi?
      Vaikka Juntunen pyytäisi sinulta kahelilta
      anteeksi joka aamu klo 06.15 niin sinä aivoton sankari itkisit anteeksipyyntöä jo iltapäivällä.
      Tuossa on se ero, sinun parantumattoman ja terveaivoisen välillä. """

      Juuri tuossa on ero sinun ja minun välillä, kun suhtaudut kuten monet sinun kaltaisesi uhreihin syyttämällä heitä hoitokokoustolloiksi, kun taas minä ja Juntunen osaamme pitää heitä uhreina ja olemme valmiit pyytämään anteeksi, ei 7 kertaa, vaan 7 kertaa 7.

    • Ujonlainen

      Mitäs siellä seminaarissa juteltiin? Oliko tupa täynnä väkeä? Ehtineekö kukaan paikalla olleista kertomaan seminaarista, vai ovatko kaikki nyt illanvietossa?

    • kllmmnn

      Salissa ei ollut muita kuin seminaarin esiintyjät jotka toisilleen esiintyivät

      • Arvasinhan_mi-

        nä tuon.


    • pystykorva

      Salissa oli n. 100 henkilöä, tunnelma oli leppoisa ja kuskustelut asiallisia, aika vain hyvin rajallinen. Luennot myöskin asiallisia.

      • vatuloinen

        Siis, ei mikään menestys. Varmaan moni arvasi, mikä siellä yleisesti tulee olemaan tyyli, niin ei jaksa enää vatulointeja kuunnella.


    • pystykorva

      Monikin olisi varmasti ollut kiinnostunut, mutta tilaisuus oli keskellä viikkoa ja alkoi jo päivällä, ihmiset oli töissä. Olen sitä mieltä, että kaikki jotka aiheesta lukevat ja kirjoittelevat ovat hyvinkin uteliaita, sinäkin!!

    • pystykorva

      Nimettömänä pysyvä vl. puhuja oli mm. sitä mieltä, että " VL-liike on vammautunut yhteisö, jossa oikean ja väärän käsitys on hämärtynyt"??? Sopii miettiä??

      • pystykorva

        Yhteisössä vallitsee myöskin pelon ilmapiiri, ei uskalleta ilmaista ääneen ajatuksia, pelätään seuraamuksia!!!


    • taneliyläaho

      Vähän on alkanut nimettömänä pysyvän vl-puhujan tavoin epäilyttämään oman oppimme ehdoton totuus, että vain me olemme oikeassa. Siihen ei löydy aukottomia perusteita, mutta voimme kuitenkin uskoa jotenkin niin, että uskomme riittää pelastukseen, mutta emme voi estää muitakin pelastumasta vaikkakin suoraan uskomalla lapsen tavoin: "Usko Jeesukseen Kristukseen antaa synnit anteeksi ."

      • Hauskoi-juttui

        Vai vl puhuja, heh, heh..


    • Yksinarmosta

      Yksin uskosta, usko se kantaa. jumalan Pojan sovitustyö riittää kantamaan meidät perille. Ei jatkuva uskomisen "suorittaminen". Ihmisen omat työt on Jumalalle kauhistus.

      • hauskaakinOllaPitää

        Mikähän kauhistus se Jumalalle on jos ihminen tekee työtä. Vaikka hyvää työtä ja hyvä mielessä.

        Raamattu on yksi kirja. Ei muuta. Naurettavaa että kaikkivoipa Jumala olisi niin lapsellinen että loisi ihmisen ja kirjoittaisi sille kivikautisen ohjekirjan myös atomiajalle.

        Toiseksi, olisi huvittavaa jos kaikista suurin ja ehtymättömin elämän lähde ja elämää ylläpitävä voima - Rakkaus, olisi kuitenkin niin raaka, kiero ja julma että salaisi pelastuksen sanoman tuossa Satukirjassa 99% ihmisistä jotka viskaisi suunnitellusti helvettiin.
        Eihän tuollainen inhimillinen kierous ja suuri vääryys voi olla Kaikkivoipan rakkaudellisia tekoja. Paino sanalla kaikkivoipa.

        Kolmanneksi, ihmistä korkeampi voima - Jumala, joka on Rakkaus, ei on inhimillinen miltään osin, vaan suuri Viisas. Täten yliluonnollisen Viisas Jumala, ei ole niin tyhmä että toimisi inhimillisesti ja ihmisille luonteenomaisesti ja tai paljon julmemmin, eli kiduttaisi ihmisiä ikuisuuden helveteissä.

        Saatanan tunareita olette helluntaiveljet!! :P


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe