Etuvetoisen ainoa etu ajo-ominaisuuksia tutkaillessa on tullut pidosta liukkaalla pinnalla talviolosuhteissa. Nyt sekin on menetetty, kun kankea ja epätasapainoinen A6 farmari on analyysin keskipisteenä. Kuormattuna nuo edut vain takavetoiselle kasvavat tarkastellessa pitoa lumisella / jäisellä pinnalla. Audi A6 pärjäsi todella huonosti TM:n talviautotestissä muutama vuosi sitten. Tämä sama ongelma koskee toki muitakin isoja farmariautoja.
Tässä on testi, jossa Autobild.de vertaili uutta Audi A6 Avant 2.0 TDI Ultra DSG/S-tronicia kahteen takavetoiseen kilpailijaan (BMW 520dA farkku ja Mercedes-Benz E250 CDI farmari)
http://www.autobild.de/artikel/audi-a6-bmw-5er-mercedes-e-klasse-kombi-test-5567635.html
Kiinnittäkää huomiota Messwerte eli objektiiviset mittaustuokset kohtaan:
Gewichtsverteilung eli Painonjakauma - (%):
Audi 56/44
BMW 46/54
Mercedes 50/50
Analyysi talviajoon liittyen: Etuvetoisen näennäinen etu talviajossa pito-ominaisuuksiltaan liikkeellelähdössä on ollut seurausta painonjakaumasta eli siitä, että vetävillä pyörillä on enemmän painoa kuin takavetoisella. Farmariautot ovat erittäin suosittuja markkinoillamme, mutta kuten tilanne osoittaa niin ison farmariauton painonjakauma ei ole hyvä isolle etuvetoiselle farmarille (kuten Audi A6, VW Passat, Skoda Superb). Vetopidoltaan BMW on siis painonjakaumalla mitattuna vähintään yhtä pätevä etenemään talvella kuin etuvetoinen A6. Lisäksi kun autoon lastataan tavaraa, niin etu on selkeästi takavetoisten hyväksi. Etuvedon ainoa etu jota monet etuvetoautoilijat jaksavat toistella, on nimenomaan tuo vetopito lumisella talvikelillä. Kaikissa muissa ajodynamiikan mittareissa etuveto jää jälkeen sillä etuveto ei koskaan saavuta ajo-ominaisuuksien kannalta ihanteellista 50/50 painonjakaumaa. Lisäksi etuvetoisen ketteryys sekä pito-ominaisuudet kuivalla ovat aina huonommat kuin takavetoisella. Takavetoisella ei myöskään välity renkaiden vääntömomentti ohjaukseen ja siten ohjauksestakin saadaan parempi eikä ärsyttävää vetelyä tai muita vääntömomentista johtuvia värinöitä välity kuljettajan käsiin.
Seuraava kohta johon voitte kiinnittää huomiota:
Beschleunigung - kiihtyvyys:
0-50 km/h:
Audi 3,3s // BMW 2,7s // Mercedes 2,8s
0-100 km/h:
Audi 9,3s // BMW 8,4s // Mercedes 8,4s
Ohituskiihtyvyys 80-120 km/h (kickdown):
Audi 6,5s
BMW 6,4s
Mercedes 6,1s
Analyysi: Teho/paino-suhteeltaan nämä autot ovat todella lähellä toisiaan. Mittaukset tehty kuivalla asfaltilla kuten pitääkin.Mercedes painaa eniten, mutta siinä onkin hieman ruudikkaampi moottori (204 hv versus Audin 190hv ja BMW 190 hv). Etuvetoista Audia ei auta edes ainoana vertailuryhmässä löytyvä kaksoiskytkinautomaatti. Etuvetoinen vääntävä diesel-moottorilla varustettu auto ei yksinkertaisesti saa voimaa tiehen yhtä tehokkaasti kuin takavetoiset kilpakumppanit. 400Nm maksimi vääntömomentti tekee lisäksi etuvetoisella autolla ajosta tempoilevaa ja etupyörillä on taipumus menettää pitonsa helpommin, jolloin ajonvakautus joutuu työskentelemään kovemmin ja ajosta tulee nykivää. Tämä tulee esille varsinkin risteyksestä käännyttäessä ja kiihdytettäessä.
Wendekreis links/rechts - Kääntöympyrä vasemmalle / oikealle(m):
Audi 11,9m /12,1m
BMW 11,7m / 11,9m
Mercedes 11,0m /11,1m
Analyysi: Autot ovat pituudeltaan ja leveydeltään hyvin lähellä toisiaan. Kaikki autot ovat noin 4,9 metrin pituisia. Takavetoinen Mercedes on aina tunnettu kokoonsa nähden pienestä kääntöympyrästään, joka on samaa luokkaa Volkswagen Golfin kanssa. Etuvetoisen Audin kääntöympyrä on jo teknisen voimansiirtoratkaisun takia suurin. Audia on siis hankalempi käännellä ahtaissa tiloissa ja kaupungissa erilaissa tilanteissa missä käännytään. U-käännös on hyvä esimerkki kääntöympyrän merkityksestä ja pientä kääntöympyrää arvostetaan, jos ajaa paljon kaupungissa. BMW:n tulos voisi olla parempi takavetoiseksi, mutta Mercedesin tulos on erinomainen.
Muita kohteita mittaustulos datasta:
Jarrutusmatkat olivat lyhyimmät painavimmalla Mercedes-Benzillä. Mercedes oli selvästi hiljaisin 50 km/h vauhdissa ja Audi 130 km/h vauhdissa yhden desibelin erolla Mercedekseen ja BMW:hen. Kevyimmän Audin keskiarvokulutus oli mittauslenkillä 6,1 litraa/100km. Bemarilla 6,3 litraa ja Mercedes-Benzillä 6,4 litraa. Autojen koko ja paino huomioon ottaen kulutuslukemat ovat erittäin kohtuulliset.
A6 on kankea, epätasapainoinen, huono talvella
3
99
Vastaukset
- 31231
Kulkisipa BMW vaan suoraa niin voisi harkita 5-sarjaa nykyisen 3-sarjan tilalle.
No oikeasti, itse en hahmota BMWssä mitään etua Audiin tai Volvoon nähden. Kiihdyttäminen loskavallin yli 80 vauhdissa BMWllä
a) lopettaa menon kokonaan (ajovakaus oletusasennossa)
b) saa perän heittelehtimään ja vaatimaan jatkuvaa korjailua tiellä pysymiseksi (luistonesto väliasennossa).
Etuvetoinen nyt vaan on turvallisempi ja suvampi tavellla, vai onko jollain takavetoisella präjätty hankirallissa etuvedoille?- Takavetofani
No täällä ihan toisenlaista kokemusta. Jos otat bemarista kaikki ajonvakautukset pois päältä saattaa auto heittelehtiä ellei kuski osaa. Jos ajat oletusasetuksilla menee auto kuin kiskoilla ilman mitään häikkää oli kuski kuka tahansa, jopa mainitsemasi loskavallin kohdalla.
Viime talvena sattui yhden vuorokauden aikana tulemaan vähän enemmän lunta. Saksalainen takaveto meni jyrkän mäen kotipihalle ennen ja jälkeen A3-etuvedon yritystä. A3 vietti yön mäen alapuolella kun ei pihalle asti päässyt. Kyllä taas otti päähän että meillä on edelleen kakkosautona rinkularomu, no korjataan virhe seuraavan autonvaihdon yhteydessä.
- farkkulotjat
Karmeita monosen malleja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2513669Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2631273Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin591208- 841046
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes931000eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.93935Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56916En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin117870- 169863
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14814