Parempi elämä avioeron jälkeen?

Mivipo

Oletko eronnut huonosta suhteesta ja elämäsi on muuttunut eron myötä paremmaksi?


Kirjoitan pro gradu-tutkielmaani, joka käsittelee avioeron mahdollisia positiivisia vaikutuksia eronneen elämään. Etsin henkilöitä, jotka olisivat valmiita jakamaan tarinansa. Haastateltavan henkilöllisyys suojataan, eikä se paljastu ulkopuolisille.

Jos sovit kuvaukseen, niin laita lisätietoja tarinastasi osoitteeseen:
[email protected]

Tai voit vaihtoehtoisesti jättää sähköpostiosoitteesi tähän keskusteluun, niin otan sinuun yhteyttä.

Kiitos!

39

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fyuvkibkk

      Tilasiko kirkko aiheen? Paljonko maksaa tutkimus, jossa pettäjä julistaa uuden onnensa paremmuutta kuin Iltslehden lööpeissä.

    • Näyttävyyttä

      Hei !
      Täällä kokemuksia omaava vanheneva mies. Viimeinen n.5 v. suhde ei ollut huono vaan minusta erottiin. Pieni haiku jäi menneeseen mutta kuitenkin elämä on kevyempää ja vapaampaa. En siis voi kertoa suoranaisesti huonosta suhteesa ja elämän muutoksesta parempaan.
      Jos meneisyydessäni ja nykyisyydessäni olisi jotain hyödyllistä ja rakentavaa niin pyydettäessä olen valmis antamaan e-mail osoitteeni.

      • Mivipo

        Kiitos vastauksestasi ja kiinnostuksestasi jakaa tarinasi. Ikävä kyllä tutkimus on nimenomaisesti elämää suuresti vaikeuttaneista suhteista lähtijöille.


    • Kaikkeekanssa

      Tottakai muuttuu paremmaksi, kun se joka teki elämästä huonoa lähti! Sain oman kodin ja mukavan elämän ja vapauden. Mitä sitä ihminen muuta tarvitsee?

      • Kommenttivaan

        Niinhän jokainen tekisi,mutta joku ne lapset on hoidettava. Jättäjä elää uuutta nuoruutta ,eikä lapset ole hällä ollenkaan. Haluaisi omaakin aikaa ja hoitaa ihmissuhteita. Yksin murheiden kanssa ei ole helppoa.


      • onkoketään
        Kommenttivaan kirjoitti:

        Niinhän jokainen tekisi,mutta joku ne lapset on hoidettava. Jättäjä elää uuutta nuoruutta ,eikä lapset ole hällä ollenkaan. Haluaisi omaakin aikaa ja hoitaa ihmissuhteita. Yksin murheiden kanssa ei ole helppoa.

        Etkö pysty keskustelmaan ekspuolisosi kanssa lasten asioista? Eikö sulla ole ketään, kuka huolehtisi lapsista välillä? Onko lapsesi vielä niin pieniä, etteivät tule hetkeäkään toimeen ilman sun läsnäoloasi?
        Jättäjä on vastuuton ihminen, jos ei lapsiinsa pidä minkäänlaista yhteyttä. Sunhan pitäisi toisaalta olla iloinen että pääset moisesta kypsymättömästä ihmisestä eroon. Ajattele asia niin, että itse hän edestään sen löytää, minkä taakseen jättää. Surullista lasten kannalta tietenkin, että toinen vanhemmista on luuseri.


      • näinmeillä
        Kommenttivaan kirjoitti:

        Niinhän jokainen tekisi,mutta joku ne lapset on hoidettava. Jättäjä elää uuutta nuoruutta ,eikä lapset ole hällä ollenkaan. Haluaisi omaakin aikaa ja hoitaa ihmissuhteita. Yksin murheiden kanssa ei ole helppoa.

        Jännää miten erilaisia me ihmiset olemme. Lasteni isästä kuoriutui eron jälkeen erittäin hyvä isä. Liiton aikana ei paljon ehtinyt lasten kanssa olemaan kun työ ja ystävät oli paljon tärkeämpiä. Vasta ero hänet herätti vaikka uusi nainen oli jo valmiina. Vaikka meillä oli huono suhde, niin arvostan häntä ettei lapsiaan hylännyt.


      • Kaikkeekanssa
        Kommenttivaan kirjoitti:

        Niinhän jokainen tekisi,mutta joku ne lapset on hoidettava. Jättäjä elää uuutta nuoruutta ,eikä lapset ole hällä ollenkaan. Haluaisi omaakin aikaa ja hoitaa ihmissuhteita. Yksin murheiden kanssa ei ole helppoa.

        Lapset hoidettu aikuisiksi pesästä lähtijöiksi ja sitten ikävyyskin, ettei enää tarvitse katsella ja kestää. Alkoi oma ihana elämä ja oma ihana vapaus!
        Erosta on jo toistakymmentä vuotta, enkä enää oikein edes muista koko tyyppiä. Ei ole mitenkään elämässämme mukana. Joskus käy lapsia ja lapsenlapsia katsomassa, mutta ei ole heidän elämässään muuten läsnä.


      • Tahallaakotekee
        onkoketään kirjoitti:

        Etkö pysty keskustelmaan ekspuolisosi kanssa lasten asioista? Eikö sulla ole ketään, kuka huolehtisi lapsista välillä? Onko lapsesi vielä niin pieniä, etteivät tule hetkeäkään toimeen ilman sun läsnäoloasi?
        Jättäjä on vastuuton ihminen, jos ei lapsiinsa pidä minkäänlaista yhteyttä. Sunhan pitäisi toisaalta olla iloinen että pääset moisesta kypsymättömästä ihmisestä eroon. Ajattele asia niin, että itse hän edestään sen löytää, minkä taakseen jättää. Surullista lasten kannalta tietenkin, että toinen vanhemmista on luuseri.

        Oli pakko kommentoida:minullehan on sinäänsä helpotus,mutta mitkä jäljet tekee vaikeassa iässä oleville lapsille. He tarvitsevat äitiä ja äidillistä tukea. Jos tekstarilla ollaan yhteydessä lapsiin,aaarg! Kun hän ei jouda,aaaarg,täyttä valetta! Kylmä,välinpitämätön oli minua kohtaan,miksi on omille lapsillekkin??? Miksi hankki lapset,jos ei ole aikaa heille,mikä vie yksinäisen ajan?


      • Omatlapsett
        onkoketään kirjoitti:

        Etkö pysty keskustelmaan ekspuolisosi kanssa lasten asioista? Eikö sulla ole ketään, kuka huolehtisi lapsista välillä? Onko lapsesi vielä niin pieniä, etteivät tule hetkeäkään toimeen ilman sun läsnäoloasi?
        Jättäjä on vastuuton ihminen, jos ei lapsiinsa pidä minkäänlaista yhteyttä. Sunhan pitäisi toisaalta olla iloinen että pääset moisesta kypsymättömästä ihmisestä eroon. Ajattele asia niin, että itse hän edestään sen löytää, minkä taakseen jättää. Surullista lasten kannalta tietenkin, että toinen vanhemmista on luuseri.

        Pitäisi olla iloinen , että pääsi eroon? Kaikki vastuu minulle ? Sanotaan äidin vaistosta,missä se on, on joulu? Missä lapsilla äiti,"fiksu virkamies"? Elämä on ihmeellinen?


    • tiedähäntä

      Eiköhän mies vanhana tv_tuolissa mieti,miksi teki kuin teki.Oli oma perhe,hyvä vaimo,omakotitalo,velat maksettu.Kunnes kohtasi eksoottisen yksinhuoltajan joka oli todella mielenkiintoinen.Eri kulttuurista kaiken päälle.Silloin alkoi tapahtua,kaikki uusiksi,vaimo tuntui tyhmältä,lapsista viis,niille huusi!Olisiko ollut mielenhäiriö miehellä kun kaikki oli liian hyvin?

      • mahdoton_nainen

        "miksi teki kuin teki"
        Kaikki tekevät niin kuin parhaaksi katsovat. Jos rakastuu toiseen, tai hullaantuu, se on menoa se. Ja miksei olisi? Tuskin kukaan haluaisi puolison jatkavan liittoa pelkästä velvollisuudesta, säälistä yms., kun sydän on kuitenkin muualla.


      • elämänvalintoja

        Ei se nyt ihan noin mene mahdoton_nainen. Kaikki eivät lähde rakkauden takia liitostaan ja osaa ei se toinen osapuoli ota/valitse.


      • palava_sydän

        Liitosta ei toisiaan aina lähdetä rakkauden tähden. Mutta oli syy mikä tahansa miksei toinen halua jatkaa, niin minä ainakin valitsisin eron pelkästään sillä perusteella, ettei toinen haluaisi jatkaa. Yksin kun on vähän ankeaa olla parisuhteessa, ei onnistu.


      • yksinäinenihminen
        palava_sydän kirjoitti:

        Liitosta ei toisiaan aina lähdetä rakkauden tähden. Mutta oli syy mikä tahansa miksei toinen halua jatkaa, niin minä ainakin valitsisin eron pelkästään sillä perusteella, ettei toinen haluaisi jatkaa. Yksin kun on vähän ankeaa olla parisuhteessa, ei onnistu.

        -isi lauseet eivät kerro todellisuudesta, vaan ihanteista. Yksin on vaikeampaa kaikilla.


      • olga_X

        " Yksin on vaikeampaa kaikilla."

        Höpöhöpö. Yksin on paljon parempi, kuin liitossa yksin - puhumattakaan energiasyöpön puolison kanssa. Elämänlaatuni lähti rakettimaiseen nousuun erosta. Tein liitossani aivan kaiken (exällä selityksiä riitti), maksoin kaiken, hoidin lapset. Eron jälkeen kaikki luisti paremmin.


    • palava_sydän

      Ehdottomasti parempi elämä eron jälkeen. En voi kuin hämmästellä.

    • olga_X

      Tottakai on muuttunut. Ex-puolisoni oli varsinainen riesa, energiasyöppö. Vei elämästä ( lasten) kaiken, ei antanut mitään. Ihana ero!

    • Jiiänee

      Hei, häiritsee tuo kysymyksen asettelu/rajaus. Huonosta parisuhteesta eron jälkeen hyvä elämä.. Mikä on hyvän ja huonon määritelmä.

      • seex

        Todellakin, parempi elämä eron jälkeen. En ymmärrä miksi kestin niin pitkään. OLen ollut täysi torvi. Heitin hukkaan kallisarvoista aikaan. Nyt tiedän mitä on elää ja nauttia elämästä.


      • mahdoton_nainen

        "Mikä on hyvän ja huonon määritelmä"

        Jokainen määrittelee sen itse. Tai jos puoliso määrittelee parisuhteen huonoksi, niin sillä sitten mennään, vaikka itsestä tuntuisi vielä suhteellisen hyvältä.

        Olen sen verran pidemmän kaavan mukaan eronnut, etten enää kestäisi hetkeäkään omasta tai toisen mielestä huonossa suhteessa.


    • olierottava

      Kerran lyö ja aina lyö eli itse kerron kokemuksesta, et tilanne vaan paheni, mitä vanhemmaksi tulin sitä huonommin kohteli. Alkoi mummottelu ym. ja itse juoksi vieraissa,hänellä oikeus kun olin niin vanha ja ruma.
      En toivo pahaa hänelle, mutta pieni opetus olisi jossain muodossa paikallaan, vaikkapa et nykyinen, kaikkeen hyvään uskova puoliso jättäs hänet.
      Saisi kohdata itsensä ja hakea tarvittaessa apua, jos ei muuten ymmärrä, ettei ketään saa lyödä,eikä halveksia.

    • voimua.Voi

      Olen katkera koska exmieheni on onnellinen. Hän ja se nainen.
      En ole eron jälkeen kyennyt luomaan yhtään todellista ihmissuhdetta en edes ystävyyssuhdetta koska en pysty olemaan rehellinen itselleni. Olen valheiden verkossa sätkivä kala. Miten pääsen tästä kierteestä?

      • problems

        Voi sinua "voimua.Voi "

        Ihminen ei ole onnellinen, ellei hän voi sallia onnea muille. Niin yksinkertaista on rehellisyys itselle. Anna exän ja sen naisen mennä menojaan, ihan vapaasti. Keskity vain ja ainoastaan itseesi. Tarkkaile ajatuksiasi, miten niitä voisit muovata sallivampaan muotoon. Ihmisen suurin ongelma ei koskaan ole oman itsensä ulkopuolella. Ongelmat kumpuavat aina sisimmästä. Kuten nyt avioero > puolisolla on toinen > tuossa ei sinuakaan piinaa mikään muu kuin omat ajatukset. Ajatuksista ei tietty voi päästä eroon, mutta niihin voi vaikuttaa, suunnattomasti.


      • niinmakaakuinpetaa
        problems kirjoitti:

        Voi sinua "voimua.Voi "

        Ihminen ei ole onnellinen, ellei hän voi sallia onnea muille. Niin yksinkertaista on rehellisyys itselle. Anna exän ja sen naisen mennä menojaan, ihan vapaasti. Keskity vain ja ainoastaan itseesi. Tarkkaile ajatuksiasi, miten niitä voisit muovata sallivampaan muotoon. Ihmisen suurin ongelma ei koskaan ole oman itsensä ulkopuolella. Ongelmat kumpuavat aina sisimmästä. Kuten nyt avioero > puolisolla on toinen > tuossa ei sinuakaan piinaa mikään muu kuin omat ajatukset. Ajatuksista ei tietty voi päästä eroon, mutta niihin voi vaikuttaa, suunnattomasti.

        nimimerkkisi mukaisesti "voimua.Voi": lla on todella isoja problemia kun pitää kirjoittaa toisena ihmisenä mitä oikeesti on. Toivottavasti sinäkin huomaat tuon manipulointiyrityksen. Hän ei ole jätettyä ihmistä nähnytkään.


      • niinmakaakuinpetaa

        niin jatkan... tottaki on nähnyt jätetyn jos on itse ollut osallisena toisen eroon. Kuinka vain, mutta provo koko "voimua VOI":n kommentti.


    • olierottava

      Minäkin olen katkera ja luottamus miehiin meni, siksi toivon et ex sais myös tuntea pahaa oloa siitä mitä teki.Voi olla et osaa hillitä nyt itsensä,muuten jää yksin,tuskimpa on onnellinen uudenkaan kanssa,osaa hyvin näytellä.

      • sööttisyöjätär

        Voi teitä.. Jos minä olisin lähtenyt tuolle tielle, että kaikki miehet ovat samanlaisia hakkaajia ja alistajia kuin exä niin yksin murjottaisin tuolla olkkarin sohvalla.. Mutta minä kolme vuotta mietin ja sitten totesin, että voisihan sitä uudestaankin kokeilla.
        Ensimmäinen yritys osottautuikin ihan samanlaiseksi pettäjäksi, kirjaimellisesti, kuin ensimmäinenkin.. Silloin ajattelin, etten elämääni tuollaisiin tuhlaa, vaan otan kivan ja näppärän hoidon, joka pitää minua hyvänä silloin, kun minä haluan.. ei sujunut sekään, kun ei oikein meidän ajatukset kohdanneet siinä mitä ja milloin minä haluan.. Olin jo antamassa tiukasti periksi ja vajoamassa sinne sohvan perälle..
        Mutta sitten osui kohdalle, ihan tuntemattomasta suunnasta ja ihan täysin yllättäen mies, jota en koskaan olisi kuvitellut edes haluavani tutustua..mutta niin se vain tuo elämä yllättää, kun sille antaa mahdollisuuden.
        Ja exä näkyy nyhjäävän yksinään..en sääli häntä, enkä jaksa olla enää katkera siitä kohtelusta, mitä avioliitossa sain..
        Minun tärkein päämääräni on olla itse onnellinen ja tehdä ihmiset ympärilläni onnellisiksi..lapset ja tuo yllätys mies..ei elämässä sen suurempaa.. mutta katkeruuteen sitä ei kannata tuhlata.
        Eikä sinne sohvanpohjalle jämähtää..


      • rehellinenex

        Minä todellakin toivon että petturiexäni on onnellinen ykköstyneen kakkosensa kanssa. Toiveisiini on useampi syy:
        1. Jos olin niin huono mitä minusta puhuuu/puhuvat niin olen onnellinen puolestaan jos löysi paremman.
        2. Toivon että hän/he myös osaavat toivoa kaikkea hyvää minulle. Jos me ei oltu oikeita toiseillemme niin ehkä minulla on se oikea vielä edessäpäin. Elämäni on jännittävää.
        3. Toivon hänelle kasvavan sydämen sivistyksen joka ohjaisi häntä käyttäytymään sivistyneesti. JOs tuonhon kasvuun tarvittiin pettäminen niin olen kärsinyt tuskani oikeasta syystä.
        Toivon hänelle/heille ja kaikille muille keskustelijoillekin hyvää,rauhallista ja rakkauden täyteistä Joulua.


      • merjaX

        Miten yksi mies voi viedä luottamuksen kaikkiin miehiin? Mielestäni tuossa yhtälössä ei järjen häiventäkään, epälooginen. Muista, että pettymys on kuitenkin sinussa itsessäsi.


    • poisvaan

      Sitä ei koskaan tiedä. Hunosta luopuminen voi johtaa huonoon.

    • FuGjhjhhh

      Mulla on toivoton olo. Ensimmäinen joulu tulossa omasta lapsesta erossa. Vaimo uuden kumppaninsa kanssa tunnelmoi ja lapsi on siellä. Ero oli minulle yllätys. Vaikka et joisi, hakkaisi, laiminlöisi perhettä.. Toinen voi jättää kylmästi omien halujensa takia, etkä voi pelastaa liittoasi mitenkään.. Olo on hirveä. Ei avioliitto ole nykyaikaa. Ihmisillä ei ole moraalia enää

      • merjaX

        Päästä irti exästä ja lapsesta, toivoton olo helpottaa. Annat näin itsellesi mahdollisuuden rakastaa itseäsi. Sen myötä kykenet myös jakamaan rakkautta muille, ennen kaikkea lapsellesi.

        Muista sekin, että lapset ovat vain lainassa. Pian he ovat aikuisia, muuttavat omilleen (kuten minulla). Nauti joka hetkestä, jonka saat viettää lapsen kanssa, ja samoin nauti joka hetkestä, kun saat tehdä, yksin tai seurassa, sitä mitä haluat, mitä rakastat.


      • erossarakkaanmenettänyt
        merjaX kirjoitti:

        Päästä irti exästä ja lapsesta, toivoton olo helpottaa. Annat näin itsellesi mahdollisuuden rakastaa itseäsi. Sen myötä kykenet myös jakamaan rakkautta muille, ennen kaikkea lapsellesi.

        Muista sekin, että lapset ovat vain lainassa. Pian he ovat aikuisia, muuttavat omilleen (kuten minulla). Nauti joka hetkestä, jonka saat viettää lapsen kanssa, ja samoin nauti joka hetkestä, kun saat tehdä, yksin tai seurassa, sitä mitä haluat, mitä rakastat.

        Naisten ei tarvitse juuri koskaan irrottaa itse lapsista. Sen vuoksi he eivät tiedä miten paljon se sattuu.

        Nautinnonhakuisuus tulee kuolleeksi kaiken muun pahan ohessa.

        Mahdollisuus rakastaa itseä? Miten usein se tarkoittaa pettäjille muiden ihmisten polkemista jalkoihin. Siksi se ei kuulosta miltään kauniilta, eikä hyvältä. Samanlainenko pitäisi olla?


      • sitähänsekaikkion

        "Naisten ei tarvitse juuri koskaan irrottaa itse lapsista"

        Höpönlöpön. Jokaisen vanhemman pitää hiljalleen irrottaa lapsistaan, viimeistään kun lapset ovat n. 15vuotiaita, heihin ei voi ripustautua. Ripustautuminen ei ole rakkautta.

        Usein mies kuvittelee rakastavansa silloin kun hän todellisuudessa ripustautuu. Ripustautumisen erottaa rakkaudesta siinä, että rakastava luottaa itseensä huoltajana eron jälkeenkin. Ei sano, että "erossa menetin lapseni", "erossarakkaanmenettänyt". Eron jälkeen voi täysin osallistua lapsensa elämään, jos isää vain huvittaa. Usein se vaatii uudenlaisen suhteen luomista lapseen. Usein isä eron jälkeen myös osallistuu lasten elämään tiiviimmin, paremmin ja läheisemmin kuin liiton aikana koskaan. Itsekin tunnen monia tällaisia isiä.


    • merjaX

      Elämäni on eron jälkeen ollut aivan ihanaa, helpottunut, vapautunut olo. Huono parisuhde syö ihmisen energiaa aivan käsittämättömän paljon. Nyt olen uudessa parisuhteessa, ja voin vain todeta "vaihtamalla paranee". Nykyisen miehen kanssa asumme erikseen. En näe mitään syytä muuttaa yhteen. Siitäkin olen iloinen, että löysin miehen, jolla on omakin elämä.

      • ns.eräsex.mutta.ei.enää

        merjaX sama täällä, Ei kannata surra petturin perään. En sanoisi itseäni enää edes exäksi koska en halua muistutusta menneestä .Hyvää Joulua kaikille.


      • Markkinatloppuu

        Vaihtamalla paranee,tjaa saatta olla? Rupsahtanut,matalajalkainen,huonoilla hampailla onkin parempi?? Sanon ,,,,,ei se parane. Jos et ole itsesi kanssa sinut ,etkä pysty puhumaan vaikeista asioista,kohta olet taas kierrätystavaraa,ja hinta halpuu.


      • jgfjfg

        Parisuhteessa on kaksi ihmistä, eikö niin? Vaihtamalla paranee aivan varmasti, jos kumppani ei pysty/halua puhua, eikä ole sinut itsensä kanssa. Parisuhteille ei myöskään voi laittaa hintalappua. Suhde on juuri sen arvoinen miltä se itsestä tuntuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6013
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3801
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      238
      2108
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1840
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1279
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1055
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe