Nettiveneessä -83 Swan

Kauankauan

Nafti 4 hunttia.

36

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20_14

      Arvoveneen arvo säilyy vain, kun veneen ylläpitoon kärrätään kottikärryillä rahaa. Omiaan siitä on kuitenkin turha kuvitella saavansa takaisin.

      • TurhaankoHoidanVenettäni

        Saako omansa pois jos jättää ylläpidon hoitamatta?


    • entäsitten

      Kyseletkö nyt mielipiteitä tarjouksen tekemisestä siitä Swan 51:stä, jonka hp on 359.000? Kyllä se tosi hienossa kunnossa oli, kun näin se päivitettävänä Kokkolassa jokunen vuosi sitten. Muistelen, että se oli ostettu Suomeen n. 15 v. sitten.

      Ei taida kotimaassa olla kysyntää tuon hintaluokan paateista ja jos on, tuskin ostoa harkitseva kyselee mielipidettä keskustelufoorumeilta ;-)

      • Kauankauan

        kyllä tuon Swanin parasta ennen päiväys on mennyt umpeen 20v sitten.
        Vanhoilla räteillä iso genoa ja pieni iso, NO WAY todella wanhanaikainen ahdas sisustus! Veikkaan mobiilinosturin vaán heilahtavan 23 tonniin.
        Ettei voi kuvitella kuinka raskas tuo vene on ohjata!!

        Maailmalla noiden pyynti 150, kiitos mut ei kiitos edes tuohon rahaan.


      • Ssppss

        Kyseinen Swan on tosi hieno yksilö js hyvä valinta pitkälle matkalle


      • NorthernChild
        Kauankauan kirjoitti:

        kyllä tuon Swanin parasta ennen päiväys on mennyt umpeen 20v sitten.
        Vanhoilla räteillä iso genoa ja pieni iso, NO WAY todella wanhanaikainen ahdas sisustus! Veikkaan mobiilinosturin vaán heilahtavan 23 tonniin.
        Ettei voi kuvitella kuinka raskas tuo vene on ohjata!!

        Maailmalla noiden pyynti 150, kiitos mut ei kiitos edes tuohon rahaan.

        Paljonko sulla on kokemusta Swan 51:llä purjehtimisesta? Itselläni ei ole lainkaan, mutta on S&S Swaneista 36, 43 ja 47:stä. Ainakin niillä purjehtiminen oli hieno elämys, sitä suurempi mitä enemmän oli tuulta ja merenkäyntiä. Varsinkin kryssi oli vaikuttava, ohjaustuntuma kevyt ja herkkä. Slöörillä kyllä painetta ohjauksessa, mutta hyvin hallittavissa. Outoa, että pidit 51:stä ahtaana. Olikohan liikaa porukkaa, vai mistä ahtauden tunteesi johtui?
        Classicswanin sivuilla kerrotaan kokemuksia 51:stä. Tässä omistajan kertomusta yhdestä Swan 51:stä, jolla seilataan 25.000M vuosittain.

        “We have competed in the RORC Caribbean 600 four times and every year the race is getting more competitive,” says Lucy Reynolds, owner of Swan 51 Northern Child with her husband Chris. “Our Swan 51 is such a fantastic boat, it loves offshore racing and passages and it cuts through the water with fabulous ease.” Even when the conditions are not smooth, Northern Child’s crew is comfortable, as the Reynolds point out: “Our crew has mixed experience and it works well because Northern Child is such a comfortable, well-built strong yacht. On deck it can be blowing 30 knots, but down below you can be totally comfortable as if racing inshore.” Northern Child is a great testament to all that stands for Nautor’s Swan – quality, elegance and performance: “She is 30 years old this month, and there are not many yachts this age that can still look amazing, sail beautifully, race competitively and cover 25,000 nautical miles a year. Swans are pedigree yachts that will keep on sailing indefinitely if looked after and maintained well: this is one of the main reasons why we bought Northern Child,” commented Ms. Reynolds.


      • Kauankauan

        51:ssä ei ole edes yhtä King size punkkaa. Tehdäänhän veneessä muutakin kuin purjehditaa.
        Ahtaus on makuasia, mutta 51:ssä johtaa käytävä 60 cm perästä keulaan ja punkkia ripoteltu molemmin puolin!

        Kaikki nuo mainitsemasi Swanit huonoja purjehtimaan, jos tarkoitat uutta 43:sta.
        Vanha 43 purjehti, mutta runko notkui kilparikillä.


      • mölss
        NorthernChild kirjoitti:

        Paljonko sulla on kokemusta Swan 51:llä purjehtimisesta? Itselläni ei ole lainkaan, mutta on S&S Swaneista 36, 43 ja 47:stä. Ainakin niillä purjehtiminen oli hieno elämys, sitä suurempi mitä enemmän oli tuulta ja merenkäyntiä. Varsinkin kryssi oli vaikuttava, ohjaustuntuma kevyt ja herkkä. Slöörillä kyllä painetta ohjauksessa, mutta hyvin hallittavissa. Outoa, että pidit 51:stä ahtaana. Olikohan liikaa porukkaa, vai mistä ahtauden tunteesi johtui?
        Classicswanin sivuilla kerrotaan kokemuksia 51:stä. Tässä omistajan kertomusta yhdestä Swan 51:stä, jolla seilataan 25.000M vuosittain.

        “We have competed in the RORC Caribbean 600 four times and every year the race is getting more competitive,” says Lucy Reynolds, owner of Swan 51 Northern Child with her husband Chris. “Our Swan 51 is such a fantastic boat, it loves offshore racing and passages and it cuts through the water with fabulous ease.” Even when the conditions are not smooth, Northern Child’s crew is comfortable, as the Reynolds point out: “Our crew has mixed experience and it works well because Northern Child is such a comfortable, well-built strong yacht. On deck it can be blowing 30 knots, but down below you can be totally comfortable as if racing inshore.” Northern Child is a great testament to all that stands for Nautor’s Swan – quality, elegance and performance: “She is 30 years old this month, and there are not many yachts this age that can still look amazing, sail beautifully, race competitively and cover 25,000 nautical miles a year. Swans are pedigree yachts that will keep on sailing indefinitely if looked after and maintained well: this is one of the main reasons why we bought Northern Child,” commented Ms. Reynolds.

        Tottakai Northern Childin kipparin emäntä kehuu venettä maasta taivaaseen joka paikassa jossa vain mahdollista saada edes pientä julkisuutta. Heidän bisneksensä perustuu charter toimintaan, yksi ARC maksaa muistaakseni 5000€ paikkeilla =). Sitte tietysti koitetaan buukata karibian kausi rorc muut kaljakellunnat ja keväällä takaisinpäin.

        Olen purjehtinut 51 Swanilla, 651 Swanilla, 65 Swanilla ja voin luvata et avomerellä 30kn tuulella niistä yksikään EI ole: " down below you can be totally comfortable as if racing inshore." Mut iha hyvää markkinointia kokemattomille purjehtijoille ketkä harkitsee esim charter-matkan ostamista Atlantin yli. Lähes kaikki nykyaikaisen levetä soliferit on mukavampia myötäuoleen, rullaa puolet vähemmän.

        Mut joo, onhan ne swanit klassisen kauniita ja tunnetusti lujaa tekoa, ei tarvii laminoida laipioita uudelleen joka ylityksen jälkeen, niin kun uudemmissa solifereissa.


      • minullekelpaisi
        Kauankauan kirjoitti:

        51:ssä ei ole edes yhtä King size punkkaa. Tehdäänhän veneessä muutakin kuin purjehditaa.
        Ahtaus on makuasia, mutta 51:ssä johtaa käytävä 60 cm perästä keulaan ja punkkia ripoteltu molemmin puolin!

        Kaikki nuo mainitsemasi Swanit huonoja purjehtimaan, jos tarkoitat uutta 43:sta.
        Vanha 43 purjehti, mutta runko notkui kilparikillä.

        Et siis ole purjehtinut Swan 51:llä.
        Joissakin 1960-70-luvun Swaneissa sandwich-kansi on alkanut notkua kostumisvaurion takia ja on jouduttu korjaamaan. Sitä kai tarkoitit. Viimeinen Swan S&S 43 on muistaakseni valmistunut v. 1972 tai -73. Mikä on "uusi 43"? Pienin uusi Swan on Clubswan 50.
        Kaikkien mallien tiedot ja kuvat löydät netistä. Katselepa sieltä omiin mittoihisi riittävän kokoinen king size punkka. Ne joille jättikokoinen punkka on oleellisin asia veneessä, katselevat varmaankin toisen tyyppisiä paatteja :)


      • Hiilikuitu
        minullekelpaisi kirjoitti:

        Et siis ole purjehtinut Swan 51:llä.
        Joissakin 1960-70-luvun Swaneissa sandwich-kansi on alkanut notkua kostumisvaurion takia ja on jouduttu korjaamaan. Sitä kai tarkoitit. Viimeinen Swan S&S 43 on muistaakseni valmistunut v. 1972 tai -73. Mikä on "uusi 43"? Pienin uusi Swan on Clubswan 50.
        Kaikkien mallien tiedot ja kuvat löydät netistä. Katselepa sieltä omiin mittoihisi riittävän kokoinen king size punkka. Ne joille jättikokoinen punkka on oleellisin asia veneessä, katselevat varmaankin toisen tyyppisiä paatteja :)

        Minulle ei enää merkitse mitään,"montaks makuupaikkaa siinä on"
        Aika oli ajanut viisykkösestä ohi jo silloin kun Hjallis rundas.


      • seppomartti

        Kopioin seuraavaan veneseen vanhan Swanin kaltaista "ahdasta sisustaa", kapeita kerrosbunkkia ja luovun todella isosta king size bunkasta, millä ei tee merellä mitään.
        Tarpeita ja haluja on monia ja hyvä niin.


      • mksls

        Rungon suunnittelussa olen sitä mieltä, että nykyinen suuntaus on hyvä, mutta en myöskään voi ymmärtää miksi kaikesta tehdään, niin leveää ja tilavaa kuin mahdollista. Ihme ettei 50ft veneissä ole saareke-keittiötä keskellä messiä, varmaan sekin nähdään. Suurimmasta osasta leveitä veneitä puuttuu vielä kaikki kahvat katosta, seiniltä, portaikosta ja veneet on todella vaarallisia pidempiä avomeripurjehduksia ajatellen. Olen ollut viidellä eri purjehduksella jossa joku on loukkaantunut sisätiloissa horjahdettuaan ja törmättyään noin 4m päässä olevaan seuraavaan kiinteään rakennelmaan.

        Kapeat kerrospunkat ovat paljon miellyttävämmät merellä kuin kingsize kabiinit, mutta suurin osa suomalaisista purjehtijoista ei niissä nukukaan yhtään yötä merellä.


      • Plotterijaharppi
        Ssppss kirjoitti:

        Kyseinen Swan on tosi hieno yksilö js hyvä valinta pitkälle matkalle

        Mikähän se pitkä matka on?
        Haaveiletko muiden nörttien tapaan Las Palmasista ohjattua ryhmä kelluntaa Caribialle?

        Jotkut vinksahtaneet kuulemma jo neljättä kertaa mukana. Jokainen tyylillään.


      • FG37
        seppomartti kirjoitti:

        Kopioin seuraavaan veneseen vanhan Swanin kaltaista "ahdasta sisustaa", kapeita kerrosbunkkia ja luovun todella isosta king size bunkasta, millä ei tee merellä mitään.
        Tarpeita ja haluja on monia ja hyvä niin.

        Olisi mielenkiintoista kuulla mikä on seuraava veneesi? Pogo?


      • Myrskyjamylväys
        mksls kirjoitti:

        Rungon suunnittelussa olen sitä mieltä, että nykyinen suuntaus on hyvä, mutta en myöskään voi ymmärtää miksi kaikesta tehdään, niin leveää ja tilavaa kuin mahdollista. Ihme ettei 50ft veneissä ole saareke-keittiötä keskellä messiä, varmaan sekin nähdään. Suurimmasta osasta leveitä veneitä puuttuu vielä kaikki kahvat katosta, seiniltä, portaikosta ja veneet on todella vaarallisia pidempiä avomeripurjehduksia ajatellen. Olen ollut viidellä eri purjehduksella jossa joku on loukkaantunut sisätiloissa horjahdettuaan ja törmättyään noin 4m päässä olevaan seuraavaan kiinteään rakennelmaan.

        Kapeat kerrospunkat ovat paljon miellyttävämmät merellä kuin kingsize kabiinit, mutta suurin osa suomalaisista purjehtijoista ei niissä nukukaan yhtään yötä merellä.

        Kahvojen asentaminen kattoon ja rakenteisiin ei niin suuri tai työläs operaatio, jos on oletettavaa, että miehistössä maakrapuja.

        Jos oma peukalo keskellä kämmentä, puuseppä Pettersson Suomenlinnassa kyllä auttaa.

        Ei parin kahvan takia kannata venettä vaihtaa tai valita, tästä on kysymys.


      • kaupallinenkohderyhmä
        Myrskyjamylväys kirjoitti:

        Kahvojen asentaminen kattoon ja rakenteisiin ei niin suuri tai työläs operaatio, jos on oletettavaa, että miehistössä maakrapuja.

        Jos oma peukalo keskellä kämmentä, puuseppä Pettersson Suomenlinnassa kyllä auttaa.

        Ei parin kahvan takia kannata venettä vaihtaa tai valita, tästä on kysymys.

        Ei sekään, että leveät sisätilat varustetaan kattokahvoilla, muuta niitä avomeripurjehduksilla turvallisiksi ja mukaviksi. Kyllä valinta siitä, mihin tarkoitukseen vene hankitaan, tulee tehdä jo ennen ostopäätöstä.

        Valtaosa veneilijöistä haluaa kodinomaiset asumistilat eikä koskaan purjehdi usean vrk:n avomerietappeja. He ovat kaupallisesti tärkeä kohderyhmä, joka arvostaa sisätilojen väljyyttä, "king size" sänkyjä yms. Heille on kauhistus, jos veneessä on kapeita liikkumistiloja, laidoilla varustettuja meripunkkia jne. Tämä asenne näkyy keskustelussa.
        Itämeri on sen verran pieni sisämeri, ettei tälle alueelle purjehduksiaan rajoittanut varmaankaan pysty käsittämään avomeripurjehduksen näkökohtia.


      • seppomartti
        FG37 kirjoitti:

        Olisi mielenkiintoista kuulla mikä on seuraava veneesi? Pogo?

        41ft one off laminoitu mahonki- epoksi retrovene. Kippiköli, vesiballasti, 2 peräsintä, pinnaohjaus, hiilimasto, kiinteä spayhood, kapeat kerrosbunkat, paljon säilytystilaa, valtavasti tankkitilaa. Veteen 2016 ja matkaan 2017. Pogo 40 ja Swan 46 Mk2 oli pitkään vaihtoehtoja, vaikka ovat ääripäitä.


      • Normipurjehtija

        Näin varmaan on.

        Se kuitenkin kummastuttaa, kun nuo valtameripurjehtijat tuntuvat olevan enemmistö tässä keskusteluryhmässä. Itse en ole, enkä kaipaa ahtaita sisätiloja tai kapeita laidallisia kerrosbunkkia. Pyrin välttämäään pitkiä yön-yli legejä. Mielummin kiinnityn luonnonsatamaan, nautin vaimon kanssa viinilasillisen auringonlaskua ihaillen, ja painun king-size -bunkkaan :).

        Kun tätä foorumia seuraa, tulee sellainen vaikutelma, että Saaristomerellä muutaman viikon kesässä purjehtivallakin tulisi olla pallonkiertoon soveltuva vene.


      • toinennormipurjehtija

        Ei merikelpoisuudesta Saaristomerelläkään mitään haittaa ole ja auringonlaskun ihaileminen jatkot onnistuvat H-veneessäkin.


      • normi.minäkin
        Normipurjehtija kirjoitti:

        Näin varmaan on.

        Se kuitenkin kummastuttaa, kun nuo valtameripurjehtijat tuntuvat olevan enemmistö tässä keskusteluryhmässä. Itse en ole, enkä kaipaa ahtaita sisätiloja tai kapeita laidallisia kerrosbunkkia. Pyrin välttämäään pitkiä yön-yli legejä. Mielummin kiinnityn luonnonsatamaan, nautin vaimon kanssa viinilasillisen auringonlaskua ihaillen, ja painun king-size -bunkkaan :).

        Kun tätä foorumia seuraa, tulee sellainen vaikutelma, että Saaristomerellä muutaman viikon kesässä purjehtivallakin tulisi olla pallonkiertoon soveltuva vene.

        Vähintään yhtä paljon tätä foorumia seuraamalla tulee vaikutelma, ettei kenekään kannata ajatella venettä pidempien avomeriosuuksien kannalta. Yksi tätä vaikutelmaa tukeva on tämä Normipurjehtija. Jo itsensä nimittäminen normipurjehtijaksi antaa ymmärtää, että muulla tavalla purjehdukseen asennoituvat ovat epänormaaleja oikkuja ja vain normipurjehtija on oikeassa.

        Valtameretkin ovat itselle jonkun verran tuttuja, mutta silti omaa normaalia purjehdusta on matkapurjehdus Itämeren piirissä päivämatkoin edeten. Mutta kaikki oma purjehdus ei mene standardin mukaan, välillä mennään yötäpäivää sekä kisassa että matkoilla. Matkaa tehdessä se on ainoa keino, jos haluaa Tukholmaa kauempana lomalla käydä. Ja helpottaa huomattavasti aikataulutusta, jos matkan alun ja/tai lopun tekee pidempänä etappina. Mitään ei menetä, jos jättää kymmenet kerrat kolutut lähivedet koluamatta taas kertaalleen. Jääpähän sillä tavalla huomattavan monta iltaa enemmän ihailla niitä auringonlaskuja viinilasin ja vaimon kanssa jossain luonnonsatamassa. Vieläpä sellaisessa luonnosatamassa, jossa ei ole aikaisemmin käynyt. Paljon mukavammin siihen pääsee, jos vene on tehty myös purjehdittavaksi, eikä vain asuttavaksi.


      • miksikiinnostaa
        Normipurjehtija kirjoitti:

        Näin varmaan on.

        Se kuitenkin kummastuttaa, kun nuo valtameripurjehtijat tuntuvat olevan enemmistö tässä keskusteluryhmässä. Itse en ole, enkä kaipaa ahtaita sisätiloja tai kapeita laidallisia kerrosbunkkia. Pyrin välttämäään pitkiä yön-yli legejä. Mielummin kiinnityn luonnonsatamaan, nautin vaimon kanssa viinilasillisen auringonlaskua ihaillen, ja painun king-size -bunkkaan :).

        Kun tätä foorumia seuraa, tulee sellainen vaikutelma, että Saaristomerellä muutaman viikon kesässä purjehtivallakin tulisi olla pallonkiertoon soveltuva vene.

        Tässä keskustelussa aihe oli Swan vuodelta -83. Se on valtamerivene. Eikö ole täysin luonnollista, että valtameripurjehdusta itse harrastavat tai siitä kiinnostuneet reagoivat otsikkoon ja mielellään ottavat kantaa? Itse kuulun näihin ja siksi arvostan mm. Olin Stephensin suunnittelemia vanhoja Swaneja merelle sopivine sisätiloineen. Sisätilat on tullut testattua kaikenlaisissa keleissä myös muiden valtamerten kuin Atlantin ylityksillä. Ymmärrän hyvin, että näkemys on hyvin erilainen sinun purjehtusreviirisi kannalta.

        Jos harrastuksesi on saaristoretkeily ja auringonlaskujen ihailu ankkurissa, miksi haluat kritisoida valtameripursia, joita ei ole suunniteltu sellaiseen käyttöön ? Pelkästään syväyskin rajoittaa niiden saaristokäyttöä. Vai mitä mieltä olet yli 50-jalkaisten Swanien syväyksestä Saaristomerellä?

        Jos taas nykyinen purjehdusreviirisi on saaristo, mutta silti haaveilet samalla veneelläsi joskus tulevaisuudesssa purjehtivasi Karibian kierroksen tai lähteväsi vielä isommille vesille, eikö silloinkin valinta olisi joku muu kuin saaaristoon huonosti soveltuva valtamerivene? Moni haaveilee, harva toteuttaa. Haaveiluun viittaa sekin, että vähänkin valtamereen viittaavat keskustelun aiheet herättävät vilkasta mielipiteiden vaihtoa. Eikö sekin ole positiivistä?


      • Kunnonjousipatjat
        Normipurjehtija kirjoitti:

        Näin varmaan on.

        Se kuitenkin kummastuttaa, kun nuo valtameripurjehtijat tuntuvat olevan enemmistö tässä keskusteluryhmässä. Itse en ole, enkä kaipaa ahtaita sisätiloja tai kapeita laidallisia kerrosbunkkia. Pyrin välttämäään pitkiä yön-yli legejä. Mielummin kiinnityn luonnonsatamaan, nautin vaimon kanssa viinilasillisen auringonlaskua ihaillen, ja painun king-size -bunkkaan :).

        Kun tätä foorumia seuraa, tulee sellainen vaikutelma, että Saaristomerellä muutaman viikon kesässä purjehtivallakin tulisi olla pallonkiertoon soveltuva vene.

        Aika harvassa ovat king size vuoteet veneissä. Veneiden punkat ovat tavallisesti small size. Monesti tuplapunkaksi kaupataan 140 cm:n tai jopa alle vuodetta, joka on vieläpä suurelta osaltaan matalassa tilassa. Minusta tuplavuoteeksi saisi kutsua vain vähintään 160 cm leveää vuodetta ja king size pitää olla 180 cm tai yli leveydeltään. Pituuden tulisi aikuisen vuoteessa olla vähintään 200 cm. Yhden hengen vuoteet olisivat puolet näistä leveyksistä. Kunnollisten satamavuoteiden lisäksi merivuoteina voisi olla putkipunkkia, jotka toimisivat muina aikoina hyllyinä.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        41ft one off laminoitu mahonki- epoksi retrovene. Kippiköli, vesiballasti, 2 peräsintä, pinnaohjaus, hiilimasto, kiinteä spayhood, kapeat kerrosbunkat, paljon säilytystilaa, valtavasti tankkitilaa. Veteen 2016 ja matkaan 2017. Pogo 40 ja Swan 46 Mk2 oli pitkään vaihtoehtoja, vaikka ovat ääripäitä.

        Retrovene, kippiköli, vesiballasti, 2 peräsintä ja hiilimasto kuulostaa erikoiselta yhdistelmältä. Lähinnä mikä tuosta tekee retron?

        Kuka on suunnitellut? Missä valmistetaan? Kuvia tai tarkempia speksejä?


      • mksaa
        Myrskyjamylväys kirjoitti:

        Kahvojen asentaminen kattoon ja rakenteisiin ei niin suuri tai työläs operaatio, jos on oletettavaa, että miehistössä maakrapuja.

        Jos oma peukalo keskellä kämmentä, puuseppä Pettersson Suomenlinnassa kyllä auttaa.

        Ei parin kahvan takia kannata venettä vaihtaa tai valita, tästä on kysymys.

        Ei sillä ole mitään väliä onko miehistössä oletettavissa maakrapuja vai ei.


      • tumpelotumppi
        Normipurjehtija kirjoitti:

        Näin varmaan on.

        Se kuitenkin kummastuttaa, kun nuo valtameripurjehtijat tuntuvat olevan enemmistö tässä keskusteluryhmässä. Itse en ole, enkä kaipaa ahtaita sisätiloja tai kapeita laidallisia kerrosbunkkia. Pyrin välttämäään pitkiä yön-yli legejä. Mielummin kiinnityn luonnonsatamaan, nautin vaimon kanssa viinilasillisen auringonlaskua ihaillen, ja painun king-size -bunkkaan :).

        Kun tätä foorumia seuraa, tulee sellainen vaikutelma, että Saaristomerellä muutaman viikon kesässä purjehtivallakin tulisi olla pallonkiertoon soveltuva vene.

        "Se kuitenkin kummastuttaa, kun nuo valtameripurjehtijat tuntuvat olevan enemmistö tässä keskusteluryhmässä." kirjoitti Normipurjehtija.

        Itse uskon, että mitä intohimoisempi purjehtija, sitä enemmän myös purjehduspalstoja seuraa. Ja valtameripurjehtijat ovat juuri intohimoisia seiloreita.


      • okaaalo
        Plotterijaharppi kirjoitti:

        Mikähän se pitkä matka on?
        Haaveiletko muiden nörttien tapaan Las Palmasista ohjattua ryhmä kelluntaa Caribialle?

        Jotkut vinksahtaneet kuulemma jo neljättä kertaa mukana. Jokainen tyylillään.

        Oikeastaan ennemminkin, joku ressukka ei ole päässyt vielä kertaakaan mukaan ja nyt pitää vähän koittaa provoilla netissä.

        Samanlainen nörttien ohjattu kellunta on Gotland Runt(ÅF Offshore), Suursaari, Fastnet.... Erona vain on, että kun lirahtaa tilkkanen virtsaa kalsareihin niin ei pääse äidin tissille ihan yhtä nopeasti.

        Mutta tuosta kun vähän kasvat ja saat kenties psyykkeesi taas hallintaan, niin saatat päästä joskus jollekin maksulliselle charterveneen ylitykselle mukaan.

        Suukkoja.


      • haaveenaRM
        seppomartti kirjoitti:

        41ft one off laminoitu mahonki- epoksi retrovene. Kippiköli, vesiballasti, 2 peräsintä, pinnaohjaus, hiilimasto, kiinteä spayhood, kapeat kerrosbunkat, paljon säilytystilaa, valtavasti tankkitilaa. Veteen 2016 ja matkaan 2017. Pogo 40 ja Swan 46 Mk2 oli pitkään vaihtoehtoja, vaikka ovat ääripäitä.

        Hieno projekti! Itse olen käynyt katselemassa paitsi Pogoja myös RM:n vaneriepoksiveneitä. Jälkimmäiset kiinnostavat erityisesti. Koepurjehdus jää ensi kauteen. Itzse en tarvitse kerrospunkkia, pari hyvää meripunkkaa riittää. Kiinteä sprayhood on ollut mielessä ja olen tutustunut niiden valmistustapaan ohuesta vanerista epoksilla laminoimalla.


      • UPEETAMAHTAVAA
        okaaalo kirjoitti:

        Oikeastaan ennemminkin, joku ressukka ei ole päässyt vielä kertaakaan mukaan ja nyt pitää vähän koittaa provoilla netissä.

        Samanlainen nörttien ohjattu kellunta on Gotland Runt(ÅF Offshore), Suursaari, Fastnet.... Erona vain on, että kun lirahtaa tilkkanen virtsaa kalsareihin niin ei pääse äidin tissille ihan yhtä nopeasti.

        Mutta tuosta kun vähän kasvat ja saat kenties psyykkeesi taas hallintaan, niin saatat päästä joskus jollekin maksulliselle charterveneen ylitykselle mukaan.

        Suukkoja.

        Viime viikolla ei osattu työstää reikää aisi316 levyyn, nyt kaikki vetää pitkiä legejä round the world!

        Keväällä taas kokoonnutaan vierekkäin orrelle, kuin joku jo aikaisemmin totesikin, kuin karavaanarit.


      • jookosmussukka
        UPEETAMAHTAVAA kirjoitti:

        Viime viikolla ei osattu työstää reikää aisi316 levyyn, nyt kaikki vetää pitkiä legejä round the world!

        Keväällä taas kokoonnutaan vierekkäin orrelle, kuin joku jo aikaisemmin totesikin, kuin karavaanarit.

        Haleja! <3


      • FFG37
        seppomartti kirjoitti:

        41ft one off laminoitu mahonki- epoksi retrovene. Kippiköli, vesiballasti, 2 peräsintä, pinnaohjaus, hiilimasto, kiinteä spayhood, kapeat kerrosbunkat, paljon säilytystilaa, valtavasti tankkitilaa. Veteen 2016 ja matkaan 2017. Pogo 40 ja Swan 46 Mk2 oli pitkään vaihtoehtoja, vaikka ovat ääripäitä.

        .... Ei kuitenkaan RM1270? Se taitaa olla kaikkea muuta kuin retrovene, tosin kylläkin puusta tehty, (vaneri-epoksi). Jos haluat laittaa jotain linkkejä veistämöön jne olisi hauska pimeiden iltojen iloksi hiukan fiilistellä... :-)


      • takapuolituntuma
        kaupallinenkohderyhmä kirjoitti:

        Ei sekään, että leveät sisätilat varustetaan kattokahvoilla, muuta niitä avomeripurjehduksilla turvallisiksi ja mukaviksi. Kyllä valinta siitä, mihin tarkoitukseen vene hankitaan, tulee tehdä jo ennen ostopäätöstä.

        Valtaosa veneilijöistä haluaa kodinomaiset asumistilat eikä koskaan purjehdi usean vrk:n avomerietappeja. He ovat kaupallisesti tärkeä kohderyhmä, joka arvostaa sisätilojen väljyyttä, "king size" sänkyjä yms. Heille on kauhistus, jos veneessä on kapeita liikkumistiloja, laidoilla varustettuja meripunkkia jne. Tämä asenne näkyy keskustelussa.
        Itämeri on sen verran pieni sisämeri, ettei tälle alueelle purjehduksiaan rajoittanut varmaankaan pysty käsittämään avomeripurjehduksen näkökohtia.

        Suuri kohderyhmä osaa ennestään asua talossa ja olla ratissa, ja sellainen vene.


      • kateuskateus
        seppomartti kirjoitti:

        41ft one off laminoitu mahonki- epoksi retrovene. Kippiköli, vesiballasti, 2 peräsintä, pinnaohjaus, hiilimasto, kiinteä spayhood, kapeat kerrosbunkat, paljon säilytystilaa, valtavasti tankkitilaa. Veteen 2016 ja matkaan 2017. Pogo 40 ja Swan 46 Mk2 oli pitkään vaihtoehtoja, vaikka ovat ääripäitä.

        Kuulostaa omaltakin unelmaveneeltä - itseltäni vain rahoitus puuttuu. ;)


    • uusmalli

      Voisi asua tilavassa soliferissa ympär vuoden. Soliferi nostettaa syksyllä tontille, ja seisoisi siinä talona seuraavaan kevääseen. Tontilla se seisoisi perustuksien tapasilla talvipukeilla kiinni kunnallistekniikassa. Kyllä pärjäisi purjehtia ainakin Ahvenanmaalle. Oikeat purjeveneet sitten erikseen.

    • mittajatikku

      Mielestäni arkin "ryhmä kellunta" on hieno tapahtuma ja sillä on muitakin funktioita kun itse purjehdus! Jos vielä itse ylitykselle joskus pääsen, niin kyllä minäkin kuulun niihin "vinksahtaneisiin" joka uudelleen siihen osallistuu! En kyllä pidä itseäni nörttinä, mutta ei haitanne. "Plotterijaharppu" onko niin että pakka ei ole kunnossa vai eikö "binääri taivu"? Vai mikä suo tässä arkissa närästää? Kuinka monta kertaa olet valinnut toisin eli skipannut arkin kun olet "yli mennyt"?

    • HymyileväHannes

      Paljonko maksaa ryhmäkelluntaan osallistuminen?

    • kaokaeee

      Huomattavasti vähemmän kun veneen nosto ja talvisäilytys esimerkiksi välimerellä. Riippuu paljon myös veneestä, joillekin ei mitään, toisille 1000-5000€.
      Vai tarkoitatko Runttia? Tais olla viiden huntin paikkeilla. Kotimaan kellunnat, Suursaari HTR, Pyytinkari, Emäsälo on huntin kieppeilla. Fastnet joku 500 . RORC 600 tonnin kinttaalla. Folkkareilla, h-veneillä, hailla, kutosilla, megluilla ja muilla pääsee kellumaan halvemmalla. BOW tais olla isossa luokassa kanssa jossain 500€ hujakoilla.

      Mut sulle sopiva olis toi kaljakellunta, se ei maksa mitään ja kaikki kelluva kelpaa. Älä sitte roskasta ympäristöä ku meet muston mpx:t päällä sinne ens kesänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe