Toyotan kestävyyden salaisuus?

Mätäkuunjuttu

Testien ja vertailujen mukaan luotettavuudessa huippua. Käyttäjien mukaan legendaarisen kestävä, mitään kuluvaa tuskin tarvitsee vaihtaa ennen kuin mittarissa lukemat jossakin 400 000 hujakoilla.
Siis jos näin on, niin ero kestävyydessä on hirmuisen suuri muihin merkkeihin. Miten tuo ylipäätään on mahdollista, ei Toyotalla voine olla alihankkijoiden kanssa diiliä, jossa se saa huippkestävää tavaraa ja muut b-luokan osia. Joku nyt mättää...

36

101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaPaljonMuutaherkkua

      Usko ja todellisuus sekoittuu keskenään.
      Jos hieman lueskelee avoimin mielin Toyotan ongelmista ja vioista, niin ymmärtää että vähintäänkin yhtä paljonToyotassa on ongelmia. Ja tietenkin lisänä vielä ne kuuluisan surkeat ominaisuudet mitkä saa kaupan päälle.
      Toyotan pääjohtajakin taannoin tuli julki ja pyysi nöyrästi anteeksi ylimitoitettuja säästöjä jotka romahdutti Toyotan laadun. Niistä saamme nauttia takaisinkutsujen muodossa ja D4D:n ja bensakoneiden öljynsyönnin ilona.

    • tällä.tyylillä

      Toyotan kestävyyden salaisuus on huijaaminen, tietojen pimittäminen ja vikojen vähättely ja kieltäminen, sekä erinäinen selittely ja muiden (mm. käyttäjän ja jopa Volkswagenin käyttäjän) syyttely.
      Suurimmalla osalla Tojotisteista on ollut ongelmia Toyotansa kanssa. Tätä ei voi tietennkään myöntää, vaan kaikki viat systemaattisesti kielletään ankarasti. Kun Toyota ei aamulla lähdekään käyntiin, niin vika on Tojotistin mielestä naapurin Volkswagenissa. Ei siis kehdata myöntää, että Toyota on aika kehno auto. Kaikki mahdolliset vika- ym. tilastot, joissa Toyota ei pärjää, on maksettuja Tojotistin mielestä. Sama pätee autolehtien vertailuihinkin. Tojotistille kelpaa ainoastaan ne tilastot/vertailut, joissa Toyota pärjää ja sitä sitten mainostetaan muiden merkkien palstoilla.

      • Vinogradov

        Laadunvalvonta vaan on parempi kuin muilla, ei päästetä sutta myyntiin. Siinä se. Muut valovuoden jäljessä.


      • Hyvä_esimerkki

        tämäkin palstan trollipojun logiikasta. Pikkupojan juttuja eikä ole ihme että poju potkittiin amiksesta syksyllä 2 viikon jälkeen alisuorittamisen takia.


    • Milliwille

      Ainakin Japanissa valmistetut ovat selkeästi pienemmillä valmistustoleransseilla kuin eurooppalaiset autot. Siitä syystä laadun vaihtelu on vähäistä eikä nk. maanantaipäivän autoja juurikaan synny. Toinen merkittävä seikka on työstökoneiden toistotarkkuus,joka on huomattavasti parempi kuin euroopassa. Japanilaiset ovat olleet servotekniikassa kymmen vuotta edellä eurooppalaisia ja se näkyy työstökoneiden tarkkuuksissa ja toiminnassa.

      • Vinogradov

        Tuo työstökoneiden toistotarkkuus on asiaa. Sen näkee jopa kun vertaa koriosien sovituksia tai sisustan osia Toyotassa ja eurooppalaisissa premium-merkeissä. Ja tietysti etenkin moottorin ja vaihteiston sekä alustan osissa. Ei ole välyksiä eikä heittoja.


      • Velttoillen
        Vinogradov kirjoitti:

        Tuo työstökoneiden toistotarkkuus on asiaa. Sen näkee jopa kun vertaa koriosien sovituksia tai sisustan osia Toyotassa ja eurooppalaisissa premium-merkeissä. Ja tietysti etenkin moottorin ja vaihteiston sekä alustan osissa. Ei ole välyksiä eikä heittoja.

        En tiedä noista työstökoneiden tarkkuuksista mutta eipä siitä olisi paljon apua jos tojon rungon perusrakenne on löysempi kuin Autobahn-nopeuksille mitoitetuissa premiumeissa.
        Kun kori joustaa niin natinat alkavat kabiinissa ja alustan tarkkuus kärsii.


      • 8kahdeksas
        Velttoillen kirjoitti:

        En tiedä noista työstökoneiden tarkkuuksista mutta eipä siitä olisi paljon apua jos tojon rungon perusrakenne on löysempi kuin Autobahn-nopeuksille mitoitetuissa premiumeissa.
        Kun kori joustaa niin natinat alkavat kabiinissa ja alustan tarkkuus kärsii.

        Sinähän olet ajanu toyotalla, kun tiedät niin tarkkaan.


      • ihme_insinöörejä_täällä
        Velttoillen kirjoitti:

        En tiedä noista työstökoneiden tarkkuuksista mutta eipä siitä olisi paljon apua jos tojon rungon perusrakenne on löysempi kuin Autobahn-nopeuksille mitoitetuissa premiumeissa.
        Kun kori joustaa niin natinat alkavat kabiinissa ja alustan tarkkuus kärsii.

        Vai muka rungon perusrakenne, eipä taida runkoa olla kuin Hiluxissa, ei ainakaan henkilöautoissa. Kyllä ne on itsekantavia rakenteita olleet noin 50 vuotta.
        Mutta Toyotan rakenneratkaisut ovat kestävimpiä kuin joissakin muka sakupremiumeissa, eipä se Toyota olisi muuten legendaarisen kestävän maineessa ellei kori olisi suunniteltu rautaisella japanilaisella insinööritaidolla, sakuinssit ovat tippuneet kehityksestä kuin eno veneestä.


      • filosofianErot
        Vinogradov kirjoitti:

        Tuo työstökoneiden toistotarkkuus on asiaa. Sen näkee jopa kun vertaa koriosien sovituksia tai sisustan osia Toyotassa ja eurooppalaisissa premium-merkeissä. Ja tietysti etenkin moottorin ja vaihteiston sekä alustan osissa. Ei ole välyksiä eikä heittoja.

        Japanilaiset autot ja moottoripyörät ovat juurikin siitä kuuluisia ettei niitä ole kovin hyvin koneistettu ja viimeistelty. Sitä on oikeasti ihmetelty kautta aikojen, että kuinka ne toimivat noinkin hyvin noin huonosti viimeisteltynä.
        Japanilainen filosofiahan on se, että valmistetaan mahdollisimman kevyesti ja halvalla tuote tiettyyn segmenttiin ja eurooppalainen rakentaa mahdollisimman hyvän tuotteen samaan segmenttiin, siinä se todellinen ero joka näkyy viimeistelyssä ja rakenteiden tukevuudessa yms...


      • seSiitäTarkkuusesta

        No noista työstökoneista voi olla muutakin mieltä. Sveitsiläisiä kelloja ei työstetä japanilasilla työstökoneilla, vaan eurooppalaisilla.


      • Isot_toleranssit_tojossa
        Vinogradov kirjoitti:

        Tuo työstökoneiden toistotarkkuus on asiaa. Sen näkee jopa kun vertaa koriosien sovituksia tai sisustan osia Toyotassa ja eurooppalaisissa premium-merkeissä. Ja tietysti etenkin moottorin ja vaihteiston sekä alustan osissa. Ei ole välyksiä eikä heittoja.

        Ole luja uskossasi, faktaan kun tuollainen mielipide ei perustu.
        Tekniikan Maailman käyttötestihistorian suurimmat poikkeamat sylinterimitoissa on kyllä ollut juuri Toyotassa, tarkemmin Corolla Wagon 1,6 vvt-i. Siinä kaikki sylinterit olivat yläosiltaan soikeita, keskimmäiset eniten. 3-sylinterin soikeus oli 0,08mm ja sen sylinterin halkaisija kokonaisuudessaan 0,05mm yli tehtaan antaman maksimiarvon. Viime mainittu johti 0,14mm:n männänvälykseen, joka on jo hylkyrajalla. Toimivien männänrenkaiden ja lyhyiden öljynvaihtovälien ansiosta öljynlisäyksiä ei vielä tarvittu. Kernaasti voitte todeta asian numerosta TM12/2003.
        Mitä tulee korin osien sovituksiin, verratkaapa vaikka 2005-vuoden jälkeen valmistetun Golfin tai Passatin ovien, luukkujen ja sisustuksen panelien sovituksia minkä tahansa vastaavan Toyotan mallin sovituksiin ja toteatte saman minkä lukuisat testaajat ympäri maailman vertailuissaan, Volkswagenin sovitukset ovat tarkemmat ja viimeistely omaa luokkaansa. Esim. Avensiksen ovensaumojen raot on pitänyt jättää silminnähden suuremmiksi vähemmän jäykän korin takia. Vain aivan puusilmä tai uskonsa sokaisema ei tätä näe.


      • moottorikoneistaja
        Isot_toleranssit_tojossa kirjoitti:

        Ole luja uskossasi, faktaan kun tuollainen mielipide ei perustu.
        Tekniikan Maailman käyttötestihistorian suurimmat poikkeamat sylinterimitoissa on kyllä ollut juuri Toyotassa, tarkemmin Corolla Wagon 1,6 vvt-i. Siinä kaikki sylinterit olivat yläosiltaan soikeita, keskimmäiset eniten. 3-sylinterin soikeus oli 0,08mm ja sen sylinterin halkaisija kokonaisuudessaan 0,05mm yli tehtaan antaman maksimiarvon. Viime mainittu johti 0,14mm:n männänvälykseen, joka on jo hylkyrajalla. Toimivien männänrenkaiden ja lyhyiden öljynvaihtovälien ansiosta öljynlisäyksiä ei vielä tarvittu. Kernaasti voitte todeta asian numerosta TM12/2003.
        Mitä tulee korin osien sovituksiin, verratkaapa vaikka 2005-vuoden jälkeen valmistetun Golfin tai Passatin ovien, luukkujen ja sisustuksen panelien sovituksia minkä tahansa vastaavan Toyotan mallin sovituksiin ja toteatte saman minkä lukuisat testaajat ympäri maailman vertailuissaan, Volkswagenin sovitukset ovat tarkemmat ja viimeistely omaa luokkaansa. Esim. Avensiksen ovensaumojen raot on pitänyt jättää silminnähden suuremmiksi vähemmän jäykän korin takia. Vain aivan puusilmä tai uskonsa sokaisema ei tätä näe.

        No huhhuh!
        Sallitut soikeudet lähes merkistä riippumatta on luokkaa 0,01-0,02mm ja sylinterin välyksen korjausraja n. 0,15mm. Noin suurilla välyksillä alkaa olla huippuluokan männänrenkaatkin jo tiukilla. Ainakaan niille ei voi ennustaa pitkää käyttöikää.
        Jos kirjoittamasi pitää paikkansa, tojohan on ollut 60000km:n jälkeen jo lähes romiskunnossa tai peruskorjauksen tarpeessa. Kai siellä käyttötestin tekstissä tuotiin tämä seikka esille?


      • isot_toleranssit_tojossa
        moottorikoneistaja kirjoitti:

        No huhhuh!
        Sallitut soikeudet lähes merkistä riippumatta on luokkaa 0,01-0,02mm ja sylinterin välyksen korjausraja n. 0,15mm. Noin suurilla välyksillä alkaa olla huippuluokan männänrenkaatkin jo tiukilla. Ainakaan niille ei voi ennustaa pitkää käyttöikää.
        Jos kirjoittamasi pitää paikkansa, tojohan on ollut 60000km:n jälkeen jo lähes romiskunnossa tai peruskorjauksen tarpeessa. Kai siellä käyttötestin tekstissä tuotiin tämä seikka esille?

        Miksi ei pitäisi paikkaansa? Lähteen mainitsin kyllä. Kehen tässä luottaa jos ei Suomen tärkeimpään yleistekniseen julkaisuus, jolla oikeasti on resursseja tehdä käyttötestejä ja niitten päätteeksi purkaa moottorit ja mitata ne.
        Ennustetta kyseisen yksilön tulevasta käyttöiästä ei annettu, mutta ei ole vaikea arvata miksi ei. Toyota on ollut vuosikymmeniä Tekniikan Maailman tärkein rahoittaja. Toyotaa mainostetaan lehden sivuilla markkinaosuuteen suhteutettuna todella paljon, samoin palstatilaa se on saanut yksittäisistä automerkeistä eniten.


      • Katsokaapa
        Isot_toleranssit_tojossa kirjoitti:

        Ole luja uskossasi, faktaan kun tuollainen mielipide ei perustu.
        Tekniikan Maailman käyttötestihistorian suurimmat poikkeamat sylinterimitoissa on kyllä ollut juuri Toyotassa, tarkemmin Corolla Wagon 1,6 vvt-i. Siinä kaikki sylinterit olivat yläosiltaan soikeita, keskimmäiset eniten. 3-sylinterin soikeus oli 0,08mm ja sen sylinterin halkaisija kokonaisuudessaan 0,05mm yli tehtaan antaman maksimiarvon. Viime mainittu johti 0,14mm:n männänvälykseen, joka on jo hylkyrajalla. Toimivien männänrenkaiden ja lyhyiden öljynvaihtovälien ansiosta öljynlisäyksiä ei vielä tarvittu. Kernaasti voitte todeta asian numerosta TM12/2003.
        Mitä tulee korin osien sovituksiin, verratkaapa vaikka 2005-vuoden jälkeen valmistetun Golfin tai Passatin ovien, luukkujen ja sisustuksen panelien sovituksia minkä tahansa vastaavan Toyotan mallin sovituksiin ja toteatte saman minkä lukuisat testaajat ympäri maailman vertailuissaan, Volkswagenin sovitukset ovat tarkemmat ja viimeistely omaa luokkaansa. Esim. Avensiksen ovensaumojen raot on pitänyt jättää silminnähden suuremmiksi vähemmän jäykän korin takia. Vain aivan puusilmä tai uskonsa sokaisema ei tätä näe.

        Golfin etuovien alanurkkaa sen jälkeen kun sinne on ensin päässyt lunta ja sohjoa ja sitä on jäätyneenä yritetty avata. Tunnettu vika joka olisi voitu helposti estää suunnittelulla ja testaamisella. Ei Vw sellaista ehdi kun uusia malleja täytyy työntää keskentekoisina markkinoille. Tulokset on nähty jo niin moneen kertaan että luulisi palstatrollienkin viimein uskovan. Konsernilaadusta lisää Vagareenalta. Vielä olisi kevyttä parannettavaa.


      • Katsottu_on
        Katsokaapa kirjoitti:

        Golfin etuovien alanurkkaa sen jälkeen kun sinne on ensin päässyt lunta ja sohjoa ja sitä on jäätyneenä yritetty avata. Tunnettu vika joka olisi voitu helposti estää suunnittelulla ja testaamisella. Ei Vw sellaista ehdi kun uusia malleja täytyy työntää keskentekoisina markkinoille. Tulokset on nähty jo niin moneen kertaan että luulisi palstatrollienkin viimein uskovan. Konsernilaadusta lisää Vagareenalta. Vielä olisi kevyttä parannettavaa.

        Noin kävi Golf V:ssä, jonka esittelystä on aikaa jo 11 vuotta. Kaikki on korjattu takuuseen jopa 7 vuoden ikäisenä, kuten miniäni auto jos vain omistaja on viitsinyt suunsa asiasta avata huollossa.
        Tuo suunnittelun kukkanen ei poista sitä tosiasiaa, että Golfin korityön laatu ja toleranssit ovat omaa luokkaansa Toyotaan verrattuna.
        Mitä tulee uusien mallien tyntämiseen markkinoille, Golfista on menossa seitsemäs sukupolvi alkaen v. 1974, Corollasta samassa ajassa jo yhdeksäs. Että kummallako on ollut kiireempi työntää uutta mallia markkinoille?
        Vagarenan olemassaolo selittyy sillä, että Volkswagenien omistajat suhtautuvat autoihinsa pragmaattisemmin, eikä niin tunteella kuin Toyotien omistajat. Volkswagenien mahdollisia vikoja ja huonoja ominaisuuksia ei tarvitse epätoivon vimmalla yrittää salata, vaan niistä voidaan keskustella kiihkottomasti. Toyotan suomalaiset omistajat taas ovat Toyotan markkinointikoneiston laatumielikuvilla höynäyttämiä poloisia, jotka on onnistuttu valjastamaan osaksi tuota koneistoa. Siinä hengessä tämäkin palsta toimii.


      • Toyotakunniaan
        Katsottu_on kirjoitti:

        Noin kävi Golf V:ssä, jonka esittelystä on aikaa jo 11 vuotta. Kaikki on korjattu takuuseen jopa 7 vuoden ikäisenä, kuten miniäni auto jos vain omistaja on viitsinyt suunsa asiasta avata huollossa.
        Tuo suunnittelun kukkanen ei poista sitä tosiasiaa, että Golfin korityön laatu ja toleranssit ovat omaa luokkaansa Toyotaan verrattuna.
        Mitä tulee uusien mallien tyntämiseen markkinoille, Golfista on menossa seitsemäs sukupolvi alkaen v. 1974, Corollasta samassa ajassa jo yhdeksäs. Että kummallako on ollut kiireempi työntää uutta mallia markkinoille?
        Vagarenan olemassaolo selittyy sillä, että Volkswagenien omistajat suhtautuvat autoihinsa pragmaattisemmin, eikä niin tunteella kuin Toyotien omistajat. Volkswagenien mahdollisia vikoja ja huonoja ominaisuuksia ei tarvitse epätoivon vimmalla yrittää salata, vaan niistä voidaan keskustella kiihkottomasti. Toyotan suomalaiset omistajat taas ovat Toyotan markkinointikoneiston laatumielikuvilla höynäyttämiä poloisia, jotka on onnistuttu valjastamaan osaksi tuota koneistoa. Siinä hengessä tämäkin palsta toimii.

        Ei tuo ole ihan noinkaan. Sinä puhut mallisukupolvista, mutta tärkeämpää onkin se, että VW tuo myyntiin eri moottori -ja vaihteistoyhdistelmiä valtavan variaation testaamatta niitä perusteellisesti. Toyota toimii toisin, moottorivaihtoehtoja ja laatikoita paljon vähemmän valittavina ja samoin varusteita, mutta kaikki testattuja.
        Ja Toyotan laatu ei ole maahantuojan satuilua eikä mukamielikuvaa niinkuin vaikka Vw:lla, vaan vankkaa tilastofaktaa esim. katsastustilastoissa.


      • Mulla_Rolex
        seSiitäTarkkuusesta kirjoitti:

        No noista työstökoneista voi olla muutakin mieltä. Sveitsiläisiä kelloja ei työstetä japanilasilla työstökoneilla, vaan eurooppalaisilla.

        jonka valmistaminen kestää kuulemma vuoden päivät. Upea kellohan se on, sisäpuoleltakin. Kymmenen vuoden välein siihen tosin joutuu teettämään 500€ puhdistus- ja perushuollon eikä kello ole edes tarkka. Heittää vuorokaudessa 10-15 sekuntia. Mutta hieno se silti on eikä ihan kaikkein köyhimmälle tarkoitettu.


    • etsiväedelleen

      Tuolla myyntipalstoilla on myynnissä paljon Toyotia, tekstin mukaan ikiliikkujia. Kun lukee tekstin loppuun niin sieltähän selviää että moottori on vaihdettu 220tkm kohdalla, tai viime huollossa tehty täydellinen kansiremontti. Siis rikkihän se on mennyt vai vaihdellaanko niihin osia vain huvin vuoksi,,,?

      • hajoo.idioottivarmasti

        Nettiautossa oli vähän aikaa sitten myynnissä diesel-Avennis, edellistä korimallia. Ilmoituksessa luki että "idiootti varmalla tekniikalla". No ilmoituksen lopussa kuitenkin luki että "kansi remontti tehty(tyyppi vika)". Idioottivarmaa oli ainakin se, että moottoria joutuu vähän väliä rassaamaan kalliilla kädellä


    • 8kahdeksas

      Serkkupojalla vuosimallia -98 corolla ajettu yli 400000km ei muuta kun laturi meni tänäsyksynä

      • MennytOnAika

        voi noita menneitä aikoja, vain muisto jää kun auto vaihtuu tuoreempaan.


    • uskoOnSitkeässä

      Ainoa Toyotan salaisuus on se kuinka se on saanut tuollaisen maineen säilymään, vaikka viimeisen15-20 vuoden ajan ne on olleet melkoista kuraa vikoineen ja ongelmineen.

      • Suunnan.näyttäjä

        Ei se ole Toyotan salaisuus vaan vikavaagenin paniikinomainen harhakuvitelma. Toyotan luotettavuus on edelleenkin saksalaislehdenkin (AutoBild) teettämän tutkimuksen mukaan jo neljä vuotta peräkkäin ollut paras. Kai se on väärin tutkittu!
        Vai huijaako lehti kun on saksalainen?


    • Uskokaa_huviksenne

      että 90% palstan negatiivisista viesteistä tulee yksinäisen räkänokkatrollin eli Toyota trollipojun koneelta jostain Porin-Rauman akselilta. Samaa paskaa aamusta iltaan ilman mitään rajaa juttujen ja linkkien tasossa. Pojulla kaikki tieto perustuu netistä saatuun materiaaliin sitä oman pikkupojan mielikuvituksella tulkiten, kuitenkin aina negatiivisesti Toyotan ollessa kyseessä.

      • hanko-utsjoki

        Sä se jaksat tuotaa paskaa selittää päivästä toiseen. Sut tunnistaa kyllä joka viestistä kun jauhat vaan yh-äipästäsi ja oksennuksestasi ja kaikesta mikä ei millään tavalla liity ketjun aloitukseen.


      • Karhumäki-Äänislinna

        On kumma tyyppi tämä, joka keuhkoaa Raisusta, sossusta, amiksesta ja yh-äipästä. Mitäpä pyörii päässä?
        Minusta täällä joko keskustellaan asiasta tai sitten mennään ihan täysin sinne huumoripuolelle, mutta tuollainen jauhanta on vain ja yksinomaan typerää.


      • Pori-Rauma
        Karhumäki-Äänislinna kirjoitti:

        On kumma tyyppi tämä, joka keuhkoaa Raisusta, sossusta, amiksesta ja yh-äipästä. Mitäpä pyörii päässä?
        Minusta täällä joko keskustellaan asiasta tai sitten mennään ihan täysin sinne huumoripuolelle, mutta tuollainen jauhanta on vain ja yksinomaan typerää.

        akseli viestistäsi unohtui. Sinut on poju vaan profiloitu juuri tuollaiseksi nykyajan alisuorittajaksi mutta kuitenkin jonkintasoinen AdHd vaivaa mikäli ei ole sitten vakavampaa skitsofreniaa. En sitäkään ihmettelisi. Huumori on aina hyvä asia mutta missä sinun huumorisi on? Tai voihan se olla ettei aikuinen ymmärrä räkänokkien huumoria, ainakaan sinun tasoistasi. Meille aikuisille se ei ole huumoria ollenkaan.


    • kyllin_se_siitä

      Tojotan kestävyyden salaisuus piilee omisrtajan lujassa uskossa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • kuljertjaja

      Omisrtaja kyllä tietää.

      • kyllin_se_siitä

        ..., että usko on luja. Niinkö?


    • 8kahdeksas

      Kyllä se on uskottava, että varma pelise se on, ei sen kanssa ole ongelmia.

      • kyllin_se_siitä

        Arvasinhan. Ole edelleen uskossasi luja!!!!!!!!!!!!!!!


    • at171

      Toyota toimii ja kestää suht pitkään aikaa ja ajoa vähin murhein ja pienin kustannuksin. Itsellä 1988 Carina alkaa olla jo ajoltaan löysä ja vedoltaan väsynyt. Perheessä uudesta asti ollut ja nyt minulla 8 vuotta käytössä: Ei kertaakaan laakista ole leimaan saanut vaan joka vuosi saanut korjauttaa 200-500 eurolla.

      • 8kahdeksas

        Puhutko sinä varmasti totta? Onko siinä mitään järkeä siinä hommassa, sen auton arvo ei ole 500 euroa. Ja sinä korjuutat sitä jokavuosi 200-500 euron edestä.


      • porintienmotelli

        Niinpä..eiks se jo ois kantsinu kaarina aikaa sit myydä ranjial tai vastaavaan mitkä vievät afri..kehitysmaiden villilään.Toisaalta..mitä ehjää viidelsataa sais Suomessa?Oman kun tuntee ja siihen tekn.i luottaa kai on fiksua ajaa loppuun vaikka näistä maksettaiskiin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe