Pääsitkö eläkkeelle vai jouduitko.

eläke-ukko

Asian voi ymmärtää useammalla tavalla. Tarkoitan kuitenkin sitä ,joka syntyy tunteesta eläkkeellä ollessa.
Onko eläkkeellä olo vastannut niitä odotuksia joita oli mielessäsi. Työtä raskasta raataessa.
Jotain eläkkeellä olosta varmaan kuitenkin kertoo se, että monet tahtovat vielä käydä tekemässä ns. lomituksia.
Johtuuko se eläkkeen pienuudesta, vai siitä ,että kaikki sosiaalinen kanssa käyminen on tapahtunut työkavereiden kautta.

38

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teevee osaa vastata.
      Kysypä häneltä.

      Älä koskaan kirjoita omia toiveitasi/vihaasi/haukkiujasi aloitukseen jossa kysyt!!
      Jos noin teet, on aloituksesi kuin lapsellinen tekele.

      H.

      • .../haukkujasi...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        .../haukkujasi...

        H.

        Eli otsikko.
        Sitten minä jouduin/pääsin.
        Saa lisätä oliko kivaa, kunhan ei ala jaarittelemaan turhuuksia.
        Niitä on täällä jaariteltu jo tuhansissa aloituksissa.
        Palsta kun on 60

        H.


      • 5682
        hunksz kirjoitti:

        Eli otsikko.
        Sitten minä jouduin/pääsin.
        Saa lisätä oliko kivaa, kunhan ei ala jaarittelemaan turhuuksia.
        Niitä on täällä jaariteltu jo tuhansissa aloituksissa.
        Palsta kun on 60

        H.

        Siinä puhuu turhuuksien jaarittelun pääjakelija.


    • OlenJaEnOle

      Eipä ole kauan kun tämä asia on käsitelty teidän itsenne toimesta juurta myöden. Taisin itsekin tehdä jonkun pikavastauksen ja avauksen yhteenvedoksi muodostui: kaikki ketkä olivat eläkkeellä, olivat päässeet päämääräänsä jollakin tavalla.
      Tyytyväisyyttä ei löytynyt keneltäkään. Vastauksissa loisti rivien välissä suomalainen melankolia ja negatiivisuus.

      • "OlenJaEnOle"

        Totta kirjoitat.
        Olen aina ilahtuneena seurannut kanssa-kansalaisieni kirjoituksia ja
        ajatuksia aiheesta.
        Kanta-Suomalaisuun on ja pysyy voimissaan.
        Kanta-Suomalaisuuteen ei koskaan ole kuulunut tyytyväisyys.

        H.


    • nuormieli

      Pääsin ja "jouduin" johtuen yt:neuvotteluista ja me jotka olimme eläkeiässä lähdimme, jos tilanne olisi ollut valoisampi olisin ehkä jatkanut vielä muutaman vuoden, tein nuoremmille tilaa.
      Sosiaalinen elämä on kyl vilkasta, joskus tuntuu et liiankin, nytkin on taas jo kiire ja vasta illansuussa tuun kurkkimaan tänne.

      • "nuormieli"

        Miksi tuo lörpötys nuorten tilasta?
        Ei siitä kysytty mitään.

        H.


      • nuormieli
        hunksz kirjoitti:

        "nuormieli"

        Miksi tuo lörpötys nuorten tilasta?
        Ei siitä kysytty mitään.

        H.

        Miten niin "lörpötys" tein nuorille tilaa, fiksuja nuoria joilla työura vasta alussa.


      • hunksz kirjoitti:

        "nuormieli"

        Miksi tuo lörpötys nuorten tilasta?
        Ei siitä kysytty mitään.

        H.

        Alussa oli vieroitusoireita, kuten monella muullakin. Sitten alkoi sujumaan.


      • mielikki.neito kirjoitti:

        Alussa oli vieroitusoireita, kuten monella muullakin. Sitten alkoi sujumaan.

        Piti myös kirjoittaa että et lörpöttele. Hän kieltää jaarittelemasta ;)


    • Työnteko eläkkeellä ei välttämättä johdu eläkkeen pienuudesta, verottaja osaa kyllä rangaista silloinkin.
      Ei se myöskään siitä, että kaikki sosiaalinen kanssakäyminen tapahtuu työkavereiden kanssa, työ sinänsä voi olla palkitsevaa ja varsinkin jos on mahdollisuus valita mitä tekee ja milloin ja miten pitkissä jaksoissa, se voi houkutella. Joku voi yksinkertaisesti tykätä työstään, ettei malttaisi lopettaa ja jos terveys mahdollistaa jatkamisen, niin mikä ettei.
      Pääsen kun aika on.

    • Psykoterapeutitar

      Olen eläkkeellä, eläkeläinen! Työnteosta, mitä ehkä joskus tein, en enää muista mitään edes tehneeni.
      Uutta vaan kehiin ja nauttimaan elämästä!

      • ammmattai

        siis mikä työsi oli?


      • Psykoterapeutitar

        Kaupungin piika, jos siis oli sitäkään :-O


    • att2

      Lopetin työt 58 vuotiaana omasta tahdosta. Otin eläkkeen 61 vuotiaana (pieni) tosin tulee muut.

      Työni oli helppoa ja melko vapaata.

      Nyt ei aika tahdo riittää, on puutarhan hoitoa juuri peittelin veistokset (marmoria) kasvihuonetta pitää hoitaa. Maailman pörssien seuranta ja sijoitukset.

      • ainaainaaina

        millä elelit siinä välillä?


      • att2

        Vuokra tuloilla ja vaimoni sairaskorvauksella otin myös lainaa hoidin vaimoni hautaan (syöpä).


    • 22h

      Tuurin tynkää joutumisessa?
      Olin 52v kun sairastelujaksojeni lomassa kelan ihminen kehoitti hakemaan työkyvyttömyyseläkettä. Myönteinen päätös tuli muutamassa kuukaudessa.
      Sairaseläkkeeni on merkittävästi suurempi kuin työeläkkeeni olisi ollut.
      En tiedä onko lopputuloksessa eroa koska nytkin kela täydentää eläkettäni siten, että saan käteen kuukaudessa nyt yli 900€.
      22 tuntia viikossa kassalla viivakoodeja vedellen ei ole kovin antoisaa työnä mutta alkuun kaipasin niitäkin ihmiskontakteja.
      Olen nyt elellyt 15 vuotta tavallista eläkeläisen elämää.
      Ainoa sairaudestani muistuttava seikka ovat kuukauden välein otettavat verikokeet.

      • ampiainew

        jo on. ei minua ainakaan koskaan ole kukaan kehottanut kelasta eikä muualatakaan hakemaan sairaseläkettä. ja että vielä noin pikkuongelma että et tunne siitä mitään enää kuin verikokeett.


      • 22h

        Kelan aktiivisuuteen lienee vaikuttanut se, että viimeisen työvuoteni ajan jouduin käyttämään sytostaatit pistoksina ja niillä oli hyvin voimakkaat sivuvaikutukset. Korkea kuumeilu 38,5 ja sietämättömät nivelkivut.
        "Pikkuongelma" on parantamaton verisyöpä jonka kanssa elän jo laina-aikaa koska paras eliniän ennuste oli 12 vuotta. Lyhyin oli 3 vuotta.
        Olen todella hyvilläni kunnostani jonka ainoa oire on tavallista helpompi hengästyminen.
        Kuntoilen, käyn kerhoissa, matkustelen yms. tavallista.


    • eppu2

      Alkuperäinen eläkeikäni oli 57v. Sitten tuli nostoa 61v 10kk, joten siinä iässä pääsin. Tosin ennen sitä pidin 1v. vuorotteluvapaata, silloin sitä vielä sai niin paljon.
      Nautin joka hetkestä ja varsinkin siitä, kun ei ole kiire minnekään.
      Rahat riittää ja terveys aika hyvä.
      Tulevaisuudestahan ei tiedä. Kaikki voi elämässä muuttua yhdessä hetkessä. Muttei pidä myöskään ruveta märehtimään asioilla, joita ei kenties koskaan tapahdu.

    • Lienen joutunut?
      Ensin työttömyysjaksojen jälkeen pitkäaikaistyöttömäksi josta säädetyn ajan kuluttua työttömyyseläkkeelle 6-kymppisenä. Eläkemuodon muuttumista työttömyyseläkkeestä työeläkkeeksi 65:na en huomannut. Eläke pysyi yhtä pienenä.

    • ent.siivoojaparka

      Käytin hyväkseni kolmatta vaihtoehtoa, elikkä jäin eläkkeelle.
      Päässyt olisin jo vuosia aikaisemmin, joutunut olisin vuotta myöhemmin.
      Olen yrittänyt (ja hyvin onnistunutkin) pitää sen varan, että jos sattuisi tulemaan pahoja vieroitusoireita, niin kotona olisi aina ammattiani vastaavaa tekemistä. Ei ole vielä tullut sellaista oloa.

      • älä.stressaakaan

        ..että siivoilet sitten kotona kolmen vuoden välein jos silloinkaan?


      • ent.siivoojaparka
        älä.stressaakaan kirjoitti:

        ..että siivoilet sitten kotona kolmen vuoden välein jos silloinkaan?

        No ihan siinä ja siinä.
        Nyt olen suunnitellut, että jos vähän siivoaisi jouluksi, kun tulee kuulemma vävykokelaskin tänne käymään. Suunnitteluasteella vielä.
        Kai minä alan olla maankuulu sottaisuudestani. Yksi, joka käväisi kylässä sanoi, että on täällä joskus nähty pahempaakin, kun sanoin, että tällä nyt ei ole ihan siistit kunnossa, mutta älä siitä välitä.


    • Skånepåg

      Olisin päässyt pari vuotta sitten, ensi helmikuussa joudun.- Next stop soppajono ???

    • Smileen

      Parin vuoden päästä joudun eläkkeelle, - en siis pääse. Ikäni olen työskennellyt itsenäisessä asiakaspalvelutehtävissä. Vaikea pistää suu kiinni kun kello käy.
      Kai mä jatkan samaa höpöttämistä hoitokotiin asti. Ei toi kela tai valtio mua eläkkeillä
      niin paljon palkitse että Miamista rantatonttia vois katsella.

    • PalomaNonSeq

      No jos ei merenrantatonttia niin ehkä sitten sieltä Evergladesin puolelta?Siellä on suonsilmäkkeitä ja kanaaleja ja on järvikin keskellä Evergladesia. Saa ilmaiseksi omat kotieläimetkin joita voi ruokkia mutta ei kauheesti taputella.

      • PalomaNonSeq

        @Smileen,ed. kommentti oli tarkoitettu sinulle, mutta kun kone lemppasi välillä pihalle niin se ei sitten osunutkaan vastaukseksi kommenttiisi.


      • ent.siivoojaparka

        Sinne ei paljon kannata ongelle mennä.
        Opas ärsytti alligaattoreita siellä kepin kanssa, niin kyllä ne rusahutti kepin poikki aika sähäkkään.


    • Minulle tarjottiin mahdollisuutta jäädä eläkkeelle n. 6 kk ennen varsinaisen eläkeajan alkua, eli siis kouluvuoden alusta. Kiitin ja otin vastaan. Meillä oli lasten kanssa kovat keskustelut kun jäin aikanaan puoliaikasairaseläkkeelle, koska tiesin sen vaikuttavan eläkkeeni suuruuteen ja minulla oikeesti ei olisi ollut varaa tehdä niin, mutta lapset kiristivät ja sanoivat että he haluavat mieluummin köyhän ja terveen mummon lapsilleen kuin haudan jolle viedään kukkia ja kynttilöitä kaksi kertaa vuodessa.

      Tähän saakka (olen ollut nyt eläkkeellä kolmisen vuotta) ei ole ilmaantunut ongelmia ja olen todella nauttinut siitä kaikki aikani on minun itse päätettävissä.Eilen illalla yllätin tosin itseni ja lutusenikin (ei yhtään laittanut hanttiin) idealla että jos menisin kerran viikossa tai silleen jotain harrastamaan tai jollekin kurssille. Tuntuu siltä että kaipaan enemmän sosiaalista elämää, enemmän aikuiskontakteja. Nyt olenkin selaillut paikallisten järjestöjen nettisivuja ja katsellut tarjontaa....mutta ei, bingot ja kahvikekkerit ei ole minun kuppi teetä ;)

      • 22h

        Neljä aivohalvaustani olivat jo riittävä järkytys ja lopullisen niitin iski puolen vuoden tutkimusten jälkeen diagnoosi parantamattomasta verisyövästä.
        Tulevaisuus ei näyttänyt lupaavalta ja ensimmäisen vuoden piikitysten sivuvaikutukset täydensivät tunnelman.
        Samaan aikaa mieheni PSA lukema varoitteli eturauhasen syövästä mutta se sentään osoittautui vääräksi hälytykseksi.

        Nämä viimeiset 14 vuotta ovat olleet hyviä ajatellen elämän laatua. Pienellä eläkkeelläni ei ole merkitystä koska emme koskaan laskeneet mitään minun tulojeni varaan.

        Kotona ollessani viikon runko muodostuu maanatain vesijumpasta ja -juoksusta, tiistain kutomis- ja skartelukerhosta, keskiviikkona tunnin aamulenkki, torstaina eläkekerhon tilaisuus, perjantaina aamulenkki, lauantai ja sunnuntai ovat kokonaisuudessaan perhe-elämää.

        Viime talvelle varattu kiertomatka peruuntui. Toukokuun olimme Espanjassa, heinäkuussa viikko Frankfurtissa, syyskuu Espanjassa, lokakuussa risteily Välimerellä ja nyt huomenna lähdemme viikoksi Berliinin joulutoreille. Itse kaupungin torit olemme käyneet läpi aikaisemmin mutta Spandau on käymättä.
        Pieniä ostostarpeitakin on kertynyt syksyn mittaan.

        Olisin joka tapauksessa lopettanut töissä käymisen etuajassa. Ikävää vain, että se tapahtui kuvaamallani tavalla.
        Terveet, olkaa onnellisia terveydestänne"


      • 22h kirjoitti:

        Neljä aivohalvaustani olivat jo riittävä järkytys ja lopullisen niitin iski puolen vuoden tutkimusten jälkeen diagnoosi parantamattomasta verisyövästä.
        Tulevaisuus ei näyttänyt lupaavalta ja ensimmäisen vuoden piikitysten sivuvaikutukset täydensivät tunnelman.
        Samaan aikaa mieheni PSA lukema varoitteli eturauhasen syövästä mutta se sentään osoittautui vääräksi hälytykseksi.

        Nämä viimeiset 14 vuotta ovat olleet hyviä ajatellen elämän laatua. Pienellä eläkkeelläni ei ole merkitystä koska emme koskaan laskeneet mitään minun tulojeni varaan.

        Kotona ollessani viikon runko muodostuu maanatain vesijumpasta ja -juoksusta, tiistain kutomis- ja skartelukerhosta, keskiviikkona tunnin aamulenkki, torstaina eläkekerhon tilaisuus, perjantaina aamulenkki, lauantai ja sunnuntai ovat kokonaisuudessaan perhe-elämää.

        Viime talvelle varattu kiertomatka peruuntui. Toukokuun olimme Espanjassa, heinäkuussa viikko Frankfurtissa, syyskuu Espanjassa, lokakuussa risteily Välimerellä ja nyt huomenna lähdemme viikoksi Berliinin joulutoreille. Itse kaupungin torit olemme käyneet läpi aikaisemmin mutta Spandau on käymättä.
        Pieniä ostostarpeitakin on kertynyt syksyn mittaan.

        Olisin joka tapauksessa lopettanut töissä käymisen etuajassa. Ikävää vain, että se tapahtui kuvaamallani tavalla.
        Terveet, olkaa onnellisia terveydestänne"

        @22h, mä nostan kyllä myssyäni sinulle kun jaksat olla noin aktiivinen ja matkustella ja käydä lenkillä noinkin ilkeen sairauden kaa. Minua ihan alkoi hävettää oma saamattomuuteni.


      • naisihminen2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        @22h, mä nostan kyllä myssyäni sinulle kun jaksat olla noin aktiivinen ja matkustella ja käydä lenkillä noinkin ilkeen sairauden kaa. Minua ihan alkoi hävettää oma saamattomuuteni.

        Ihan hyvä noin. Miehensä kanssa reissaavat paljon ja siitä kyllä mies usein muistaa kertoakin täällä, ei sen puoleen.
        Hyvä elämä vaimolla ja myös ukollansakin, sairauksista huolimatta.


      • staka

        Äskettäin sain tietää että eläkkeellä oleva ystäväni on saanut laajan aivoinfarktin. Jännityksellä kuulen mitä tuleman pitää, toivottavasti kaikki toivo ei ole mennyt. Sama voi tapahtua kenelle tahansa, esimerkiksi minulle vaikka ensi yönä. Tämä ystäväni asuu Varsinais-Suomessa, sen verran kaukana että en tiedä nykytilannetta, pidän tietysti toivoa yllä. Nimmarin 22h selviytymistä ja aktiivisuutta ihailen.
        Jäin eläkkeelle "täysi-ikäisenä". En ole enää suuremmin yhteydessä viimeisimpään työpaikkaani vaikka viihdyinkin siellä vuositolkulla. Eläkkeelle siis pääsin, en joutunut. Teen nykyisin juuri sitä mikä huvittaa ja nautin olostani. Aika usein se tarkoittaa että en suuremmin "tee" mitään, kunhan teeskentelen ;-)).
        Tärkeintä lie ettei kukaan jää istumaan persielleen (niin kuin sanonta kuuluu) vaan pitää yllä liikettä, mitä vaan, mahdollisuuksiensa mukaan. Liike on lääke!


    • eläke-ukko

      Näyttää siltä, että aika moni nauttii eläkkeelle pääsemisestään. Itse todella jouduin tapaturman takia eläkkeelle. Alkuvaikeuksien jälkeen , ja oikean eläkeiän koittaessa moni asia on niin kuin aikoinani olin sen ajatellut olevan.
      Kiitän teitä mielenkiinnosta asian suhteen.
      Hyvää loppuvuotta teille kaikille. tev. eläkeukko

    • Minä.vaivanen.oon.mato

      Pääsin eläkkeelle. Olen elämässäni tehnyt lukuisia erilaisia töitä, vaikka yksi varsinainen pääammatti olikin. Jalat hajosivat töissä. Satutin itseni monta kertaa.

      Kun viimeisimmän kerran jouduin vuoden sairauslomalle, minusta sen jälkeen tuli pitkäaikaistyötön. Kun tiesin, etten enää ollut työkuntoinen, oli tämä työttömyysaika stressaavaa. Aina täytettävä lappusia ja haettava maksusitoumuksia milloin mihinkin. Nyt eläkkeellä maksan kaiken itse, en saa pienten eläkkeideni lisäksi muita tukia kuin asumistuen.

      Loppuvaiheessa työttömyyttä tein vielä paria lyhytaikaista työtä jota sain, ihan silkkaa tahtoani osoittaa yhteiskunnalle, että minähän yritän! Jouduin työttömyyskoulutukseen, väsyneenä siellä sairastuen vakavasti lisää. Lapsuuden aikainen epilepsia nimittäin uusiutui ja sen jälkeen lääkitys on loppuelämän kestävä.

      Tämän jälkeen aloin hakea eläkkeelle pääsyä ja lopulta pääsinkin. Rahallisesti köyhäähän elämä on. Olen ollut eri tavoin sairas ihan pikkulapsesta alkaen, joten sellaiseksi, huonon ennusteen rääpäleeksi, olen elämässä kuitenkin kohtuudella sinnitellyt.

      Jalat väsyvät ja kuluvat ja pian aion tutustua kauppojen ruokien kotiinkuljetuksiin. Posti tuo jo isoimmat pakettini kotiin. Köyhyyttäni satsasin nimittäin juuri Anttilan isoon, muoviseen joulukuuseen. Siinähän on, vaikken enää koskaan kävelisi. Asiat pitää ajatella etukäteen. Bussipysäkille nimittäin on hiukan matkaa, eikä kerrostalossamme ole hissiä. Vetokärry ja kyynärsauva kavereina olen asioitani hoidellut. En saa apua taksikuljetuksissa, tarvittaessa, eli hyvin väsyneenä ,kuljen niillä ihan omaan ja joskus vierailupaikkojen ystävällisten ihmisten laskuun.

      Olen myös löytänyt Linctus-nimisen hämeenlinnalaisen postimyyntifirman, joka myy erilaisia sairaanhoidollisia tarvikkeita ja esim. kaksi nousutukea sängystä (käsivoimin punnertaen) on ollut hyvä sijoitus. Kylppärissä itselläni on jo kahvoja ja ehdottomasti suosittelen tällaisia muillekin huonojalkaisille, huonopolvisille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe