Akkujen siirto

Akkujensiirto

Veneeni on kallellaan vasemmalle, 3 akkua sijaitsee vasemmalla puolella salongin sohvan alla. Ajattelin siirtää akut toiselle puolelle sohvan alle. Johdatuksen ajattelin vetää pilssin kautta. Johtojen pituus lisääntyy siis jopa 2 m. Mitä pitäisi huomioida,onko järkeä?

11

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa varmaan testata ensin vastaavilla painoilla. Johtojen poikkipinta-alan mitoitukseen kannattaa perehtyä. Starttiakku kannattaa jättää sinne, missä on lyhyimmät johdot. Eipä siinä muuten ongelmia ole, kunhan saa johdot vedettyä kätevästi.

    • fgfgfg33

      Yksi idea on laittaa uusi 2 metrin kaapeli olemassa olevan perään ja vetää se reilusti paksummalla johdolla kuin alkuperäinen. Silloin vastus ja jännitehäviö lisäänny rajusti. Ja niinkuin Bossu totesi, niin starttiakussa kaapeli on olennainen, ei niinkään muissa.

      Tuossa laskuri, jolla voi arvioida jännitehäviötä
      http://www.rensu.net/index.php?valikko=elektroniikka&sivu=johtolaskuri

    • 10-14

      Seurauksena saattaa olla, että sen jälkeen vene on kallellaan oikealle. Duoda duoda... Onnistuisiko tällainen kokeilu: punnitse ne akut ja sijoita sen jälkeen mahdollisimman samanpainoinen jööti, vaikkapa vesikanistereita, sinne suunnittelemaasi sijoituspaikkaan. Jos vene oikenee suoraksi, niin sitten tapahtuisi tuo alussa epäilemäni. Vähentämällä vastapainoa voit testailla, miten saavuttaisit parhaan balanssin. Tai tietysti vastaavasti lisäämällä, jos vene ei oikene (ota tulosta arvioidessasi huomioon vasemman sivun keveneminen akkujen siirtyessä).

      • muitakinsyitä

        Ehdottamiasi kokeiluja ei tietenkään voi tehdä, ellei vene ole vedessä.
        Akkujen punnitseminen ei ole tarpeen, jos tiedetään akun merkki ja tyyppi. Painojen pitäisi löytä akkuvalmistajien sivuilta.

        Veneen kellunta-asentoon voi vaikuttaa moni muukin asia kuin akkujen paino. Pitäisi olla varmuus siitä, että rikaus oli tehty oikein (ylävantit kiristetty symmetrisesti niin, että etäisyys topista rustiin oli kummallakin puolella täsmälleen sama). Periaatteessa kölikin voi olla syyllinen, jos veneellä on kolhittu kivikossa.
        Vesi- tai polttoainetankkien sijoitus ja niiden täyttöaste voi vaikuttaa. Ehkä kannattaisi harkita ylimääräisen vesitankin asennusta punkan alle, jos kallistuman syy ei ole ilmeinen ja ongelma on ollut koko ajan?
        Tietysti painavien varusteiden sijoituskin vaikuttaa (onko esim. akkua painavampi vara-ankkuri ketjuineen sijoitettu laidalle? oliko jollan perämoottori takakaiteessa keskellä tai laidassa? jne).
        Jos kysymyksessä on vakiomallinen tuotantovene, onko sisarveneissä saman kokoiset akut samassa paikassa sohvan alla? Onko niissäkin sama kallistuma?

        En ensimmäiseksi rupeaisi laminoimaan uusia akkulaatikoita ja asentamaan paksuja kaapeleita akkujen siirtämiseksi. Akuthan tulee asentaa niin, etteivät ne pääse liikkumaan veneen törmätessä tai kaatuessa. Akkutilaan tulisi järjestää tuuletuskin, jos kysymys on tavallisista lyijyakuista. Aikaisemmin jo kerrottiinkin, että starttiakkujen tulisi olla mahdollismman lähellä moottoria. Siksi akkujen siirtäminen veneen laidalta toiselle ei ole aivan pikkujuttu.
        Kellunta-asentoa olisi kannattanut selvitellä jo ennen veneen telakointia. Sitä olisi voinut kokeilla vaikkapa vesi- tai pa-kanistereiden siirtelyllä yms.


      • fgfgfgfg33

        >>En ensimmäiseksi rupeaisi laminoimaan uusia akkulaatikoita ja asentamaan paksuja kaapeleita akkujen siirtämiseksi.

        En minäkään. Ihan ensimmäisen nostaisin ne akut siihen toisen puolen sohvan päälle ja katsoisin miten kelluu sen jälkeen. :)
        Akkujen alle laittaisin muovia, niin ettei akkuhappo vahingossakaan pääse turmelemaan mitään.


    • Joakim1

      Miten paljon vene on kallellaan? Mitä haittaa siitä koet olevan? Aika moni venemalli on hiukan kallellaan ja asiaan tietysti vaikuttaa myös tankkien täyttöaste ja varusteiden sijoittelu, mutta harvempi kokee sitä mitenkään ongelmalliseksi.

      Miten paljon akut painavat ja kuinka paljon ne siirtyvät? Tavalliset lyijyakut painavat n. 0.3 kg/Ah. Sitten kun vielä kerrot venemallin tai ainakin jotain tietoja veneestä on helppo laskea paljonko vene kallistuu akkujen siirrolla.

    • hullujenhuone

      älä nyt jumankekka ala vesikanestereilla tasapainottamaan venettä, kaikkea sitä kuulee. Lyijy ei paljon maksa.

      • eihulluutta

        Ymmärsit kai väärin, "jumankekka". Vesikanistereiden avulla voi selvittää miten isoilla ja mihin kohtiin sijoitetuilla painoilla veneen kellunta-asento saadaan optimaaliseksi.

        Eräissä moderneissa leveärunkoissa veneissä on juomavesitankki kummallakin laidalla ja niitä voi käyttää painotankkeina siirtämällä vettä sähköpumpulla säiliöstä toiseen.
        Harmi, ettei keskustelun avauksessa annettu tietoa kysymyksessä olevan veneen mitoista tai tyypistä eikä kalllistuman asteista. Keskikokoinen matkavene ei juurikaan kallistu normaalikokoisen henkilön painosta, pikkuvene kallistuu vaikkapa lapsen kannella kävelystä. Akkujakin on monen painoisia.

        Pikkuveneessä, jossa kelluma-asennon korjaukseen riittää vaikkapa 20 kg, voi tietysti ajatella 20 litran juomavesitankin sijoittamista punkan alle - jos sen on havainnut riittäväksi lisäpainoksi. Eikö retkillä ole syytä olla varasäiliö mukana?
        Vesi on halvempaa ja helpommin siirreltävää kuin lyijy.
        Monissa veneissä on kallistusmittari. Siitä voi olla apua ei pelkästään purjehtiessa vaan myös venettä lastatessa.


    • Vastaan_ja_kysyn

      Aloittajan kuvaus sopii varsin hyvin omaan noin 32 jalan veneeseemme, joka myös on hiukan vasemmalle kallellaan, valitettavasti. Paapuurissa salongin sohvan alla on kaksi 100 Ah:n hupiakkua starttiakun lisäksi, ja niillä painoa noin 2 x 30 kg. Ne voisi melko helposti sijoittaa styrpuurin puolelle.

      Teimme aikoinaan yksinkertaisen koejärjestelyn seuraavasti. Tyynessä säässä noin 60 kg painoinen henkilö asettui paapuurin sohvalle akkujen päälle. Tämän jälkeen hän siirtyi styyrpuurin sohvalle. Kallistusmittarin perusteella tällainen kahden akun painoa vastannut siirto toiselle puolelle ei oikaissut venettä, muutos oli itse asiassa odotettua selvästi vähäisempi. Lisäksi akkujen siirron seurauksena styyrpuurin sohvan alle sijoitetut esineet olisi pitänyt sijoittaa jonnekin muualle. Koska sinne on säilötty melko raskaitakin varusteita, akkujen siirrolla saavutettu tasapainotus olisi entisestään supistunut.

      Tämän kokemuksen perusteella en itse ryhtyisi akkuja siirtämään. Sen sijaan esitän itseäni viisaammille kolme kysymystä, jotka todennäköisesti hyödyttävät myös keskustelun aloittajaa. Tarkastelukulmaksi toivon kuitenkin ensisijaisesti matkapurjehtijaa, joka ei ole etsimässä veneensä nopeudesta viimeisiä solmun sadasosia.

      1. Kuinka haitallista on se, että matkavene on muutaman asteen kallellaan? Keskimäärinhän tilanne tasaantuu eri tuulensuuntiin kuljettaessa.
      2. Jos siitä on kovasti haittaa, olisiko järkevää sijoittaa veneen kevyemmän kyljen puolelle tasapainotukseksi esimerkiksi lyijyä? Samalla tietysti veneen kokonaispaino kasvaisi.
      3. Tämä kolmas kysymys viimeistään osoittaa, etten ole mikään ekspertti, mutta kysynpä kuitenkin. Kannattaako veneen epätasapainoa yrittää kompensoida maston rikauksella?

      • Joakim1

        32 jalan veneen oikaiseva momentti on suuruusluokkaa 80 kgm/deg. Jos sohvalta toiselle on vaikkapa 1,5 m, 60 kg siirto kallistaa siis venettä n. asteen.

        Edellinen veneeni oli lähes 2 astetta kallellaan, mutta suoristui kun vesitankin täytti (75 litraa, 3 t painava vene). Ei haitannut kisaamistakaan mitenkään, ainoa harmi oli hiukan niukaksi jätetty vesilinja, joka syvemmällä olevalla puolella meni veteen ja keräsi levää myrkkymaalittomana.

        Yli 2 asteen kallistuma on jo hyvin harvinainen.


    • Omassa

      Meidän veneessä on vasemmalla laidalla 80 litran septisäiliö. Sen ollessa täynnä vene ei juurikaan ole vasemmalle kallellaan. Tästä voisin päätellä että akkujen paino ei juurikaan muuta kallistusta, vaan se johtuu jostain muusta, mutta kokeilemallahan se selviää. Kokeile ensin ja vasta sitten kaapeleiden veto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1927
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1589
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1539
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1487
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1435
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1380
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1337
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1167
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1118
    Aihe