Syöpäkasvaimia kielessä

kinkin

Epäilemättä kieleen tunkeutuu kaikenlaista eitoivottavaa, mutta viime aikoina jotkut ihmiset ovat vapaaehtoisesti ottaneet sellaisi turhia lisäkkeitä, jotka käyttäytyvät kuin syöpäkasvaimet ihmisruumiissa.

Otan vain pari esimerkkiä: kö-kysymyspartikkelin lisäämisen jo valmiiksi kysyvään sanaan. Esimerkiksi vaikkapa: "mitäköhän tämä merkitsee?" kun halutaan vain kysyä: "mitä tämä merkitsee?". Tämä alkaa monilla kieltään hallitsemattomilla olla jo tauti.
Toinen tulokas on kin-liite juuri sanan yhteydessä, missä se ei tuo sanaan mitään lisämerkitystä. Esim.: "Aioin sanoa juurikin tämän."

Mitä tällaiset ovat, ellei kielen syöpää?

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mhyy

      Onko ilmiö mielestäsi vakava uhka kielen terveydelle, jopa kuolemanvakava?

      • kink

        Kielen terveydelle kyllä, ehdottomasti.


    • Mitäköhän

      Suullisessa kielenkäytössä ei niin haitallista. Minusta tuo "mitäköhän" sisältää sivumerkityksen että kyseinen asia on esitetty erityisen epäselvästi.

    • >> Otan vain pari esimerkkiä: kö-kysymyspartikkelin lisäämisen jo valmiiksi kysyvään sanaan. Esimerkiksi vaikkapa: "mitäköhän tämä merkitsee?" kun halutaan vain kysyä: "mitä tämä merkitsee?". <<
      Kö-kysymyspartikkelin lisääminen kysyvään sanaan ei ole kielen syöpää. "Mitäkö tämä merkitsee?" on ihan asiallinen vastauksen aloitus kysymykseen "Mitä tämä oikein merkitsee?"
      "Mitäköhän tämä merkitsee?" ei tarkoita samaa kuin "mitä tämä merkitsee?" vaan se tarkoittaa "mitä(hän) tämä mahtaa merkitä?".

    • pulleampi

      Olen rintava ja pullea, vastassa on ylimääräistä hieman. Muulta kropalta ihan sutjakka ja notkea.Mutta mitä mieltä olette miehet...täytyykö naisen olla kuin malli.Eikö rehevämpi sytytä. Muuten olen kauniiksikin kehuttu. Onko etovaa jos pulleampi nainen ratsastaa miehen päällä. Mikä olis ihanin asento rehevän naisen kanssa.

    • sivumerkitys

      Suullisessa seksin kielenkäytössä ei niin haitallista. Minusta tuo "mitäköhän" sisältää sivumerkityksen että kyseinen seksi on esitetty erityisen epäselvästi.

    • mitäköhän

      Gynekologi on hiukan sama juttu kuin hammaslääkäri. Jos vaivaa ei ole,niin tarkistuksista laistetaan. Kummatkin kun ovat varsin jollei nyt epämiellyttäviä niin ehkä pelottaviakin käyntejä joillekin . Minulla on ikää puolet enemmän kuin sinulla,mutta laiskasti on tullut käytyä papakokeessa ja alan lääkärillä… kalliitakin ovat yksityisellä puolella,mutta nyt sain irti itsestäni ja kävin ja käynti johti tähystykseen ja koepalan ottoon…Tuloksia tässä nyt oottelen…Joten samaa mieltä – käykää ihmeessä nuoret tarkistuksissa. teille se lie vielä edukkaampaa ellei ilmaista ehkäisyneuvoloissa ym.

    • suosittelen__

      Mulle kävi sama homma. Pari kertaa tehtiin Loop-hoito jota pelkäsin aivan helkkaristi ja eka kerta sattukin koska lääkäri ei puuduttanut kaikkia alueita kun niitä oli niin laajasti. Neljä viikkoa odottelin tuloksia paniikissa ja vastauksena on vaikeat solumuutokset joita pitää vieläkin poistaa. Sain ajan kahden viikon päähän ja tuo kaks viikkoa oli ihan kamalaa sillä pelkäsin loop-hoitoa ja mitä jos en saisikaan ikinä lapsia. Toisella kerralla oli hyvä lääkäri eikä sattunut. Nyt odottelen taas tuloksia…
      Suosittelen tosiaan kaikkia käymään papassa, itse olen vasta 20-vuotias ja saanut rokotteen papillomavirusta vastaan vaan se ei taannut täydellistä suojaa :/

    • auttoiko

      Tosi hienoa, että jaoit tämän kokemuksesi, jos saat sillä kannustettua ihmisiä käymään papa-kokeissa. Minulla todettiin kanssa syövän esiastemuutoksia nuorena, taisin olla 22-vuotias silloin. Olen nyt 29-vuotias ja vähän hirvittää ajatella jos en vieläkään olisi käynyt siellä papassa.

      Ymmärrän, että hoitajat ja lääkärit haluavat rauhoitella asiakasta, mutta mulla sen suhteen mentiin aika metsään. ”Täällä on vähän punoitusta kohdunkaulassa, mutta tuskin sen mitään on.” ”Täällä oli poikkeavia solulöydöksiä, mutta tuskin ne sinun iässä vakavia ovat.” ”Tehdään nyt tämä kolposkopia, mutta tuskin tarvitaan koepalaa” ”Otetaan nyt tämä koepala, mutta ei se tarkota että siinä mitään olisi.” ”Täällä on muutoksia mitkä vaativat loop-hoidon.” Mun päällimmäinen fiilis tohon aikaan oli että MITÄ VIELÄ ja MITÄ MULLE EI NYT KERROTA, kun joka kerta ei pitänyt olla mitään ja aina kuitenkin oli.

      Muuten selvisin kyllä vähemmällä kuin sinä, sillä minulla oli aika vankka luotto siihen, että aikaisin löydetty solumuutos saadaan kyllä hoidettua, vaikka isompikin leikkaus voisi olla edessä. En tiedä auttoiko asiaa, että olin käynyt pari gynekologian kurssia AMK:ssa missä noita hoitojakin oli käyty läpi. Kyllähän se silti oli hirveää puhua syövästä perheelle ja ystäville parikymppisenä. Ihan hirveää, että sinua on tuosta syyllisestetty noin pahasti!

    • Kamalaa__

      Kamalaa miten sua on kohdeltu. Ihmiset on joskus ihan taukkeja. Oliko kenties sulle jostain vihanen tai kateellinen?

      Sait mut muistamaan tämän aiheen ja varaan itselleni tänään ajan. En ole käynyt vielä koskaan joten nyt on mentävä. Kiitos muistutuksesta, tärkeä aihe!

    • nimim.23v

      Nyt tuli hiukan huono omatunto… nimim. 23v enkä ole ikinä käynyt gynekologilla, pitkälti osin siksi että ajatuskin suoraan sanottuna hirvittää (hammaslääkärikammokin löytyy, siellä sentään pakotan itseni käymään vuosittain) :( Kai se on vaan jossain vaiheessa pakko mennä.

    • Säännöllisesti

      Hienoa, että rohkaistuit kirjoittamaan <3
      Todella kamalaa että jotkut saattavat suhtautua niin kuin kohdallasi kävi…. Kuitenkin tämä voi käydä kenellä vaan….
      Tärkeä asia ja hyvä tuoda tämänkin tärkeyttä julki. En toivoisi kenellekään sitä, mitä viime vuonna itsekin kävin läpi. Ne pelot on tuttua nyt minulle. Mietin myös sitä, että jos minulla, joka säännöllisesti olen gynellä käynyt, pääsee solumuutokset esiasteita pidemmälle, niin entä he, jotka eivät ole käyneet 5-10 vuoteen esim… Näistä lääkärikin sanoi olevansa enemmän huolissaan kun heistä, jotka säännöllisesti käyvät. Säännöllisesti käydessä tilanteet huomataan nopeampaa….

    • ajatusvirtaa

      Mua ei kai periaatteessa alastomat kuvat häiritse mutta se on vähän ärsyttävää että ainoat kuvat joita näkyy on juurikin ne jossa on ihan yliluonnolisen upeat vatsalihakset, pyöreä takamus etc. Tulee sellainen fiilis että eikö ”normaali” vartalo sitten ole ok vaan ainoastaan äärimmilleen treenatulta kropasta voi ottaa kuvaa…
      Mitä tulee somettamisen lopettamiseen niin toki pitää tehdä niin kuin itsestä tuntuu mutta mun mielestäni sun kuvat saa juurikin aina hyvän mielen aikaan. En tiedä onko nämä ajatukset Esseina O’neillin tapaukseen liittyviä mutta mielestäni hänen kaltaisella ammattisometuksella ja harrastuksenomaisella instagrammaamisella on aika iso ero. Ja ammatikseenkin voi varmasti pyörittää instagram tiliä ilman että ”kadottaa itsensä”. Hänen kokemuksensa on mielestäni yhden hyvin nuorena aloittaneen ihmisen kokemus joka ei välttämättä vastaa kaikkien muiden kokemusta. Hänellä taitaa myöskin olla vieläkin blogi/nettisivut että ei hän ainakaan kokonaan ole somea lopettanut vaikka sitä kritisoikin. Haha mutta joo, sori tuli vähän pitkästi tätä ajatusvirtaa tänään :)

    • mikäköhän_vei_köhän

      Mitäköhän Setälä tuumaisi paras ikinä -sanaparresta, jota kuulee nykyään joka paikassa. Se on juurikin hyvä esimerkki todellisesta kieltä kalvavasta pesäkkeestä.

      • Säännöllisesti

        Hienoa, että rohkaistuit kirjoittamaan <333

        Todella kamalaa että jotkut saattavat suhtautua niin kuin kohdallasi kävi…. Kuitenkin tämä voi käydä kenellä vaan….

        Tärkeä asia ja hyvä tuoda tämänkin tärkeyttä julki. En toivoisi kenellekään sitä, mitä viime vuonna itsekin kävin läpi. Ne pelot on tuttua nyt minulle. Mietin myös sitä, että jos minulla, joka säännöllisesti olen gynellä käynyt, pääsee solumuutokset esiasteita pidemmälle, niin entä he, jotka eivät ole käyneet 5-10 vuoteen esim… Näistä lääkärikin sanoi olevansa enemmän huolissaan kun heistä, jotka säännöllisesti käyvät. Säännöllisesti käydessä tilanteet huomataan nopeampaa….


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe