"Sanan kuuloo..."

öö..meni vähän väärään osastoon ensin tää ....
Minua on aina kummastuttanut ilmaisu "sanan kuulo".

Turha ilmaisu sikäli, että kaikkihan sanoja nimenomaan kuunnellaan, jollei sitten lueta.

Ja tarkemmin ajatellen onhan "sanan lukeminen" myös samassa merkityksessä käytetty ilmaisu.

Kummastukseni hälveni, kun huomasin, että eihän ole kysymyksessä "sanan" vaan "Sanan" kuuleminen ja lukeminen.

Tämähän nyt pitää sisällään olettamuksen, että teksti, jonka yhteydessä ilmaisua käytetään, olisi jotakin erityistä, itsensä jumalan sanomaa.

Sen lisäksi, että ainakaan Raamattu-nimisessä kirjassa ei tätä edes väitetä, haluan kiinnittää huomiota seuraavaan fakta-aineistoon:

Vanhan testamentin tarustosta voi jokainen kirjallisuuden lainalaisuuksiin vähäkään perehtynyt suoraa päätellä, että kysymyksessä on kansantarusto, ikivanha perimätieto, joka on saatettu kirjalliseen asuun.

Ja aivan oikein, viime aikoina on ilmestynyt paljon ns. eksegetiikan piiriin kuuluvaa tutkimusaineistoa, kirjoituksia, joista osassa implisiittisesti, osassa ihan suorin sanoin, ilmaistaan, että Mooseksen kirjat on toimitettu nykyisin tuntemaamme kirjalliseen asuun ns. pakkosiirtolaisuuden aikana, joka, suhteellisen lyhyt periodi, oli n. 550 eaa.

Pontimena kirjaamiselle oli mitä ilmeisimmin tarve säilyttää kansallinen identiteetti ja vahvistaa sitä epävakaissa oloissa.

Kirjaamisen suorittivat tietysti ne jotka osasivat kirjoittaa, ja se selittää, että heidän näkemsyksensä päätyivät sitten siksi "jumalan sanaksi".

Arkeologia, ja terve järki, sekä esmes kertomus Salomonin temppelin rakentamisesta nim. todistavat, että Jahve-uskonto eli suhteellisen tasavareoista rinnakkaiseloa muiden, esmes Baalin, Molokin, Astarten ym jumalien uskontojen kanssa .

Miten muuten olisi voinut ollakaan, olihan seka-avioliitot enemmän sääntö kuin poikkeus, ja kukas sen iltarukouksen vielä tänäänkin kakaroille opettaa? Oma äiti!

Tämä kaikki potkaisee suoraa Uuden testamentin puolelle siten, että jokainen viittaus Vanhaan testamenttiin , esitti sen sitten apostoli Paavali, apostoli Johannes tai itse Jeesus kristus, on viittaus vanhan ajanlaskun 550-luvun kautta suoraa muinaisuuden hämärään: vuosikymmenten, vuosisatojen vuosituhansien ja jopa vuosimiljoonien päähän muinaisuuden hämärään. Se merkitsee, että yhdelläkään kirjoittajista ei ollut kohteistaan ensikäden tietoa, yhtä vähän kuin Elias Lönnrotilla oli tietoa Kalevalaan kirjaamistaan tapahtumista.

Tämä panee minut kysymään, että mihin teidän "sanankuulijoiden" oikein edellytetään uskovan, jumalaanko, vai kirjoitettuun tekstiin.

7

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulinytmieleen

      Sikäli oli hyvä, että tuli puheeksi. Nimittäin pohdiskelin itse aikaisemmin tätä näin kristittynäkin, mutta sitten kun ihmettelin, miksi minulla on luontainen vastenmielisyys kaikenlaisia muita uskontoja kohtaan (mikä ei tarkoita sotisin joitakin vastaan, vaan en tarvitse niitä) ja erotankin heti jo pian, että tässä on jotain pielessä, vaikka se esitettäisiin kristinuskon nimellä tai siihen ujutettuna, ymmärsin että Sana oli vaikuttanut minuun. Nämä asiat ovat todella vaikeita selittää ja ilmaista. Itseäni kuitenkin helpotti, kun lopulta ymmärsin. Esim. nykyään ei enää lueta Raamattua, eikä käydä kirkossa, ja näin ollen "sana" ei ikään kuin saavuta ihmisiä. JOpa kirkossa on ihmisiä, jotka ovat vieraantuneet "Sanasta" ja heille esim. joogan yhdistäminen kristinuskoon on ihan luontaista. Heille ei tuota minkäänlaista vaikeutta sekoittaa eri uskontoja esim. keskenään. Itselleni tämä kaikki on saanut erittäin vankan pohjan, eli siis Jumalan Henki ja Kristus on päässyt vaikuttamaan itsessäni Sanallaan.

      Toki tämä selitys meni tietenkin sinulta nyt täysin förbi, sillä et ole ottanut sanoja vastaan ja sinä pidät niitä täysin lööperinä, joten niin kauan et voi ottaa vastaankaan niitä. Toisin sanoen, Jeesushan ei työnnä ketään pois luotaan, mutta jos hänen luokseen tulija työntää hänet pois luotaan, hän ei tietenkään tuppaudu seuraan eikä voi pakottaa sanojaan sinulle.

      Eli tosiaan, mikä muuttaisi asenteen, jolloin sanoja ei voi ottaa vastaan. Sitä emme tiedä, ja mitä tässä lopultakin tapahtuu.

      • tulinytmieleen

        Sinulle neuvoksi, ei kannata aloittaa VT:stä. UT:sta aloitetaan ja Kristus saattaa armollisesti avata sitä kautta. Mutta ei hän halveksi Jumalaa eikä itseään, joten halveksuva jää ilman. Sana ei aukea vähääkään. Asioita voi toki pohtia ja jäädä jopa epäselväksi, mutta ei se tee itse asiaa miksikään ja jokaisella on oma edistystahtinsa ja vaiheensa kristittynä. Se voi olla pitkällistäkin ja siihen tarvitaan kärsivällisyyttä jne. Mutta jokin ihmistä vetää sinne, liekö se sitten se, mitä Jeesus sanoo, "jos ei Isä häntä vedä, ei voi tulla Kristuksen luokse". Mikä ei tarkoita, ettet jossain muussa elämänvaiheessa tulisi, Jumala saattaa jopa johdattaa sinut joko hitaasti tai äkillisesti sellaiseen tilanteeseen, näitähän on miljoonia, miten Jumala johdattaa luokseen ja saa verkkoonsa.

        Ihmisessä on toinen puoli, joka luontaisesti vastustaa Jumalaa ja tahtoo kapinoida Jumalaa vastaan. Näin ollen esim. "tämä on vanha kirja" on hyvä tekosyy olla lukematta sitä ja uskomatta mitään sieltä, esimerkiksi.

        Esim. itsekin välillä vieläkin pakenen silti Jumalan luota, mutta olen siinä verkossa sillä tavalla, että tiedän kuitenkin pohjimmiltani että ainoa totuus mikä täällä on, on kuten Jeesus sanoo: Minä olen tie, totuus ja elämä. Sen lisäksi UT:ssa sanotaan, että mitään muuta merkkiä ei tulla antamaan.

        Jokaikinen ihminen tällä planeetalla pystyy menemään Jumalan tykö vain Kristuksen kautta, se on täydellisen korkein hengellinen tieto minkä täällä voi saada. Se on A ja O, alfa ja omega, loppu, ei mitään muuta hengellistä tietoa eikä korkeampaa tämän jälkeen. Mutta sitä ennen pitää nöyrtyä ja olla rutiköyhä hengellisesti. En minä ole korkea, vaan Herrani Kristus.


      • Kuten yritin osoittaa, se kirjoitettu sana katkeilee, ja viittaukset sinne ovat viittauksia ties minne.
        Kun sinun tavallasi moni muu on todistanut että "sana aukeaa" niin minä vain jään kyselemään, että mikä sana se on joka aukeaa.
        Luin tässä Jonas Gardellin kaksi kirjaa "Jumalasta" ja "Jeesuksesta", joissa hän ansiokkaasti edespanee ensin Vanhan- sitten Uudentestamentin ja siltikin esittää voimallisen todistuksen uskostaan!

        Onko sittenkin asia niin että usko tulee kuulemisesta, kun näköjään ihminen voi "tulla" mihin hyvänsä uskoon, riippuen vaikutuspiiristä jossa on. Tätähän todistaa muslimienkin todella säännölliseltä näyttävä hartauselämä.

        Niinhän se Paavalikin todisti, että
        "Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana... "
        Todella vaikuttava todistus kun sen esittäjä uskoo niin voimakkaasti omiin puheisiinsa, että jopa Pietari, Jeesuksen henkilökohtaisesti asettama apostoli, oli paholaisen palvelija esittäessään hänen omista poikkeavia ajatuksia.


    • pitkäänuskossa

      Raamattu on Jumalan sana. Ra1. Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Raamattu ilmaisee totuuden, että Jeesus Kristus on tuo Sana.

      Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Joh. Evan. 1:1.

      Jos ei ole päässyt sisälle Jumalan valtakuntaan, niin ymmärrä tätä.

      • Tuo nyt samaa iänikuista toistelua jota on kuultu kyllästymiseen saakka.
        Mutta ei kait sen totena pitäminen ole vairsinaisesti sen ymmärtämistä.


    • tulinytmieleen

      Toki tekisin nyt sellaisen diagnoosin myös, että ilmeisesti olet vain nykyajan ihminen, joka on sotkeutunut liikaa omaan luuloteltuun viisauteensa. Näinhän sielläkin jo sanotaan UT:ssa "he luulivat viisaiksi tulleensa ja olivatkin tulleet tyhmiksi".

      Tavallaan voisin yrittää selittää vielä: UT:n kirjakokoelmassa lukee kun Jeesus sanoo: Minä olen tie, totuus ja elämä. Se ei jää tähän, vaan Ylönoussut Kristus Hengellään todistaa jälleen sanansa minulle tosiksi, eli siis elävä Kristus, joka nyt elää. Eli Kristus siis signeeraa juttuja tässä ja nyt. Ei tarkoita, että kuulen ääniä. Se on siis elävä ja pysyvä sana. Ja siitäkin Jeesus sanoo, maailma tuhoutuu, mutta sanani eivät koskaan kuole.

    • tulinytmieleen

      1700-luvulla sen ajan teologit miettivät, pitäisikö kohta juutalaisten paluusta maahansa ottaa vertauskuvaannollisesti vai miten. Sitten oltiinkin aikanaan hämmästyneitä, kun he alkoivat palata maahansa 1800-luvun lopulta vähitellen ja sitten toisen maailmansodan jälkeen sinne perustettiin Israelin valtio ja silloin tultiinkin sitten jo isommilla joukoilla. Tavallaan siis profetia toteutui. VT:ssäkin on profetioista Kristuksesta paljon.

      Mutta varmaan nykyään kannattaa lukea siten, kuten ennenkin, niille joille VT:n kirjoituksia opetettiin todellisuudessa UT:kin ennen, vaikka sitä ei vielä kirjallisessa muodossa ollutkaan, sillä evankeliumista kaikki alkoi ja Jeesuksen ylösnousemuksesta ja näitä kirjoituksia sitten avasi Kristus ylösnoustuaan (ja tietysti siellä oli opetusta jo ennen) ja sen lisäksi lähetti lupaamansa Pyhän Hengen. Eivät kristityt siis ole olleet täällä pelkästään omien ajatustensa varassa, eikä siitä mitään sillä tavalla olisi tullutkaan. Pyhä Henki toimii monella tavalla, eikä nyt ole kyse siitä, kun useimmiten vieraantuneet luulevat, jos puhutaan Pyhästä Hengestä, että ollaan jossain hurmostilassa kaiken aikaa. Tätä varten on ollut sitten kirkot, joissa on ansiokkaasti opetettu Jumalasta vuosisatojen ajan.

      Nyt kun ihmisten pää on räjähtää omasta viisaudestaan odotan, koska näemme kadulla yhtäkkiä kun joka toinen pää poksahtaa silkasta hybriksestä, kuin ilmapallot niiden paisuessa yhä enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe