kestääkö nelikon kytkin kytkinpommit lumella?

linttaaaaa

Nelivedollahan saa kytkimen helposti rikki jos revittää lähtemällä korkeilla kierroksilla paikoiltaan nostamalla kytkimen nopeasti ylös (ns. Kytkinpommi) kun nelikossa on sitä pitoa niin paljon. Entä jos tälläistä revittelyä harrastaa liukkaalla talvikelillä? Tuli tuossa pari tuollaista kytkinpommia tehtyä leikkiessä eikä kytkin ainakaan vielä kärynnyt yhtään. Eli onko talvellakin kytkinpommit ehdoton ei nelikolle vai voiko sitä joskus vähän leikkiä? Kokemuksia?

28

1118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta.on

      Mikä siitä talvella pommin tekisi, ennemmin sulan kelin aikaan (pehmeä hietikko) hitaassa vekslauksessa esim peräkärryn kanssa, siinä supuran kytkin ottaa lopputilin.

    • tehkeenäin

      Niin kannattaa mieluummin luistattaa kytkintä. Itsekin luistatan kytkintä esim. veneluiskalla siihen asti, kun Subarun tuttu märän villasukan haju tuoksuu cabiiniin.

      • kokemusta.on

        Tunnettua että supuroissa kytkin on alakanttiin tehoihin nähden.


      • miensennytottaa

        Vähän kaksijakoinen juttu tuo kytkimen alakantti. Toisaalta kestää luistamatta 300hp ja ylikin tehot ja toisaalta alkaa haista kun tyhjäkäynnillä sohjossa pihamaata tampaa edestakas eikä silloin ole paljosta ke määrästrä kyse eikä luistatuksesta kuin edes takas menosta. Toisaalta kestää vaikka 200tkm ajamalla mutta kun on voimaa niin helposti se kieroslukumittari käväsee isolla lukemalla ja hups onkin 140kw luistamassa pitävällä pinnalla joten hurjia kw lukuja käväsee sillon tällön ja kytkin sen ottaa itseensä. Nyt puhun turboista. Kokemusta on ko autosta.
        Helpolla haisee mutta pitää ja kestää omassa.


    • Ransittis

      Ei luulis olevan kovinkummonen temppu valmistajalle laittaa tuo asia kuntoon. Vanhemmissa Subaruissa ainakaan mitään ongelmia ollut kytkimen kanssa. Meni satojatuhansia kilometrejä ilman kytkin, tai muitakaan vikoja.

      • Eitotuuspohjaa

        Enpä ole vielä koskaan kuullut että Subaruissa olis ollut mitään kytkinongelmia. Toinen Subaru menossa ja mitään ongelmia ei ole ollut , enkä ole ikinä kuullut mistään kytkinongelmista? Subaru on yksi luotettavimpia merkkejä markkinoilla.
        Tämä aloittaja vaan heittelee säännöllisesti hatustaan typeriä provoja purkaakseen omaa ahdistustaan.


      • kokemusta.on
        Eitotuuspohjaa kirjoitti:

        Enpä ole vielä koskaan kuullut että Subaruissa olis ollut mitään kytkinongelmia. Toinen Subaru menossa ja mitään ongelmia ei ole ollut , enkä ole ikinä kuullut mistään kytkinongelmista? Subaru on yksi luotettavimpia merkkejä markkinoilla.
        Tämä aloittaja vaan heittelee säännöllisesti hatustaan typeriä provoja purkaakseen omaa ahdistustaan.

        Tällainen kytkinongelmainen oli -91 mallin Legacy.


      • piiiihkali
        Eitotuuspohjaa kirjoitti:

        Enpä ole vielä koskaan kuullut että Subaruissa olis ollut mitään kytkinongelmia. Toinen Subaru menossa ja mitään ongelmia ei ole ollut , enkä ole ikinä kuullut mistään kytkinongelmista? Subaru on yksi luotettavimpia merkkejä markkinoilla.
        Tämä aloittaja vaan heittelee säännöllisesti hatustaan typeriä provoja purkaakseen omaa ahdistustaan.

        Joo ei munkaan Subarussa koskaan mitään vikaa ole ollut. 70000km kohdalla tosin meni takalaakeri. 80000km kohdalla kattossaumat alkoi pettää, jouduttiin pistehitsaamaan ja maalaamaan uudelleen. 85000 km kohdalla hammastanko oli vaihtokunnossa. Nyt 110000 km mittarissa ja lähivalot näyttää noin 30metriä, johtuen umpion heijastinpinnan hilseilystä. Kyllä nän on provokaatiota nämä kirjoitukset. Ainiin auto on Subaru Outback vm 2011.


      • Faktaalöytyy

        Tuolta autotie.fi / tyyppiviat/ automerkki/ malli voi halutessaan tarkistaa miten joku määrätty automerkki ja malli pärjää luotettavuudessa. Onko siinä paljon vikoja ja mitä ne tyypillisesti ovat. Havaitut viat perustuvat satoihintuhansiin autoihin. Tyyppiviat ja muut viat, sekä tielle jäämiset on laskettu ja kerätty yhteen.
        Se siis ei perustu yhteen autoyksilöön tai yhden ihmisen nimettömään nettikirjoitukseen nimimerkillä.
        Esim. Subaru Foresterissa on selkeästi keskimääräistä vähemmän tyyppivikoja / vikoja. Tuolla kerrotaan Foresterista mm. seuraavaa: "Tyyppivikoja ei ilmoitettu. Forester on luja ja käyttövarma auto, jota on jatkuvasti kehitetty. " jne.
        Mielenkiintoista muuten oli verrata tuolla autotie.fi. ssä esimerkiksi vaikka Volkkarin vastaavaa tyyppivikakohtaa. Vikalista on moninmoninkertainen verrattuna Subaruun.


      • kokemusta.on
        Faktaalöytyy kirjoitti:

        Tuolta autotie.fi / tyyppiviat/ automerkki/ malli voi halutessaan tarkistaa miten joku määrätty automerkki ja malli pärjää luotettavuudessa. Onko siinä paljon vikoja ja mitä ne tyypillisesti ovat. Havaitut viat perustuvat satoihintuhansiin autoihin. Tyyppiviat ja muut viat, sekä tielle jäämiset on laskettu ja kerätty yhteen.
        Se siis ei perustu yhteen autoyksilöön tai yhden ihmisen nimettömään nettikirjoitukseen nimimerkillä.
        Esim. Subaru Foresterissa on selkeästi keskimääräistä vähemmän tyyppivikoja / vikoja. Tuolla kerrotaan Foresterista mm. seuraavaa: "Tyyppivikoja ei ilmoitettu. Forester on luja ja käyttövarma auto, jota on jatkuvasti kehitetty. " jne.
        Mielenkiintoista muuten oli verrata tuolla autotie.fi. ssä esimerkiksi vaikka Volkkarin vastaavaa tyyppivikakohtaa. Vikalista on moninmoninkertainen verrattuna Subaruun.

        Vaikka noita vikalistoja olisi satoja erilaisia niin ei ne supuran kytkinvikoja vähennä yhtään. Päinvastoin. :D


      • piiihkali

        Ja Suburoita on Suomen tieliikenteessä suht vähän, ei todellakaan perustu satoihintuhansiin autoihin. Subaruita on muutama prossa koko autokannasta. Merkkiuskollisimmathan eivät valita autostaan, vaikka kiesi olisi täysi susi. Aika yllätävää, ettei tuossa vikalistassa ole mainitaa porsineista dieseleistä, vaikka jokainen automaailmaa vähääkään seurannut ei koske niihin pitkällä tikullakaan. Tästä diesel- mallistakin on mullakin kokemusta. Vaikka Foordinomistajat pääsevät kuulemma taivaaseen, niin ikävöin Subarun omistajana aikaisempia Foordejani. Ei niissä tämän mittaluokan vikoja ollut.


      • kurnuttava

        No jaa tuskin on padassa liikaa tehoja että oikeen kytkin rupeis savuamaan?


      • hoh.padasta
        kurnuttava kirjoitti:

        No jaa tuskin on padassa liikaa tehoja että oikeen kytkin rupeis savuamaan?

        Hoh, ei toki voi puhua mistään padasta, pikkukasarista korkeintaan.


      • Faktaalöytyy
        piiihkali kirjoitti:

        Ja Suburoita on Suomen tieliikenteessä suht vähän, ei todellakaan perustu satoihintuhansiin autoihin. Subaruita on muutama prossa koko autokannasta. Merkkiuskollisimmathan eivät valita autostaan, vaikka kiesi olisi täysi susi. Aika yllätävää, ettei tuossa vikalistassa ole mainitaa porsineista dieseleistä, vaikka jokainen automaailmaa vähääkään seurannut ei koske niihin pitkällä tikullakaan. Tästä diesel- mallistakin on mullakin kokemusta. Vaikka Foordinomistajat pääsevät kuulemma taivaaseen, niin ikävöin Subarun omistajana aikaisempia Foordejani. Ei niissä tämän mittaluokan vikoja ollut.

        Sanottinko jossain että tyyppivikaotos koskisi vain suomea? Se nimenomaan ei perustu vain suomessa myytyihin, vaan satoihintuhansiin euroopassa myytyihin autoihin ja siksi sillä on painoarvoa.
        Nimimerkin suojissa heitellyt ivat ovat taas painoarvoltaan höyhenenkevyitä jos niissä ei viitata mihinkään todistettavaan faktaan tai tilastoon. Mututieto tai yksittäisen autonomistajan mielipidehän ei ole kokototuus.


    • hakaneulatlapasiin

      No eihän se lumisella/jäisellä baanalla rasitu, koska kumit alkaa sutimaan! Asfaltilla ei kannata paljoo elvistellä, jos ei paksua lompsaa omista!

    • 24321

      Täytyy kyllä sanoa, että en ole koskaan kuullutkaan että subarun kytkimet olisivat jotenkin heikkoja. Tottakai minkä tahansa saa rikki jos oikein yrittää.

      • kokemusta.on

        No nytpä sitten vihdoinkin kuulit, onko ollut valikoiva kuulo tähän asti. Minä kyllästyin supuran alamittaisen kytkimen ongelmiin ja vaihdoin sen automaattivaihteiseen jenkkiin, siihen loppui ongelmat leikkiauton kansaa.


      • Hahahahaaa

        Nyt sun ongelmat vasta alkoi! 70- luvun tekniikkaa 80- luvun kuorissa!


      • kokemusta.on
        Hahahahaaa kirjoitti:

        Nyt sun ongelmat vasta alkoi! 70- luvun tekniikkaa 80- luvun kuorissa!

        Eipä alkaneetkaan, jenkillä mentiin vuodesta 1994 vuoteen 2006 täysin ongelmitta, sitten tuli jo autonvaihto. Edelleen mennään kuitenkin automaatilla, ei tosin supuralla.


    • Jenkkirautaa

      Jenkit ei osaa tehdä autoja, nykyään ne on muovikomposiittilaatikoita ja muovikromikasoja, dodge calibra ja Chevrolet Matis, siinä on jenkkiautojen koko kuva. Itse ostaisin Chevrolet Isolohko Matisin 0,9litran tuhdilla veekasilla!

      • kokemusta.on

        Kukas niistä muovikomposiittilaatikosta on puhunutkaan, minun jenkissä oli 6.2 diesel ja th700 aski.
        Tosin kyllä jenkeistä taitaa tullakin oikeat automaatit, olet kaiketi sekoittanut korealaiset juttuihisi, jenkeistä tulee isoa letukkaa ja dodgea suomeenkin kun vaan massia löytyy, ne ei liity korealaisiin mitenkään.


    • piiihkali

      Joo ei mikään erikoinen auto Subura enää. Viimeiset hyvät lienee valmistettu v 2007 paikkeilla. Mainostraileristakin on nykyään jätetty termi luotettavuus pois ja hyvä niin. Kun otetaan huomioon maahantuojan täysi välinpitämättömyys ja pihtailu takaisinkutsua vaatimissa toimenpiteissä, niin vaihtoehto ei enää houkuta. Nuo ylläolevat mantrat vikatilastoissa kuulostavat lähinnä mainosmiesten hölinöilta.
      Ja kyllä minä ainakin ensin kyselen kavereitteni kokemuksia tietystä merkistä ennen ostopäätöstä. Trollit huomaa viestien joukosta helposti.

    • Jälässynlässyn

      Ja lässynlässyn. Mainoksestakin jätetty. Sehän se kertoo kaiken. Kavereilta kysyn. Kunhan saavat ensin kortin.

      • piiihkali

        Heh, ei taida autokaupan saranat käydä. Et sitten parempaa enää keksinyt.


    • KerroKerroKuvastin

      " Kun otetaan huomioon maahantuojan täysi välinpitämättömyys ja pihtailu takaisinkutsua vaatimissa toimenpiteissä, niin vaihtoehto ei enää houkuta"

      Kerroppa nyt meille tyhmemmillekin, mitkä ovat ne takaisinkutsua vaativat toimenpiteet Subarussa? Jospa ne ovat vaikka ottaneet malli VW:stä, joka ei takaisinkutsu ikinä, olipa ongelma sitten vaikka kuinka maailmanlaajuinen......

      • piiihkali

        " Kun otetaan huomioon maahantuojan täysi välinpitämättömyys ja pihtailu takaisinkutsua vaatimissa toimenpiteissä, niin vaihtoehto ei enää houkuta"
        Kerroppa nyt meille tyhmemmillekin, mitkä ovat ne takaisinkutsua vaativat toimenpiteet Subarussa? Jospa ne ovat vaikka ottaneet malli VW:stä, joka ei takaisinkutsu ikinä, olipa ongelma sitten vaikka kuinka maailmanlaajuinen...."

        Tuossapa vähän satusedälle keskustelua aihealueesta:
        http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/viewtopic.php?f=18&t=849

        Kun ottaa yhteyttä Subaruhuoltoon, niin yleinen vastaus on "emme ole koskaan kuulleetkaan viasta." Sitten kun vika löytyy, niin huollossa sanotaan: "ai täällähän onkin valmiit korjausohjeet, tulleet maahantuojalta, on näitä vikoja siis aiemminkin ollut" Näin kävi mulla katon hitsausaumojen pettäessä.

        Dieselmoottoreissa maahantuoja joutui pitkin hampain myöntämään valmistevian runkolaakereitten osalta, kun alkoi reklamaatioita ja moottoreita paukkumaan

        Subarun omistajat saavat yleensä tietoa valmistevioista eri foorumeiden kautta. Hyvää asiakaspalvelua eikö totta?

        Luetteleppa montako takaisinkutsukamppanjaa Subarulla on viimeisen 5 vuoden aikana ollut ja vertaa muihin merkkeihin. Ainiin sun mielestähän Subarussa ei mitään vikaa voi olla.


    • piiiihkali

      Ja esim tämä valohommakin olis voitu hoitaa todella paljon tyylikkäämmin. Maahantuojan kanta on, ettei takaisinkutsukamppanjaa järjestetä, koska kaikissa autoissa ei valo-ongelmaa ilmene. Mun mielestä, jos umpion heijastinpintamateriaali tietyissä vuosimalleissa on susi, takaisinkutsu olisi pitänyt organisoida automaattisesti. Jos homma olisi hoidettu tyylikkäästi, niin pulinat olisi loppuneet siihen ja asiakkaat olisivat olleet tyytyväisiä. Nyt foorumeilla kysellään toisilta, kuinka ovat saaneet umpioita takuuseen. Naurettavaa touhua. Ei tarvitse ihmetellä, miksi Subaru on marginaalimerkki.

    • 34987

      Amerikkalaisen Consumer Reportsin tänävuonna tekemän autojen luotettavuustutkimuksen mukaan Subaru on 5. luotettavin automerkki. Japanilaiset muutenkin kärkipaikoilla. Eiköhän tuostakin saa vähän käsitystä auton laadusta.
      Eihän tuo Japanilaisten luotettavuus kenellekkään mikään yllätys enää ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4934
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3237
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1385
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1216
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      64
      897
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      718
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe