Älkää ikinä alkako kiinteistönvälittäjiksi!

hakkii

Ainakaan niihin epämääräisiin ja huonomaineisiin firmoihin, joilla ei ole tarjota kuin provisio työntekijälle. Ellet ole valmis tekemään töitä ilmaiseksi, tai jopa omalla kustannuksellasi.

Omasta kokemuksesta, näin homma toimii:

Olet suhteellisen nuori, saat työpaikan kiinteistönvälitysfirmasta. Sinulle lupaillaan tuloksia, että nopeasti alkaa tulemaan provisiota ja hommaan opetetaan ja koulutetaan. Otat riskin, koska uskot puheet provikoiden saamisesta. Olet hetken aikaa opetellut hommia, tehnyt tavallisia toimistotöitä, ihmettelet kun tehtäviä ei juurikaan sinulle opetetakaan, mutta odottelet ja opettelet itse kärsivällisesti. Kunnes pääset ns. tositoimiin, tosin ilman perehdytystä. Teet kohdehankintaa (eli jaat mainoslappuja postilaatikoihin, kerjäät netistä kohteita myyntiin) omalla autollasi, omilla bensoillasi. Päivystät toimistolla, teet asiakirjahommia jne. ilman palkkaa. Menet asiakastapaamisiin keltanokkana, tietämättä paljon mistään mitään todellisuudessa.

Sinut huijataan toimimaan vastoin hyvää välitystapaa. Eli sinut laitetaan jakamaan mainoksia "asiakkaamme ostaa tältä alueelta asunnon, ostaja maksaa välityspalkkion", ostotoimeksiannon vuoksi, asiakkaiden tietoja ei sinulle päälliköt kerro. Todellisuudessa ostotoimeksianto on voitu tehdä siten, että asiakas etsii yksiötä tietyltä alueelta, mutta mainoksia jaetaan koko kaupunkiin ja asiakaskäynneille mennään vaikka kolmioihin, mutta tiedossa on että tarkoitus on vain saada kohde myyntiin firmalle. Huijataan näppärästi uudet tietämättömät työntekijät tällaiseen mauttomaan toimintaan, eli esitetään asiakkaille että joku olisi ostamassa heidän asuntoansa, vaikka tarkoitus saada kohde muuten vain myyntiin. Näinhän provision mahdollisuutta ei edes synny työntekijälle, saati asiakkaalle sitten valehtelu... Työntekijä on lainsuojaton niin kauan kuin ei saa mitään myydyksi ja toistettua sen jokaisena kuukautena. Ei palkkaa, ei bensakorvauksia, ei lomakorvauksia. Ei euroakaan. Eikä muuten saa samaan aikaan sitten työttömyyskorvauksiaan, koska on kokopäivätöissä, vaikka ei euroakaan tienaisi. Eli työntekijä käytännössä maksaa työssäkäynnistään niin kauan kuin ei saa tulosta, ja toimii yrittäjän riskillä työnantajan saadessa ilmaisen työntekijän.

En voi suositella kenenkään ryhtymistä alalle ilman kulukorvauksia ja reilua pohjapalkkaa, älkää tehkö samaa virhettä minkä minä tein. Ihmetyttää miten Suomessa on mahdollista ettei ole työehtosopimuksia joka aloilla tai edes sovelleta niitä, joillain aloilla työntekijä on täysin omillaan ja omalla riskillä. Näitä aloja on mm. kiinteistönvälitys, mainostenjakajat, puhelinmyynti, ruokalähetit.

Ainoa hyvä jonka itse opin kahden kuukauden ilmaisesta työnteosta, joka tuotti minulle vain kuluja, on se että jatkossa käytän järkeäni ja olen ns. kova mitä tulee sopimuksiin, en anna enää minkään suullisen vaikuttaa mihinkään vaan nykyisin olen hyvinkin ns. oppinut mitä tulee asiakirjoihin, näin maallikkona. Eli opin läksyni ns. kovan kautta, että Suomessa kaikki työntekijät eivät ole oikeutettuja mihinkään. Eivät edes kohtuulliseen korvaukseen työstään, tai saamaan edes kulujaan pois. Tulee mieleen, ettei ala kauheasti eroa orjatöistä.

Kiertäkääpä kaukaa siis ne halvan ja mauttoman oloiset firmat, jotka tunnistatte tyylittömistä fonteista ja mainoksista, huonosta ja epämääräisestä maineesta (toisin kuin arvostetummat alalla toimijat) niin asiakkaina kuin työntekijöinä. Ei kai kukaan halua tukea riistofirmoja, saati asiakkaiden huijaamista kun toimitaan hyviä välitystapoja vastaan, tai kun osa porukasta menee myöhässä näyttöön tai ei ehdi sinne ollenkaan, tai ei muista lähettää kiinnostuneille ostajille lisätietoja jne.

Ihan vain vinkkinä kaikille, miettikää 20 kertaa millaisiin sopimuksiin olette lähtemässä. Älkää olko niin sinisilmäisiä kuin minä olin. En halua että yksikään nuori, tai aikuinen tulee huijatuksi näille riistoaloille, vaan että Suomeen saataisiin minimipalkka jokaiselle alalle, jokainen ansaitsee saada työstään korvauksen.

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Baaritappelu

        Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
        Kokkola
        52
        5056
      2. Tappo Kokkolassa

        Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
        Kokkola
        23
        3327
      3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

        Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
        Kokkola
        28
        1462
      4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

        Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
        Sinkut
        182
        1307
      5. Mitä ihmettä

        Kaipaat hänessä
        Ikävä
        75
        1000
      6. MAKEN REMPAT

        Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
        Suomussalmi
        24
        898
      7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

        5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
        Ähtäri
        49
        867
      8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

        Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
        Hindulaisuus
        259
        806
      9. Mulla on kyllä

        Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
        Ikävä
        35
        748
      10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

        Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
        Raamattu
        482
        707
      Aihe