Kallista tämä veneily

9843719476791723

Veneily voi olla kallista ja pistää miettimään onko tässä mitään järkeä.
Kulunut kesä oli säiden puolesta huono ja siksi ajettuja tuntejakin tuli vähemmän, mutta kustannuksia kuitenkin vähän liikaa.
Kyseessä 5 vuotta vanha vene kahdella koneella.
Keväällä uudet potkurit molempiin DPH vetolaitteisiin 4000 €, telakan tekemät työt ja vesille lasku 1000 €, Vakuutus 2200 € (vakuutusarvo 300 000 €) polttoaine 4000 l x 1,35 €= noin 5300 €, syyshuolto, jossa molemmat vetolaitteet purettiin ja niiden tiivisteet vaihdettiin (Volvon 500 h huolto) yhteensä 4250 €, telakointi 2200 €.

50

2169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Better_Than_Life

      No joo, keväällä uudet pressut 2000€, lämmityslaite 1200€, vakuutus 600€ ja laituripaikka 500€. Polttoaineisiin meni 1500€ ja talvisäilytykseen nostoineen ja laskuineen noin 2000€.

      Syksyllä öljyt suodatin 120€, pohjan soodapuhallus 1200€. Keväällä sitten uudet primerit ja myrkyt yhteensä 300€.

      Kyllähän tuosta kertyy, mutta nyt kun kaikki olennainen on tässä kahden vuoden onnellisen omistamisen jälkeen jo laitettu kuntoon niin jatkossa peruskustannukset ovat noin 3000€ per kausi ja siihen polttoaineet ja perushuollot yhteensä noin 2000€ per kausi, yhteensä pyöreästi 5000€ vuotta kohden.

      Veneilyrahaa.

      • 10-14

        Kaksi muuttujaa vaikuttaa todella paljon moottoriveneilyn kustannuksiin:
        1) polttoaine
        2) satama- ja talvisäilytysratkaisu.

        Jälkimmäisessä isoin tekijä on se, voiko ja haluaako hoitaa hommaa kohtalaisen omatoimisesti esim. seuran telakka-alueella vai ostaako palvelun joltain kaupalliselta toimijalta.

        Kun itselläni oli moottorivene (9-metrinen liukuva matkavene) ja polttoainetta kului n. 2000 litraa per kausi (paljon sillä reissattiinkin), niin polttoainekustannus oli tyypillisesti selvästi suurin erä. Telakointi kun tapahtui seuran alueelle seuran kalustolla nostaen, niin kustannus oli about 15-20% siitä, mitä kaupallinen palvelu olisi ollut.

        Mutta tuo aloittajan vene on poikkeuksellisen iso ja vuosikustannuksissa on n. 8000 euroa eli lähes puolet sellaista, jonka voi jyvittää usealle vuodelle eli niitä kuluja ei joka vuosi tule. Niiden kanssakin hänen vuosikustannuksensa ovat alle 10% veneen arvosta (vakuutusarvon perusteella arvioituna).


    • nuurdikki

      Laituripaikka 220e
      Telakointi ja talvisäilytys 270e
      Vakuutus 250e
      Öljyt ja suodattimet 80e
      Maalia, lakkaa 80e
      Muuta varaosaa 120e
      Polttoaineet 400l
      Nämä kulut 10m matkamoottoriveneelle.

      Ei ole kallista anakaan siihen nähden mitä saa vastineeksi.

      • Better_Than_Life

        Meidän veneet on aikalailla saman kokoisia, mutta suurin ero tulee telakointi ja talvisäilytysmaksuista. Polttoaineisiin menee meillä vähän yli tuplat samoin kuin vakuutukseen, mutta vakuutusmaksuun vaikuttaa eniten veneen arvo. Laituripaikka maksaisi sulla saman jos olisi samassa paikassa.

        Haluan nyt vain säilyttää venettä hallissa ja olen valmis siitä vähän maksamaan. Valintakysymys.

        Polttoainekustannuksia tulee kesän aikana jakamaan useampikin pariskunta, joten tuo kustannus ei tunnu käytännössä missään.


    • veneenvaihtaja

      Mikä siinä muuten on, että perämoottori pitää "huoltaa" joka vuosi? Olen venettä hankkimassa, ja kuulostaa hieman ylimitoitetulta toimenpiteeltä. Moottorihan on käynnissä muutamia kymmeniä tunteja vuodessa. Esim auton moottorin käyntiaika on satoja tunteja vuodessa.

      • eiolepakko

        Monen auton huoltoväli on esim 15 000 km tai kerran vuodessa!
        Seisottaminen on käytetyille öljyille myrkkyä!


      • Juujuujuus

        Ajatko autolla aina kaasu pohjassa


      • eiolepakko kirjoitti:

        Monen auton huoltoväli on esim 15 000 km tai kerran vuodessa!
        Seisottaminen on käytetyille öljyille myrkkyä!

        Tuo järjetön huoltaminen oli paikallaan 1980-luvulla, siis silloin se ei ollut järjetöntä, mutta nykyöljyillä ja nesteillä on jo järkevää ajatella kuinka usein niitä vaihtelee. Öljystä mm. näkee kun se alkaa olla vaihtokelpoista jne.


      • eiolepakko
        ABF kirjoitti:

        Tuo järjetön huoltaminen oli paikallaan 1980-luvulla, siis silloin se ei ollut järjetöntä, mutta nykyöljyillä ja nesteillä on jo järkevää ajatella kuinka usein niitä vaihtelee. Öljystä mm. näkee kun se alkaa olla vaihtokelpoista jne.

        Niin, ei ole pakko huoltaa.


      • Morstolla
        eiolepakko kirjoitti:

        Niin, ei ole pakko huoltaa.

        Huoltaa voi muutenkin kuin uusimalla käyttökelpoista tavaraa, sitä kun voisi kutsua idiotismiksi.


      • nuurdikki
        ABF kirjoitti:

        Tuo järjetön huoltaminen oli paikallaan 1980-luvulla, siis silloin se ei ollut järjetöntä, mutta nykyöljyillä ja nesteillä on jo järkevää ajatella kuinka usein niitä vaihtelee. Öljystä mm. näkee kun se alkaa olla vaihtokelpoista jne.

        Kovin on varmat mielipiteet. Minä en ainakaan oikein osaa sanoa miten venemoottorin käyttö esimerkiksi 75% osakuormalla vastaa auton käyttöä 25% osakuormalla. Toisekseen jos ajaa veneellä vaikka 100h kausi tai jos ajaisi autolla 150km/h 100h niin eikös se jo olisi monen auton huolto-ohjelmassa öljynvaihto aika lähellä. Ja kolmanneksi kun ei venemoottorissa käyttö vaan käyttämättömyys ole se suurin rasitustekijä.
        Näkeehän sen tietenkin öljystä jos se on vielä ihan kirkasta, mutta tämä on kuitenkin asia josta en kovin jyrkkiä mielipiteitä ainakaan itse uskaltaisi esittää.


      • nuurdikki kirjoitti:

        Kovin on varmat mielipiteet. Minä en ainakaan oikein osaa sanoa miten venemoottorin käyttö esimerkiksi 75% osakuormalla vastaa auton käyttöä 25% osakuormalla. Toisekseen jos ajaa veneellä vaikka 100h kausi tai jos ajaisi autolla 150km/h 100h niin eikös se jo olisi monen auton huolto-ohjelmassa öljynvaihto aika lähellä. Ja kolmanneksi kun ei venemoottorissa käyttö vaan käyttämättömyys ole se suurin rasitustekijä.
        Näkeehän sen tietenkin öljystä jos se on vielä ihan kirkasta, mutta tämä on kuitenkin asia josta en kovin jyrkkiä mielipiteitä ainakaan itse uskaltaisi esittää.

        On hyvä verrata, tuota vanhempaa venediesel-moottorikantaa vaikkapa raskaanliikenteen kuorma-autojen huoltamiseen, siellä ei millään 25 % kuormilla rytistellä, eikä kyllä huolletakaan kokoajan.
        Mikäli kalusto ei kestä, se menee vaihtoon, sellaiseen joka kestää. Huoltosysteemit lähinnä markkinahöttöä, jolla ylihintaista tavaraa ja työtä myyty businessmielessä.

        Käyttämättömyys ei huoltamalla parane, vaan käyttämällä.


      • ProOil
        ABF kirjoitti:

        Tuo järjetön huoltaminen oli paikallaan 1980-luvulla, siis silloin se ei ollut järjetöntä, mutta nykyöljyillä ja nesteillä on jo järkevää ajatella kuinka usein niitä vaihtelee. Öljystä mm. näkee kun se alkaa olla vaihtokelpoista jne.

        Älä sekoita autoilua ja veneilyä. Moottoriöljyt vaihdettava ennen seisontaa vaikka et olisi ajellut, kuin muutaman tunnin jos haluat öljyn suojaavan korroosiolta seisonnan ajan.

        Toki voit olla vaihtamatta, omapa on asiasi.


      • nuurdikki
        ABF kirjoitti:

        On hyvä verrata, tuota vanhempaa venediesel-moottorikantaa vaikkapa raskaanliikenteen kuorma-autojen huoltamiseen, siellä ei millään 25 % kuormilla rytistellä, eikä kyllä huolletakaan kokoajan.
        Mikäli kalusto ei kestä, se menee vaihtoon, sellaiseen joka kestää. Huoltosysteemit lähinnä markkinahöttöä, jolla ylihintaista tavaraa ja työtä myyty businessmielessä.

        Käyttämättömyys ei huoltamalla parane, vaan käyttämällä.

        Niin tässä kai puhuttiin perämoottoreista. Taas jos puhutaan raskaan sarjan dieseleistä niin taitaa kuorma-autojen dieselit olla melko lyhytikäisiä vastaaviin merimoottoreihin verratessa.


      • ProOil kirjoitti:

        Älä sekoita autoilua ja veneilyä. Moottoriöljyt vaihdettava ennen seisontaa vaikka et olisi ajellut, kuin muutaman tunnin jos haluat öljyn suojaavan korroosiolta seisonnan ajan.

        Toki voit olla vaihtamatta, omapa on asiasi.

        ;D


      • nuurdikki kirjoitti:

        Niin tässä kai puhuttiin perämoottoreista. Taas jos puhutaan raskaan sarjan dieseleistä niin taitaa kuorma-autojen dieselit olla melko lyhytikäisiä vastaaviin merimoottoreihin verratessa.

        Mistä niin päättelit, taisi olla oma luettelosi kustannuksista ainoa, jossa mahdollisesti oli perämoottorivene kysymyksessä. Muuten kyllä tuntuu olevan aika pitkälti suurehkoista moottoriveneistä kyse.


      • eiolepakko
        ABF kirjoitti:

        Mistä niin päättelit, taisi olla oma luettelosi kustannuksista ainoa, jossa mahdollisesti oli perämoottorivene kysymyksessä. Muuten kyllä tuntuu olevan aika pitkälti suurehkoista moottoriveneistä kyse.

        "veneenvaihtaja" kyllä kysyi että miksi perämoottorit pitää huoltaa joka vuosi. Siitä minä ainakin päättelin!


      • veneenvaihtaja

        Onko uusissa moottoreissa (tai sellaisissa missä on vielä takuu voimassa, lähinnä tarkoitan Hondaa 5v. takuulla) joku pakollinen huoltoohjelma jossa on PAKKO tehdä huollot merkkiliikkeessä, vai säilyykö takuut jos tekee itse huolto-ohjelman mukaisesti. Ymmärrän, että takuu vaatii, että moottori huolletaan sen mukaisesti.

        Mitä maksaa yleensä ottaen huolto merkkiliikkeessä 150hv Hondan BF moottorille?


      • Vajaallakaasulla
        Juujuujuus kirjoitti:

        Ajatko autolla aina kaasu pohjassa

        Ajatko veneellä aina kaasu pohjassa?

        Eikö moottori ole silloin väärin mitoitettu.


      • Hissunkseen
        nuurdikki kirjoitti:

        Kovin on varmat mielipiteet. Minä en ainakaan oikein osaa sanoa miten venemoottorin käyttö esimerkiksi 75% osakuormalla vastaa auton käyttöä 25% osakuormalla. Toisekseen jos ajaa veneellä vaikka 100h kausi tai jos ajaisi autolla 150km/h 100h niin eikös se jo olisi monen auton huolto-ohjelmassa öljynvaihto aika lähellä. Ja kolmanneksi kun ei venemoottorissa käyttö vaan käyttämättömyys ole se suurin rasitustekijä.
        Näkeehän sen tietenkin öljystä jos se on vielä ihan kirkasta, mutta tämä on kuitenkin asia josta en kovin jyrkkiä mielipiteitä ainakaan itse uskaltaisi esittää.

        Aika kova nopeus 150 km/h. Tätä auto/vene-vertausta pohtiessani katsoin autostani keskinopeuden koko käyttöajata. Vähän vajaa 50 km/h, käyttötunteja n. 400/vuosi ja ajokilometrejä 20 tkm/vuosi, joka on ollut myös öljynvaihtoväli longlife-öljyllä (valmistajan mukaan voisi olla 30tkm).


      • nuurdikki

        No tuo 150km/h tulee siitä jos mietitään plaanaavaa, plaanaviahan ne perämoottoriveneet usein ovat, perämoottorivenettä, niin usein niitä ajetaan lähes kaasu pohjassa. Jos kokeilee omalla autolla isoimalla vaihteella ja painaa kaasun lähes pohjaan on vauti kohta mekloisen kova. Toisaalta 50km/h auto menee lähes pintakaasulla kun puhutaan tasaisesta ajosta. Autossa tehoa tarvitaan nopeuden muutoksiin, veneessä (plaanaavassa) rungon pitämiseen mahdollisimman ylhäällä vedestä, plaanavvalla veneellä ajetaan siis tavallaan koko ajan kaasu pohjassa ylämäkeen. Auton normaali käyttötilanne on se että se rullaa lähes itsekseen 50 km/h pyörien varassa. Siis auton moottorin hetkellisiä rasituksia ei voi mitenkään verrata venemoottorin näkemään rasitukseen.


      • kysynvaan
        ProOil kirjoitti:

        Älä sekoita autoilua ja veneilyä. Moottoriöljyt vaihdettava ennen seisontaa vaikka et olisi ajellut, kuin muutaman tunnin jos haluat öljyn suojaavan korroosiolta seisonnan ajan.

        Toki voit olla vaihtamatta, omapa on asiasi.

        Kerro lisää tuosta moottorin öljypuolen "korroosiosta" joka iskee jos muutaman tunnin ajettuja öljyjä ei vaihda syksyllä, mitä ja mihin se tekee syöpymiä?

        Itse en ole koskaan nähnyt missään avaamissani moottoreissa sellaista, ei edes vanhoissa vuosia samoilla käytetyillä öljyillä seisoneissa.

        Öljyissä kannattaa panostaa laatuun, raskaankaluston täyssynteettiset dieselöljyt on parhaita, niillä ajetaan aina 100 000 km asti maantiellä ja pesevät ominaisuudet vähentää noen sakkaantumista moottoriin.


      • vaihtohalpaa
        kysynvaan kirjoitti:

        Kerro lisää tuosta moottorin öljypuolen "korroosiosta" joka iskee jos muutaman tunnin ajettuja öljyjä ei vaihda syksyllä, mitä ja mihin se tekee syöpymiä?

        Itse en ole koskaan nähnyt missään avaamissani moottoreissa sellaista, ei edes vanhoissa vuosia samoilla käytetyillä öljyillä seisoneissa.

        Öljyissä kannattaa panostaa laatuun, raskaankaluston täyssynteettiset dieselöljyt on parhaita, niillä ajetaan aina 100 000 km asti maantiellä ja pesevät ominaisuudet vähentää noen sakkaantumista moottoriin.

        Kosteus kondensoituu vedeksi öljyn sekan. Kun konetta ei käytetä, öljy ei kuumene ja vesi ei poistu. Öljy sisältää polttoaineen palojäämiä. En ala tässä niitä erottelwmaan, mutta googlelalöytyy, oli kyse sitten dieselistä tai bensasta. Ne palojäämät kun sekoittuva sen veden kanssa niin ruostuttava ja syövyttävä keitos on valmis. Parempi poistaa aplojäämät vaihtamalla öljyt.

        Ajan kuorma-autl (erikoiskäyttö) jonka mittariin on 17 vuoden aikana kertynyt 14 tkm. Säilytys lämpimässä tallissa 24/7/365. Kyseinen auto käy kerran vuodessa huollossa. Näin suosittelee myös valmistaja kaikkien muiden lisäksi.


      • kannattaahuoltaa

        Veneen moottorilla ajetaan aina "ylämäkeä". Itselle tekee karhunpalveluksen jos ei huolla kunnolla.!


      • kannattaahuoltaa kirjoitti:

        Veneen moottorilla ajetaan aina "ylämäkeä". Itselle tekee karhunpalveluksen jos ei huolla kunnolla.!

        n. 50 h/kausi veneilevät voivat huoletta vaihtaa öljyt kerran kolmessa vuodessa. Tarkastus luonnollisestikin tehtävä, mutta niin kuin jossain kerrottiinkin, öljyn väristä ja "olomuodosta" näkee onko tarvetta vaihtoon ennen 3 vuotta.


      • jyrpä
        Vajaallakaasulla kirjoitti:

        Ajatko veneellä aina kaasu pohjassa?

        Eikö moottori ole silloin väärin mitoitettu.

        Kone on oikein mitoitettu 3/4 tehoista ulos matkanopeudella, millä autolla näin?


      • Sisu_Paloautot
        ABF kirjoitti:

        On hyvä verrata, tuota vanhempaa venediesel-moottorikantaa vaikkapa raskaanliikenteen kuorma-autojen huoltamiseen, siellä ei millään 25 % kuormilla rytistellä, eikä kyllä huolletakaan kokoajan.
        Mikäli kalusto ei kestä, se menee vaihtoon, sellaiseen joka kestää. Huoltosysteemit lähinnä markkinahöttöä, jolla ylihintaista tavaraa ja työtä myyty businessmielessä.

        Käyttämättömyys ei huoltamalla parane, vaan käyttämällä.

        Tuli tästä mieleeni. Ajelen kahta eri kuorma-autoa, kummassakin 10 litrainen Cummins ja tehoa 345 heppaa. Autot säilytetään lämpimässä tallissa. Kilsoja tulee vuodessa noin 1500 km. Kuitenkin, ne täytyy huoltaa vuosittain juuri öljyn ominaisuuksien takia. Näin moottorinvalmistajan yms mukaan.

        Ajelen myös kahta eri Merzedes Benz Vitoa. Niihin tulee kilometreja noin 1500 / 2500 km vuodessa. Nekin pitää valmistajan ja maahantuojan mukaan huoltaa joka vuosi. Ja samsta syystä, öljyt vaihdetaan.

        En sitten tiedä, kenellä on se paras tietämys. Suomi24:n jäsenellä vai moottorin ja öljyn valmistajilla?


      • Rahtari_V10
        Hissunkseen kirjoitti:

        Aika kova nopeus 150 km/h. Tätä auto/vene-vertausta pohtiessani katsoin autostani keskinopeuden koko käyttöajata. Vähän vajaa 50 km/h, käyttötunteja n. 400/vuosi ja ajokilometrejä 20 tkm/vuosi, joka on ollut myös öljynvaihtoväli longlife-öljyllä (valmistajan mukaan voisi olla 30tkm).

        Katsot väärin, jos vertaat veneen isohkoa dieseliä omaan autoosi. Joku 7-12 litrainen 6-pyttyinen (tai jopa V8) diesel joita käytetään sekä kuorma-autoissa että veneissä (Scania, Volvo, Iveco, Mersu, Cummins, Detroit Diesel jne) joutuvat kyllä yleensä suuremmalle kuormalle kuin 25% vaikka nopeus ei ole kuin 80-85 km/h. Yleensä meinaan raskaissa ajoneuvoissa 80-85 km/h ajetaan siten, että oikea jalka painaa ohjaamon lattiaa ja kaasupoljin on siinä välissä. Näin hiukan kärjistetysti. Mutta tilanne on tuo loivassakin ylämäessä ja kohtalaisella tuulikuormalla lasti päällä. Ja tämä tilanne on tosi kuorma-autolla, jossa sentään on tehoa paljon eli 13-22 hv/tonni (lain mukaan minimi on paljon pienempi).


      • Anonyymi
        Juujuujuus kirjoitti:

        Ajatko autolla aina kaasu pohjassa

        En aja autolla enkä veneellä juuri koskaan kaasu pohjassa .


    • erkkiesimerkillinen

      Olen vissiin erillainen veneilijä kun minusta toi öljyn vaihtaminen on kuluista pienimpiä.

      • Kuluista ehkpä, riippuen tietystikin mihin ne vaihtaa. Vaiva verrattuna hyötyyn onkin taas kyseenalaisempaa. Moottoriöljystä tosiaan huomaa väristä milloin on vaihdettava, ja tietysti jos alkaa seassa "kiinteämpää" näkymään, vaihto on aiheellinen. Kunhan on ensin tarkastanut mistä "kiinteämpi materia" on peräisin.


    • Vakuutusarvo

      Harvan 5v vanhan veneen käypä arvo on 300.000 vaikka olisi kaksi konettakin. Uushankintahinta voi hyvinkin olla ja vielä paljon ylikin.
      Mitä vakuutus sanoo, kumman korvaa uushankinnan vai käyvän arvon?

      • köyhamuttatyytyväinen

        Harrastukset maksaa.. se riippuu veneestä ja sen käytöstä. Meillä on veljen kanssa kimppaan 2kpl 10m veneet (teräs/l.muovi) ja kuluttavat kaiken minkä tankkii laittaa mutta yhteensä kuitenki n.10l/h. Ja yhteensä tunteja n.500h. Ainanki laituripaikka/talvisäilytys on halpaa ku seisovat omassa rannassa/talvet pihassa ja naapurin isäntä vuokraa traktorin kossupullolla aina laskiessa ja nostaessa eli n.25e vuosi. Huollot ja maalit yms. nyt maksaa minkä maksaa. Säilytys katos maksoi jotakin satasia sillo joskus ku se pressuista kyhättiin ja lämpimäksi talvella saa jos lämmittää ja se lämmitin vie minkä vie mutta kuitenkin n.1l/h (termostaatti ohjattu) eli ei pala koko ajan ja harvemmin tarvii. Ite oon niin köyhä,tyhmä ja nuuka et en viitsi sen tarkemmin laskee mitä siitä vapaasta-ajasta maksan kun harrastukseni/perheen kanssa aikaa vietän. Mutta aloittajaan nähden niin meidän veneet on hinta luokassaan siinä kun otetaan nolla pois.


    • 32 kts matkanopeus syntyy perämoottorillani 3500 kierroksella 6200 kierroksesta, veneen kevennyttyä 90-100 kg talven töiden jälkeen voi syntyä vielä helpommallakin. Ei toi nyt ihan kauheaa kaasu pohjassa ajamista ole. Öljyt maksaa 100e ja moottori 24.000 euroa... ei kauhean vaikea valinta, vaihtaako vai ei?

      Tuolla nopeudella 0.78 l/mpk... säilytys pressuhallissa trailerin päällä, huollan itse koneen. 50 ajotuntia vuodessa... alle 2500 euroa vuodessa.

      • T.Umputtaja

        Milloin perheenisä ajaa kiville tämän kevennetyn perintöveneen??


    • Mannehannemattijateppo

      Laituri paikka 160€, vakuutus 120€, trossi 75€, vesillelasku 40€, huollot ja osat 100€/v, talvisäilytys 110€. Diesel 500h*1,5l/h*1,3€.
      Vesillä 120 yötä ja vähän ;-)) päiviäkin.
      No, ohan tuo. Melekeen yhtäkallista kuin tupakanpoltto.(en polta)
      Ja tästähän vielä puuttuu Atomi ja vety Lappeenrannassa, sekä lörtsyt Lippakioskilla.

    • Halvplanande

      "Pakolliset" kiinteät kulut (laituri, telakka, huollot ym) maksaa minkä maksaa. Muuttuviin (p-aine jne) voin ite vaikuttaa. Samoin siihen, millaisella veneellä haluan veneillä. Pääomaa on kiinni reilusti alle sata tonnia. Mielestäni touhussa on mieltä sen verran hienoja elämyksiä se tuotaa perheelle. Polttoainetta kuluu 750 l/kausi ja maileja kertyy 1200-1400. Parempaa tekemistä kesäksi ei olla keksitty.

    • Maastaponnistajax

      Vuosikulut vähävaraisin voimin ; 30 v. Vanha kalusto Vene 4 met, kone 30 hv, trailerilla, traileripaikka 0 eur, venepaikka 0 eur, huollot itse n. 30 eur, vakuutus 0 eur, bensiiniä 160 litraa n. 230 eur, matkat säilytyspaikan ja luiskan välillä n. 140 eur. Parannustyöt uusi kuomu puoliksi itse puoliksi ompelimo, yht. 120 eur.

    • Huijee

      Juu veneily on kallista, kun monet haluaa vaan veneilijöiltä rahat!! Siitähän siinä on kyse. Yahama 70hv perämoottori ja moottorin ohjausyksikkö entinen huollosta soitetaan...uusi maksaa 1050euroa. Plus työt...no sano tuttavani ettei tilata osaa vielä.. Toivottavasti yamahan edustus on tulevaisuudessa jollakin muullla kun keskolla.. Näin minäkin opin et tyhmiä kusetetaan niin paljon ku laki vaan sallii.. Usasta yamahan suurimmalta edustusjälleenmyynti firmalta tilattuna moottorin ohjyksikkö 436euroa plus verot . Silti noin 500euroa halvempi kuin valtuutetun yamaha perämoottorin jäälleen myyjän antama hinta.. Asennuksen osaa sokea apinakin...

      • Yammusi

        Sanoit nappiin.
        Veneily on kallista, kun veneilijöiltä halutaan vain rahat.

        Noista Yamahan korjaushinnoista olen samaa mieltä.
        Itselleni tuli viime kesänä mitta täyteen, kun pulitin jännitteensäätimestä useita satoja vaihtotöineen.
        Tämän törkyrahastuksen takia aion veneilystä luopuakin.


      • Yammu-setä
        Yammusi kirjoitti:

        Sanoit nappiin.
        Veneily on kallista, kun veneilijöiltä halutaan vain rahat.

        Noista Yamahan korjaushinnoista olen samaa mieltä.
        Itselleni tuli viime kesänä mitta täyteen, kun pulitin jännitteensäätimestä useita satoja vaihtotöineen.
        Tämän törkyrahastuksen takia aion veneilystä luopuakin.

        Juu, ei kannata harrastaa sellaista mihin ei ole varaa! Olisiko pitsinnypläys halvempaa?


      • Anonyymi

        Se on korkea palkkataso ja suuret sivukulut syynä Suomen korkeaan hintatasoon ! Niinhän sitä aina sanotaan .


    • Pikkuvene

      Veneily voi olla kallista ja voi se olla halpaakin.

      • Leskentekijät

        Savolaismallisella soutuveneellä veneily on halpaa, siinä menee ainoastaan henki...


      • Halpaakuinsaippua

        Myös pikku purkkarilla tai pikku moottoriveneellä. Ajatteles että neliheppaisen huolto maksoi mulla satasen kpl. Toinen vene nousee traikulle ja pihaan ja toinen rantaan nurinpäin. Köysiin, perheeseen, maaliin menee joskus satku, purjeet kymmenen vuoden välein tonnin per satsi.

        Tätäkin kutsutaan "veneilyksi".


    • Motorboot

      Pudota ihmeessä ainakin vakuutusarvo, putoaa maksutkin.
      Potkureita et kai joka kevät uusi?

    • terhi520ht

      Vakuutus 0. Laituripaikka 310. Huollot 150. Talvisäilytys 20. Bensat 500. Terhi 520ht ja 50 2-tahti tohatsu. Tämä pohjoispäijänteeellä. Karkeasti tonni/kausi

      • Anonyymi

        Veneily kustannukset vuonna 2020 .
        Huollot ja säilytys ,vesillelasku ja nosto 2000 euroa .
        Vakuutus 400 , laituri paikka 300 euroa .
        Poltoaine 98:bensa 600 euroa .
        Yhteensä 3300 euroa autoilu koti - vene väli kulu 200.

        Huono kesä / hyvä kesä kulut lähes samat .

        Eli kulut per kesä 3000- 3500 .euroa .

        Nyt on ennustettu bensiinin hinta 2021 n 2 euroa litra .
        Sekä myös tulossa vene vero ,n 300 euroa veneelle.

        Eli möin veneen vuonna 2020 ja sain siitä vielä sopu hinnan. Huolet ja rahan menoa helpotti .


    • Anonyymi

      Möin veneeni ja vuokraan viikoksi pariksi kesäisin, vanhuus ja terveys näin pääsen helpommalla.
      Toki oli tarkoitus ennen terveyden huonontumista vaihtaa vene parempaan, tykkäsin viettää eläkepäiviä viikko tolkulla vesillä.

      Ei vuokraaminen kovin halpaa kuitenkin on päästävä maista pois edes vähänkin.

    • Anonyymi

      Sua on vedätetty :-)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe