Rahastosijoittamisen aloittaminen

11plus20

Terve!

Olen 18- vuotias viimeisen vuoden liiketalous opiskelija. Olen jo kauan miettinyt rahasto säästämistä ja sijoittamista.. Säästöjä tällä hetkellä löytyy jonkun verran, mutta rahani makaavat vain normaalilla pankkitilillä, joka on tietysti tyhmää. Olen ajatellut, että joka kuukausi säästäisin tietyn summan rahastoon tms. Pankkiini olin yhteydessä muutama kuukausi sitten rahasto säästämiseen liittyen ja ehdottelivat tapaamista, mutta kannattaako rahastoja ostaa pankin kautta? Onko kellään kokemuksia Osuuspankin tai vaikka Nordean rahastoista, ja voiko näillä saada tuottoa kunnolla vaikka 10 vuoden aikana? Oma pankki tuntuu turvalliselta, mutta välityskulujen olen kuullut olevan suuremmat. Olen myös lukenut Nordnetistä. Kannattaako valita Nordnet vai oma pankki, jos on kokematon näissä asioissa?

kiitos jo etukäteen vastauksista :)

74

5132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhfo-öok

      Olen 18- vuotias viimeisen vuoden liiketalous opiskelija???

    • Nuoriso-nettipankkiin

      Nuori herra liiketalousopiskelija on aivan oikeilla jäljillä, että tuottoa tavoitellakseen on ikävä katsella tavallisilla säästötileillä lojuvia rahoja. Mitäs muuta ihmeellistä siellä koulun penkillä on opittu ko. opintolinjan viimeiselle vuodelle saavuttaessa? ;)

      Oman pankin sijoitusneuvot mahdollisine pullakaffeineen kannattaa ottaa ilomielin vastaan! Jos neuvot tuntuvat suhtkoht sopivilta, niin sen jälkeen onkin aika seuloa, jotta mistä ko. strategian mukaisen sijoitussetin saisi halvimmalla tai ainakin halvemmalla. Todennäköisesti on olemassa halvempia paikkoja kuin esim. Nordea-pankki ja sen rahastot - t. nimimerkillä 'Nordealainen' :)

      Pankkia miellyttääksesi voi vaikka muutamaa lajia osaketta ostaa ihan sen oman pankin palvelun kautta - tosin säilytysmaksut joutuu maksamaan. Suomi-osakkeiden välityspalkkiot ovat noin samat kuin Nordnetissa - tosin Nordnetissa on säilytys ilmaista.

      Suomi- (ja muiden pohjoismaiden) osakesetin voi hoitaa ja hajauttaa kätevästi ja halvalla Nordnetin Superrahastoilla.

      ..ja kun Nordnet-maailmaan päästiin, niin salkkusi muun maailman osake-, korko- tai yhdistelmärahasto-osuuden voipi hoitaa kätevästi kuluiltaan edullisilla ETF-rahastoilla, mihin kuukausisäästösysteemillä ei kulu merkintäpalkkioita latiakaan..

      Säälittää, kun muuten hyvä 'oma Nordeani' (kuten ei muutkaan kivijalkapankit) ala yhtään tulemaan vastaan niissä rahastojen merkintä-, hallinnointi-, säilytys- ja lunastuskuluissa.. ..nuariso pakenee nettipankkeihin ja vain me vanhat jäärät jäämme jostain syystä 'oman pankkimme' nurkkia vahailemaan.. :)

      • 0-linja

        Meidän pankin sijoitusneuvojat eivät tarjoa edes pullakahveja!


    • Kejjo

      Kauaskantoista pohdintaa! Itse aloitin n. 10v sitten säästämään "koemielessä" Nordean Säästö 50 -rahastoon 80e kuussa, jossa on n. puolet osakepainoa ja puolet rahastoja, sitä tuli kertaalleen myytyä mutta tapahtui hyvällä hetkellä ja nyt viimeisen 7v aikana tullut n 30 % tuottoa, mikä vastaa 3-4 % vuosituottoa, reilusti parempi kuin säästötilillä mutta heikompi kuin suoraan osakkeilla. Toki kannattaa huomioida että viime vuodet eivät mitään hurjan kasvun aikaa ola aina olleet.

      Jonkin verran Nordean hallinnointipalkkio on korkeampi kuin suoraan indeksirahastoon sijoittamalla, joten jonkin MCSI World -indeksiä (Nordea Säästö 50:n vertailuindeksi) seuraavan matalakuluisen indeksirahaston kanssa olisin ehkä 35-40 % voitolla.

      Tuollainen säästösopimus voi olla hyvä aloittaa, ja sitten jos jaksat itse tutkia rahastoja ja osakkeita etkä säästää pelkästään yhteen tai kahteen rahastoon, niin Nordnetin tms. kautta säästää jonkin verran vuosittain kuluissa.

      • sijoitusneuvoja5519

        minä olen aina säästöt sijoittanut asuntoosakkeisiin ja myynyt kymmenen vuoden välein.voittoa aina puolet.eli 150000markan asnto myydessä 300000markkaa.voitot sijoitin asuntoosakkeisiin.ja muutaman vuoden vuokralla ja myyntiin.voitoilla ostin ison omakotitalon tiilestä.arvo nyt noin 470000 euroa.huvilan arvo 140000euroa.että sijoittaminen kannattaa,nyt laitoin takkaan tulet ja lämmintä tulee.säästöä syntyy kilovattikaupalla,eli puihin kannattaa sijoittaa.loput neuvoni on maksullisia 90e tunti,saman kuin autokorjaamon hinta mutta tuottoisampaa.


      • paskanostit
        sijoitusneuvoja5519 kirjoitti:

        minä olen aina säästöt sijoittanut asuntoosakkeisiin ja myynyt kymmenen vuoden välein.voittoa aina puolet.eli 150000markan asnto myydessä 300000markkaa.voitot sijoitin asuntoosakkeisiin.ja muutaman vuoden vuokralla ja myyntiin.voitoilla ostin ison omakotitalon tiilestä.arvo nyt noin 470000 euroa.huvilan arvo 140000euroa.että sijoittaminen kannattaa,nyt laitoin takkaan tulet ja lämmintä tulee.säästöä syntyy kilovattikaupalla,eli puihin kannattaa sijoittaa.loput neuvoni on maksullisia 90e tunti,saman kuin autokorjaamon hinta mutta tuottoisampaa.

        nyt oot tehnyt huononkaupan kun oot ostanut omakotitalon ,ei saa myytyä millään ja vihreiden verot kiinteistöverot


    • asdsadsad

      Itse suosittelen urheiluvedonlyönnin harjoittelemista. Paljon isommat tuotot saatavissa ja kassa kiertää koko ajan toisin kuin tuollaisissa kertasijoituksissa.

      • Vetokonkari

        Bullshit!! Urheiluvedonlyönti saattaa olla jossain tapauksessa kannattavaa, mutta vaatii valtavan määrän perehtymistä jä tuhottoman määrän työtä saadaksen varmuuden oman analyysin tuotrtavuudesta. Maksulliset analyysit saa heittää kaikki romukoppaan. Maailmalta lööytyy vaikka ja mitä maksullisten analyysien tuottajia. tutkittyu on. kaikki täyttä sontaa. Yhdeltäkään ei löydy aukotonta seurantaa tuotoista. Julkaistaan jotain itselle sopivia jaksoja jollla on tehty tiliä. Pitkässä juoksussa takkiin tulee aina. Kotiamainen ESBC oli joskus luotettava analyysin tuottaja, ja julkaisi pitkää statistiikkaa. Kun NHL.n kultaajoilla nettivedonvälittäjien määrän kasvaessa ja untuvikkovälittäjien saapuessa markkinoille Vuoksenmaan analyyseilla teki todella rahaa. Enää en usko puljuun pätkääkään.


      • asdsadsad
        Vetokonkari kirjoitti:

        Bullshit!! Urheiluvedonlyönti saattaa olla jossain tapauksessa kannattavaa, mutta vaatii valtavan määrän perehtymistä jä tuhottoman määrän työtä saadaksen varmuuden oman analyysin tuotrtavuudesta. Maksulliset analyysit saa heittää kaikki romukoppaan. Maailmalta lööytyy vaikka ja mitä maksullisten analyysien tuottajia. tutkittyu on. kaikki täyttä sontaa. Yhdeltäkään ei löydy aukotonta seurantaa tuotoista. Julkaistaan jotain itselle sopivia jaksoja jollla on tehty tiliä. Pitkässä juoksussa takkiin tulee aina. Kotiamainen ESBC oli joskus luotettava analyysin tuottaja, ja julkaisi pitkää statistiikkaa. Kun NHL.n kultaajoilla nettivedonvälittäjien määrän kasvaessa ja untuvikkovälittäjien saapuessa markkinoille Vuoksenmaan analyyseilla teki todella rahaa. Enää en usko puljuun pätkääkään.

        Vaatii todellakin perehtymistä mutta on kannattavaa jos hallitsee.
        Itse olen miesten tennistä pelannut voitollisesti 5 vuotta putkeen, se ei ole enää sattumaa, tarkat kirjanpidot löytyy.


    • urtsukainen

      Osta viinapulloja ja kätke niitä ympäri metsiä. Viinan hinta nousee aina. Vuosien kuluttua kaivat pullot esiin ja myyt hyvällä voitolla.

    • huonoesimerkki

      Edellinen puhui viinasta. Isäni kertoi, että kun viime sodan jälkeen osti syksyllä pullon viinaa, niin seuraavana keväänä tyhjän pullon hinta oli enemmän kuin syksyllä ostettu täysi pullo. Älä kuitenkaan osta viinaa, se oli vain esimerkki sodan jälkeisestä inflaatiosta.

    • PerttiPuh

      Tuli mieleen vanha tarina osakesijoittamisesta parin vuosikymmenen takaa.

      Silloin Sonera listautui pörssiin. Jos ostit esimerkiksi miljoonalla mummonmarkalla Soneran osakkeita ja kaverisi keskiolutta, kahden vuoden päästä kaverilla oli enemmän rahaa kuin sinulla, vaikka kaljat oli juotu (tyhjistä pulloista sai hyvät pantit). Eli näinkin voi siis käydä osakesijoittamisessa.

      Tilanne on sinänsä fiktiivinen että kaverin olisi pitänyt juoda noin 300 pulloa olutta päivässä tuon kahden vuoden ajan...

      • jklkg

        Sitä kaljakaveria olisi varmasti harmittanut, jos sijoittajakaveri olisikin laittanut rahansa Koneen osakkeisiin ja holdannut niitä pidempään kuin 2 vuotta?

        - Totta kai suomalainen aloitteleva "sijoittaja" laittaa kaikki rahansa yhteen ainoaan kuplan huipulla olevaan osakkeeseen.... Tai jos valitseekin "hajauttamisen", ja laittaa rahansa (yhteen) rahastoon, niin sen rahaston on oltava mahdollisimman kapea-alainen ja riskinen, tyyliin Venäjän pikkufirmat tai bioteknologia.


    • setBETW

      Hauska aloitus... viimeisen vuoden liiketalouden opiskelija ja kyselee täältä sijoitusneuvoja... Ei ole vissiin paljon siellä liiketalouden luennoilla viihdytty.

      Pankit tarjoavat mielellään rahastoja siksi että ne tienaavat niillä rutkasti ja sijoittaja saattaa saada hieman tuottoa jos sitäkään.. pankin etu on se että pankki teinaa vaikka rahaston arvo tippuu..
      Eli rahastoihin ei juurikaan kannata sijoittaa.. ainakaan pankkien vinkkien perusteella.. rahastot , jos niihin sijoittaa.. kannattaa hyvin tarkasti valita itse.

      Suorat osakesijoitukset on parhaita tuottoa ajatellen kunhan hajauttaa vähintään 5-10 eri yrityksen osakkeisiin jolloin ei haittaa jos joku vähän tuottaa tappiotakin.. Tappio kuitenkin syntyy vasta kun osakkeet myy..
      Itselläkin on useita eri osakkeita joiden arvo on laskenut mutta kun niistä on kuitenkin 10 vuotta kerännyt osinkoja niin se laskennallinen tappio ei ole läheskään niin suuri kuin miltä näyttä ja kun vaan pitää osakkeet ja odottaa nosua niin ei tule tappiota.
      ja tietenkin kannattaa tuossa mielessä valita yrityksiä joiden konkurssi riski on pieni.
      Omista osakkeista on moni myös arvoltaan nousst rajstikin.. joten muutamien lasku ei haittaa.. Ja sitäpaitsi joissain voittojen kotiuttamisvaiheessa on hyväkin että on tappioitakin olemassa.

      • jklkg

        Rahastot eivät ole lähtökohtaisesti pahoja. Kalliit ns. aktiiviset mutta kuitenkin indeksinsä perässä raahustavat rahastot kannattaa jättää väliin, mutta parempiakin vaihtoehtoja on.

        "Suorat osakesijoitukset on parhaita tuottoa ajatellen kunhan hajauttaa vähintään 5-10 eri yrityksen osakkeisiin"

        Valitettavasti vähän niin ja näin tuonkin lauseen kanssa. Jos vieläpä pysyttelee kotimarkkinalla eli Helsingin pörssissä ja hajauttaa laajasti, niin käytännössä saa hyvin tarkkaan indeksiä seuraavan salkun. Ja sitten saa osinkoja, joista saa maksaa ison kasan osinkoveroja, ennen kuin voi sijoittaa jäljelle jääneet eurot taas uusiin osakkeisiin. Vaihtoehtona on halpa osingot uudelleensijoittava indeksirahasto tai etf. Tällaisen rahaston juoksevat kulut ovat pieniä, ja - hyvin oleellinen pointti - rahasto ei maksa osinkoveroa. Rahasto pystyy sijoittamaan koko osinkosumman takaisin osakkeisiin, ja ne ehtivät tahkota korolle korkoa pitkän summan ennen kuin joskus aikanaan tulee myynnin (ja myyntivoittoverojen maksun) aika.

        Tietysti tilanne on erilainen, jos omistaa hyvän kristallipallon ja pystyy valitsemaan sellaisen osakesalkun, jolla voitetaan indeksi selvästi vuodesta toiseen.


      • M52_

        Rahastossa saa toki tavallaan korkoa korolle verottomasti, kun itse rahasto ei maksa veroa. Mutta itse maksat sitten aikanaan luovutusvoittoveron isommasta summasta, kun arvoaan kasvattaneen rahasto-osuuden myyt.

        Kulut minimiin. Vuosikymmenten pituisen aikana on paljon merkitystä, jos erilaiset palkkiot vievät puolikin prosenttia. Pankkien törkeän kalliista rahastoista puhumattakaan.

        Itse pitäisin muutaman kuukauden "hätäkassan" jossain kululta pienessä rahamarkkinarahastossa. Ja kaikki loput tasaiseen tahtiin osakkeisiin. Ihan suoraan, 10-15 firmaan, sellaiseen tahtiin että tekee esim 1 ostos per yhtiö joka vuosi. Eri toimialoilta, markkinoillansa jo vakiintuneita yhtiöitä joista tulee myös osinkoa. Osingot (verolla vähennetyt) sitten sijoittaa, tai käyttää aikanaan eläkeläisenä kulutukseen.

        Suuret suomalaiset yhtiöt toimivat maailmalla, joten maantieteellistä hajauttamista tulee. Tilinpäätösten segmentti-infosta voi katsoa, mistä liikevaihto ja -voitto tulee, sekä maantieteellisesti että toimialoittain tietyissä yhtiöissä.

        Itse olen 1990-luvun puolivälistä asti säästänyt osakkeisiin. Aivan järjestelmällisesti 15-20 yhtiöön, 1-2 kauppaa peri vuosi per yhtiö. Kuukausittain säästettävä määrä = nettopalkan ja _keskimääräisten_ kk-menojen erotus. Tuo summa pidetään tasaisena vuosikausia , toki se vähän nousee tai laskee elämäntilanteen mukaan kun tulee palkankorotusta tai menot nousee lasten syntymän myötä.

        Salkku peilaa indeksiä, mutta niin on tarkoituskin. En usko olevani keskimääräistä fiksumpi sijoittaja pidemmän päälle. Ja ne kulut, kk:n osakekaupassa muutama euro ja sen jälkeen pyöreä nolla kyseisen osake-erän osalta.

        Olen "holdaaja", se myönnetään. Mutta osakesijoittamisesssa myynnin tai oston ajoitus selittää suuren osan poikkeuksellisista tuotoista tai tappioista. Kun ostot hajauttaa vuosikymmenten pituiselle ajalle, pärjää keskimääräisesti. Ja jos ei myy käytännössä koskaan, ajoitusten virheet vähenee puoleen.

        Jos laitaa säästöön, kuten meillä, kuukausittain summan joka vastaa 10-20% keskimääräisistä kk-menoista, alta kolmekymppisestä eläkeikään asti, on ihan realistista kerätä osakesalkku josta tulevilla osingoilla pärjää.


      • näintäällätänään
        jklkg kirjoitti:

        Rahastot eivät ole lähtökohtaisesti pahoja. Kalliit ns. aktiiviset mutta kuitenkin indeksinsä perässä raahustavat rahastot kannattaa jättää väliin, mutta parempiakin vaihtoehtoja on.

        "Suorat osakesijoitukset on parhaita tuottoa ajatellen kunhan hajauttaa vähintään 5-10 eri yrityksen osakkeisiin"

        Valitettavasti vähän niin ja näin tuonkin lauseen kanssa. Jos vieläpä pysyttelee kotimarkkinalla eli Helsingin pörssissä ja hajauttaa laajasti, niin käytännössä saa hyvin tarkkaan indeksiä seuraavan salkun. Ja sitten saa osinkoja, joista saa maksaa ison kasan osinkoveroja, ennen kuin voi sijoittaa jäljelle jääneet eurot taas uusiin osakkeisiin. Vaihtoehtona on halpa osingot uudelleensijoittava indeksirahasto tai etf. Tällaisen rahaston juoksevat kulut ovat pieniä, ja - hyvin oleellinen pointti - rahasto ei maksa osinkoveroa. Rahasto pystyy sijoittamaan koko osinkosumman takaisin osakkeisiin, ja ne ehtivät tahkota korolle korkoa pitkän summan ennen kuin joskus aikanaan tulee myynnin (ja myyntivoittoverojen maksun) aika.

        Tietysti tilanne on erilainen, jos omistaa hyvän kristallipallon ja pystyy valitsemaan sellaisen osakesalkun, jolla voitetaan indeksi selvästi vuodesta toiseen.

        Rahastot eivät ole koskaan kannattava sijoitusmuoto, vaikka rahsoja yrität täällä kaupitella.

        Terveisin, kokemusta sijoittamisesta vuodelta 1972 .Pankissa töissä 15 vuotta.


      • pakkosyöttöä

        Nordea on melkein suututtanut minut eli asiakkaansa pakkosyöttämällä noita rahastoja sunmuita. Olen monesti jo sanonut että en ota. Ei kiinnosta. Pitääkö vaihtaa pankkia vai onko muissa pankeissa sama peli. En viitsisi millään muuten hyvää pankkia vaihtaa.
        Ap, suosittelen erillisiä osakkeita eikä noita pankin "omia tuotteita". Jos ja kun pankki pakkosyöttää jotain, pää kylmänä. Pankkineidit saavat provikkansa noiden tuotteiden myynnistä.


      • feafs
        pakkosyöttöä kirjoitti:

        Nordea on melkein suututtanut minut eli asiakkaansa pakkosyöttämällä noita rahastoja sunmuita. Olen monesti jo sanonut että en ota. Ei kiinnosta. Pitääkö vaihtaa pankkia vai onko muissa pankeissa sama peli. En viitsisi millään muuten hyvää pankkia vaihtaa.
        Ap, suosittelen erillisiä osakkeita eikä noita pankin "omia tuotteita". Jos ja kun pankki pakkosyöttää jotain, pää kylmänä. Pankkineidit saavat provikkansa noiden tuotteiden myynnistä.

        Ei tarvitse vaihtaa pankkia. Seuraavalla kerralla kun olette yhteydessä, sano niille suoraan että sinulle ei tarvitse tuputtaa sijoitustuotteita. Käske laittaa tieto tästä heidän asiakasjärjestelmäänsäkin. Ja sano että sinua on ihan turha kutsua pankkiin keskustelemaan yhtään mistään.

        Ja jatkossa minimoi pankkitätien kanssa asiointi. Nykypäivänä 99,9 % pankkiasioinnista hoituu netissä, eikä siellä kukaan pakkosyötä sinulle mitään.


      • Tästämätykkään

        Hei, tämähän on fiksu nuorimies kun kysyy kokemuksia eikä luota kirjaviisauteen! Pois ivailu!


      • kaikkipuolet
        Tästämätykkään kirjoitti:

        Hei, tämähän on fiksu nuorimies kun kysyy kokemuksia eikä luota kirjaviisauteen! Pois ivailu!

        Mistä tiedät että on kysymyksessä mies?


      • Meeri-68

        Jos sijoittajalla on varaa sijoittaa vaikkappa 100e/kk, jaappa sijoitus viiteen eri osakkeeseen kun yksi kaupan toimeksianto maksaa netissä 0,25% per kauppa 8e toimeksianto. Kannattaako?


      • sfjskfjskljfdkl
        kaikkipuolet kirjoitti:

        Mistä tiedät että on kysymyksessä mies?

        Jotenkin kirjoitustyylistä, sanavalinnoista ja lauserakenteista tulee aina tietynlainen mielikuva mikä kokemuksen myötä osuu aika usein kohdalleen että onko kyseessä mies vai nainen. Femakothan sen yrittää kieltää mutta hekin voisivat käyttää aikansa vaikka sijoittamisen suunnitteluun kuin potkia ylivoimaista vastustajaa, luontoa vastaan.


    • Rwood

      Muutama kommentti

      - Mieti ensin mitkä omat tavoitteesi (esim. suhtautuminen riskiin, mikä on sijoitushorisontti...). Muista, että riski ja tuotto liittyvät aina toisiinsa.
      - Perehdy itse asioihin, äläkä usko muiden neuvoihin (samantekevää tulevatko ne pankista tai tällaisilta keskustelupalstoilta). Kirjallisuutta lukemalla ja nettiä selaamalla saa paljon tietoa (ja pystyy ainakin kyseenlaistamaan ns. sijoitusneuvojien jutut).
      - Älä tee mitään, ennen kuin olet tehnyt edellämainitut jutut. Tai voit toki tehdä, jos haluat ostaa sian säkissä.

      Ai niin, jos rahastoista puhutaan, niin täytyy muistaa, että niitä on joka lähtöön. Säännöt kannattaa lukea huolella ja niin että ne ymmärtääkin.

    • MetsoKukka

      En osaa sanoa opiskelijalle rahastoista oikein mitään, kun en ole itse niihin sotkeentunut. Minä aloin säästämään siten, että ostin tontin järven rannalta ja rakensin siihen pankkilainalla mökin. Talviasuttavan tietty kaikilla mukavuuksilla. Asuin silloin vuokralla avokin kanssa. Mökki laittettiin vuokralle. alussa oli viikkovuokralla, koska itsekin sitä haluttiin käyttää. Sitten muutamia vuosia välillä kuukausivuokralla. Vuokralaiset maksoivat sen mökin. Kun mökistä oli suurin osa maksettu, niin ostettiin omakotitalo ja yksi tyhjä tontti sekä pienteollisuustontti jossa on pajarakennus, pankkilainalla. Ne tuli samalta myyjältä samaan asuntolainaan köntässä. Mökki edelleen vuokralla., Nyt maksettiin sit mökin vuokratuloilla osa asuntolainaan ja osa mökin lainaan joka oli kalliimpi kulutusluotto. Kun mökin laina oli maksettu kokonaan, niin jätettiin se vielä vuokralle. välillä viikkovuokralla ja välillä muutaman vuoden jaksoissa pidemmällä vuokra-ajalla. Parin vuoden jälkeen ostettiin parin hehtaarin saari jossa 150 vuotista tukkimetsää ja hienoa kangasmaisemaa, kulutusluotolla. Saari on ollut itsellämme virkistyskäytössä ja sen puustoa pitäisi pian hyödyntää. Saari on metsätila jonne rakensimme hienon laavusysteemin että siellä voi olla myös talvella lämpöisessä eräreissuilla ja pilkkimatkoilla. Saaren puustossa on hyödynnettävää puuta noin puolet saaren hinnasta pystykaupassa ja saari jää vielä kauniiksi ja menee kaupaksi puunoton jälkeenkin samalla hintaa kuin mitä itse siitä maksoin, jos sen haluaisi myydä. Mökkiä vuokraamme koko ajan tilanteen mukaan ja se tuottaa hyvin. kesällä 500 viikossa puhtaana käteen sesonkiaikana ja muulloinkin 300 viikossa verojen jälkeen. Vuosivuokralla ollessa se tuotti noin 600 euroa vuodessa puhtaana käteen verojen jälkeen. Sähköt tietenkin maksaa vuokralainen pitkässä vuokrasuhteessa ja polttopuut myös. Kesällä ei sähköä oikeastaan kulu juuri ollenkaan, mutta viikkovuokrassa sähkö sisältyy hintaan samoin polttopuut. Nyt on kaikki melkein maksettu. Ainoastaan asuntolainaa on enää hieman jäljellä. Ikää on jo sen verran, että ajattelin jäädä kohta eläkkeelle ja vaikka myydä tai laittaa talo vuokralle. Vuokralle ilmeisesti. Itse muuttaisimme mökille asumaan ja pitäisimme saaren toistaiseksi itsellämme virkistyskäytössä. Emme ole kovin paljoa palkastamme joutuneet maksamaan pankkilainoja kun tuo mökki on antanut sitä vuokratuloa hyvin. Jos talon saa hyvin vuokrattua, niin sillä maksetaan se loppulaina pois ja sen jälkeenhän siitä on vaan tuloa pääasiassa. Tyhjän tontin voisi myydä pois. Se on keskellä kylää talon tontin rajanaapuri ja myös kiinni pienteollisuustontissa. Niistä voisi tehdä sopivan kaupan ja luopua pajasta. Haikeilla mielin:) Minun harrastuspajani, automontut ja kaikki, noin 100 neliötä. Eläkkeellä sit elellään vuokratuloilla enimmäkseen ja eläkkestä jää pankkitilille .. jos jää kun reissataan enemmän. Mutta pitää vielä hieman miettiä tuon saarenkin myyntiä ja toisen mökin ostoa jonka laittaisi vuokralle. Tuonne saareen kun ei saa rakentaa muuta kun sen laavun. On metsätila. Poikkeuslupia en ole kysellyt. Vuokralla saa mukavasti tuottoa sijoitukselleen ennen sen myyntiä ja eläkkeelläkään ollessakaan ei tarvitse pihistellä joka paikasta. Se toinen mökki vuokralle olis varmaan hyvä ratkaisu. Elikkä tulis vuokratuloja mökistä ja talosta. Kun menee niin vanhaksi, että joutuu laitokseen, niin reilusti ennen sitä kaikki muut kiinteistöt myyntiin ja köllöttelee mökillä niin kauan kuin kunto kestää:)

      • Säästöpossu

        Edellä oleva muistuttaa minun säästövinkkiä eli olen ostellut tontteja, jotka myynyt voitolla. Sitten velalla ja osittain omalla rahalla pieniä osakehuoneistoja (peruskuntoisia) vuokrattavaksi. Sillä keinolla on nyt koossa noin 400 000 euron omaisuus. Verot ja muut maksettu niinku pitääkin.
        Rahastoista olen valinnut keskitason riskin rahastoja, mutta niissä tuotto on pieni ja siitä kun vähentää hoitokulut niin eipä siitä jää käteen mitään.


      • SeMehtoKukka

        Heh. Mikähän niissä rahastoissa oikein viehättää eräitä. Epävarmoja sijoituksia. Kiinteistökaupoilla ja vuokrasta saatavilla, sekä metsänmyynnillä saatua mammonaa on kyllä ehtinyt tulla itsellenikin, vaikka velkarahalla aloitin. Maa on vakaata omaisuutta ja metsä kasvaa ja vuokralaiset eivät lopu:) Turha sitä on alkaa pelaamaan epävarmoilla osakkeilla ja rahastoilla. Esim. sopivalla metsämaakaupalla saattaa hyvässä lykyssä kun itse ymmärtää kartsella oikeanlaista maa-aluetta, saada hyvää metsää ja siinä sivussa vielä järvenrantatontteja lohkastavaksi ja myytäväksi, ellei halua sit itse rakentaa ja pistää vuokralle. Mutta tää on tätä.. :)


    • sijoittajavuodesta72

      Ei kannata!


      Pankkien rahastot tulivat markkinoille 80 luvulla, eikä niistä ole pahemmin rahallalista
      hyötyä muille kuin pankeille. Osta itse osakkeita suoraan. Rahastoissa on todella pieni tuotto. Tappioita saattaa tulla paljon, tai sitten ei tule. Sitä on vaikea sanoa etukäteen.

      • hohjaa

        Kuka käski sijoittaa (suomalaisten) pankkien kalliisiin piiloindeksoiviin rahastoihin? Nyt ei onneksi eletä enää 80-lukua. Tervetuloa nykypäivään.

        2010-luvulla voidaan sijoittaa esim.
        OMXH25-indeksirahasto 0-kuluilla.
        3 muuta pohjoismaista indeksirahastoa valuutanvaihtokulujen hinnalla.
        Jenkki- ja euro-rahastot alle 0,10 % juoksevilla kuluilla.
        Maailmanlaajuinen hajautus kahdella rahastolla noin 0,20 % kuluilla.

        Ne suuret tappiot teet varmasti suuremmalla todennäköisyydellä omalla osakepoiminnalla kuin hyvin hajautetulla edullisella indeksisalkulla.


      • onkotosi

        Oletat vaan niitä suurien tappioiden tuloa, mutta et kykene niitä näyttämään todeksi. Koska todeksi ne eivät muutu koskaan. Pelkkä muutmaan rivin kirjoittelu tälle saitille ei riitä!

        Rahastot eivät ole koskaan kannattavia! Seuraan sivusta, tuttavani usean miljoonan rahastosijoitus salkkua. Sijoitukset ympäri maailmaa eivät ole kovin tuottoisia, vaikka ovat usean koti ja ulkomaalaisen ammattilaisen hoidossa. Pahin ja huonoin on Nordean rahastot. 4 kuukaudessa 100 tuhannen euron tappio sijoituksissa. Nordea vaikenee asiasta kokonaan!!!

        Yli 40 vuoden kokemus sijoittamisesta.


    • pienomistaja

      Osta suoraan osakkeita. Vähitellen keräät itsellesi salkun, jossa on 10-15 eri yrityksen osakkeita. Avaa itsellesi tili, johon säästät kuukausittain vaikka sen satasen tai kaksi. Ohjaa osingot tulemaan samalle tilille. Sillä jo ostaa jotain kerran tai pari vuodessa ja alkupääomaahan sinulla jo olikin. Hajauta alkupääoma heti ainakin pariin kolmeen yritykseen. Valitse firmat eri aloilta: esim yksi lääkefirma, yksi elintarvikkeita, yksi metalliteollisuutta, yksi elektroniikkaa jne.

      • mikämaailma

        Miten voi uskaltaa ostaa suoraan osakkeita tämänhetkisen maailmankuvan mukaan? Ymmärtääkseni tapahtuu jatkuvia irtisanomisia yrityksistä, konkursseja fusioita, ulkomaille muuttoa,yrityksen myyntiä, takaisin kotimaahan muuttoa. paniikkipaljastuksia esim. pakokaasupäästöjä viimeksi saksalaisilla autoilla, robottien yleistyminen osakekaupassa ostajina/myyjinä, jms.
        Yritykset joihin vois uskaltaa satsata, mitä ne siinä tapauksessa ovat? Markkinat taistelee konservatiivisen olemuksen puvun päälläpysymisessä. Kansat ovat sitä vastaan. Mitä tapahtuu, mihin suuntaan tiedät että mennään? Kymmenen vuotta on jatkunut epätietoisuus!


      • jklkg
        mikämaailma kirjoitti:

        Miten voi uskaltaa ostaa suoraan osakkeita tämänhetkisen maailmankuvan mukaan? Ymmärtääkseni tapahtuu jatkuvia irtisanomisia yrityksistä, konkursseja fusioita, ulkomaille muuttoa,yrityksen myyntiä, takaisin kotimaahan muuttoa. paniikkipaljastuksia esim. pakokaasupäästöjä viimeksi saksalaisilla autoilla, robottien yleistyminen osakekaupassa ostajina/myyjinä, jms.
        Yritykset joihin vois uskaltaa satsata, mitä ne siinä tapauksessa ovat? Markkinat taistelee konservatiivisen olemuksen puvun päälläpysymisessä. Kansat ovat sitä vastaan. Mitä tapahtuu, mihin suuntaan tiedät että mennään? Kymmenen vuotta on jatkunut epätietoisuus!

        Osakkeita voi ostaa myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Lisäksi moni Helsingin pörssissä listattu firma tekee pääosan tuloksestaan ulkomailla.

        "Yritykset joihin vois uskaltaa satsata, mitä ne siinä tapauksessa ovat?"

        Jos nyt keskitytään kotipörssiin: Sellaiset yritykset, jotka eivät ole riippuvaisia kotimaan kysynnästä. Ja lisäksi niiden toiminta ei saa olla riippuvaista AKT:n toimista.


      • aluekatsanta
        jklkg kirjoitti:

        Osakkeita voi ostaa myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Lisäksi moni Helsingin pörssissä listattu firma tekee pääosan tuloksestaan ulkomailla.

        "Yritykset joihin vois uskaltaa satsata, mitä ne siinä tapauksessa ovat?"

        Jos nyt keskitytään kotipörssiin: Sellaiset yritykset, jotka eivät ole riippuvaisia kotimaan kysynnästä. Ja lisäksi niiden toiminta ei saa olla riippuvaista AKT:n toimista.

        Aika suppea maailma sinulla vaikkakin ehdotat ulkomaille sijoittamista. Mitä AKT:llä on tekemistä sijoituksen kohteen valinnan kanssa?
        Sehän on vain yksi solu kaiken muun toiminnan mukana, josta talouden tasapaino tietenkin myös riippuu, mutta riippuu se monesta muustakin sam luokan tekijöistä.

        Hyppään mielelläni astetta ylemmäksi ja sijoitan siihen, olkoon kotimaista tai ulkomaista, ei väliä.


      • jklkg
        aluekatsanta kirjoitti:

        Aika suppea maailma sinulla vaikkakin ehdotat ulkomaille sijoittamista. Mitä AKT:llä on tekemistä sijoituksen kohteen valinnan kanssa?
        Sehän on vain yksi solu kaiken muun toiminnan mukana, josta talouden tasapaino tietenkin myös riippuu, mutta riippuu se monesta muustakin sam luokan tekijöistä.

        Hyppään mielelläni astetta ylemmäksi ja sijoitan siihen, olkoon kotimaista tai ulkomaista, ei väliä.

        AKT:lla on valitettavan paljon merkitystä. Ulkomaalaiset ostajat osaavat jo varoa tilaamasta tavaraa suomalaiselta yritykseltä, jos tavaran toimitus onnistuu vain suomalaisen sataman kautta. Ostajat ostavat mieluummin jostain muualta, sellaisesta paikasta josta tilaus pystytään myös toimittamaan silloin kun on luvattu. Eli siis jo pelkkä tieto AKT:n (ahtaajien) lakkoherkkyydestä haittaa suomalaisten vientifirmojen kilpailukykyä. Ja jos AKT toteuttaa uhkauksensa ja alkaa ensi vuonna tappelemaan kansan valitsemaa eduskuntaa ja hallitusta vastaan, niin satamista riippuvaiset vientifirmat ovat (kotimaisten kuljetusyrittäjien lisäksi) ensimmäiset ja suurimmat kärsijät.

        Toki tämä on vain yksi asia muiden joukossa, kun mietitään yritysten (lähi)tulevaisuuden menestysmahdollisuuksia.


    • ajajajaja

      Aika jännä että olet opiskellut taloutta, ja sitten kysyt kuitenkin täällä neuvoja. Pitäisi toimia toisinpäin että me kysyttäisiin sinulta neuvoja kun ei ole käynty koulua.
      No, elämänkoulu onkin asia erikseen. Niitä neuvoja täältä voi saada.
      olen pitkän miettimisen jälkeen nyt sijoittanut pankin sijoitusrahastoihin.
      ensimäinen vuosi ja sen tulokset näkyvät kohta. Laitan sitten myöhemmin siitä.

      Katselin itse myös Nordnettiä, mutta kun joutuisi itse koko ajan olla ajan tasalla internetin välityksellä, arvioin että siitä tulee haasteellista, koska pitäisi ensin hallita kaupankäynti netin välityksellä sekä vielä tekniikka, joka vaihtuu ja uusiutuu koko ajan.
      Nyt kävi niin että en saanut päivitettyä tietokonettani 7:n ja tiedossa olisi ollut pakko-osto ja uusi kone, joka maksaa paljon.

      Sen vuoksi pidin koneeni ja odottelen miten kauan se toimii ilman uusia ohjelmia sekä että sijoitin suurella riskillä pankin kautta. Pitkällä aikavälillä, tietenkin. Ainoa ongelma on siinäkin että eivät osaa neuvoa asiakasta mihinkään suuuntaan. Täytyy kuitenkin olla itse ottanut selvää.

      • fawex

        Kivijalkapankkien kanssa on ihan yhtä paljon ihan itse vastuussa sijoituksistaan. Ei asiakas voi mennä palveluntarjoajan selän taakse piiloon ja sanoa että ne hoitaa - ellet sitten osta ihan oikeaa varainhoitopalvelua (jota saa alkaen muutaman sadantonnin salkuille).
        Lisäksi kivijalkapankitkin ovat käytännössä siirtäneet sijoitustoiminnan nettipankkiin, joten sekin on aika huono selitys. Ellei sitten ihan välttämättä halua käydä kahvittelemassa pankkitädin kanssa ja nielaisemassa samalla kaikki selitykset siitä, miksi kannattaa ehdottomasti sijoittaa juuri niihin kalleimpiin tarjolla oleviin sijoitustuotteisiin.

        Nordnetissa, Seligsonilla yms. voi myös sijoittaa myös "passiivisesti", eikä niitä sijoituksia tarvitse joka päivä käydä vahtimassa.
        Mutta hei... jos haluat välttämättä sijoittaa kivijalkapankin kautta, niin siitä vaan. Kyllä teitäkin tarvitaan - ainakin näin osakkeenomistajan näkökulmasta :)


    • odofdi

      ei siellä kauppiksessa paljon rahastoista ja sijoituksista puhuta. Suorat osakkeet ovat tietysti hyviä kun saat itse päättää mitä ostat ja et maksa pankille rahastonhoitopalkkiota mutta vaatii paljon tietoa ja perehtymistä käydä osakekauppaa itse. toki pitkällä aikavälillä elikkä vuosien sijoituksena osakkeet on olleet hyvä sijoitus siis ainakin menneinä aikoina, kukaan ei tulevaisuudesta tiedä ja tällä hetkellä pörssikurssit voi tulla rytinällä alas kun siitä on varoiteltu jo pitkään. silloinhan olisikin hyvä sijoittaa.

      Nordean rahastot ovat olleet omalla kohdallani hyviä sijoituksia, toki pankki ottaa omat kulunsa rahastonhoidosta.

      • kustaapölvästi

        Nordean rahastot eivät ole hyvä ja kannattava sijoiyus, eikä ne ole tuottaneet sinulle hyvin. Puhut palturia.
        Et taida muistaa sitä, että eräs tunnettu tanssikoulun omistaja menetti Nordean rahastoissa 10 miljoonaa €uroa. Kuteinkin sinun Nordea rahasto mukamas on ollut hyvä sijoitus! Uskokoon kuka uskoo! Minä en usko.


    • Aallonmalja

      Vastaukset luettuni haluan vain korostaa, että kysyjä on vasta 18-vuotias eli opiskelee ammattikoulussa merkonomiksi eli ei häntä voi kuitenkaan kauppakorkeakoulussa rahoitusta opiskelevaan verrata.

      • hemf

        Jep, ja mä tahdon myös lisätä tähän että vaikka hänellä pesämunaa jo olikin, niin tuskin sillä ostetaan sijoitusasuntoja saati rakenneta mökkejä.


    • harjoiteltu_on

      Tosiasia on että pankit höynäyttävät kilpaa ihmisiä sijoittamaan rahastoihin.. joista pankit vetävät suuret voitot vaikka sijoittajat häviäisikin, pankki voittaa aina.
      Pääoma turvattuihin tuotteisiin ei pidä sekaantua nissä pankit tekevät sijoittajan kustannuksella järjettöät voitot..
      Koitin kerran erehdyksessä heikkona hetkenä sellaista.. 10 000€ pääoma turvattua sijoitus tuotti pankille n. 4000€, itse sain tuottoa n. 1000€ ...., ja vaikka olisin saanut takaisin vain sen pääoma turvatun 10 000€ niin pankki olisi slti saanut tuon 4000€.. eli ne on täyttä kusetusta.
      Sopivalla varovaisuudella oma hajautettu suorien osakesijoitusten salkku on kyllä ehdottomasti paras..
      Aloittelevan sijoittajan on helpompi ja parempi pysyä Helsingin pörssissä ja kun vähän on asioita tutkinut ja harjoitellut niin sitten ehkä mennä muuallekin.

      • gerdfs

        "Aloittelevan sijoittajan on helpompi ja parempi pysyä Helsingin pörssissä"
        Suorien sijoitusten osalta suunnilleen noin. Mutta kokonaisuutena on täysin järjetöntä sitoa salkkunsa kokonaan pieneen pörssiin maailman laidalla.

        Maantieteellistä hajautusta ei missään nimessä pidä unohtaa. Ja siinä kohtaa halvat indeksirahastot ja indeksi-etf:t ovat hyviä ja helppoja tuotteita. Lisäksi, ne ovat hyvin pian jopa suoria sijoituksia edullisempia, ainakin jos verrokkina käytetään suomalaisten välittäjien (ja Nordnetin) välityspalkkioita ulkomaille.

        Aktiivisissakin rahastoissa on helmiä, mutta aloittelijan - ja edistyneemmänkin - on niitä vaikea löytää. Siksi kannattaa suosia mahdollisimman edullisia indeksirahastoja, joiden kulutaso on murto-osa aktiivisten rahastojen kuluista. Ja indeksirahastoissakin on suuret erot, kivijalkapankkien 0,70 % kulut vaikuttaa jättimäisiltä, kun isharesinUSA:n sijoittavassa S&P500-etf:ssä kulut on 0,07 % (ja tietysti se kannattaa hankkiakin joko Nordnetin kuukausisäästössä 0-ostopalkkiolla tai sitten jonkun edullisen välittäjän kautta).


    • pelurin_ohje

      Sijoitusrahastopelissä voi menestyä kunhan muistaa tärkeimmän pääsäännön:

      Sijoitusesitteet ja sijoitusneuvojan sanat eivät ole mikään vakuus menestyksestä.
      Sijoittamiseen sisältyy AINA myös riski rahojen menettämisestä.
      Sijoitustuotto ei ole automaattisen varmaa vaan se on todellisen riskin takana.

      Kun tämän tajuaa niin peliin voi osallistua. Sijoitusrahastot eivät ole mikään varallisuuden kasvuautomaatteja. Rahan "polttaminen" on useimmin helpompaa kuin sen varallisuuden kasvattaminen.

      Muista huomioida myös ne rahastonhallinnointikustannukset.

    • Merkkinimitys

      Puolet viinaan ja loput naisiin.

    • Kokemustaon
    • orwellsslave

      Ei tetenkään kannata sijoittaa rahastoihin, jos haluaa tuottoa. Osta vaikka Facebookia ja Googlea. Varovaiselle AT&T ja Realty income. Tai Pihlajalinna. Itsekin kauppaopiston käyneenä harmittelen näin jälkikäteen se, ettei koulussa opetettu mitään johdannaisista tai futuureista. Mutta kyllä pelkällä hajautetulla salkullakin saa tuottoa yli 10%. Suurin virhe minkä voi tehdä osakekaupassa, on ostaa kymppitonneilla yhtä osaketta, paras ostoerä on piensijoittajalle 2000€, sillä ei pääse tekemään hirveästi tappiota, vaikka tulisi negatiivinen tulosvaroitus.

      • hlöps

        "Mutta kyllä pelkällä hajautetulla salkullakin saa tuottoa yli 10%"

        Täysin käsittämätön lausahdus. Tuotto viikossa, kuukaudessa, 50 vuodessa? Nousu- vai laskukaudella?

        Esim. kehittyneen maailman indeksiä (MSCI World) seuraava rahasto iShares Core MSCI World UCITS ETF on tuottanut viimeisen 12 kuukauden aikana 16,2 %. Superrahasto Suomi (OMXH25-indeksi) 13,4 %. Superfonden Denmark 26,9 %. Jenkkeissä iShares Core S&P 500 UCITS ETF 19 % (euroissa mitattuna).
        No tietysti lottokansa on sijoittanut noiden sijasta rahansa Norjan indeksiin, kun se putosi reilu vuosi sitten niin kovasti, että eihän sieltä voi muuta kuin rynniä ylöspäin - tai sitten ei. Vuoden tuotto 2 %.

        "paras ostoerä on piensijoittajalle 2000€, sillä ei pääse tekemään hirveästi tappiota, vaikka tulisi negatiivinen tulosvaroitus."

        Toinen käsittämätön lause. Millä tavoin ostoerä vaikuttaa (kokonais)tappion suuruuteen? No varmasti jollain tavalla, mutta se tapa pitäisi kertoa myös. Mikä on sijoitussumma yhteensä, sijoitusten teon aikajänne jne? Miksi ei 1000 euron sijoitus tuplasti useammin?


      • M52_

        Hurjia tuottoprosentteja edellä. Minun muistaakseni osingot arvonnousu miinus inflaatio on pitkällä aikavälillä ollut 5-10%, ehkä lähempänä viittä. En puhu mistään suhdannesyklin nousuvuosista, vaan vuosikymmenten mittaisesta ajasta keskimäärin.

        Jos tarkoitus on säästää osakkeisiin, turha kuvitella saavansa keskimääräistä korkeampaa tuottoa. Säkällä ehkä hetken, jos on lottokansan asenteella liikkeellä, mutta onni kääntyy ennemmin tai myöhemmin ja silloin tulee takkiin. Eli lopputulos on kuitenkin keskimääräinen tuotto miinus kulut. Kaikki tähän keskusteluun osallistuvat ovat kiitettävästi korostaneet tuota kulujen merkitystä. Se on mielestäni ainoa asia, johon voi itse vaikutaa.


    • Itseomaseppä

      Eräänkin kerran oikein ajan kanssa ajattelin keskustella sijoituksista pankin kanssa ja varasin ajan. En tietekään tuntenut yhtäkään henkilöä ja heidän kokemustasoa sijoittamisesta. Arvuuttelupohjalla siis.
      Luulis että hävettää pankin henkilöä joka istui keskustelemassa vastapäätä kun ei osannut markkinoita eikä keskustella sijoittamisesta mitään.

      Arvelin että saisin edes "vähän" tietoa suunnasta, mikä on juuri nyt ja mahdollisesti pitemmällä aikavälillä näkyvä arvuuttelun kehitys. En saanut tietää yhtään mitään.

      Kysyin myös suoraan hänen mielipidettään nykyisestä säästämisestäni heidän pankissa. Olin alkanut säästämään muutama kuukaui sitten ja nyt halusin päivitystä hänen kauttaan. En saanut mielestäni mitään enempää kuin mitä kassaneiti neuvoi 20 vuotta sitten, kun en vielä ollenkaan tiennyt miten sijoitussäästäminen toimii?

      Erityisen utelias olin Intian suunnasta, mitä siitä kerrotaan, ja kannattaisiko siihen säästää juuri nyt pitemmällä tähtäimellä? Olisin tietenkin voinut ottaa selvää enempi itse ennen vierailua etukäteen että voitaiiin keskustella. Tyypillä meni luu kokonaan kurkkuun kun esitin kysymyksen että ei edes voitu keskustella. Sääliksi kävi ja jätin aiheen. En siis ymmärrä pankin henkilökuntaa, ja mitä heiltä voi nykyään odottaa saavansa, kun näin täydellisesti epäonnistuin vierailussani.

      Ainoa asia mitä hän sanoi oli että voisin kylläkin myydä pois omistamani intian sijoituskohteen, koska ei hän sitä suosittele nyt. Muutama kuukausi aikaiemmin oli tärkeää että säästää vähintään 5 vuotta, kun ostaa näin suuren riskin omaavaa sijoitussäästöä. Nytkö pitäisi sitten myydä, kun menee alaspäin jo muutaman kuukauden kuluttua???* Vastahan he kertoivat että väjhintään 5 vuotta pitää se. Kysyinkin että mitkä tekijät vaikuttaa hänen arviointiin asiasta? Ei osannut sanoa yhtään mitään. Hävettäis edes vähän!

      • hlöps

        Ei pankin tiskillä istuvat tädit tiedä mitään tuollaisista asioista. Heidät on koulutettu myymään pankin tuotteita ihmisille, jotka eivät ymmärrä mitään näistä asioista.

        Jos haluat keskustella syvällisemmistä asioista, sinun pitäisi päästä pankissa oikean sijoitushenkilön pakeille. Se ei taida ihan muutaman euron sijoituksilla vielä onnistua. Sittenkin parempi vaihtoehto taitaa olla etsiä keskusteluseuraa jostain ihan muualta.


      • M52_

        Pankkineidit on yhtä tyhjän kanssa. Oikeilla pankkien sijoitusneuvojilla on myös tuo pankin etu ensimmäisenä, kuten myös kaikenlaisilla pankkiiriliikkeillä sun muilla sijoitustuotteiden kaupusteilijoilla.

        Olen työn puolesta nähnyt, millaisia salkkuja ne "private banking" geelitukat ovat rahakkaille pk-firmoille tai niiden omistajille myyneet. Nousukaudella kaikki toki näyttää hyvältä kun kurssit nousee ja peitää pankin palkkiot, vuosimaksut, kaupankäyntikulut jne. Mistä se pankin meklari tietää, miksi myllätä salkkua jatkuvasti ja aiheuttaa kaupankäyntiin liittyviä kuluja? Keskimääräinen suoritus on markkinoiden keskimääräinen tuotto. Jos sijoitusneuvojalla olisi se kristallipallo, hän hoitaisi omaa salkkua eikä olisi edes provikkapalkalla sijoitusneuvojana.

        Paras vaihtoehto olisi, jos tuttavapiiristä löytyy vuosikausia (vuosikymmeniä) osakkeisiin säästänyt henkilö. Asioita seuraava terävä kaveri, ei välttämättä silti tarvitse olla ekonomi tms. Kyllä niitä löytyy, jos varovasti avaa keskustelua.

        Itselläni on ollut se hyvä puoli, että opiskelin rahoitusta kauppakorkeassa, opetinkin hetken rahoituksen teoriaa valmistumisen jälkeen, ollut pankisssa töissä jne. Tuttavapiiristä löytyy muutama hyvä sparraaja omille ajatuksille. Mutta yhteistä kaikille on jonkinlainen arastelu esim. oman salkun koon suhteen. Eli firmoista, markkinasta yleensä ja teoriasta puhutaan. Mutta omakohtaiset asiat jäävät salaisuudeksi. Ei kannata heti alkuun kysyä tuttavilta, miten iso se heidän salkku on ;) Netissä anonyymisti voi olla eri asia.


      • Itseomaseppä
        hlöps kirjoitti:

        Ei pankin tiskillä istuvat tädit tiedä mitään tuollaisista asioista. Heidät on koulutettu myymään pankin tuotteita ihmisille, jotka eivät ymmärrä mitään näistä asioista.

        Jos haluat keskustella syvällisemmistä asioista, sinun pitäisi päästä pankissa oikean sijoitushenkilön pakeille. Se ei taida ihan muutaman euron sijoituksilla vielä onnistua. Sittenkin parempi vaihtoehto taitaa olla etsiä keskusteluseuraa jostain ihan muualta.

        Niin, asialla oli todellakin sijoituksista ymmärtävä noin 30 ikäinen mieshenkilö. Metsä-ala näytti olevan hänen erikoisuutensa. Miksi yleensä antaa sijoituskeskusteluun henkilön joka on erikoistunut metsän alueen asioihin. Tietenkin hän saa lisää rahaa pankille, jos myisin pois Intian sijoituksen nyt. Surullista että hän niin avoimesti pitää minua tyhmänä. Se vain kiskoo kun ovat niin avoimesti röyhkeitä! Tyhmä tyyppi ei tietenkäään ollut, vaikka antoi sellaisen kuvan. Tarkoitus ei todellakaan ole kylvää rahaa pankille, vaan antaa heille mahdollisuus tutustua asiakkaaseensa ja ehkä näyttää välittävänsä. Tämä ei nyt mennyt oikein niin kuin odotin.
        Vaihtaa pankkia, joo! Mihin, kun kaikki ovat yhtä välinpitämättömiä? Odotan pankkini olevan kiinnostunut aidosti auttamaan ja edes kertomaan että he nyt rikastuvat kun teen tyhmiä valintoja, kun eivät suostu keskustelemaan. Ajan tilasin nimittäin juuri sitä varten että haluan käydä läpi sijoitussäästöni tähän asti sekä katella eteenpäin uusia mahdollisia sijoituskohteita. Se asia oli selvä.
        Pettynyt olen kohteluun. En pelkää varojeni menevän ja häipyvän sillä en pikkusummista juttele ja näin ollen sijoitankin reilun summan. En varmaan enää Tähän kivijalkapankkiin. En nimittäin usko että Intian sijoitukseni laahaa maata kovin monta vuotta vaan joskus nousee. Silloin myyn pois.


    • hgjhgfhbcx

      Huijausta koko touhu ! Minä ainakin lopetin koko touhun kun aloin tiedustella kokonaiskulujen osuutta ...

    • suomalainen_mies1

      Avaa ASP-säästötili! Toinen vaihtoehto on avata tili S-pankkiin ja laittaa osa rahoista bonusrahastoon. S-pankin bonusrahastot ovat melko hyviä verrattuna muihin esim. OP-pankin rahastoihin. Muista älä, koskaan laita kaikkia munia samaan koriin. Pankki virkailijoihin ei kannata täysin luottaa sillä nehän myyvät sitä mistä saavat parhaimman katteen pankille.

      • ettäsilleetänään

        Häh?

        Mistä löydät nykyaikana pankista virkailijan? Kun postipankkiakaan ei enää ole.

        Pankeissa on vain ja ainoastaan pankinjohtajia ja pankkitoimihenkilöitä.
        Pankkitoimihenkilö on ammattinimike!

        Osuuspankkiin tai osuuskaupan s pankkiin ei kannata laittaa mitään, ellei ole maanviljelijä.


    • Yhdyssanat

      Kannattaa opetella yhdyssanasäännöt, niitä tulet varmasti tarvitsemaan liiketalous-urallasi :)

    • jacues

      Ei rahastoihin, niissä voittaa vain lähinnä se joka myy rahastoille osakkeensa hyvällä voitolla kuten esim. Pankki.
      Suosittelen Nordnettia tai nyt on muutaman kuukauden ilmainen osakevälitys OPllä asiakkaille.
      Componenta, Aspo, Telia Sonera, Alma Media, Ilkka, SSAB

    • vähänhuonoaika

      Vähän huono aika ostella nyt mitään kun monen mielestä iso kupla rakentunut. Syynä markkinoille puskettu lähes koroton raha, osakkeiden kurssit ovat nousseet todella korkealle nyt. Kuplan puhjetessa monelle tulee itku...
      Jos sijoituksia haluaa tehdä niin ehkä ostaisin suoraan muutamaa osaketta esim. Nordnetin tai OP:n kautta. Kotimaahan halpa ja helppo hajautus on omxh25 etf, myös muita etf ratkaisuja voi tutkiskella.
      Pankkien rahastot ovat kalliita yleensä, joissain indeksirahastoissa vähän kohtuullisempia, mutta pankki siis voittaa aina, sijoittaja sitten vaan hyvinä vuosina.
      Koskaan ei kannata rahoja laittaa yhteen tai 2 kohteeseen vaan enempi hajautusta mielellään. Mieti tulevaisuuden aloja, cleantech? pelit? lääkebisnes? terveysbisnes?
      Tuo ASP tili ei myöskään ole huono ehdotus nuorelle, osa sinne?

    • eamon2

      kyllä kannattaa vaikka laitat 50 kuussa

    • sittenostamaan

      itse ostan osakkeita sillä periaatteella (Juopolla ei oo Maanantaina juomatonta viinaa ,eikä minulla joparilla oo oskkeita salkussa kiva alkaa taas sijoittamaan sama rundi

    • Liekeissä

      Hei. Ei kannata. Itse sijoitin Nordean rahasto-osuuksiin pienen summan koemielessä. Eipä noussut arvo, joten myin 5 vuoden kuluttua tappiolla. Tilillä raha ainakin säilyy tallessa eikä inflaatiokaan syö tällä hetkellä. Muistakaapa, että tanssinopettaja Åke Blomqvist hävisi osakesijoittamisessa 100000 euroa Nordealle. Haastoi Nordean oikeuteen ja hävisi, että silleen.

      • hohjaa

        Näissä asioissa pätee erinomaisesti sääntö: Älä sijoita sellaiseen, jota et ymmärrä.


      • ahmedahmed
        hohjaa kirjoitti:

        Näissä asioissa pätee erinomaisesti sääntö: Älä sijoita sellaiseen, jota et ymmärrä.

        Ahneus se on menettämisen syy


      • näintäällätänään

        Jaa. Toinen yhtä viisas kirjoittelija. Enpä huomannut sitä, että olit kirjoittanut jo samastta asiasta varoituksen Nordean huonoista rahasto sijoituksista. Sorry.


      • näintäällätänään
        näintäällätänään kirjoitti:

        Jaa. Toinen yhtä viisas kirjoittelija. Enpä huomannut sitä, että olit kirjoittanut jo samastta asiasta varoituksen Nordean huonoista rahasto sijoituksista. Sorry.

        Meni väärään kohtaan viestini.

        Tarkoitin laittaa koḿmenttia liekeissä olevalle.


    • pitkääkinpisempää

      Riippuu pitkälle siitä, kuinka pitkälle säätiöitä on tutkittu.

    • nifk

      Suosittelen Nordnet-pankkia. Osta suoraan osakkeita. Älä sorru kaupantekoon niin kuin minä. Esim. Fortum on nyt halpa. 10 %:n osinko aika todennäköinen.
      Sampo lienee kalleimmasta päästä, mutta kukaan ei tiedä varmaan, mikä on hyvä sijoitus.

    • Pikkusijoittaja

      Sijoitusrahastoja markkinoidaan turvallisina sijoituskohteina, tai ainakin moni ymmärtämätön pankin asiakas niin luulee. Se ymmärtämätön asiakas kun luulee, että kun pankki näitä niin kovasti suosittelee, niin tottakai ne on tosi turvallisia ja säästöä karttuu kovasti. Todellisuudessa ne on yhtä turvallisia kuin osakesäästäminen. Eli. Kun kaikki ei mene niinkun Trömsöössä, niin sijoitettu pääoma pienee ja käteen voi jäädä vain muutama euro. Asiakas on kaikesta itse vastuussa.
      Pankin sijoitusneuvojat saa käsittääkseni provision, kun ovat saaneet asiakkaan sijoittamaan sijoitusrahastoihin. Ei kai ne niitä muuten niin innokkaasti kaupittele pankin asiakkaalle. Pankkihan ei ota mitään vastuuta, jos asiakkaan sijoitukset hupenee olemattomiin. Tätä se ymmärtämätön asiakas ei välttämättä ymmärrä. Näinhän kävi käsittääkseni eräälle tanssikoulun omistajapariskunnalle joskus aikoinaan. Mielestäni on varmempaa sijoittaa johonkin varakkaaseen pörssiyhtiöön.

      • jklkg

        Sijoittaminen osakerahastoon on sijoittamista osakkeisiin. Siinä vain saa helpolla laajan hajautuksen muutamaan kymmeneen tai jopa tuhansiin yrityksiin, ja osakkeiden hallinnan "ulkoistamisesta" maksaa palkkion rahastoa hallinnoivalle taholle.

        Korkorahastot ovat niitä pankin mainostamia "turvallisia" sijoituskohteita. Ainut vaan että nykyisessä maailmantilanteessa ne eivät sitä todellakaan ole. Ikävää, jos pankit eivät ole siltä osin päivittäneet myyntipuheitaan.

        Pankin "sijoitusneuvojat" ovat myyjiä. Se pitäisi jokaisen pankissakävijän ymmärtää. Heidän tavoitteensa on myydä asiakkaille pankin kannalta tuottoisia tuotteita ja palveluita.

        Mitä tulee vertailuun rahasto vs. suora osakesijoitus: Sijoittaminen osakerahastoon on keskimäärin turvallisempaa kuin sijoittaminen yhteen yritykseen kyseisellä markkinalla, koska hajautus tasoittaa heiluntaa. Tietenkään siitä rahastosta ei pidä maksaa liian korkeita hallinnointipalkkioita, tai muuten käy niin että kaikki tuotot jää rahastoa pyörittävälle taholle.


      • totuusesillevihdoin

        Tottakait kaikki on turvallista, eikä turvatonta. Nyt on kuitenkin kyseessä sijoittamisen tuotto ja sen maksimointi mahdollisuuksien mukaan.

        Kyllä, sijoitusneuvojat ovat pankin tuotteiden ja palveluiden myyjiä. Koska ovat siellä töissä. Nordea painostaa usein pankkitoimihenkilöä myymään asiakkaalle pankin tuotteita, vaikka asiakas ei halua niitä ostaa, tai ei ymmärrä niistä mitään.

        Pankkitoimihenkilö joutuu kovin helposti esimiehensä puhutteluun, jos myynti tavoitteet eivät jostain syystä täyty. Eihän se ole pankkitoimihenkilön syy, tai vika
        jos asiakas ei halua ostaa pankin sijoitustuotteita.

        Pankki on viety aika usein työtuomioistuimeen tästä henkilökunnan painostusasiasta. Muun muassa tällaisia asioita se paljon parjattu AY liike hoitaa.


    • Yksinkertainentoimii

      Global Top Brands, www.seligson.fi, toimii.
      Laita itsellesi sopiva sijoitussumma rullaamaan kuukausittain verkkopankista, minimi on 10 euroa kuussa, joten sopii melkein kaikille. Anna ostojen rullata useampia vuosia ja silloinkin, kun tulee miinusta ja laskua. Silloin saat halvemmalla osuuksia, jotka kallistuvat taas vuoden parin kuluttua ja nautit tuotoista.

    • rahasto-ja-osakkeita

      Olen itse paljon vanhempi kuin aloittaja, 41v tällä hetkellä mutta kävin itsekin kauppiksen aikoinaan eikä siellä mitään sijoittamista opetettu. Pidin rahojani ihan vaan pankkitileillä, pyrin laittamaan niitä kylläkin tavallista käyttötiliä korkeakorkoisemmille vaihtoehdoille.

      Sitten vasta vuonna 2007 uskalsin kokeilla silloisen Sampo-pankin Kompassi 50K -rahastoa muutaman kympin kuukausisäästämisellä, alkuvuonna tuli pientä tuottoa mutta loppuvuonna kurssi putosi jyrkästi kun finanssikriisi alkoi, lopetin sen jo silloin pienellä tappiolla ennen sitä ihan hirveää pudotusta 2008-09. Jälkiviisaana nyt arvioiden kokemattomuuttani en ymmärtänyt että jos olisin jatkanut rahastoon säästämistä niin kuopan pohjalla osuuksia olisi saanut enemmän samalla rahalla.

      Nyttemmin 2013 syksyllä aloitin sitten FIMin Varainhoito 70 rahaston sellaisella taktiikalla että en laitakaan siihen kuukausittain rahaa vaan seurailen kurssikäyrää ja kun käyrä notkahtaa enemmälti niin silloin isken ja laitan siihen jotain. Tänä vuonna en ole tainnut enää laittaa kuin kerran kun on alkanut puheet että arvostustasoissa on ilmaa, jos kupla puhkeaa ja käyrät tippuvat todellisemmille tasoille niin ehkä pysyn vielä silti plussan puolella ja silloinhan on taas aika ostaa lisää rahasto-osuuksia.
      Tai ehkä minun itseasiassa pitäisi korjata nyt voitot kotiin ja lunastaa koko rahasto pois ennen mahdollista pudotusta.

      Lisäksi aloitin n. vuosi sitten tekemään suoria osakesijoituksia Nordnetissä, tällä hetkellä 7 eri yhtiön osakkeita mutta vain pari yhtiötä on noussut reilummin, vastaavasti yksi yhtiö on reilummin tappiolla joten kokonaisuutena salkku on vain hieman voitolla. Täälläkin käyrät on mielestäni korkealla joten en uskalla ostaa lisää ainakaan vähään aikaan mutta tietysti osingot helpottavat täällä pienten tappioiden sietokykyä.

    • askeettion

      Koneen osaketta, osingot ja säästöt Koneeseen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe