Takan valinnan vaikeus

Tyytyväinenuuniseppiin

Rakentaminen oli jo pitkällä kun törmäsin vaikeimpaan asiaan, takan valintaan.
Täällä kerrotaan oikeastaan vain negatiivisia asioita takantekijöistä. Isoa tiilikasaa havittelin , mutta "pitkäntavaran" muurareita, mainetta saaneita, ei sitten enää löytynyt tuttavapiiristä.
Takana itsellä perin negatiivinen kokemus nunnauunista, sekä muurarista että myös tehtaan haluttomuudesta korjata rakoileva takka. No ei sitä koskaan korjattu, lupauksia tehtaalta tuli kyllä joka kerran kun sinne soitin.
Eräällä tuttavallani on hyvin toimiva Uuniseppien takka, keskipohjanmaalla.
Itse aioin ensin valita Salzburgin xxl mallin, mutta sytyttämisen vaatimat toimenpiteet ja siitä johtuvat veto-ongelmat saivat mut toisiin ajatuksiin.
Uuniseppien myyntipisteessä Seinäjoella totesin takat näyttävän näköisiksi. Trio mallia ei ollut esitteessä, mutta sen olemassaolo selvisi myymälässä. Siitä tein kaupat.
Takka tuotiin pihaan aikanaan ja kannoin osat sisälle. Rahtikirjasta huomasin takan kauppakirjaan merkittyä painoa selvästi kevyemmäksi. Myymälässä ei reklamaatiooni suhtauduttu kovin vakavasti , vaan kerrottiin että kyseessä on perustakan paino joka merkitään automaattisesti rahtikirjaan. Tuo oli totta.
Punnitsin takan osa, osalta kahden todistajan läsnäollessa. No paino parani huomattavasti , jäi tosin vieläkin vajaat kolmesataa kiloa alle kauppakirjan painon.
Ilmoitin myyjälle tilanteen ja sen että tuote ei ole kauppakirjan mukainen. Ilmoitin että ellei hinnasta päästä sopuun niin takan voi hakea pois. En hyväksy kauppaa.
Vastaehdotuksena tuli ehdotus lisätä vielä yksi korotuskerros, kaksi oli jo valmiina.
No tila salli kolmannen korotuksen ja hyväksyin tarjouksen.
Muurari tuli sovittuna päivänä sovittuun aikaan. Pitkän linjan ammattilainen, Arto Kivistö Alavudelta. Hän tarkasti lähetyslistan ja jotain pieniä puutteita oli. Puuttuvat kolme pientä kiveä tuli seuraavana aamuna. Toisen päivän iltana huomattiin takan lasiluukussa halkeama, trukkipiikki oli osunut väärään kohtaan.
Uusi luukku tuli ylihuomiseksi.
Myös takan keventymisen syy selvisi. En ollut ottanut takan alaosan pinnoitukseen kuuluvia lohkokivi graniitteja. Takassa oli vain valkoista slammattua pintaa ja hiottua mustaa graniittia. Pieni miinus myyjälle tästä, hänen olisi mielestäni pitänyt osata ottaa tämä huomioon kauppakirjaan painoa laskiessaan.
No Kivistö muurasi siististi, enkä löytänyt pienintäkään huomauttamisen aihetta hänen työskentelystään. Takassa tuntui jo veto heti muuraamisen jälkeen vaikka saumat oli vielä märkiä eikä tulta ollut pesässä.
Nyt Olen lämmittänyt takkaa jo parisen viikkoa . Veto on hyvä ja lämmönvarauskyky on mitä ilmeisimmin vähintään riittävä. Kovin lämpimäksi ei ole takkaa vielä tarvinnut lämmittää.
Täytyy sanoa että olen takkaan tyytyväinen.Homma toimii täällä Eteläpohjanmaalla.
Mitä ilmeisimmin reklamaatiot muualla johtuvat muista syistä kun siitä että tuote sinällään olisi epäkelpo. Täälläpäin tiedän muutaman Uuniseppien takan ja niihin on omistajat hyvin tyytyväisiä. No ne tosin ovat kaikki isoja malleja.

44

1353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rane2

      Muuraa itse saat mieleisen/halvemman, omani kaikki rane merkkisiä ja toimii ;)

      • Aloittajan

        takka,miten varaa lämpöä,kuinka monta vuorokautta lämmittää?


      • tyytyväinenuuniseppiin

        No ensinnäkään mitään mittaustuloksia ei ole. Toisekseen on kokemusta vain rakoilevasta Nunnauunista.
        Olen lämmittänyt vain pesällisen huonoja puita kerrallaan. Takka tulee pinnaltaan aika kuumaksi parin tunnin kuluttua, on selvästi lämmin vielä huomenna.
        Ollut kuitenkin niin hetken vasta käytössä että syvädiagnoosia enpysty vielä antamaan.
        Veto on hyvä eikä rakoile. Kyllä tyytyväinen olen.


    • Takanlämmittäjä

      Nunnanlahden uunilla konkurssiuhka, koska oma pääoma miinuksella. Jos tilaatte Nunnauunin, älkää missään tapauksessa maksako ennakkomaksua, sillä rahat voivat mennä, mutta takkaa ei tule.

      • pppt

        Kiitos tiedosta.


      • myöslämmittäjä

        kts. Nunnanlahden uuni oy. Katkera!


    • takanvalinnanvaikeus

      No nyt on jo kokemusta pidemmältä ajalta. Olen lämmittänyt tätä Trio takkaa lähes päivittäin. Enemmän tai vähemmän.
      Sanoisin näin käsituntumalla mitattuna että lämpiää pinnasta, samalla puumäärällä, vähemmän kuumaksi kuin Nunnauunin takkahella. Toki sitten pinta-ala on isompi. Jos illalla lämmittää niin aamulla molemmat samanlämpöisiä, kädellä ei oikein tunne eroa. Iltapäivällä Trio jo lämpimämpi.
      Hyvä takka lämmittämiseen.
      Yhden miinusmerkkisen ominaisuuden totesin. Takkaluukun ala- ja yläpuolella on hylly hiotusta mustasta graniitista. Tämä alapuolella oleva hylly kerää tuhkaa ja "pölyä"takasta sisältä kun luukkuja availee. Vaatii jatkuvaa harjan käyttöä.
      Yleisarvosanaksi antaisin 10-. Tämä miinus tulee tästä ylläolevasta.
      Muuten lämmitysominaisuudet, ulkonäkö, hormin veto, kaikki kohdillaan, mitä nyt tavallinen lämmittäjä osaa vaatia.
      Tyytyväinen olen valintaani.En enää huolisi harmaata rakoilevaa kivikasaa tuvannurkkaan , en sitten millään ilveellä nyt kun kokemusta jo on.

    • debianxfce1

      Mitään takkaa kannata tehdä. Hyötysuhde jossain 30% hujakoilla kun taas vastavirtaleivinuunilla se on 80%. Rakennusohjeet tulisijoihin saa ilmaisesta tiiliteollisuus ryn Muuratut tulisijat vihosta.

      • Vastavirtauuneilla

        ON sama hyötysuhde;oikein muurattuna,kuin leivinuunilla,Tiileri-arinat,niin paranee vielä.


      • räjähdän

        Alappa jo kehumaan,kuinka sun ämmäs taiko komean leivinuunin lähes sormea napsauttamalla.


      • raksaaja

        Kokeiluita tiilitakalla ja tiiliuunilla. Sama määrä puita molemmissa saa molemmat yhtä kuumiksi. Hyötysuhteet siis karkeasti arvioituna samat.


    • Jospa et osaa lämmittä oikein sitä Nunnauuniasi ? Itselläni on ollut Nunnan tekemä varaava " Kultaisen tulen " takkaleivinuuni jo 14 vuotta ja hyvin on toiminut. Ainoastaan alkuperäinen arina on vaihdettu takuuna uudempaan ja vahvempaan liikkuvaan arinaan. Syynä oli sen liikkuvan osan käyristyminen parin vuoden käytön jälkeen. Eikä ollut mitään ongelmia takuun kanssa.

      • takanvalinnanvaikeus

        Kerro miten takan lämmität oikein.


      • No et täytä puilla nunnatakkaa yli niiden valurautaisten kynsien takaseinällä ja etuosan kynsien linjan yläläpuolelle. Puiden sytyttyä täytteen paloon suljet liikkuvan arinan ja tuhkaluukun pitää olla kiinni ja siinä oleva vetoluukku auki.
        Etkä polta esim. lastulevyä kun pari pientä palaa kerrallaan puiden päällä. ( liima antaa liian kuuman tulen). Puiden hiilostus vaiheen alkaessa avaat liikuvan arinan.
        Pienennät peltiä noin puoleen väliin sinisten liekkien loputtua ja suljet pellit kun hiilos on tummunut. Pellissä pitää olla häkä reikä 12 mm joka on tehty pelin keskilinja ja reunan puoliväliin jotta se liikutettaessa hankautuu puhtaaksi valurauta reunusta vasten.


      • raksaaja

        "Pellissä pitää olla häkä reikä 12 mm"

        Tuota olen aina ihmetellyt.
        Meillä ei reikiä ole eikä tule.
        Siltikään pellit ei ole täydellisen pullotiiviitä vaan lauhalla kelillä ja kesällä tulee hormin hajut sisään tulisijoista ja luukuista koska ilma kulkee hormista taloon sisällepäin.

        Voi moine reikä toimia jos talo on hatara tai ilmanvaihto ei ole alipaineinen?

        Pari häkävaroitinta on tolkumpi investointi kuin savupeltien rikkominen poraamalla.


      • No ei tule hajut hormista sisälle vaikka on pellit auki koko kesän. Piipun päässä on oltava hattu ettei piippu kastu siitä se haju johtuu. Voihan sen häkäreiän myös tehdä pellin kulmassa oleva vinoura josta taitetaan kulma pois. Siinä on vain se heikkous, että noki kertyy pellin uraan ajan kanssa ja pelti ei mene kiinni asti.
        Korvausilma pitää tietysti olla tulisijoille aina.


      • Huononkin takan tai uunin hyötysuhdetta voi parantaa laittamalla sen pelti mahdollisimman ylös piippuun katonrajaan. Tai mahdollisesti yläkerran katonrajaan ja ne voi tehdä nailon narulla ohjattaviksi alakerrasta " pönttöuunien peltien mallilla ".


      • tyytväinenuuniseppiin
        höpöhöpö kirjoitti:

        No et täytä puilla nunnatakkaa yli niiden valurautaisten kynsien takaseinällä ja etuosan kynsien linjan yläläpuolelle. Puiden sytyttyä täytteen paloon suljet liikkuvan arinan ja tuhkaluukun pitää olla kiinni ja siinä oleva vetoluukku auki.
        Etkä polta esim. lastulevyä kun pari pientä palaa kerrallaan puiden päällä. ( liima antaa liian kuuman tulen). Puiden hiilostus vaiheen alkaessa avaat liikuvan arinan.
        Pienennät peltiä noin puoleen väliin sinisten liekkien loputtua ja suljet pellit kun hiilos on tummunut. Pellissä pitää olla häkä reikä 12 mm joka on tehty pelin keskilinja ja reunan puoliväliin jotta se liikutettaessa hankautuu puhtaaksi valurauta reunusta vasten.

        No puut oon aina laittanu pystyyn ja tuohella sytyttäny, ainoastaan puuta polttanu. Pienillä lämmityksillä aloitin. Lähemmäs 10 mm rako tuli luukunyläpuolelle pystysaumaan. Nyt kun sieltä on murentunu kivenpaloja niin tuo rako on pienentyny.
        Kyllä se on konstruktiovirhe. Raskaan luukun elämistä ei ehkä ollu osattu ottaa huomioon, tai sitten jonkun muun osan rakenteessa.
        Samalla tavalla aloitin tuon Uuniseppien Trion kanssa , eikä siinä oo yhtään rakoa.
        Tietysti tuo Nunnan rakoilu on yksittäistapaus. Koko kasa on yksittäiskappale, tehtiin tavallista takkahellaa massiivisempi mun pyynnöstä.


      • tyytyväinenuuniseppiin
        raksaaja kirjoitti:

        "Pellissä pitää olla häkä reikä 12 mm"

        Tuota olen aina ihmetellyt.
        Meillä ei reikiä ole eikä tule.
        Siltikään pellit ei ole täydellisen pullotiiviitä vaan lauhalla kelillä ja kesällä tulee hormin hajut sisään tulisijoista ja luukuista koska ilma kulkee hormista taloon sisällepäin.

        Voi moine reikä toimia jos talo on hatara tai ilmanvaihto ei ole alipaineinen?

        Pari häkävaroitinta on tolkumpi investointi kuin savupeltien rikkominen poraamalla.

        Pellissä, joka on savupiipussa, pitää olla 3% pinta-alasta oleva reikä. Varmaankin näitä EU- määräyksia, tehty tumpeloja varten. Takkaan rakennettua pelliä tämä ei koske. Triossa pelti on takassa ja sen saa kiinni kokonaan.


      • tyytväinenuuniseppiin kirjoitti:

        No puut oon aina laittanu pystyyn ja tuohella sytyttäny, ainoastaan puuta polttanu. Pienillä lämmityksillä aloitin. Lähemmäs 10 mm rako tuli luukunyläpuolelle pystysaumaan. Nyt kun sieltä on murentunu kivenpaloja niin tuo rako on pienentyny.
        Kyllä se on konstruktiovirhe. Raskaan luukun elämistä ei ehkä ollu osattu ottaa huomioon, tai sitten jonkun muun osan rakenteessa.
        Samalla tavalla aloitin tuon Uuniseppien Trion kanssa , eikä siinä oo yhtään rakoa.
        Tietysti tuo Nunnan rakoilu on yksittäistapaus. Koko kasa on yksittäiskappale, tehtiin tavallista takkahellaa massiivisempi mun pyynnöstä.

        Minun Nunnauunin tulipesä on tehty " Mammutti kivestä " eikä ole murentunut yhtään luukku on sellainen iso kulmauunin luukku.


    • ewrcacwer

      Tärkein ominaisuus takassa on se, että kun polttaa 4-5 koivuklapia takka lämpeää riittävästi ja 170 neliön talo pysyy lämpimänä 24 tuntia. Näitä hyviä takkoja on monilla suomi24 kirjoittajilla.

      • metrisiä_halkoja

        Tåytyy olla isoja 4-5 koivuklapia jos niillä 170 neliötä lämmittää vuorokauden ja pitää lämmön edes 18 asteessa. Heinäkuussa varmasti onnistuukin.


    • Minun pieni peruskorjattu rintamamiestalo 98 neliötä 220 kuution kuluttaa sähköä takan asennuksen jälkeen 7000 - 8500 kWh / vuosi. Ennen takan asennusta meni vuodessa 14000 - 16000 kWh/ vuosi. Talossa on lattialämmitys sähköllä säädettynä menemään päälle 18 -19 asteessa ja käyttövesi varaaja 3 kW kattovalaisin tuulettimet jakavat lämmön tasaisesti taloon osa väliseinistä on poistettu peruskorjauksen yhteydessä.

    • PRH

      Nunnauunin perustaja kiittää kaikkia Nunnauunin asiakkaita menneistä vuosista. Nunnauunin omavaraisuusaste on -17 prosenttia, joten Nunnauuni-osakeyhtiön jatkamiselle ei ole edellytyksiä.
      http://www.nunnauuni.com/kiitokset.html

    • tyytyväinenuuniseppiin

      Nyt on Triosta jo kokemusta ja sen myötä tunnen tyytyväisyys on vakiintunut.
      Ainut mitä olen miettinyt on tuo tulipesä. Jos olis suurempi , ei olisi lisäystarvetta. Tietysti isompi tulipesä kasvattaa kokoa ja sitä ehkä on haluttu välttää.
      Lisäksi olen löytänyt lihan uunissahauduttamisen. Loistava tapa esikypsyttää liha. Sitten pois uunista, maustaminen, odotus iltaan ja loppukypsennys tai esim keittoihin taipataan käyttö.
      Saattaa olla että jos olisi oikein hyviä koivuklapeja, niin ei tarvitsisi lisätä. Itse poltan metsän siivouksesta tulevaa sekalaista roskapuuta jonka lämpöarvo ei ole kovin hyvä. Silloin joutuu lisäämään.

      • tyytyväinenuuniseppiin

        Lisää vertailua Nunnauuniin. Nunnauuni tulee pinnalta kuumemmaksi. Kuitenkin kun laitat illalla lihan kypsymään tulipesään padassa, se ei tule kypsäksi.
        Uuniseppien Trio tuntuu hieman viileämmältä kun on saman määrän polttanut puuta, kuitenkin siellä liha kypsyy valmiiksi. Trio on kyllä n. 600 kg painavampi.
        Ilmeisesti se luovuttaa lämpöä hitaammin , joten liha ehtii kypsyä.


    • tyytyväinen.myös

      Meillä on Uuniseppien slammattu Riekko (suora malli korotuspaloilla) ollut käytössä kohta kolme vuotta.
      En tuosta oiken pahaa sanottavaa keksi ja asentajakin oli oikea ammattilainen.
      Takka on luukun yläpuoleltakin edelleen täysin valkoinen, kiitos sytytyspellin. Syttyy hyvin ja vetää hyvin. Simppelistä koostaan huolimatta varaa ja luovuttaa lämpöä sopivasti, ts. juuri niin kuin oli tarkoituskin.
      Oikeastaan ainoa miinus tassä, kuten monissa muissakin valmistakoissa tulee tulipesän 35 cm syvyydestä. Takkoihin saisi suoraan latomalla mahtua vähintään 40 senttiset klapit. Periaatteessahan se ~35 cm on klapin mitta, mutta itse tehden ja rakennusaikaista puutavaraa hyödyntäen, osa polttopuista on usein >40 senttisiä. Vaan saahan nekin kulmittain sopimaan ja tarvittaessa poltan pitemmät pystyssä.

      Lasiluukun lapsilukko olisi asiaa, mutta sellaista ei ole saatavilla. Tyttären 2,5 vuotias poika kun on meillä käydessään päättänyt jo pari kertaa siivota takkaa :-)

      • tyytyväinenuuniseppiin

        Itse en käytä sytytyspelliä ollenkaan, veto on hyvä muutenkin. Puita lisättäessä ensin tuhkaluukku alhaalta kiinni, varovasti muutamaksi sekunniksi etuluukkua raolleen ja sitten saa avata ja lisätä puut. Ei tuu savut sisään.
        Mitä ilmeisimmin muurarin osuus on ratkaiseva. Tehtaalta tuli paketti missä oli pieniä puutteita ja tosiaan trukilla rikottu luukku, mutta kun on asialla oleva muurari, niin tuleehan hän tunnetuksi tehtaallakin ja näinollen saa asiansa ajetuksi.
        Missäpäin Riekko sijaitsee.


    • tyytyväinen.myös

      Minä taas olen havainnut parhaaksi keinoksi puita lisätessäkin avata sytytyspelti hetkeksi. Näin toimien ei tupsauttele savuja sisään ollenkaan, vaikka avaisi luukun hieman varomattomamminkin. Tavallaan ehkä hieman huonokin keino, koska jonkun kerran on sytytyspelti unohtunut auki.
      Savun tupsauttelut riippuu myös paljon ulko ja sisätilojen paine-erosta, sytytyspellin avaaminen antaa tässä hieman anteeksi..
      On tämä kyllä sen verran alipaineinen talo, että seinässä oleva korvausilmaventtiili on muistettava avata. Ai niin ja sulkea, menenkin tästä :-)

      Riekko asustelee Vantaalla.

      • raksaaja

        Tuuletusikkuna auki kun tulisijan luukkuja avaa.
        Meidän tiiviissä talossa oltava aina joku uksi auki kun tulisijassa on tuli.


    • Messurakentaja

      PRH tuossa kirjoitti, että Nunnauuni on menossa konkurssiin. Onko asiasta muilla tietoa? En ollut uskoa PRHn kommenttia, mutta totta se on. Nunnauunin oma pääoma on miinuksella, eli kannattaa olla tarkkana. Ennakkomaksua ei kannata Nunnauunille antaa, koska konkurssitilanteessa rahat jäävät Nunnauunille ja ostaja jää ilman takkaa.
      https://www.asiakastieto.fi/yritykset/nunnauuni-oy/20813228/taloustiedot

      • taidatkeksiäjutun

        Missä PRH niin kirjoitti???


      • niintaidatkin

        En löytänyt mitään kommenttia, ilmesesti tilanne on kohentunut?


      • suottamessuat

        Katsoitko messurakentaja Nunnanlahden uuni oy. Ei aivan 100% ole omapääoma, mutta melkein. Jollakin toisella merkillä taisi olla vähän isompi lukema ja miinusmerkki edessä.


    • Takkamaestro

      Varovaisuutta myös Turun Uunisepät Oyn kanssa. Kuulin messuilla, että heillä on rahat lopussa ja toiminnan jatkuminen vaakalaudalla, joten maksa tuote vasta, kun takka on toimitettuna, pystytettynä ja toiminnassa.
      https://www.asiakastieto.fi/yritykset/turun-uunisepat-oy/09208510/taloustiedot

      Kävevin vaihtoehto on Tulikiven takka. Se on pystyssä jopa kahdessa tunnissa.
      https://www.youtube.com/watch?v=WfiIBe2LnDg
      Tulikiven uunit ovat tasalaatuisia tehtaalla laadunvalvonnan alla tehtyjä, kun taas paikalla muurattavien takkojen käyttökuntoon saattamiseen laastin kuivumisineen menee viikkoja. Muurareista osa on melko onnettomia ja tuolloin harmittaa katsella vinossa olevia laattoja.

      • takanvalinnanvaikeus

        Totta on että muurarin osuus on tärkeä ja epäonnistuminen voi johtua tästä. Niin mulle , mitä ilmeisimmin kävi Nunnauunin kanssa. Toinen vaihtoehto tietysti on että virhe tapahtui piirustuspöydällä. Rakoili ja murenia tippui pesään.
        En kuitenkaan enää valitsisi , nyt kun kokemusta on, vuolukiveä takan materiaaliksi. Se on äkkikuumempi, mutta jäähtyy nopeammin.
        Tuo oliviinikivisementistä tehty takka pysyy kauemman aikaa lämpimänä. Tosin ei tule niin äkkikuumaksi. Eli ottaisin hiukan isomman takan jolloin saan saman lämmitystehon pidemmäksi aikaa.
        Tosin eräs arvostettu takkamuurari totesi minulle että " ota se mikä silmää miellyttää ja unohda kaikki esitteet. Kaikki ne valehtelee".
        No neuvo tuokin, mutta nyt tunnen onnistuneeni valinnassa.


      • Muttamutta

        onko Tulikivi Oy pystyssä?oliko joitain vuosia sitten jotain viritystä Kermansaven kanssa?


    • kivifakta
    • turhaamainosta

      Turun Uuniseppien tuotteet ovat surkeita ja palvelu vielä surkeampaa, että myyjän on aloitettava täällä keskustelu mukamas tyytyväisenä asiakkaana.

      • Uuninpankolla

        Turun Uuniseppien toiminta on vaakalaudalla. Sen liikevaihto on pudonnut neljässä vuodessa yli 50 prosenttia. Oma pääoma ollaan menettämässä tämän vuoden aikana, joten jatkolle ei ole edellytyksiä. Kertoo Turun Uuniseppien heikosta laadusta.
        https://www.asiakastieto.fi/yritykset/FI/turun-uunisepat-oy/09208510/taloustiedot

        Asiakkaat ovat puhuneet. Nunnanlahden Uuni Oyn liikevaihto on tippunut autotallifirmaluokkaan ja liikevoitto -47,3%. Kertonee Nunnan surkeasta laadusta. Nunna ei ole enää yritys, vaan yhden miehen harrastus. Konkurssi lähempänä kuin koskaan.
        https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/nunnanlahden-uuni-oy/04992430/taloustiedot


    • Messuvieras

      Meneillään olevilla asuntomessuilla Seinäjoella Turun Uuniseppillä ja Nunnauunilla oli esillä vain samat vanhat tuotteet kuin joka vuosi aikaisemminkin. Tuo on ymmärrettävää, koska molemmat yritykset ovat käytännössä konkurssissa, koska rahat ovat loppuneet.

    • TulisijaOnVaanTulisija

      Ei sen takan valintaan pidä liikaa tuhlata energiaansa. Sen verran vaan, että perustarpeet toteutuvat; massaa on riittävästi omaan tarpeeseen, hinta siedettävä ja ulkomuoto silmälle sopiva.

    • tyytyväinen10
      • Itäsuomesta

        Kuulin juuri, että Nunnauuni meni juuri tänään konkurssiin, kun rahat ovat loppu. Kuulemma sen omistaja on saita lapseton mies, jolta loppui rahat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe