Tietoja Hans Laineesta?

motorfani

Ei löydy paljoakaan tietoja v.1970 kuolleesta kilpa-ajaja Hans Laineesta. Se tieto on, että hän kuoli vasta 25-vuotiaana, mutta kuoliko hän sairauteen vai muuhun? Onko olemassa lehtiartikkeleja tai kirjaa jossa Laineesta olisi kerrottu enemmän? Muistini mukaan hän ajoi sekä rallia että rata-ajoa, ja vilaus hänestä näkyi dokumenttifilmin pätkässä Risto Jarvan elokuvassa "Bensaa suonissa". Mitä kilpa-automerkkejä hän ajoi? En muista kuin että Volvo PV:llä (pulttiperä-Volvo) hän ainakin kilpaili.

Eli jos jotain Hansista tiedätte, kiitän etukäteen!

19

5071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotaa tietoo

      Hans Laine kuoli Nyrburingin radalla Porsche Carrera 6:lla tapahtuneessa onnettomuudessa. Auto meni katon kautta ympäri kilpailussa ja autoa kuljettanut Hans Laine menehtyi muistaakseni sairaalssa samana päivänä.
      Päivämäärää en muista.
      Hans Laine ajoi paljon ratakilpailuja Euroopassa ennen kuolemmansa. Sen muistan.

      • kotoisin?

        Itse muistan sen, oli tuolloin nuori mies. Laine kuoli toukokuun lopulla 1970 Nurnburgringin radalla sattuneeseen onnettomuuteen. Laineen Porsche meni ympäri, onnettomuuden pääsyynä pidettiin radalle levinnyttä öljyläikkää joka liukastutti radan petollisesti.

        Laine oli tv:n ja lehtien haastatteluissa rennon ja iloisen oloinen kaveri, vahinko että lähti näin nuorena (25v)! Muistaakseni hän oli kuollessaan perheetön, enkä muista missä paikkakunnala asui. Muistaako joku, ja etenkin sen minne Hans on haudattu? (voisi joskus käydä vaikka kukat viemässä)


      • man-legally
        kotoisin? kirjoitti:

        Itse muistan sen, oli tuolloin nuori mies. Laine kuoli toukokuun lopulla 1970 Nurnburgringin radalla sattuneeseen onnettomuuteen. Laineen Porsche meni ympäri, onnettomuuden pääsyynä pidettiin radalle levinnyttä öljyläikkää joka liukastutti radan petollisesti.

        Laine oli tv:n ja lehtien haastatteluissa rennon ja iloisen oloinen kaveri, vahinko että lähti näin nuorena (25v)! Muistaakseni hän oli kuollessaan perheetön, enkä muista missä paikkakunnala asui. Muistaako joku, ja etenkin sen minne Hans on haudattu? (voisi joskus käydä vaikka kukat viemässä)

        autoliike helsingissä´.


      • primula!
        man-legally kirjoitti:

        autoliike helsingissä´.

        oli hans laineen isän autoliike,jossa autoja myi 50 luvulla muuan timo mäkinen.laine ehti naimisiin ja taisipa saada yhden lapsenkin.hassen vaimo oli ymmärtääkseni j.raittisen bändikaverin eero luparin sisar.hasse ajoi volvon(alu-2)lisäksi volkkareilla ja istuimpa kertaalleen hänen kuljettamassa imopissäkin.autoliike sijaitsi kampinkatu 6:n pihalla ,talo tunnetaan nykyisin tavastia klubin talona.myös urho kekkonen asui samassa talossa,muita nyt sitten mainitsematta.myös rataa hasseajoi minillä luokassa 100 kuutiota,kun taas mäkinen luokassa 1300.siinä nyt jotain.kuolon onnettomuus sattui muuten harjoitusten aikana.ei siis kilpiailussa.


      • Tiitipii
        kotoisin? kirjoitti:

        Itse muistan sen, oli tuolloin nuori mies. Laine kuoli toukokuun lopulla 1970 Nurnburgringin radalla sattuneeseen onnettomuuteen. Laineen Porsche meni ympäri, onnettomuuden pääsyynä pidettiin radalle levinnyttä öljyläikkää joka liukastutti radan petollisesti.

        Laine oli tv:n ja lehtien haastatteluissa rennon ja iloisen oloinen kaveri, vahinko että lähti näin nuorena (25v)! Muistaakseni hän oli kuollessaan perheetön, enkä muista missä paikkakunnala asui. Muistaako joku, ja etenkin sen minne Hans on haudattu? (voisi joskus käydä vaikka kukat viemässä)

        Ei ollut perheetön. Naapurissani lapsuudessa asui hänen vaimonsa ja tyttärensä. Paikkakunta Espoo.


      • Anonyymi
        primula! kirjoitti:

        oli hans laineen isän autoliike,jossa autoja myi 50 luvulla muuan timo mäkinen.laine ehti naimisiin ja taisipa saada yhden lapsenkin.hassen vaimo oli ymmärtääkseni j.raittisen bändikaverin eero luparin sisar.hasse ajoi volvon(alu-2)lisäksi volkkareilla ja istuimpa kertaalleen hänen kuljettamassa imopissäkin.autoliike sijaitsi kampinkatu 6:n pihalla ,talo tunnetaan nykyisin tavastia klubin talona.myös urho kekkonen asui samassa talossa,muita nyt sitten mainitsematta.myös rataa hasseajoi minillä luokassa 100 kuutiota,kun taas mäkinen luokassa 1300.siinä nyt jotain.kuolon onnettomuus sattui muuten harjoitusten aikana.ei siis kilpiailussa.

        Tiedoksi:Hans Laine. oli 15-vuotiaana lyhyt vaan 158 cm koska hänellä oli
        synnynäinen sydänvika. Hänet leikattiin
        muistaakseni 8:tena henkilönä Suomessa onnistuneesti. Talvella pelasimme jääkiekkoa Munkkiniemen
        kentällä ja taklasin Hassea ja siinä
        rytäkässäsain melkein sydänhalvauksen.
        Hassella oli lisäksi pikkusisko joka oli
        monta vuotta nuorempi kuin Hasse.
        Hassen hauta löytynee Espoon kirkon
        hautausmaalta. Kartanlukijana Volvossa
        toimi Hassen setä Henry Laine.


    • Tässä vähän tietoa Hans Laineesta. Etsi käsiisi tämän vuoden neljä Mobilistia, joissa on neliosainen sarja AAW Racingista. Ylen elävässä arkistossa on myös pätkä, jossa Hans ja Holger Laine (isä) kolaroivat livenä Veikko Pajusen liikenneohjelmassa.

      Helsinkiläinen Hans Laine (1945-1970) oli autokauppias Holger Laineen poika. Isä-Laine ajoi itse kilpaa osallistuen esimerkiksi Eläintarhan ajoihin. Hans Laine oli naimisissa ja pariskunnalla oli yksi lapsi. Hän oli Laineen kuollessa noin puolen vuoden ikäinen.

      Laine oli 1960-luvulla lupaavimpia suomalaisia ralli-, ja rata-autoilijoita menestyen molemmissa lajeissa. Rallia Laine ajoi useilla eri merkeillä, pääasiassa Porsche 911:llä, Volkswagenilla, mutta myös Volvolla, Sunbeamilla ja Datsunilla. Laine oli 1967 Akropolis-rallin 7. ja oli voittaa 1969 Jyväskylän suurajot, mutta tekniikka petti viime hetkellä.

      Hans Laine palkattiin kaudelle 1970 suomalaisen AAW Racing Teamin kuljettajaksi ja rallit jäivät vähemmälle. Talli ajoi urheiluautojen MM-sarjassa kyseisellä kaudella. Kalustona olivat Porsche 908 ja 917. Auto valittiin radan mukaan.

      Vuonna 1970 Laine osallistui 7 MM-sarjan kisaan ennen onnettomuuttaan. Paras sijoitus kaudella oli 4. sija. Edellinen kilpailu ennen Nürburgringia oli 17.5. ajettu Spa Francorchamps 1000 km, jossa sijoitus oli 6.

      Laineen pari AAW:ssä oli hollantilainen Gijs van Lennep, joka ajoi jo seuraavana vuonna F1:tä. Laine olisi voinut myös päästä F1:een, jos onni olisi vähänkään suosinut, tosin samassa MM-sarjassa kisannut Leo Kinnunen oli nimekkäämpi ja menestyneempi. Hän myös pääsi F1:een 1974.

      Kohtalokas kolari sattui lauantaina 30.5.1970 Nürburgringin ADAC 1000 kilometrin kisan harjoituksissa. Nürburgringin Nordschleifella talli käytti avo-ohjaamoista Porsche 908:aa, koska se sopi radalle AAW-tallin mielestä paremmin kuin hirviötehoinen 917.

      Laine ja van Lennep ajoivat lauantain treeneissä myös rengassarjoja sisään. Jossain vaiheessa Laine osui vasemmalla etukulmalla hieman penkkaan, jolloin auton vasemman lokasuojan spoileri vaurioitui. Vaurio vähensi downforcea.

      Van Lennep ajoi harjoitusvedon ennen Lainetta ja koki kauhunhetkiä maalia edeltävällä Döttinger Höhen mäkisellä suoralla. Auton keula nousi hieman ilmaan ja veti sivulle kovan vastatuulen ja pomppujen takia, jolloin van Lennep hölläsi kaasua ja sai auton hallintaansa.

      Porschen palattua varikolle huomattiin, että renkaissa oli asennuspaineet, eli painetta oli kaksinkertaisesti normaalipaineisiin verrattuna. Kun renkaat oli asennettu vanteille ja pullautettu ylipaineella paikalleen, paineet oli ilmeisesti unohdettu laskea oikeiksi. Asia korjattiin kyseiseen rengassarjaan, joka vaihdettiin alta pois. Uusi sarja oli kuitenkin jälleen ylipaineinen.

      Radalle lähti vuorostaan Laine ajamaan sisään uutta rengassarjaa. Erään version mukaan hän nappasi uusilla renkailla odottavan auton varikolta vähän yllättäen ja tiimiltä kyselemättä, jolloin rengaspaineet olisivat siksikin jääneet kontrolloimatta.

      Laineen tullessa Döttinger Höhelle kova, puuskainen vastatuuli ja ylipaineiset renkaat yhdistettynä suoralla olleeseen mäennyppylään nostivat auton keulan ilmaan, koko auto irtosi radasta, perä lennähti eteen, auto kääntyi ylösalaisin ja alkoi tehdä voltteja. Volttien jälkeen auto pysähtyi ylösalaisin ja syttyi palamaan. Saksalaislääkärin mukaan Laineen niska murtui voltissa ja hän kuoli heti.

      Dramaattisempi versio kertoo Laineen yrittäneen palavasta autosta vielä ulos ennen palokunnan saapumista. Se kesti 15 minuuttia, koska Nordschleife on yli 20 km pitkä.

      Todennäköisemmin Laine kuoli heti avo-ohjaamoisen auton pyöriessä ympäri täydestä vauhdista.

      Laineen tunteneet arvelivat jälkeenpäin, että siinä missä van Lennep nosti kaasun, Laine ei takuulla nostanut. Eräs tallipäällikkö totesikin aiemmin, että Laine on tuleva maailmanmestari-ellei kuole sitä yrittäessään.

      • oikea kuolinsyy:

        Hasse kuoli noista versioista siis siten, että oli elossa pidempään ja kuoli tulipalossa saamiinsa vammoihin. Onneton turvasysteemi tuohon aikaan, eivätkä meinanneet saada paloa talttumaan millään. Laine paloi siis ns. karrelle tuossa, se on aika tuskallinen kuolema. Hasse yritti päästä itsekin palavasta autosta ulos, turhaan.

        Tietääkö kukaan, minne Laine on haudattu? Veikkaan Hietaniemeä tai Malmia.


      • Heidi55

        Espoo vanhalla kirkolla.


    • kuvia Hansista:
    • >oli elossa pidempään ja kuoli tulipalossa saamiinsa vammoihin.

      AAW Racingin silloinen tallipäällikkö Hannu Kahi kertoo saaneensa sellaisen tiedon, että Laine olisi murtanut niskansa ja kuollut jo siihen volteissa ennen tulipaloa. Toisaalta paikallaolleiden sanotaan kertoneen muuta.

      Voi olla, että asian Kahille varikolla kertonut saksalainen lääkäri halusi vain helpottaa Kahin ja AAW-tallilaisten tuskaa.

      Lopputulos oli kuitenkin sama. Yksi aikansa parhaista suomalaisista autourheilijoista menehtyi.

      Hietaniemi on vahva vaihtoehto hautapaikaksi.

      • video-70 targaflorio

      • Anonyymi

        Espoon kirkon hautuumaalla lepää. Oli vaimo ja Hassen kuolinvuonna eli 1970 syntynyt tytär. Tytär jäi siis vauvana isättömäksi.

        Aina kun tulee toukokuun loppu, mietin että kauniin kesän koittaessa nuoren tytön isä kuolee traagisesti menestyksensä harjalla, näkemättä tulevaa kesää auringonpaisteineen ja linnunlauluineen.


    • jkhgjlhgljh

      Radan nimi on Nürburgring, ei Nurnburg-, Nürnburg- eikä Nürnbergring. Muutamassa viestissä väärin kirjoitettu.

    • AJ

      Autosportissa oli ehkä kymmnekunta vuotta sitten juttu Guy Edwardsista, joka oli suht menestyksekäs kilpa-ajaja, mutta menestyksekkäämpi sponsorimetsästäjä 80-luvulla.

      Edwards kertoi kertoi tuossa lehtijutuss elämänsä kamalimman hetken olleen se, kun hän oli seuraamassa 1970 Nurburgiring 1000 km harjoituksia ja näki Hans "Lynon" (eli Laine) palavan elävältä.

    • Kari47

      Hans Laine kuoli Nurnburgringillä lauantai harjoitusten yhteydessä auton lennettyä pääsuoralla ilmaan tuulenpuuskan ansiosta. Nopeudessa n 250 km t Porsche 908 nousi ensin ilmaan, tuli perä edellä asfalttiin, nousi uudelleen ilmaan ja laskeutui kyljelleen josta sitten ylösalaisin. Porsce oli avoauto ja Hasse paloi aika perusteellisesti auton romuun. Kuolintodistuksessa oli maininta, että hänen niskansa oli murtunut, joten hän kuoli välittömästi eikä hänen tarvinnut kärsiä pelkäämästään tulikuolemasta. Tämä tapahtui muistaakseni 31.5. 70 (jos pvä on väärä niin oli lauantai pvä)
      Hänen ajoparinsa Gijs van Lennep oli omalla harjoitusvuorollaan käynyt lievästi ulkona ja autosta oli toinen pieni keulaa alaspäin painava spoileri "poistunut", tällä pienellä asialla saattoi myös olla vaikutuksensa, koska sitä ei korjattu ennen Hassen ajovuoroa.
      Porschen tehtaalla oli myös paljon lehtileikkeitä tästä tapahtumasta (15 kpl) kun saksalinen ystäväni sieltä asiaa tiedusteli. Arvostivat häntä suuresti tehtaalla

    • Kari47

      Hans Laine asui kuollessaan Etelä Haagassa vaimonsa Kristiinan ja tyttärensä Katin kanssa. Kati oli tuolloin vasta n 6kk:n vanha, joten hänellä ei ole mitään mielikuvaa isästään. Hasse on haudattuna Espoon vanhan kirkon hautuumaalle.

    • juuhan-eihän

      Ei ollut hauskaa luettavaa, mutta tyydytti uteliaisuutta.
      kiitokset Rafu ja Kari.

    • NinaY

      Hans Laineen tyttären nimi ei ole Kati vaan Katia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe