Mitä mieltä ehtoollisesta?

Tuossa_on_pit-

kästi selitetty asiaa:

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/7.html

Nautimmeko siis ehtoollisessa todellakin Kristuksen ruumista ja verta?

98

258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onkohan_se
      • xxx----

      • kosken

        Mitä mieltä ehtoollisesta? Viini on niin paskan makuista jos ois kossua viinin sijasta niin voisin käydäkkin.


    • Vertauskuvalllisesti kyllä, mutta muuta merkitystä sillä ei ole kuin se, että ne nautitaan Jeesuksen muistoksi.

      Luuk. 22:19
      Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

      • etsivä-xx

        Lappix hyvä. Aine on vain energiaa, sähkövarauksi ja pienhiukkasia, harvaa kuin seula, kyllä sinne Jumala mahtuu, ei ole huolta, syömme Jeesuksen ruumiin ja veren salatulla tavalla siinä leivässä ja viinissä, joka ei näkyvällä tavalla muutu.


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Lappix hyvä. Aine on vain energiaa, sähkövarauksi ja pienhiukkasia, harvaa kuin seula, kyllä sinne Jumala mahtuu, ei ole huolta, syömme Jeesuksen ruumiin ja veren salatulla tavalla siinä leivässä ja viinissä, joka ei näkyvällä tavalla muutu.

        Niinpä, mutta Jeesuksen toivomusta " tehkää se minun muistokseni" ei pidä muuttaa joksikin muuksi. Jollet noudata Jeesuksen sanaa, pilkkaat Pyhää Henkeä ja sitä ei anneta koskaan anteeksi.


      • etsivä-xx

        Minä vastaan sinulle Lappix Jeesuksen omilla sanoilla. Jeesus ei puhu muistamisesta vaan siitä miten kristitty tulee hänestä osalliseksi: Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. Isä, joka elää, on minut lähetänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö

        Johannes 6
        48 Minä olen elämän leipä.
        49 Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. [Hepr. 3:17]
        50 Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole.
        51 Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää." [Hepr. 10:10]
        52 Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?"
        53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. [Mark. 14:22-24; 1. Kor. 10:16]
        54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
        55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.
        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. [Joh. 15:4; 1. Joh. 2:24, 1. Joh. 3:24]
        57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö.
        58 Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti."
        59 Näin Jeesus puhui opettaessaan Kapernaumin synagogassa.


      • 400i

        Jeesus varmaan oli aterialla ns. opetuslastensa kanssa, ja aavisti kohtalonsa. Mutta...sanoiko hän nyt sitten varmasti nämä sanat jotka raamatussa kerrotaan. Kun on kulunut kaksituhatta vuotta ja raamatun kirjoittajia ja uudistajia on ollut monia ja monilla kielillä. Jospa hän sanoi ruokapuheissaan vain, että Tämä viimeinen ateria teidän kanssanne ja haluan, että te kun aina aterioitte keskenänne niin aterioikaa se minun muistokseni. Tämän leivän mitä syömme ja tämän viinin mitä juomme. Sananjulistajat Jeesuksesta vuosituhanten aikana ovat tehostaneet Jeesuksen tärkeyttä Jumalan poikana. Ja tehneet hänen ateriapuheistaan vaikuttavamman hänen veren junnillaan ja lihansa syönnillään. Minua ainakin tuollainen vertaus hirvittää. Vaikka hän kärsikin meidän syntiemme puolesta ja sen ajan ylipappivallan ja päättäjien rikollisesta tuomiosta. Nykyään ihmisiä pelotellaan ja uhmataan kaikenlaisilla tehosteilla ja pakkolailla. Jolloin ihminen on päättäjien sanan vallan alla. Heikot uskovat vahvat näkevä totuuden ja puolustautuvat. Aamen.


      • koitanytetsijakerro
        etsivä-xx kirjoitti:

        Minä vastaan sinulle Lappix Jeesuksen omilla sanoilla. Jeesus ei puhu muistamisesta vaan siitä miten kristitty tulee hänestä osalliseksi: Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. Isä, joka elää, on minut lähetänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö

        Johannes 6
        48 Minä olen elämän leipä.
        49 Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. [Hepr. 3:17]
        50 Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole.
        51 Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää." [Hepr. 10:10]
        52 Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?"
        53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. [Mark. 14:22-24; 1. Kor. 10:16]
        54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
        55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.
        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. [Joh. 15:4; 1. Joh. 2:24, 1. Joh. 3:24]
        57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö.
        58 Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti."
        59 Näin Jeesus puhui opettaessaan Kapernaumin synagogassa.

        olet sinä etsivä aina yhtä hukassa, oikean nikin olet sitä myöten hankkinut, mutta mikä on syy kun mitään ei löydy, se lieneisi pääasia sokeuden poistumiseksi.

        mitään salattua Jeesuksen syömistä ei ole, niin hullua ei taivaasta alas ole laskettu koskaan, se on syntynyt ihan muualla kuin siellä moinen hullutus!

        kerro kuka Apostoli opettaa salaisesta Jeesuksen syömisestä jossain!


    • ruumisjaveri

      Se on näkyvässä muodossa jeesuksen ruumis ja veri. Se on niin ruuri asia että piru pelkää sitä kuin ruttoa se tietää että aika on loppu.siksi se yrittää vielä muutaman tuomarin ja lainvoimalla. estää sen nauttimisen kristityiltä omissa rukoushuoneissa

      • Eihän sitä kukaan estä, jokainen joka haluaa voi nauttia sen Jeesuksen muistoksi. Jopa nimikristitytkin menevät ehtoolliselle näyttääkseen muille kuinka "uskovaisia" he ovat.


    • nnnhyujkl

      "" Luther todellakin opetti ehtoollisesta ja ylipäänsä syntien anteeksisaamisesta aivan toisin kuin vl:t. ""

      • Etsivä-xx

        Luther ei opettanut että ehtoollinen nautitaan ilman uskoa. Se joka ei usko nauttii ehtoollisen tuomiokseen. Sillä joka uskoo on jo uskon kautta syntien anteeksiantamus. Missään vanhoissa kristillisissä kirkoissa ei ole opettu että todellisesti läsnä olevan Kristuksen rrumis ja veri nautitaan ilman että jo ehtoolliselle menssä oltaisiin uskossa. Ehtoollisen nauttimista ei koskaan ole annettu pakanoille tai niin suuriin synteihin langenneille, joilta usko on kadonnut. Kristuksen veri on annettu meidän puolestamme, me nautimme läsnä olevan Kristuksen ruumiin ja veren jotta meillä olisi osallisuus siitä, jolloin kyse on luterilaisen peruskirkonkin opetuksen mukaan ei parannuksesta epäuskon tilasta uskoon vaan pyhittymisestä, siitä että Jumalan hengen vaikutus meissä vahvistuu ja sen vaikutuksesta haluamme enemmän toisen hyvää, toimimme kristillisen rakkauden hengessä. Kansanmies käyttää tästä pyhittymisestä ilmausta uskon vahvistukseksi. Ei vanhoillislestadiolainen ehtoollisopetus poikkea luterilaisen peruskirkkomme opetuksesta. Ihminen on luterilaisen opetuksen mukaan samaan aikaan syntinenn ja vanhurskas Kristuksen kautta, emme me luterilaiset käy yksitellen pyytämässä syntejä anteeksi vaan uskovainen elää syntien anteeksiantamuksessa koko ajan. Syntejä on toki tarpeen katua ja pyytää edelleenkin että saamme näin jäädä uskomaan (vahvistaen uskoamme).


      • Etsivä-xx kirjoitti:

        Luther ei opettanut että ehtoollinen nautitaan ilman uskoa. Se joka ei usko nauttii ehtoollisen tuomiokseen. Sillä joka uskoo on jo uskon kautta syntien anteeksiantamus. Missään vanhoissa kristillisissä kirkoissa ei ole opettu että todellisesti läsnä olevan Kristuksen rrumis ja veri nautitaan ilman että jo ehtoolliselle menssä oltaisiin uskossa. Ehtoollisen nauttimista ei koskaan ole annettu pakanoille tai niin suuriin synteihin langenneille, joilta usko on kadonnut. Kristuksen veri on annettu meidän puolestamme, me nautimme läsnä olevan Kristuksen ruumiin ja veren jotta meillä olisi osallisuus siitä, jolloin kyse on luterilaisen peruskirkonkin opetuksen mukaan ei parannuksesta epäuskon tilasta uskoon vaan pyhittymisestä, siitä että Jumalan hengen vaikutus meissä vahvistuu ja sen vaikutuksesta haluamme enemmän toisen hyvää, toimimme kristillisen rakkauden hengessä. Kansanmies käyttää tästä pyhittymisestä ilmausta uskon vahvistukseksi. Ei vanhoillislestadiolainen ehtoollisopetus poikkea luterilaisen peruskirkkomme opetuksesta. Ihminen on luterilaisen opetuksen mukaan samaan aikaan syntinenn ja vanhurskas Kristuksen kautta, emme me luterilaiset käy yksitellen pyytämässä syntejä anteeksi vaan uskovainen elää syntien anteeksiantamuksessa koko ajan. Syntejä on toki tarpeen katua ja pyytää edelleenkin että saamme näin jäädä uskomaan (vahvistaen uskoamme).

        Se teidän jumala taitaakin olla Luther, Raattamaa, Lars Levi ja muut jumalansanan raiskaajat.


      • Etsivä-xx kirjoitti:

        Luther ei opettanut että ehtoollinen nautitaan ilman uskoa. Se joka ei usko nauttii ehtoollisen tuomiokseen. Sillä joka uskoo on jo uskon kautta syntien anteeksiantamus. Missään vanhoissa kristillisissä kirkoissa ei ole opettu että todellisesti läsnä olevan Kristuksen rrumis ja veri nautitaan ilman että jo ehtoolliselle menssä oltaisiin uskossa. Ehtoollisen nauttimista ei koskaan ole annettu pakanoille tai niin suuriin synteihin langenneille, joilta usko on kadonnut. Kristuksen veri on annettu meidän puolestamme, me nautimme läsnä olevan Kristuksen ruumiin ja veren jotta meillä olisi osallisuus siitä, jolloin kyse on luterilaisen peruskirkonkin opetuksen mukaan ei parannuksesta epäuskon tilasta uskoon vaan pyhittymisestä, siitä että Jumalan hengen vaikutus meissä vahvistuu ja sen vaikutuksesta haluamme enemmän toisen hyvää, toimimme kristillisen rakkauden hengessä. Kansanmies käyttää tästä pyhittymisestä ilmausta uskon vahvistukseksi. Ei vanhoillislestadiolainen ehtoollisopetus poikkea luterilaisen peruskirkkomme opetuksesta. Ihminen on luterilaisen opetuksen mukaan samaan aikaan syntinenn ja vanhurskas Kristuksen kautta, emme me luterilaiset käy yksitellen pyytämässä syntejä anteeksi vaan uskovainen elää syntien anteeksiantamuksessa koko ajan. Syntejä on toki tarpeen katua ja pyytää edelleenkin että saamme näin jäädä uskomaan (vahvistaen uskoamme).

        >>Ehtoollisen nauttimista ei koskaan ole annettu pakanoille tai niin suuriin synteihin langenneille, joilta usko on kadonnut. Tsit tsot.
        Kuka kieltää ja kuka on kieltänyt, ettei pakanoille voi ehtoollista antaa.
        Olihan Hitlerkin pakana, sekä samalla antisemitisti, mutta nautti ehtoollista.
        Juutalaisista taas vain uudestisyntyneet nauttivat nytkin ainoastaan ehtoolista ja Israelissa se prosentti on reilusti alle 10%.
        Ehtoollinenhan on muistoateria. Ei siellä ole alkuperäistä Jeesuksen lihaa, viiniä kylläkin, vaikka suviseuroilla daokataan pelkkää mehua.
        Onko se oikein, vai ei, siihen kannattaa panostaa, sillä Jeesus sanoi VIINISTÄ, tässä on minun veteni, Liiton veri.
        Liittoa ei ole, jos se on mehua.
        Ehtoollinen ei ole parannuksen paikka, vaan Jeesukseen parannuksen tehneiden paikka.
        Olet väärässä; Jumalan hengen vaikutus meissä vahvistuu??
        Henki kirkastaa Jeesusta, ei Jumalaa.
        Ilman Jeesusta et edes löydä Jumalaa.
        Se taas on Jeesuksen duuni.
        >Ihminen on luterilaisen opetuksen mukaan samaan aikaan syntinenn ja vanhurskas Kristuksen kautta, emme me luterilaiset käy yksitellen pyytämässä syntejä anteeksi vaan uskovainen elää syntien anteeksiantamuksessa koko ajan. Syntejä on toki tarpeen katua ja pyytää edelleenkin että saamme näin jäädä uskomaan (vahvistaen uskoamme).** Aikalailla oikein.
        Lihassa olemme syntisiä, Hengessämme Pyhiä, uudestisyntyneitä vanhurskautettuja Jeesuksessa, ei Hänen kauttaan, vaan Hänessä.
        Kes.


      • etsivä-xx

        Hei Kes.

        Täsmennetään vähän. Ehtoollisviini Suviseuroissa on oikeaa viiniä jos ei erikseen toivo alkoholitonta viiniä tai gluteiinitonta leipää. Tavallisella luterilaisen kirkon ehtollisella on käytössä myös alkoholiton viini niitä varten jotka sitä haluavat. Tiedämme että julkisuudessa on ainakin yksi suomalaisen yhteiskunnan vaikuttaja ehtollisviinikeskusteluissa kertonut avoimesti että hänen alkoholisminsa on ollut niin vaikea että häne ei voi maistaa viiniä edes ehtoollisella mutta hän katsoo että hän tarvitsee uskossaan ehtoollisen. Sama henkilö on esittänyt paheksuntansa kirkon toiminnasta viini ja virret tilaisuuksien järjestämisessä.

        Toinen juttusi Hitleristä, häneen pätee ei minun tekstini vaan 1. korittilaiskirje 11 ja apostoli Paavalin puhe. Toisiko pelkkä muistoateria tuomiota vaan se että, läsnä oleva Kristus tuomitsee, koska vain hänellä on tuomiovalta. Tähän Luther katekismuksessaan vetoaa, siis Paavaliin. Ei tarvitse lähteä ihan siitäkään että ihminen Luther ei teologina olisi osannut, vaikka hän on sortunut kauheaan syntiin elämänsä lopulla kirjoituksissaan ja vihassaan juutalaisia kohtaan. Siitä sitten oli Hitlerin toimesta seuraukset, jotka ovat nyt toistumassa lähi-idässä toisten pahojen ihmisten toimesta. Ehtollinen on jo apostoli Paavalin aikana jaettu nimikristityille, ja niille jotka eivät omaa syntisyyttään tunnista, niille jotka ovat kuin fariseukset ajattelemassa että heissä ei ole tuomittavaa kuten jae 31 sanoo.

        26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
        27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
        28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
        29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
        30 Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois.
        31 Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi.
        32 Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi.


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Hei Kes.

        Täsmennetään vähän. Ehtoollisviini Suviseuroissa on oikeaa viiniä jos ei erikseen toivo alkoholitonta viiniä tai gluteiinitonta leipää. Tavallisella luterilaisen kirkon ehtollisella on käytössä myös alkoholiton viini niitä varten jotka sitä haluavat. Tiedämme että julkisuudessa on ainakin yksi suomalaisen yhteiskunnan vaikuttaja ehtollisviinikeskusteluissa kertonut avoimesti että hänen alkoholisminsa on ollut niin vaikea että häne ei voi maistaa viiniä edes ehtoollisella mutta hän katsoo että hän tarvitsee uskossaan ehtoollisen. Sama henkilö on esittänyt paheksuntansa kirkon toiminnasta viini ja virret tilaisuuksien järjestämisessä.

        Toinen juttusi Hitleristä, häneen pätee ei minun tekstini vaan 1. korittilaiskirje 11 ja apostoli Paavalin puhe. Toisiko pelkkä muistoateria tuomiota vaan se että, läsnä oleva Kristus tuomitsee, koska vain hänellä on tuomiovalta. Tähän Luther katekismuksessaan vetoaa, siis Paavaliin. Ei tarvitse lähteä ihan siitäkään että ihminen Luther ei teologina olisi osannut, vaikka hän on sortunut kauheaan syntiin elämänsä lopulla kirjoituksissaan ja vihassaan juutalaisia kohtaan. Siitä sitten oli Hitlerin toimesta seuraukset, jotka ovat nyt toistumassa lähi-idässä toisten pahojen ihmisten toimesta. Ehtollinen on jo apostoli Paavalin aikana jaettu nimikristityille, ja niille jotka eivät omaa syntisyyttään tunnista, niille jotka ovat kuin fariseukset ajattelemassa että heissä ei ole tuomittavaa kuten jae 31 sanoo.

        26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
        27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
        28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
        29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
        30 Sen vuoksihan teidän joukossanne on paljon heikkoja ja sairaita ja monet ovat jo nukkuneet pois.
        31 Jos me itse tutkisimme itseämme, emme joutuisi tuomittaviksi.
        32 Rangaistessaan Herra kuitenkin kurittaa meitä, jotta meitä ei yhdessä maailman kanssa lopullisesti tuomittaisi.

        >>Ehtoollisviini Suviseuroissa on oikeaa viiniä jos ei erikseen toivo alkoholitonta viiniä tai gluteiinitonta leipää. ** Hyvä näin. Aiemmin se kuitenkin oli, kuten RY;lläkin pelkkä mehua.
        Hyvä että kerroit.
        Alkoholiton viini ei ole sitä mitä Jeesus käytti. Hän käytti normaalia viiniä, kuten minäkin, vaikka olen absolutisti ehdottomasti alkoholin ja tupakan, sekä muutenkin päihteiden osalta.
        Heille, joiden addioktio kynnys on lähes nolla, on parempi pidättäytyä kokonaan alkoholista.
        >>Toinen juttusi Hitleristä, häneen pätee ei minun tekstini vaan 1. korittilaiskirje 11 ja apostoli Paavalin puhe.
        Toisiko pelkkä muistoateria tuomiota vaan se että, läsnä oleva Kristus tuomitsee, koska vain hänellä on tuomiovalta. ** Tuomioistahan ensimmäinen on 7 vuoden päästä ylösotosta ja viimeinen milleniumin jälkeen.
        Ketään ei tuomita ennen sitä.
        Lopullisessa tuomiossa on myös kansojen tuomio, suhteessa Israeliin ja siinä kaatuu Jengi.
        Gen 12;1-3 kertoo, kun suoraan Hilterille;
        1 Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, asuinsijoiltasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
        2 Minä teen sinusta suuren kansan ja siunaan sinua, ja sinun nimesi on oleva suuri ja siinä on oleva siunaus.
        3 Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."
        Lutherilla se on kuten oppipojallaan Hitlerillä todella kongeettista, jolloin molemmat tulee eteen tuomioissa, omat ja kansan tuomiot, sillä mottohan oli meikäläisistä; Menkää ja polttakaa Heidän Temppelinsä ja tappakaa heidät?
        En pidä tuollaista antisemitistiä minään.
        Tuo Hitlerin antisemitismi oli Hänen aikansa puolivälissä ja suurin aiheuttaja varmaan oli juoppous.
        Mielenkiintoinen havainto tuo korrelaatio Lähi- Idän kanssa, se osittaa, että käyt varmaan paikallisilla sivuilla, tietohan sieltä tulee aina värillisenä.
        >>Ehtollinen on jo apostoli Paavalin aikana jaettu nimikristityille, ja niille jotka eivät omaa syntisyyttään tunnista, niille jotka ovat kuin fariseukset ajattelemassa että heissä ei ole tuomittavaa kuten jae 31 sanoo.** En ole kovinkaan eri mieltä, mutta eksaktia tietoa ei Korinttia lukuun ottamatta minulla ole, poisluettuna Turkin seurakunnat, joista usein luennoin.
        Sieltä sai vain kaksi seurakuntaa puhtaat paperit, Smyrnä ja Filadelfia, jotka vieläkin toimivat, muut on hajonneet.
        En viitsi kommentoida erikseen tuota kirje osiota, sehän on totta, mitä siellä sanotaan ja meille jakajille merkityksellinen.
        Hyvää joulua, ystäväiseni.
        Kes.


      • etsivä-xx

        Ei Lähi-idän tilanne paikallisia sivuja edellytä jos kyse on siitä mitä puhdistusta tehdään Isisin toimesta heidän kalifaatissaan. Ihmisiä jesideistä tosiin muslimeihin, joisen tulkinta hieman eroaa, sekä kristittyjen vainot. Minun ajatuksissani se ei eroa juutalaisten vainoista eikä juutalaisvihasta. Olet sinänsä aivan oikeassa sanoessasi että uutisointi voi olla väritettyä.

        Hyvää joulua sinullekin Kes.


    • eivoikuinihmetellä

      Mutta mitä opetti Jeesus ja Apostolit jälkeensä?

      Niin, mitä Apostolit opettavatkaan ehtoolisesta ja kuinka sitä opetusta noudatetaan tänä päivänä!Asettiko Jeesus ensimmäsen ehtoollisaterian siksi että siellä opetuslapset saisivat syntibnsä anteeksi syömällä ja juomalla?

      Miksi tmä asia on luttereille niin epäselvä ja poäin seiniä??

      • Henok

        Etkö sinä lahkotollo osaa edes kirjoittaa. Uskosi näyttää olevan yhtä tyhjän kanssa.
        Uudestikastettujen ehtoollinen muistuttaa vappuretkeilyä saatanan ollessa mukana.
        Olen kertonut ehtoollisesta mutta teille en enää siitä puhu.


      • >>Mutta mitä opetti Jeesus ja Apostolit jälkeensä?** Ei mitään, kuolemansa jälkeen heidät haudattiin.
        Mutta Jeesus opetti ennen kuolemaansa ehtoollisen tarkoituksen, muistoateria, jossa on syntien anteeksi saaminen.
        26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini."
        27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki.
        28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
        Kerro kuka apostoli on sinulle oppia antanut, ja vielä monikossa?
        Laita opin tulos nähtäväksi.
        Ehkä kannattaa lukea heiden enemmän Raamattua, sillä Jumalan on tehnyt neljä liittoa Israelin kanssa ja kaksi pakanoiden.
        Ja AINA Raamatun liitoissa on juhla ateria, joka myös esiintyy viimeisessä liitossa, jonka opetuslapset nauttivat pöydän antimilla Jerusalemissa.
        Jeesus eritti sitten lopuksi ehtoollisen normaalista ruoasta, ja antoi ensin leivän, jonka mursi ja sitten viinin ja synnit oli sovitettu.
        Leivät ja viini oli samasta annoksesta, mistä ravittiin itsensä, viimeisenä Liiton solmimis- ateriana.
        Muista ei vielä vietetty, mutta kun teette tämän uudelle; muistakaa miksi?
        Kes.


      • Henok kirjoitti:

        Etkö sinä lahkotollo osaa edes kirjoittaa. Uskosi näyttää olevan yhtä tyhjän kanssa.
        Uudestikastettujen ehtoollinen muistuttaa vappuretkeilyä saatanan ollessa mukana.
        Olen kertonut ehtoollisesta mutta teille en enää siitä puhu.

        Henok.
        Jeesuksen viimeiseen ateriaan osallitui lähes kymmenen uudellen kastettuja Johanneksen kasteen jälkeen, jotne oliko se "vappuretkeilyä"?

        Eihän Valpuria Jerusalemissa vietty?

        Et sie haasta ennään miulekaan?

        Etkö vappuna sitten?

        Kes.


      • ihmishirviölle

        Lopeta sinä sekopääsaatana palstan pilaaminen.


      • sielläseonnyt
        ihmishirviölle kirjoitti:

        Lopeta sinä sekopääsaatana palstan pilaaminen.

        no lilattiko lakkeeseen vai miksi noin riehut?


      • saajatkaavapaaonmaa
        Kesitas kirjoitti:

        >>Mutta mitä opetti Jeesus ja Apostolit jälkeensä?** Ei mitään, kuolemansa jälkeen heidät haudattiin.
        Mutta Jeesus opetti ennen kuolemaansa ehtoollisen tarkoituksen, muistoateria, jossa on syntien anteeksi saaminen.
        26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini."
        27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki.
        28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
        Kerro kuka apostoli on sinulle oppia antanut, ja vielä monikossa?
        Laita opin tulos nähtäväksi.
        Ehkä kannattaa lukea heiden enemmän Raamattua, sillä Jumalan on tehnyt neljä liittoa Israelin kanssa ja kaksi pakanoiden.
        Ja AINA Raamatun liitoissa on juhla ateria, joka myös esiintyy viimeisessä liitossa, jonka opetuslapset nauttivat pöydän antimilla Jerusalemissa.
        Jeesus eritti sitten lopuksi ehtoollisen normaalista ruoasta, ja antoi ensin leivän, jonka mursi ja sitten viinin ja synnit oli sovitettu.
        Leivät ja viini oli samasta annoksesta, mistä ravittiin itsensä, viimeisenä Liiton solmimis- ateriana.
        Muista ei vielä vietetty, mutta kun teette tämän uudelle; muistakaa miksi?
        Kes.

        Joskus hiukan ihmettelen kesitaksen järjenjuoksua, aivan kuin olisit hiukan tosikko ja huono tajuamaan mitä toinen on kirjoittanut!

        Jos minä kirjoitan Jeesuksen opttamisista ja Apostoleista jälkeensä, niin kyllä suomalaisen pitäisi ymmärtää mistä siinä puhutaan!

        Ensin opetti Jeesus ja sitten opettivat Apostolit, oliko siinä jotain vaikeaa käsittää?

        mutta ei se pakkoa ole, jatka vain omalla tavallasi ihan vapaasti.


      • saajatkaavapaaonmaa kirjoitti:

        Joskus hiukan ihmettelen kesitaksen järjenjuoksua, aivan kuin olisit hiukan tosikko ja huono tajuamaan mitä toinen on kirjoittanut!

        Jos minä kirjoitan Jeesuksen opttamisista ja Apostoleista jälkeensä, niin kyllä suomalaisen pitäisi ymmärtää mistä siinä puhutaan!

        Ensin opetti Jeesus ja sitten opettivat Apostolit, oliko siinä jotain vaikeaa käsittää?

        mutta ei se pakkoa ole, jatka vain omalla tavallasi ihan vapaasti.

        Heikolla järjenjuoksulla usein joutuu ihmettelemään, mutta yritän auttaa:

        Vastaan.

        Onko minun järjenjuoksussa vikaa, jos kysyjä kysyy; Mutta mitä opetti Jeesus ja Apostolit jälkeensä?
        Normaalillakin järjenjuoksulla siihen voi vastata, ettei mitään, he olivat sen jälkeen haudassa, ja Jeesus Kirkastettuna.
        Olisit kommentoinut järjelläsi tätä, etkä mittonut minun järkeäni.
        Onko jotain, mikä jäi huomioimalta.
        >>Ensin opetti Jeesus ja sitten opettivat Apostolit, oliko siinä jotain vaikeaa käsittää?** Tämän käsitän, se siinä mitään, mutta et pysty selittämään sitä, mihin vastasin.
        >>mutta ei se pakkoa ole, jatka vain omalla tavallasi ihan vapaasti.** Et sinä minulle länkiä saakaan millään, eikä se liity totisuuteen, vaan Jeesuksen luomaan vapauteen.


      • saaolla
        Kesitas kirjoitti:

        Heikolla järjenjuoksulla usein joutuu ihmettelemään, mutta yritän auttaa:

        Vastaan.

        Onko minun järjenjuoksussa vikaa, jos kysyjä kysyy; Mutta mitä opetti Jeesus ja Apostolit jälkeensä?
        Normaalillakin järjenjuoksulla siihen voi vastata, ettei mitään, he olivat sen jälkeen haudassa, ja Jeesus Kirkastettuna.
        Olisit kommentoinut järjelläsi tätä, etkä mittonut minun järkeäni.
        Onko jotain, mikä jäi huomioimalta.
        >>Ensin opetti Jeesus ja sitten opettivat Apostolit, oliko siinä jotain vaikeaa käsittää?** Tämän käsitän, se siinä mitään, mutta et pysty selittämään sitä, mihin vastasin.
        >>mutta ei se pakkoa ole, jatka vain omalla tavallasi ihan vapaasti.** Et sinä minulle länkiä saakaan millään, eikä se liity totisuuteen, vaan Jeesuksen luomaan vapauteen.

        Eli et vieläkään tajunnut mistä oli kyse!

        Heikollakin järjellä voi käsittää että haudan jälkeen ollaan melko vaiti, mutta kyse ei ollut haudan jälkeisestä vaan Jeesuksen jälkeisestä Apostolien opetuksista.
        Käsittääkseni Apostolit elivät vielä jonkin aikaa Jeesuksen jälkeen ja sii s opettivatkin monta asiaa Jeesuksen jälkeen.

        Mutta taidan päätyä siihen että olet hiukan pöyhkeä ja tosikko, eli et kykene kumartumaan minkään edessä tämän pallon päällä.

        no ei se mitään, jatka suoraselkäisenä vaan ei se minulta ole pois mutta laita ovenpäälliset kuitenkin tarpeeksi ylös.


      • saaolla kirjoitti:

        Eli et vieläkään tajunnut mistä oli kyse!

        Heikollakin järjellä voi käsittää että haudan jälkeen ollaan melko vaiti, mutta kyse ei ollut haudan jälkeisestä vaan Jeesuksen jälkeisestä Apostolien opetuksista.
        Käsittääkseni Apostolit elivät vielä jonkin aikaa Jeesuksen jälkeen ja sii s opettivatkin monta asiaa Jeesuksen jälkeen.

        Mutta taidan päätyä siihen että olet hiukan pöyhkeä ja tosikko, eli et kykene kumartumaan minkään edessä tämän pallon päällä.

        no ei se mitään, jatka suoraselkäisenä vaan ei se minulta ole pois mutta laita ovenpäälliset kuitenkin tarpeeksi ylös.

        Olet vekkuli.
        Yrität pyörietllä sitä, että Apostolien jälkeen ikäänkuin julistettiin heidän toimestaan ensimmäisessä julkaisussaan.

        Nyt seliitelet, kun lääkärille, että se takahammas vaivaa, eikä edessä.

        Minä en selittele, sanon minkä koen ja niin kuin koen.

        Aivan sama, kuinka monta kertaa sanot minua tosikoksi, ei sillä vaikutusta ole, mutta paskanajuhaja en ole koskaan ollut.


    • 44x77

      ""Mitä tulee syntien anteeksi saamiseen, Uuden Testamentin mukaan synnit on kaikkien osalta sovitettu. Sen uskominen riittää, ei siinä yksikään ihminen voi puuttua eikä sitä keneltäkään kieltää! Tämä on käsitykseni jonka olen saanut Tunnustuskirjojen ja Raamatun teksteistä. ""

    • TamminiemiTiedottaa

      Presidentti Urho Kekkonen on kuollut.

    • gggbhnjmk

      SRK ilmoittaa: Jeesus Kristus elää, mutta vain meidän kauttamme!

    • Joka_tapaukses-

      sa tämä tunnustuskirjojen teksti on paivavaa asiaa.

    • hannetakala

      Raamatussa vasta on todella painavaa asiaa: "Usko Jeesukseen Kristukseen antaa synnit anteeksi ja vanhurskauttaa ihmisen". On ihanan kevyttä vaeltaa Kristuksen kanssa elämää, kun on synnit anteeksi saatu uskossa Häneen.

    • nibert-81

      Ehtoollinen on vain muistoateria.

      • Kyllä, ehtoollinen on vain Jeesuksen muistoateria. Siinä ei ole epäselvyyttä, koska hän itse sanoi seuraajilleen, mikä merkitys ehtoollisella on. Vielä kerran.

        Luuk. 22:19
        Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

        Siis tavattoman selvästi ilmaistu.


      • joulurauhava
        lappix kirjoitti:

        Kyllä, ehtoollinen on vain Jeesuksen muistoateria. Siinä ei ole epäselvyyttä, koska hän itse sanoi seuraajilleen, mikä merkitys ehtoollisella on. Vielä kerran.

        Luuk. 22:19
        Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

        Siis tavattoman selvästi ilmaistu.

        Reformoidun kristillisyyden käsitys on, että ehtoollinen on muistoateria. VL eroaa siis tässä luterilaisuudesta.


      • etsivä-xx

        Vanhoillislestadiolainen oppi on että Syödään krisuksen ruumis ja nautitaan veri ja uskotaan että kyse on läsnä olean Kristuksen ruumiista ja verestä luterilaisen tulkinnan mukaan. Syntien anteeksiantamus on uskossa. Uskon vahvistuksesksi ei tarkoita muistoateriaa vaan sitä että läsnä ole Kristus vanhvistaa uskoa.


      • joulurauhava kirjoitti:

        Reformoidun kristillisyyden käsitys on, että ehtoollinen on muistoateria. VL eroaa siis tässä luterilaisuudesta.

        Jokainen joka osaa lukea ja ymmärtää lukemaansa tietää, että ehtoollinen vietetään Jeesuksen muistoksi. Hän itse sen sanoi ja asia on silloin täsmälleen niin. Ei sitä muuta ihmiset, kirkot eikä saarnamiehet.


      • etsivä-xx

        Mutta kun Kristus itse on sanonut että hänen ruuminsa syödään ja verensä juodaan, kuten manna erämaassa.

        Johannes 6
        48 Minä olen elämän leipä.
        49 Teidän isänne söivät autiomaassa mannaa, ja silti he ovat kuolleet. [Hepr. 3:17]
        50 Mutta tämä leipä tulee taivaasta, ja se, joka tätä syö, ei kuole.
        51 Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini. Minä annan sen, että maailma saisi elää." [Hepr. 10:10]
        52 Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?"
        53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. [Mark. 14:22-24; 1. Kor. 10:16]
        54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
        55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.
        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. [Joh. 15:4; 1. Joh. 2:24, 1. Joh. 3:24]
        57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö.
        58 Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti."
        59 Näin Jeesus puhui opettaessaan Kapernaumin synagogassa.

        Ja myöhemmin asettaessaan ehtoollisen Jeesus sanoo:
        Mattaus 26
        26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." [Mark. 14:22-26; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25]
        27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. [1. Kor. 10:16]
        28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]
        29 Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa."

        Markus 14
        22 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini." [Matt. 26:26-29; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25 : 1. Kor. 14:22-24: Joh. 6:53-56; 1. Kor. 10:16]
        23 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa ja antoi heille, ja he kaikki joivat siitä.
        24 Hän sanoi: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan kaikkien puolesta. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]
        25 Totisesti: minä en enää maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä Jumalan valtakunnassa."

        Luukas 22
        5 Hän sanoi heille: "Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni. [Luuk. 24:24,26; Ap. t. 1:3, Ap. t. 3:18]
        16 Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." [Luuk. 13:29, Luuk. 14:15]
        17 Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        18 Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut." [Luuk. 17:20, Luuk. 19:11; Ap. t. 1:3,7]
        19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." [1. Kor. 10:17]
        20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.


    • SttRauhoittelee

      Presidentti Kekkonen on kuollut. Sen sijaan pääministeri Vanhanen elää ja on vanha.

    • Essulessu

      Ehtoollinen on uskoville myös sovintoateria, sanoi Lars Levi saarnassaan.

      • Jos ihminen uskoo ennemmin ihmistä kuin Jumalaa, niin hän on hylännyt Jeesuksen sanan. Toki saa uskoa ihmisten käsityksiin, mutta sellainen ihminen on hylännyt Jeesuksen.


      • etsivä-xx

        Et oikein ole ymmärtänyt lukemaasi kun et lue raamattuakaan kuin paloina. Jeesuksen hylkäämisestä en sinuna opettaisi kenellekään mitään, kun oma maailmankatsomuksesi on atieistinen ainakin tämän kirjoituksesi perusteella. Joskus olisi mielenkiintoista tietää miksi kuitenkin kierrät näitä palstoja ja lueskelet paloja Raamatusta. mutta ei toki niin että kenellekään täällä tarivitsisi tehdä tiliä.
        lappix

        25.10.2015 9:59

        Raamatun kertomukset ovat kertomuksia joissa kuviteltu jumalakin on ihmistä muistuttava inhimillisiä puutteita sisältävä olento. Se tulee esille monessa kohtden joista lainaan.

        1. Moos. 2:2

        Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja LEPÄSI seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        1. Moos. 6:6

        niin Herra KATUI tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän TULI MURHEELLISEKSI SYDÄMESSÄNSÄ.

        Tuo osoittaa että ihmisen kuvittema jumala on samalla tavalla lihallinen olento kuin ihminen, jolla on lihallinen sydän.

        Raamattu on ihmismielen kuvittelujen perusteella syntynyt kootut kertomukset, joiden takana on ihminen.


    • TamminiemiVaikenee

      Presidentti Urho Kekkonen on kuollut.

    • Jumalakysyytodellista

      Se on ihmeellsitä se lutterilaisten usko ja ehtoollisen ottaminen, kun en ole elämäni aikana omalla paikkakunnallani nähnyt enkä kuullut sitä uskoa josta niin paljon puhutaan että pitä uskoa samala kun on ehtoollista saamassa!

      Millaista se usko mahtaa ollajoka ei näy ei kuulu ei maistu eikä haistu koskaan missään millään tavalla!

      sellaisesta uskostako se mahtaa Raamattu puhua näissä yhteyksissä!

      Minä kun uudestisynnyin, minull etuli kiire hoitaa kaikki entisen elämän asiat ihmistasolla kuntoon, joka paikkaan ja asiaan jonka Pyhä henki nosti esiin kymmenien vuosien takaa.

      olen varma että ihmisillä on vaikka minkä nimistä syntiä ennen ja jälkeen ehtoolliensa mutta koskaan ei niistä kuule että olisi hoidettu ja sovittu asioita, kyllä sellaiset asiat juoruna menee ja tulee kunhan niitä tapahtuu.

      Ei se kuulkaa se usko siellä ehtoollishetkessä ole jotain kymmenens ekunnin muminaa ja viivähtelyä rötöksissä, sellainen usko ei ole mistään kotoisin ei maassa eikä taivaassa.

      • Siehän puhut täyttä asiaa. Kun opetetaan vastoin Jeesuksen sanaa, että ehtollisella saadaan synnit anteeksi, niin se on sitä halpaa ihmisten jakamaa armoa, joka on Jumalalle kauhistus. Niin toimivat kirkot ja uskonnolliset lahkot.


      • Se on ihmeellsitä se lutterilaisten usko ja ehtoollisen ottaminen, kun en ole elämäni aikana omalla paikkakunnallani nähnyt enkä kuullut sitä uskoa josta niin paljon puhutaan että pitä uskoa samala kun on ehtoollista saamassa!

        Niin luterilaisuudessakin, kuten lestadiolisuudessa paetaan aina ”uskon” taakse, jonka kohde jää ikään kuin jalkoihin siitä ei uskalleta edes puhua, perusteena on kielto, jonka vuoksi viime aikoina on jopa puhujia erotettu.
        Usko on se jonka suulla tunnustetaan, ihmisten edessä, Matt 10.
        32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa.
        33 Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.
        Lestadiolaisethan pelkäävät SRK;ta enemmän kun Jumalaa.
        Jeesus sanoo niin selvästi, että joka ei suulla tunnusta Minua Herraksi, joutuu vasemman puoleiseen jonoon.
        Tämän tunnustuksen perusteella HPE jaetaan.
        Tämä usko vahvistetaan ihmisen ja Jeesuksen välillä kasteella, upottamalla.
        Kaikki muu on ”olosuhdeuskomista johonkin”, joka ei mahdollista ehtoollisen nauttimista ilman saamaansa turmiota.
        sellaisesta uskostako se mahtaa Raamattu puhua näissä yhteyksissä!
        Hienoa, kun joku uskaltaa tunnustaa uskonsa ja myös sen, että Henki antaa voiman heti, paikata ”rikkinäiset renkaat”.
        Sen jälkeen ihminen on opetuslapsi ja entinen on takana.
        Tätä entistä elämää erottaa nykyisestä sanat ”meta teuta”, jolloin entiseen ei ole paluuta, se on jäänyt taakse.
        Uudestisyntyneen hairahtamiset ei kuulu kenellekään muulle ihmiselle, ne kuuluvat elävään elämään ja Kristus itse vastaa niistä.
        Ei ehtoolista kannata verrata muminoihin.
        Tärkeintä on liiton uusiminen Jeesuksen kanssa synnittömänä, tie eteenpäinkin on selvä.
        Kes.


      • lappix kirjoitti:

        Siehän puhut täyttä asiaa. Kun opetetaan vastoin Jeesuksen sanaa, että ehtollisella saadaan synnit anteeksi, niin se on sitä halpaa ihmisten jakamaa armoa, joka on Jumalalle kauhistus. Niin toimivat kirkot ja uskonnolliset lahkot.

        Mutta lappix, miten käännät tämän jakeen;
        Matt 26;28
        sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi

        Kes.


      • seuraaja
        lappix kirjoitti:

        Siehän puhut täyttä asiaa. Kun opetetaan vastoin Jeesuksen sanaa, että ehtollisella saadaan synnit anteeksi, niin se on sitä halpaa ihmisten jakamaa armoa, joka on Jumalalle kauhistus. Niin toimivat kirkot ja uskonnolliset lahkot.

        Lappixen olisi syytä päivittää tietonsa.
        Hän edustaa näkemystä, että "kyllä sitä itsekin pitää osata näyttää, miten uskotaan".


    • En käännä mitenkään. Kun Jeesus oli koolla opetuslastensa kanssa hän ilmoitti kuolemastaan. Samalla hän ilmoitti uudesta liitosta joka alkaa Golgatalla hänen uhriverensä kautta, eli yksi veri vuodatetaan kaikkien puolesta. Enää ei uhrata eläimiä eikä mitään muutakaan kuten vanhassa liitossa, vaan Jeesuksen veri puhdistaa synneistä, jos ihminen tekee parannnuksen ja uskoo Jumalan sanaan, jonka Poika välitti ihmiskunnalle.
      Silti vertauskuvallisen ehtoollisen merkitys ei ole muuttunut vaan siinä muistetaan Jeesuksen kuolemaa. Jokainen kerta kun nautitaan ehtoollista, se tehdään Jeesuksen muistoksi.

      • Paljon tuli asiaakin, mutta Liitoa ei tehty Golgatalla, vaan ehtoolispöydässä;

        - TÄMÄ MALJA ON UUSI LIITTO minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

        - joka monen edestä vuodatetaan SYNTIEN ANTEEKSI ANTAMISEKSI.

        Heittikö Jeesus huumoria, muutamaa tuntia ennen kuolemaansa?

        kES.


    • Eihän Jesse leikkiä heittänyt - päinvastoin. Ehtoollisella hän ilmoitti uudesta liitosta joka täytettiin hänen verellään Golgatalla. Vasta vuodatettu uhriveri oli se, joka lunasti ihmiskunnan. Mikäli uusi liitto olisi alkanut jo ehtoollisesta, ei Jeesuksen olisi tarvinnut kuolla ristinkuolemaa lainkaan.
      Huomaa " minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan". Eli liitto ei alkanut vielä ehtollisella, tulossa oli kylläkin.

      Hepr. 13:20
      Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton VEREN KAUTTA on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,

      • Miten käännät tämän; TÄMÄ MALJA ON UUSI LIITTO minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

        - joka monen edestä vuodatetaan SYNTIEN ANTEEKSI ANTAMISEKSI.

        Kuten kirjoitin, Raamatussa liitto aina vahvistettiin syömällä yhdessä, kaikkia niitä viittä muutakin.

        Kenen kanssa Hän ruokaili mielestäsi ristillä.

        Siellä tapahtui vain sovitustapahtuma., - se on täyetty.

        Kes.


      • Kesitas kirjoitti:

        Miten käännät tämän; TÄMÄ MALJA ON UUSI LIITTO minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.

        - joka monen edestä vuodatetaan SYNTIEN ANTEEKSI ANTAMISEKSI.

        Kuten kirjoitin, Raamatussa liitto aina vahvistettiin syömällä yhdessä, kaikkia niitä viittä muutakin.

        Kenen kanssa Hän ruokaili mielestäsi ristillä.

        Siellä tapahtui vain sovitustapahtuma., - se on täyetty.

        Kes.

        En halua saivarrella koska en ole kirjanoppinut. Niin, viini symbolisoi uutta liittoa ,
        " minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan".

        Se että juutalaisilla olivat omat perinnäistavat, silloin maalliset ja lihalliset liitot vahvistettiin ruokailun aikana. Nyt ei ollut kyse sellaisesta vaan liitosta ihmiskunnan ja Jumalan välillä jonka sovituskappale ja välimies oli Jeesus.


    • dddfghjk

      Ei sillä ole väliä muulla kuin sillä, että saan käydä ehtoollisella Jeesuksen Kristuksen luo syntieni anteeksisaamiseksi.

    • No, minä uskon mitä Jeesus ITSE sanoi asettaessaan ehtoollisen.

      Luuk. 22:19
      Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

      Minä teen kuten hän kehoitti.

      • Uskotko? Miksi sitten et usko mitä Hän sanoo Matteuksessa; Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. (Matt 26;28).

        Kes.


      • Kesitas kirjoitti:

        Uskotko? Miksi sitten et usko mitä Hän sanoo Matteuksessa; Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. (Matt 26;28).

        Kes.

        Kesitas. Huomaan että sinä olet suuri viisas, ehkä viisaampi kuin itse Jumala. Lisäksi huomaan, että sinä määrittelet tällä palstalla kuka mihinkin uskoo.
        Minä olen vapaa uskonnoista täysin, mutta en muuta enkä tulkitse Jeesuksen sanaa, koska mielestäni hän ilmaisee asiansa täysin selvästi. Otan vielä kerran Jeesuksen sanat, josta ilmenee miksi ehtoollista tulee viettää.

        Luuk. 22:19
        Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. TEHKÄÄ SE MINUN MUISTOKSENI"


      • lappix kirjoitti:

        Kesitas. Huomaan että sinä olet suuri viisas, ehkä viisaampi kuin itse Jumala. Lisäksi huomaan, että sinä määrittelet tällä palstalla kuka mihinkin uskoo.
        Minä olen vapaa uskonnoista täysin, mutta en muuta enkä tulkitse Jeesuksen sanaa, koska mielestäni hän ilmaisee asiansa täysin selvästi. Otan vielä kerran Jeesuksen sanat, josta ilmenee miksi ehtoollista tulee viettää.

        Luuk. 22:19
        Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. TEHKÄÄ SE MINUN MUISTOKSENI"

        Ei tässä viisautta mitata, vaan nöyryyttä siihen, että haluaa lukea Jumalan Sanaa niin kuin se kirjoitetaan.
        En myöskään määrittele uskoasi, mutta ihmetellyt olen, mihin uskot.
        Etkö voi kommentoida mitä Raamattu sanoo Matteuksen evankeliumissa ehtoollisesta; Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. (Matt 26;28)
        Ei tämä Luukasta kumoa, mutta kuten aiemmin väitit, että Liitto tehtiin ristillä, jossa sitä ei tehty.
        Jeesus sanoi siellä vain seitsemän lausetta, eikä se käsitellyt mitenkään liitoa.
        Jos olet vapaa uskonnoista, et ole vapaa mitätöimään Jeesuksen sanomaa, joka todella kuuluu; Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
        Et ole ilmaissut ollenkaan ehtoollisen saamaan, eli syntien anteeksi antamista.
        Onko kysymys ymmärryksestä heikosta lukutaidosta, vaan pelkästä kieroilusta, siihen en osaa vastata.
        Miksi haluat mitätöidä Herran sanoman.
        Oletko jonkin käskyläinen, muuta en osaa aavistaa. Kerro toki mikä on tilanne?
        Minä olen varmaan ennen Sinua saanut sen ymmärtää, että se on myös muistoateria, jossa on mukana synnin sovitus.
        Kes.


      • Kesitas kirjoitti:

        Ei tässä viisautta mitata, vaan nöyryyttä siihen, että haluaa lukea Jumalan Sanaa niin kuin se kirjoitetaan.
        En myöskään määrittele uskoasi, mutta ihmetellyt olen, mihin uskot.
        Etkö voi kommentoida mitä Raamattu sanoo Matteuksen evankeliumissa ehtoollisesta; Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. (Matt 26;28)
        Ei tämä Luukasta kumoa, mutta kuten aiemmin väitit, että Liitto tehtiin ristillä, jossa sitä ei tehty.
        Jeesus sanoi siellä vain seitsemän lausetta, eikä se käsitellyt mitenkään liitoa.
        Jos olet vapaa uskonnoista, et ole vapaa mitätöimään Jeesuksen sanomaa, joka todella kuuluu; Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
        Et ole ilmaissut ollenkaan ehtoollisen saamaan, eli syntien anteeksi antamista.
        Onko kysymys ymmärryksestä heikosta lukutaidosta, vaan pelkästä kieroilusta, siihen en osaa vastata.
        Miksi haluat mitätöidä Herran sanoman.
        Oletko jonkin käskyläinen, muuta en osaa aavistaa. Kerro toki mikä on tilanne?
        Minä olen varmaan ennen Sinua saanut sen ymmärtää, että se on myös muistoateria, jossa on mukana synnin sovitus.
        Kes.

        En mitätöi mitään, pidän kiinni Jeesuksen ilmoituksista koska vain se on totuus.
        Joh.8.
        31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

        Olen vapaa ihmisselityksistä ja tulkinnoista. En minä niitä tarvitse, ymmärrätkö Kesitas.


      • lappix kirjoitti:

        En mitätöi mitään, pidän kiinni Jeesuksen ilmoituksista koska vain se on totuus.
        Joh.8.
        31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
        32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

        Olen vapaa ihmisselityksistä ja tulkinnoista. En minä niitä tarvitse, ymmärrätkö Kesitas.

        Olet eisgeesi.

        Etkö osaa laukea;Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

        Jatketaan sitten, ei ennen.

        En yleensä seurustele esisegeettien kanssa, mutta saat vielä mahdollisuuden opetella lukemaan teksti;Liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

        Se on pitkä, mutta ponnista.
        Kes.


      • Kesitas kirjoitti:

        Olet eisgeesi.

        Etkö osaa laukea;Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

        Jatketaan sitten, ei ennen.

        En yleensä seurustele esisegeettien kanssa, mutta saat vielä mahdollisuuden opetella lukemaan teksti;Liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

        Se on pitkä, mutta ponnista.
        Kes.

        Osaan lukea mutta samaan hengevetoon totean, että sinulla Kesitas jää jokin ura kiertämään samaa niin kuin vanhassa äänilevyssä. Tuollainen pilkkujen halkominen on tarpeetonta mutta fundamentalisti ei osaa muuta tehdä. Sellaista ei tarvita koska:

        Ap. t. 4:13
        Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.

        Näiden miesten osaaminen riitti Jeesukselle ja se riittää minullekin. Eikö olekin yksinkertaista Kesitas?


      • niinnäinnoinoikein

        Pitää olla eisegeesi.
        Älä käytä vierasperäisiä sanoja , jos niiden kirjoittaminen on sinulle ylivoimaisen vaikeaa.


      • Rannilainen

        Lue itse tarkoin, Hän kirjoitti sen myös oikein .

        Älä käytä Sinä ollenkaan vierasperäsiä sanoja, jollet osaa vastata suomeksi.

        Arvostelet vain kirjoittajaa ja Häntäkin osin väärin.


      • lessukainen
        lappix kirjoitti:

        Osaan lukea mutta samaan hengevetoon totean, että sinulla Kesitas jää jokin ura kiertämään samaa niin kuin vanhassa äänilevyssä. Tuollainen pilkkujen halkominen on tarpeetonta mutta fundamentalisti ei osaa muuta tehdä. Sellaista ei tarvita koska:

        Ap. t. 4:13
        Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.

        Näiden miesten osaaminen riitti Jeesukselle ja se riittää minullekin. Eikö olekin yksinkertaista Kesitas?

        Et taida oppia lappix edes yksikertaista asiaa; - MIKSI EHTOOLLINEN NAUTITAAN?

        Yksi seikka on se, että saa synnit anteeksi.


      • etsivä-xx

        Älä välitä Kes.
        Lappix kirjoittaa "Minä teen kuten hän kehoitti." Samalla kun hän sanoo olevansa vapaa uskonnoista. Hän kirjottaa helluntailaisten sivuilla näinkin selkeästi:
        lappix

        25.10.2015 9:59

        Raamatun kertomukset ovat kertomuksia joissa kuviteltu jumalakin on ihmistä muistuttava inhimillisiä puutteita sisältävä olento. Se tulee esille monessa kohtden joista lainaan.

        1. Moos. 2:2

        Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja LEPÄSI seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        1. Moos. 6:6

        niin Herra KATUI tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän TULI MURHEELLISEKSI SYDÄMESSÄNSÄ.

        Tuo osoittaa että ihmisen kuvittema jumala on samalla tavalla lihallinen olento kuin ihminen, jolla on lihallinen sydän.

        Raamattu on ihmismielen kuvittelujen perusteella syntynyt kootut kertomukset, joiden takana on ihminen.


        Jos lappix on sitä mieltä että Raamattu on ihmismielen kuvittelujen perusteella syntynyt kertomus jonka takana on ihminen, hän oikeastaan vain leikkii täällä sanoilla ja ottamalla vähähän sieltä vähän täältä.Hän lukee yksittäisiä jakeita kirjailmellisesti, lukematta kokonaisuutta, joka on monessa kohden Raamatussa ja muodostaa kristinopin, mm Joh. 6 jakeet Kristuksen omista sanoista hänen ruumiinsa syömisen merkityksestä ja hänen verensä juomisesta, niitä hän ei lue eikä ymmärrä miksi Jeesus sanoo:

        54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.

        55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.

        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. [Joh. 15:4; 1. Joh. 2:24, 1. Joh. 3:24]

        57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö.

        Ehtoollinen on osallisuutta Kristuksesta, ei muistoateria. Mutta Kristusta ei voi syödä eikä hänen vertaan juoda muistamatta hänen pelastustyötään siksi kehoitus ehtoollisen nauttimisen yhteydessä "tehkää se minun muistokseni".


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Älä välitä Kes.
        Lappix kirjoittaa "Minä teen kuten hän kehoitti." Samalla kun hän sanoo olevansa vapaa uskonnoista. Hän kirjottaa helluntailaisten sivuilla näinkin selkeästi:
        lappix

        25.10.2015 9:59

        Raamatun kertomukset ovat kertomuksia joissa kuviteltu jumalakin on ihmistä muistuttava inhimillisiä puutteita sisältävä olento. Se tulee esille monessa kohtden joista lainaan.

        1. Moos. 2:2

        Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja LEPÄSI seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        1. Moos. 6:6

        niin Herra KATUI tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän TULI MURHEELLISEKSI SYDÄMESSÄNSÄ.

        Tuo osoittaa että ihmisen kuvittema jumala on samalla tavalla lihallinen olento kuin ihminen, jolla on lihallinen sydän.

        Raamattu on ihmismielen kuvittelujen perusteella syntynyt kootut kertomukset, joiden takana on ihminen.


        Jos lappix on sitä mieltä että Raamattu on ihmismielen kuvittelujen perusteella syntynyt kertomus jonka takana on ihminen, hän oikeastaan vain leikkii täällä sanoilla ja ottamalla vähähän sieltä vähän täältä.Hän lukee yksittäisiä jakeita kirjailmellisesti, lukematta kokonaisuutta, joka on monessa kohden Raamatussa ja muodostaa kristinopin, mm Joh. 6 jakeet Kristuksen omista sanoista hänen ruumiinsa syömisen merkityksestä ja hänen verensä juomisesta, niitä hän ei lue eikä ymmärrä miksi Jeesus sanoo:

        54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.

        55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.

        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. [Joh. 15:4; 1. Joh. 2:24, 1. Joh. 3:24]

        57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö.

        Ehtoollinen on osallisuutta Kristuksesta, ei muistoateria. Mutta Kristusta ei voi syödä eikä hänen vertaan juoda muistamatta hänen pelastustyötään siksi kehoitus ehtoollisen nauttimisen yhteydessä "tehkää se minun muistokseni".

        Etsivä xx. Tottakai sinä saat syödä ja juoda ehtoollisella minkä vuoksi tahansa.
        Mutta minäpä kysyn etsivä xx ja sinä vastaat minulle, miksi Jeesus kehoitti opetuslapsiaan nauttimaan ehtoollista?

        Luuk. 22:19
        Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

        1. Kor. 11:24
        kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".

        1. Kor. 11:25
        Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".


      • etsivä-xx

        Kerro sinä Lappix missä kohden Raamatussa Jeesus kertoo, miten hänen ruumiinsa voi syödä ja verensä juoda?
        Nimittäin Johanneksen evankeliumin 6 luvussa hän aivan selkeästi sanoo että hänen ruumiinsa tulee syödä ja verensä juoda.
        54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.

        Potiko mielestäsi Jeesu dementiaa, eikö hän muistanut aiemmin sanomaansa vai onko kenties niin että Jeesus näkee tulevaisuudenkin ja silloin kun hän puhui (joh. 6) 59 Näin Jeesus puhui opettaessaan Kapernaumin synagogassa

        Jos mielestäsi Jeesus ei nänyt tulevaisuutta miten hän saattoi saarnata sitä että hän tulee kuolemaan uhrikuoleman.

        Olet vähän epälooginen lappix, ateistiksikin, minun mielestäni.
        Jos luet mielikuvituskirjaa lappix niin etkö koskaan ajattele että aiemmin kirjassa oleet luvut tai kerrotut asiat eivät liity myöhempiin tapahtumiin?

        Jeesu sanoi Kapernaumissa että hänen ruumiinsa tulee syödä ja verensä juoda ja sitten pääsiäisaterialla hän kertoo mikä on se ruumis joka syödään ja mikä on se veri joka juodaan. Jos lukee mielikuvituskertomusta eikö se sitten sinun mielestäsi näin mene se kirja?


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Älä välitä Kes.
        Lappix kirjoittaa "Minä teen kuten hän kehoitti." Samalla kun hän sanoo olevansa vapaa uskonnoista. Hän kirjottaa helluntailaisten sivuilla näinkin selkeästi:
        lappix

        25.10.2015 9:59

        Raamatun kertomukset ovat kertomuksia joissa kuviteltu jumalakin on ihmistä muistuttava inhimillisiä puutteita sisältävä olento. Se tulee esille monessa kohtden joista lainaan.

        1. Moos. 2:2

        Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja LEPÄSI seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.

        1. Moos. 6:6

        niin Herra KATUI tehneensä ihmiset maan päälle, ja hän TULI MURHEELLISEKSI SYDÄMESSÄNSÄ.

        Tuo osoittaa että ihmisen kuvittema jumala on samalla tavalla lihallinen olento kuin ihminen, jolla on lihallinen sydän.

        Raamattu on ihmismielen kuvittelujen perusteella syntynyt kootut kertomukset, joiden takana on ihminen.


        Jos lappix on sitä mieltä että Raamattu on ihmismielen kuvittelujen perusteella syntynyt kertomus jonka takana on ihminen, hän oikeastaan vain leikkii täällä sanoilla ja ottamalla vähähän sieltä vähän täältä.Hän lukee yksittäisiä jakeita kirjailmellisesti, lukematta kokonaisuutta, joka on monessa kohden Raamatussa ja muodostaa kristinopin, mm Joh. 6 jakeet Kristuksen omista sanoista hänen ruumiinsa syömisen merkityksestä ja hänen verensä juomisesta, niitä hän ei lue eikä ymmärrä miksi Jeesus sanoo:

        54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä, ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.

        55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.

        56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä. [Joh. 15:4; 1. Joh. 2:24, 1. Joh. 3:24]

        57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä, niin saa minulta elämän se, joka minua syö.

        Ehtoollinen on osallisuutta Kristuksesta, ei muistoateria. Mutta Kristusta ei voi syödä eikä hänen vertaan juoda muistamatta hänen pelastustyötään siksi kehoitus ehtoollisen nauttimisen yhteydessä "tehkää se minun muistokseni".

        Kiitos xx.
        Tuon lappixin kanssa on todella hankala luoda dialogia.
        Hänen jutut ovat välillä sellaiset, että tuntuu, kun koko alaleuka uupuisi.
        Usein Hän mittaa Raamattua lähes Aku Ankkaan, ja seuraavalla kerralla Hän hakee sieltä sisältöä, joka on hermeneuttisesti mitä hyvänsä.
        Minun luonteeseen ei kuulu inttäminen, mutta kun asiayhteydessä on detaljia, jotka ovat väärin, pyydän siihen vastausta pari kertaa ja sitten lopetan.
        Näinhän kävi nytkin, kun Hän ei voi myöntää synnin sovituksen liittyvän Matteuksen mukaan HPE;hen.
        Sitten lappix vain laajentaa omaa argumentaatiotaan koskemaan Korinttilaiskirjeitä, ne ovat Paavalin, ei Jeesuksen evankeliumia.
        Olet liikuttavan oikeassa, että HPY on osa Kristusta, ja se on juuri Hänen muistokseen nautittava ateria.
        Tämän aterian vaikutus minuun on aina ollut vahva, olen punninnut itseni usein ja mennyt vasta viimeiseen jonoon, ja nyttemmin kun jakaa, ollaan taas viimeisessä jonossa, kahden toisen jakajan kanssa, ja silloin tunteet ovat vielä enemmän pinnassa, koska asia on niin lähellä.
        Myös meidän on saatava nauttia tästä yhtyeessä syvällisessä muistamisessamme.
        Kiitos vielä kerran, xx
        Kes.


      • Kesitas kirjoitti:

        Kiitos xx.
        Tuon lappixin kanssa on todella hankala luoda dialogia.
        Hänen jutut ovat välillä sellaiset, että tuntuu, kun koko alaleuka uupuisi.
        Usein Hän mittaa Raamattua lähes Aku Ankkaan, ja seuraavalla kerralla Hän hakee sieltä sisältöä, joka on hermeneuttisesti mitä hyvänsä.
        Minun luonteeseen ei kuulu inttäminen, mutta kun asiayhteydessä on detaljia, jotka ovat väärin, pyydän siihen vastausta pari kertaa ja sitten lopetan.
        Näinhän kävi nytkin, kun Hän ei voi myöntää synnin sovituksen liittyvän Matteuksen mukaan HPE;hen.
        Sitten lappix vain laajentaa omaa argumentaatiotaan koskemaan Korinttilaiskirjeitä, ne ovat Paavalin, ei Jeesuksen evankeliumia.
        Olet liikuttavan oikeassa, että HPY on osa Kristusta, ja se on juuri Hänen muistokseen nautittava ateria.
        Tämän aterian vaikutus minuun on aina ollut vahva, olen punninnut itseni usein ja mennyt vasta viimeiseen jonoon, ja nyttemmin kun jakaa, ollaan taas viimeisessä jonossa, kahden toisen jakajan kanssa, ja silloin tunteet ovat vielä enemmän pinnassa, koska asia on niin lähellä.
        Myös meidän on saatava nauttia tästä yhtyeessä syvällisessä muistamisessamme.
        Kiitos vielä kerran, xx
        Kes.

        Hyvää huomenta xx ja Kes. Ensinnäkin, Raamattu on kertomuksista koottu kirja, alkaen luomiskertomuksesta. Kaikki ne ovat ihmisten kirjoittamia, joissa on ristiriitoja monen asian kanssa.
        1. Moos. 2:4
        Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. Siihen aikaan kun Herra Jumala teki maan ja taivaan,

        Minun kanssa voi jutella Raamatun sisällöstä, jos pysytään siinä. Jos siihen tuodaan sellaista, minkä ihmiset ovat keksineet, lisänneet tai luulevat, silloin jutustelu menee pois Raamatun ilmoituksista. Uskonnot ja lahkot ovat raiskanneet Jumalan sanan ja tilalle on tullut uskonnollista hömppää. Sitä en hyväksy.

        Sen verran vielä ehtoollisesta, että kun poiketaan Jeesuksen sanasta, niin HPY on muuttunut kissanristiäisiksi, jossa ihminen räpii leivän ja viinin pönkitäkseen kirkon tai uskontonsa oppia. Kun tällä luullaan että ehtoollisella saadaan synnit anteeksi, niin silloin on hylätty Jeesus ja Hänen sanansa.

        Luuk. 22:19
        Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

        Mutta jokainen saa tehdä miten haluaa, kyllä se aikanaan selviää ketä ihminen on eläessään palvonut. Siitä päätöksestä ei voi valittaa ja tuomio lankeaa tekemisten perusteella. Niin se menee.


      • lutherfani

        Lappix on vahvasti jakeen Luuk.22:19 varassa. "Tehkää se minun muistokseni." Muistolla Jeesus tarkoittaa kaikkea Hänen maanpäällistä toimintaa, jolla Hän suoritti Jumalan tahdon mukaan ihmiskunnan syntien sovituksen. Uskolla on tärkeä osuus ehtoollisessa , jotta lupaus syntien anteeksi saamiseksi toteutuu. Näin Luther: #Ehtoollinen on meille hyödyksi silloin,
        kun nautimme sen uskoen Kristuksen
        lupauksen sanan. Kehotus ehtoollisen
        nauttimiseen on samalla kehotus
        uskomaan siihen liittyvä lupaus.
        Se lupaus on varmasti annettu myös
        meille ja jokainen saa uskoa sen. Myös
        epäuskoiselle ehtoollisen suuret lahjat
        ovat tarjolla ja myös epäuskoiset nauttivat
        Kristuksen todellisen ruumiin ja
        veren, mutta se ei hyödytä heitä mitenkään
        vaan on päinvastoin vahingoksi.
        Paavali kirjoittaa: “Joka syö ja juo
        erottamatta Herran ruumista muusta,
        syö ja juo tuomiokseen.” Mutta jokaiselle,
        joka ei torju niitä epäuskossa, armon
        aarteet ovat ehtoollisessa varmasti
        tarjolla syntien anteeksi saamiseksi.#


      • lutherfani kirjoitti:

        Lappix on vahvasti jakeen Luuk.22:19 varassa. "Tehkää se minun muistokseni." Muistolla Jeesus tarkoittaa kaikkea Hänen maanpäällistä toimintaa, jolla Hän suoritti Jumalan tahdon mukaan ihmiskunnan syntien sovituksen. Uskolla on tärkeä osuus ehtoollisessa , jotta lupaus syntien anteeksi saamiseksi toteutuu. Näin Luther: #Ehtoollinen on meille hyödyksi silloin,
        kun nautimme sen uskoen Kristuksen
        lupauksen sanan. Kehotus ehtoollisen
        nauttimiseen on samalla kehotus
        uskomaan siihen liittyvä lupaus.
        Se lupaus on varmasti annettu myös
        meille ja jokainen saa uskoa sen. Myös
        epäuskoiselle ehtoollisen suuret lahjat
        ovat tarjolla ja myös epäuskoiset nauttivat
        Kristuksen todellisen ruumiin ja
        veren, mutta se ei hyödytä heitä mitenkään
        vaan on päinvastoin vahingoksi.
        Paavali kirjoittaa: “Joka syö ja juo
        erottamatta Herran ruumista muusta,
        syö ja juo tuomiokseen.” Mutta jokaiselle,
        joka ei torju niitä epäuskossa, armon
        aarteet ovat ehtoollisessa varmasti
        tarjolla syntien anteeksi saamiseksi.#

        Olen vahvasti Jeesuksen sanan varassa. Luther ei ole Jeesus, eikä Jumala kehota ihmisiä uskomaan Lutheriin pelastuakseen. Tämä on satavarma asia.

        1. Kor. 11:26
        Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.

        Niinpä, ehtoollisessa muistetaan Jeesuksen kuolemaa ja viini ja leipä nautitaan sen muistoksi. Täysin kiistaton raamatullinen totuus - eikö?


      • pukkuhellu
        lappix kirjoitti:

        Olen vahvasti Jeesuksen sanan varassa. Luther ei ole Jeesus, eikä Jumala kehota ihmisiä uskomaan Lutheriin pelastuakseen. Tämä on satavarma asia.

        1. Kor. 11:26
        Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.

        Niinpä, ehtoollisessa muistetaan Jeesuksen kuolemaa ja viini ja leipä nautitaan sen muistoksi. Täysin kiistaton raamatullinen totuus - eikö?

        Hän, jota nimität Jesseksi, eikö Hän ole valehtelija.
        Hänen kirjoituksensa on mitä sattuu osaltasi ja nyt tuo röyhkein valhe, että muka saa synnit anteeksi ehtoollisella??
        Käsittämätön moka Jesseltä, ja myös Matteukselta.
        Eikö vaan.


      • pukkuhellu kirjoitti:

        Hän, jota nimität Jesseksi, eikö Hän ole valehtelija.
        Hänen kirjoituksensa on mitä sattuu osaltasi ja nyt tuo röyhkein valhe, että muka saa synnit anteeksi ehtoollisella??
        Käsittämätön moka Jesseltä, ja myös Matteukselta.
        Eikö vaan.

        Ei Jeesus valehtele, mutta nämä sanat eivät toteutuneet.

        Matt. 10:23
        Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.

        Jeesuksen paluuta ovat ihmiset odottaneet parituhatta vuotta, muttei hän vielä ole tullut. Kuitenkin tuossa jakessa hän ilmoitti tulevansa jo opetuslasten eläessä ja samaa luuli myös Paavali sanoessaan.

        1. Tess. 4:15
        Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

        Kuten jo aiemmin sanoin, jokainen saa luulla ehtoollisesta mitä vaan mutta Jeesus ilmoitti miksi sitä tulee viettää. Se on hänen kuoleman muistonvietto. Te toki saatte vääntää sen millaiseksi tilaisuudeksi haluatte.


      • etsivä-xx
        lappix kirjoitti:

        Olen vahvasti Jeesuksen sanan varassa. Luther ei ole Jeesus, eikä Jumala kehota ihmisiä uskomaan Lutheriin pelastuakseen. Tämä on satavarma asia.

        1. Kor. 11:26
        Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.

        Niinpä, ehtoollisessa muistetaan Jeesuksen kuolemaa ja viini ja leipä nautitaan sen muistoksi. Täysin kiistaton raamatullinen totuus - eikö?

        Vieläkään et lappisx ole vastannut siihen, mitä Jeesus itse sanoo Joh 6 jakeissa puhuessaan hänen ruumiinsa syömisestä ja verensä juomisesta. Eikö se olekaan yhtä vahvaa Jeesuksen sanaa kuin muut kohdat Raamatussa. Mikä selitys sinulla on siis Johanneksen evankeliumin tekstiin, vai oletko sen kanssa yhtä ihmeissäsi kuin ovat fariseukset ja kirjanoppineet.
        Joh. 6
        52 Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?"
        53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. [Mark. 14:22-24; 1. Kor. 10:16]

        Esimerkiksi kalvinistit epäilevät, eivätkä usko syövänsä Kristuken ruumista ja verta. Lappixin suhde Raamattuun on kalvinistinen riippumatta siitä kuuluuko hän kalvinistisiin kirkkokuntiin vai ei. Hieman yleistäen voidaan sanoa, että Lutherin ja Calvinin oppien eräänä erona on se, että Martin Luther säästi roomalaiskatolisen kirkon opista ja asioista suurimman osan eli sen, mitä Raamattu ei suoranaisesti kieltänyt. Calvin ja Zwingli taas poistivat omista kirkoistaan kaiken, jota ollut Raamatussa määrätty. Kalvinismi toi sitten Room. 9:n mukaisesti ennaltamääräämisopin, jota luterilaisuus sivuaa mutta ei katso kalvinistiselta kannalta. Luterilaisuudessa opetetaan että Jumala ennaltatietämyksen perusteella on ennalta nähnyt kuka kuolee uskovaisena mutta jättää ihmisen kulkemaan uskontietään tästä tietämättömänä. Kalvinisti uskoo että Jumala on valinnut pelastuvat eikä näiden oma toiminta vaikuta asiaan mitenkään. Kalvinismi siis korostaa Raamatun Jumalan kaikkivaltiutta, joita ei ihminen voi eikä saa asettaa kyseenalaiseksi eikä millään tavalla yrittää muuttaa.

        Markuksen evankeliumissa ei puhuta muistoateriasta ei myöskään Matt 26. Mutta kaikki kolme evankeliumia käyttävät muotoa "tämä on minun ruumiini" "tämä on minun vereni"

        Markus 14

        22 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini." [Matt. 26:26-29; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25 : 1. Kor. 14:22-24: Joh. 6:53-56; 1. Kor. 10:16]
        23 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa ja antoi heille, ja he kaikki joivat siitä.
        24 Hän sanoi: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan kaikkien puolesta. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]
        25 Totisesti: minä en enää maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä Jumalan valtakunnassa."

        Matteus 26

        26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." [Mark. 14:22-26; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25]
        27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. [1. Kor. 10:16]
        28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]
        29 Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa." [Ilm. 21:5]

        Ainoastaan Luukas puhuu muistoateriasta mutta hänkin kirjoittaa "tämä on minun ruumiini" "tämä on minun vereni". Onko vahvempi perusta se että kolme evankeliumia korostaa muotoa tämä on kuin yksi jossa viitataan Jeesuksen muistamiseen, kun tämä lause kuitenkin puuttuu kahdesta muusta evankeliumista ja neljäs Johannes käsittelee asiaa 6 luvussa konkreettisena syömisenä. Ei tämä lappixin ajatuksia muuta mutta kenties muiden lukijoiden on hyvä tätä miettiä.

        Luukas 22
        14 Kun hetki koitti, Jeesus kävi aterialle yhdessä apostolien kanssa. [Matt. 26:26-30; Mark. 14:22-25; 1. Kor. 11:23-25]
        15 Hän sanoi heille: "Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni. [Luuk. 24:24,26; Ap. t. 1:3, Ap. t. 3:18]
        16 Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." [Luuk. 13:29, Luuk. 14:15]
        17 Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        18 Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut." [Luuk. 17:20, Luuk. 19:11; Ap. t. 1:3,7]
        19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." [1. Kor. 10:17]
        20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Vieläkään et lappisx ole vastannut siihen, mitä Jeesus itse sanoo Joh 6 jakeissa puhuessaan hänen ruumiinsa syömisestä ja verensä juomisesta. Eikö se olekaan yhtä vahvaa Jeesuksen sanaa kuin muut kohdat Raamatussa. Mikä selitys sinulla on siis Johanneksen evankeliumin tekstiin, vai oletko sen kanssa yhtä ihmeissäsi kuin ovat fariseukset ja kirjanoppineet.
        Joh. 6
        52 Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?"
        53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. [Mark. 14:22-24; 1. Kor. 10:16]

        Esimerkiksi kalvinistit epäilevät, eivätkä usko syövänsä Kristuken ruumista ja verta. Lappixin suhde Raamattuun on kalvinistinen riippumatta siitä kuuluuko hän kalvinistisiin kirkkokuntiin vai ei. Hieman yleistäen voidaan sanoa, että Lutherin ja Calvinin oppien eräänä erona on se, että Martin Luther säästi roomalaiskatolisen kirkon opista ja asioista suurimman osan eli sen, mitä Raamattu ei suoranaisesti kieltänyt. Calvin ja Zwingli taas poistivat omista kirkoistaan kaiken, jota ollut Raamatussa määrätty. Kalvinismi toi sitten Room. 9:n mukaisesti ennaltamääräämisopin, jota luterilaisuus sivuaa mutta ei katso kalvinistiselta kannalta. Luterilaisuudessa opetetaan että Jumala ennaltatietämyksen perusteella on ennalta nähnyt kuka kuolee uskovaisena mutta jättää ihmisen kulkemaan uskontietään tästä tietämättömänä. Kalvinisti uskoo että Jumala on valinnut pelastuvat eikä näiden oma toiminta vaikuta asiaan mitenkään. Kalvinismi siis korostaa Raamatun Jumalan kaikkivaltiutta, joita ei ihminen voi eikä saa asettaa kyseenalaiseksi eikä millään tavalla yrittää muuttaa.

        Markuksen evankeliumissa ei puhuta muistoateriasta ei myöskään Matt 26. Mutta kaikki kolme evankeliumia käyttävät muotoa "tämä on minun ruumiini" "tämä on minun vereni"

        Markus 14

        22 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini." [Matt. 26:26-29; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25 : 1. Kor. 14:22-24: Joh. 6:53-56; 1. Kor. 10:16]
        23 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa ja antoi heille, ja he kaikki joivat siitä.
        24 Hän sanoi: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan kaikkien puolesta. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]
        25 Totisesti: minä en enää maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä Jumalan valtakunnassa."

        Matteus 26

        26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." [Mark. 14:22-26; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25]
        27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. [1. Kor. 10:16]
        28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]
        29 Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa." [Ilm. 21:5]

        Ainoastaan Luukas puhuu muistoateriasta mutta hänkin kirjoittaa "tämä on minun ruumiini" "tämä on minun vereni". Onko vahvempi perusta se että kolme evankeliumia korostaa muotoa tämä on kuin yksi jossa viitataan Jeesuksen muistamiseen, kun tämä lause kuitenkin puuttuu kahdesta muusta evankeliumista ja neljäs Johannes käsittelee asiaa 6 luvussa konkreettisena syömisenä. Ei tämä lappixin ajatuksia muuta mutta kenties muiden lukijoiden on hyvä tätä miettiä.

        Luukas 22
        14 Kun hetki koitti, Jeesus kävi aterialle yhdessä apostolien kanssa. [Matt. 26:26-30; Mark. 14:22-25; 1. Kor. 11:23-25]
        15 Hän sanoi heille: "Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni. [Luuk. 24:24,26; Ap. t. 1:3, Ap. t. 3:18]
        16 Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." [Luuk. 13:29, Luuk. 14:15]
        17 Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        18 Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut." [Luuk. 17:20, Luuk. 19:11; Ap. t. 1:3,7]
        19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." [1. Kor. 10:17]
        20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.

        Sinulla xx on jäänyt nauha päälle. Minä tunnen tarpeeksi Jeesuksen opetuksia, enkä ole muille tilivelvollinen kuin hänelle. Niin olet sinäkin.
        Jokainen tutkikoon mikä on totuus ja se löytyy Jeesuksen sanoista. Se mitä ihminen lihasssa ja maailmassa touhuilee tulee vastaan aikanaan ja minä teen sen mikä minusta on oikein. Siihen ei tarvita pappeja, kirkkoja eikä saarnamiehiä, palkka tulee aikanaan ja siitä ei päätä Luther eikä Calvin vaan puolueeton tuomari.
        Vaikka lainaisit mitä hyvänsä Raamatusta, se ei muuta sitä totuutta jonka Jeesus lausui .." tehkää se minun muistokseni"

        Ja mitä tulee ehtoolliseen, niin sen voi nauttia vaikka kotona, koska :

        Matt. 18:20
        Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

        Näin on.


      • etsivä-xx
        lappix kirjoitti:

        Ei Jeesus valehtele, mutta nämä sanat eivät toteutuneet.

        Matt. 10:23
        Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.

        Jeesuksen paluuta ovat ihmiset odottaneet parituhatta vuotta, muttei hän vielä ole tullut. Kuitenkin tuossa jakessa hän ilmoitti tulevansa jo opetuslasten eläessä ja samaa luuli myös Paavali sanoessaan.

        1. Tess. 4:15
        Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

        Kuten jo aiemmin sanoin, jokainen saa luulla ehtoollisesta mitä vaan mutta Jeesus ilmoitti miksi sitä tulee viettää. Se on hänen kuoleman muistonvietto. Te toki saatte vääntää sen millaiseksi tilaisuudeksi haluatte.

        Lappix kirjottaa tässä kohden
        Matt. 10:23
        Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.

        Jeesus on kuitenkin sanonut:
        Matt. 24:36

        "Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä.


      • etsivä-xx kirjoitti:

        Lappix kirjottaa tässä kohden
        Matt. 10:23
        Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.

        Jeesus on kuitenkin sanonut:
        Matt. 24:36

        "Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä.

        Et sinä etsivä xx pääse kiemurtelemalla mihinkään. Jeesus sanoi noin ja niin ja sillä siisti. Sinun on vain uskottava siihen, vaikka siinä onkin ristiriita.


      • Muotimikko
        lappix kirjoitti:

        Et sinä etsivä xx pääse kiemurtelemalla mihinkään. Jeesus sanoi noin ja niin ja sillä siisti. Sinun on vain uskottava siihen, vaikka siinä onkin ristiriita.

        Mutta et sinäkään.

        Jeesus sanoi; syntienne anteeksi antamiseksi.
        Matt 26;28


      • Muotimikko kirjoitti:

        Mutta et sinäkään.

        Jeesus sanoi; syntienne anteeksi antamiseksi.
        Matt 26;28

        No, VL-liikkeessä riittää kun joku Raamattua tuntematon saarnamies antaa synnit anteeksi. Hän on suurempi kuin Jumala ja Jeesus yhteensä. Niinhän se menee ja se tiedetään.


      • Muotimikko
        lappix kirjoitti:

        No, VL-liikkeessä riittää kun joku Raamattua tuntematon saarnamies antaa synnit anteeksi. Hän on suurempi kuin Jumala ja Jeesus yhteensä. Niinhän se menee ja se tiedetään.

        Eikö Sinun Raamatussa lue tuota lausetta.


      • Muotimikko kirjoitti:

        Eikö Sinun Raamatussa lue tuota lausetta.

        On on, eikä siitä ole kysymys. Totesin että "syntien" sovitukseksi ei tarvita Jeesuksen verta vl-liikkeessä. Katsos kun siellä saadaan synnit anteeksi uskomalla Lutheriin ja Lars Leviin eikä siinä tarvita Jeesusta lainkaan. Niin se toimii, olen sen kuullut ja nähnyt ITSE.


      • Muotomikko
        lappix kirjoitti:

        On on, eikä siitä ole kysymys. Totesin että "syntien" sovitukseksi ei tarvita Jeesuksen verta vl-liikkeessä. Katsos kun siellä saadaan synnit anteeksi uskomalla Lutheriin ja Lars Leviin eikä siinä tarvita Jeesusta lainkaan. Niin se toimii, olen sen kuullut ja nähnyt ITSE.

        Synnithän on sovitettu JO RISTILLÄ, usko riittää.


      • mikäihmeoikeinvaivaa
        etsivä-xx kirjoitti:

        Vieläkään et lappisx ole vastannut siihen, mitä Jeesus itse sanoo Joh 6 jakeissa puhuessaan hänen ruumiinsa syömisestä ja verensä juomisesta. Eikö se olekaan yhtä vahvaa Jeesuksen sanaa kuin muut kohdat Raamatussa. Mikä selitys sinulla on siis Johanneksen evankeliumin tekstiin, vai oletko sen kanssa yhtä ihmeissäsi kuin ovat fariseukset ja kirjanoppineet.
        Joh. 6
        52 Tästä sukeutui kiivas väittely juutalaisten kesken. He kysyivät toisiltaan: "Kuinka tuo mies voisi antaa ruumiinsa meidän syötäväksemme?"
        53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää. [Mark. 14:22-24; 1. Kor. 10:16]

        Esimerkiksi kalvinistit epäilevät, eivätkä usko syövänsä Kristuken ruumista ja verta. Lappixin suhde Raamattuun on kalvinistinen riippumatta siitä kuuluuko hän kalvinistisiin kirkkokuntiin vai ei. Hieman yleistäen voidaan sanoa, että Lutherin ja Calvinin oppien eräänä erona on se, että Martin Luther säästi roomalaiskatolisen kirkon opista ja asioista suurimman osan eli sen, mitä Raamattu ei suoranaisesti kieltänyt. Calvin ja Zwingli taas poistivat omista kirkoistaan kaiken, jota ollut Raamatussa määrätty. Kalvinismi toi sitten Room. 9:n mukaisesti ennaltamääräämisopin, jota luterilaisuus sivuaa mutta ei katso kalvinistiselta kannalta. Luterilaisuudessa opetetaan että Jumala ennaltatietämyksen perusteella on ennalta nähnyt kuka kuolee uskovaisena mutta jättää ihmisen kulkemaan uskontietään tästä tietämättömänä. Kalvinisti uskoo että Jumala on valinnut pelastuvat eikä näiden oma toiminta vaikuta asiaan mitenkään. Kalvinismi siis korostaa Raamatun Jumalan kaikkivaltiutta, joita ei ihminen voi eikä saa asettaa kyseenalaiseksi eikä millään tavalla yrittää muuttaa.

        Markuksen evankeliumissa ei puhuta muistoateriasta ei myöskään Matt 26. Mutta kaikki kolme evankeliumia käyttävät muotoa "tämä on minun ruumiini" "tämä on minun vereni"

        Markus 14

        22 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa, tämä on minun ruumiini." [Matt. 26:26-29; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25 : 1. Kor. 14:22-24: Joh. 6:53-56; 1. Kor. 10:16]
        23 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa ja antoi heille, ja he kaikki joivat siitä.
        24 Hän sanoi: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan kaikkien puolesta. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]
        25 Totisesti: minä en enää maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä Jumalan valtakunnassa."

        Matteus 26

        26 Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." [Mark. 14:22-26; Luuk. 22:14-20; 1. Kor. 11:23-25]
        27 Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. [1. Kor. 10:16]
        28 Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. [2. Moos. 24:8; Sak. 9:11; Hepr. 9:15 | Jes. 53:12; Hepr. 9:28]
        29 Ja minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa." [Ilm. 21:5]

        Ainoastaan Luukas puhuu muistoateriasta mutta hänkin kirjoittaa "tämä on minun ruumiini" "tämä on minun vereni". Onko vahvempi perusta se että kolme evankeliumia korostaa muotoa tämä on kuin yksi jossa viitataan Jeesuksen muistamiseen, kun tämä lause kuitenkin puuttuu kahdesta muusta evankeliumista ja neljäs Johannes käsittelee asiaa 6 luvussa konkreettisena syömisenä. Ei tämä lappixin ajatuksia muuta mutta kenties muiden lukijoiden on hyvä tätä miettiä.

        Luukas 22
        14 Kun hetki koitti, Jeesus kävi aterialle yhdessä apostolien kanssa. [Matt. 26:26-30; Mark. 14:22-25; 1. Kor. 11:23-25]
        15 Hän sanoi heille: "Hartaasti olen halunnut syödä tämän pääsiäisaterian teidän kanssanne ennen kärsimystäni. [Luuk. 24:24,26; Ap. t. 1:3, Ap. t. 3:18]
        16 Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa." [Luuk. 13:29, Luuk. 14:15]
        17 Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne.
        18 Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut." [Luuk. 17:20, Luuk. 19:11; Ap. t. 1:3,7]
        19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." [1. Kor. 10:17]
        20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne.

        Kuinka kauan vielä menee ennenkuin löydät Raamatun ykisnkertaisen ilmoituksen?!

        Miksi ihmeessä pieni ihminen rakastaa enemmän jotain toisen pienen ihmisen sekoilua kuin Raamatun selvää ilmoitusta?

        oikeinko tosissasi uskot Jesuksen opettaneen ihmissyöntiä, ja minkä ihmeen takia!!
        Etkö ole vielä edes pelastuksen ydinsanomaa löytäänyt jossa olisi kompassi noiden sakraalisekoilujenkin kivikon ohi ja yli!


      • etsivä-xx

        Ihmissyönti ei ole samaa kuin leipä ja viini joka Jumalan ruumis ja veri. Jumala on Henki. Syntynyt ihmiseksi mutta silti jotakin muuta kuin me. Käveletkö sinä ovien läpi. Ruumis joka ehtoollisella syödään ja veri jota juodaan ei ole ihmisen lihallinen ruumis mutta ei myöskään pelkkä symboli.


      • pääkaupunginvl-mies
        lappix kirjoitti:

        Etsivä xx. Tottakai sinä saat syödä ja juoda ehtoollisella minkä vuoksi tahansa.
        Mutta minäpä kysyn etsivä xx ja sinä vastaat minulle, miksi Jeesus kehoitti opetuslapsiaan nauttimaan ehtoollista?

        Luuk. 22:19
        Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

        1. Kor. 11:24
        kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".

        1. Kor. 11:25
        Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".

        Hyvä lappix,

        "Tehkää se minun muistokseni" tarkoittaa tietysti, että sanojaa muistetaan. Mutta millä tavalla muistetaan? Muistamisella täytyy olla sisältö ja päämäärä. Muistetaan ihmistä ja miestä Jeesusta, muistetaan että hän on Jumalan Poika, valittu ja voideltu Messias, muistetaan että hän on Jumala, muistetaan Hänen opetuksensa.

        Ehtoollisella, jolla Jeesus nuo sanansa lausui, Hän paljasti ihmiselle pelastuksen tien: uskomalla Häneen me syömme ja juomme Jeesuksen Kristuksen, näkyvä ehtoollisen nauttiminen vahvistaa meidän uskoamme, uskon kautta meillä on osallisuus Hänessä ja pelastumme iänkaikkiseen elämään.

        "Tehkää se minun muistokseni" ei ole mitä tahansa muistamista eikä seremoniallista syömistä ja juomista. Että olipa se hyvä jätkä, hyvä tyyppi se Jeesus. Ehtoolliseen tartutaan aivan toisella mielellä: vilpittömällä uskolla.


    • Ex.katujätkä

      Miksi lappix halveksit Jeesusta nimittelemällä Häntä "Jesseksi".

      • Hyvällä kaverilla on usein myös lempinimi.


    • lutterillariittääselit

      Jeesus opetti mitä opetti mutta satavarmasti Hän ei opettanut ihmissyöntiä !

      on milestäni aivan käsittämättömän pöljää yrittää esittää missään mielessä että täsä sitä nyt Jeesusta ollaan syömässä kun ehtoollishetki on käsillä.

      • kaikenlaistasotkuaon

        Niin ei tämäkään luterilaisuuteen kiinni syntymässä kasvaneita mihinkään muuta mutta joku saattaa nyt jotakin ainakin hetken ihmetellä ja jopa pari hetkeä miettiä mistä oikein onkaan kysymys.


    • Kastettu

      Uskoon tulleille ja kasteella käyneille korinttolaisille ( Apt. 18:8) opetettiin ehtoollisesta, että se on muistoateria:
      "23 Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
      24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni."
      25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni."
      26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee." 1 Kor. 11.

    • milloinheräätte

      ei nämä ymmärrä mitään ko aiheesta.

      kaikki heidän ehtoollisen selittämisissään on päin mäntyä, koska lutteria on kuunneltu viissataa vuotta, siinä se on syy tähän pimeyteen.

    • vanhoillinenvl

      Ehtoollisella syötäessä ja juotaessa ne leipä (tai öylätti) ja viini ovat preesenssissä (parhaillaan-aikamuodossa) Jeesuksen verta ja Jeesuksen ruumista. Eivät kemiallisina aineina, mutta ne ovat sitä hengelliseltä vaikutukseltaan. Ehtoollisaineet eivät siis missään vaiheessa muutu Jeesuksen vereksi ja ruumiiksi, vaan ne ovat niitä preesens
      -aikamuodossa niitä syötäessä ja juotaessa. Ehtoollisviini ei ole ennen sen juomista Jeesuksen verta, eikä sen jälkeen, vaan sillä hetkellä (eivät silloinkaan kemiallisesti, vaan hengellisesti). Samalla periaatteella myös leivän tai öylätin kanssa.

      Ehtoollisella syöty Jeesuksen veri ja ruumis vahvistavat elävässä uskossa olevan uskoa ja ovat vastamyrkkyä uskovaisen vanhan osan turmelusta ja perisyntiä vastaan, vaikka ehtoollinen ei niitä ja niiden vaikutusta voikaan kokonaan poistaa.

      Kuolleessa uskossa olevalle ei ole ehtoollisesta mitään hyötyä, vaan ainoastaan haittaa. Vaikka ehtoollinen onkin pätevä myös epäuskoisen syömänä, niin epäuskoinen ei hyödy siitä mitään, vaan hän syö ja juo sen tuomiokseen, niinkuin murhaajakin juo murhaamansa ihmisen verta tuomiokseen.

      Ehtoollisen pätevyyteen ei vaikuta myöskään sen jakajan sieluntila, vaikka ehtoollisen jakaja olisi robotti, naispappi, lesbopappi, riivaajahenki tai vaikkapa itse pääpaholainen. Ehtoollisen pätevyyteen vaikuttavat vain astussanat, että onko ne lausuttu muodollisesti oikein.

      Elävän uskon lisäksi olisi tarpeen, että ehtoollisen nauttijalla olisi puhdas omatunto, sillä se avaisi ehtoolliselle suuremmat edellytykset päästä vaikuttamaan ihmisen vanhaanosaan. Kuitenkaan ehtoollinen ei voi koskaan kokonaan tuhota vanhaa ihmistä ja sen vaikutuksia uskovaisessa. Ehtoollinen ei tee uskovaisesta entistä parempaa. Ja vanhan aatamin kuolettaminen ehtoollisella ei auta, mikäli vanhan aatamin kuolettamista eli hengellistä "ristiinnaulitsemista" ei suoriteta joka päivä ja hetki uudestaan ja uudestaan jokahetkisessä kilvoittelussa Pyhällä Hengellä kuolettamalla ja synnin poispanemisella.

      Ehtoollista ei pitäisi myöskään uskovaisten nauttia sopimattomalla tavalla, sillä se saattaa johtaa jopa ennenaikaiseen kuolemaan. Ennenkaikkea tämä tarkoittaa sitä, että uskovaisen olisi tunnettava oma syntisyytensä ja kelvottomuutensa mennessään ehtoolliselle ja uskottava elävällä uskolla Herraan Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikaan syntiensä sovittajana, lunastajana, kärsineenä, kuolleena ja ylösnousseena vapahtajanaan ja uskottava Jumalan ainoan oikean seurakunnan olevan Kristuksen ruumis, koko täyteys ja lihaksitulemus täällä maan päällä. Joka ei niitä tunnusta ja usko, se on antikristuksen hengessä.

      Ef. 1:
      22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,
      23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.

      1. Joh. 4:
      1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
      2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
      3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

      Koska antiristukset eivät usko ainoaa oikeaa seurakuntaa Kristuksen lihaantulemukseksi, niin he saattavat jättää Kristuksen ainoan oikean seurakunnan ja siten perustaa eriseuran. Jolla siis on väärä seurakuntaoppi, sillä on väärä kristologiaoppikin, sillä Kristuksen totinen seurakunta on Kristuksen ruumis ja täyteys ja lihaksitulemus.

      1. Joh. 4:
      6 Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.

      1. Joh. 2:
      18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika, ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin nyt myös monta antikristusta rupee olemaan; sillä me tunnemme, että viimeinen aika on.
      19 He ovat meistä lähteneet, mutta ei he olleet meistä; sillä jos he meistä olleet olisivat, niin he tosin olisivat meidän kanssamme pysyneet: mutta että ne julki tulisivat, ettei he kaikki ole meistä.
      20 Ja teillä on voide häneltä, joka pyhä on, ja te tiedätte kaikki.

    • käsittämätöntä

      Kyllä pitää ihmisen olla sokea ja hölmö kun kuvittelee todellakin että se viinakaupan pullo ja kukamikälieleipä ovat nyt siinä pala Jeesusta!!

      kertokaa nyt hyvät ihmiset pyrkivätkö opetuslapset syömään Jeesuksen jo elossaolonsa aikana vai ei?!

      ...salatulla tavalla syömme Jeesusta.... ottakaa ja pistäkää itseänne neulalla ja katsokaa oletteko hereillä vai missä humussa olette!

      kun uudestisyntymä puuttuu ja silti pitää leikkiä olevansa Jumalan Hengen synnyttämä, niin siinä pelleilyssä nbäköjään ei ole konsteilal mitään rajaa.

      • käsitettävää

        Kuka sinut on vetäny turkinhihasta uudelleen?


      • kokeilemiettiä
        käsitettävää kirjoitti:

        Kuka sinut on vetäny turkinhihasta uudelleen?

        Niin sekö se olis vastauksesi edelläolevaan, eipä ole paljoa sanottavaa, mistähän se johtuu!!?


    • Vaikka kirkko ja lahkot vääntävät ehtoolliselle oman merkityksen, niin silti Jeesuksen ilmoittama merkitys pitää paikkansa .."tehkää se minun muistokseni".. Se on joka ei tuota usko, on epäuskoinen pakana.

    • soivasaha

      jeesus halusi että oppilaat syövät ja juovat hyvin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      101
      1497
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1064
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      976
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      877
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      822
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      654
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe