Voiko mormonismin alkuperä olla totta?

Ygrad

Yksinkertaisesti ei. Valitettavasti minun on tässä vaiheessa todettava, että mormonismin alkuperä on niin epäilyttävä ja täynnä valheita että se ei voi olla totta. Seuraavat asiat todistavat mormonismin alkuperän epäaitouden:

1. Joseph Smithin valhe Aabrahamin kirjan alkuperästä.
2. Mormonin kirjan yhtäläisyydet View of the Hebrews nimisen kirjan kanssa.
3. Kirjoitus-, kielioppi-, ja asiavirheet Mormonin kirjassa.
4. Joseph Smithin ja Brigham Youngin lausunnot Kuussa olevasta asutuksesta.
5. Joseph Smithin erittäin epäilyttävä henkilöhistoria. Smithillä oli eräiden laskujen mukaan jopa 30 vaimoa joista osa oli lapsia. Smith harjoitti aarteenetsintää taikavarvun avulla. Smith oli huijauksista oikeudessa useita kertoja.

Kyseenalaisuudet jatkuvat aina nykyaikaan saakka, mutta mitään totuutta ei voi odottaakaan koska alkuperä on jo niin epämääräinen.

En ole keksinyt, enkä ottanut näitä väitteitä mistään mormonismin vastaiselta taholta vaan kaikki nämä asiat ovat mormonikirkon myöntämiä todistajien lausuntoihin ja asiakirjoihin perustuvia tosiasioita. Tosin kirkko on yrittänyt epäonnistuneesti selittää nämä asiat.

Enää on jäljellä seuraava selitys: "Voihan nämä asiat olla totta vaikka olisivatkin valhetta".

36

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viisiistä

      Taas näitä älykkäitä väitteitä.
      1. Joseph Smithin valhe Aabrahamin kirjan alkuperästä.
      http://en.fairmormon.org/Book_of_Abraham
      2. Mormonin kirjan yhtäläisyydet View of the Hebrews nimisen kirjan kanssa.
      Tätä ei enään kukaan itesään kunnioittava kriitikko edes käytä, mutta tästä voi lukea: http://en.fairmormon.org/Book_of_Mormon/Authorship_theories/View_of_the_Hebrews
      3. Kirjoitus-, kielioppi-, ja asiavirheet Mormonin kirjassa.
      Tää tuntuu siltä että kriitikot eivät osaa päättää oliko JS tietämätön maajussi vai hyvin oppinut nero... joak tapuksessa katso oikealla olevaa listaa ehkä sieltä löytyy vastaus mieltäsi painavaan kysymykseen: http://en.fairmormon.org/Book_of_Mormon
      4. Joseph Smithin ja Brigham Youngin lausunnot Kuussa olevasta asutuksesta.
      Hahahahaha... jaa, jaa sinusta siis profeetat ovat aina niin aikaansa edellä että he ajattelevatkin ihan eri lailla kuin omat aikalaisensa! Eivätkä ainkakaan koskaan sano tai tee mitään väärin. Ihan kuin profeetta muuttuisi yli-ihmiseksi tultuaan profeetaksi!
      5. Joseph Smithin erittäin epäilyttävä henkilöhistoria. Smithillä oli eräiden laskujen mukaan jopa 30 vaimoa joista osa oli lapsia. Smith harjoitti aarteenetsintää taikavarvun avulla. Smith oli huijauksista oikeudessa useita kertoja.
      Tietosi ovat todella huonot. JS ei mennyt yhdenkään LAPSEN kanssa naimisiin. Nuorin vaimo oli 2 viikkoa vaille 14, eli ei lapsi vaan teini. Tuohon aikaan mentiin joskus aikaisin naimisiin. On erittäin epätodennäköistä että JS harrasti seksiä muiden kuin Emman kanssa. Miksi ne muut sitten menivät hänen kanssaan naimisiin? Tuohon aikaan moni kuoli ennen kuin oli 20. Ainakin tuon 14 vuotiaan vanhemmat halusivat tyttärelleen hyvän tulevaisuuden jopa kuoleman jälkeenkin ja pyysivät että JS menisi naimisiin tämän kanssa... no Joseph Smithistä voi lukea täältä: http://en.fairmormon.org/Joseph_Smith vaimot on kaikki mainittu... ja kaikki lapset joita kriitikot väittivät JSn lapsiksi on DNA testattu eivätkä he ole JSn, eli JS ei saanut lapsia kuin Emmansa kanssa.

      • Ygrad

        Vai niin. No, uskosi on järkkymätön eikä sitä voi epäjohdonmukaisuudet järkyttää. Onnea valitsemallesi tielle, olet aika yksin siellä kun suurin osa näkee totuuden ja jättää mormonismin väritetyn totuuden. Internet aikakaudella totuus tulee esiin ja on vaikeampi johtaa ihmisiä harhaan.


      • samarin

        1. Joseph Smithin valhe Aabrahamin kirjan alkuperästä

        Mikään säilyneissä papyruksissa ei viittaa Abrahamiin (eikä myöskään Joosefiin, Smithän väitti että papyrukset sisälsivät myös Egyptiin myydyn Joosefin kirjoituksia, hän ei vaan koskaan ehtinyt "kääntää" Joosefin kirjoituksia). Josephin ja kirjurien merkinnät papyruksissa osoittavat että Joseph työskenteli nimenomaisten säilyneiden papyrusten parissa kun tuotti "käännöstään". Vaikka uskoisi apologeettojen väitteisiin että säilyneet papyrukset eivät ole Aabrahamin kirjan tekstin pohjana niin siitä huolimatta kuitenkin ovat kuvajäljennökset ja niiden "käännös" selkeänä todistuksena että Smith ei osannut egyptiä (kuinka olisikaan voinut), eikä edes saanut ilmoituksen kautta oikeaa käännöstä. Egyptologit ovat tyrmänneet Smithin "käännökset" kuvajäljennöksistä hölynpölynä.
        https://youtu.be/f5FAFVVv_os

        2. Mormonin kirjan yhtäläisyydet View of the Hebrews nimisen kirjan kanssa.
        On erittäin uskottava väite, että mainittu kirja olisi tarjonnut rungon ja perusidean Mormonin kirjan tarinalle. Tietenkään MK ei ole kopio mainitusta kirjasta. Muita lähteitä on luonnollisesti Raamattu, sisältäähän MK sivukaupalla suoria lainauksia raamatusta, käännösvirheet mukaanlukien. Suorien lainausten lisäksi on selkeästi raamatun kieltä matkittu.
        MK:sta on myös tunnistettavissa Smithin aikaisten herätyssaarnaajien telttakokouksissaan pitämien saarnojen opit, teemat ja tavat.
        On erittäin uskottavasti esitetty että Smith lainasi suoraan ja epäsuoraan useasta eri lähteestä. Mitään muinaista tekstiä MK ei ole.

        3. Kirjoitus-, kielioppi-, ja asiavirheet Mormonin kirjassa.

        Joseph Smithin "käännöstyötä" seuranneet esim. kirjurit sanoivat että Joseph laittoi maasta löytyneen ruskean kiven hattuun ja luki kiveen heijastuneen tekstin kirjureille. Teksti kivessä ei kuulema vaihtunut ennenkuin Joseph oli saanut kirjureilta vahvistuksen että he olivat sen oikein kirjanneet. Asiavirheet tällaisen prosessin seurauksena ovat vaikeasti selitettävissä.

        4. Joseph Smithin ja Brigham Youngin lausunnot Kuussa olevasta asutuksesta.

        Mormoneille opetetaan että profeettoja ei saa arvostella. Niinpä mitä hulluimmatkin profeettojen lausumat asiat ovat menneet kritiikittä läpi kirkon jäsenistön .

        "Viides perusperiaate: ”Profeetalta ei vaadita mitään erityistä maallista koulutusta eikä valtuutusta, jotta hän voisi puhua mistä tahansa asiasta tai toimia missä tahansa asiassa milloin tahansa”
        (Ezra T. Benson. Suomennettu lainaus otettu lokakuun 2010 yleiskonfferenssipuheesta https://www.lds.org/general-conference/2010/10/obedience-to-the-prophets?lang=fin)


        5. Joseph Smithin erittäin epäilyttävä henkilöhistoria. Smithillä oli eräiden laskujen mukaan jopa 30 vaimoa joista osa oli lapsia. Smith harjoitti aarteenetsintää taikavarvun avulla. Smith oli huijauksista oikeudessa useita kertoja.

        "Careful estimates put the number between 30 and 40. See Hales, Joseph Smith’s Polygamy, 2:272–73." https://www.lds.org/topics/plural-marriage-in-kirtland-and-nauvoo?lang=eng

        Smithillä on tosiaan voinut olla jopa 40 vaimoa. Teini-ikäiset vaimot eivät ole mitenkään puolustettavia enää Smithin aikana.

        Kirkko on vihdoin lokakuun Liahonassa myöntänyt että Smith rahaa vastaan etsi kadonneita esineitä näkykivensä avulla. Minun aikanani ei näkykivistä puhuttu ja ylipäätänsä puheet Smithin menneisyydestä aarteiden etsijänä leimattiin saatanan valheiksi.


    • EXMO

      Ei sitä kukaan enää todeksi uskokaan, ei edes mormonit. Ei mormonit tietävät että MAP-kirkon alkuperässä ei ole mitään aitoa ja mormonit uskovat että MAP-kirkko on totta vaikka sen alkuperä olisikin valhetta.

      • Selkeyttä

        Kaikkiin epäselvyksiin on selkeät vastaukset. Ei ole varmaa, että säilyneet papyrukset olivat juuri ne, joista Abrahamin kirja on peräisin.

        View of the Hebrews -kirja on on aivan muuta kuin mitä on Mormonin kirjassa. Tämä on osoitettu pätevästi.

        Kiroitusvirheet ovat ymmärrettäviä, sillä Joseph Smith joutui käyttämään niitä puutteellisia taitoja, joita hänellä oli. Sisältö ratkaisee.

        Spekulaatiot asutuksesta kuussa eivät ole virallista oppia. Tuohon aikaan noita kuvitelmia oli monella muullakin.

        Joseph Smithin vaimot Emmaa lukuun ottamatta olivat ns. henkivaimoja.

        Joseph Smith oli jonkin aikaa palkkatyössä Josiah Stool -nimisen miehen palveluksessa. Se on jo kauan sitten tiedetty ja myönnetty asia. Hän sai tuon miehen luopumaan turhasta etsiskelystä.


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kaikkiin epäselvyksiin on selkeät vastaukset. Ei ole varmaa, että säilyneet papyrukset olivat juuri ne, joista Abrahamin kirja on peräisin.

        View of the Hebrews -kirja on on aivan muuta kuin mitä on Mormonin kirjassa. Tämä on osoitettu pätevästi.

        Kiroitusvirheet ovat ymmärrettäviä, sillä Joseph Smith joutui käyttämään niitä puutteellisia taitoja, joita hänellä oli. Sisältö ratkaisee.

        Spekulaatiot asutuksesta kuussa eivät ole virallista oppia. Tuohon aikaan noita kuvitelmia oli monella muullakin.

        Joseph Smithin vaimot Emmaa lukuun ottamatta olivat ns. henkivaimoja.

        Joseph Smith oli jonkin aikaa palkkatyössä Josiah Stool -nimisen miehen palveluksessa. Se on jo kauan sitten tiedetty ja myönnetty asia. Hän sai tuon miehen luopumaan turhasta etsiskelystä.

        Kylläpä Tapani taas valehtelet. Oli Smithillä tietysti hämäykSEKSI vanhoja ämmiä pelkkinä "henkivaimoina", mutta pikkutyttöjä hän naiskenteli kuin vieraita sikoja.

        "Kiroitusvirheitä" tuli Smithille, joka saneli?...

        View of the Hebrews -kirja sisälsi samoja asiavirheitä kuin MK. Tämä on osoitettu pätevästi.

        > Spekulaatiot asutuksesta kuussa eivät ole virallista oppia. Tuohon aikaan noita kuvitelmia oli monella muullakin.

        Aivan. Vastaavia virheellisiä kuvitelmia oli intiaanien alkuperästä, myös Josephilla.


    • Pakkis

      No ei tietenkään voi olla totta. Mutta mormonismiin uskominen on monille totta. Smith on elänyt-> uusi uskonto->monet uskovat
      Luther on elänyt-> uusi uskonto-> monet uskovat. Usko ei sulje pois sitä seikkaa että se on monelle ihmiselle totuus. Vaikka totuutta ei ole olemassskaan muualla kuin ihmisen omassa päässä. Kollektiivinenkaan usko ei ole kollektiivista, sillä jokainen yksilö uskoo ihan yksin omassa nupissaan ja vääntää hengelliset asiat omassa kallossaan siihen malliin joka edustaa hänen tajunnanvirtaa.

      • kaksipisteto

        Hyvää vuoden jatkoa sinulle samoin Potaskavaaraan, jonka emäntään sinulla on uuniyhteys.


      • Pakkis
        kaksipisteto kirjoitti:

        Hyvää vuoden jatkoa sinulle samoin Potaskavaaraan, jonka emäntään sinulla on uuniyhteys.

        Kiitos samoin sinulle Hyvää Uutta Vuotta! Potaskavaaraan lähtee lämpimät terveiset.


    • Ygrad

      Kyllähän se on niin että ne papyrukset olivat juuri ne mistä Smith sanoi kääntäneensä Aabrahamin kirjan. Osoituksena siitä on Smithin kopioimat kuvat. Voit siirtyä seuraavaan selitykseen joka on että Smith ei sittenkään kääntänyt Aabrahamin kirjaa papyruksista vaan oli innoitettu. Siinä selityksessä on vain se vika että Smith kirjoitti Aabrahamin kirjan alkuun että ne oli käännetty papyruksista. Eli joka tapauksissa Smith valehteli. Seuraava selitys on se että voihan kirkko olla totta vaikka perustuukin valheeseen.

      • Selkeyttä

        Tuo ei ole minusta lopullinen selitys sille, että teksti, josta käännös tehtiin, olisi samoista papyruksista.

        Kun lukee Mormonin kirjaa, niin saa todeta, ettei kukaan voisi kirjoittaa sellaista kirjaa petosmielessä ja antaa henkensä sen todisteeksi. Abrahamin kirjan alkuperän rinnastaminen Mormonin kirjan syntyyn on falskia.


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuo ei ole minusta lopullinen selitys sille, että teksti, josta käännös tehtiin, olisi samoista papyruksista.

        Kun lukee Mormonin kirjaa, niin saa todeta, ettei kukaan voisi kirjoittaa sellaista kirjaa petosmielessä ja antaa henkensä sen todisteeksi. Abrahamin kirjan alkuperän rinnastaminen Mormonin kirjan syntyyn on falskia.

        Sinun hyväuskoisuutesi ei vaikutaa totuuteen millään lailla. MK on nimenomaan kirjoitettu petosmielessä. Ja kun Smith on petkuttanut Aabrahamin kirjan suhteen, se kyllä osaltaan todistaa, että hän on petkuttanut myös MK:n suhteen.


    • Pakkis

      Mormonismin alkuperää voi kyseenalaistaan mm siksi että "Vain temppeliin kelvolliset jäsenet saivat luvan solmia moniavioisia liittoja, ja heidänkin kohdallaan vaadittiin Kirkon johtajian lupa. Kirkon viralliset lähteet ilmoittavat moniavioisten jäsenten määräksi noin 4–6 prosenttia kaikista kirkon jäsenistä. Epävirallisesti on esitetty huomattavasti korkeampiakin lukuja"

      Raamattu taas sanoo " Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen."

      Tuostahan voi vetää johtopäätöksen, että Smith harjoitti haureutta. Se on vastoin Raamatun sanaa vaikka mormonismi yrittääkin palauttaa alkuperäisen version kultalevyjen avulla -Raamatusta.

      • Selkeyttä

        Moniavioisuutta koskeva ilmoitus alkaa näin:

        Oppi ja liitot luku 132
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.
        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita lupauksen Pyhä Henki ei sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.
        8 Katso, minun huoneeni on järjestyksen huone, sanoo Herra Jumala, eikä epäjärjestyksen huone.
        9 Hyväksynkö minä uhrin, sanoo Herra, jota ei ole uhrattu minun nimessäni?
        10 Tai otanko minä vastaan teidän käsistänne sellaista, mitä en ole säätänyt?
        11 Ja säädänkö minä teille mitään, sanoo Herra, muuten kuin lain kautta, niin kuin minä ja minun Isäni säädimme teille, ennen kuin maailma oli?
        12 Minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja minä annan sinulle tämän käskyn — ettei kukaan pääse Isän luokse muuten kuin minun kauttani eli minun sanani kautta, joka on minun lakini, sanoo Herra.
        13 Ja kaikki, mikä on maailmassa, olivatpa sen sitten perustaneet ihmiset, valtaistuimet tai herruudet tai vallat tai sellaiset, joilla on nimeä, mitä ne ovatkin, jotka eivät ole minun kauttani eivätkä minun sanani kautta, sanoo Herra, kukistetaan, eikä se pysy ihmisten kuoltua, ei ylösnousemuksessa eikä sen jälkeen, sanoo Herra, sinun Jumalasi.
        14 Sillä kaikki, mikä pysyy, on minusta, ja kaikki, mikä ei ole minusta, tulee järkkymään ja häviämään.
        15 Sen tähden, jos mies ottaa vaimon maailmassa eikä ota häntä vaimoksi minun kauttani eikä minun sanani kautta, ja hän tekee liiton hänen kanssaan niin pitkäksi aikaa kuin mies on maailmassa ja vaimo hänen kanssaan, heidän liittonsa ja avioliittonsa eivät ole voimassa heidän kuoltuansa ja poistuttuansa maailmasta; sen tähden heitä ei sido mikään laki, kun he ovat poissa maailmasta.
        16 Sen tähden, kun he ovat poissa maailmasta, he eivät ota vaimoa eivätkä mene vaimoksi, vaan heidät määrätään taivaassa enkeleiksi, jotka enkelit ovat avustavia palvelijoita, jotka auttavat niitä, jotka ovat arvollisia paljon suurempaan, ylenpalttiseen ja iankaikkiseen kirkkauden määrään,


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Moniavioisuutta koskeva ilmoitus alkaa näin:

        Oppi ja liitot luku 132
        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;
        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.
        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.
        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.
        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.
        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.
        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita lupauksen Pyhä Henki ei sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.
        8 Katso, minun huoneeni on järjestyksen huone, sanoo Herra Jumala, eikä epäjärjestyksen huone.
        9 Hyväksynkö minä uhrin, sanoo Herra, jota ei ole uhrattu minun nimessäni?
        10 Tai otanko minä vastaan teidän käsistänne sellaista, mitä en ole säätänyt?
        11 Ja säädänkö minä teille mitään, sanoo Herra, muuten kuin lain kautta, niin kuin minä ja minun Isäni säädimme teille, ennen kuin maailma oli?
        12 Minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja minä annan sinulle tämän käskyn — ettei kukaan pääse Isän luokse muuten kuin minun kauttani eli minun sanani kautta, joka on minun lakini, sanoo Herra.
        13 Ja kaikki, mikä on maailmassa, olivatpa sen sitten perustaneet ihmiset, valtaistuimet tai herruudet tai vallat tai sellaiset, joilla on nimeä, mitä ne ovatkin, jotka eivät ole minun kauttani eivätkä minun sanani kautta, sanoo Herra, kukistetaan, eikä se pysy ihmisten kuoltua, ei ylösnousemuksessa eikä sen jälkeen, sanoo Herra, sinun Jumalasi.
        14 Sillä kaikki, mikä pysyy, on minusta, ja kaikki, mikä ei ole minusta, tulee järkkymään ja häviämään.
        15 Sen tähden, jos mies ottaa vaimon maailmassa eikä ota häntä vaimoksi minun kauttani eikä minun sanani kautta, ja hän tekee liiton hänen kanssaan niin pitkäksi aikaa kuin mies on maailmassa ja vaimo hänen kanssaan, heidän liittonsa ja avioliittonsa eivät ole voimassa heidän kuoltuansa ja poistuttuansa maailmasta; sen tähden heitä ei sido mikään laki, kun he ovat poissa maailmasta.
        16 Sen tähden, kun he ovat poissa maailmasta, he eivät ota vaimoa eivätkä mene vaimoksi, vaan heidät määrätään taivaassa enkeleiksi, jotka enkelit ovat avustavia palvelijoita, jotka auttavat niitä, jotka ovat arvollisia paljon suurempaan, ylenpalttiseen ja iankaikkiseen kirkkauden määrään,

        Tapani, puolustelet Smithin haureutta Smithin omalla kirjoituksella. Etköhuomaa miten kornia seon?


      • Selkeyttä
        Hehheheh kirjoitti:

        Tapani, puolustelet Smithin haureutta Smithin omalla kirjoituksella. Etköhuomaa miten kornia seon?

        Kysymys on ilmoituksesta, mutta sinulla ei ole uskoa sellaisten mahdollsuuteen. - Onko Jumala sinusta kuollut niin, ettei ilmoituksia voi tulla? Joseph Smithin kyxymys oli täysin aiheellinen. Etkö itse ole ihmetellyt vastaavaa?


      • Selkeyttä

        Mistä tämä on sitaatti:
        "Vain temppeliin kelvolliset jäsenet saivat luvan solmia moniavioisia liittoja, ja heidänkin kohdallaan vaadittiin Kirkon johtajian lupa. Kirkon viralliset lähteet ilmoittavat moniavioisten jäsenten määräksi noin 4–6 prosenttia kaikista kirkon jäsenistä. Epävirallisesti on esitetty huomattavasti korkeampiakin lukuja"


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kysymys on ilmoituksesta, mutta sinulla ei ole uskoa sellaisten mahdollsuuteen. - Onko Jumala sinusta kuollut niin, ettei ilmoituksia voi tulla? Joseph Smithin kyxymys oli täysin aiheellinen. Etkö itse ole ihmetellyt vastaavaa?

        Kätevästi Smith sai "ilmoituksen" jäätyään housut nilkoissa kiinni naiskentelusta piikansa kanssa. Vai oliko sittenkin kyseessä liikeneuvottelu öisessä heinäladossa? Vaiko sinetöintitilaisuus, jossa täytyi olla kolmaskin henkilö mukana, koska kerran kyseessä oli sinetöintitilaisuus? Heh, heh, heh, hee...


    • Ygrad

      Kukaan ei varmasti tiedä mikä oli Joseph Smithin motivaatio perustaa oma kirkko ja keksiä sille omat säännöt. Uskoisin kuitenkin että raha ja naiset olivat suurena osana mukana.

      • Selkeyttä

        Tiedämme että Joseph Smith perusti kirkon ilmoitusten perusteella. Hän sai aluksi Mormonin kirjan, joka on toinen todistus Kristuksesta. Tuosta kirjasta on 3 8 silminnäkijän todistukset. - Kuvitelmallasi naisista ja rahasta ovat vailla todisteita.


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tiedämme että Joseph Smith perusti kirkon ilmoitusten perusteella. Hän sai aluksi Mormonin kirjan, joka on toinen todistus Kristuksesta. Tuosta kirjasta on 3 8 silminnäkijän todistukset. - Kuvitelmallasi naisista ja rahasta ovat vailla todisteita.

        Smith valehteli saaneensa ilmoituksen. Mk:n sisällöstä yksikään "todistaja" (joista osa vieläpä valehteli nähneensä enkelin) ei voinuttodistaa yhtään mitään. Naisista on oikeita, myös valaehtoisia todisteita.


      • Selkeyttä
        Hehheheh kirjoitti:

        Smith valehteli saaneensa ilmoituksen. Mk:n sisällöstä yksikään "todistaja" (joista osa vieläpä valehteli nähneensä enkelin) ei voinuttodistaa yhtään mitään. Naisista on oikeita, myös valaehtoisia todisteita.

        Kuvitelmasi korvaavat sen miten on ollut todistajien kohdalla - vai pitäisikö todeta, että sepität valheita kiusaamisen kiihkossasi. SInusta paistaa kiusaajen asenne. Koulukiusaajilla tapaa tuota samaa. Jospa koettaisit aikuistua!


      • Hehheheh
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kuvitelmasi korvaavat sen miten on ollut todistajien kohdalla - vai pitäisikö todeta, että sepität valheita kiusaamisen kiihkossasi. SInusta paistaa kiusaajen asenne. Koulukiusaajilla tapaa tuota samaa. Jospa koettaisit aikuistua!

        Minä puolustan kiusattuja. Itse olet kiusannut omaa perhettäsikin narsistisella "oikeassa olemisellasi". En hyväksy mitään kiusaamista, en varsinkaan uskonnon varjolla tapahtuvaa.

        Hyväksyminen ja ymmärtäminen ovat kaksi eri asiaa. Arvelin jo lapsena pahimmalla koulukiusaajalla olevan kotonaan suuria ongelmia, joten tietyssä mielessä annoin jo silloinkin anteeksi tai vahintäänkin ymmärsin. Tiesin, että isä oli juoppo ja äidillä oli kovat tulosodotukset poikansa koulumenestyksestä. Vasta aivan hiljattain, vuosikymmenien jälkeen tuo jo sairaseläkkeellä oleva luokkatoverini kertoi lähomaiselleni jo edesmenneen isänsä narsistisesta henkisestä ja fyysisestä väkivaltaisuudesta. Niin vaikeaksi en ollut osannut hänen lapsuuttaan kuvitella.

        Mutta tähän aiheeseen. Todistajat eivät voineet todistaa MK:n sisällöstä yhtään mitään. Se on fakta eikä minun "kiusaamisen kiihkoani". Yritäpä vastata faktoilla eikä henkilöhyökkäyksillä!


    • Ygrad

      Joseph Smithin henkilöhistoria on niin epäilyttävä että jos Jumala haluaisi palauttaa kirkkonsa maan päälle niin tuskin käyttäisi Joseph Smithin palveluja. Syystä että Smith oli valehtelija ja petkuttaja, emme voi hyväksyä hän kirjoittamiaan tekstejä Jumalan sanana.

      • Selkeyttä

        Perustelut puuttuvat noilta herjoilta!


      • Ygrad
        Selkeyttä kirjoitti:

        Perustelut puuttuvat noilta herjoilta!

        Tässä muutama. Joseph Smith oli oikeudessa vastaamassa mitä erilaisimpiin syytteisiin noin 30 kertaa. Nämä ovat todistettuja asiatietoja, eivät historiaa MAP-kirkon mukaan. Syytteitä oli ennen ja sen jälkeen kun Smith perusti MAP-kirkon. Tosin kirkon nimikin oli jotain muuta silloin ja se muutettiin muutamaan otteeseen. Jumala ei kai ollut varma miksi halusi omaa täyttä totta olevaa kirkkoansa kutsuttavan. Uskoisin, että Smithin aarteenetsintä puuhat ja useat avioliitot jopa alaikäisten kanssa lopulta saivat ihmiset raivostumaan ja johtivat lopulta Smithille kohtalokkaaseen tulitaisteluun. Smith kuoli tulitaistelun seurauksena haavoittaen useita hyökkääjiä.


      • Selkeyttä
        Ygrad kirjoitti:

        Tässä muutama. Joseph Smith oli oikeudessa vastaamassa mitä erilaisimpiin syytteisiin noin 30 kertaa. Nämä ovat todistettuja asiatietoja, eivät historiaa MAP-kirkon mukaan. Syytteitä oli ennen ja sen jälkeen kun Smith perusti MAP-kirkon. Tosin kirkon nimikin oli jotain muuta silloin ja se muutettiin muutamaan otteeseen. Jumala ei kai ollut varma miksi halusi omaa täyttä totta olevaa kirkkoansa kutsuttavan. Uskoisin, että Smithin aarteenetsintä puuhat ja useat avioliitot jopa alaikäisten kanssa lopulta saivat ihmiset raivostumaan ja johtivat lopulta Smithille kohtalokkaaseen tulitaisteluun. Smith kuoli tulitaistelun seurauksena haavoittaen useita hyökkääjiä.

        Joseph Smith haastettiin usein oikeuteen ja hän oli vangittunakin, mutta tietääkseni häntä ei koskaan pystytty tuomitsemaan mistään. Syytteet olivat vastustajien eräs vainon muoto. - Kuten nyt tuo vetoamisesi perusteetta oikeudenkäynteihin.


      • Ygrad
        Selkeyttä kirjoitti:

        Joseph Smith haastettiin usein oikeuteen ja hän oli vangittunakin, mutta tietääkseni häntä ei koskaan pystytty tuomitsemaan mistään. Syytteet olivat vastustajien eräs vainon muoto. - Kuten nyt tuo vetoamisesi perusteetta oikeudenkäynteihin.

        Haasteet voivat olla vastustajien vainon muoto, mutta Smith oli oikeuden edessä ennen kirkon perustamista. En usko että vastustajat pystyivät ennakolta vastustamaan Smithiä jolleivät sitten olleet itsekin profeettoja.


      • Selkeyttä
        Ygrad kirjoitti:

        Haasteet voivat olla vastustajien vainon muoto, mutta Smith oli oikeuden edessä ennen kirkon perustamista. En usko että vastustajat pystyivät ennakolta vastustamaan Smithiä jolleivät sitten olleet itsekin profeettoja.

        Jo enen kirkon perustamista häntä vainottiin, koska hän kertoi esimmäisestä näystään.


      • Ygrad
        Selkeyttä kirjoitti:

        Jo enen kirkon perustamista häntä vainottiin, koska hän kertoi esimmäisestä näystään.

        Väitteesi on mahdollista. Kuitenkin liian monet asiat Smithin suhteen viittaavat siihen ettei hän ollut nuhteeton kansalainen.


    • Ygrad

      Onko kukaan ajatellut miksi mormonismi myy nykyään vain kehitysmaissa? Itse uskon että kysymys on siitä että meillä on tietoa saatavilla. Kannattaa oikeasti tutustua mormonismin tarinaan muutenkin kuin vain lähetyssaarnaajien kertomana.

    • Ygrad

      Mormonin kirjan miljoonapäisistä kansoista ei ole löydetty mitään jälkiä vaikka niitä ovat etsineet mormoni ja ei-mormoni arkeologit. Miksiköhän? Viittaa vahvasti siihen ettei niitä ole ikinä ollutkaan. MAP-kirkon selitys varmaan on että kansat elivät jossain muussa ulottuvuudessa. Valheita valheen päälle. Onneksi meille on internet jossa valheiden levittämiselle saadaan loppu.

      • Selkeyttä

        Mormonin kirjassa kerrotaan suurista mullistuksista ennen Kristuksen ilmestymistä. Monet kaupungin hautautuivat näkymättömiin. Ainakin yksi mereen vajonnut kaupunki tiedetään Keski-Amerikasta.


    • Ygrad

      Tuon tässäkin esille vielä sen että MAP-kirkon nimeä vaihdettiin aikakin kuusi kertaa kirkon alkuaikoina. Se laittaa miettimään kirkon alkuperän todenmukaisuutta.

      • Selkeyttä

        Juuri siksi saatiin ilmoitus kirkon nimestä, koska oli epätietoisuutta.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Juuri siksi saatiin ilmoitus kirkon nimestä, koska oli epätietoisuutta.

        Miten saattoi olla epätietoisuutta pitäisikö kirkon nimessä olla Jeesuksen nimi kun MK selkeästi opettaa että jos ei ole niin ei ole kyseessä Kristuksen tosi kirkko?

        "Ja Jeesus näyttäytyi heille jälleen, sillä he rukoilivat Isää hänen nimessään; ja Jeesus tuli ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: Mitä te tahdotte minun antavan teille?
        Ja he sanoivat hänelle: Herra, me tahdomme, että sinä sanoisit meille nimen, jolla me kutsumme tätä kirkkoa, sillä kansan keskuudessa on kiistoja tästä asiasta.
        Ja Herra sanoi heille: Totisesti, totisesti minä sanon teille: Miksi ihmiset nurisevat ja kiistelevät tämän asian tähden?
        Eivätkö he ole lukeneet kirjoituksia, jotka sanovat, että teidän täytyy ottaa päällenne Kristuksen nimi, joka on minun nimeni? Sillä tällä nimellä teitä kutsutaan viimeisenä päivänä;
        ja jokainen, joka ottaa päällensä minun nimeni ja kestää loppuun asti, pelastuu viimeisenä päivänä.
        Sen tähden kaikki, mitä teette, tehkää minun nimessäni; sen tähden kutsukaa kirkkoa minun nimelläni, ja huutakaa avuksi Isää minun nimessäni, niin että hän siunaa kirkkoa minun tähteni.
        Ja kuinka se olisi minun kirkkoni, ellei sitä kutsuta minun nimelläni?..."
        3. Nefi 27:2-8

        Eikö Joseph Smith tosiaankaan muistanut mitä oli Mormonin kirjaan kivestä sanellut? Eivätkö kirkon johtajat lukeneet Mormonin kirjaa kun noin tärkeässä asiassa erehtyivät? Siis Mormonin kirjan mukaan asia oli Jeesukselle tmitä tärkein: "Ja kuinka se olisi minun kirkkoni, ellei sitä kutsuta minun nimelläni?"
        Kuitenkin vuosina 1834-1838 oli Kristuksen nimi poistettu Smithin perustaman kirkon nimestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe