Todistusta-jumalasta

10käskyä

Mielenkiinnolla kysyn:
Onko raamatun jumalaan uskovilla mitään konkreettista todistusta jumalastaan tai jumalan olemassaolosta?

Nyt en pyydä raamatulla perusteluja, ne on kuultu.

Enkä pyydä kenenkään omia kokemuksia, joissa jumala/jeesus on ilmestynyt unessa tai muussa vastaavassa. Valitettavasti ne ovat tosia vain ko. ihmiselle itselleen eivätkä "todista" jumalasta mitään.

Jääkö jäljelle vain usko?(=sokea sellainen, koska jumala on näkymätön)

89

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10käskyä

      ....eli jos teiltä otetaan raamattu pois, onko teillä mitään muuta jäljellä jumalastanne?

      • toivottavasti.löydät

        Raamattu on sen verran tärkeä ja todistaa niille jotka tulevat uskoon, että eipä taida olla, koska omat kokemukseni eivät siis sinulle kelpaa.


      • 10käskyä
        toivottavasti.löydät kirjoitti:

        Raamattu on sen verran tärkeä ja todistaa niille jotka tulevat uskoon, että eipä taida olla, koska omat kokemukseni eivät siis sinulle kelpaa.

        ,,,oikeastaan tiedän tai arvaan jo vastauksen: kaikki perustuu raamatussa kerrottuun tarinaan.
        Ajattelin, onko jotain "salaista", jota ei-uskoville ei kerrota. Eipä taida olla, joten uskovaisen on vain joka päivä kilvoiteltava (=todisteltava) itselleen ja muille ja luodulle jumalalleen vahvaa uskoa, että jumala ei katoaisi (ja itse pelastuisi eikä joutuisi kadotukseen).
        Todellinen kolmiyhteinen jumala: itse luotu jumala minä mielikuvitukseni


      • 10käskyä
        10käskyä kirjoitti:

        ,,,oikeastaan tiedän tai arvaan jo vastauksen: kaikki perustuu raamatussa kerrottuun tarinaan.
        Ajattelin, onko jotain "salaista", jota ei-uskoville ei kerrota. Eipä taida olla, joten uskovaisen on vain joka päivä kilvoiteltava (=todisteltava) itselleen ja muille ja luodulle jumalalleen vahvaa uskoa, että jumala ei katoaisi (ja itse pelastuisi eikä joutuisi kadotukseen).
        Todellinen kolmiyhteinen jumala: itse luotu jumala minä mielikuvitukseni

        ...kiitos ja anteeksi ja näkemiin.


      • Kuulevin-korvin
        10käskyä kirjoitti:

        ,,,oikeastaan tiedän tai arvaan jo vastauksen: kaikki perustuu raamatussa kerrottuun tarinaan.
        Ajattelin, onko jotain "salaista", jota ei-uskoville ei kerrota. Eipä taida olla, joten uskovaisen on vain joka päivä kilvoiteltava (=todisteltava) itselleen ja muille ja luodulle jumalalleen vahvaa uskoa, että jumala ei katoaisi (ja itse pelastuisi eikä joutuisi kadotukseen).
        Todellinen kolmiyhteinen jumala: itse luotu jumala minä mielikuvitukseni

        Jumala ottaa yhteyttä ihmiseen. Tavallisimmin puheen keinoin. Lähes jokaisella uskovalla on jotain kokemuksia tästä. Usein tälläiset kokemukset ovat vain itselle niin pyhiä ja henkilökohtaisia, että niitä ei haluta levitellä ympäriinsä. Niistä kerrotaan ehkä vain lähimmälle uskonystävälle sopivassa tilanteessa, jos sitäkään.

        Ei-uskovat voivat tietenkin torjua ja tyrmätä tälläisen vain mielikuvituksen temppuiluna.


      • kokemus-onko-tosi
        Kuulevin-korvin kirjoitti:

        Jumala ottaa yhteyttä ihmiseen. Tavallisimmin puheen keinoin. Lähes jokaisella uskovalla on jotain kokemuksia tästä. Usein tälläiset kokemukset ovat vain itselle niin pyhiä ja henkilökohtaisia, että niitä ei haluta levitellä ympäriinsä. Niistä kerrotaan ehkä vain lähimmälle uskonystävälle sopivassa tilanteessa, jos sitäkään.

        Ei-uskovat voivat tietenkin torjua ja tyrmätä tälläisen vain mielikuvituksen temppuiluna.

        ...nämä pyhät kokemukset on varmasti tosia ko henkilölle itselleen. Näinhän se itse luotu Jumala muodostuu: Jumala käski minun ...Hei näin Jumalan unessani...Jumala vastasi pyyntööni...jne
        Kaikesta voidaan sanoa, Jumala teki sitä ja tätä ja loi sitä ja tätä. Omalle kokemukselle halutaan antaa selitys ja se selitys uskovilla on Jumala (usein niin kuin ihmistä on opetettu, niin kuin Raamatussa sanotaan...)
        Ei näitä henkilökohtaisia kokemuksia pidäkään julistaa Jumalan totuutena.


      • Jumala.on
        kokemus-onko-tosi kirjoitti:

        ...nämä pyhät kokemukset on varmasti tosia ko henkilölle itselleen. Näinhän se itse luotu Jumala muodostuu: Jumala käski minun ...Hei näin Jumalan unessani...Jumala vastasi pyyntööni...jne
        Kaikesta voidaan sanoa, Jumala teki sitä ja tätä ja loi sitä ja tätä. Omalle kokemukselle halutaan antaa selitys ja se selitys uskovilla on Jumala (usein niin kuin ihmistä on opetettu, niin kuin Raamatussa sanotaan...)
        Ei näitä henkilökohtaisia kokemuksia pidäkään julistaa Jumalan totuutena.

        Usein tälläiset kokemukset ovat vain itselle niin pyhiä ja henkilökohtaisia, että niitä ei haluta levitellä ympäriinsä.


      • Inriköhän
        Kuulevin-korvin kirjoitti:

        Jumala ottaa yhteyttä ihmiseen. Tavallisimmin puheen keinoin. Lähes jokaisella uskovalla on jotain kokemuksia tästä. Usein tälläiset kokemukset ovat vain itselle niin pyhiä ja henkilökohtaisia, että niitä ei haluta levitellä ympäriinsä. Niistä kerrotaan ehkä vain lähimmälle uskonystävälle sopivassa tilanteessa, jos sitäkään.

        Ei-uskovat voivat tietenkin torjua ja tyrmätä tälläisen vain mielikuvituksen temppuiluna.

        Lähes jokaisella...sanot.

        Tunnetpa paljon uskovia;)


      • Kuulevin-korvin
        Inriköhän kirjoitti:

        Lähes jokaisella...sanot.

        Tunnetpa paljon uskovia;)

        Olen pyörinyt uskovien piireissa (lähinnä viidesläisiä ja elävämmästä päästä) viimeiset 45 vuotta ja lukenut alan kirjallisuutta ja kyllä siellä tulee ilmi Jumalan henkilökohtaisia yhteydenottoja.


      • uskonpaine
        Kuulevin-korvin kirjoitti:

        Olen pyörinyt uskovien piireissa (lähinnä viidesläisiä ja elävämmästä päästä) viimeiset 45 vuotta ja lukenut alan kirjallisuutta ja kyllä siellä tulee ilmi Jumalan henkilökohtaisia yhteydenottoja.

        Eli olet nähnyt ja lukenut ihmisten omia kokemuksia.
        Uskonnollisen yhteisön tai minkä muun tahansa ryhmän paine on niin kova,että ihminen tekee ja uskoo mitä vaan. Tämä siksi, että olisi ryhmän normien mukainen uskovainen ja jäsen ja eikä häntä erotettaisi.
        Pyhän hengen kielillä puhuminen on yksi esimerkki siitä, miten oikean uskovaisen oletetaan toimivan ph:n koskettaessa. Ja ihmisellä on kova halu tehdä niin ja niinhän sitten tapahtuu, kun ihminen näin itselle uskottelee.
        Muitakin esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.
        Ryhmän hyväksyntä ja luvattu pelastus tietystä toiminnasta on vahva toimeenpaneva voima.


      • Kuulevin-korvin
        uskonpaine kirjoitti:

        Eli olet nähnyt ja lukenut ihmisten omia kokemuksia.
        Uskonnollisen yhteisön tai minkä muun tahansa ryhmän paine on niin kova,että ihminen tekee ja uskoo mitä vaan. Tämä siksi, että olisi ryhmän normien mukainen uskovainen ja jäsen ja eikä häntä erotettaisi.
        Pyhän hengen kielillä puhuminen on yksi esimerkki siitä, miten oikean uskovaisen oletetaan toimivan ph:n koskettaessa. Ja ihmisellä on kova halu tehdä niin ja niinhän sitten tapahtuu, kun ihminen näin itselle uskottelee.
        Muitakin esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.
        Ryhmän hyväksyntä ja luvattu pelastus tietystä toiminnasta on vahva toimeenpaneva voima.

        Enpä uskoisi ulkoiseksi painostukseksi. Vaihdoin mieluummin itse ryhmää, kuin olisin alkanut uskoa heidän opetuksensa mukaan. Kielillä puhumista ei opetettu eikä vaadittu. Sain sen yksityisesti ja yksinään, enkä ole kertonut sitä kuin vaimolleni ja senkin muutama vuosikymmen myöhemmin.

        Olen hyvin usein ja monella tavoin toiminut ja uskonut ryhmien hyväksynnän vastaiseksesti. En ole tosin mennyt kuuluttamaan kirkossa omaa toimintaani. Kirkkohan on liberaalin löperö, että se ei menisi ketään erottamaan.

        Omien uskonvalintojeni vuoksi olen kyllä jättäytynyt varovaisuussyistä useiden kaikkein oikeauskoisimpien ja puhdasoppisimpien piirien ulkopuolelle; mitä turhaan herättämään pahennusta.


      • uskonpaine
        Kuulevin-korvin kirjoitti:

        Enpä uskoisi ulkoiseksi painostukseksi. Vaihdoin mieluummin itse ryhmää, kuin olisin alkanut uskoa heidän opetuksensa mukaan. Kielillä puhumista ei opetettu eikä vaadittu. Sain sen yksityisesti ja yksinään, enkä ole kertonut sitä kuin vaimolleni ja senkin muutama vuosikymmen myöhemmin.

        Olen hyvin usein ja monella tavoin toiminut ja uskonut ryhmien hyväksynnän vastaiseksesti. En ole tosin mennyt kuuluttamaan kirkossa omaa toimintaani. Kirkkohan on liberaalin löperö, että se ei menisi ketään erottamaan.

        Omien uskonvalintojeni vuoksi olen kyllä jättäytynyt varovaisuussyistä useiden kaikkein oikeauskoisimpien ja puhdasoppisimpien piirien ulkopuolelle; mitä turhaan herättämään pahennusta.

        Hienoa,että sinä olet uskaltanut tehdä omia päätöksiäsi. Kuitenkin kaikki eivät ole yhtä vahvoja vaan pysyvät uskonnollisen yhteisön mukana vaikka eivät tuntisi ja kokisi samalla tavalla kuin opetetaan.
        Ihminen on kuitenkin sosiaalinen eläin, joka on aika altis toimimaan ryhmässä muun joukon mukana vaikka toiminta olisi kuinka typerää ja vaikka oma järjen ääni muuta sanoisi.
        Ja uskaltaako kapinoida omia vanhempiaan ja uskonnollisia auktoriteetteja vastaan...


      • tulin.uskoon
        uskonpaine kirjoitti:

        Hienoa,että sinä olet uskaltanut tehdä omia päätöksiäsi. Kuitenkin kaikki eivät ole yhtä vahvoja vaan pysyvät uskonnollisen yhteisön mukana vaikka eivät tuntisi ja kokisi samalla tavalla kuin opetetaan.
        Ihminen on kuitenkin sosiaalinen eläin, joka on aika altis toimimaan ryhmässä muun joukon mukana vaikka toiminta olisi kuinka typerää ja vaikka oma järjen ääni muuta sanoisi.
        Ja uskaltaako kapinoida omia vanhempiaan ja uskonnollisia auktoriteetteja vastaan...

        Minä tulin uskoon vaikka perheessäni on vain ateisteja.


      • voi-voi
        tulin.uskoon kirjoitti:

        Minä tulin uskoon vaikka perheessäni on vain ateisteja.

        Voi sinua raukkaa.


    • eipahalle

      Ei kannata rajata millä perusteella Jumalasta puhutaan.
      Huomaan että kysyjä ei ole lukenut Raamattua koska tälläistä kyselet.
      Etkö tiennyt että Raamattu sanallaan ja teoillaan todentaa Jumalan olemassa olon.
      Lukisit ensin Raamatun niin sitten voisit asetella kysymykset omasta näkökulmastasi
      lähtien.
      Sanoisin että on turha höpistä jos ei ymmärrä mistä on kysymys. Sori, muotoiluni.

      • jeesus-on-kuollut

        Eli Raamattu on teille kaiken uskon perusta. Ilman Raamattua jumalanne "katoaa".
        Teidän ainoa perusta on raamattu. Perustelette kaiken raamatulla ( omat kuvitelmat) kun muuta ei ole.
        Latelette vain raamatun kertomuksia, kun muuta ei ole. Hatara on teidän uskonne pohja.


      • kyllä.löytyy

        Luulisi että olisit jo löytänyt, jos sen olet muka lukenut.


    • 12_13

      "Jääkö jäljelle vain usko?"

      Ilman uskoa, millään tideolla ei ole merkitystä. Kaikki tieto on loppuen lopuksi uskon varassa. Myös tieteellinen tieto. Jos ihminen ei usko esim. evoluution, evoluutiolla ei ole merkitystä henkilölle.

      "Onko raamatun jumalaan uskovilla mitään konkreettista todistusta jumalastaan tai jumalan olemassaolosta?...Jääkö jäljelle vain usko?(=sokea sellainen, koska jumala on näkymätön)"

      Myös painovoima on näkymätön, silti moni uskoo siihen.

      Ilman Raamattua olisi vaikea tuntea kuka tai mikä Jumala on. Raamatun mukaan Jumala on rakkaus.

      Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
      1 Joh. 4:8

      Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
      1 Joh. 4:16

      Mielestäni olisi irrationaalista kieltää rakkauden olemassaolo. Mutta ymmärrän, että moni ihminen ei tunne rakkautta, eikä siksi myöskään tiedä edes mistä on kyse, jos uskoo Jumalaan.

      • jeesus-on-kuollut

        No joo, painovoima ei vaan ole uskon asia niin kuin jumalaan uskominen on.
        Ihmisten rakkaus ei tarvitse taakseen mitään jumalaa. Ihmiset oppivat, mikä on hyvää ja evoluutio on muovannut ihmisiä myös tunteita, jumalalla ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.
        Uskovaisten "todistus" jumalastaan perustuu vain Raamattuun, piste. Raamatun keksityt tarinat ovat satua,piste.


      • jeesus-on-kuollut
        jeesus-on-kuollut kirjoitti:

        No joo, painovoima ei vaan ole uskon asia niin kuin jumalaan uskominen on.
        Ihmisten rakkaus ei tarvitse taakseen mitään jumalaa. Ihmiset oppivat, mikä on hyvää ja evoluutio on muovannut ihmisiä myös tunteita, jumalalla ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.
        Uskovaisten "todistus" jumalastaan perustuu vain Raamattuun, piste. Raamatun keksityt tarinat ovat satua,piste.

        ...ja jeesus ja jumala ja pyhähenki ovat kuolleet,piste.


      • 12_13
        jeesus-on-kuollut kirjoitti:

        No joo, painovoima ei vaan ole uskon asia niin kuin jumalaan uskominen on.
        Ihmisten rakkaus ei tarvitse taakseen mitään jumalaa. Ihmiset oppivat, mikä on hyvää ja evoluutio on muovannut ihmisiä myös tunteita, jumalalla ei ole sen asian kanssa mitään tekemistä.
        Uskovaisten "todistus" jumalastaan perustuu vain Raamattuun, piste. Raamatun keksityt tarinat ovat satua,piste.

        "Ihmisten rakkaus ei tarvitse taakseen mitään jumalaa."

        Voitko todistaa, että on olemassa "ihmisten rakkaus"?


      • jeesus-on-kuollut
        12_13 kirjoitti:

        "Ihmisten rakkaus ei tarvitse taakseen mitään jumalaa."

        Voitko todistaa, että on olemassa "ihmisten rakkaus"?

        Ihmisten välinen rakkaus on yksinkertaisesti ihmisten välistä kanssakäymistä, jolla halutaan itselle ja lähimmäisille hyvää.
        Tämä on opittua asiaa, ei yhteiskunta ja ihmiset muuten olisi selvinneet.
        Jumala on vaan käskenyt tappamaan ja tuomitsemaan kadotukseen vääräuskoiset, kun ihmiset ovat tulkinneet ja lukeneet rakastavan jumalansa sanaa. Juuri niin kuin maailmassa tapahtuu edelleen.
        Vain mieleltään (tai jumalansa käskemät) sairaat ihmiset haluavat satuttaa toista ihmistä.


      • se.ihmisistä
        jeesus-on-kuollut kirjoitti:

        Ihmisten välinen rakkaus on yksinkertaisesti ihmisten välistä kanssakäymistä, jolla halutaan itselle ja lähimmäisille hyvää.
        Tämä on opittua asiaa, ei yhteiskunta ja ihmiset muuten olisi selvinneet.
        Jumala on vaan käskenyt tappamaan ja tuomitsemaan kadotukseen vääräuskoiset, kun ihmiset ovat tulkinneet ja lukeneet rakastavan jumalansa sanaa. Juuri niin kuin maailmassa tapahtuu edelleen.
        Vain mieleltään (tai jumalansa käskemät) sairaat ihmiset haluavat satuttaa toista ihmistä.

        Jos narsisti rakastuu, ei taida toteutua toiselle hyvän tahtominen...


      • muu.toisarvoista
        se.ihmisistä kirjoitti:

        Jos narsisti rakastuu, ei taida toteutua toiselle hyvän tahtominen...

        Jos alkoholisti rakastuu, taitaa toteutua se pullolle hyvän tahtominen...


      • se.käsky
        muu.toisarvoista kirjoitti:

        Jos alkoholisti rakastuu, taitaa toteutua se pullolle hyvän tahtominen...

        Jumalan käskynä on: Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsikin. Koska Jeesus antoi henkensä edestämme, ja Hän on Jumalan poika, on sen riitettävä hinnaksi, usko on vaatimus jonka voi saada kun pyytää Jumalalta, joka uskon lahjoittaa.


      • jeesus-on-perseestä
        se.käsky kirjoitti:

        Jumalan käskynä on: Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsikin. Koska Jeesus antoi henkensä edestämme, ja Hän on Jumalan poika, on sen riitettävä hinnaksi, usko on vaatimus jonka voi saada kun pyytää Jumalalta, joka uskon lahjoittaa.

        Jos uskovainen rakastuu, hän ei rakasta ketään muuta kuin jumalaansa. Muut ovat harhauskovaisia ja joutavat helvettiin.


    • Kun väittelemään lähdettiin on aivan selvää että ihmisten välinen rakkaus on juuri sitä että minä omistan rakkani ja sitä ei saa tehdä kukaan muu.
      Siis missä silloin on rakkaus?
      Vain Jumala voi rakastaa täydellisesti antamalla täyden vapauden.
      Rakkaus joka etsii syytä tai motiivia ei ole rakkautta lainkaan se on etsimistä.

      Nämäkin mietteet löytyvät myös raamatusta. Jumalan voit tässä ajatuksessa ottaa tai jättää mutta Jumala on Rakkaus

      • jeesus-on-kuollut

        Eli taas perustelet Raamatun teksteillä.
        Ihmisten välinen rakkaus on niin kuin kaksi ihmistä sen yhdessä kokevat. Ei Jumala tai Raamattu sitä sanele. Luonnollisesti on erilaista rakkautta, se kuuluu tähän ihmisen elämään mutta päätarkoitus tässä rakkaudessa lienee hyvän tuottaminen ihmiseltä ihmiselle.
        Joillakin uskovaisilla tämä Jumalan rakkaus menee "yli", eli ei ole mitään muuta kuin Jumala, jota pitää rakastaa enemmän kuin perhettään. Näihän Raamatun Jumalakin taitaa opettaa.
        Minusta yliluonnollisen olennon rakastaminen tai sen rakkauden "tunteminen" on pikimminkin epätoivoisen ja pelokkaan ihmisen etsintää, ei rakkautta. Epätoivoisesti etsitään pelastusta.


      • Voisitko ajatella että on myös rakkauden rakastaminen.
        Katso Aamulehden pääkirjoitus tammikuun 3 päivälle.
        Luovutaan täysin kielteisyydestä? Olenko silloin jumaloimassa yliluonnollisuutta. Miten pitkälle jääkiekkojoukkuetta voi valmentaa kieltämällä. Oppiiko lapsi potalle kieltämällä jne....
        Varmaan nämäkin ajatukset on myös raamatussa


      • jeesus-on-kuollut
        enkelipallo kirjoitti:

        Voisitko ajatella että on myös rakkauden rakastaminen.
        Katso Aamulehden pääkirjoitus tammikuun 3 päivälle.
        Luovutaan täysin kielteisyydestä? Olenko silloin jumaloimassa yliluonnollisuutta. Miten pitkälle jääkiekkojoukkuetta voi valmentaa kieltämällä. Oppiiko lapsi potalle kieltämällä jne....
        Varmaan nämäkin ajatukset on myös raamatussa

        En ihan ymmärrä ajatuksen juoksuasi.
        Ihmiset ovat erilaisia, tapoineen kaikkineen.
        Se, että rakastetaan yliluonnollista jumalaa yli kaiken eikä mikään muu merkitse niin paljon, odotetaan paratiisiin pääsyä taivaanisän luo, tehdään kaikkea mitä kuvitellaan jumalan haluavan meidän tekevän,että jumala ei vaan suuttuisi ja minä itse pääsisin autuuteen (tulkitaan Raamattua...)
        ->Myönnän, ei kuullosta helpolta elämältä uskovaisen yrittäessä pelokkaana pitää jumalansa tyytyväisenä
        ->Unohdetaan elää tämä elämä jumalan pelossa (maailman ilot ovat syntiä)
        ->Minun mielestä tuossa ei ole mitään järkeä
        Miksi "uhrata" tämä maanpäällinen elämä palvomalla iän ikuisen keksityn tarinan jumalaa?Ihan vaan varmuuden vuoksiko,kun on luvattu ikuinen elämä näissä tarinoissa?


      • Heittelin lähinnä otsikoita. Kirjoista puheenollen

        Elämä rakkaus Jumala, kaiken Lähde Alku ei ole yliluonnollista. Siinä olen samaa mieltä että jokainen on "pyrkimässä" tai "yrittämässä" jotakin omassa mielessään olevaa mielikuvaa kohti. Tuskin voi olla elossa ellei näe jotakin merkitystä elämälleen.
        Jumalan pelko on tosiaan yksi vallanpidon kulmakivi josta muutamat uskonnot pitävät kiinni ikään kuin pelkääminen jotenkin hellyttäisi ja armahtaisi? Kenet?


      • jeesus-on-kuollut
        enkelipallo kirjoitti:

        Heittelin lähinnä otsikoita. Kirjoista puheenollen

        Elämä rakkaus Jumala, kaiken Lähde Alku ei ole yliluonnollista. Siinä olen samaa mieltä että jokainen on "pyrkimässä" tai "yrittämässä" jotakin omassa mielessään olevaa mielikuvaa kohti. Tuskin voi olla elossa ellei näe jotakin merkitystä elämälleen.
        Jumalan pelko on tosiaan yksi vallanpidon kulmakivi josta muutamat uskonnot pitävät kiinni ikään kuin pelkääminen jotenkin hellyttäisi ja armahtaisi? Kenet?

        No,sinä uskot ettei Jumala ole yliluonnollinen, minusta se nimenomaan sitä on.
        Elämän tarkoitusta varmaan jokainen omalla tavallaan miettii, Jumala on jollekin ratkaisu, joillekin elämä itse jne paljon on selityksiä.
        Olen samaa mieltä kanssasi Jumalalla pelottelusta.


      • Jumala.loi
        jeesus-on-kuollut kirjoitti:

        No,sinä uskot ettei Jumala ole yliluonnollinen, minusta se nimenomaan sitä on.
        Elämän tarkoitusta varmaan jokainen omalla tavallaan miettii, Jumala on jollekin ratkaisu, joillekin elämä itse jne paljon on selityksiä.
        Olen samaa mieltä kanssasi Jumalalla pelottelusta.

        Jumala ei ole ihminen, vaan henki, joka loi ihmisen (esimerkiksi rajalliseksi vastaanottamaan liikaa tietoa aivoillaan.)

        MInä turvaan Jumalaan, ja ilman Jumalaa en olisi tässä, joten kiitos Jumalalle, ja Jeesukselle Kristukselle!


      • jeesus-on-kuollut
        Jumala.loi kirjoitti:

        Jumala ei ole ihminen, vaan henki, joka loi ihmisen (esimerkiksi rajalliseksi vastaanottamaan liikaa tietoa aivoillaan.)

        MInä turvaan Jumalaan, ja ilman Jumalaa en olisi tässä, joten kiitos Jumalalle, ja Jeesukselle Kristukselle!

        Ihminen on luonut jumalan ei toisinpäin, piste.Ja Raamatussa seikkaileva ihminen nimeltä jeesus on kuollut, jos edes oli ollenkaan olemassa.


    • ViisaudenRakkaus

      Kristillisessä teologiassa erotetaan tavallisesti ns. yleinen ja erityinen ilmoitus. Erityinen ilmoitus on Jeesus ja Raamattu, yleinen järjen ja intuition todistus. Jälkimmäiseen suhteellisen harvalla kristityllä on kiinnostusta, mutta se nousee paljolti kaikille ymmärrettävistä argumenteista. Esittelen jokusen, että saatte idean.

      Kosmologinen argumentti vetoaa kosmiseen alkuun syytä edellyttävänä tapahtumana ja tulkitsee, ettei maailman olemassaolo ole välttämätöntä, joten on oltava jotain välttämätöntä kosmoksen ulkopuolella.

      Teleologinen argumentti kiinnittää huomion kosmiseen hienosäätöön ja etsii sille parasta selitystä.

      Moraalinen argumentti päättelee, että vahva intuitio moraalisista tosiasioista perustuu todellisuuden rakenteeseen ja edellyttää Jumalaa.

      Jos aloittajaa vakavissaan kiinnostaa ns. järkisyyt uskoa (tai olla uskomatta) Jumalaan, kannattaa tutustua vaikkapa Vainio & Visalan teokseen Johdatus uskonnonfilosofiaan. Hieman puolueellisemmin näistä asioista kirjoittaa William Lane Craig teoksessaan Valveilla - Uskon perusteltu puolustaminen, jossa käsitellään myös järkisyitä uskoa Jeesukseen Jumalan poikana. Vainio & Visala pysyttelee yleisellä tasolla ja puolueettomana.

      • uskoavaiei

        Joo, näissä teoksissa ihmiset kertovat ja perustelevat yliluonnollista todelliseksi. Perusteita, miksi on "oikein" uskoa esim. raamatun jumalaan.
        Näistä voi tosiaan saada ponnahduslaudan päästä uskon tielle.
        Kuitenkin aloituksen perusajatus, onko Jumala vain Raamatun sivuilla, ei näillä tiedoilla ratkea.
        Ainakaan mitään muuta ei uskon perustaksi anneta kuin Raamatun oletettu ilmoitus.


      • riittäköön.tiedoksi
        uskoavaiei kirjoitti:

        Joo, näissä teoksissa ihmiset kertovat ja perustelevat yliluonnollista todelliseksi. Perusteita, miksi on "oikein" uskoa esim. raamatun jumalaan.
        Näistä voi tosiaan saada ponnahduslaudan päästä uskon tielle.
        Kuitenkin aloituksen perusajatus, onko Jumala vain Raamatun sivuilla, ei näillä tiedoilla ratkea.
        Ainakaan mitään muuta ei uskon perustaksi anneta kuin Raamatun oletettu ilmoitus.

        Jumala ei ole vain Raamatun sivuilla!


      • uskoavaiei
        riittäköön.tiedoksi kirjoitti:

        Jumala ei ole vain Raamatun sivuilla!

        ...onhan se myös joidenkin ihmisten kuvitelmissa, eli ei missään.


    • sattumaltavalittu

      Kysyjä varmaan on miettinyt voiko raamatun jumalaa oppia jostain muusta kuin raamatusta.
      No mistä ajatukset tulevat? Millä sanoilla vastaan. Tuleeko kaikki sattumasta. Helpottaisi pohtimista hyväksyä kaikki sattumaksi. Entä kokemukset. Miksi toinen sanoo kärsivänsä toinen nauttivansa vaikka fyysinen tapahtuma näyttää aivan samanlaiselta.
      Sattumalta tietenkin, eikö me niin sovittu.
      Kun siis sanot kokevasi kärsimystä tai ongelmia lohduta totuudella, sattumaa kaikki eikä kukaan ole syyllinen. Olet vain sattumalta valinnut sen mitä koet.

      • Hihulihei

        "Helpottaisi pohtimista hyväksyä kaikki sattumaksi."

        Juu, hihhhhh, helpottaisihan se. 'Mitenkäs pääsit tänään ja eilen ja toissapäivänä jne töihin?' "Sattumaltahan määäää...." Hihhhh!


    • Kysymys.tyhmä

      Aloittajalla tyhmä kysymys, kun Jumalan oma todistus ei kelpaa.

      Kysyn aloittajalta onko hänellä sukulinjansa isästä ja äidistä tuhannen vuoden takaa mitä todistusta, ja jos ei ole, niin eikö häntä ole siis ollutkaan olemassa. Tietysti jokainen järkevä ihminen ymmärtää asiat omasta sukulinjastaan myös ilman todistusta, mutta Jumalan todistus on luomakunnassa ja erittäin vahvana, sitä ei vain tyhmä ihminen ymmärrä, sillä luulee ikäänkuin itsestään maailmaan voivat syntyä itsensä ja toiset ihmiset ja kaiken muunkin, mutta on vain suurta ymmärtämättömyyttä tällainen tietysti. Tietysti en nyt tahdo halveksia aloittajaa, mutta tahdon tuoda esiin sen pyytämänsä todistuksen, ja kun menee peilin eteen, niin näkee yhden väkevän todistuksen eli ihmisen, näin toivon. Toki voi aloittaja olla myös sokea.

      • 10käskyä

        Tyhmyyttä on varmasti monenlaista.
        Se mistä ja miten ihminen on maapallolle kehittynyt on nähtävästi raamattu-uskovilla selvää juuri Raamatun ilmoituksen mukaan->se on kyllä uskon asia.
        Jumalan todistus=Raamattu sekin lienee selvää niille, jotka pitävät Raamattua Jumalan sanana->tämäkin on kyllä uskon asia.
        Jumala loi maailman/luomakunnan->uskon asia.
        ELI Raamatun sana on se mihin turvataan. Kaikki muu kielletään tyhmänä ja vääränä.
        No, tästä voidaan päätellä, että ilman Raamattua ei olisi Jumalaa eikä uskoakaan, raamattu-uskovaisten Jumala katoaa ilman Raamattua.
        Kaikki perustellaan Raamatun sanalla niin kuin edellisessäkin->näitä tulkintoja tästä kirjasta on niin monia ja kaikki väittävät olevansa oikeassa->ei näin sekava kirja yksinkertaisesti voi olla muuta kuin ihmisten kirjoittama kertomus heidän omista uskomuksistaan.
        Ilman Raamattua ei ole mitään todistusta Jumalasta, muuta kuin ihmisten selittelyjen ja kuvitelmien avulla luotu oma Jumala.


      • 10käskyä
        10käskyä kirjoitti:

        Tyhmyyttä on varmasti monenlaista.
        Se mistä ja miten ihminen on maapallolle kehittynyt on nähtävästi raamattu-uskovilla selvää juuri Raamatun ilmoituksen mukaan->se on kyllä uskon asia.
        Jumalan todistus=Raamattu sekin lienee selvää niille, jotka pitävät Raamattua Jumalan sanana->tämäkin on kyllä uskon asia.
        Jumala loi maailman/luomakunnan->uskon asia.
        ELI Raamatun sana on se mihin turvataan. Kaikki muu kielletään tyhmänä ja vääränä.
        No, tästä voidaan päätellä, että ilman Raamattua ei olisi Jumalaa eikä uskoakaan, raamattu-uskovaisten Jumala katoaa ilman Raamattua.
        Kaikki perustellaan Raamatun sanalla niin kuin edellisessäkin->näitä tulkintoja tästä kirjasta on niin monia ja kaikki väittävät olevansa oikeassa->ei näin sekava kirja yksinkertaisesti voi olla muuta kuin ihmisten kirjoittama kertomus heidän omista uskomuksistaan.
        Ilman Raamattua ei ole mitään todistusta Jumalasta, muuta kuin ihmisten selittelyjen ja kuvitelmien avulla luotu oma Jumala.

        ..niin ja sokeuttakin voi olla monenlaista:
        voi olla fyysisesti sokea, silmät ovat vaurioituneet
        uskoo sokeasti jotakin kirjoitusta tai ihmistä
        tottelee ja uskoo sokeasti "Jumalan" käskyjä
        uskoo sokeasti yliluonnolliseen näkymättömään ja mykkään Jumalaan
        jne
        Usko antaa toivoa siitä, että näin uskomalla ja tottelemalla luomani Jumalan tai uskonnollisen isän ohjeita ja käskyjä pelastun enkä joudu helvettiin/kadotukseen vaan pääsen paratiisiin ikuiseen elämään taivaan isän luo.
        Näin uskovaisen on olettävä tämä maanpäällinen elämänsä vain ylistäen ja peläten Jumalaansa ettei hän suuttuisi, ja maanpäällisiin iloihin ei parane sekaantua->syntiä.

        Ei ole uskovaisen helppoa elää herran nuhteessa, mutta hatara on pohja uskolle,kun ei muuta ole kuin Raamattu.


      • loogikko-l
        10käskyä kirjoitti:

        ..niin ja sokeuttakin voi olla monenlaista:
        voi olla fyysisesti sokea, silmät ovat vaurioituneet
        uskoo sokeasti jotakin kirjoitusta tai ihmistä
        tottelee ja uskoo sokeasti "Jumalan" käskyjä
        uskoo sokeasti yliluonnolliseen näkymättömään ja mykkään Jumalaan
        jne
        Usko antaa toivoa siitä, että näin uskomalla ja tottelemalla luomani Jumalan tai uskonnollisen isän ohjeita ja käskyjä pelastun enkä joudu helvettiin/kadotukseen vaan pääsen paratiisiin ikuiseen elämään taivaan isän luo.
        Näin uskovaisen on olettävä tämä maanpäällinen elämänsä vain ylistäen ja peläten Jumalaansa ettei hän suuttuisi, ja maanpäällisiin iloihin ei parane sekaantua->syntiä.

        Ei ole uskovaisen helppoa elää herran nuhteessa, mutta hatara on pohja uskolle,kun ei muuta ole kuin Raamattu.

        "Ei ole uskovaisen helppoa elää herran nuhteessa, mutta hatara on pohja uskolle,kun ei muuta ole kuin Raamattu."

        En tiedä, mikä on agendasi, mutta näyttää vähän oudolta, kun "uskon" pohjaksi et kelpuuta kaikkein selvintä lähdettä eli omaa kokemusta, kuten et kelpuuta myöskään toisten kokemusta, etkä kelpuuta mitään muutakaan lähdettä kuin vain Raamatun. Sitten moitit heitä siitä, että heillä ei ole mitään muuta lähdettä uskolleen kuin Raamattu, ja todella väkisellä runnottu kehäpäätelmä on valmis.

        Näin sivustakatsojana: ei muuta.


      • 10käskyä
        loogikko-l kirjoitti:

        "Ei ole uskovaisen helppoa elää herran nuhteessa, mutta hatara on pohja uskolle,kun ei muuta ole kuin Raamattu."

        En tiedä, mikä on agendasi, mutta näyttää vähän oudolta, kun "uskon" pohjaksi et kelpuuta kaikkein selvintä lähdettä eli omaa kokemusta, kuten et kelpuuta myöskään toisten kokemusta, etkä kelpuuta mitään muutakaan lähdettä kuin vain Raamatun. Sitten moitit heitä siitä, että heillä ei ole mitään muuta lähdettä uskolleen kuin Raamattu, ja todella väkisellä runnottu kehäpäätelmä on valmis.

        Näin sivustakatsojana: ei muuta.

        En ole kieltänyt, enkä pystykään, kenenkään henkilökohtaisia kokemuksia.

        Ajatus siitä, että jokin henkilökohtainen yliluonnollinen kokemus todistaisi Jumalan olemassaolon, ei minusta riitä siihen, että sen avulla voidaan kaikille julistaa Jumalan olemassaoloa. Ja tästä edelleen tehdä oma totuus, jota kaikkien olisi noudatettava.
        Lisäksi yksinkertaisesti näyttää ja kuulostaakin siltä, että ilman Raamatusta luettuja "teesejä", ei olisi mitään jumalaa.
        Kaikessa kuitenkin vedotaan Raamattuun, kun siinä lukee sitä ja tätä ja tätä pitää tulkita näin jne. ja näin oma tulkinta ja jumala on luotu.
        Tästä tulee päätelmä, minkä olen aikaisemminkin kirjoittanut: itse luotu jumala minä mielikuvitukseni = todellinen kolmiyhteinen jumala.


      • 10käskyä
        10käskyä kirjoitti:

        En ole kieltänyt, enkä pystykään, kenenkään henkilökohtaisia kokemuksia.

        Ajatus siitä, että jokin henkilökohtainen yliluonnollinen kokemus todistaisi Jumalan olemassaolon, ei minusta riitä siihen, että sen avulla voidaan kaikille julistaa Jumalan olemassaoloa. Ja tästä edelleen tehdä oma totuus, jota kaikkien olisi noudatettava.
        Lisäksi yksinkertaisesti näyttää ja kuulostaakin siltä, että ilman Raamatusta luettuja "teesejä", ei olisi mitään jumalaa.
        Kaikessa kuitenkin vedotaan Raamattuun, kun siinä lukee sitä ja tätä ja tätä pitää tulkita näin jne. ja näin oma tulkinta ja jumala on luotu.
        Tästä tulee päätelmä, minkä olen aikaisemminkin kirjoittanut: itse luotu jumala minä mielikuvitukseni = todellinen kolmiyhteinen jumala.

        ...ja kysymys olikin: Jääkö Jumalasta jäljellä vain usko. (jos ei olisi raamattua, jumalan todistukseksi ei minun mielestä riitä kenenkään oma uskonnollinen kokemus, tietysti henkilölle itselleen se on hyvinkin tosi).
        Onko Jumala ihmisten oma luoma olento? ->minusta on.
        Missä on Jumala ilman Raamattua?


      • 10käskyä
        10käskyä kirjoitti:

        ...ja kysymys olikin: Jääkö Jumalasta jäljellä vain usko. (jos ei olisi raamattua, jumalan todistukseksi ei minun mielestä riitä kenenkään oma uskonnollinen kokemus, tietysti henkilölle itselleen se on hyvinkin tosi).
        Onko Jumala ihmisten oma luoma olento? ->minusta on.
        Missä on Jumala ilman Raamattua?

        Väännetäänhän vielä:
        Raamattu oma (tai yhdessä)koettu jumalallinen kokemus=Jumala.
        Raamattu ja oma kokemus riittävät varmasti joillekin hyvin uskon pohjaksi Jumalasta.
        JOS ei olisi Raamattua jäisi vain oma (tai yhdessä) koettu jumalallinen kokemus.
        JA minusta nämä kokemukset ei vaan riitä todistukseksi Jumalasta.
        Näin minusta Jumala katoaa eikä vahvankaan uskon takaa ole löydettävissä Jumalaa muuta kuin ihmisen kuvitelmissa (vaikka kuinka kovasti uskoisi tai todistelisi ei Jumalaa löydy).
        JÄÄ vain usko.


      • loogikko-l

        Tuossa on vain se vika, että todisteiden puuttumisesta päättelet olemassaolemattomuuden, mikä ei tietenkään kestä minkäänlaista loogista tarkastelua.


      • 10käskyä
        loogikko-l kirjoitti:

        Tuossa on vain se vika, että todisteiden puuttumisesta päättelet olemassaolemattomuuden, mikä ei tietenkään kestä minkäänlaista loogista tarkastelua.

        ...niin, Jumalaan uskominen on uskon asia kun todisteita ei ole (raamattu tai kuvitelmat ei riitä todisteiksi). Tämähän on ollut koko ajan asian ydin.


      • 10käskyä
        10käskyä kirjoitti:

        ...niin, Jumalaan uskominen on uskon asia kun todisteita ei ole (raamattu tai kuvitelmat ei riitä todisteiksi). Tämähän on ollut koko ajan asian ydin.

        Se, onko Jumala olemassa on toinen asia.
        Uskovalla on "ohut lanka" itsensä ja Jumalan välillä. Onko Jumala todellinen vai itse luotu, on yksi kysymys.
        Ihmisen näkökulmasta näiden todisteiden valossa (paremminkin todisteiden puuttuessa) Jumala katoaa tai ainakin pienenee olemattomaksi, kuten olen aikaisemminkin kirjoittanut.
        Paljon todennäköisemmin Jumalaa ei ole kuin että Jumala elää.
        Näiden asioiden kanssa todennäköisesti jokainen uskovainen painii, jos vaan uskaltaa kyseenalaistaa uskonnollisen auktoriteetin.


      • 10käskyä
        10käskyä kirjoitti:

        Se, onko Jumala olemassa on toinen asia.
        Uskovalla on "ohut lanka" itsensä ja Jumalan välillä. Onko Jumala todellinen vai itse luotu, on yksi kysymys.
        Ihmisen näkökulmasta näiden todisteiden valossa (paremminkin todisteiden puuttuessa) Jumala katoaa tai ainakin pienenee olemattomaksi, kuten olen aikaisemminkin kirjoittanut.
        Paljon todennäköisemmin Jumalaa ei ole kuin että Jumala elää.
        Näiden asioiden kanssa todennäköisesti jokainen uskovainen painii, jos vaan uskaltaa kyseenalaistaa uskonnollisen auktoriteetin.

        Vielä lisään: tällaisen uskon ja yliluonnollisen olennon todistelu ei ole ihan sama asia kuin jonkun asian todistaminen tieteen avulla.
        Painovoima, radioaallot jne ovat näkymättömiä ja kaikki tiedetään ne olemassa oleviksi kehittyneen tieteen tutkimuksen avulla.
        Jumala, miten sitä tutkit?Ihmisten kokemukset,niitä voidaan tietysti tutkia, mikä niiden taustalla on, jos jotain ei osata vielä selittää tieteellisesti ei sekään todista jumalasta mitään, mutta en ole tutkimuksen asiantuntija.
        Ja Raamatussa kerrotuista tarinoista on tehty lukemattomia tutkimuksia,
        todistaako ne Jumalan olemassaolon->ei.


    • inriköhän

      Ei niillä voi olla todisteteita. Paha tyhjästä on nyhjästä-Jumalaa ei ole.

      Uskoa siihen kyllä näyttää riittävän. Mutta syynä ei ole olemassaolo jumalan vaan ihmisen, joka luo jumalan.

      • jos.tajuaa

        Ihminen on Jumalan luoma, rajalliset aivot omistava ihminen, joka elää tässä maailmassa vain alle sata vuotta, ja jolla on alitajunta ja vaistot ja niin edelleen. Jo se, että vauvakin syntyy ihmisellä vauvaksi kohdussa kehittymällä, kertoo Jumalasta jos sen tajuaa. Ihmiselle ei synny mitä tahansa vaan tarkasti sanottuna aina ihminen.


      • jos-ei-tajua
        jos.tajuaa kirjoitti:

        Ihminen on Jumalan luoma, rajalliset aivot omistava ihminen, joka elää tässä maailmassa vain alle sata vuotta, ja jolla on alitajunta ja vaistot ja niin edelleen. Jo se, että vauvakin syntyy ihmisellä vauvaksi kohdussa kehittymällä, kertoo Jumalasta jos sen tajuaa. Ihmiselle ei synny mitä tahansa vaan tarkasti sanottuna aina ihminen.

        Jos ei tajua, että ihminen on luonut jumalansa omissa kuvitelmissaan ja kertomuksissaan, pitää ihmisen olla joko a)hullu/tyhmä tai b)"sokea" uskovainen tai molempia yhtäaikaa.


      • Eihän alkupaukkuakaan ole muualla kuin joidenkin tutkijoiden omissa laskelmissa. Teorioidensa luomista viitteistä jotkut tekevät johtopäätöksiä ja me muut olemme senverran mielisairaita että uskomme.

        Onko sinulla joki asia -esine -tapahtuma joka ei olisi sinun mielessäsi. Omia luomuksiasi kaikki, eikö niin?
        Ei ole muuta maailmaa (Jumalaa) kuin se joka on sinun- minun mielessäni


      • jos-ei-tajua
        enkelipallo kirjoitti:

        Eihän alkupaukkuakaan ole muualla kuin joidenkin tutkijoiden omissa laskelmissa. Teorioidensa luomista viitteistä jotkut tekevät johtopäätöksiä ja me muut olemme senverran mielisairaita että uskomme.

        Onko sinulla joki asia -esine -tapahtuma joka ei olisi sinun mielessäsi. Omia luomuksiasi kaikki, eikö niin?
        Ei ole muuta maailmaa (Jumalaa) kuin se joka on sinun- minun mielessäni

        Tiede perustuu kuitenkin tosiasioihin ja parhaaseen sen hetkiseen tutkimus tietoon. Tiede ei estä muuttamasta teorioita, jos tieteellisesti ja tieteen kehittyessä jotain muuta ilmenee.
        Niin kuin kirjoitat, Jumala on ihmisen mielessä, ei missään muualla. Tätä on vähän vaikeampi tutkia, onko ko.jumala oikea vai vain mielikuvituksen tuottamaa.
        Joidenkin uskovaisten mukaan Jumalasta=Raamatun teksteistä ei saa muutta mitään.
        Kuitenkin Raamattu on pysynyt "elossa" juuri ja juuri ihmisten keksimillä selityksillä ja tulkinnoilla, jotka sopivat muun nyky yhteiskunnan normeihin.


      • Näin tulemme siihen että Henki on eri asia kuin ruumis. Raamattu ei "elä" muualla kuin mielessä. Tieteellinen ajattelutapa vaatii mittaustuloksia, mieli sen sijaan "elää" mielikuvissa. Mielikuvaa on vaikea mitata tai todistaa. Samoin Jumala "elää" vain mielessä - hengessä.
        Tämä on minun "todistukseni" ei ehkä kirkkokunnan??


      • jos-ei-tajua
        enkelipallo kirjoitti:

        Näin tulemme siihen että Henki on eri asia kuin ruumis. Raamattu ei "elä" muualla kuin mielessä. Tieteellinen ajattelutapa vaatii mittaustuloksia, mieli sen sijaan "elää" mielikuvissa. Mielikuvaa on vaikea mitata tai todistaa. Samoin Jumala "elää" vain mielessä - hengessä.
        Tämä on minun "todistukseni" ei ehkä kirkkokunnan??

        niinpä, ko todistus riittää sinulle, monelle muulle ei :)


      • jos-ei-tajua kirjoitti:

        niinpä, ko todistus riittää sinulle, monelle muulle ei :)

        Riittämättömyys on maailman ominaisuus. Henki on täydellinen, sinussakin. Hawkins toivoo mahdollisimman pian pääsyä muille planeetoille ikäänkuin siellä riittäisi jotain vielä enemmän.


      • jos-ei-tajua
        enkelipallo kirjoitti:

        Riittämättömyys on maailman ominaisuus. Henki on täydellinen, sinussakin. Hawkins toivoo mahdollisimman pian pääsyä muille planeetoille ikäänkuin siellä riittäisi jotain vielä enemmän.

        Pyydän, ettet työnnä Henkeäsi minuun mistään reiästä tai telepaattisestikaan (onko se mahdollista?).


    • Minulla on joitian kykyjä joita me yleensä luokitellaan yliluonnollisiksi. En ees oikeastaan tiedä mitä jumala meinaa, mutta ehkä onnistuisin todistamaan jotain kyvyistänikin.

      Välillä vaan mietin että olisiko se viisasta? Jos omistaisit jotain kykyjä, kertoisitko niistä kenellekkään? Romuttaisiko liika huomio maailman ihmisten maailmankuvaa? Vai kävisikö niin että pieni ryhmä uskoisi kykyjä mutta massa keksisi eri tarinoita kuinka huijaat heitä ja leimaisivat sinut huijariksi?

      Haluaisitko itse todella että joku kykenisi rikkomaan fysiikan lakeja silmiesi edessä, vai heititkö kysymyksen vain koska et usko kenenkään kykenevän siihen? Tai no, kysyit todisteita jumalan olemassaolosta mutta usein ihmisen uskomukset ainakin johonkin muuttuu jos heidän nähden tapahtuu yliluonnollisia.

    • ...vielä kun saisin kyvyn kirjoittaa virheetöntä tekstiä. Anyways, haetko todisteita juurikin Jumalan olemassaololle vai kelpaisiko jos joku voisi esitellä mm. Jeesuksen voimat sinulle? Jos vaikka voisin taikoa sadetta aurinkoisena päivänä tms, riittäisikö se sinulle? :)

      • 10käskyä

        Mikehealer , ihmisillä on varmasti erilaisia kykyjä jopa ihmeiltäkin tuntuvia. Nämä kyvyt ei kuitenkaan todista jumalasta.
        Jeesuksen voimat, no, jos sinulla on ne niin miksi et niitä käyttäisi?
        Jos pystyt taikomaan esim. sitä sadetta, olet joko hyvä taikuri tai oikeasti ihme kyvyn omaava.
        Aloituksessa olikin juuri se asia, mitä halusin kysyä. Todellisia todisteita ei vaan näytä olevan.


      • 10käskyä kirjoitti:

        Mikehealer , ihmisillä on varmasti erilaisia kykyjä jopa ihmeiltäkin tuntuvia. Nämä kyvyt ei kuitenkaan todista jumalasta.
        Jeesuksen voimat, no, jos sinulla on ne niin miksi et niitä käyttäisi?
        Jos pystyt taikomaan esim. sitä sadetta, olet joko hyvä taikuri tai oikeasti ihme kyvyn omaava.
        Aloituksessa olikin juuri se asia, mitä halusin kysyä. Todellisia todisteita ei vaan näytä olevan.

        Okei on mulla kykyjä joita yleisesti kuvastaisiin yliluonnollisiksi. Osan niistä voin todistaa, mutta mitään jumalaa en voi. Itse näen, että maailma ympärillämme on vain illuusio ja sitä voi muokata käyttämällä pelkästään omaa mieltään. Tuntuu etten löydä ihmisiä ympäriltäni jotka olisivat valmiita kuulemaan näistä asioista. Jotenkin tuntuu että koko maailma ei ole valmis. Ymmärrän kyllä miksei moni kykyjen omaava tule kaapista hullun leiman pelossa. Enkä nyt niinkään kerjää huomiotakaan, silti olisi kiva tavata ihmisiä jotka olisvat valmiita kohtaamaan ihmisen, joka voi tehdä jotain "yliluonnollista". Olen vain miettinyt että mistä tällaisia ihmisiä löytyy... uskotko että joillain voi olla yliluonnollisia kykyjä?

        Itse uskon että koko termi "jumala" on se, että maailma on illuusio. Jos uskot tarpeeksi " jumalaan", että se vaikka parantaa sinut, manipuloit tiedostamattasi ympäröivää maailmaa ja parannat itsesi. Siten syntyi ajatus jumalasta, joka parantaa kaikki ja on kaikkivoipa. Oikeasti me itse olemme kaikkivoipia kunhan uskomme siihen tarpeeksi.


      • 10käskyä
        Mikehealer kirjoitti:

        Okei on mulla kykyjä joita yleisesti kuvastaisiin yliluonnollisiksi. Osan niistä voin todistaa, mutta mitään jumalaa en voi. Itse näen, että maailma ympärillämme on vain illuusio ja sitä voi muokata käyttämällä pelkästään omaa mieltään. Tuntuu etten löydä ihmisiä ympäriltäni jotka olisivat valmiita kuulemaan näistä asioista. Jotenkin tuntuu että koko maailma ei ole valmis. Ymmärrän kyllä miksei moni kykyjen omaava tule kaapista hullun leiman pelossa. Enkä nyt niinkään kerjää huomiotakaan, silti olisi kiva tavata ihmisiä jotka olisvat valmiita kohtaamaan ihmisen, joka voi tehdä jotain "yliluonnollista". Olen vain miettinyt että mistä tällaisia ihmisiä löytyy... uskotko että joillain voi olla yliluonnollisia kykyjä?

        Itse uskon että koko termi "jumala" on se, että maailma on illuusio. Jos uskot tarpeeksi " jumalaan", että se vaikka parantaa sinut, manipuloit tiedostamattasi ympäröivää maailmaa ja parannat itsesi. Siten syntyi ajatus jumalasta, joka parantaa kaikki ja on kaikkivoipa. Oikeasti me itse olemme kaikkivoipia kunhan uskomme siihen tarpeeksi.

        Enpä usko, että kykyjäsi kauhisteltaisi, jos vaan ainakin aluksi kerrot niistä läheisillesi.
        Varmasti meistä kaikista löytyy eri kykyjä, joista emme edes tiedä tai osaa edes etsiä.
        Ajattelen aika samalla tavalla jumalasta kuin sinä.


      • 10käskyä kirjoitti:

        Enpä usko, että kykyjäsi kauhisteltaisi, jos vaan ainakin aluksi kerrot niistä läheisillesi.
        Varmasti meistä kaikista löytyy eri kykyjä, joista emme edes tiedä tai osaa edes etsiä.
        Ajattelen aika samalla tavalla jumalasta kuin sinä.

        Kiva tietää että meitäkin on jotka suunilleen näin ajattelee. Luulin aluksi että olet joku ääriateisti joka täällä vain haastaa uskovaisia :)

        Välillä vaan mietin että haluanko tuoda niitä julki. Muuttuisko elämä liikaa? Vai olisikohan se parempi että me kaikki ymmärrettäisiin et maailma on meidän luoma illuusio. Puhutko itse näitä läheisillesi?


      • 10käskyä
        Mikehealer kirjoitti:

        Kiva tietää että meitäkin on jotka suunilleen näin ajattelee. Luulin aluksi että olet joku ääriateisti joka täällä vain haastaa uskovaisia :)

        Välillä vaan mietin että haluanko tuoda niitä julki. Muuttuisko elämä liikaa? Vai olisikohan se parempi että me kaikki ymmärrettäisiin et maailma on meidän luoma illuusio. Puhutko itse näitä läheisillesi?

        Tottakai puhun minulle rakkaille ihmisille näistäkin asioista.


      • Okei, itse en vain ole jaksanut avata suutani kun musta tuntuu ettei kukaan ole kiinnostunut muuttamaan uskomuksiaan tästä maailmasta.


    • UskominenTurhaa

      MITÄÄN JUMALIA EI OLE MISSÄÄN.

      KUN IHMINEN KUOLEE, NIIN HÄN ON SAMASSA TILANTEESSA KUIN ENNEN SYNTYMÄÄNSÄKIN.
      ELI EI MISSÄÄN !!!

      Uskovaiset ovat uskovaisia VAIN sen vuoksi, että sillä muka pääsee muita parempaan paikkaan.
      Eli he ovat erittäin itsekkäitä idiootteja.

      Raamattuun uskominen on ihan samanlaista, kuin nykyään uskoisi jonkun tekemään elokuvaan, niissähän kaikki ihmisen on keksimiä tarinoita.

      • Kiitos-todistuksesta

        Todistit vahvasti.


    • JesusChristIsTheLord

      En edes lukenut muita kommentteja kuin pari ensimmäistä.
      Meillä on elävä Jumala joka tekee ihmetekoja joka päivä! Hän hallitsee kaiken.
      Pyydä Jeesusta todistamaan itsensä sinulle ja Hän tekee sen :)
      Siunausta että löytäisit Jumalan

      • 10käskyä

        Elävä Jumala ei ole tehnyt yhtään mitään, on vain kadoksissa ja mykkä.
        Eipä ole Jeesuskaan todistellut yhtään mitään.
        Mutta siunausta sinullekin :)


      • loputonkieltäminen
        10käskyä kirjoitti:

        Elävä Jumala ei ole tehnyt yhtään mitään, on vain kadoksissa ja mykkä.
        Eipä ole Jeesuskaan todistellut yhtään mitään.
        Mutta siunausta sinullekin :)

        Mitä tarkoitat siunauksella jos se mikä on sinun mielessäsi on pelkkää mielikuvitusta siis merkityksetöntä
        Totuus ilmenee: sanojen merkitys vaihtuu joka hetki kuulijan mielitekojen mukaan. Mieliteko on pelkkää kuvitelmaa.
        loputon kieltäminen johtaa siihen että kiellät tämänkin mutta sehän on vain sinun mielessäsi eli ei missään


      • 10käskyä
        loputonkieltäminen kirjoitti:

        Mitä tarkoitat siunauksella jos se mikä on sinun mielessäsi on pelkkää mielikuvitusta siis merkityksetöntä
        Totuus ilmenee: sanojen merkitys vaihtuu joka hetki kuulijan mielitekojen mukaan. Mieliteko on pelkkää kuvitelmaa.
        loputon kieltäminen johtaa siihen että kiellät tämänkin mutta sehän on vain sinun mielessäsi eli ei missään

        Tarkoitin tässä siunauksella vain tervehdystä, ehkäpä myös hyvien tapojenkin mukaista vastausta.
        En varmasti ymmärrä siunausta ihan samalla tavalla kuin joku uskovainen. Ihan vaan siitä syystä, koska en usko samalla tavalla.
        "Herra siunatkoon sinua ja..." on kyllä kuultu useamman kerran.
        Mitä kieltämiseen tulee, en koe mitään tarvetta kieltää esim. jumalaa, koska jumalaa ei yksinkertaisesti ole. Jos olisi yhtäkään oikeaa todistusta jumalasta, sitten voisin vasta kieltää jumalan, jos haluaisin.


    • Iloasuuminussa

      Kelpaisiko Sinulle lääkärin lausunto, jossa kehossa aiemmin olleen metalliosan tilalle on "jostain ilmaantunut" virheetön luu tai uupuva raaja on kasvanut paikalleen tai useita tunteja kuolleena ollut on herännyt henkiin, kun on rukoiltu Jeesuksen nimessä. Kristilliseltä televisiokanavalta tv7:lta voinet jäljittää dokumentteja toteutuneista ihmeistä, jos viitsit vaivautua ottamaan yhteyttä nimettyihin tahoihin. Sitä en osaa sanoa, todistavatko tapahtuneet Jumalasta tieteenfilosofisessa mielessä ihmisten sääntöjen mukaan - ertyisesti, jos lähtöasenne on, että mikään esitetty todiste ei kelpaa.

      Minä itse näen tulevia asioita ennakolta - mutta sehän ei kelvannut todistuseksi tässä keskustelussa.

      Mitä tulee Jumalan vaiteliaisuuteen: Sinä itse pyydät Häntä olemaan hiljaa ja Hän tekee tahtosi mukaan. Onko Sinulla tapana mennä väkisin puhumaan sellaiselle, joka pyytää saada olla yksin tai sitten käyttäytyy loukkaavasti koko ajan? Jumala tuntee käytöstavat ja säännöt ja Hänellä on tunteet. Sinä päivänä, kun oikeasti haluat Hänet kohdata, aloita keskustelu sanalla anteeksi, jonka avulla ihmistenkin kesken palautetaan keskustelu asialliselle tasolle.

      Kokeilepa kerran vielä ja hämmästy.

      • 10käskyä

        Nämä "ihmeparantumiset" saattavatkin olla ihan oikeasti tapahtuneita. Se, että todistaako ne jumalan olemassaolon on eri asia. Yleensä niille löytyy lääketieteellinen selitys tai parantumista ei olekaan tapahtunut tai ihmiskeho on itse korjannut itseänsä. Jos suoraa selitystä ei ole löydettävissä ei se todista jumalasta.
        Jos näet tulevaisuutta, sinulla on kyky, en sitä kiellä. Todistaako se jumalasta-> ei todista.
        Jumala on hiljaa, koska jumalaa ei ole. Kuvailemasi jumala on sinun tai uskonyhteisösi määrittelemä jumala. Äänet päässä on omia ajatuksiasi, jotka kuvittelet jumalan ääneksi.
        Edelleenkään, yhtään oikeaa todistusta ei jumalasta näytä olevan-> on vain usko.


      • Iloasuuminussa

        Mitä Sinun mielestäsi pitää tapahtua, että tulkitset sen olevan Jumalasta? Oletko koskaan tavannut ketään, jolle olisi tapahtunut "ihme"? Oletan, että itse olet välttynyt ihmeiltä toistaiseksi. Jos saisit toivoa mitä tahansa ja saisit sen, mitä toivoisit?


      • 10käskyä
        Iloasuuminussa kirjoitti:

        Mitä Sinun mielestäsi pitää tapahtua, että tulkitset sen olevan Jumalasta? Oletko koskaan tavannut ketään, jolle olisi tapahtunut "ihme"? Oletan, että itse olet välttynyt ihmeiltä toistaiseksi. Jos saisit toivoa mitä tahansa ja saisit sen, mitä toivoisit?

        Ihme on vain tapahtuma, jolle ei ihminen vielä välttämättä löydä vastausta. Niin on historian valossa käynyt esim. kaikille raamatun ihmeille. Keksityt ihmetarinat, kuten raamatussa näitäkin on, on vain ihmisten mielikuvitusta.
        En pidä "ihmeitä" jumalana tai todistusta jumalasta. Toisin kuin uskovaisilla näyttää olevan tapana, kaikki selitetään jumalan avulla.
        Tässä tuleekin se usko, uskotaan kaiken takana olevan jumala.
        Se mikä olisi oikea todiste olisi esim. Jumala/jeesus tulisi maanpäälle kertomaan tarinansa (näinhän uskovaiset väittävät jo tapahtuneen).
        Ei ihmisten omat kokemukset "todista" kuin hänelle itselleen jotain, uskovaiselle jumalasta.
        Ja raamattu, kaikki tutkimukset osoittavat, että ihmiset ovat sen kirjoittaneet ja ihmiset ovat liittäneet siihen jonkin jumalallisen ulottuvuuden, lähes jokainen ihminen oman tulkintansa avulla->luodaan oma jumala.


    • nää_on_näitä

      10käskyä kirjoittaa:
      Se mikä olisi oikea todiste olisi esim. Jumala/jeesus tulisi maanpäälle kertomaan tarinansa (näinhän uskovaiset väittävät jo tapahtuneen).
      Ei ihmisten omat kokemukset "todista" kuin hänelle itselleen jotain, uskovaiselle jumalasta.

      En oikein pysy kärryllä mikä olisi oikea todiste. Jesuksen tai Jumalan ilmestyminen jollekin on tietenkin ihmiselle ilmentynyt asia ja samassa lauseessa todetaan että sehän on vain ihmiselle ilmestynyt ja näin ollen kelvoton.

      Eikö tämä nyt riitä että kysyjä ei ihmisenä hyväksy..... Kysymys ei ole siitä mitä ilmenee koska se on vain ihmisen kokemus ilmentyneestä.

      Vielä yksinkertaisemmin. Jumala ilmestyy ja kokija toteaa että ei tämä ole totta, olenhan vain ihminen jonka kokemus ei todista mitään?

      Joten alunperinkin oli tarkoitus vain pitää erillään aloittajan käsitys uskova/ uskomattomat ja lopputulos on jo valmis

      • 10käskyä

        Ihmisenä sitä tarvitsee jotain muuta kuin vain toisen ihmisen vakuuttelut, että näin unessani Jumalan. Joillekin se riittää, minulle ei.
        Sekin, onko tämä ilmestyksen tehnyt jumala oikeasti jumala vai ko ihmisen oman aivotoiminnan ja kuvittelun tulos, on varmasti kysymyksiä herättävää.
        Joillekin riitää todisteeksi jumalasta juuri nämä raamattu ja äänet päässä tms.
        Riittääkö ne oikeaksi todisteeksi jumalan olemassaolosta, minusta ei riitä, koska jumala on ollut ja on edelleen näkymätön, mykkä ja olematon ilman muuta todistusaineistoa.
        Ei jumala muutu olemassaolevaksi vaikka kuinka kovasti uskoo tai kuinka kovasti vakuuttelee jumalan elävän, ei vaikka miljardit ihmiset näin teksivät.


    • nää_on_näitä

      Toisaalta juuri tässä aloittaja kuvaa oman tapansa luoda Jumala käsityksensä:

      "Ja raamattu, kaikki tutkimukset osoittavat, että ihmiset ovat sen kirjoittaneet ja ihmiset ovat liittäneet siihen jonkin jumalallisen ulottuvuuden, lähes jokainen ihminen oman tulkintansa avulla->luodaan oma jumala."

      Voiko omaa Jumala uskoaan sen selvemmin kuvata? Näin se juuri toimii koska ihminen ON luoja. Voisin kuvitella että oman mielikuvansa luomista ei voi kieltää. En usko että kellään on Jumalastakaan muuta kuin oma käsityksensä. Toki se on koottu jokaisella erilaisista uskomuksista/kokemuksista. Ei Jumala usko on aivan yhtä vahva kuin kyllä Jumala, siinä juuri on ihmismielen Jumaluus.

      • 10käskyä

        Minulla ei ole jumalkuvia joita kumartelisin, minulla ei ole paratiisia tai helvettiä tms, minä en vastaa tekemisistäni kellekään jumalalle, jos Suomen lakia ei kutsuta jumalaksi.
        Jumalhahmo ei siis kohdallani ole mitenkään hallitseva, koska jumalia ei ole. Se, miten tähän johtopäätökseen päätyy->lue raamattu.
        Siitä voin olla samaa mieltä, että ihminen itse voi olla oma jumalansa. Mitään uskoa ei tarvita siihen,että jumalia ei ole vaan usko näissä uskonasioissa tarkoittaa uskoa ilman todisteita johonkin jumalaan (no todisteet uskovilla on...).


      • Iloasuuminussa

        Vieläkö jaksat asiaa tutkia? Miten selittäisit tämän tapauksen:
        Ei uskova yksityisyrittäjä kuulee päässään äänen, joka esittelee itsensä Jumalaksi ja käskee miestä mennä sairaalaan rukoilemaan sairaan isänsä luokse, jotta Jumala voi isän parantaa. Mies menee sairaalaan, jossa lääkäri sanoo, että isä on koomassa eikä mitään ole enää tehtävissä, keuhkot ovat painuneet kasaan ja sydän ei toimi. Mies rukoilee silti saamansa ohjeen mukaan ja isä paranee ja elää monta vuotta tämän jälkeen.

        Mainitsit aiemmin kehon kyvyn parantaa itseään. Ihmiset eivät kuitenkaan kasvata uusia ruumiinosia kuten sisiliskot - tässä tapauksessa keuhkoja ja sydäntä.

        Edelleen kommentoit pään sisällä kuuluvat äänet jo kerran, mutta kuinka ne voivat kertoa tällaisia asioita? Itse tunnistan kyllä, koska ääni päässäni on omani. Enkä hereillä ollessa kuule ääniä (näen "kuvia"/ "elokuvia"; enneunet ovat sitten vielä erikseen) - Jumalan äänen kuulisin kyllä mielelläni samasta syystä kuin Sinäkin: Loppuisi turha selittely.

        Tälle tapaukselle löydät olemassa olevan ihmisen, jos haluat asian tarkastaa.


      • 10käskyä
        Iloasuuminussa kirjoitti:

        Vieläkö jaksat asiaa tutkia? Miten selittäisit tämän tapauksen:
        Ei uskova yksityisyrittäjä kuulee päässään äänen, joka esittelee itsensä Jumalaksi ja käskee miestä mennä sairaalaan rukoilemaan sairaan isänsä luokse, jotta Jumala voi isän parantaa. Mies menee sairaalaan, jossa lääkäri sanoo, että isä on koomassa eikä mitään ole enää tehtävissä, keuhkot ovat painuneet kasaan ja sydän ei toimi. Mies rukoilee silti saamansa ohjeen mukaan ja isä paranee ja elää monta vuotta tämän jälkeen.

        Mainitsit aiemmin kehon kyvyn parantaa itseään. Ihmiset eivät kuitenkaan kasvata uusia ruumiinosia kuten sisiliskot - tässä tapauksessa keuhkoja ja sydäntä.

        Edelleen kommentoit pään sisällä kuuluvat äänet jo kerran, mutta kuinka ne voivat kertoa tällaisia asioita? Itse tunnistan kyllä, koska ääni päässäni on omani. Enkä hereillä ollessa kuule ääniä (näen "kuvia"/ "elokuvia"; enneunet ovat sitten vielä erikseen) - Jumalan äänen kuulisin kyllä mielelläni samasta syystä kuin Sinäkin: Loppuisi turha selittely.

        Tälle tapaukselle löydät olemassa olevan ihmisen, jos haluat asian tarkastaa.

        Hyvä niin, että isä on parantunut, oli se sitten jumalan tekosia tai ei.
        Niin, en tarkoittanutkaan, että ihmiskeho tekee itse uudet keuhkot tms. ihmiskeholla on kuitenkin joissakin tapauksissa kyky parantaa itseänsä.
        Sehän tässä jumala julistuksessa onkin ongelma: on selittelyjä ja tulkintaa loputtomiin jumalasta, joka on vain kirjan kansien välissä ja ihmisten päässä.
        Toinen ongelma on se, että kenenkään väitetty jumala ei ole suostunut reilusti ja selvästi tulemaan maanpäälle lopettamaan kaikki selitykset omasta olemassaolostaan ja kaikkivoipaisuudestaan.


    • Omaan uskoontulooni vaikutti suuressa määrin läheisen ihmisen käsittämätön näky keskellä kirkasta päivää. Tämä hyvin realistinen ihminen tuli itsekin tämän näyn seurauksena uskoon, samoin itseni lisäksi ainakin kolme muuta. En nyt kerro enempää, koska hän on itse sitä mieltä, että Jumala oli tarkoittanut sen hänelle siinä tilanteessa, eikä siitä tarvitse enää puhua.

      • 10käskyä

        Onnea vaan sinulle ja kavereillesi, kun olette varmuuden saaneet :) Eli uskonne on muuttunut tiedoksi Jumalasta(?)


      • Iloasuuminussa

        Hyvä ystäväni 10käskyä - sallithan puhutteluni, kun olemme kuin perhettä jo:

        Oletko huomannut, että - Sinulla on taipumus jättää kommentoimatta " tiettyjä osa-alueita" näissä keskusteluissa? Ja Sinä olit kuitenkin se, joka todisteita kysyit.

        Toki saat vastustaa Jumalaa, jos se tekee Sinut "onnelliseksi", mutta voisitko ajatella, että ottaisit yhteyttä niihin tahoihin, joilla olisi Sinulle todisteita? Mitään et menetä, päin vastoin... Minä en saa mitään lisää tai menetä mitään sen perusteella, tuletko uskoon vai et. Jeesus vain pyytää pelastamaan kaikki siltä, minkä tietää olevan "epämiellyttävää huomata liian myöhään".

        Valinnastasi riippumatta: Kaikkea hyvää ja tervehditään, kun tavataan.


      • 10käskyä
        Iloasuuminussa kirjoitti:

        Hyvä ystäväni 10käskyä - sallithan puhutteluni, kun olemme kuin perhettä jo:

        Oletko huomannut, että - Sinulla on taipumus jättää kommentoimatta " tiettyjä osa-alueita" näissä keskusteluissa? Ja Sinä olit kuitenkin se, joka todisteita kysyit.

        Toki saat vastustaa Jumalaa, jos se tekee Sinut "onnelliseksi", mutta voisitko ajatella, että ottaisit yhteyttä niihin tahoihin, joilla olisi Sinulle todisteita? Mitään et menetä, päin vastoin... Minä en saa mitään lisää tai menetä mitään sen perusteella, tuletko uskoon vai et. Jeesus vain pyytää pelastamaan kaikki siltä, minkä tietää olevan "epämiellyttävää huomata liian myöhään".

        Valinnastasi riippumatta: Kaikkea hyvää ja tervehditään, kun tavataan.

        Toki sallin puhuttelusi.
        Jos jotain on jäänyt kommentoimatta, on se jäänyt epähuomiossa mainitsematta, olen tulkinnut asian samaan kategoriaan kuin jokin muu esillä ollut asia tai en ole ymmärtänyt asiaa (tai en ole uskaltanut kommentoida...)
        Kyllä paatuneinkin ateisti uskoo, jos todiste on riittävä. "Jumalan vastustus" ei ehkä kuvaa ainakaan minun ajatusmaailmaa. Paremminkin ihmetely, miten uskovaiset sen oikein tekevät ja millä perusteilla? Sen jumaluskonsa. Vai onko se usko todellakin annettu, kun sitä on pyydetty niin kuin usein kuulee sanottavan.
        No, eiköhän tämä asia ala olla selväksi pureskeltu, samoin hyvää sullekin ja asukoon ilo sinussakin.


    • vaiko

      Mistä ihminen sai tiedon jumalan olemassa olosta niin näkymätön äänentön tunkeutui ihmisen ajatusmaailmaan, riittääkö todisteesi. Miksi toiset pekää mörköjä haamuja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2359
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      71
      1772
    3. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1487
    4. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      328
      1483
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1035
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      79
      879
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      785
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      172
      755
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      203
      702
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      700
    Aihe