Akkulämmitin mersuun

W211cdi200

Ajattelin hankkia diesel-mersuuni akkulämmittimen, mutta kummastelen niiden kovaa hintaa. Suomessa myytävät lämmittimet maksavat reilusti toistasataa euroa.

Muualla myydään huomattavasti huokeammin:
http://www.ebay.com/bhp/battery-warmer

Ovatko nuo suomalaiset lämmittimet oikeasti parempia, vai onko niihin lirahtanut vähän Lapin lisää joukkoon?

38

6944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topiax

      Linkkaamasi tuotteet ovat tarkoitettu Yhdysvaltain markkinoille (huomaa 120 voltin käyttöjännite!).

      Suomalaiset ovat varmasti parempia ja kehittyneempiä, niissä on parempi tekniikka (termostaatti ja/tai jänniteohjaus). Huomaa myös, että suomalaisia akkulämmittimiä on kahta eri tyyppiä: moottorinlämmittimen kanssa yhdessä toimiva malli (230 V) ja toinen toimii auton käydessä (12/24V) ja ladatessa akkua.

      Lähetyskulut ja tulli EU-maiden ulkopuolelta nostaa myös melkoisesti hintaa.

      • Hintakysymys

        Noissa suomalaisissa autossa pitää olla Defa tai Kalix, itselläni on vain Webasto, pitääkö siis lisäksi hankkia vielä Defa tai Kalix?


      • Topiax
        Hintakysymys kirjoitti:

        Noissa suomalaisissa autossa pitää olla Defa tai Kalix, itselläni on vain Webasto, pitääkö siis lisäksi hankkia vielä Defa tai Kalix?

        Arctia akkulämmitin ei vaadi ylimääräisiä johtojen tai kaapeleiden asennuksia. Se toimii ajon aikana ja saa virtansa auton latausjohdosta jänniteohjauksella. Autossasi ei siis tarvitse akkulämmitintä varten olla kumpaakaan, ei Defaa eikä Kalixia.
        Polar-akkulämmitin toimii 230 voltin verkkovirralla. Senkin voi asentaa autoon vaikka siinä ei Defaa tai Kalixia olekaan, mutta liitäntäjohtosarja on asennettava.


      • W211cdi200
        Topiax kirjoitti:

        Arctia akkulämmitin ei vaadi ylimääräisiä johtojen tai kaapeleiden asennuksia. Se toimii ajon aikana ja saa virtansa auton latausjohdosta jänniteohjauksella. Autossasi ei siis tarvitse akkulämmitintä varten olla kumpaakaan, ei Defaa eikä Kalixia.
        Polar-akkulämmitin toimii 230 voltin verkkovirralla. Senkin voi asentaa autoon vaikka siinä ei Defaa tai Kalixia olekaan, mutta liitäntäjohtosarja on asennettava.

        Tarkoitatko tällaista Arctia-akkulämmitintä:
        http://www.motonet.fi/fi/tuote/455081/Arctic-Battery-Heater-Akunlammitin-72-135-Ah-12-V-akuille

        Uskaltaako tuon itse asentaa W211cdihin?


      • Kertakäyttötavaraa
        W211cdi200 kirjoitti:

        Tarkoitatko tällaista Arctia-akkulämmitintä:
        http://www.motonet.fi/fi/tuote/455081/Arctic-Battery-Heater-Akunlammitin-72-135-Ah-12-V-akuille

        Uskaltaako tuon itse asentaa W211cdihin?

        Tuossa video asennuksesta. Ei ihan kotikonstein onnistu, ainakin kuumapuhallin pitää kotoa löytyä.

        https://www.youtube.com/watch?v=w2eJpuqBLBg

        Kaiken lisäksi akkulämmitin näyttää kovasta hinnasta huolimatta olevan kertakäyttötavaraa, eli ei voi siirtää enää uuteen akkuun. Kaikki liimataan kunnolla kiinni, ettei vaan saa irti jatkossa.


      • Topiax
        W211cdi200 kirjoitti:

        Tarkoitatko tällaista Arctia-akkulämmitintä:
        http://www.motonet.fi/fi/tuote/455081/Arctic-Battery-Heater-Akunlammitin-72-135-Ah-12-V-akuille

        Uskaltaako tuon itse asentaa W211cdihin?

        Kyllä, samanlaista tarkoitin. Aion itse asennuttaa tämän mallin seuraavaan akkuuni. Mielestäni hintakin on Motonetissä kohdallaan, vaikkakin omani aion asennuttaa akun vaihdon yhteydessä Akkutalossa, missä olen aina muutenkin akkuni vaihdattanut.
        Kertakäyttötavaraako? No onhan sillä mukavuudella hintansa, mutta toisaalta akun kestoikäkin paranee ja käyttövarmuus lisääntyy, mielestäni hinta ei ole kohtuuton, vaikka lämmitin olisikin "kertakayttötavara" (ei muuten tulisi edes mieleenikään irrottaa vanhasta akusta lämmitintä ja yrittää asentaa se vielä uuteen akkuun).


      • W211cdi200
        Topiax kirjoitti:

        Kyllä, samanlaista tarkoitin. Aion itse asennuttaa tämän mallin seuraavaan akkuuni. Mielestäni hintakin on Motonetissä kohdallaan, vaikkakin omani aion asennuttaa akun vaihdon yhteydessä Akkutalossa, missä olen aina muutenkin akkuni vaihdattanut.
        Kertakäyttötavaraako? No onhan sillä mukavuudella hintansa, mutta toisaalta akun kestoikäkin paranee ja käyttövarmuus lisääntyy, mielestäni hinta ei ole kohtuuton, vaikka lämmitin olisikin "kertakayttötavara" (ei muuten tulisi edes mieleenikään irrottaa vanhasta akusta lämmitintä ja yrittää asentaa se vielä uuteen akkuun).

        No se akkulämmitin maksaa 119 euroa. Kyllä minulle vaan tuli mieleeni, että olisi kiva jos sen saisi asennettua myös seuraavan akun ympärille.


      • toimiise
        W211cdi200 kirjoitti:

        No se akkulämmitin maksaa 119 euroa. Kyllä minulle vaan tuli mieleeni, että olisi kiva jos sen saisi asennettua myös seuraavan akun ympärille.

        Kyllä tuon Arcticin voi siirtää. Nettisivuilla lukee niin, vain eristesetti uusitaan. Verkkokaupassa 10€.


      • Anonyymi
        Topiax kirjoitti:

        Kyllä, samanlaista tarkoitin. Aion itse asennuttaa tämän mallin seuraavaan akkuuni. Mielestäni hintakin on Motonetissä kohdallaan, vaikkakin omani aion asennuttaa akun vaihdon yhteydessä Akkutalossa, missä olen aina muutenkin akkuni vaihdattanut.
        Kertakäyttötavaraako? No onhan sillä mukavuudella hintansa, mutta toisaalta akun kestoikäkin paranee ja käyttövarmuus lisääntyy, mielestäni hinta ei ole kohtuuton, vaikka lämmitin olisikin "kertakayttötavara" (ei muuten tulisi edes mieleenikään irrottaa vanhasta akusta lämmitintä ja yrittää asentaa se vielä uuteen akkuun).

        Erittäin hyvä laite tämä Arctic Heat akunlämmitin ja ylläpitolaturi. Itselläni on ollut jo monessa autossa kyseinen järjestelmä. Samoin diesel autoissa Webastolle menevän polttoaineen lämmitin. Ei ole ongelmia Webaston toiminnassa ollut. Suosittelen.


      • Anonyymi
        Topiax kirjoitti:

        Arctia akkulämmitin ei vaadi ylimääräisiä johtojen tai kaapeleiden asennuksia. Se toimii ajon aikana ja saa virtansa auton latausjohdosta jänniteohjauksella. Autossasi ei siis tarvitse akkulämmitintä varten olla kumpaakaan, ei Defaa eikä Kalixia.
        Polar-akkulämmitin toimii 230 voltin verkkovirralla. Senkin voi asentaa autoon vaikka siinä ei Defaa tai Kalixia olekaan, mutta liitäntäjohtosarja on asennettava.

        Ilman akunlämmitintä akun lämpötila pysyy miinuksen puolella jos akku on sijoitettu moottoritilaan. BMW X 5 autossa Webaston käyttö aiheuttaa tilanteen jossa moottori ja matkustamo on lämmin, mutta akun jännite laskee liian alas. Auto ei käynnisty.


    • W211cdi200

      Entäs jos akun ympäröi retkipatjan eristävällä materiaalilla? Eikö akku kuitenkin lämpene jonkin verran lataus- ja purkaustilassa?

      Näin ollen ajon aikana tapahtuvan latauksen aikana syntyvä lämpö ei karkaa heti, koska ympärillä on eriste. Ja kun Webasto käynnistyy, akun purkaustila synnyttää uutta lämpöä akkuun, joka ei karkaa harakoille, vaan akku lämpenee ja käynnistys on helpompaa. Ja eikös se akku ole W211:ssä sijoitettu lämpimään sisätilaan, lattiaan?

      Onko kokemuksia pelkästä akun eristämisestä?

    • mb_W204

      Paitsi että amerikkalaiset lämmittimet toimivat 120 voltin verkkojännitteellä, niitä ei myöskaan voi kytkeä autosi moottorinlämmittimen/sisätilalämmittimen johtosarjaan. Suomalainen Polar akkulämmitin on varustettu 1,8 metriä pitkällä panssarikaapelilla ja Defa-yhteensopivalla haaroittimella (sisältyvät hintaan), minkä voit kytkeä suoraan moottorinlämmittimen johtosarjaan ilman lisäkaapeleita. Adapterilla lämmitin voidaan kytkeä myös Calix-järjestelmään.
      Arctia akkulämmittimen asennus puolestaan ei vaadi lainkaan ylimääräisiä johtojen tai kaapeleiden asennuksia, se mahtuu sinne minne akkukin.

    • kylmäkontti

      Mitenkähän toimisi ns. sulanapitokaapeli, akun ympärille ja eristeet päälle?

      • Topiax

        Olen itsekin tuota joskus suunnitellut. Mutta kyllä se olisi aikamoinen viritelmä, enpä lähtisi tosipaikan tullen kokeilemaan. Mitä vähemmän "kyhäyksiä" autossani on, sen parempi. Asialliset asennukset ovat asia erikseen.


    • kylmäkontti

      jotain retkipatjaa tms eristeeksi, ilmastointiteipillä kiinni.
      Illalla akunlämmitys sekä lataus päälle ja aamulla täysi/lämmin akku....

    • JaLähtee

      Jos auto on verkkovirrassa, niin laittaisin lämmittimen yhteyteen älykkään akkulaturin joka antaisi autolle ja moottorille lämpöä ja akulle lisävirtaa.

    • kylmäkontti

      juuri näin sitä ajattelinkin

    • Voortman

      Jaa onks Mersumiehelle satanen paljon?

      • W211cdi200

        Satanen on iso raha, juuri siksi mersulla ajelenkin.


    • HankiApukäynnistyslait
      • onsevaannniin

        No ei tartte heittää


    • styroxkuori

      Itse olen laittanut vain styroksista 'kuorrutuksen' akun ympärille, sekä päälle ja teipillä kiini. Voisi toki kehittää jonkin siistimmänkin kokonaisuuden. Akku takakontissa.

      Valitettavasti akun alla ei ole tilaa ilman, että akku nousisi laristaan yli (ei edes ohuehkolle eristekerrokselle), eli paikallaan pysymisen ongelma. Samoin akun kiinni pitävät kaksi kierretankoa ovat siihen liian lyhyet. Myös takakontin pohjavaneri tulee akun yllä vastaan, ei paljoa tilaa.

    • sukkahousuja

      Naurettivia virityksii!!! Sopii myös baijerin koslaan!

    • fiksukeksintö

      Kyllä tuo Arctic Heatin lämmitin on todella pätevä. TM kehui fiksusti suunnitelluksi. Nyt on Arctic Heatillä tullut vielä todella loistava tuote. ABM Monitor. Se ohjaa akun lämmitystä ja näyttää akun varaustilan ja muut tärkeät tiedot älypuhelimeen. Kävin niiden nettisivuilla kattelemassa. www.arcticheat.fi sivulla kerrotaan lisää. Menee hankintaan tuo ABM!

      • Anonyymi

        Hyvä laite. Tietysti jokainen tekee omat päätökset. Tämä on kuitenkin hyvä laite talvella. Itselläni tämä on ollut jo vuosia.


    • mersumersumersumies

      Minulla mersussa on tälläinen viritelmä.

      Kyseessä on c sarjan farmari mersu ,rekisteröity pakuksi,näin ollen akku on takana ja vain onnetton levy päällä mutta akku on käytännössä auton sisätiloissa johon lämpö pääsee.

      Kun auto kytkeytyy lohkolämmittimeen niin samalla sisätilanlämmitin puhallin lämmittää sisältä ja samoin akun.

      Kun ajoon lähdetään luovuttaa auton oma lämmitys järjestelmä lämpöä taakse,toki webasto hoitaisi samaa mutta vie virran ennen käynistystä.

      Laitan webaston päälle vasta kun auto on käynistetty,näin saadaan nopeasti auto lämpimäksi ja ihan akulle saakka, samoin kun akku lataa jo virtaa käynissä olessa.

      • Eiootottanoin

        No höpö höpö...oletkos mitannut paljonko lämpenee...


    • E220_CDI

      Osaako joku kertoa, miksi akkulämmitin kannattaisi asentaa? Mitä haittavaikutuksia voi seurata siitä, että ei asenna?

      • Avunsaanut

        Eiköhän nuo haittavaikutukset ole yleisesti tiedossa hinaustilaistoissa ja apuvirtalaitteiden valtavista valikoimista😂


    • Akun_monikäyttöratkaisu

      Hankipa autoosi vara-akku, invertteri ja akkulaturi.
      Ajaessa kun lataat vara-akkua invertterin kautta verkkovirtalaturilla
      niin aina lähtee kuin palmun alta jos ei oma akku toimi.
      Muutaman kympin ratkaisu ja toimii hyvin, on kokeiltu vuosia.
      Joskus satuin ostamaan netistä käyttämättömän 12/230v 1500w
      invertterin n.60€ ja oivalsin että yhdistelmä toimii monessakin yhteydessä.
      Akkujen lataus toimii aina ja lisäksi kaikki sähkötyökalut ja laitteet joihin
      invertterin kapasiteetti riittää toimivat missä vaan, kertokaapa jos epäilette
      tai on parempia ratkaisuja.
      Onhan niitä lisävarusteita joilla voi ladata vara-akkua ajossa tupsyt-kaapelilla,
      ilman invertteria, mutta silloin jää ne verkkovirtasähkötyökalut käyttämättä.
      Esim. 1kw rälläkkää on soitettu syvällä erämaassa ja olishan sen voinut
      rautasahalla tai viilalla hoitaa, mutta esim. moottorisahan terän teroitan
      mieluummin sähköllä kuin viilaamalla, kokeilkaa.

    • Bemupakkasiin

      Ehdottamasti hyvä ratkaisu tuo Arctic Heatin ABM akkulämmittimellä. Joulukuussa asennettu Bemun akkuun peräkonttiin. Näkee itse akun tilanteen, lämmön ja varausasteen. Auton laturin toimintaa voi seurata myös. Ja kyllä, akun varaus koko ajan tapissa. Tekee just sen mitä on luvattu. Edellinen baijeri hyyty jatkuvasti ja tappelua wetterin kanssa akun takuusta. Miksiköhän automyyjä ei puhunu ostohetkellä tästä ratkaisusta mitään?

    • JehNo

      No, jos on tosissaan tarvetta, mutta kokonaishyöyysuhde on huono.

    • Pyssykyläskipärjää

      Arctic Heatin sivulla näyttäs olevan uutisia. ABH akkulämmitin hyväksytty sotilaskäyttöön. Läpäissyt testin helposti. Passaa varmaan sitten mersuunkin😎

      • Suaoki

        Eiköhän se suurin ongelma akun suhteen ole lähinnä silloin kun auto on yön tai virka-ajan tai pidemmät ajat parkissa, eli vaikuttaisi hieman rajalliselta tuollaisen lämmittimen hyötysuhde, joka toimii ajaessa.

        - http://www.arcticheat.fi/ahc_english/arctic-battery-heater-english.html

        Itsellä C-mallissa akku tietty takakontissa, eli ei moottorikaan sitä ajossa lämmitä. Ollut ajatus laittaa vaikka plyuretaanilevyistä hieman passiivista eristettä akun ympärille, mutta tilaa on kovin vähän ja akun pohja on yksi kylmin alue ja sinne ei eristettä akun alle edes mahdu, mutta jokin kompromissi-extra-apu ajatus laittaa.

        Tannoin hommasin pienen noin kämmenen-käden kokoisen, sekä 3,5 cm paksun ja tehokkaan käynnistinakun, joka tuolloiseen tarpeeseen ostettuna toimi todella hyvin. Helppo ottaa autoon mukaan, mutta tulee muistaa pitää se latauksessa. Sen voi ladata verkkovirrassa, sekä autolla ajaessa auton virralla.

        Suaoki Start Jumper U10 - 20 000 mAh

        .


    • akun.lämmittäjä

      Oletkohan todella hankkimassa akkulämmitintä etkä akunlämmitintä?

      • akkunsa.jo.lämmittänyt

        Taas Suoli24 temppuilee: nielee kommentin sujuvasti, ilmoittaa 'Järjestelmävirhe' ja pakottaa lähettämään uusiksi. Onneksi Mersu on vielä nykyaikanakin luotettavampi.
        Ja nyt tulee putkena viisautta "Vahvistus on vanhentunut. Valitse valintaruutu uudelleen." Voi v!


    • akunlämmittäjä

      Oletko tosiaan hankkimassa akkulämmitintä etkä akunlämmitintä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      362
      3205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      140
      1217
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      136
      987
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe