jolloin vasta aloittelin pyöräharrastusta. Ajoin joitakin kertoja 35km lenkkejä ja ensi kesänä ois tavoitteen ajaa 50kilometrin lenkki saapa nähdä onnistuuko tämmöinen rapakuntoinen amatööri kolmenvaihteen peruspyörällä moiseen.
Teen itselleni haasteen ensi kesäksi
39
61
Vastaukset
- Miksi.ei
Matka ei "tapa", vaan vauhti...
- r6uj
Maantiepyörällä menisi noin puoli tuntia vähemmässsä ajassa. Peruspyörät on tarkoitetty muutaman kilometrin ajoihin.
- Kokonaisaika
Se puolituntia menee maantiepyörässä renkaiden paikkaamiseen/vaihtamiseen.
- fff56ff56
.Tampereella useampi seura tarjoaa palveluja .Helsingissä vain yksi.Ei diktatuuria.
- Alkup_maantiepyöräi
Kokonaisaika kirjoitti:
Se puolituntia menee maantiepyörässä renkaiden paikkaamiseen/vaihtamiseen.
Hyvälaatuinen maantiepyörän rengas vain puhkeaa huomattavasti harvemmin kuin huonolaatuinen hybridin rengas ja molemmissa menee suurin piirtein sama aika paikatessa. Jos maantiepyörässä käyttäätuubeja ja täyttämiseen kaasupatruunaa, on vaihto toki paljon nopeampi.
- Läski_retkeilijä
Moni ajaa peruspyörällä säännöllisesti kymmeniä kilometrejä päivässä. Se on vain asenteesta ja ajankäytöstä kiinni miten paljon peruspyörällä voi ajaa.
Peruspyörällä tai muulla rennommalla pyörällä ehtii/voi katsella paremmin ympärilleenkin. - Alkup_maantiepyöräi
Läski_retkeilijä kirjoitti:
Moni ajaa peruspyörällä säännöllisesti kymmeniä kilometrejä päivässä. Se on vain asenteesta ja ajankäytöstä kiinni miten paljon peruspyörällä voi ajaa.
Peruspyörällä tai muulla rennommalla pyörällä ehtii/voi katsella paremmin ympärilleenkin.Periaatteessa juuri noin, mutta ajettaessa tiellä on maantiepyörä mukavampi vaihtoehto, jolloin kilometrejä tulee enemmän. Enkä tarkoita mitään kisakireää kilpapyörää, vaan sellaista vähä leppoisammalla geometrialla olevaa.
Peruspyörän ajoasento on pysty, jolloin pano jakaantuu suoraan satulalle. Lisäksi peruspyörien satulat ovat yleensä liian leveitä pitkäaikaiseen istumiseen.
Maantiepyörän runkomateriaaleista alumiini on aina kova. Teräs on yleensä pehmeä ajettava. Kuidusta voidaan tehdä sekä hyvin suodattavia runkoja että kivirekiä. Titaanikin on kiva, mutta kallis runkomateriaali. Alla halpoja ja kohtuu arvokas vaihtoehto mukavista maantiepyöristä.
http://www.evanscycles.com/categories/bikes/road-bikes/f/steel#!Chainset Type=Compact!price_from=;price_to=2800;on_sale=;sort=asc;
http://www.specialized.com/fi/en/bikes/road/roubaix/roubaix-sl4-pro-disc-race-udi2 - Ajovarusteet_on
Maantiepyörässä painoa käsille ja haaraväliin sekä pää ylös nostettuna, miehiset varusteet ja niska/hartia ei kestä sellaista, valintani on fitnesspyörä.
Peffan puutumiseen auttaa, kun polkee välillä irti satulasta ja tarvittaessa (juoma)tauko. - Alkup_maantiepyöräi
Ajovarusteet_on kirjoitti:
Maantiepyörässä painoa käsille ja haaraväliin sekä pää ylös nostettuna, miehiset varusteet ja niska/hartia ei kestä sellaista, valintani on fitnesspyörä.
Peffan puutumiseen auttaa, kun polkee välillä irti satulasta ja tarvittaessa (juoma)tauko.Tuota, nyt ymmärrät geometrian väärin. Maantiepyörässä ajoasento kahvoilta on yleensä korkeampi kuin oikein säädetyn fitnesspyörän ja alaotteella taas alempi.
- TurhaAlaote
Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:
Tuota, nyt ymmärrät geometrian väärin. Maantiepyörässä ajoasento kahvoilta on yleensä korkeampi kuin oikein säädetyn fitnesspyörän ja alaotteella taas alempi.
Yläotteella pitäisi pystyä jarruttamaan tuolla liikenteessä ja lisäkahvoja ei näe kuin cyclocrossareissa. Ja miksi pitää olla koukkutanko, jos aina ajaa yläotteella? Satulankaan ei tarvitse olla (liian) kapea, kun ajoasento on pystympi.
- Selkäohjeistaa
Niin ja fitnesspyörässäkin on säätö/kulman vaihto tangolle, itsellä säädetty lievään yläkulmaan oletuksena olevan lievän alakulman sijasta.
- Alkup_maantiepyöräi
TurhaAlaote kirjoitti:
Yläotteella pitäisi pystyä jarruttamaan tuolla liikenteessä ja lisäkahvoja ei näe kuin cyclocrossareissa. Ja miksi pitää olla koukkutanko, jos aina ajaa yläotteella? Satulankaan ei tarvitse olla (liian) kapea, kun ajoasento on pystympi.
Nyt olet vähän jäljessä teknologian kehityksestä. Nykyaikaisilla kahvoilla voi jarruttaa sekä kahvoilta että alaotteelta.
- Alkup_maantiepyöräi
Selkäohjeistaa kirjoitti:
Niin ja fitnesspyörässäkin on säätö/kulman vaihto tangolle, itsellä säädetty lievään yläkulmaan oletuksena olevan lievän alakulman sijasta.
Yhdessäkään hyvälaatuisessa fitnesspyörässä ei ole säädettävää stemmiä. Säädettävät stemmit ovat lähes poikkeuksetta veteliä ja siten epämielyttäviä ajaa.
Spessulla ja LOOK'lla on olemassa toimivat säätöstemmit, mutta Spessun säätöstemmiä en ole nähnyt missään ensiasennuksena ja LOOK on integroitu yhteen heidän kilpapyöristään (hinta kohtuu maltainen).
Stemmin säädöt tehdään vaihtamalla stemmiä. Niitä on saatavissa viiden millin pituuseroin eri kulmilla. Noita yhden ruuvin pikasäätöjä kannattaa välttää. - Hydraulisillalevyillä
Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:
Yhdessäkään hyvälaatuisessa fitnesspyörässä ei ole säädettävää stemmiä. Säädettävät stemmit ovat lähes poikkeuksetta veteliä ja siten epämielyttäviä ajaa.
Spessulla ja LOOK'lla on olemassa toimivat säätöstemmit, mutta Spessun säätöstemmiä en ole nähnyt missään ensiasennuksena ja LOOK on integroitu yhteen heidän kilpapyöristään (hinta kohtuu maltainen).
Stemmin säädöt tehdään vaihtamalla stemmiä. Niitä on saatavissa viiden millin pituuseroin eri kulmilla. Noita yhden ruuvin pikasäätöjä kannattaa välttää.Juu ei ole kuin Bianchi ja kun se ei ole maksanut tuhansia, niin eihän se voi olla hyvälaatuinen. Mutta sen kulman on voinut vaihtaa, ilman kaupassa käyntiä, eikä se ole milleistä kiinni.
Yläotteella koukkusarvien kahvoissa, kuin kauan kestää käsien vaihtaminen vaakaosasta jarrulle ja paljon saa jarrutustehoa päältä puristamalla? Taitaa se ratkaiseva sekuntti tai kaksi mennä, mille ei ole varaa taajamassa. - Alkup_maantiepyöräi
Hydraulisillalevyillä kirjoitti:
Juu ei ole kuin Bianchi ja kun se ei ole maksanut tuhansia, niin eihän se voi olla hyvälaatuinen. Mutta sen kulman on voinut vaihtaa, ilman kaupassa käyntiä, eikä se ole milleistä kiinni.
Yläotteella koukkusarvien kahvoissa, kuin kauan kestää käsien vaihtaminen vaakaosasta jarrulle ja paljon saa jarrutustehoa päältä puristamalla? Taitaa se ratkaiseva sekuntti tai kaksi mennä, mille ei ole varaa taajamassa.Siis ajat tietysti kahvoilta, ei tangolta taajamassa. Ote kahvoilta on ylempänä kuin tanko. Moderneilla osilla varustettua pyörää voi jarruttaa alaotteelta ja kahvoilta. Jos välttämättä haluaa lisäjarrukahvat, niin toki nekin saa, mutta ovat kyllä aika turhat.
- EiAlhaaltaIkinä
Alkup_maantiepyöräi kirjoitti:
Siis ajat tietysti kahvoilta, ei tangolta taajamassa. Ote kahvoilta on ylempänä kuin tanko. Moderneilla osilla varustettua pyörää voi jarruttaa alaotteelta ja kahvoilta. Jos välttämättä haluaa lisäjarrukahvat, niin toki nekin saa, mutta ovat kyllä aika turhat.
Kysymys kuului onko niissä jarruvoimaa yläotteella puristaessa?
Mutta edelleenkään ei ole tarvetta alaotteelle. - Alkup_maantiepyöräi
EiAlhaaltaIkinä kirjoitti:
Kysymys kuului onko niissä jarruvoimaa yläotteella puristaessa?
Mutta edelleenkään ei ole tarvetta alaotteelle.Modernisti muotoilluilla kahvoilla on jarruvoimaa sekä ylä- että alaotteella. Joskus 80-luvullahan tilanne oli toinen. Alaotettahan käytetään kilpapyöräilyssä kiihdytyksissä ja kovissa vauhdeissa. Pääosa vastuksestahan on ilmanvastusta yli kahden kympin nopeuksissa.
Harrastaja, jolla ei ole kilpailullisia tavoitteita, käyttää alaotetta lähinnä poljettaessa vastatuuleen, mutta ensimmäisenä vastatuulipäivänä oppii sitä arvostamaan. Droppitanko on yleensä paras valinta maantiellä käytettävään polkupyörään.
- Alkup_maantiepyöräi
Aika yleinen ja järkevä ensimmäisen kesän haaste on ajaa joku yli sadan kilometrin pyörätapahtuma. USA:ssa puhutaan satamailisesta, joka on vähän vielä enemmän. Joten nostaisin tavoitetta.
Tavoitteen saavuttaminen on täysin mahdollista, kun aloittaa riittävän rauhallisesti. Kilometrien nostaminen järkevästi on oleellista. Itse käytin aikoinaan Pyöräilijän käsikirjan ensimmäistä suomennosta oppaana, kun aloittelin. Kirja on nykyisen painoksen kannesta huolimatta tarkoitettu juuri aloittelijoille:
http://www.readme.fi/product.php?&isbn=9789522201058
Syksyn tapahtumista mm. Tour de Helsinki sopii erinomaisesti aloittelijalle. Tapahtumassa on useita nopeusryhmiä, joista hitaimmat taittavat matkaa rauhallisesti, kärjen ajaessa todella kovaa.- OmanEikäMuidenMukaan
Jos annettais hänen tehdä oman kuntonsa ja välineidensä tason mukainen tavoite, eikä aleta huutelee, että miten muut tekee. Jos hän nyt sanoi olevansa rapakuntoinen ja hänellä on kolmivaihteinen peruspyörä, niin ei hän nyt varmaan mitään tourin ajajien repäisyjä lähde tekee. Se on kolmivaihteisella pyörällä jo helvetin hyvin, että ajaa jonkun 30-50 kilsan matkan. Se on hyvää treeniä. Lisää vaa niitä 30-50 km lenkkejä sillä kolmivaihteisella, niin siitä kun siirtyy maantiepyörän satulaan, niin vetäisee pidemmänkin lenkin ilman ongelmia ja hyvään aikaan.
- niinpä-niin-
Näitähän on näitä massapsykooseja, jos harrastaa juoksua kuuluu juosta maratoni, jos pyöräilyä pitää pyöräillä 100km, NO KUN EI TARVI.
- Alkup_maantiepyöräi
niinpä-niin- kirjoitti:
Näitähän on näitä massapsykooseja, jos harrastaa juoksua kuuluu juosta maratoni, jos pyöräilyä pitää pyöräillä 100km, NO KUN EI TARVI.
Jos on täysin epäsosiaalinen, niin voihan satasen fillaroida yksinkin, mutta se on helpompaa hyvin järjestetyssä tapahtumassa. Reilu satanen on ihan hyvä sunnuntailenkki aloittelijallekin silloin tällöin.
Oleellista pyöräilyssä on, ettei tahkoa aina vain sitä samaa. Se ei kehitä kuntoa, mikä käsittääkseni oli aloittajan tavoite. Lyhyitä lenkkejä, pitkiä lenkkejä, matalalla sykkeellä, korkealla sykkeellä ja riittävästi lepopäiviä sekaan. Kilometrien nosto on tehtävä järkevästi. Liian nopea kilometrimäärän nosto vain rikkoo paikat.
Jonkinlainen treenipäiväkirjan pitäminen on suositeltavaa. Helpoiten se tapahtuu nykyään joko kännykällä tai sykemittarilla. - hells_dalens
Mitä epäsosiaalista siinä on kesälomalla pyöräillä vaikkapa 60km toiseen kaupunkiin, mennä bisselle tai biitsille, ja illalla palata takaisin? Massatapahtumien ilmapiiri on monesti aika vittumainen. Ei siitä pysty nauttimaan, mutta ei se ole kunnon kilpailuakaan. Helpompi tuosta noin vaan pyörän selkään kotoa satasta polkemaan kuin hankkia ilmoittautumiset, järjestää itsensä lähtöpaikalle, miettiä tankkaukset, jonottaa bajamajaa, kuittailla muille pyöräilijöille heidän psykoosinsa säälittävyydestä? Kaikesta tekemisestä tarvii tehdä jotain seurantaprojektia.
- Sopivakeli
Samaa mieltä ja voi valita koska itselle ja sään puolesta sopii, eikä kalenterista.
- Alkup_maantiepyöräi
hells_dalens kirjoitti:
Mitä epäsosiaalista siinä on kesälomalla pyöräillä vaikkapa 60km toiseen kaupunkiin, mennä bisselle tai biitsille, ja illalla palata takaisin? Massatapahtumien ilmapiiri on monesti aika vittumainen. Ei siitä pysty nauttimaan, mutta ei se ole kunnon kilpailuakaan. Helpompi tuosta noin vaan pyörän selkään kotoa satasta polkemaan kuin hankkia ilmoittautumiset, järjestää itsensä lähtöpaikalle, miettiä tankkaukset, jonottaa bajamajaa, kuittailla muille pyöräilijöille heidän psykoosinsa säälittävyydestä? Kaikesta tekemisestä tarvii tehdä jotain seurantaprojektia.
Itse en ole vielä tavannut massatapahtumaa, jonka ilmapiiri olisi vittumainen, toisaalta kokemusta on vain kolmesta isosta tapahtumasta Etelä-Suomessa: TdH, Mylly ja Pirkka. Kai sitten jossain muualla on epämielyttäviä tapahtumia? Aloittelijalle massatapahtumien toimivasta huollosta on selvää hyötyä, kun ajetaan ensimmäisiä pitkiä lenkkejä.
Tuollaiset yksin ajettavat lenkit kuuluvat minullakin toki ohjelmaan, mutta pidempiä ajan mielelläni seurassa, vaikka mikään huippuhyvä ryhmäajaja en olekaan. Ryhmäajon perusasiat kannattaa opetella ennakkoon ja mm. HEPO järjestää Pääkaupunkiseudulla keväisin lenkkejä, joilla opetetaan ryhmäajon perusteet.
https://www.hepo.fi/retket-ja-lenkit/kuntolenkit/ohjeita-ryhmassa-ajamiseen/
- Läski_retkeilijä
Suurin este on omassa päässä. On kaikenlaisia pelkoja ja luuloja, kun ei ole vielä kokemuksen tuomaa omakohtaista tietoa. Pari vuotta sitten rapakuntoisena ja todella ylipainoisena luulin että 50 km päivämatka on mahdoton kun kunto oli huono ja yksin oli selvittävä mistä tahansa tilanteesta. Lähdin sitä kuitenkin vahingossa ajamaan ja eipä se ollut edes paha silloin ensimmäisellä kerralla. Innostus ja ilo oli suuri kun 50 km meni helposti.
Nyt en ole rapakuntoinen, mutta yhtä ylipainoinen ja yli 100 km päivämatka ei ole mikään ongelma.
Eli 50 km on ihan hyvä tavoite pidemmän matkan pyöräilyyn tutustumiseen. Luultavasti heti kun rohkenet sen ajaa niin tavoite nousee huomattavasti. - ytytyt34987654
Suurimpana innostuksen lähteenä ei voi pitää yhteislenkkejä ,koska pyrkivät muutamat "kuskit" pudottamaan sinut heti "suoraan vetoon".Kun mennään taukopaikalle katsotaan hölmistyneenä ,että "minne se kumitossu jäi,eihän me edes menty kovvoo".
- matkaeikämikään
Jos 70v ukko pyöräilee päivässä 230km, niin toi 50km ei ole matka eikä mikään. Eli kyllä sun pitäisi ainaki tavoitella 300km jotta siinä olisi jotain erikoista.
- Ruuhkavuodet
Juu eläkeiässä on yleensä päivä alkaa 5n aikaa ja päättyy joskus myöhään illalla, ei tule paha keskinopeus. Nuorempana ei ole välttämättä aikaa päivässä kovin paljon siihen käytettäväksi...
- einuoriainatöissäoo
Ruuhkavuodet kirjoitti:
Juu eläkeiässä on yleensä päivä alkaa 5n aikaa ja päättyy joskus myöhään illalla, ei tule paha keskinopeus. Nuorempana ei ole välttämättä aikaa päivässä kovin paljon siihen käytettäväksi...
ei nuori aina töissä oo
- OliTaiEi
einuoriainatöissäoo kirjoitti:
ei nuori aina töissä oo
Yleensä kuitenkin muutakin elämää kuin pyöräily...
- Rapakuntoinen_aloittelij
Mitäs siinä rehvastelet! Aloittaja kertoi olevansa rapakuntoinen, niin kuin myös 70v, mutt sinä et. Miksi hänen tai mun kaltaiseni pitäis pystyä polkemaan jonnekin toiselle puolen Suomea? En mä näe moisessa mitään tavoiteltavaa. Eiköhän aloittelijalla oo ihan oman kuntonsa ja/tai edellytystensä mukaan asetettu tavoite, josta hän ihan itse pystyisi nauttimaan ilman sinuun tai muihin vertaamista. Nauti kunnostasi, jos tykkäät. Katsele vaikka peilistä!
- Nasses
Ihan peruspyörällä on mennyt 35km päivässä jo kymmenkunta vuotta. Sitten vapaa-aikoina joskus 50-100km kiekasuja, eikä tunnu missään. Ei tietenkään kieli poskella, eihän siitä nauti sitten enää. Välillä voi tottakai hiukkasen kiihytellä. Kunto on ihan kohtuullinen, kun autonkäyttö jäänyt minimiin.
- jondysseijarde
mää ajelen vuodessa noin 8000km ja tykkään aina ajaa yksin ..ja pisimmät päiväajot ovat ollu 250km ..yli satasen reissua useinkin kesäisin joita runttaan vielä yli 30kmh keskarilla...mutta kuka tykkää mistäkin ..minä en tykkää ryhmäajoista...mutta pitkät lenkit maistuu
- Alkup_maantiepyöräi
Tour de Helsinki ja Turussa ajettava Myllyn pyöräilyn Jätti Mylly ovat sopivia haasteita aloittelevalle pyöräilijälle, koska molemmat ajetaan syyskesällä.
http://www.tourdehelsinki.fi
http://www.gpsies.com/map.do;jsessionid=657FF2CAACE8B89BEEE6847D2C45CB27.fe1?fileId=cinsyjflmksfwgsr - RapaK
Hyviä videoita aloittelevalle(kin) pyöräilijälle : https://www.youtube.com/channel/UCKmHOEIHQyakrhBQrf6z9Yg
- kysyn_mie
Pitäisi 28" vanne hommata tour/cc pyörään. Onko se saksalainen MAVIC 317 tai vastaava hyvä? Alunperin pyörässä on aluvanne jostain 80/90 luvulta. Pitäisi tulla pinnojen kanssa kotiovelle jostain ulkomaisesta firmasta ehjä&suora vanne, vai vienkö vanhan jollekin ammattilaiselle suoristettavaksi?
Hintatietoja?- mncvmcvm
miksi vastaat tähän omalla täysin alkuperäisestä aiheesta poikkeavalla kysymykselläsi, sen sijaan että aloittaisit oman keskusteluketjusi?
sekoitat tätä keskustelua ja piilotat oman kysymyksesi.
- Retkipyörämummelo
Kyllä aloittaja onnistuu varmasti ajamaan 50 kilsaa päivä,en epäile yhtään.
Tässä välillä olleet keskustelijat vain eksyivät harhapoluille kun unohtivat aloittajan pointin.
Itse olen retkipyöräillyt leppoisalla vauhdilla yli 80 kilsaa päivässä 21 vaihteisella pyörällä.
Pidin välillä jopa piiiitkän lounastauon.
Kys päivämatkat riittävät retkipyöräilijälle mainiosti sillä retkipyöräily on mainio tapa tutustua paikkoihin kaupunkien ulkopuolella.
Ja mielenkiintoisia paikkoja löytyy paljon!
Joten helppoa on ajaa kolmivaihteisella moinen matka.
Muista pitää taukoja ettei paikat rasitu!- Alkup_maantiepyöräi
"...Muista pitää taukoja ettei paikat rasitu!"
Tuo on oleellinen asia. Kun ajaa pitkiä matkoja, pitää muistaa muutama juttu:
- kilometrien nosto maltillisessa tahdissa
- riittävän kapea satula ja tasapainoinen, riittävän matala ajoasento sekä
- kadenssi kohdilleen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta3125447Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2731565Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661456eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1231386Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1091338- 941285
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311192Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä591126- 172938
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15891