Töistä pois ennen eläkeikää vapaaehtoisesti?

vapaaorientoitunut

En tiedä, tulikohan oikealle palstalle tämä, mutta kyselisin, kuinka moni on harkinnut hyppäävänsä oravanpyörästä pois vapaaehtoisesti ennen eläkeikää? En tarkoita sairaseläkkeelle tai muille varhaiseläkkeille joutumista/pääsemistä, vaan tilannetta, jossa on taloudellinen mahdollisuus jäädä oloneuvokseksi, vaikkakin tulot romahtaisivat rutkasti. En löytänyt asiasta tuoreita kirjoituksia, vaan monen vuoden takaisia juttuja. Moni kenties jäisi, mutta uskon, että moni on niin kiinni työssä, ettei edes haluaisi jäädä oleilemaan. ja ajatus tulojen huimasta laskusta ja siten varallisuuden karttumisen loppumisesta pelottaa varmaan monia. Itse olemme vakavissamme miehen kanssa suunnitelleet, että kjunhan lapsert tuosta vähän kasvavat ja muuttavat omilleen opiskelemaan, jäämme me töistä pois ja muutamme talvikaudeksi halvempien elinkustannusten maihin, jolla paikkaamme tulojen menetystä. Kesän voisi sitten viettää mökillä marjoja ja kalaa syöden :D :D ;D

18

3202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikässiinä

      Onhan moni. Myös minä. Päätin jo 90-luvulla että lopetan työt palkollisena viimeistään 58-vuotaana. Yksi syy oli että vaimo 5 vuotta vanhempi ja päätimme että jäämme samaan aikaan eläkkeelle. Tähän varauduimme 15 vuotta sitten vapaaehtoisella lisäeläke vakuutuksella joka kompensoisi menetettyä työeläkettä. Tämän edun käytti moni suurten ikäluokkien edustajat joille mahdollistettiin jo 56 vuotiaan eläkkeelle jäämistä. Valitettavasti hallitus romutti tämän mahdollisuuden aika äkkiä kun tekivät eläkemuutoksia. En ehtinyt paljoa maksaa mutta vaimo sinnikkäästi makselee vieläkin vaikka tuotto melko olematon.
      No päätimme sijoittaa rahamme hyvin arvokkaan kiinteistöön jonka sitten myymme 9-10 vuoden kuluttua. ajatuksena että jäisi 3-400,000 eläkepäiviä jälkeen kerrostalo osakkeen hankinnankin jälkeen.
      Lapsuuden ystäväni ilmoitti minulle 10 vuotta sitten että meinaa jäädä eläkkeelle ennen kuin täyttää 50 vuotta. Ja tekemään harrastusluonteista työtä tuolla saaristossa mikä on lähellä hänen sydäntä. Sai 90-luvulla länsiuudenmaan saaristosta ennakkoperintö mökin saaresta. Ja teki päätöksen jo silloin. Ajatteli että rupeaa kuljettamaan saariin rakennustarvikkeita etc. myös kuljettamaan mantereelle rakennus ja ongelma jätteitä. Rosputto aikaan kuljettaisi mökkiläisiä saariin ilmatyynyaluksilla mitä hän jo tehnyt vuosien varrella. Viime kesänä hän täytti 49 v. ja otti vuoden vapaata valtion virasta. Joten ovi vielä auki vanhaan paikkaan mikäli homma ei onnistu. Toki myös varautunut vuosien varrella hankkimallaan varallisuudella. M.m. 13 sijoitus asuntoa Helsingistä jotka hän on maksanut vuokratuloilla. Joten periaatteessa ei päivääkään tavitse tehdä töitä.
      En tiedä minkä ikäisinä ajattelitte jäädä mutta siihen kannattaa varautua huolellisesti. Ainakin joskus muistan että jos jää itse eläkkeelle ennen aikojaan niin eläkekertymä pienenee 5%/vuosi. Tuo kannattaa tarkistaa.

      • vapaaorientoitunut

        No pieneksihän se työeläke meillä tulee jäämään, mutta arvostetaan kyllä enenmmän vapautta. sen verran on vuokratuloja kiinteistöistä ja sijoitettuna rahaa sekä jonkin verran metsää, että laskelmiemme mukaan emme nälkään tule kuolemaan, jos 4-5 vuoden kuluttua luovutammekin paikkamme nuoremmille ja poistumme osaksi vuodesta etelä-eurooppaan. Ja tarkoitus olisi, ettemme pääomiamme söisi, ellei ihan hurjaksi tilanne mene. Lasten perintö pitää olla turvattuna. jos kaverillasi on 13 sijoitusasuntoa, joista vuokratuloja, ihmettelen todella, miksi edes töissä käy??? ja onhan tuo harrastusluonteinen työkin työtä, vaikka ei varmasti verottajalle asti mahdolliset eurojen vaihtumiset mene. Itselläni aikomus tehdä hyväntekeväisyyttä, joko vanhusten tai eläinten parissa gtai sitten alan kirjailijaksi :D no, oikeesti jos pariin lehteen joskus kolumneja vois silloin tällöin kirjoittaa, olis se ihan kivaa vaihtelua. ja lisäksi: JOS tuntuu siltä, että seinät kaatuvat päälle, aviopuolison naamaa ei jaksa katsella ja ikävä lapsia käy liian suureksi, voimmehan aina palata Suomeen pysyvästi. Sitten se kyllä tarkoittaisi jonkin sortin työn etsimistä ainakin toiselle meistä. Suomessa eläminen kun on ihan kalleimmasta päästä koko Euroopassa.


      • mikässiinä

        Sijoitusasunnoista hän ei ole juuri vuokratuloja omaan kulutukseen saanut vaan niillä kuoletettu sijoitus asuntojen lainoja. Joissain varmaan vielä velkaa. Ehkä hän myynnytkin jonkun nyt kun jää ns. eläkkeelle. Sen kuulen ensikuussa kun tapaamme. Aikaisemmista kuljetuksista saaduista korvauksista en osaa sanoa mutta ainakin nyt on kyseistä toimintaa varten laillinen firma. Kuljetukset on satunnaisia ja kyllä tämä vapaaehtoisesti tehty työ on harrastuspohjainen eikä kenenkään pakottamana. Oma varallisuuteni ei valitettavasti siihen vielä riitä että jäisin nyt eläkkeelle 49 vuotiaana.


    • muutakintekemistä

      Jään eläkkeelle heti kun mahdollista. Aikaa on kuitenkin rajatusti eikä ne viimeiset vuodet välttämättä mahdollista matkailua jne. Teen jo nyt töitä osa-aikaisesti vain keväästä alkutalveen. Häviän hieman rahassa, mutta voitan monella muulla elämän osa-alueella. Työt lopetan kokonaan siinä vaiheessa kun lasken säästöjen riittävän eläkkeeseen asti. Periaatteessa saatan lopettaa jo sitä ennenkin kun tuntuu tuo eläkeikä koko ajan nousevan. 60 vuotta alkaa aika lailla viimeinen ikä jossa aion työskennellä.

      • vapaaorientoitunut

        Olen aivan samaa mieltä siitä, että jos sitä viimeistä senttiä siihen eläkkeeseen haluaa saada, niin siitä vain, mutta aika moni on päälle 65-vuotiaana enemmän tai vähemmän fyysisesti/psyykkisesti lopussa jaksaakseen täysipainoista elämää, matkustelua jne. täysinpalvelleena. Ja voihan olla, että se puoliso vierellä on jo vakavasti sairastunut ja odotetut eläkevuodet kuluvatkin raskaassa omaishoitajan työssä. Ja sitä paitsi, eiköhän suurimmalla osalla kuusikymppisistä ole jo omaisuus hankittuna ja velat maksettuna. Kaikki se tulo mikä tulee, menee omaan elämään; elämän ruuhkavuosina sitä rahaa eniten tarvitaan ja sitä eniten kuluu, kun asunnot ja mökit ja isommat autot hankitaan - ja lapset, niihin uppoaa suunnattomasti rahaa. Luultavasti oma jäkikasvumme tulee kuitenkin työelämään hakeutumaan opiskelujen jälkeen, eivätkä oleta meidän maksavan heidän elämistään. Tietysti, tukeahan aina tarvittaessa heitä haluaisi. Nyt se tulee jäämään tietysti vähäisemmäksi, mutta perintöä heille tulee sitten ajallaan kuiteskin aika kivasti, ellei kolmatta maailmansotaa tms. synny.


    • muutakintekemistä

      Suosittelen ehdottomasti poistumista sinne Etelä-Eurooppaan. Tai itse asiassa jonnekin vieläkin kauemmaksi. Itse vietän talvikuukaudet Aasiassa. Keli on takuu lämmin ja elinkustannukset alhaiset, 20-50% siitä mitä Helsingissä. Ja tuolla hintaa saa uima-altaallisen asunnon sun muuta pikku luksusta. Kuten sanoin, häviän ehkä euromääräisesti, mutta elintaso on silti parempi mitä se Suomessa olisi. Suosittelen kaikille, että teette rahanne Suomessa, mutta kulutatte jossain muualla. Sille tehdylle työlle saa paljon paremman vastineen halvemmissa maissa. Suomen passin omaava henkilö pystyy tekemään näin kun vaan päättää eikä pelkästään jää kotiin haaveilemaan.

      Ps. taksi 2km 1.5 euroa, possunleike ranskanperunoilla 5 euroa, paikallinen katuruoka 80 senttiä, iso olut baarissa 2 euroa, asunto hyvällä sijainnilla uima-altaallisesta, kuntosalillisesta ja saunallisesta kerrostalosta 100-400 euroa. Ajatelkaa miten paljon sille palkalle voi saada vastinetta jossain muualla... ;)

      • Vapaaorientoitunut

        Hyvältä kuulostaa! Meillä vain lapset ja kenties joskus tulevat lastenlapset mielessä pitäen, olisi jotenkin vähemmän syyllinen olo poistua Suomesta hieman lähemmäs kuin vaikkap Thaimaahan. Olemme hankkineet jo muutamia vuosia sitten pari asuntoa Välimereltä. Kumpikin on puhtaasti sijoitusmielessä hankittu, mutta toisesta näistä tulee vuokratuloja, joiden turvin sitten maksamme kummankin asunnon kulut. Lisäksi, kun olemme jo nyt poissa Suomesta kuukausia/vuosi lasten kanssa, vuokraamme omaa kotiamme Suomessa. Näillä vuokratuloilla kustannamme lennot ja elämisen lomiemme aikana. Sitten joskus viiden? vuoden päästä realisoimme toisen asunnon, ja jatkamme varmaankin Amazing Race-mentaliteetilla, eli asumme siellä missä hyvältä tuntuu ja mihin rahat riittävät - vuokralla. Ilman sen kummempia velvoitteita. Siten on helppo vaihtaa maisemaa tai maatakin ihan melkein eks tempore. :) Toisen asunnon vuokratuloilla asumme kevyesti niin Espanjassa, Portugalissa, Kreikassa kuin jopa unelmamaassani, maanpäällisessä paratiisissa, Kroatiassa, kunhan vain tavallinen kahden ihmisen asunto kelpaa. Suomessa olevien asuntojen vuokratuloista riittänee lapsillekin jokunen satanen opiskeluja avittamaan. Tietysti, ainahan suunnitelmat ovat suunnitelmia, kunnes ne toteutetaan, mutta aika tarkasti nämä asiat on laskettu ja varaa muutamille miinuskuukausillekin pitäisi olla. Tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen elämääni näin työssäkäyvänäkin - niinkuin joku tuolla jo kommentoikin; se ajatus siitä, että periaatteessa voit nostaa kytkintä milloin vain haluat, auttaa jaksamaan työssä. Ja mulla kun niitä työtuntejakin on hurjat 19/viikko.


      • mikässiinä
        Vapaaorientoitunut kirjoitti:

        Hyvältä kuulostaa! Meillä vain lapset ja kenties joskus tulevat lastenlapset mielessä pitäen, olisi jotenkin vähemmän syyllinen olo poistua Suomesta hieman lähemmäs kuin vaikkap Thaimaahan. Olemme hankkineet jo muutamia vuosia sitten pari asuntoa Välimereltä. Kumpikin on puhtaasti sijoitusmielessä hankittu, mutta toisesta näistä tulee vuokratuloja, joiden turvin sitten maksamme kummankin asunnon kulut. Lisäksi, kun olemme jo nyt poissa Suomesta kuukausia/vuosi lasten kanssa, vuokraamme omaa kotiamme Suomessa. Näillä vuokratuloilla kustannamme lennot ja elämisen lomiemme aikana. Sitten joskus viiden? vuoden päästä realisoimme toisen asunnon, ja jatkamme varmaankin Amazing Race-mentaliteetilla, eli asumme siellä missä hyvältä tuntuu ja mihin rahat riittävät - vuokralla. Ilman sen kummempia velvoitteita. Siten on helppo vaihtaa maisemaa tai maatakin ihan melkein eks tempore. :) Toisen asunnon vuokratuloilla asumme kevyesti niin Espanjassa, Portugalissa, Kreikassa kuin jopa unelmamaassani, maanpäällisessä paratiisissa, Kroatiassa, kunhan vain tavallinen kahden ihmisen asunto kelpaa. Suomessa olevien asuntojen vuokratuloista riittänee lapsillekin jokunen satanen opiskeluja avittamaan. Tietysti, ainahan suunnitelmat ovat suunnitelmia, kunnes ne toteutetaan, mutta aika tarkasti nämä asiat on laskettu ja varaa muutamille miinuskuukausillekin pitäisi olla. Tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen elämääni näin työssäkäyvänäkin - niinkuin joku tuolla jo kommentoikin; se ajatus siitä, että periaatteessa voit nostaa kytkintä milloin vain haluat, auttaa jaksamaan työssä. Ja mulla kun niitä työtuntejakin on hurjat 19/viikko.

        Heh, teillähän unelmatilanne. Varallisuutta riittävästi ja pohditut suunnitelmat. Ei kai tuohon voi muuta sanoa kuin GO FOR IT.


    • HetPois

      Itse harkitsen tuota hellittämistä melko pienen varallisuuden pohjalta. Ikää reilut 50 v, sijoitusvarallisuutta noin 100 000, talo ja mökki (ei velkaa). Asun yksin. Ei perillisiä. Niin itsekäs olen, että lasken myös vanhempieni/ perinnön varaan; ovat jo ikäimmeisiä ja selvästi minua varakkaampia. Jos tässä vielä vuoden pari. Jo pelkkä haave lopettamisesta auttaa jaksamaan tämän loppukirin verran.

      Eläkkeen varaan en laske minäkään. Tuskin niitä enää 15 vuoden päästä muillekaan maksetaan, joten omillaan on joka tapauksessa pärjättävä. Marttyyriyskään ei minua töissä pidä ja vielä vähemmän kansakunnan tila. Ainoa haave on olla rauhaksiin se loppuelämä. Mökillä möllötellen ja luonnonkiertoa katsellen.

      • Vapaaorientoitunut

        No mutta sullahan on talous erittäin hyvässä kunnossa ja luultavasti, jos vanhempasi poistuvat täältä ennen sinua, eivät he omaisuuttan ole edes osittain valtiolle testanneet. Sinuna jäisin pois töistä jo nyt, vaikkapa kesälomien jälkeen. Tai ota virkavapaata vuoden verran ja katsele, miltä vapaana oleminen maistuu! Taloutesi on turvattu, vaikka satavuotiaaksi eläisit, koska ei perillisiäkään tarvitse ajatella. Pärjäät varmasti ihan Suomenkin kalliissa oloissa turhia nuukailematta. Moni on sulle kateellinen :) toteuta ne toiveesi nyt, huomenna voi olla liian myöhäistä.


      • HetPois
        Vapaaorientoitunut kirjoitti:

        No mutta sullahan on talous erittäin hyvässä kunnossa ja luultavasti, jos vanhempasi poistuvat täältä ennen sinua, eivät he omaisuuttan ole edes osittain valtiolle testanneet. Sinuna jäisin pois töistä jo nyt, vaikkapa kesälomien jälkeen. Tai ota virkavapaata vuoden verran ja katsele, miltä vapaana oleminen maistuu! Taloutesi on turvattu, vaikka satavuotiaaksi eläisit, koska ei perillisiäkään tarvitse ajatella. Pärjäät varmasti ihan Suomenkin kalliissa oloissa turhia nuukailematta. Moni on sulle kateellinen :) toteuta ne toiveesi nyt, huomenna voi olla liian myöhäistä.

        Kiitoksia! Oli mukava lukea tsemppauksesi. Josko tästä tosiaan uskaltaisi hypätä omille siivilleen luottaen siihen, että elämä kantaa...hautaan asti (vai miten se meni). Aamukampani olen virittänyt sen näköiseksi, että keväällä 2017 irtisanoutuisin ja lähtisin kesälaitumille miettimään tulevaisuuttani.

        Millaisen kuukausi-/ vuosibudjetin varaan avaaja on tulevaisuutensa laskenut? Millä rahalla pärjäätte? Toisekseen onhan teillä se lapsille jemmattu pääoma turvana jos tulee yllätyksiä. Itse uskon pärjääväni noin 600-900 euron kuukausibudjetilla (ts. syödään pääomia) ja sen päälle pientä tuloa satunnaispuuhasteluista.


      • freebird55

        Kannattaa hyvissä ajoin liittyä työttömyyskassaan niin saa kaksi vuotta ansiosidonnaista. Sekin auttaa osaltaan.


      • vapaaorientoitunut
        HetPois kirjoitti:

        Kiitoksia! Oli mukava lukea tsemppauksesi. Josko tästä tosiaan uskaltaisi hypätä omille siivilleen luottaen siihen, että elämä kantaa...hautaan asti (vai miten se meni). Aamukampani olen virittänyt sen näköiseksi, että keväällä 2017 irtisanoutuisin ja lähtisin kesälaitumille miettimään tulevaisuuttani.

        Millaisen kuukausi-/ vuosibudjetin varaan avaaja on tulevaisuutensa laskenut? Millä rahalla pärjäätte? Toisekseen onhan teillä se lapsille jemmattu pääoma turvana jos tulee yllätyksiä. Itse uskon pärjääväni noin 600-900 euron kuukausibudjetilla (ts. syödään pääomia) ja sen päälle pientä tuloa satunnaispuuhasteluista.

        Hetpois: olemme laskeneet, että tuloja tulisi 1400-600euroa/kuukaudessa, tällä pitäisi meidän kahden pärjätä jossakin päin Eurooppaa ja tästä rahasta pitäisi riittää lapsillekin opiskelujen tukemiseen. Viime viikolla tsekkasin tämän hetken vuokramarkkinoita E-Euroopassa ja jos asumiseen laittaisi 300-400 euroa/kk/2 hlöä, jäisi tuosta 1600 eurosta ihan kivasti kaikkeen muuhun, ennenkaikkea lapsille elämisen avuksi. Tämä kuukausibudjetti on pääomatuloja, joten pääomiin itsessään emme tule koskemaan, jollei ihan pakko ole. Tuo 900 euroa itsellesi budjetoituna per kuukausi riittää varmasti jopa Suomessa, jos siis pakolliset asumismenot tuosta vähennetty tai sitten niiden oltava tosi pieniä. Onnea uuden elämän aloittamiseen sitten vuoden päästä - hyvältä suunnitelmalta kuulostaa! ja tämän oman suunnitelmamme tueksi tsekkasin vielä tuoreimman Tilastokeskuksen tilaston Euroopan ja EU-maiden elinkustannuksista - ja kun nämä kaksi, eli alhaiset asumiskulut ja elinkustannukset lyödään yhteen, ei talous ainakaan kaada suunnitelmiamme. mutta onhan tässä vielä nelisen vuotta aikaa ennen irtiottoa.


      • vapaaorientoitunut
        freebird55 kirjoitti:

        Kannattaa hyvissä ajoin liittyä työttömyyskassaan niin saa kaksi vuotta ansiosidonnaista. Sekin auttaa osaltaan.

        niin, paitsi mites se menee, jos itse itsensä irtisanoo vakinaisesta työstä? Karenssia pukkaa - kuinka pitkäksi aikaa? ja eikös ansiosidonnaiseen ja työttömyysturvaan liity myös työmarkkinoilla olo, eli siis että Ranskassa jos asutaan, ei meille työttömyysmaksuja maksella. Kesäksi meidän olis tarkoitus Suomeen palata, mutta saammeko silloinkaan työttömyyskorvauksia, jos oleskelu kestää esim. kolme kuukautta? Alkaa karenssi aina joka vuosi alusta... Kaikenlaista hanttihommaa sitä kyllä kesän aikana voisi siitä huolimatta tehdä, oman alan töitä silloin ei kuitenkaan löydy, mutta lomalaisten tuuraajia varmaan tarvittais kaupoissa jne.


    • Parinvuodenharkinta

      Ei kannata noin vain irtisanoutua. Pyydä ensin 0,5 vuotta vuorotteluvapaata ja hankkiudu sen aikana opiskelijaksi johonkin tutkintoon johtavaan koulutukseen, jotta saat perusteet hakea opintovapaata. Vuorotteluvapaa on harkinnanvaraista. Nykyään sen saa aika helposti, koska työtöntä sijaista ei tarvitse palkata samoihin tehtäviin, mistä itse jäät vapaalle, vaan riittää, että samalle työnantajalle joihinkin tehtäviin otetaan työtön työnhakija.

      Jos vuorotteluvapaata ei heru niin sitten haet suoraan opintovapaat, jotka on lakisääteisiä 2 vuotta kunhan on opiskelupaikka. Saat pari vuotta harkinta-aikaa, jos vapaana olo ei maistukaan ja haluat palata oravanpyörään. Jos oikeasti opiskeletkin, niin voit hakea myös aikuiskoulutusrahaa, joka on ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen suuruinen, eli sillä elää ihan hyvin. Esimerkiksi monissa rantakohteissa on diplomin antavia sukelluskouluja ja myös baarimikkokoulut ovat olleet suosittuja. Uuden tutkinnon ei trvitse liittyä aiempaan työhösi.

      Sen 2 tai 2,5 vuoden jälkeenkin voi valtion virasta herua vielä virkavapaata tai työlomaa, hyviä perusteluja ovat mm. että ei ole ehtinyt pitää vuosilomia opiskelujen vuoksi, että on perhesyitä tai että pitää vielä sopeutua palaamaan takaisin Suomeen.

    • oloneuvos47112211

      Moi.
      Itse tulin irtisanotuksi tässä jokin aikaa sitten ja ikää on noin 50 hujakoilla.

      Enpä voisi tyytyväisempi enää olla kun pääsin ahdingosta pois toivomallani tavalla. Työ oli jo ahdistavaa ja erittäin raskasta niin fyysisesti kuin henkisesti ilmapiirinkin takia jne. enempää en viitsi asiasta kertoa mutta olen tämän jälkeen elämääni tyytyväisempi kuin koskaan ennen.

      Itselläni on myös taloudellisesti vapaaherran status kun omaisuutta tuli perintönäkin
      250k€ omat säästöt päälle,oma asunto,auto jne kaikki ja ei velkaa.

      Aion elää loppuelämäni ilman töitä ellei sitten siihen lueta työvoimatoimiston
      pakkopullat mitä ei varmaankaan helpolla tällaiseen kehäraakkiin enää panosteta.

      Harrastuksia löytyy ja mikään ei ole rahasta kiinni,liiton rahoilla pärjätään parikin vuotta ja sen jälkeenkin asumistuki peruspäivärahallakin pärjään oikein hyvin ilman että tarvitsee kuluttaa pääomaa elämiseen.

      Suosittelen tätä ns. downshiftaamista kaikille kynnelle kykeneville, ei stressiä eikä mitään häiriöitä enää,vaikeat ihmiset jäävät kaikki pois arjesta.

      Voiko parempaa elämää enää ollakkaan?

    • 8895432

      Myös omalla kohdallani tuo vapaaherruus kiinnostaa. Taloudellisesti se taitaisi juuri onnistua. Pelkona on kuitenkin se (kuten varmaan monella muullakin), että mitä sillä ajalla tekee? Olen itse päihteisiin menevä, mutta siellä vastenmielisellä työpaikalla käynti pitää kuitenkin ongelmani aisoissa. Ja vaikken olisikaan puolijuoppo niin mitä tekisin? Juuri nyt tuntuu sille, että vaikka ja mitä, mutta miten kävisi jos toimeton tulevaisuus todella konkretisoituisi? Jos aikoo vapaaherraksi/- rouvaksi pitää olla ehdottoman varma siitä, että se töissä käymättömyys ei muodostu itseään ruokkivaksi painajaiseksi.

    • yksielämävain

      Turhaa huolta, kyllä aina pärjää ja lopuksi kuollaan kaikki teki mitä tahnsa! Paras siis tehdä mitä haluaa edes hetken ennen eräpäivää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe