Autoni ei tänään lähtenyt käyntiin. Kun väänsin avaimella virrat päälle, auto piti rätinää ja valot alkoivat vilkkua (radion, mittariston). Kun väänsin avaimen OFF-asentoon, mittariston viisarit ponnahti ääriasentoon ylös ja tulivat takaisin alas.
Virtalukossa jotain häikkää? Vai jossail muualla?
Mikä ongelmana?
11
119
Vastaukset
- tyhjäon
Akku on tyhjentynyt. Apuvirralla käyntiin tai sitten yrität latailla jollain laturilla akkua tai käyt hakemassa uuden akun.
- mazda3sedan
Näemmä akku oli ihan jäässä. Otin nyt yön yli sulamaan ja laitan aamulla lataukseen. Katsoo, jos tuo tepsii...
Yleensä, jos akku pääsee jäätymään, niin se täytyy hapottaa uudestaan tai hankkia uusi akku. Varauskyky häviää jäätymisen seurauksena.
- mazda3sedan
delfin84 kirjoitti:
Yleensä, jos akku pääsee jäätymään, niin se täytyy hapottaa uudestaan tai hankkia uusi akku. Varauskyky häviää jäätymisen seurauksena.
Kiitoksia. Tosiaan testaus jää huomiselle. Täytyykin miettiä, hapottaisiko sen uusiksi vai olisiko tarpeellista ostaa uusi akku..
- Vanh.autosähköasentaja
delfin84 kirjoitti:
Yleensä, jos akku pääsee jäätymään, niin se täytyy hapottaa uudestaan tai hankkia uusi akku. Varauskyky häviää jäätymisen seurauksena.
Älä puhu paskaa kun et mitään tiedä.
Vain tyhjä akku jäätyy. Ja yleensä akku tyhjenee kun lataus ei toimi. Latauksen merkkivalosta et mitään näe, että toimiiko se vai ei.
Happojen vaihto on teinipoikien ja hevosmiesten tietotoimiston valeita.
Jos akku ei ota latausta, niin uusi akku on hommattava. Latauksen toimimisen näet kun mittaat käynnissäolevasta autosta akun napojen välisen jännitteen. Pitää olla 14,1-14,5 V kun akku on täyteen varautunut. Vajaassakin reilusti yli 12 V. Jos on vähemmän, niin vaihtolaturi tarvikeliikkeestä on halvin ja helpoin tapa. Vanh.autosähköasentaja kirjoitti:
Älä puhu paskaa kun et mitään tiedä.
Vain tyhjä akku jäätyy. Ja yleensä akku tyhjenee kun lataus ei toimi. Latauksen merkkivalosta et mitään näe, että toimiiko se vai ei.
Happojen vaihto on teinipoikien ja hevosmiesten tietotoimiston valeita.
Jos akku ei ota latausta, niin uusi akku on hommattava. Latauksen toimimisen näet kun mittaat käynnissäolevasta autosta akun napojen välisen jännitteen. Pitää olla 14,1-14,5 V kun akku on täyteen varautunut. Vajaassakin reilusti yli 12 V. Jos on vähemmän, niin vaihtolaturi tarvikeliikkeestä on halvin ja helpoin tapa.Nuo jännitearvot tiedetään kyllä. Jäätyessään akkuneste(sisältää tislattua vettä ja rikkihappoa) menettää elektrolyyttisen ominaisuutensa, jonka takia akku ei kykene enää ottamaan sähkävarausta vastaan. Uudelleen hapottamalla saadaan elektrolyyttinen tila, jolloin akku voi varautua uudestaan, mikä puhekielessä tarkoittaa latautumista. Jos akun elektrolyytisyys eli varaukyky menetetään, ei laturin vaihdosta juurikaan ole apua.
- UusiAkku
Jos akku on jäätynyt, ei kannata enää hapottaa.
Kennot vaurioituu jäätyessä. Uuden saa halvalla, ne on heti valmiita käynnistykseen.
Näillä pakkassilla on jäätynyt ja tyhjentynyt satoja satoja akkuja.
Nykyajan autoissa ei ole kiinitetty huomiota enää akun lämpöisenä pysymiseen edes ajossa. Toista oli ennen, akut moottoritilassa ja Mersuissa w124 jopa lämmityslaitteen vesikierto oli akkukotelon kautta!!!!!!!!!!!!!! Akut kesti näin pitkään.- näinseonff
Ei autonvalmistajien kannata miettiä mitään marginaalisia satunnaisia kovia pakkasia jossain pienessä suomessa kun suurin osa autoista myydään ihan muilla markkinoilla.
Voittehan te kääriä sen akun ympärille ihan itse vaikka millaiset putkistot tai vastukset jos siltä tuntuu mutta kun tarvetta sille ei ole!
- Tällaista_sattuu
Vastaavassa tilanteessa minun autostani oli murtunut akun napakenkä. Akussa oli voimaa, mutta haljennut napakenkä kosketti akun napaa vain niin pieneltä alalta että virta riitti mittareille, mutta ei käynnistinmoottorille. Riehui ja rätisi käynnistäessä eikä lähtenyt. Vaihdoin napakengän ja taas mennään.
- egroikujyhgtrfed
jos on jotain kerrottuja vikoja ja on lähes 4 v vanha, ei kannata tekstarilla vaan ostaa uusi. vaikka saisikin toimimaan, saattaa purkaa paljon ja sen lataus autossa polttoaineella maksaa paljon, paljon. ehkä 20 kertaa verkkosähkön hinnan, ainakin 5v vanhassa autossa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1701844Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671656Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä761434En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1331336- 481264
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1101017- 173987
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke192840Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60774Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja43734