Oikeus elämänkatsomustietoon

TeinMäSen

Elämänkatsomustieto (ET) on vuonna 1985 perustettu ensi sijassa uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille oppilaille tarkoitettu oppiaine peruskoulussa ja lukiossa. ET-asia on ajankohtainen, sillä juuri nyt ilmoitetaan kouluun ensi syksyn eka luokan oppilaita. Kun lapsi ei kuulu ev.lut. kirkkoon, vanhempien on hyvä huolehtia, että lapsi saa koulussa ET-opetusta alusta alkaen.

Perusopetuslain mukaan ET-opetusta on järjestettävä, jos kunnan alueella on kolme siihen oikeutettua. ET-opetus on ensisijainen oppiaine uskontokuntiin kuulumattomalle. Jos vanhemmat eivät toisin ilmoita, tällainen oppilas sijoitetaan ET-opetukseen automaattisesti.

Käytännössä jokaisessa koulussa ei ole ET-opetusta. ET on vajaakäytössä, sillä valtakunnallisesti alle puolet ET-opetukseen oikeutetuista opiskelee sitä. Tämä johtuu pääosin siitä, että monin paikoin rehtori on kertonut vanhemmille, että opetusryhmää ei ole. Näin informoituna huoltajat ovat vetäneet ruksin uskonnon kohdalle, eikä ryhmää ole taaskaan syntynyt.

ET-ryhmä kuitenkin syntyy, kun vanhemmat pitävät kiinni lapsensa oikeudesta ET-opetukseen. On toivottavaa, että lapsi saa käytännössä mahdollisuuden hänelle tarkoitettuun opetuksen – nyt uuden entistä ehomman opetussuunnitelman mukaan.

ET:n oppilasmäärä onkin kasvanut vuosi vuodelta, kun ”nollakoulujen” – joissa ei ole aineen opetusryhmää - määrä vähenee. Pääkaupunkiseudulla ET-oppilaita on jo noin 20 prosenttia. Tällä hetkellä jo 30 000 lasta ja nuorta on ET-opetuksessa.

ET-oppilaiden määrä lisääntyy nyt myös sitä kautta, että alaluokilla uskonnossa aloittaneet vaihtavat ET-ryhmään. Kun kouluun syntyy syksyllä uusi ET-ryhmä, siihen pääsevät mukaan myös ne, joille ET-opetusta ei aiemmin ollut tarjolla. Vaihdoksen voi tehdä myös kevätlukukauden aikana, jos ryhmä on jo olemassa.

Ev.lut. kirkkoon liitetyt lapset eivät voi päästä ET-opetukseen, vaan ev.lut. uskonnonopetus on heille pakollista. Lapsiasiavaltuutetun toimiston lausunnon mukaan tämä tilanne ei vastaa yhdenvertaisuuden vaatimuksia. Elämänkatsomustiedon avaamista kaikille mahdolliseksi valittavaksi katsomusaineeksi onkin esitetty eduskunnalle. Tämä muutos lisäisi ET:n oppilasmäärää ja vahvistaisi ainetta.

Elämänkatsomustiedosta saa netistä kattavan tietopaketin ja uudistetun esitteen osoitteesta http://et-opetus.fi/et/esittelymateriaalit

48

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nahkakypärä_ja_harrikka

      "

      1. Jokainen tänään elävä Suomalainen, edustaa kaikkia Suomalaisia ihmiskunnan historiassa, jotka ovat mahdollistaneet hänen olemassaolonsa tänään. Niin pitkä on jokaisen Suomalaisen Henkilökohtainen Sukulinja. Kaikki Suomalaiset suvut yhdistettynä muodostavat Kansallisien Sukulinjan.

      2. Fyysinen/Maallinen osa Henkilökohtaisesta ja Kansallisesta Sukulinjasta, on kaikki tänään Isän Maassaan Suomessa elävät, ja mielen/psyykkeen kautta sielullinen/henkinen osa, ovat kaikki edesmenneet Suomalaiset ihmiskunnan historiassa.

      3. Suomalaisten määrä - niin kuin kaikkien muidenkin Etnisten Kansojen -, vähenee mitä kauemmas taaksepäin ajassa seuraamme Kansallista Sukulinjaa. Johdonmukaisesti, Suomalaisten Kansallinen Sukulinja alkaa Ensimmäisestä Kansan Äidistä ja Kansan Isästä.

      4. Samalla tavalla niin kuin tänäänkin, Suomen kieli on ensisijaisesti peritytynyt vanhemmilta lapsille läpi koko ihmiskunnan historian, ensimmäisestä Kansan Äidistä ja Kansan Isästä tähän päivään saakka. Niin vanha on Suomen Äidin Kieli ja Äidin kieleen yhdistetty Suomen Kansan Mieli.

      5. Kaikki reaali- ja käsitteellistieteelliset tiedot historiasta, jotka vahvistavat Suomen Kansan ihmisarvoa, kunniaa, omatuntoa, itsetuntoa, fyysistä ja/tai psyykkistä terveyttä ja vakautta - maallista ja/tai henkistä vakaumusta -, ihmisoikeuksia sekä oikeukisa yleensä, ovat hyväksyttyjä ja liitetään ajanmukaisesti oikeassa järjestyksessä Etnisen Suomen Kansan Historiaan.

      6. Uskonnollisesti, kaikilla Etnisillä Kansoilla, on oma Adam ja Eva - Ensimmäien Kansan Isä vastaavasti Ensimmäinen Kansan Äiti, jotka tänään voidaan ymmärtää olevan Etnisen Kansan Jumalat.

      7. Käännä 1 - 7 minkä tahansa olemassa Etnisen Kansan Äidin kielelle, muuttaen kirjoituksessa "Suomalainen", "Suomalaisia", "Suomalaisen", "Suomalaiset", "Suomalaisten", "Suomen" kyseessä olevan Etnisen Kansan Nimeksi, niin kirjoitus on totuus kyseessä olevan Etnisen Kansan fyysisestä/maallisesta, psyykkisestä/mielellisestä sekä sielullisesta/henkisestä perimästä.

      Alkuperäiskieli : Suomi.

      http://historiallinen.mielipiteemme.fi/index.pl?sivu=etnisen_suomen_kansan_historiaa

      "

    • SanonVaan

      ET tulee avata kaikkien valittavaksi. Olipa lapsi tai nuori kastettu vauvana kirkkoon tai ei, peruskoululaisen huoltajien ja lukiolaisen tulee saada valita, opiskeleeko ja suorittaako oppilas/opiskelija katsomusaineenaan uskonnon vai ET:n.

      • LukijanHuomio

        Nykyinen tilanne rikkoo yhdenvertaista kohtelua.
        Ja se rikkoo myös lapsen - ja ainakin lukiolaisen nuoren - oikeuksia.


      • KysynVaaan
        LukijanHuomio kirjoitti:

        Nykyinen tilanne rikkoo yhdenvertaista kohtelua.
        Ja se rikkoo myös lapsen - ja ainakin lukiolaisen nuoren - oikeuksia.

        Pitäisikö lukiolaisen "kehitystasonsa huomioon ottaen" saada valita myös katsomusaine, jos hän saa kaikki muutkin opiskeluun liittyvät valinnat tehdä?


    • Humanistisesti

      Jos eli kun lapsi erotetaan kirkosta, hänelle ensisijaiseksi katsomusaineeksi tulee elämänkatsomustieto, mutta hän on vielä uskonnonopetuksessa. Kirkosta eron jälkeen lapsi on hieman eri asemassa kuin sellaiset pidempään kirkkoon kuulumattomat lapset, joiden huoltajat ovat ruksanneet hänet uskonnonopetukseen ET:n sijaan.

      ET on kirkkoon ja muihin uskonnnolllisiin yhdyskuntiin kuulumattomille ensisijainen katsomusaine! Näin ollen kirkosta juuri erotettu lapsi voisi siirtyä heti uskonnosta ET:oon. Häntä ei ole koskaan vallintatilanteessa laitettu uskonnonopetukseen, vaan hän on ollut uskonnossa lakisääteisen pakon vuoksi.

      Koulujen rehtorien mielestä lienee ppääsääntisesti kuitenkin niin, että nyt talvella ja keväällä kirkosta erotettu lapsi, koulun oppilas siis, voisi käytännössä siirtyä (mutta ei ole pakko siirtyä)(eroonsa asti pakollisesta uskononopetuksesta) kirkosta eron myötä elämänkatsomustietoon vasta elokuussa 2016 eli vasta uuden lukuvuoden alussa. Tämä olisi hallinnollisesti helppoa.

      Kuitenkin on niin, että vielä nyt heti keväälläkin voi vaihdon uskonnosta elämänkatsomustietoon tehdä. Itse asiassa se ehkä tulisikin tehdä. Vaihto on ainakin käytännössä oppimisen ja opetuksen puolesta mahdollista, sillä tällaisessa katsomusaineessa opetuksessa siirrytään asiakokonaisuudesta toiseen eikä nojata aiemmin opittuun samalla lailla kuin esim. vieraissa kielissä tai matematiikassa. Yhdeksännen luokan oppilaan kohdalla tilanne on kuitenkin näin keväällä hieman eri.

      Niinpä, jos kiirettä pitää, 1.-8. luokan oppilaan voi vaihtaa hetikin, tai esimerkiksi hiihtoloman jälkeen.

      Js huoltajat ovat ennen lukucvuoden alkua valinneet ET-opetukseen oikeutetun lapsen katsomusaineeksi ET:n sijaan uskonnon, vaihto uskonnosta ET:oon tuntuu luontevammalta tehdä vasta lukukauden vaihtueessa. Toisaalta kuitenkin voi hyvin olla erityisiä syitä, jonka vuoksi myös tällaisen oppilaan tulisi päästä heti siirtymään ET-opetukseen, kun huoltajat sitä rehtorilta vaativat.

    • minun_mielipiteeni

      Jospa ette yleistäisi meitä kirkkoon kuulumattomia uskonnottomiksi. Vaikka en kuulu kirkkoon, niin elämänkatsomustieto ei ole vakaumukseni mukainen valinta. Lapseni opiskelevat ev-lut uskontoa.

      • wernatar

        Hetkinen... Minäkään en kuulu kirkkoon. Olen jo 36v aikuinen nainen, ja opiskellut ET:tä jo lapsena koulussa.

        Kertoisitko millä tavalla ET ei ole sinun vakaumuksesi mukainen? ET:hän on vakaumukseton oppiaine. Siellä opiskellaan mm. eri uskonnoista ottamatta kantaa siihen, onko jokin uskonto parempi kuin toinen. Eli ET ei ole esimerkiksi ateistien oppiaine. ET:tä voivat opiskella myös muiden uskontojen edustajat, ja osa oppilaista edustaakin Suomessa vähemmistöuskontoja.

        Itse olen ateisti, mutta esimerkiksi luokkakaverini ei ole, mutta on ET:tä opiskellut juurikin siksi, että koki sen olevan puolueeton oppiaine. Miksi puolueettomuus on siis sinun aatteitasi vastaan? Se on jo aika huolestuttavaa...

        Minun lapseni opiskelevat ET:tä, ja saavat vapaasti rauhassa itse valita, mihin uskovat tai mihin eivät. Toivon että saavat hyvät ja puolueettomat eväät valintaan, jotta valinta tuntuu omalta.


      • minun_mielipiteeni
        wernatar kirjoitti:

        Hetkinen... Minäkään en kuulu kirkkoon. Olen jo 36v aikuinen nainen, ja opiskellut ET:tä jo lapsena koulussa.

        Kertoisitko millä tavalla ET ei ole sinun vakaumuksesi mukainen? ET:hän on vakaumukseton oppiaine. Siellä opiskellaan mm. eri uskonnoista ottamatta kantaa siihen, onko jokin uskonto parempi kuin toinen. Eli ET ei ole esimerkiksi ateistien oppiaine. ET:tä voivat opiskella myös muiden uskontojen edustajat, ja osa oppilaista edustaakin Suomessa vähemmistöuskontoja.

        Itse olen ateisti, mutta esimerkiksi luokkakaverini ei ole, mutta on ET:tä opiskellut juurikin siksi, että koki sen olevan puolueeton oppiaine. Miksi puolueettomuus on siis sinun aatteitasi vastaan? Se on jo aika huolestuttavaa...

        Minun lapseni opiskelevat ET:tä, ja saavat vapaasti rauhassa itse valita, mihin uskovat tai mihin eivät. Toivon että saavat hyvät ja puolueettomat eväät valintaan, jotta valinta tuntuu omalta.

        Miksi lapseni pitäisi opiskella vakaumuksetonta ainetta, kun perheellämme on vakaumus? Kyllä minä haluan lasteni kouluaineiden olevan jotain mieltä asioista, eikä vain esitellä uskontoja ulkopuolisena. En ole missään väittänyt olevani puolueeton. Minulla on elämässä arvoja, joiden koen olevan parempia, kuin jotkut muut arvot. En siis usko uskontojen väliseen tasa-arvoon, omassa elämässäni. Sen sijaan uskon toisten hyväksyntään uskonnosta riippumatta.

        Minä haluan, että lapseni tutustuu siihen mitä elävä kristillisyys tarkoittaa ja näkee miten se voi tuoda iloa elämään. Jos lapseni päättää valita toisin, se on hänen valintansa. Kristillinen kasvatus ja uskonnon opetus ei vie kenenkään mahdollisuuksia valita oman mielensä mukaan uskontoaan.


      • Humanistiesti
        minun_mielipiteeni kirjoitti:

        Miksi lapseni pitäisi opiskella vakaumuksetonta ainetta, kun perheellämme on vakaumus? Kyllä minä haluan lasteni kouluaineiden olevan jotain mieltä asioista, eikä vain esitellä uskontoja ulkopuolisena. En ole missään väittänyt olevani puolueeton. Minulla on elämässä arvoja, joiden koen olevan parempia, kuin jotkut muut arvot. En siis usko uskontojen väliseen tasa-arvoon, omassa elämässäni. Sen sijaan uskon toisten hyväksyntään uskonnosta riippumatta.

        Minä haluan, että lapseni tutustuu siihen mitä elävä kristillisyys tarkoittaa ja näkee miten se voi tuoda iloa elämään. Jos lapseni päättää valita toisin, se on hänen valintansa. Kristillinen kasvatus ja uskonnon opetus ei vie kenenkään mahdollisuuksia valita oman mielensä mukaan uskontoaan.

        Kristillistä mielipidekasvatus haluavat voivat siis valita uskonnonopetuksen, jos ja vaikka kaikille vanhemmille suodaan mahdollisuus valita ET:n ja uskonnon välillä,. ET:n kautta voi tutustua erilaisiin katsomuksiin ja myös humanistiseen etiikkaan ja kriittiseen ajatteluu. Se antaa nuorelle mahdollisuuden rakentaa omaa maailmankuvaansaa ja elämänkatsomustaan, myös moraalisesti (eikä taivas-helvetti-pelotteluun nojaten)


      • MoraaliSesti
        Humanistiesti kirjoitti:

        Kristillistä mielipidekasvatus haluavat voivat siis valita uskonnonopetuksen, jos ja vaikka kaikille vanhemmille suodaan mahdollisuus valita ET:n ja uskonnon välillä,. ET:n kautta voi tutustua erilaisiin katsomuksiin ja myös humanistiseen etiikkaan ja kriittiseen ajatteluu. Se antaa nuorelle mahdollisuuden rakentaa omaa maailmankuvaansaa ja elämänkatsomustaan, myös moraalisesti (eikä taivas-helvetti-pelotteluun nojaten)

        Moraalifilosofi Kohlbergin mukaan aidosti, eettisstä moraalista käyttäytymistä on vain kun perusteena on itse rakennettu moraali toimia hyvin, siis moraalisa ei ole toisten sanelun, pakon tai palkinnon&pelottelun edessä "hyvin käyttytyminen".


    • viisuskonnoista

      Juokseminen lukiessa on harjoittelun varassa. Kokista parempaa saa maaliin päässeet.

    • KuudesPykälä

      Lapsen pääsy koulussa elämänkatsomustiedon (ET) opetukseen edellyttää, että häntä ei ole liitetty ev.lut. kirkkoon TAI että hänet on vauvana tapahtuneen kastamisen jälkeen myöhemmin erotettu kirkkosta.
      Aine on siis kielletty ev.lut. kirkon jäseniltä. Tällainen holhoava rajaamispolitiikka valtion lainsäädännön kautta on johtanut tämän sisällölllisesti hyvän opppiaineeen vajaakäyttöön.
      ET kyllä vastaisi monen perheen katsomuksellista tilannetta paremmin kuin ev.lut. oppiin sitoutunut "oman uskonnon" opetus. Tilanne kannustaa eroamaan kirkosta.
      Nyt kuitenkin monin paikoin edes nykyiseen kohderyhmään kuuluvat eivät pääse ET-opetukseen, koska opetusryhmää ei ole aiemmin ollut ja uudet ekaluokkalaiset ohjataan sen takia valitsemaan uskonnonopetus. Osa opetusryhmistä on hankalina aikoina kotikoulun ulkopuolella.
      Tarvittavien kohtuullisten mukautusten eli ET-opetuksen tukemisen sijaan sijaan kouluissa/kunnissa ilmenee syrjivää menettelyä. Siihen on ilmeisesti sekä uskonnollisideologisia motiiveja että taloudellishallinnollisia motiiveja. Ne eivät oikeuta syrjintäään.
      Tilanne ei vastaa yhdenvertaisuudelle asettuvia vaatimuksia.
      ET:n avaaminen kaikille valittavaksi poistaisi holhouksen, lisäisi ET-oppillaiden määrää ja vahvistaisi ainetta. Ilman sitäkin muutosta ET:n asemaa pitää kouluissa parantaa uudenOPS:n käyttöönoton myötä. Asiaan tulee kiinnittää huomiota oppilaitosten yhdenvertaisuusuunnitelmissa, joita valmistellaan tänä vuonna.

      • Tvjlg

        Voitko painua vittuun täältä. Ei jaksa tuota yhden asian jankutusta. Eikä sulla tosiaankaan ole mitään muuta sanottavaa?


      • ItteOlet
        Tvjlg kirjoitti:

        Voitko painua vittuun täältä. Ei jaksa tuota yhden asian jankutusta. Eikä sulla tosiaankaan ole mitään muuta sanottavaa?

        Älä avaa "oikeus elämänkatsomustietoon" -osikolla olevia ketjuja. Eivät ole tarkoitettu Sinulle.


      • SanonVaan
        Tvjlg kirjoitti:

        Voitko painua vittuun täältä. Ei jaksa tuota yhden asian jankutusta. Eikä sulla tosiaankaan ole mitään muuta sanottavaa?

        Pääsiäisen pyhinä yli 800 aikuista eronnut kirkosta... Osa heistä varmaan erottaa myös lapsensa. Siten lapsille syntyy mahdollisuus päästä elämänkatsomustiedon opetukseen.
        Peruskoululaisten osalta päätösvalta on tietenkin vielä huoltajilla, yhdessä. Lukioon menevä voi kuitenkin itse valita, ottaako pakollisiksi kursseiksi (ensi ,llukuvuonna kaksi) uskonnon vai ET:n


      • SanonVaan
        SanonVaan kirjoitti:

        Pääsiäisen pyhinä yli 800 aikuista eronnut kirkosta... Osa heistä varmaan erottaa myös lapsensa. Siten lapsille syntyy mahdollisuus päästä elämänkatsomustiedon opetukseen.
        Peruskoululaisten osalta päätösvalta on tietenkin vielä huoltajilla, yhdessä. Lukioon menevä voi kuitenkin itse valita, ottaako pakollisiksi kursseiksi (ensi ,llukuvuonna kaksi) uskonnon vai ET:n

        Lukiosta vielä: yo-kirjoituksissa uskonnon ainereaalin kirjoittajien määrä on laskenut viime vuosina runsaasti, alle puoleen. ET:n kirjoittajien määrän kehitys ollut melko paikallaan polkevaa, ei laskenut, silti aika harvinaista.

        Terveystiedosta on tullut uskonnon sijaan "helppo aine"... Maallistumista.
        Toisaalta kuitenkin on valitetavaa, että filosofian ja ET:n kirjoittajia on vähän. Jengi kuulemma pelkää, että hieman abstraktin filosofisen ja eettisen ajattelun neropatit nostavat niissä aineissa arvosanojen rimaa....

        Tämä kevään ET-kysymykset vaikuttivat kuitenkin aika asiallisilta...


      • KenkkuOpe
        SanonVaan kirjoitti:

        Lukiosta vielä: yo-kirjoituksissa uskonnon ainereaalin kirjoittajien määrä on laskenut viime vuosina runsaasti, alle puoleen. ET:n kirjoittajien määrän kehitys ollut melko paikallaan polkevaa, ei laskenut, silti aika harvinaista.

        Terveystiedosta on tullut uskonnon sijaan "helppo aine"... Maallistumista.
        Toisaalta kuitenkin on valitetavaa, että filosofian ja ET:n kirjoittajia on vähän. Jengi kuulemma pelkää, että hieman abstraktin filosofisen ja eettisen ajattelun neropatit nostavat niissä aineissa arvosanojen rimaa....

        Tämä kevään ET-kysymykset vaikuttivat kuitenkin aika asiallisilta...

        Olet oikeastaan vähän säälittävä tapaus


    • SanonVaan

      ET:n opppilasmäärää voidaan tietenkin lisätä myös ilman aineen avaamista kaikille (myös kirkon jäsenille) valittavaksi aineeksi, koska aineeseen oikeutettuja oppilaita on tätä nykyä vielä yli puolet uskonnonopetuksessa. Kokonaislukemaan vaikuttaa "nollakoulujen" suuri määrä varsinkin pienissä kunnissa. Niissä ei ole ET-ryhmää.

      Rehtorit "informoivat" ekaluokkalaisten vanhempia jo alkuvuodesta, että "meillä ei ole ollut opetusryhmää" ET:ssa. Ja näin ohjailevat vanhempia skippaamaan ET:n, joka lain mukaan on heidän lapsensa ensisijainen katsomusaine.

      Nyt kun huoltajat illmoittavat jo ennen kesää hyvissä ajoin keväällä oppilaan siirtymisestä uskonnosta ET:oon elokuussa 2016, sana leviää ja tulee useita siirtymisiä.

      Alaluokkalaisten (1-3 lk) osalta se tarkoittaa, että uusien ekaluokkalaisten huoltajille pitäisi infota, että hei, kyllä opetusryhmä syntyykin. Näin "valinnan" voi muuttaa.

      Sama koskevaa vaikka 5. luoka oppilaita, jotka koulun alussa joohkaantuneet uskonnonopetukseen....

      Huonoin perustein tehdyn "valinnan" ei todellakaan tarvitse olla "pysyävä" 9-vuotinen valinta.

      • 20_vuotta_sikana

        Ei kiinnosta.


    • Et-opelta

      Toukokuu on mitä parhain aika ilmoittaa koululle, että perheen lapsi, oppilas siirtyy lukuvuona 2016-17 eli elokuussa 2016 koulun uskonnonopetuksesta elämänkatsomustietoon (et). Et on nimenomaan lapsen ja nuoren oikeus.

      Kouluissa on yhä paljon et-opetukseen oikeutettuja oppilaita, jotka muista kuin perheen katsomuksellisista syistä ovat joutuneet uskonnonopetukseen. Syynä on voinut jo kouluun eka luokalle tulon ilmoittamisvaiheessa vanhemmille kerrottu tieto, että et-opetusryhmää ei ole tai että sen opetusjärjestelyt ovat hankalat.

      Tilanne on kuitenkin voinut muuttua! Sen olisi pitänyt muuttua. Ja ainakin tilanne muuttuu, kun useampi oppilas ilmoittautuu et-opetukseen. Uskonnonopetuksesta voi siirtyä et:oon myös kesken lukuvuotta, muta luonteva aika on luokalta toiselle siirryttäessä. Vaihto voi tapahtua vielä yläkoulussakin.

      Uuden opetussuunnitelman ja uuden yhdenvertaisuuslain mukaan elämänkatsomustietoon pääsy on tärkeä osa lapsen oikeuksia ja uskonnonvapautta.

      Pääsy oikeuksiin on yleisemminkin ajankohtainen ihmisoikeuspoliittinen kysymys. Rehtorien ei pidä syrjiä vaan tukea elämänkatsomustiedon opetusta.

      Ja uskontokuntiin kuulumattomien, ei-uskonnollisten vanhempien olisi asianmukaista turvata lapsensa pääsy tähän hänelle tarkoitetuun, jo 30 vuotta kehitettyyn todellaan hyvään ja monipuoliseen katsomusaineeseen.

      Aine on ollut ja on korostetusti uuden opetussuunnitelman mukaan sellainen, että sse sopisi kaikille oppilaille. Sen takia onkin olemassa aloiteita et:n avaamisesta kaikille valittavissa olevaksi katsomusaineeksi. Tätä avaamista tukee se, että aineeseen jo oikeutetuilla lapsille mahdolistetaan oppiaineen opiskelu kodin ja koulun yhteistyötä.
      Lapsen pääsy elämänkatsomustietoon on ihmisoikeus!

      • Eikiitostosiaankaan

        Ei kiitos. Opettaja siinä aineessa on kiihkomielinen hullu.


      • HuolestunutVanhempi

        Jos olet tyyppiesimerkki ET-opettajista, aine ei kiinnosta vähääkään.


    • HyvinSanottu

      Toisesas ketjussa hyvin sanottu:
      "Peruskoulun elämänkatsomustieto (ET) on uskontokuntiin kuulumattomille ensisijainen katsomusaine. Oppilas sijoitetaan lain mukaan ET-ryhmään, mikäli vanhemmat eivät toisin ilmoita. Monin paikoin ET on silti koulun oppiaineena vajaakäytössä.
      Käytännössä monet lapset aloittavat opintiensä ET:n sijaan uskonnonopetuksessa vastoin vanhempien vakaata toivetta. Jos tuloinfossa on kerrottu, että ET-opetusryhmää ei ole, vanhemmat ovat vetäneet ruksin uskonnon kohdalle, eikä ryhmää ole taaskaan ”nollakouluun” syntynyt.
      Jo ennen koulun alkua syntyneen katsomusaineen valinnan ei tarvitse olla pysyvä. ET-opetukseen oikeutettu oppilas voi siirtyä alaluokilla aloitetusta uskonnosta ET-ryhmään. Vaihtoilmoitusten myötä voi kouluissa syntyä uusia ET-ryhmiä. Juuri nyt lukuvuoden pian vaihtuessa on paras ajankohta siirtoilmoitukseen.
      Kysymys on lapsen oikeudesta hänelle lain mukaan tarkoitettuun opetukseen. Kuntien, koulujen, rehtorien tulee tehdä kaikki voitavansa, jotta lapsen pääsy oikeuksiin toteutuu – nyt elokuussa 2016 voimaan tulevan uuden, entistäkin ehomman opetussuunnitelman mukaan. Kohtuulliset tukitoimet edistävät yhdenvertaisuuden tosiasiallista toteutumista. Rehtori esimerkiksi voi ilmoittaa tilanteen kehityksestä muiden ET:oon oikeutettujen oppilaiden huoltajille.
      Uskontokuntiin kuulumattomien oppilaiden määrä kasvaa vuosi vuodelta, koska aiempaa harvemmat lapset kastetaan. Vanhempien erotessa kirkosta myös lapsi saatetaan erottaa. Helsingissä ET:ssä on noin 20 prosenttia oppilaista.
      Lain mukaan ev.lut. kirkon jäseninä olevat peruskoulun oppilaat ja lukiolaiset eivät voipäästä ET-opetukseen, vaan ev.lut. uskonnonopetus on heille pakollista. Lapsiasiavaltuutetun toimiston lausunnon mukaan tämä tilanne ei vastaa yhdenvertaisuudelle asetettavia vaatimuksia. Lukiolaisten ET-kielto on ristiriidassa myös Lapsen oikeuksien sopimuksen kanssa; katsotaanhan opiskelijan olevan kypsä kaikkiin muihinkin opiskeluaan koskeviin valintoihin. Nyt vain 18 vuotta täyttäneet saavat valita katsomusaineensa ET:n ja uskonnon väliltä.
      ET:n avaamista kaikille mahdolliseksi valittavaksi katsomusaineeksi onkin esitetty eduskunnalle. Tämä muutos lisäisi aineen oppilasmäärää ja vahvistaisi ET:n asemaa kouluissa. Tämä kehitys on tarpeellista myös katsomusopetuksen muun kehittämistyön näkökulmasta. ET:ssä kehitetyt sisällöt ja niiden opetus tulee turvata opetuksen osittaisen yhdistämisen kokeiluissa.
      Elämänkatsomustiedosta saa netistä kattavan tietopaketin ja uudistetut esitteet osoitteesta http://et-opetus.fi/et/esittelymateriaalit"

    • TuleeMieleen

      Ilmoitus siirtymisestä et-opetukseen on suositeltavaa tehdä ennen uuden lukuvuoden alkua. Siis vaikka jo heinäkuussa tai elokuun alussa ennen koulun alkua. Näin rehtori saa päivitettyä opetusryhmien nimilistan ennen kuin opettajien ja oppilaiden työ alkaa.
      Kuitenkin on niin, että katsomusaineen ryhmää voi vaihtaa lukuvuoden aikanakin. Ja katsomusaineissa se on ihan mahdollistakin, koska aineet eivät ole kumulatiivisia sillä lailla kuin esim. vieraiden kielten opetus on. Jos esim. perheessä erotaan kirkosta, oppilaalle tulee oikeus päästä et-oeptukseen, joka on ensisijainen uskontokuntiin kuulumattomien katsomusaine.

      • EiETeelle

        Sinä olet saanut monet inhoamaan ET-uskontoa.


      • BackToSchool
        EiETeelle kirjoitti:

        Sinä olet saanut monet inhoamaan ET-uskontoa.

        Kappas, Et-ET -poliisi was here.


    • LukijanKommentti

      Lukiolaisiin kohdistuvaa ET-kieltoa on perusteltua tarkastella myös Lapsen oikeuksien sopimuksen (LOS) rikkomuksena. Sopimuksen 12 artiklan mukaan ”lapsen näkemykset on otettava huomioon lapsen iän ja kehitystason mukaisesti”.
      Kun lukiolainen voi tehdä muutkin lukio-opiskeluaan koskevat tuntijaon sallimat kurssivalinnat, hänen tulisi ikänsä ja kehitystasonsa perusteella voida valita myös katsomusaineen pakolliset kurssit uskonnon ja elämänkatsomustiedon välillä.

      Sopimus: 12 artikla:
      "Sopimusvaltiot takaavat lapselle, joka kykenee muodostamaan omat näkemyksensä, oikeuden vapaasti ilmaista nämä näkemyksensä kaikissa lasta koskevissa asioissa. Lapsen näkemykset on otettava huomioon lapsen iän ja kehitystason mukaisesti.
      Tämän toteuttamiseksi lapselle on annettava erityisesti mahdollisuus tulla kuulluksi häntä koskevissa oikeudellisissa ja hallinnollisissa toimissa joko suoraan tai edustajan tai asianomaisen toimielimen välityksellä kansallisen lainsäädännön menettelytapojen mukaisesti."

    • Sanon.vaaan
    • TuleeMieleen

      Jos vanhemmat eroavat kirkosta, kannattaa erottaa myös lapsi tai lapset. Luonnollisesti.
      Ja samalla perheelle tulee oikeus valita koulun katsomusaine oppilaalle vapaasti uskonnonopetuksen ja elämänkatsomustiedon eli ET:n välillä.
      Miksipä ei siirtyisi aiemmasta holhuksen alla olleesta "pakkouskonnosta" nyt valinnanvapauden saaneen ET:n puolelle. Sehän on koulun virallinen aine, joka laissa ja tuntijaossa on kehitetty juuri uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomile oppilaille.
      Opetussuunnitelmaa katsomalla selviää, että oppiaineen voisi kihan hyvin muuttaa kaikille valittavaksi katsoaamusaineeksi. Sitä onkin esitetty.

    • TuleeMieleen

      Lukiossa ehtii aloittaa ET:n opiskelun vielä, jos aine ei ollut ensimmäisen jatkon tarjottimella.
      ET voi avartaa jatko-opintoihin paremmin kuin "sitä samaa" 9. vuoden jälkeenkin käsittelevä uskonto.

    • TuleeeMieleen

      Ja peruskoulussa oppilas voi vielä vaihtaa ryhmää ja siirtyä ET:oon.
      On tapauksia, että vaihto on tehty vasta kesken kevätlukukauden.
      Huoltajilta vaan ilmoitus. NouProplem.

    • Sekulaaristi

      Toinen asia on, että kirkkoon kuuluvankaan oppilaan ei ole pakko osallistua jumalanpalveluksiin, jos koulu tällaista tunnustukselllista uskonnonharjoitusta lukuvuoden aikana kouluopäivään ymppää ja tyrkyttää. Huoltaja voi ilmoittaa, että oppilas osalistuu ei-uskonnolliseen ohjelmaan, jokta muuten nyt kouluisaa kehitetään OPH:n ohjeita vastaavaksi. Mitä useampi osallistuu, sitä permmin kehityss kehittyy. OPS:n mukaan opetuksen pitäis olla uskonnollisesti sitouttamatonta. Siihen ei itse asiassa jumalanpalveluksset oikein istu...

    • Humanistisesti
    • Et-opelta

      Peruskoulun oppilas voi aivan hyvin siirtyä uskonnonopetuksesta ET-ryhmään vielä tässä vaiheessa lukuvuotta eli kevätlukukauden alussa.

      Tämä koskee kaikkia, joille ET on ensisijaiseksi tarkoitettu katsomusaine, eli uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomille.

      Ja erityisesti vaihto-oikeus koskee myös lapsia, jotka erotetaan kirkon jäsenyydestä nyt loppuvuonna ja siten saavuttavat oikeuden ET-opetukseen.

      Kun huoltaja eroaa tai huoltajat eroavat, ei ole syytä jättää lapsta kirkon ja koulun "pakkouskonnon" huomaan. www.eroakirkosta.fi

      Koulun tulee vaihtoilmoituksen tullessa tietenkin tukea lapsen oikeuksien toteutumista hyvin ja hänen siirtymistään joustavasti uuteen omaan aineeseensa.

    • Sanonp.jopa

      Ja kun kymmenet tuhannet kirkkoon kuuluvan lapsen vanhemmat ovat viime vuosina eronneet kirkosta, mutta eivät ole erottaneet samalla lastaan kirkosta, nyt on erinomainen aika hoitaa myös perheen lasten erottaminen kirkosta ja koulun pakkouskonnosta. Eli lomakkeen tulostus netisstä ja täyttö ja postitus maistraattiin nyt joulukuussa - sekä saman tien ilmoitus kouluun oppilaan siirtymisestä ET-ryhmään heti kevätlukukauden alussa.

      • Ammattikasvattaja

        Onko mieleesi mahtanut pälkähtää sitä, että vanhemmista osa saattaa haluta kuitenkin lastensa kuuluvan kirkkoon?

        Entä oletko missään vaiheessa kyennyt ymmärtämään sitä, että paapattamisesi tällaisen joutavan aiheen tiimoilta on sekä ärsyttävää, typerää, että turhaa?


    • SateenkinSattuessa

      Tämä koskee koulussa ja ev.-lut. ja ort. kirkon jäseninä olevien lasten perheitä:

      Joululoma on monessa perheessä hyvä ja rauhallinen aika jutella asiasta lapsen ja toisen huoltajan kanssa ja sitten hoitaa sekä lapsen erottaminen kirkosta että pistää koululle loman aikana ilmoitus oppilaan siirtymisestä et-opetukseen heti kevätlukukauden alussa.

      Tänä vuonna jo yli 40 000 eronnut kirkosta netin kautta yksin - ja monella on lapsia. Lisäksi jo viime ja toissa vuonna eronneiden lapsia on yhä koulun "pakkouskonnossa".

      Perheeen katsomuksellisen ja kasvatuksellisen tilanteen harmonisoinnin kannalta olisi hyvä, että vanhempien ja lasten "uskonnollinen asema" olisi sama eli että olisivat kirkon ulkopuolella.

    • SAnonp

      42 000 eronnut tänä vuonna netissä, ja koko vuoden lukema ylittänee 45 000. http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/

      Yhä useampi on alkanut erottaa myös lapsensa.

      Perheen katsomuksellisen ja kasvatuksellisen tilanteen harmonisuuden kannalta on hyvä, että vanhempien ja lasten "uskonnollinen asema" on sama eli että molemmat ovat kirkon ulkopuolella yhtä lailla.

      • Lukujee.llisäys

        Nyt just 43200 eroa, http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/
        Ja viime vuosilta eroajia ollut satoja tuhansia.

        Tilastollinen tosiasia on, että monilla lapset on jätetty kirkon jäseniksi ja koulun "pakkouskontoon".

        Elämänkatsomustieto on lakisääteinen ei-uskonnollinen katsomusaine, joka on aivan suotta vajaakäytössä.

        Lasten pääsy oikeuksiinsa eli et-opetukseen on ihmisoikeuskysymys, jota koulujen on syytä tukea hyvin järjestelyin. Ja lasten vanhempien!

        Lasten erottaminen kirkosta ja päästäminen et-opetukseen on nyt vuodenvaihteen hyvä teko.


      • Et-opelta
        Lukujee.llisäys kirjoitti:

        Nyt just 43200 eroa, http://www.eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/
        Ja viime vuosilta eroajia ollut satoja tuhansia.

        Tilastollinen tosiasia on, että monilla lapset on jätetty kirkon jäseniksi ja koulun "pakkouskontoon".

        Elämänkatsomustieto on lakisääteinen ei-uskonnollinen katsomusaine, joka on aivan suotta vajaakäytössä.

        Lasten pääsy oikeuksiinsa eli et-opetukseen on ihmisoikeuskysymys, jota koulujen on syytä tukea hyvin järjestelyin. Ja lasten vanhempien!

        Lasten erottaminen kirkosta ja päästäminen et-opetukseen on nyt vuodenvaihteen hyvä teko.

        Päivän teko taikka kaks, lapsen kirkosta ero ja oppilaan et-opetukseen meno.


    • PorinMatilta

      Mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumattomia on Suomessa jo yli 25 prosenttia. Mitään ET:n syrjintää ei pidä hyväksyä.

      Elokuussa eka luokalle meneviä ilmoitetaan kouluun tammikussa 2017. Uskonnottomien kotien lapsen pääsyssä elämänkatsomusteidon opetukseen on kyse lapsen pääsystä oikeuksiinsa. Rehtorien ja koulujen tulee tukea et-opetuksen opetusryhmien syntyä ja mahdollisimman hyvää lukujärjestystä.

      Koulussa jo olevat voivat tosiaan vaihtaa ET-opetukseen, jos ovat siihen muuten oikeutettuja eli eivät kuulu ev.-lut. tai ort. kirkon jäsenyyteen. Tammikuussa vielä ehtii vaihdon tehdä.

    • Lukija.lis

      Laaja kannatus elämänkatsomustiedon avaamiselle:

      Suuri enemmistö eli 76 prosenttia kannattaa elämänkatsomustiedon (et) avaamista kaikille valittavaksi koulun katsomusaineeksi uskonnon rinnalle. Tämä ilmeni Taloustutkimuksen viime viikolla tekemässä puhelinhaastattelussa, johon vastasi 1005 henkilöä eri puolilta maata. Kysymys kuului näin:

      ”Peruskoulun ja lukion uskonnonopetus on nykyisin pakollista evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon jäsenille. Uskontokuntiin kuulumattomat voivat valita joko elämänkatsomustiedon tai uskonnon. Peruskoulussa valinnan tekevät oppilaiden huoltajat, lukiossa opiskelija itse.
      Kannatatteko sitä, että myös kirkkoon kuuluvat oppilaat voisivat opiskella elämänkatsomustietoa uskonnonopetuksen sijasta?”

      Et:n avaamista kannattaa selvä enemmistö iästä, sukupuolesta, asuinpaikasta, ammatista, tulotasosta, perhetilanteesta ja puoluekannatuksesta riippumatta. Ikäryhmissä suurin kannatus oli 15-24-vuotiaissa (80 %), mutta yli 65-vuotiassakin 72 % kannatti. Alueista Tampere ja Turku (85%) ylittivät niukasti Helsingin, Espoon ja Vantaan lukemat (83 %), mutta maaseudullakin 73 % kannatti aineen avaamista kaikille valittavaksi. Koulutustaustoista suurin kannatus (88 %) oli ryhmässä ylioppilas/lukio ja pienin (71 %) ryhmässä ammattikoulutus/opistotaso.

      Et:n avaamista kannatti puoluekannatuksensa ilmaisseista selvä enemmistö kaikkien puolueiden äänestäjistä kristillistä liittoa lukuun ottamatta. Vasemmistonliiton, Vihreiden ja SDP:n tukijoiden kannatus oli suurinta, myös Perussuomalaisten ja Kokoomuksen kannattajien lukemat olivat korkealla tasolla (76 % ja 74 %), ja Keskustaa äänestävissäkin kannattajia oli selvä, vaikka hieman muita pienempi enemmistö (57 %). Heistä, jotka eivät kertoneet kuntavaalien äänestysaiettaan, 80 % kannatti et:n avaamista.

      - Kyselyn näin selvä tulos yllätti myönteisesti, sanoo haastattelututkimuksen teettäneen Vapaa-ajattelijain liiton pääsihteeri Esa Ylikoski. Asian ei pidä jäädä tähän.
      - Nopein ratkaisu olisi, jos eduskunnan sivistysvaliokunta ottaisi käsittelyyn täysistunnosta valiokuntaan lähetetyn eduskunta-aloitteen. Ilman erityishuomiota tätä aloitetta tavan mukaan ”ei ehditä” valiokunnassa käsitellä, huomauttaa Ylikoski.
      - Jos asia ei muuten etene eduskunnassa, pitää ottaa esille kansalaisaloitteen teko ja nimenkeruun järjestäminen. Lakiteknisesti elämänkatsomustiedon kaikille valittavaksi avaava peruskoulu- ja lukiolain muutos on pieni.

      Koulun laajempi oppiaineremontti on asia erikseen. Tässä on kysymys aktuutimmasta yhdenvertaisuusasiasta, syrjivän holhouksen ja turhan säädöksen purkamisesta.

      • Kysynp

        Kansalaisaloite!?


    • Et-opelta

      Kirkkoon kuulumaton peruskoulun oppilas voi siirtyä uskonnosta elämänkatsomustietoon (ET) milloin vain, huoltajien ilmoituksella, mutta paras aika on lukuvuoden vaihto. Juuri NYT ennen kesälomia kannattaa tehdä ilmoitus koululle. Näin se ehtii vaikuttaa parhaiten opetusjärjestelyihin, kun rehtori tietää ET-ryhmän koon elokuussa alkavalle lukuvuodelle.

      Lukiossa on kaksi pakollista uskonnon/eT:n kurssia, ja opiskelija voi itse päättää, kumman aineen pakolliset suorittaa - siis jos EI kuulu kirkkoon. Kirkkoon liitetyille ja kuuluville lukiolaisnuorille on "pakkouskonto".

    • Lukija.lis

      Keskimääräistä et-oppilaiden osuutta tilastoissa laskee se, että monin paikoin maata on kouluja, varsinkin alakouluja, joissa ei ole et-ryhmää. Kun "nollakouluissa" ei ole et-oppilaita, se tarkoittaa, että niissä kouluissa, joissa et-opetusta on, siihen osallistuu yleensä keskiarvoa selvästi suurempi osuus oppilaista.

      Kuntien/koulujen pitäisi yhdenvertaisuuslain edistämisvelvoitteen perusteella tukea uusien opetusryhmien syntymistä, jotta turvattaisiin ei-uskonnollisten perheiden lasten pääsy oikeuksiinsa. Paikoin et:n syrjinnän lopettaminenkin parantaisi tilannetta.

      Tietenkin et:n avaaminen kaikille valittavaksi parantaisi tilannetta olennaisesti.

    • Lukija.huom

      Nyt kesällä on paras aika ilmoittaa oppilaan siirtyvän elämänkatsomustiedon ryhmään. Pääsee aloittamaan siinä heti lukukauden alusas elokuussa.

      • Kysyinp

        Tarvittaessa ehtii erottaa lapsen kirkkostakin. Siis jos vanhemmat eivät ole uskonnollisia ja kirkollisia, miksi roikottaa lasta pappien ja uskonnonopetajien helmoissa?


      • Lukija.lis
        Kysyinp kirjoitti:

        Tarvittaessa ehtii erottaa lapsen kirkkostakin. Siis jos vanhemmat eivät ole uskonnollisia ja kirkollisia, miksi roikottaa lasta pappien ja uskonnonopetajien helmoissa?

        Kirjallinen vapaamuotoinen ilmoitus maistraatiin riittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4350
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4275
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4006
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2877
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2551
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2118
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2104
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2023
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1675
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe