Hanan vaihto itse

Jeksds

Kuka saa vaihtaa sekoittajan? Tarvitseeko olla putkimies? Voinko vaihtaa itse? Voiko naapurin yrittäjä (kirvesmies) vaihtaa?
Mitä tapahtuu jos joku joskus vuotaa ?

Mitä ylipäätänsä tarvitaan sen vaihtoon, ammattikoulu lvi ?

151

27180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.Utki

      Omaan taloon saa itse vaihtaa mitä haluaa. asunto-osakkeeseen ja vuokrakämppään ei saa. Otettava yhteys huoltofirmaan.

      • JJmies

        Omakotitalossa saa vetää vaikka kaikki putket itse? Mikä on vakuutusyhtiön kanta jos jotain sattuu? Eli jos vaikka kaikki olisi kytketty oikein, mutta joku pettäisi?


      • huono-on-kanta
        JJmies kirjoitti:

        Omakotitalossa saa vetää vaikka kaikki putket itse? Mikä on vakuutusyhtiön kanta jos jotain sattuu? Eli jos vaikka kaikki olisi kytketty oikein, mutta joku pettäisi?

        Silloin kysellään KVV-työnjohtajan perään, joka asennukset on hyväksynyt ja ottanut vastuulleen. Jos ei löydy, niin omaan piikkiin menee.


      • mekkk

        Tehdä saa kukavaan mutta uuteen taloon pitää olla KVV- työnjohtaja tai suunnittelija joka vastaa että on oikein tehty. Jos korjaat vanhaan taloon putkistoja ja teet vastaavaa mikä vanha on ollut niin kannattaa tarkasttaa korjaukset vakuutuyhtiön valtuuttmalla henkilöllä ja se maksaa muutaman satasen ja sen jälkeen vakuutus on voimassa. Näissä hommissa ja se nimenkirjoittaja tarkeä henkilö. Itse asun rivarissa niin sain takalle ja valmispiipulle rakennusluvan ja vaikka itse osaisin sen tehdä niin en tee vaan vastuun takia teetän piipunvalmistajan valtuuttamalla firmalla ja joudun hommaamaan vastaavan mestarin mutta kun homma aikanaan tehdään niin takuu on ja taloythiö vastaa talon katosta kun se on määrysten mukaan tehty. Omakotitalossa voi itse tehdä kun on itse vastuussakin tekemisistään.


      • rellureino
        JJmies kirjoitti:

        Omakotitalossa saa vetää vaikka kaikki putket itse? Mikä on vakuutusyhtiön kanta jos jotain sattuu? Eli jos vaikka kaikki olisi kytketty oikein, mutta joku pettäisi?

        rellu jätti tielle.Mitä


      • hmhmhmhm

        Saakohan vaihtaa?

        Ongelmahan on se, että kun vaihdat itse, ja tulee vuoto ja vakuutusyhtiö kysyy kuka teki työt, niin jos et pysty osoittamaan, että ammattilainen teki työt, voi vakuutusyhtiö kieltäytyä korvauksesta.


      • Kullikallella
        rellureino kirjoitti:

        rellu jätti tielle.Mitä

        Ikinä ei ole auto tielle jättänyt. Aina ollaan yhdessä jääty!


      • juusohra46

        Miten ihan oikeasti joskus muutama vuosi sitten idioottina yritin liittää kaverin muuton yhteydessä pesukoneen ja kävi niin, että vettä alkoi tulla hirveällä paineella ja vesivahinko oli todella lähellä, onneksi saatiin tunnin sisään putkimies paikalle. Onko niin, että siellä ulostulossa on joku ruuvi, mitä vääntämällä olisi saanut kaaoksen eli veden tulon loppumaan?
        -Jussi


      • taivanrannanmalari

        nyt meni väärin.itse olin talonmiehen tuuraja.talon mies katkoi putket rautasahalla.eikä saanut enää takaisin uutta hanaa .kävin tekemässä jatkoputket,ja vanhat helmet viilasin matalammiksi että käy uusiin liittimiin.ja seurattiin asunnon omistajan kanssa viikko ettei vuoda.ja vettä on piisannut.en ole putkimies enkä palomies.vain tuuraajana olin.ja kerrostalossa.


      • hanamiespalomees

        omaan taloon ei saa vetää hanoja itse sen kieltää kotivakutus.kerrostaloihin olen hanoja vaihtanut aina kun joku on pyytänyt.kerrostaloasunto ei ole asukkaan oma vaan taloyhtiön.eli omistaa vain osakkeita ei asuntoa.itse ei kannata niitä vedellä.pyytäkää joku joka on jo vedellyt.ei tarvitse olla pukimies,ei muukaa palomies


      • Östeleyisjä
        huono-on-kanta kirjoitti:

        Silloin kysellään KVV-työnjohtajan perään, joka asennukset on hyväksynyt ja ottanut vastuulleen. Jos ei löydy, niin omaan piikkiin menee.

        Mitä tarkoittaa tuo "KVV-työnjohtajan perään kysely"?

        Jos sellainen on, niin vakuutusyhtiökö on tyytyväinen, että on ollut ja maksaa kiltisti itse korvaukset? Vai maksatetaanko vahinko peräti sillä KVV-työnjohtajalla? :>

        Eikait KVV-työnjohtajan tai suunnittelijan hyväksyntäkään vahingottomuuttakaan 100% takaa? :>


      • kerrossaavaihtaa

        omakotilaloon ei saa vetää hanoja eikä putkia itse.vakutus ei korvaa.kerrostaloasuntoon olen laittanut itse,kunhan katkaisee hanasta veden tulon sulkuventtiileistä ensin.sitten vain entinen hana mäkeen ja uusi tilalle sulut auki ja homma onkin valmis.


      • Anonyymi
        JJmies kirjoitti:

        Omakotitalossa saa vetää vaikka kaikki putket itse? Mikä on vakuutusyhtiön kanta jos jotain sattuu? Eli jos vaikka kaikki olisi kytketty oikein, mutta joku pettäisi?

        Kaikkia hanoja ja putkia kanattaa trkkialal.äkaikki liittimet vuotaanjoskus.
        Äkaikki li i ttimet oettää jiskua akanaa. Todettu on.

        T t kkailkaa hiljallen tioutavia puykia esim allaskaapissa. Sieltä ne kosteusvautio t hiljalleen alkaa.


    • JJlehti

      Eli joka hommaan on soitettava putkimies ja 70e/tunti juoksee matkakulut. Kalliita hanoja tulee, kun jo uusi hana itsessään maksaa hunajaa.

      • halpa-hinta

        70e/tunti matkakulut hanan asennuksesta on huomattavan halpa hinta verrattuna kymmenien tuhansien vesivahinkoon, josta vakuutus ei korvaa senttiäkään. Toki, jos mahdollisen kymmenien tuhansien vesivahingon riskin otat säästääksesi 70€/tunti matkakulut, niin mikäs siinä.


      • fafe

        Putkimiesten veloitus on 33-35€ tunti


      • rikosonrikos

        - jos 70 e tunti ,se on ryöstöä , vastaa 11200 /kk , vain lääkärit ryöstävät kunnan kassoja sillä vauhdilla !


      • veloitus-ei-palkka
        rikosonrikos kirjoitti:

        - jos 70 e tunti ,se on ryöstöä , vastaa 11200 /kk , vain lääkärit ryöstävät kunnan kassoja sillä vauhdilla !

        Ehhh... 70€/h ei ole siis putkimiehen palkka, vaan putkifirman veloitus, josta maksetaan työntekijöiden palkat, verot, työeläkemaksut, vakuutukset, ajoneuvokulut, työvälinekulut, toimitilakulut jne. Ja vielä olisi tarkoitus, että firmalle jäisi vähän voittoakin.


      • hanamies-tku

        mä oon putkimies ja velotan 70€/h, buahahaa maksakaa perkele,
        putkimies rikastuu ja lähtee pattaialle.
        mä en tee mitään alle 70€/h, pysyn kotona


      • puupaaa
        hanamies-tku kirjoitti:

        mä oon putkimies ja velotan 70€/h, buahahaa maksakaa perkele,
        putkimies rikastuu ja lähtee pattaialle.
        mä en tee mitään alle 70€/h, pysyn kotona

        MÄ KORJAAN PENKONEITA JA VENEMOOTTOREITA IHAN SAMA JUTTU


      • silläsuomipyörii

        Arvaas paljoks vaikka taloyhtiön määräämä isän..korjaan konsultti mahdollinen vaikkapa ns."tekninenisännöittijä" voi mahdollisesti ottaa eli laskuttaa pelkästä
        minusta aivan tarpeettomasta tarkastuskäynnistä? Tai kahdesta.
        Siis ja suositella "omaa" laskuttavaa putkiliikettä sen lisäksi? Voi tulla aika kallis hananvaihto noin ,,onneks talo muka maksaa? Vai maksaako?
        Nykytyyli o pyrkiä huuhaa laskuttamaan älyttömiä aivankaikesta vaikka kuitenkaan mitään vastuuta ei otetakkaan jos..
        Ei ihme et on kestävyysvaje näillä resurssien käytössä muillakin kun tyhjänkävijöillä
        ja turhantoimittajilla.
        Jos on pitävät sulut sopivat jenkat ja liitokset pitää nii nykyhanoissahan jopa joustavat letkut jne..muuta vaikeeta sekä mukavaa hyvin uusavuttomaksi kokemattomalle nk."asijantuntijaksi" koulutetulle "osaajalle"
        niii en näkisi ongelmia siinä pikku operaatiossa.
        Vanhois ja hintasekseen kalliis paskatalois ei yleensä ees pääsulut pidä jos hutilointifirma vaikka ne löytäs jostain kellarista. Ennenvanhaa talkkari kyllä ties.


      • Äidinkielen_ope
        puupaaa kirjoitti:

        MÄ KORJAAN PENKONEITA JA VENEMOOTTOREITA IHAN SAMA JUTTU

        Minä korjaan kirjoitusvirheitä enkä saa läheskään 70€/h.
        Pitäisiköhän minunkin opiskella penkonekorjaajaksi?


      • Penkoneenkäyttäjä

        Heh ! että toisilla leikkaa:-)


      • metabomies

        mun narttukissa on taas tiineenä.onks se penkone vai pentukone uh uh


      • maksutontonmittauskäynti
        veloitus-ei-palkka kirjoitti:

        Ehhh... 70€/h ei ole siis putkimiehen palkka, vaan putkifirman veloitus, josta maksetaan työntekijöiden palkat, verot, työeläkemaksut, vakuutukset, ajoneuvokulut, työvälinekulut, toimitilakulut jne. Ja vielä olisi tarkoitus, että firmalle jäisi vähän voittoakin.

        Juu ja asianajoliiton suositustaksa tuntivelotus taulukon mukaan onkin 180E/h johon hintaan ei viellä sisälly alvi tai muut mahdolliset laskutettavat "kulut"!
        Tosin "hintaan" ei sisälly mahdollinen maksuton alkuneuvottelu vai onkohan se
        jotenkin huomijoitu hinnotelussa?


      • Putsimiss
        halpa-hinta kirjoitti:

        70e/tunti matkakulut hanan asennuksesta on huomattavan halpa hinta verrattuna kymmenien tuhansien vesivahinkoon, josta vakuutus ei korvaa senttiäkään. Toki, jos mahdollisen kymmenien tuhansien vesivahingon riskin otat säästääksesi 70€/tunti matkakulut, niin mikäs siinä.

        Suomalainen rehti tyhmä..saa periä mitä vaan maksaa asumisestaan paljon.
        Ei onnellinen..kiukkuinen suomipoika suomineitoineen kämpässään.


      • mekkk
        fafe kirjoitti:

        Putkimiesten veloitus on 33-35€ tunti

        Mistään et saa firmaa tuollahintaa töihin kun laskee putkimiehen palkka on 15-25€ välillä ja sen kun ketoo 2.5 niin 20€ palkka tekijälle niin firman pitää otta vähintää 50€ ja ne tuntihinnat ovat 55-70€ paikkeilla jo firma maksaa kaikki lakisääteset menot tekijän palakn päälle.


      • faktalla.pamauttelija
        fafe kirjoitti:

        Putkimiesten veloitus on 33-35€ tunti

        Tuolla tuntiveloituksella pitää jättää jo lakisääteisiä maksuja maksamatta. Pimeänä voi tuohon hintaan saada tutun putkimiehen.


      • jupa1969
        hanamies-tku kirjoitti:

        mä oon putkimies ja velotan 70€/h, buahahaa maksakaa perkele,
        putkimies rikastuu ja lähtee pattaialle.
        mä en tee mitään alle 70€/h, pysyn kotona

        Onneksi olkoon, itellä kyllä meni ammatinvalinta palkan osalta epähyvin. Älä anna kuitenkaan kusen nousta päähän ja sitä onnea buahahaa ei noilla liksoilla ja/tai Pattayan reissuilla ehkä saa. Toki voin olla väärässä.
        -jussi


      • halvallaeituuhyvää
        fafe kirjoitti:

        Putkimiesten veloitus on 33-35€ tunti

        RAJAnaapuri tekee halvalla ja paikkauskaan ei ilmaista.........
        Lumet pudotettiin ja tuli vain kymmeniä reikiä........
        Tänään tehdään ja huomenna korjataan,,,,,,,


      • Anonyymi
        hanamies-tku kirjoitti:

        mä oon putkimies ja velotan 70€/h, buahahaa maksakaa perkele,
        putkimies rikastuu ja lähtee pattaialle.
        mä en tee mitään alle 70€/h, pysyn kotona

        Hyvä Masa 😅


    • Itse.vastaat

      Kyllä sen saa vaihtaa kun ottaa itse vastuun. Laki ei putkitöiden tekemistä itse kiellä, mutta vakuutuskorvauksille voi vahingon sattuessa sanoa hei hei. Sähkötöitä ei saa ilman urakointioikeuksia tehdä edes omalla vastuulla, niiden virheellisessä asennuksessa kun voi olla sivullisten henki kyseessä. Virheellisiin putkiasennuksiin tuskin kukaan kuolee tai edes vammautuu, niissä ainoastaan lähinnä aineellisten vahinkojen riski, monesti myös erittäin kalliin sellaisen.

      • Jonskuna

        Missä tuo kielletään ettei sähkötöitä voi itselle tehdä ilman urakointioikeuksia? Kukaan ei kysele edes sähköalan koulutusta mutta se vaaditaan omiin sähkötöihinkin.


      • Kattoitte

      • Jonskuna

        Näytti olevan sähkötyöt itselle tehtynä sallittuja ilman urakointioikeuksia.


      • Itse.vastaat
        Jonskuna kirjoitti:

        Näytti olevan sähkötyöt itselle tehtynä sallittuja ilman urakointioikeuksia.

        Kyllä, pätevyystodistuksella, jota ilmeisesti hait. Mutta kuten usein todettu, se on niin byrokraattinen homma ja vaatii aina urakointioikeudet omaavan tekemän varmennustarkastuksen, niin helpompi on teettää ne ulkopuolisella urakointioikeudet omaavalla firmalla.


      • eeewer
        Jonskuna kirjoitti:

        Näytti olevan sähkötyöt itselle tehtynä sallittuja ilman urakointioikeuksia.

        Vaan jos menet myymään talosi, tulee olla esittää, että sähkötyöt on valtuutettu henkilö tarkastanut ja hyväksynyt.


    • jassoojeeli

      No sitä on kaikenlaista tallaajaa putkihommissa isoilla työmaillakin ja pikkufirmoissa. Käykö firman KVV-työjohtaja perästä jokaikisessä paikassa tarkastamassa tekemiset? Ei ainakaan meillä käynyt kun firman jamppa kävi kytkemässä hanan.

      • Itse-vastaat

        Ei käy, kuten ei käy S2-työnjohtajakaan jokaisella sähkötyömaalla tarkastamassa jokaista kytkentää. Nimen kuitenkin laittaa paperiin ja ottaa vastuun, ihan kuten KVV-työnjohtajakin.


      • JJjesso

        Eli lopputulemana putkihommissa voi olla ja on jos minkälaista tekijää.


      • Itse-vastaat
        JJjesso kirjoitti:

        Eli lopputulemana putkihommissa voi olla ja on jos minkälaista tekijää.

        Kyllä, mutta vastuu jää silti asennusfirmalle, eikä vahinko mene omaan piikkiin, kuten itse tehtäessä.


      • serfikoituliitos
        Itse-vastaat kirjoitti:

        Ei käy, kuten ei käy S2-työnjohtajakaan jokaisella sähkötyömaalla tarkastamassa jokaista kytkentää. Nimen kuitenkin laittaa paperiin ja ottaa vastuun, ihan kuten KVV-työnjohtajakin.

        Minkä vitun"vastuun" veikkaan et jos jotain vahinkoo oikeesti sattuu vastaavaa ei joko ole tai löydykkään tai hän kiemurtelee vastuusta kun käärme puuharhassa ja alkaa seli seli syyttely korjaus mokan korjauskuivausvaihe sillä empä oo kuullukaa minkäänmoisesta todellisesta vastuusta koko suomessa ainakaan rakennus/valvonta konsultointi virkamies tai laskutus suunnittelu tai muulla höynäytys alalla?
        Ja sentään upouusissakin taloissa ovat alkaneet putketkin vuotaa ja reistailee
        jo ennen ja vähän jälkeen asukkaitten muuttamista sattuneesta syystä johon ei mitkää tarkistukset ja luvat taikka direktiivit taikka serfikaatit auta.
        Ja arvaas korvataanko asukkaalle kaikki vaikka nykyään uudiskohteissa rakennusmokavakuutus kuuluu huoneiston hintaan=ostajan maksettavaksi jo lakisääteisenä ainaki kalliimis ja suurimmis gryndayskohteissa.


    • itseitseeeee

      Ok talojen omistajat
      Mitään ei saa tehdä vaikka itse rakentanut koko talon!!!!!
      Vaihdoin pöntön vessaa, vakuutus ei korvaa jos talo palaa
      Teen mitä haluan, muut mitä osaavat

      • BauHerr

        Jaa tuohon on ratkaisu.

        Perusta Oy Minä Ab minimipääomalla. Kaada vastuut sinne ja pistä lähin alkoholisti toimitusjohtajaksi kossupalkalla.

        Jos jokin menee pieleen, niin oho konkka tuli ja kotivakuutus korvaa.

        Tätä menetelmää kutustaan rakennusalaksi.


      • ers6nmey
        BauHerr kirjoitti:

        Jaa tuohon on ratkaisu.

        Perusta Oy Minä Ab minimipääomalla. Kaada vastuut sinne ja pistä lähin alkoholisti toimitusjohtajaksi kossupalkalla.

        Jos jokin menee pieleen, niin oho konkka tuli ja kotivakuutus korvaa.

        Tätä menetelmää kutustaan rakennusalaksi.

        Ei korvaa..
        Sillä Oy Minä AB.llä pitää olla joku jolla on oikeudett kunnossa.. se alkoholisti kossupalkalla ei todennäköisesti omaa niitä oiekuksia.. joten vakuutuskorvauksille voi sanoa hei hei..


      • åpoiuytr

        En ole kuullut että vessanpönttö olis ikinä syttynyt palamaan mutta kaikki on mahdollista.


      • BauHerr
        ers6nmey kirjoitti:

        Ei korvaa..
        Sillä Oy Minä AB.llä pitää olla joku jolla on oikeudett kunnossa.. se alkoholisti kossupalkalla ei todennäköisesti omaa niitä oiekuksia.. joten vakuutuskorvauksille voi sanoa hei hei..

        Korvaa. Kuka tahansa saa tehdä LVI-asennuksia pois lukien kylmäaineasennukset.

        Sekin on silkkaa TUKESin harjoittamaa turhaa rahastusta, sillä esimerkiksi maalämpöpumpun asennuksessa ei kosketa millään tavalla kylmäaianeisiin, silti luvat vaaditaan.


    • "Jeksds", kyllä omakotitaloon saa itse vaihtaa sekoittajan ja hanan.
      Panet vaan vesipääsulun kiinni ja ruuvaat hanan irti ja laitat hyvät tiivisteet hyvin paikoilleen ja sitten uusi sekoittaja paikalleen ja vesihana auki.
      YKSINKERTAISTA ;)))

      • rak.mies

        Siinä vaan pitää tietää muutamia asioita, että ei kannata pitää liian yksinkertaisena. Toki tuurillakin voi selvitä.


      • hate64

        mitä tiivisteitä uuteen hanaan täytyy laittaa?


    • juupasjuu

      Meillä mummokin vaihtaa hanoja eikä ole mikää pitkän linjanputki paavo Peri aate voitit tehdä kun osaat laskea kymmemeen Noi putkimiehet luulevat ettei tavalline tallaaja ostaa mitää heidän töitään ja vaihta kotimaisiin hanoihin ei vinkuintia jätä pois

      • avaruudenreunalla

        Et siis pidä huolta mummostasi. Ajattele, jos hänelle napsahtaa kymmenien tuhansien korvausvastuut.


      • hate64

        nää on näitä kuuluisia sanoja


      • mummonpoika

        Taidat olla alle 10 -vuotias? Tai melko kännissä? Oikeinkirjoitus on sitä luokkaa


      • Anonyymi
        hate64 kirjoitti:

        nää on näitä kuuluisia sanoja

        Hirveetä pelottelua. Niin tyypillistä . Käytä maalaisjärjen. Jos et osaa, ota ensin selvää ja mieti. Jos liian vaikeaa homma, ota joku, joka on sitä jo tehnyt. Kyllä onnistuu. Ei ssniikkia etukäteen öietdots.


    • luuloeioletiedonväärti

      Totta kai saa itselleen tehdä mokomat hommat. Täytyy vaan tehdä oikein. Jos putket paukkuu ja kyse ei ole asennusvirheestä, ei se mihinkään vakuutuskorvauksiin vaikuta. Ei sitä edes kysytä kuka työn on tehnyt, kunhan siellä ei ole mitään idioottimaista virhettä tehty.

    • kymysys

      Laittakaas muuten linkki tai viittaus semmoiseen lain kohtaan tai RakMK:n kohtaan missä määritellään riittävä pätevyys esim aloittajan kysymyksen kaltaiseen työhön..
      Ei taida löytyä..

    • Ei.Rakettitiedettä

      Katso tuubista video,siitä se lähtee.

      • rak.mies

        Kannattaa tosiaan katsoa kuinka Marko sanoo ettei kannata alkaa hommaan, jos ei tiedä mitä tekee kun se voi tulla kalliiksi. En nähnyt tubessa niitä oleellisia ohjeita.


    • Osaava-Gosari

      Meillä vaihtaa taloyhtiössä talonmies ja taloyhtiö laskuttaa tarvikkeista ei työstä .. Voi vaihtaa kyllä itsekkin koska sulut on hanojen takana niin linjoja ei tarvitse sulkea . Hanapaketissa tulee mukana kuparihelmet ja tiivisteet jotka tiivistyy kiristäessä vuotamattomaksi.
      Onneksi meillä on oikea talonmies joka hoitaa kaiken tarvittavan tunnollisesti . Nytkin lumimyräkässä hoiti lumet veke pitskulta rappujen edestä ja käytäviltä alta aikayksikön . Kolme taloa osakeyhtiössä ,kyllä banaa riittää muut jutut päälle . Naapuri talossa jossa huoltoliike niin odottivat lämmittävää aurinkoa joka tekis ihmeteon kun huoltomiestä ei näkynyt .Jengi vetää pitskulla lippoja jäätymisen ja polanteiden takia .
      Meitä asuu tässä talossa eläkejengiä suurin osa ,mä olen niit nuorempia eläkeläisiä .
      Onneksi on toi talonmies ( katoava ammattikunta) . Huoltolafkat pysyy kaukana niin kauan kun tää jengi asustelee näis byggissa. Sellast tarjousta ei ole olemassa et luovuttais talkkarista.

      • Jipelishhsjshjs

        Kerran on se sulku pettänyt itselläni. Oli ns uusi sulku ja siinä ei nähnyt että se aukesi oikeasta kohtaa. Lensi suun sielu pois. Ja siitä seurasi mukava vesivahinko. Kannattaa etsiä se seuraava sulku ennen kuin rupeaa vaihtamaan. Säästyy vahingoilta.

        Itse en maksanut senttiäkään vahingosta. Tein työtä käskettyä ja olin pyytänyt putkimiestä kyseiseen operaatioon.


    • huonoseonsekin

      Sekavat putkitukset saattavat aiheuttaa väyrystymistä.

    • purtsukaane

      Ei hanaa voi vihtaa kun ei vanha kelpaa vaihdossa. Auton voi vaihtaa, niin ja muijan.

    • JooPatiJoopa

      Tilakkaa urbot virolainen harmaantalouden halpaputkari. Vähän hoono soomi mut kyl se kraanan vaihtaa jos kysyt onks takuuta hä sano eiiiolee..

    • Jaakkosss

      Jos Jamppa on tehny putkihommia 23 vuotta jonka jälkeen vaihto ammattia ja meni töihin tehtaalle sahuriks. Onko asia niin että Jamppa ei saa vaihtaa hanaa itselleen eikä kaverilleen ku ei ole firmaa takana missä on nuo perkeleen luvat jollain hepulla? Eli vaikka hepulla onki luvat, tekee asennuksia joku pystymetästä löytynny harjottelija ja Jamppa kattelee vierestä ku se vaihtaa sille hanan?

    • Asenna_jos

      Itse olen asentanut kaikki kalusteet - eikä ainuttakaan vesivahinkoa ole sattunut - myös monelle sukulaiselle. Tosin tein aikoinani putkihommia muutaman vuoden ammattikoulun jälkeen työkseni. Jokainen tavallaan, minä näin. Ammatikseni en ole putkitöitä tehnyt 20-vuoteen. Koneita on tullut sen jälkeen purettua ja asennettua - hieman isompia sellaisia.

    • antaa-mennä-vaan

      Asentakaa nyt vain pojat ne hananne jos kerran osaatte, älkääkä jankuttako. Ei siihen kukaan kuole jos lomalta palatessa lattiat tulvii!

      • jassopajasso

        Mistä se yleensä vuotaa tai tulvii? Liitoksestako?


      • hate64

        joo niistä ballofixeistä eli suluista.


      • Jassopasso

        Vuotaako se tihuttamalla salakavalasti vai tuleeko vettä ku esterin perseestä eli laukeeko se kokonaan ja mistä kohtaa?


      • ottakaaselvää
        Jassopasso kirjoitti:

        Vuotaako se tihuttamalla salakavalasti vai tuleeko vettä ku esterin perseestä eli laukeeko se kokonaan ja mistä kohtaa?

        Voi pamahtaa kerralla, jos on kiristetty liikaa tai liian vähän.


      • kylmaar
        Jassopasso kirjoitti:

        Vuotaako se tihuttamalla salakavalasti vai tuleeko vettä ku esterin perseestä eli laukeeko se kokonaan ja mistä kohtaa?

        Jassopasso
        Puhutko ANOPISTA?


    • yksjukkis

      No aika usein riittää, että vaihtaa päälirakenteet, eli juoksuputki ja sen tiiviste ja vipu, siihen saa vielä moneen jonkun ranssin sen raanan ympärille, näyttää raana uudelta ja harvoin se sisämötikkä on rikki. Siinä ei tarvii edes laittaa sulkua kiinni, eikä iroittaa putkinippoja.

    • hengenvaarallinenitesähk

      Jos hanan vaihtaa itse vaikkapa kerrostaloasunnossa, oli se sitten oma tai vuokra niin hanan pettäessä ei riitä, ettet saa oman kotivakuutuksen korvauksia, saatat saada myös kiinteistön korvaukset kontollesi, koska olet syyllinen.
      Jos omakotitalossa asut, niin kustannat siis itse kaiken korvauksen hanan vesivahingossa. Sama koskee tiskikoneen asennusta.
      Pyykkikoneen saa asentaa kosteaan tilaan itse, jos on asianmukaiset liitännät tehtynä.
      Syy että siellä on vesikaivo lattiassa, jos vahinko sattuu.

      • Niin_ja_näinf

        Jos asennan itse ja kerron, että liike josta ostin hoiti asennuksen. Kuka voi kiistää väitettä, hommasta on kulunut 10-vuotta ja ko liikettä ei ole ollut kolmeen vuoteen....

        Kuitteja ei mikään laki velvoita säästämään. Vakuutusyhtiö voi venkuroida - mutta heidän pitää pystyä näyttämään, että vahinko on johtunut sinun tekemisistäsi tai maksaa korvaus.


      • alanmies

        En ole nähnyt vielä yhtään hanaa joka olisi pettänyt. Kaikki vahingot ovat tulleet joko nousuputken liitoksista tai sekoittajan ja sulkuventtiilin välisistä liitoksista tai itse putki on syöpynyt puhki.


    • älkääluulko

      Uskokaa nyt, että putkitöihin ei vaadita mitään pätevyyttä. Isommissa töissä täytyy olla vastaava jolla vaadittava pätevyys on, mutta asennusporukan tiedolle tai taidolle ei ole mitään vaatimuksia. Hanan vaihtoon ei vaadita mitään pätevyyttä. Jos olet eri mieltä, olet väärässä. Vain jos asennus pettää jonkun totaalisen idioottimaisuuden vuoksi, mikä on helppo vakuutusyhtiön näyttää toteen, voit joutua rahalliseen vastuuseen vahingon sattuessa.

      • onneavaansitten

        Eihän tuo olekaan se pointti, vaan se että voi tulla kalliiksi. Eli onko järkeä?
        Voit myös tehdä lääkärin töitä jonkin aikaa ja tienata hyvin.


      • lääkärintöitä

        Hanat on erilaisia ja eri mallisia. Vanhassa talossa uuden mallinen hana. Vakuutusyhtiö löytää sen vesivahinkotarkastuksessa ja kysyy, mikä yhtiö on hanan vaihtanut. Hanan merkinnät kertovat yleensä jopa tarkan vuoden. Et varmaan pysty vetoamaan en muista. Firma pitäisi nimetä, ja sieltä kirjanpidostahan se tarkastetaan.
        Hana voi pettää myös muista syistä, mutta eiköhän vakuutusyhtiö tässä tapauksessa ole helppo löytää syyllinen, se idiotti asentaja. Ja vesivahinko on yleensä 5 numeroinen summa vahinkoa.


      • otoreiskana

        Kyl määkin osaan monenlaista hommaa. Maalarin, remonttireiskan, puutarhurin ja muun hommaa. Sen verran sähkömiehenkin, että havaitsin ostamaani kämppään tehty hengenvaarallinen ja jopa tulipalovaarallinen kiva pikku liittymä pihaan. Ihan joku itse. Ihan itse ymmärsin tilanteen ja kutsumani sähkäri puisteli päätään ja teki sitten ihan laillisen version eikä maksanutkaan hurjasti. Eikä tulis mieleenkään vaihtaa hanoja itse, kun ei itse ole niitä koko ajan valvomassa. Sen verran olen kokenut, että mikä tahansa saattaa pimahtaa ihan milloin vaan. Ja enkä halua silloin olla maksumiehenä vaan köyhänä yritän hankkia parasta, eli ammattimiehen asialle.


    • rautalangasta

      Jos siis tiedät miten hana vaihdetaan, ja osaat tehdä sen, anna mennä vaan. Jos meinaat asentaa sen lapiolla, puukepillä, purukumilla tai teipillä, älä tee sitä.

    • Rakennustarkastajat

      Ei saa, ei missään nimessä! TÄMÄ ON SUOMI! Veroja saat maksaa.

    • Jos sekoittajan takana on valmiiksi pienet linjasulut, sen voi vaihtaa itsekin, jos omaa riittävän pätevyyden hommaan. Jos kämpässä ei ole linjasulkuja, täytyy talon huotomiestä, talonmiestä tms vaivata ennalta sulkemaan ja avaamaan molempien puolien vedet, ja ilmoittamaan vesikatkosta etukäteen asukkaille. Eli jälkimmäinen vaihtoehto on hankalampi ja kannattaa teettää firmalla / talonmiehellä tms. Vesikatkon ja ja sekoittajan vaihdon yhteydessä kannattaa asennuttaa sekoittajan taakse linjasulut elleu ole, helpottaa elämää jatkossa huomattavasti. Lakipuolesta en mainitse tässä mitään. Vesivahingon sattuessa työn tehnyt firma on vastuussa, käytännössä vakuutuksensa kautta, yksityisillä tällaisia yritystoimintaan oleellisena osana liittyviä vastuuvakuutuksia ei käytännössä ole, joten omasta kukkarosta menee kaikki. Kandee harkita tämäkin puoli, joka usein on haastavampi kuin itse työ.

      • asiavirheitä

        Ensinnäkään sulut eivät ole hanan takana, vaan sitä ennen. Ja hanan sulut eivät ole mitkään linjasulut, vaan kalustekohtaiset sulut. Linjasulut on linjassa, ja niillä on tarkoitus sulkea tietty pätkä linjaa. Kalustesuluilla on tarkoitus sulkea kyseinen kaluste.


      • Kyllä ne sulut ovat hanan takana ellei katso seinän puolelta...! ;-) Kalustesulkuja kutsutaan joskus linjasuluiksi, tosin virheellisesti. Olen ollut joskus mm talonmiehenä ja monet sekoittajat vaihtanut. Vai että asiavirheitä...


      • asiavirheitä
        PenaL kirjoitti:

        Kyllä ne sulut ovat hanan takana ellei katso seinän puolelta...! ;-) Kalustesulkuja kutsutaan joskus linjasuluiksi, tosin virheellisesti. Olen ollut joskus mm talonmiehenä ja monet sekoittajat vaihtanut. Vai että asiavirheitä...

        Hyvä, että myönsit itsekin virheesi. Sulut eivät ole siis hanan takana, vaan ennen hanaa. Ei niitä oikein virtaussuunnassa hanan taakse saa mitenkään asennettua, ja mitäpä hyötyä siitä edes olisi :D Myönsit ihan asiallisesti virheesi myös siinä, että kutsuit kalustesulkuja virheellisesti linjasuluiksi. Pisteet sinulle asiallisesta suhtautumisesta korjauksiin, harvoin sellaista näkee näillä palsoilla, yleensä vedetään vain herneet nenään ja pitäydytään vaikka hautaan asti omassa virheellisessä kannassaan ja lopuksi sorrutaan alatyyliseen keskustelukumppanin vähättelyyn ja haukkumiseen. Kyllä talonmiehen olettaakin osaavan tuollaiset perusasiat ja niinhän sinä osaatkin, tarkkuutta vain termeihin!


    • nimimerkki-

      Kylläpä tuli paljon paskanjauhantaa mokomasta asiasta.....D

    • Ekapaineetvex

      Se tietää putkiremonttia, koska hanavalmistajat karkaisevat ulostulonsa erilailla ja ulostulo haistelee, onko helmi oikean valmistajan, muuten helmen karkaisu pettää.

      • Raaka_meno

        "Se tietää putkiremonttia, koska hanavalmistajat karkaisevat ulostulonsa erilailla ja ulostulo haistelee, onko helmi oikean valmistajan, muuten helmen karkaisu pettää." aika pihalla olet. Putket ovat yleensä kuparia ja silleen...helmet eivät ole ongelma - ongelma on ihmiset jotka eivät tiedä yhtään mitään koko asiasta - mutta ovat kovia neuvomaan muita kuten esim Ekapaineetvex.


      • Kaikkitunarit

        Muistakaa laittaa helmi paikalleen, kun olette öljykarkaisseet sen.


      • Motonetinparee
        Raaka_meno kirjoitti:

        "Se tietää putkiremonttia, koska hanavalmistajat karkaisevat ulostulonsa erilailla ja ulostulo haistelee, onko helmi oikean valmistajan, muuten helmen karkaisu pettää." aika pihalla olet. Putket ovat yleensä kuparia ja silleen...helmet eivät ole ongelma - ongelma on ihmiset jotka eivät tiedä yhtään mitään koko asiasta - mutta ovat kovia neuvomaan muita kuten esim Ekapaineetvex.

        Mistä mä arvasin, että kaikki tunarit käyttää nimenomaan helmiliitosta.


      • mitäs-sitten
        Motonetinparee kirjoitti:

        Mistä mä arvasin, että kaikki tunarit käyttää nimenomaan helmiliitosta.

        Kerro toinen tapa hanan liittämiseksi sulkuliittimiin.


      • Turpamutteri

      • Anonyymi
        mitäs-sitten kirjoitti:

        Kerro toinen tapa hanan liittämiseksi sulkuliittimiin.

        Joustavalla kytkentäletkulla jossa taasotiivisteet.


    • Reiska989

      Osta täysin samanlainen hana ja vaihda kaikessa hiljaisuudessa. Kukaan ei tiedä jälkikäteen onko hanaa edes vaihdettu.

      • Theo2013

        Juuri näin.


      • mietitääsvielä

        Hanan voi vaihtaa kuka tahansa, mutta kukas ne putkityöt tekee?


    • Itse666

      Jos et osaa hanaa vaihtaa niin sitten kannattaa soittaa kaverille joka osaa tai viimeisenä keinona putkimiehelle joka veloittaa euron km sinun kämpälle ajamisesta, vetää 100% kamojen hinnasta välistä, ja sitten vielä 60€ tunti parin mutterin vääntelystä.

    • raneputki_taas

      Helmen on tarkoitus mukautua (kahden) kartioliitoksen osalta älkää nyt hemmetissä mitään karkaisua messinkiin ohjeistako.

      Putkifirman rehellinen työtuntihintaveloitus on 45 euroa/tunti ALV, loppu on asiakkaan kusetusta.

      • Eimesee

        Helmen materiaalin on oltava yhtä kova tai kovempi kuin putken, tällöin varmistetaan kiinnipysyvyys.


    • SSmies

      Mikä siinä helmiliitoksessa pamahtaa? Lentääkö se mutteri kierteiltään kattoon?

      • 1ynnä1

        Se on mahdotonta, mutta vesisuihku voi aiheuttaa suuret aineelliset vahingot.
        Tuskin olet aina vahtimassa?


    • Theo2013

      Ei mitään vaaraa vaihtaa koko hana,mutta älä yritä esm, Oraksen hanojen sisäkalujen vaihtoa,tiivisteitä ja prikkoja ym,osaa tuntuu olevan laatikollinen eikä mikään sovi sinne minne ohje sanoo. Osta koko hana ja tiiviste teippiä ja laita niin kuin entinen oli ja ohjeet tulee mukana,älä patentoi sinne mitään uutta keksintöäsi.

    • Saako-sen

      hanan vaihtaa jos on kantovedet ja se hana on siinä seinässä koristeena . Jurrissa kun käy kaivolla ja ottaa lipat tuvassa nii et se ämpäri kaatuu ja vesi levii pitkin lattiaa niin korvaako kotivakuutus.

    • Toiset tekee mitä haluaa ja toiset ovat opiskelleet tekemään hengellisiä.
      Ne tekee ketkä osa putkitöitäkin . . Minäkin olen tehnyt ihmisiä toisen ihmisen sisään , ja sen jälkeen vasta vakuutuksen . Ei ne siellä vakuutusyhtiössä kyselleet mitään insinöörin tai gynegelogin papereita. Pitää vaan tehdessä olla sulut auki , ei umpitiivistettä tai helmiliitoksia. Mukavaa hommaa putkimiehen työt. Kerran soitin ammattiputkimiehelle kun vanha valurautainen patteri tihkusi läpi " . Putkimies neuvoi että hae suolasilakka ja laita se siihen vuotavan kohdan päälle. Reikä ruostuu viikossa kiinni. Pattereissa on niin pieni paine , toimii". Sen jälkeen en "ammattimieheltä" ole apua tarvinnut . Oikeesti Oraksen termostaatihanat on helppo avata ja purkaa osiin , ja koota takaisin. HYVÄT ohjeet netissä ja osia saa vaikka prikka kerrallaan. Halpishanat on kertakäyttökamaa , prässätty kiinni ettei pysty korjaamaan. Lupia ei tarvi kuin kerros tai rivitalossa , mutta niissä pitää juoda hajuvettä kusta istumalla , ettei haju ja lorina häiritse naapureita . TALONMIEHET KUNNIAAN , NE OSAA KAIKEN.

    • Pois

      Mistä se vakuutusyhtiö tietää kuka sen hanan on asentanut. Sanoo vaan että aina se on siinä ollut..... nämä nykyiset yhtiösäännöt kaiken tekemisen ilmoittamisesta johtuu juuri tästä. Jopa parketin vaihto pitää ilmoittaa...MIKSI? Muutin OK taloonkun meni hermot valvontaan ja vahtimiseen v mäisiin naapureihin.

      • Jeesepalve

        Parketinvaihtoon pitää olla lupa koska se voi vaikuttaa asumisääniin eli kopista alakertaan. Toisaalta voi olla sama vaikka siittä ilmottas jeesukselle jos isännöitsijä ei tiedä näistä asioista mitään.

        Mutta kuka saa asentaa astianpesukoneen? Tarvitaanko siihen mitä lupia urakoitsijalta? Vai saako sen asentaa kuka tahansa yrittäjä, kunhan sitä ei asenna asukas itse? Näin vakuutuksen kannalta katsottuna.


      • rautalankamalli
        Jeesepalve kirjoitti:

        Parketinvaihtoon pitää olla lupa koska se voi vaikuttaa asumisääniin eli kopista alakertaan. Toisaalta voi olla sama vaikka siittä ilmottas jeesukselle jos isännöitsijä ei tiedä näistä asioista mitään.

        Mutta kuka saa asentaa astianpesukoneen? Tarvitaanko siihen mitä lupia urakoitsijalta? Vai saako sen asentaa kuka tahansa yrittäjä, kunhan sitä ei asenna asukas itse? Näin vakuutuksen kannalta katsottuna.

        Kaiken voi tehdä itse kunhan ymmärtää, että siitä pitää sitten vastata itse.
        Esim. jos joku kuolee sähkötöidesi takia, niin joudut vastuuseen siitä ja maksat isot korvaukset.


    • exhuoltomies

      Vaikka olen tehnyt aiemmin huoltomiehen töitä ja vaihtanut hanoja ja korjannut vessanpönttöjä jne. en tee sitä omassa asunnossa, koska se kuuluu huoltoyhtiölle.
      Miksi ottaisin yhtään riskiä, kun en voita sillä mitään ja voin hävitä paljon?

    • rööriroope16

      Joo täällä taas kateelliset rööriliikkeen edustajat kirjoittelee kun menee muutama euro sivu suun. Juuri niin voit vaihtaa itse ei se mitään rakettitiedettä ole! ja ei todellakaan petä hanasta jos jostain pettää niin syöpyneistä putkista jne. Ja eihän muutenkaan enää anneta kuin 1v takuu esim hanoille ja uusille osille oraksellakin oli
      joskus 10v ja sitten 5v ja nyt 1 vuosi. sama pätee rööriroopejen töille ja entä kun firma menee nurin niin sittten kummin maksat ite ja tää on fakta.

      • lkjhgfghj

        Höpinä sen kun jatkuu, mutta kukaan ei kerro että mitä järkeä ottaa riskiä?
        Itsekin jankkaat hanan hajoamisesta niin kuin se nyt olisi se yleisin ongelma, eli et tiedä mitään. Kysymys on putkitöistä ja niiden luotettavuudesta.


    • jassooooos

      Mikä niissä hanoissa / helmiliitoksissa sitten hajoaa? Talon saat rakentaa itse ja tehdä lvi työt, mutta et tulevaisuudessa vaihaa aiemmin itse asentamaasi hanaa.

    • hougo5

      Monestihan putkimies itse on samalla se kvv-työnjohtaja, eli johtaa omaa työtään. Nämä kun tapaa olla yhden miehen firmoja. Kuinkahan minun tapauksessa kävisi, kyseinen putkimies/kvv on ollut jo 5 vuotta eläkkeellä, ja firmaa ei ole enää olemassakaan. Asuu nykyään epsanjan auringossa. Että tuskin vakuutusyhtiö tätä kaveria kiinni saa, tai jos saa niin lyö varmaan luurin kii. Kai se vakuutusyhtiö silti joutuisi korvaamaan, koska kaikki asianmukaisesti ja luvanvaraisesti tehty.

      • Eikuulumuille

        Omavalvonta on paras valvonta.


    • Hei hyvät tupelot!
      Annan hyvän neuvon. Jos vähänkin epäilette omia asennuksia, pysykää niistä erossa. Kun on varma oman työn "jäljestä", tehkää se itse. Ymmärrettekö tämän hyvät TUPELOT!

      • Odinin_Oonan

        Hannan vaihto oikeaan tai vasempaan käteen on aina varteen otettava vaihtoehto, vaikka lyhyempäänkin varteen.


    • Puskasta

      Kaikkea saa kuka tahansa tehdä oikein!! Vain virheitten tekoon tarvitaan lupa tai tutkinto. Kun oikein tehty kestää ja toimii, niin kukaan ei kysy mitään, vasta kun jotain on tehty väärin tai huolimattomasti ja jotain sattuu, niin lupa tai tutkinto vapauttaa vastuusta!!!!

    • sekoittajan

      Helppo homma. Tarvitset pari kiintoavainta tms ja ilmeiseti sulkuihinsopivan ruuvimeisselin ja ehkä putken katkaisuvälineen. Uuden hanan mukana pitää olla ns. helmiliittimet.
      Ensin sulut kiinni siitä minne päätty hanan mukana tulevat putket (kokeile avaamalla hana). Jos sulkeminen ei onnistu kutsu putkimies.
      Jos avoimesta hanasta ei tule vettä voit irroitaa putket siitä sulun yläpuolelta. Hhana irti ja uusi tilalle — se on siinä.

    • kokonaispalvelua

      Voi, mutta ei kannata. Taloyhtiöissä vesihanat (vakiotyyppiset) vaihtaa huoltofirma jonka kanssa on tehty huoltosopimus.
      Omakotitalossa tilanne on tietysti toinen. Itse olen tehnyt tälläisen ostosopimuksen vesijohtoliikkeen kanssa: ostamaani sekoittajahanaan sisältyy vaihto- ja asennustyö kokonaisuus. (uskokaa pois, tälläisen kokonaispalvelun voi myös kilpailuttaa)

      Osta sieltä mistä saat edullisimman kokonaispalvelun. Ei yhden "hanapaketin" vuoksi kannata itselle ostaa putkiasentajan koko työkaluvarastoa. Työkaluja ostetaan oman TARPEEN mukaan.
      Jos minulla on tarve johonkin sorvattuun työkappaleeseen, en osta itselleni koko sorvia tämän "yhden" vuoksi. Parempi se on mennä johonkin metallityöliikkeeseen (koneistamoyritykseen) ja pyytää siellä tarjous. (ja muistaa kilpailu, mukaan lukien mahdollinen asennustyön tarve)

      • toimi_viisaasti

        Hyvä neuvo tosiaan. Joillakin voi olla rajoituksia suoritettavan työn suhteen. Esimerkiksi joku voi joutua olemaan pyörätuolissa ja tällöin putkitöistä saattaa tulla ongelma.
        Kukas sen pyörätuolin kuljettaa kellariin?
        Näitä kellarillisia vanhoja omakotitlaoja on vielä paljon. Hyvä kun pääsee avustettuna kellarissa olevaan saunaan jossa voi olla vuotava hanayhdistelmä.

        En minä putkitöihin ryhdy vaikka en olekaan pyörätuolissa. On muita terveysrajoituksia tälläisellä omakotiasujalla. Putkityöt ei vaan sujuisi.


      • isannoitsija

        huoltoyhtiö vaihtaa vasemmanpuoleiset hanat kun lumenaurauksesta on maksettu


    • isännöittijänlobbipoika

      Kehtaako tämmönen tietämätön "osaajaksi koulutettu" kysyä sitä seikkaa et kukas sitte maksaa sekottajan vaihdon jos se kerta kuuluu osakkeessa taloyhtiölle?
      Eikait ne talon pirut taas koita lähettää laskua siitä "omista..." korjaan osakkaalle?
      Siis kuuluuko hanan hinta ja tai asennus kenenkumman maksettavaksi?
      Älyvajainta kestämätöntävajetta edistävää minusta on jos jotai ylimääräisiä aivan täysin tarpeettomia tarkastus maksuja laskutellaan moisesta arkirutiinista. Asiathan voidaan helposti tehdä nykyaikana usein tarpeettoman byrokraattisiksi turhan aikaa rahaa vieviksi ja resursseja tuhlaaviksi hankaliksi ja kaliiksi joka ei kumminkaan järkevästi ajateltuna kannata yhtään kenenkäänkannalta lopulta vaikka monet saavat elanonsa ja rikastuvat itse moisesta mutta myäs maksava itsekkin kaikenlaista ja moisista älyttömyyksistä joko välillisesti tai välittömästi.

    • Vettäsevaanon

      Mutta kiva, että välillä lentää äijien naamoille aivan kuin Kööpenhaminassa.

    • Tuhlauskulttuuri

      Miksi mennä heti hankkimaan koko kallis hana, kun tyypillisesti hanan puhdistuksella ja tiivisteiden vaihdossa selviää moninkerroin huokeammalla. Tekijän pitää tosin tehdä se homma huolellisesti. Amatööreiltä puuttuu monesti erikoisavain. 1/2 millin vastuuvakuutus ei myöskään ole pahitteeksi.

    • EntäHUOLTOMIES

      Eikö taloyhtiöissä HUOTOMIES vaihda sen sekoittajan?

      Meilläkin alkoi vuotaa. Kysyisköhän huoltomieheltä? Varmaan kaikissa taloyhtiöissä ei huoltomiestä välttämättä ole, mutta meillä on.

    • Jassoer

      Taloyhtiössä ei saa vaihtaa, mutta omakotitalossa saat vaihtaa eikä se vaikuta paskan vertaa vakuutuksiin. Miks pitäs maksaa putkimiehelle kun on talon jo kerran ite rakentanut?!?!

    • SaahanSitäKonstejaKeksiä

      Naapurissa sattu vesivahinko, kun omistaja, ilman putkimiehen pätevyyttä, laitto puutarhan kasteluletkun autotallin vesihanaan kiinni. Kasteluhomman suoritettuaan keräs letkun autotalliin ja unohti sulkea venttiilin. Letku jäi siten letkun päässä olevan "suihkupistoolin" varaan. Lähtivät sitten muutamaks päiväks pois kotoa. No oishan se siinä muuten pysynyt, mutta kun sattus letku liukumaan (varmaan painevaihteluiden seurauksena) ja "suihkupistooli" putos lattialle tietenkin liipasinkahva edellä ja alkoi suihkuttamaan vettä. Muutamassa päivässä sitä vettä oli sitten tullut niin paljon, että sitä löytyi koko talon pohjasta. Eli kaikki parketit ja osa seinien rungoista kastu. Parketin meni uusiksi ja taloa kuivattiin muutama kuukausi, jona aikana se oli asumiskiellossa. Siis asukkaat evakossa. Tuli kalliiksi, mutta vakuutusyhtiö maksoi mukisematta.
      Mitä opimme tästä? No jos vesivahinko tulee niin tarvii vain osoittaa, että itse asennettu pettänyt liitos oli ulkoisen voiman vaikutuksesta rikkoutunut, esim jotain raskasta pudonnut päälle. Ja vakuutusyhtiö maksaa kyselemättä sen enempää asentajasta.

      • keksiparempaa

        Tuo on totta, että puutarhaletkun saat asentaa ihan itse.


      • Anonyymi

        Meillä on ulkona autotallin oven vieressä seinässä vesiraana, se vaatii erikoisavaimen jotta saa veden tulemaan ja suljettua. En ole vielä siihen letkua laittanut. Viime kesänä kastelukannuja täytettiin ja niiden kanssa kanssa mentiin pihalla kastelemaan jotain taimia. Vituttaa vain, kun kasteluvedestä kesällä saa maksaa myös jätevesimaksun.

        Saakohan edes kaivoa laittaa kaupungissa pihalle ilman lupia? Tämä on pikkukaupunki, missä ei ei meille asti mitään kaukolämpöjä tule. Varsinais-suomi on alue, sen syrjäkulmia.
        Veden laadulla ei niin ole väliä, jos se olisi kasteluvedeksi vain.


    • TsotTsotPojat

      Ei putkimiestä noin yksikertaisesti voi tilata. Siinä täytyy ensin tehdä tai hankkia tarvittavat hyväksytyt piirustukset. Niiden kanssa mennään tekemään putkifirmaan sopimus tarvittavasta urakasta. Urakkasopimus on tehtävä kirjallisena ja siinä on mainittava kaikki työt työvaiheineen. Sitä varten tietenkin tarvitaan ammattimainen työnsuunnittelija. Kun muutaman sivun mittainen työsuunnitelma on pilkulleen kirjattu sopimukseen, niin huolellinen työn tilaaja tietenkin tarkistuttaa sopimukset osaavalla asianajalla tai lakimiehellä. Sitten voi jäädä odottelemaan sopimuksessa mainittua työn alkamispäivää, joka on todennäköisesti jo kolmen vuoden sisällä, jos ei putkifirmalla ole jotain suurta projektia menossa, joko työn alla tai alioikeuden jälkeen hovin käsittelyä odottamassa.

      No, rahaa ja aikaa palaa tietenkin rutkasti, mutta eipähän pääse vakuutusyhtiö vekuttamaan ja vastuistaan luikertelemaan, jos keittiön lattian muovimatolle lirahtaa muutama litra vettä. Se kun on kallista puuhaa räsymaton kuivaus aurikoisellakin kesäsäällä.

    • Carolyn231

      Omakotitaloon saa tehdä mitä itse haluaa omalla vastuulla. Vahingon sattuessa vakuutusyhtiö ottaa sitten kantaa siihen, onko kyseessä työvirhe vai ei. Asunto-osakeyhtiössä täytyy tehdä muutostyöilmoitus/lupa isännöitsijälle, varmistaa hyväksyttävät hanamallit isännöitsijältä sekä teetättää työ ammattilaisella eli lvi-asentajalla.

    • totuudentorvi111

      TsotTsotPojat unohti vielä muutaman oleellisuuden hanan vaihdattamisessa: Tottakai urakka täytyy kilpailuttaa jos rahalla on sinulle mitään merkitystä. Pyydät vaikka 8 - 10 urakoitsijaa käymään kohteessa ja jättämään kirjallisen tarjouksen mahdollisine lisätyöhintoineen. Älä unohda myöskään urakkarajaliitettä, turvallisuusasiakirjaa, asbestikartoitusta ja työnaikaisia vakuutuksia. Kannattaa keskustella myös mahdollisesta urakoitsijan jättämästä urakan aikaisesta vakuudesta. Tiedän - tuntuu jo ehkä liioittelulta, mutta tämä on ainoa oikea tapa tehdä asia jos mielit saada vahingon sattuessa korvauksia. Jos talolla on isännöitsijä, kannattaa ehkä myös ostaa hänelle muutama kallis viinapullo. Varma on aina varmaa!

      • TsotTsotPojat

        Just noin "totuudentorvi111".
        Unohin pihkura sentään. On varmaan ikäkauden onkelma, jos vaikka tementia...


    • mäoonainatehtyite

      Kumminkos päin se hana pitää kytkeä, se kärsä seinän puolelle vai toisinpäin? Saako kaakeliin mitään kiinni poppareilla? Saako vakuutuksesta rahaa jos vetää peukalonpään auki siinä asennushommissa? Entä jos on kovasti juovuksissa?

      • jenkatsekasi

        "mäoonainatehyite":lle

        Tietty kärsä ylöspäin.
        Eisaa poppareilla, mutta kakspuolinen teippi on kova sana, sillä pysyy hana kuin hana.
        Tietenki saa, pitää vaan painaa verinen peukalonjälki hakemukseen.
        Suomen laissa on selvät pykälät hanajuoposta. Ja poliisi lainaa vakuutusyhtiölle mielellään etäluettavaa supertarkkuus alkometriä, johon on vihdoin saatu ohjelmapäivitys taannehtivaa lukua varten. Yltää jo kuulemma mittaamaan syntymähumalankin.


    • kelli1

      ei voi. Tippalukonperuspinssi vaatii lvi-kouluttajan ammattiosaamisen. takapuskuri on helpompi vaihtaa autoon itse pikaliimalla.

    • ajattele_ensin

      Yhden (1) euron säästö tee-se-itse toiminnalla ja kymppitonnin (10 000 €) vahinko seurauksena.
      Oliko järkevää sekoittajahanan vaihtotyö tehdä itse?

      • lvis-insinööri

        mul on pelkät hanat ilman sekottajaa, naapurin putkimies ottaa niistä vain 80€/kpl. osaisin itsekkin vaihtaa mut en saa pääsulkua kiinni ku ei oo avaimia lämmönjakohuoneeseen ku huoltomies ei anna ku kerroin et alan hanoja vaihteleen.


    • hallituksenpuheenjohtaja

      vaihdan taloyhtiömme kaikki hanat itse, säästämme hirveesti.
      olen hallituksen puheenjohtaja ja olen tärkeä mies yhteisössämme.
      tarjoan asukasilloissa kaljaa 4 kertaa vuodessa, lapsille mehua.
      monet asukkaat koittavat varastaa tyhjiä pullojani illanvietoissa.

    • Putkimiehenunelmt

      Mitä rakettitiedättä se hanan vaihto oikeen on?

      Onko nää putkimiehet käynny ammattikoulun jälkeen jonkun diplomikoulun ja opetellu laskemaan takaperin miljoonaan sekä oppinnu työssä 500 vuotta?

      Se oo ku pelkkää rahastusta useissa tapauksissa että pitää firman mies tilata pakulla norttia polttelemaan paikan päälle.

    • Elämää2000luvulla

      Hanan vaihdon lisäksi mulle vaikeita asioita:
      -työjärjestyksen muistaminen kusemisen ja sepaluksen avaamisen välillä
      -hanskojen löytäminen
      -seksuaalisen identiteettini hyväksyminen
      -kissani kuolema
      -ajatus kotoa poismuuttamisesta

    • ökynuppionpöntössä

      huomenna on lottopäivä ja hanat vaihdan aina itse. eilen vaihdoin vessanpöntön jalustan tiivisteen ja vetonupin, ostin biltemasta, ruotsalaista krstallia niinku volvossa.

    • huolto1A

      Kuka saa asentaa asianpesukoneen? Ei saa itse ainakaan asentaa.

    • sadgsfNAssu

      Kuin naurettavaa. Pitäskö sun käydä pyyrää ronadl mac conaldilta lupa?

      • Jassopersas

        Astianpesukonetta ei saa itse asentaa, jos tulee ongelmia alkaa vakuutusyhtiö kysellä kuka on asentanut. Yleisin syy on tulovesiletkun ylikiristys jonka takia tiiviste ei pidä.

        Pyykinpesukoneen saat asentaa kostetaan tilaan jossa on lattiakaivo.
        Tämä on fakta ja asiasta on monta esimerkkiä.


      • odotellaan

        Asun uudehkossa kerrostalossa. Kylpyhuoneen lavuarin hana jää tippumaan ja tiedän, ettei sitä saa itse korjata, eli vaihtaa tiivistettä, mutta mitä tehdä kun huoltomies ei ole tullut korjaamaan, vaikka jo viikkoja sitten siitä ilmoitettiin hänelle. Olen vaihtanut kymmeniä tiivisteitä asuessani omakotitalossa, mutta en uskalla käyttää ammattitaitoani nyt ja varsinkin, kun tämä on taloyhtiön piikkiin menevä juttu, niin mitäpä sitä itse ostamaan tiivistettä. Hinta taitaa olla jo lähellä 30 euroa. Odottelukin on vähän ikävää, kun vesi menee huoneistokohtaisen mittarin kautta.


      • Aijaahas
        Jassopersas kirjoitti:

        Astianpesukonetta ei saa itse asentaa, jos tulee ongelmia alkaa vakuutusyhtiö kysellä kuka on asentanut. Yleisin syy on tulovesiletkun ylikiristys jonka takia tiiviste ei pidä.

        Pyykinpesukoneen saat asentaa kostetaan tilaan jossa on lattiakaivo.
        Tämä on fakta ja asiasta on monta esimerkkiä.

        Niinkö on?


    • hanojenvaihtaja

      Minä vaihdan kotona hanojen paikkaa joka perjantai. Meilläkin on kolme vessaa ja siihen suihku- ja keittiöhanat päälle. Optimoin hanojen kulumista, ylimmän kerroksen hana kuluisi muuten suhteettoman vähän muihin hanoihin verrattuna. Kiristän liitokset aina kitillä ja hampulla - putkarin teippiin en luota. Hanojen vaihdon jälkeen kodin järjestelyä, viinikukon laittoa, vesimittarin luenta ja lopuksi yhdyntä.

    • raneputki
    • Tuohiurkuri

      Olennaista on toiminnan ja vastuunvakuutus. Vakuutuyhtiö sitten päättää (on jo edeltä päättänyt), riittääkö osaaminen siihen vakuutukseen. Osalla yrityksistä on kelluva takuupankkitili vesivahinkoja varten jos eivät tahdo maksaa vakuutusyhtiölle 20t vuodessa.

      PO
      www.varaaja-vantaa.fi

    • hanamies1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4823
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4603
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4204
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3177
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2711
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2182
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe