Yläpohjan lämpövuodon ongelmat

Stubid

Ostin tiilivuoratun puurunkoisen 2krs. omakotitalon tuossa n. 3 vuotta sitten. Kuntotarkastuksen yhteydessä kävi ilmi että talon yläpohjassa on ollut lämpövuotoja aikaisemmin jotka ovat aiheuttaneet kondenssiveden tiputtelua villojen päälle. Villojen päällä on pahvikerros. Molemmista päistä puuttui tuuletusaukot ja tuuletuksen piti olla riittävä räystäiden kautta. Talossamme on ilmalämmitys ja ilmeisesti yläpohjan huonosta eristyksestä johtuen joudun pitämään puhallustehoa sekä puhallettavan ilman lämpötilaa korkealla. Poisto on myös yleensä päällä, ainoastaan yöksi sammutamme sen n. 7 tunnin ajaksi. Nyt tänä talvena tuli sitten ensimmäiset kovat pakkaset meidän aikana ja vettä alkoi tippua keittiön lattialle.

Kiipesin yläpohjaan ja luukun aukaistuani huomasin että lämoövuotoa on esiintynyt laajalla alueella ja pahvit mineraalivillan päällä olivat märkiä monesta kohtaa. Asensin käyntiluukkuun tuuletusritilän 20cm*20cm n. 2 vuotta sitten ja tähän asti se on pelannut hyvin. Nyt se oli mennyt totaalisen tukkoon joten revin hyttysverkon siitä pois sekä raaputtelin puhtaaksi jäästä ja lumesta. Kaikista mielenkiintoisen havainto oli se että kun lämmin ilma ei ole päässyt mistään ulos niin se oli tiivistynyt n. 3 sentin jääkerrokseksi tiilivuorauksen sisäpinnalle. Myös tuulensuojalevy oli osittain kastunut sieltä täältä., tiilvuorauksen sisäpuolelta sekä yläpohjan kolmioiden kohdalta.

Tuossa kohtaa mistä vuotoa on eniten esiintynyt niin alapuolella on keittiö ja sen alapuolella vastaavasti sauna. Keittiön kaapiston yläpuolista sokkelia raoitin ja huomasin että höyrysulkua on yritetty teipata maalarinteipillä kiinni seinään, mutta irtihän se oli nyt koko matkalta.

Yläpohjan haju on todella makea tällä hetkellä ja itse en pysty siellä olemaan, koska saan heti oireita kun olen aikaisemmin altistunut homeelle.

Kattoo on laitettu myyjän toimesta uusi katto v.2010. Vuotokohtia on paljastunut myös olohuoneen puolelta seinistä joissa oli tapetin alla havaittavissa selvät tummentumat.

Onkohan tuo tiilivuorauksen jäähän meno miten vakavaa kun siitä irtoaa sitä sulamisvettä aika paljon ja sehän menee kohti alapuuta ja runkorakennetta?

Onkohan tällaisissa tapauksissa mitää mahdollisuutta kysyä hinnanalennusta kun yläpohja nyt aikakin on käytävä läpi ja uusittava villat sekä tarkistettava höyrysulku. Myös tuulensuojalevy on aivan musta tällä hetkellä ja mennyt jo vinoon kosteuden takia.

Ostohetkellä kävin yläpohjassa ja minulle kerrottiin että jatkossa yläpohja tuulettuu kun tuuletusrako on lisäytty katteiden uusimisen yhteydessä. Tuulensuojalevyn kuntoa ei tarkasteltu sen koommin kun tarkastus tehtiin kesällä.

16

2909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakentaja5

      Kirjoitin vaan en saanut läpi.

    • Smartd

      Purkuun vaan koko paska.

    • hö-pö--

      Tiileen tarttunut huurre ei koskaan putoa alas. Kyllä se imeytyy siihen tiileen.

      Vaikuttaa vahvasti trollilta tuo sinun kuvauksesi. Katto, kun uusitaan niin nykyisin laitetaan kondessiosuojattu aluskate ja siitä ei tipu tuollaisia määriä vettä.

      Jos rakennuksen ostaa ja siinä on heikko lämmöneristys yläpohjassa niin onhan perin kummallista ellei sinne puhalluta 5-10 cm eristettä.

      • Stubid

        ei ole trolli. aluskatehan on laitettu. suurin ongelma on siis siinä että lämpövuotoa esiintyy niin runsaasti että se kondensoituu sisäänmenoaukon kohdalta kylmään tiiliseinään sekä tuulensuojalevyyn. huurretta muodostuu siis tiiliseinän sisäpintaan todella runsaasti sekä kattotuolien juureen sekä ympärille. villaa yläpohjaan ei pysty juurikaan lisäämään ilman että tuuletus räystäiltä menee tukkoon.

        Minulla on ollut tarkoitus lisätä sinne eristettä mutta se on jäänyt tekemättä koska olin siinä uskossa että lisävaurioita ei pääse syntymään.

        Nyt tilanne on se että märän tuulensuojalevyn makea haju tunkee jos sisätiloihin ja kurkku on kipeä.

        En ole koskaan vastaavaan tilanteeseen törmännyt joten sillä kyselen että miten vakavasta asiasta on kyse. 80-luvun 2krs talossahan alakerran ja yläkerran höyrysulku ei ole yhtenäinen joten sieltä pääsee epäpuhtaudet tulemaan sisäilmaan.


      • raksaaja

        hox. kyse ei ole lämpövuodosta vaan ilmavuodosta. Kostea huoneilma vuotaa yläpohjaan. ja yläpohja on nyt ilmeisesti homeessa.


    • raksaaja

      Ikävä tappaus.

      Yläpohjan alapinta pitäisi saada täysin ilmatiiviiksi, muutoin talolla ei ole mitään tulevaisuutta.
      Koko yläpohja voidaan joutua uusimaan ... voi tulla eteen että uusi talo tulee halvemmaksi kuin tuon saaminen kuntoon.

      • raksaaja

        Talosta asujat veks, yläpohjaan kova tuuletus, kelien lämmettyä yläpohjasta eristeet ym veks ja vaurioiden tarkastelu.
        Kaikki sisäkatot jouduttaneen purkamaan pois, tilalle tiivis SPU levytys ja uusi verhoilu sen alle.
        jne jne...


    • itotitt

      Kannattais selvittää kunnolla voiko kaupan purkaa, kauppahinnan pudotus yms
      Talossa on niin paljon rakennusvirheitä josta myyjä on vastuussa
      Voi olla että menee purkuu
      Asiantuntijat paikalle arvioimaan mitä tehdä, kaikki laisunnot paperille

    • mimer

      onko ilmastointi säädetty oikein

      • Stubid

        se oli 35v väärin tehty. Kiertoilma otettin pannuhuoneesta ja poistoilma puhallettiin osaksi takaisin pannuhuoneeseen. näin talossa oli järkyttävä ylipaine jos poisto ei ollut päällä. Korjasin tämän viime syksynä eli poisto puhalletaan ulos :) ja tuloilma otetaan ulkoa räystään alta , sekoitussuhde n. 20% kiertoilmaan verrattuna.

        Sen verran että talo on tällä hetkellä alipaineinen normaalilla lämmityskaudella kun poistoilma päällä. EN usko että tätä ongelmaa olisi esim. jos talossa patterilämmitys. Koska talo syhteellisen vanha niin kovalla -30 asteen pakkasella tuloilmapuhallinta joutuu pitämään suhteessa aika isolla että teho riittää. Toki puhallinta voisi pitää pienemmällä teholla, mutta silloin ilmalämmityspatterille tulisi ajaa n. 80 asteita vettä.

        Jos tässä nyt vielä jatkossa asutaan niin kytken kiertoilma kanavan myös yläkertaan joka siellä olisi pitänyt olla ehdottamasti alusta asti.

        Helppo sanoa näin jälkikäteen mutta ostohetkellä en älynnyt kiinnittää näihin asioihin huomioita


      • mimer

        oko räystäillä kunnon tuuletus, näkyykö päivänvalo kun on vintissä?
        kannattaisi laittaa yksi tai kaksi tuuletusputkea lähelle harjaa, jotenkin näyttää monesti ettei päädyissä olevat toteuta tuuletusta tehokkaasti.
        onko ilmastointiputket eristetty huolella?


      • Stubid

        Kanavat, tuuletusviemäri ja liestituulettimen poisto on eristetty riittävästi. Räystäillä on tuuleraot ja niiden pitäisi mielestäni riittää, mutta ei vaan riitä. Päätykolmioissa ei ole ollut tuuletusta ollenkaan vaan tein toiseen päätyy viime syksynä itse 20*20cm aukon ja toiseen päätyyn teen nyt keväällä.


    • Stubid

      Kyllä minä itse olen tullut tässä siihen tulokseen että lämpökamerakuvaus sekä sisäilmantutkimus nyt ainakin tehdään. Eristeet on tarkoitus purkaa tälle keväälle ja tarkastaa yläpohjan kunto. Onhan siellä tummentumaa kattotuoleissa johtuen peltikaton aiheuttamasta kondenssistä (profiili peltikate sekä aluskate tehty v.2010) mutta kosteuden eteneminen on pysähtynyt.

      En ole ainut suomessa joka painiskelee kyseisten ongelmien vuoksi, mutta siinä mielessä harmittaa että talon myyjä on itse asunut tässä alusta alkaen ja varmaan selvinnyt hänelle talon ongelmat 35 vuoden asumisen aikana.

      Ostohetkellä täällä haisi voimakas pesuaineen tuoksu. Ilmeisesti tämä on jollain tavalla peittänyt tunkkaista hajua joka paljastui jälkikäteen

      Muutamia sellaisia aika karkeita huolimattomuus virheitä olen tässä havainnut.

      Esim. höyrysulku ei ole millään kiinni yläosasta alakerran osalta. Tämä olisi pitänyt korjata kun pinnoite on vaihdetty alakerran kattoon

      Ilmalämmityksen kiertoilma otettiin alunperin pannuhuoneesta. Nyt olen vetänyt iv kanavat eteiseen josta jatkuva kierto siis päällä kun tuloilmapuhallin pois päältä. Ilman laatu on parantunut oleellisesti. Muuten on jatkuva ylipaine.

      Liesituulettimen poistokanava oli väärin liitetty. Nyt liitos on korjattu ja todettu tiiviiksi. Keittiön kaapiston sokkeleita avasin sen verran ja huonasin että höyrysulkua ei ole limitetty vaan repsottaa irtaallaan reunoista ja sitä on korjattu maalarinteipillä.

      Alakerran makuuhuoneessa ei pystynyt nukkumaan vedon vuoksi -30 asteen pakkasilla. Mitattu -3 asteen vinkka kattolistan alta.

      Oli miten oli niin joka tapauksessa suoraan sanottuna vituttaa oikein urakalla että tuli ostettua tällainen talo joka markkinoitiin sillä että talossa ei ole mitään vikaa ja on todella lämmin, jopa liian lämmin. Tiedossa on että vm.80 ei vastaa uutta eikä eristevahvuudet ole sitä luokkaa mitä pitäisi olla mutta jos vesi vuotaa sisälle pakkasten jälkeenhuonon eristyksen takia niin se on jo liikaa. Tätä on varmaan tapahtunut myös aikaisemmin koska koko yläkerran paneelointi on maalattu :)

      Olen ollut yhteydessä ammattilaiseen ja oli puhetta lämpökamerakuvauksesta sekä sisäilmatutkimuksesta.

      Itseäni huoletttaa se että kun yläpohja sekä tuulensuojalevyt oat saastuneet niin aika suurella todennäköisyydellä mikrobit pääsevät huoneilmaan jotain kautta. Rahalle nyt on ihan sama tässä vaiheessa, perseauki tässä on oltu iät ajat.

      Kauppahinta oli lähellä 200 000 euroa ja sijainti keskisuuressa kaupungissa. Luultavasti tätä ei saa ikinä myytyä kenellekään, itse en ainakaan kehtaa kusettaa näin vakavassa asiassa ketään.

      • raksaaja

        Ehkä moisessa konkurssissa tekisin terveen yksiön elintaosiiven tyyliin, ahtautuisin sinne ja aloittaisin puoli elinikää kestävän vanhan osan uudistamisen...
        Homeremontin keskellä asuminen kun koituisi miltei kuolemaksi ...

        Toivoisin myös että esim. kaupungilta saisi apua tuohon.


      • Stubid

        Käytän asiantuntijaa paikan päällä ja tutkitaan asia ja vasta sitten hutkitaan :)


    • rakentaja5

      Et ole yksin ongelmien kanssa, näitä tapauksia tulee vielä jatkossakin riittämään. Talon osto´´ on aina niin suuri asia että siinä kannattaa käyttää aina ammattilaisten apua. Tämä on normaalia kun rakennetaan itselle ja kun tulee ongelmia niin halutaankin myydä. Pientaloissa on 5-vuoden takuu. Ensimmäisenä etsi joku rak.mestari tai rak.insinööri avuksesi. Tutkikaa kaikki huolella, ottakaa kuvia. Niistä on hyötyä jos alatte pyytää hinnanalennusta tai kaupan purkua. Yleensä on eniten ongelmia alapohjassa. Maakosteus puskee sisälle, ei patolevyä, valesokkeli ja kattovedet jää seinän viereen. Usein salaojatkaan ei toimi jne.
      Ullakolla pitää olla hyvä tuuletus. Molemmissa päissä kolmion yläosassa tuuletusventtiilit, aukot. Näitä ei kattofirmat tee. Oikea aluskate ei tiputa vettä jos tuuletus ym. on kunnossa. Kovan pakkasen jälkeen metallipintaan tulee huurua, jopa tiilen sisäpinnan yläreunaan. Tämä tämän viikkoinen nopea lauhtuminen oli harvinainen raju ilmiö. Kirjoittamalla nämä ei selviä, vaan paikanpäällä tutkimalla.
      En lähtisi kuitenkaan vielä taloa purkamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe