Vuokra-asunnon avain hukassa.

Hajamieli

Asun rivitalossa vuokralla ja hukkasin yhden avaimista jonnekkin. Tietääkö kukaan kuinka paljon siitä pitäisi maksaa ja pitääkö etuoven lukko vaihtaa?

10

6451

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppo_taalasmaa

      Kaikki lukot joihin tuo kadonnut avain käy, pitää sarjoittaa uudelleen. Tyypillinen kustannus on noin €200.

    • ei.pidä.yliampua

      Lukkojen sarjoitustarve on todellinen vain silloin, jos avain voidaan yhdistää (osoitelappu, puhelinnumero tms.) johonkin henkilöön, tai asuntoon.
      Myös varkaustapauksissa sarjoitus voi olla tarpeen - riippuen tapauksesta, eli jälleen siitä yhdistämisestä henkilöön ja asuntoon.
      Kolmas tilanne voisi olla sellainen, että avain on kadonnut omaan pihaan, tai sen välittömään läheisyyteen. Tällöinkin löytäjän pitäisi olla rikollinen, joka kokeilisi avainta kaikkiin mahdollisiin lähistöllä oleviin oviin. Ei ihan todennäköistä, vai mitä?

      • ei.pidä.yliampua

        Jos mikään noista ei täyty, niin sano sille vuokranantajalle, että avain tipahti xxxx-kadun, numero xx edustalla olevaan kaivoon. Tai jos avain ei ole uusimpia suojattuja Sento- tms. malleja, niin teetät vain uuden avaimen ja olet hiljaa.


      • huoltomees

        Exec tai Sento silloin taitaa joutua sarjoittamaan asunnon lukon, kustannus voi olla 250-300 euroa


      • lkdry555

        Ei kai mikään järkevä taloyhtiö enää ota Abloyta, iLOQ avaimen kadottua sarjoitus tehdään elektronisesti, kestää tunnin kaksi (kaikki lukot joilla pääsi) ja maksaa 150 euroa, ja jos on viisas isännöitsijä (kuten minä...:)), niin taloyhtiön yksi vakuutus korvaa alle 200 euron kadotukset asukkaalle. Jos Sento, niin pitäisi vaihtaa kaikki lukot, jonne pääsi, kustannus yli 1.000 euroa.


      • mintti
        lkdry555 kirjoitti:

        Ei kai mikään järkevä taloyhtiö enää ota Abloyta, iLOQ avaimen kadottua sarjoitus tehdään elektronisesti, kestää tunnin kaksi (kaikki lukot joilla pääsi) ja maksaa 150 euroa, ja jos on viisas isännöitsijä (kuten minä...:)), niin taloyhtiön yksi vakuutus korvaa alle 200 euron kadotukset asukkaalle. Jos Sento, niin pitäisi vaihtaa kaikki lukot, jonne pääsi, kustannus yli 1.000 euroa.

        Asun kerrostalossa, ja hiljattain yksi poismuuttanut asukas oli hukannut yhden avaimistaan. Ei täällä kyllä yhteisiä tiloja sarjoitettu, vaikka kotiavaimella pääsee myös niihin tiloihin. Tai ainakin minä pääsen yhä omalla avaimellani kellariin, pyörävarastoon jne. Ei ole uutta avainta teetetty ja toimitettu. En tiedä, mitä ovat nämä höpinät siitä, että kerrostalossa kaikki lukot sarjoitetaan avaimen kadottua.

        Ja taloyhtiössämme on siis mekaaniset Sento-avaimet. Vielä joitain vuosia sitten oli Execit, mutta taloyhtiö vaihtoi mallia, koska eivät halua asukkaiden kopioivan vapaasti avaimia.


      • Anonyymi
        ei.pidä.yliampua kirjoitti:

        Jos mikään noista ei täyty, niin sano sille vuokranantajalle, että avain tipahti xxxx-kadun, numero xx edustalla olevaan kaivoon. Tai jos avain ei ole uusimpia suojattuja Sento- tms. malleja, niin teetät vain uuden avaimen ja olet hiljaa.

        Miten meinaat teettää avaimen jos ei ole muuta avainta kuin se joka tippui johonkin metsään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten meinaat teettää avaimen jos ei ole muuta avainta kuin se joka tippui johonkin metsään

        Lukkoseppä voi mekaanisesta lukosta (Abloy classic yms.) lukea avaimen koodauksen.

        Uudempien elektroniikkahärpäkkeiden kanssa taas saattaa valmistajalta vielä löytyä tiedot siitä, miten lukot ja avaimet on koodattu. Yksittäiselle osakkaalle ei mitään tietoja luovuteta, joten tie käy isännöitsijän kautta.


    • Anonyymi

      Hävitin avain nippuni jossa siis oli 2 koti avaintani,vuokran antajallani ei ole avaimia asuntoon koska ne 2 oli siinä nipussa,joten koko helvetin lukkopesä pitää vaihtaa että saan uudet avaimet,pitää varmaan myös kerrostalon ulko oven lukko uusia,taitaa tulla työttömälle iso lasku

      • Anonyymi

        Jos porrashuoneen oven lukko sarjoitetaan uudelleen, niin sitten pitäisi uusia kaikkien asukkaiden avaimet. Ei tähän lähdetä.

        Asunnokaan lukkoa ei periaatteessa tarvitse sarjoittaa uudelleen. Lukkoseppä voi siitä lukosta lukea,millainen avain pitää valmistaa. Tosin fiksuahan se on sarjoituskin muuttaa, jos joku onnistuu ne kadonneet avaimet löytämään.

        On TODELLA TYPERÄÄ merkitä avaimiin osoite. Tällainen avain kun tippuu kadulle ja joku epärehellinen sen poimii.... Ja näitä merkkaajia on.

        Nämä uudemmat elektroniset avaimet olisivat fiksu valinta, koska hukkuneea avaimet voisi koodata pois järjestelmästä. Tällä saisi helposti torpattua myös pääsyn pesutupaan ja häkkivarastolle. Näissähän murtoveikkoja usein käy ja useimmiten avaimilla, jotka on "unhodettu" palauttaa pois muutettaessa tai luovutettu jollekin kaverille.

        Em. ongelman vuoksi monessa talossa kotiavaimella pääsee porrashuoneeseen, pyörävarastoon ja omaan asuntoon, mutta muihin tiloihin (sauna, häkkivarasto ym.) tarvitaan ns. emännän avain, joita on vain 1 per huoneisto. Ideana on, että asukkaat pitäisi siitä ainoasta parempaa huolta ja yhtähän on vaikeampi jaella kavereille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe