Isännöitsijäksi?

Vivian114

Minua on ehdotettu isännöitsijäksi taloyhtiöömme. Olen asunut asunnossa vasta vajaa 6 kk enkä oikein kunnolla edes tunne koko asuntoyhtiölakia. Eniten minua kuitenkin huolestuttaa isännöintiin liittyvät tekniset tehtävät. Minulla ei ole lainkaan mitään teknistä osaamista (ts. vasara ei pysy kädessä). Eikös tämä tekninen osaaminen ole aika välttämätöntä isännöitsijän tehtävissä? Kirjanpito /tilinpäätösosaaminen sen sijaan on suht hyvin hanskassa.

Taloyhtiömme on pieni (4 asuntoa) ja nykyinen isännöitsijä haluaisi luopua tehtävistään ja pyytää, että minä hoitaisin jatkossa taloyhtiön isännöinnin. Entä jos kieltäydyn ja kukaan muukaan ei halua isännöintivastuuta taloyhtiössä? Sittenhän isännöitsijä pitäisi ulkoistaa, vai mitä? Tämä ilmeisesti aika kallis vaihtoehto...

Mielipiteitä?

5

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No, ensimmäinen sääntö, jos et osaa, älä tee!

      Toinen on sitten koko asetelma, teknistä osaamistahan isännöitsijä ei tarvitse, se ostetaan ulkopuolelta. Isännöitsijä on tuollaisessa pienessä yhtiössä sitten samalla se ainoa joka ei kuulu hallituksen, eli samalla ainoa joka on oikeutettu vaatimaan hallitukselta vahingonkorvauksia väärästä hoidosta (kun yhtiö rapautuu käsiin).

      Käytännössä asiat kannattaa ulkoistaa, niin isännöinti kuin itse talon huoltokin. Helpottaa elämää loppujen lopuksi pientä lisämaksua vastaan.

      • slidari

        Kyllä isännöitsijä voi olla hallituksen jäsen, mutta ei puheenjohtaja.


    • HJKHJK

      Samaa mieltä, eli älä tällä tiedolla aloita isännöintiä. Ei se mahdoton tehtävä etenkään tuon kokoisessa taloyhtiössä ole, mutta jos hankaluuksia tulee niin ikävää se on samassa talossa sitten asustella.

      Nykyisin on tarjolla "kevyttä isännöintiä", joka voisikin sopia taloyhtiöönne hyvin. Mutta älkää valitko suurta isännöintitoimistoa siihen, silloin menee nekin rahat kankkulan kaivoon.

    • pööpöö69

      Omakotitalon omistaja on isännöitsijä. Hän tekee taloaan koskevat tarvittavat päätökset. Jos jokin asia kaipaa kunnostusta tai päivitystä, niin hän tekee sen. Kuuntelee perheen jäseniä. Hankkii mahdollisesti tarvittavat viranomaisluvat, asiantuntijalausunnot, urakoitsijat ja pankkilainat.
      Isännöitsijän työ ammattina ei eroa omakotitalon omistajasta.
      Noin pienessä yhtiössä voitaneen keskustella ja sopia asioista ilman virallisiakin kokouksia. Laillisuuden vuoksi täytyy olla hallituksen/yhtiökokouksen päätökset.
      Käytännössä porukalla päätetään ja vastataan päätöksistä.
      Teknisen osaamisen voi ostaa ulkopuoliselta.
      Kirjanpito kannattaa ulkoistaa luotettavuuden vuoksi. Kirjanpitäjä/isännöitsijä samassa roolissa epäilyttää aina.
      Pienessä taloyhtiössä on se mukava puoli, että rutisijoita ei ole paljoa, korkeintaan asukkaiden määrä.

    • KohtaIATsuorittanut

      Suosittelen miettimään asiaa ainakin hetken. Monesti pienissä taloyhtiöissä asukkaat ajattelevat että laitetaan kirjanpitotaitoinen ihminen isännöitsijäksi. Korvausta siitä hommasta tietenkään ei saa, vaan kaikki työt vaan tulevat tälle henkilölle. Laskujen maksut, arkistoinnit, kirjanpito, kokoukset, lainsäädännön seuraaminen ja paljon muuta kuuluu hommaan. Oma sukulaiseni alkoi tehdä hyvää hyvyyttään tuota työtä mutta edes kukkia ei hän ole saanut ihmisiltä kiitokseksi töistä. Toki ulkopuolinen ihminen maksaa mutta sillä välttyy keskinäisiltä riidoilta, Isännöitsijähän on pappi, lakimies ja sosiaalityöntekijä ja rakennusmestari samassa paketissa näin kärjistetysti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe