Apua: Ensikertalainen ja myönnän sen

Janne67JKL

Hei, olen lähdössä avovaimoni kanssa ensimmäistä kertaa ulkomaille. Minut voisi luokitella vaikka niinsanotuksi ummikoksi tv sarjan mukaan. Haluamme lämpöön ja nyt Kanaria on valittu.

Meistä kumpikaan ei osaa englantia, espanjasta puhumattakaan. Toisaalta myös erilaiset suomikommuunit ei kiinnosta. Siinä mielessä yhtälö on hieman vaikea.

Kysymykset:
1. Miten pitkälle pääsee elekielellä ja missä tilanteissa oikeasti tarvitsee puhua?
2. Kannattaako ottaa pakettimatkaa vai kasata itse lennoista ja hotellista (olen ymmärtänyt että moni ns opaspalvelu on vain txt-yhteys ja oppaat ei ole edes bussissa mukana hotelliin mennessä)
3. Pitäisikö ottaa kohteeksi jokin suosittu, esim Playa de Americanos tai Playa de Ingeles?
4. Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Toivon asiallista keskustelua, olen maaseudulta ja ylpeä siitä.

105

2334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aadalmiina

      Canarialla pärjää suomen kielellä espanjalaisissa ravintoloissa on suomen kielellä ruokalistoja ja paikalliset ymmärtää aika paljon suomen kieltä.käyn itse Las PAlmasissa joka vuosi suosittelen

      • Diosqalojamiento

        Hauskin kommentti mita olen kuullut vuosiin; Paikalliset ymmartaa aika paljon suomenkielta..... Hahahah


      • Näinonasia
        Diosqalojamiento kirjoitti:

        Hauskin kommentti mita olen kuullut vuosiin; Paikalliset ymmartaa aika paljon suomenkielta..... Hahahah

        Vanhoissa pitkään toimineissa ravintoloissa Inglesin keskustassa osaavat nämä monet tarjoilijat varsin hyvin puhua suomen kieltä todellakin. Tietysti tyypillistä ravintolassa käytettävää sanastoa. On ainakin 40 reissua takana ja joka ainoa ilta syömässä ravintolassa. Osaan kyllä englantiakin varsin hyvin, mutta usein puhun vaan suomeksi näiden kanssa. Tietysti pitää muuttaa englanniksi välillä vaativimmissa asioissa.


      • aadalmiina
        Diosqalojamiento kirjoitti:

        Hauskin kommentti mita olen kuullut vuosiin; Paikalliset ymmartaa aika paljon suomenkielta..... Hahahah

        ola olen käynyt las palmasissa vuodesta 1968 lähtien ja olen kyllä suomen kielellä pärjännyt joka paikassa ja kyllä moni espanjalainen tajuaa suomen kieltä


      • kuka vittu haluu käydä kanarialla kun voi käydä helvetissäkin. ps. mää asun helvetissä


      • Diosqalojamiento kirjoitti:

        Hauskin kommentti mita olen kuullut vuosiin; Paikalliset ymmartaa aika paljon suomenkielta..... Hahahah

        Kyllä se on totisinta totta että Inglesissä hotellien virkaulijat ymmärtävät suomen kieltä ihan hyvin. Mulla on siitä kokemusta useita kertoja Kanarialla käyneenä ! !
        Kun kävin Madeiralla ja sieltä menimme vesibussilla Porto Santoon, sielläkin hotellin virkailijat ymmärsivät suomea ihan hyvin mutta hieman vääntäen puhuivat mutta puheesta sai hyvin selvää.
        JOTEN LOPETA TUOLLAINEN HÖPÖTYS ! ! !


      • hanomakhexel
        LOLIHENTAI_ kirjoitti:

        kuka vittu haluu käydä kanarialla kun voi käydä helvetissäkin. ps. mää asun helvetissä

        Sinähän oletkin sairas..


      • hanomakhexel kirjoitti:

        Sinähän oletkin sairas..

        haista sinä mursu paska


      • o0o

        hanki sinä sairas elämä itsellesi


      • Eka-kertaa-paskalla

        """Janne67JKL""" = paskanjauhaja
        Avaushan on täysi provo. Mutta näin paljon, 75 kirjoittavaa on vaivautunut kommentoimaan kuka milläkin tavalla.
        Jos avaaja vaimoineen on lähdössä "ensi kertaa" täysin ummikkona, kieliä osaamattomana reissuun, ei hänellä olisi kykyä niin pitkälle, että """Kannattaako ottaa pakettimatkaa vai kasata itse lennoista ja hotellista?""" pystyisi tuohon, kasaamaan itse ja matkustamaan omatoimisesti. Ja tuntuu osaavan "kanaria nimiöintiäkin" hah hah haa.


      • SariSal

        Ihana Las Palmas :)


      • SariSal
        aadalmiina kirjoitti:

        ola olen käynyt las palmasissa vuodesta 1968 lähtien ja olen kyllä suomen kielellä pärjännyt joka paikassa ja kyllä moni espanjalainen tajuaa suomen kieltä

        Ihana Las Palmas :)


      • kanariatutuksi
        Eka-kertaa-paskalla kirjoitti:

        """Janne67JKL""" = paskanjauhaja
        Avaushan on täysi provo. Mutta näin paljon, 75 kirjoittavaa on vaivautunut kommentoimaan kuka milläkin tavalla.
        Jos avaaja vaimoineen on lähdössä "ensi kertaa" täysin ummikkona, kieliä osaamattomana reissuun, ei hänellä olisi kykyä niin pitkälle, että """Kannattaako ottaa pakettimatkaa vai kasata itse lennoista ja hotellista?""" pystyisi tuohon, kasaamaan itse ja matkustamaan omatoimisesti. Ja tuntuu osaavan "kanaria nimiöintiäkin" hah hah haa.

        Jos näin on, niin oikeille ensikertalaisille on kyllä ketjuun kertynyt paljon hyviä neuvoja ja vinkkejä. Ei ole siis asialliset kirjoitukset menneet hukkaan.


      • lomailija9
        LOLIHENTAI_ kirjoitti:

        kuka vittu haluu käydä kanarialla kun voi käydä helvetissäkin. ps. mää asun helvetissä

        Olet ainakin oikeassa paikassa puheistasi päätellen.


      • Jolle76
        LOLIHENTAI_ kirjoitti:

        kuka vittu haluu käydä kanarialla kun voi käydä helvetissäkin. ps. mää asun helvetissä

        MÄÄ = LAMMASTEN MÄÄ-KIMISTÄ !!


      • Jolle76 kirjoitti:

        MÄÄ = LAMMASTEN MÄÄ-KIMISTÄ !!

        jolle on aika homo nimi tiesitkös


    • HyväAloittaa

      Pakettimatka ehdottomasti, helppo matka lentokoneesta hotelliin. Kaikki hoitaa matkatoimisto.Kohde ehdottomasti Playa del Ingles. Sieltä hotelli Green Field kaikkein keskeisimmällä paikalla tai jokin hotelli siitä vierestä. Valinnan varaa on. Sieltä on hyvä ja turvallinen aloittaa. Sadan metrin sisällä on kaikki suomipaikat, hotellin takapihalla suomalainen sauna ja saunaporukka uima-altaalla. Helposti pääsee myös muualle jos ei halua olla suomalaisten kanssa. Inglesissä monessa ravintolassa on myös suomenkieliset ruokalistat joihin voi tutustua jo kadulla. Ei välttämättä tarvitse käydä yhdessäkään suomipaikassa. Parasta Inglesissä on rannan laajat hiekkadyynit ja kävely siellä kilometrien pitkällä rannalla muiden turistien joukossa.

      Jos tietokoneet on tuttuja niin Googlen Street View ohjelmalla voi etukäteen katsella katuja ympäri niin näkee millaista siellä oikeasti on.

      • Alussavarmanpäälle

        HyväAloittaa on erittäin hyvä kommentti, kuten muutkin. Ensin juuri näin ja seuraavalla kerralla on paljon viisaampi ja voi jo toimia oman harkinnan ja kokemuksen mukaan. Rahoja voi kuljettaa tiukassa etutaskussa tai vetoketjujen takana. Käsilaukkuun ei rahoja kukkaroon. Pitää olla tarkkana yli-innokkaiden tuntemattomien kanssa.


      • siruJLK

        green field on hyvä hotelli ja kivassa ympäristössä. pari kertaa ollut ja kyllä suomella pärjää.


    • Janne67JKL

      Eli pakettimatka Ingelesiin olisi ns turvallisin valinta? Miten voisi toimia ravintolassa joka ei ole ns suomiravintola; onko menuissa kuvia annoksista tai miten teette?

      • ihanhelppoa

        Sanakirja mukaan ja taitaa niissä keskustan ravintoloissa olla lähestulkoon kaikissa ne suomenkielisetkin sivut. Ihan tavallista ruokaa niistä ravintoloista saa, että jos nyt käy niin ettei ymmärrä niin ruokalistalla kun tökkäsee vaan johonkin kohtaan sormensa niin ei sieltä mitään kovin eksoottista koskaan saa. Taitaa olla vielä aikas monessa kuvien kerakin ne annokset? Ette te siellä nälkään kuole.


    • nnnnnnnnnn

      vastaukset

      1. aika pitkälle voit osoittaa sormella mitä tarvitset ja haluat
      2. Oma lento- ja hotellivaraus, matkatoimisto ei tuo mitään lisäarvoa
      3. Americas, vähemmän huruporukkaa
      4. Asiat järjestyy, rahalla saa.

    • pena-58

      1. Vähilläkin puheilla pärjää.

      2. Pakettimatka, ainakin ensimmäisillä käynneillä, pääsee helpommallakin. Ei omatoimimatka sen halvemmaksi tule viikon tai kahden reissulla. Pakettimatkalla on oppaat vastassa lentokentällä neuvomassa oikeaan bussiin. Nykyään opas ei ole aina itse bussissa mukana, kuski huutelee hotellin nimen kun ollaan perillä. Hotellin respassa riittää kun antaa passin kouraan. Jos ja kun on ruuhkaa ne ottaa passin kirjausta varten, sen voi hakea vaikka seuraavana päivänä pois.

      3. Varsinaisia suomalaiskeskittymiä on vain yksi. Se on tuo HyväAloittaa nimimerkin mainitsema Playa del Inglesissä. Vaihtoehtona ihan hyvä, eikä siitä tarvitse kävellä kuin 200-300 metriä päästäkseen "ulkomaille". Mutta jo se ei houkuttele, niin suomenkielisiä ruokalistoja löytyy ruokaravintoloista kaikilta suosituilta turistialueilta. Ingleskin on jo paljon laajempi kuin tuo keskittymä, sitten on viereinen MasPalomas, Puerto Rico ympäristöineen, Las Palmasissa turismi keskittyy Canteras-rantaan. Myös Teneriffalta voi aloittaa, koko ranta Los Cristianosista Fanabeen on helppoa aluetta, myös pohjoisrannan Puerto Cruz.
      Ei noista voi sanoa yhtä totuutta, mielikuvamarkkinointi on melkoista, siitähän se raha tulee, parempi kun menee vaan itse kiertelemään paikkoja.

      4. Mainitsit että vieraat kielet ei oikein taivu kitalaessa. Pakettimatkoilla suomenkieliset opaspalvelut ovat edelleen hengissä. Ne ovat muuttaneet sikäli muotoaan, että oppaalla on puhelinpäivystys 8-20 (ajat voi hieman vaihdella) ja hätätapauksessa voi soittaa muulloinkin. Systeemi on edelleenkin se että tyhmiä saa kysellä, eikä tartte vetää mitään maailmanmatkaajan roolia.

      On tullut koluttua vuosien varrella myös Lanzarote, Fuerteventura ja La Gomera, mutta en niitä tyrkyttäisi ekalle matkalle.
      Eka reissu oli tammikuussa 1987, kaveri houkutteli mukaan, ei siinä mitään suunniteltu, paikka oli Playa Del Ingles, hotelli Iguazu.

      Hyvää ja onnistunutta matkaa teille. Jos joku pikkujuttu menee pieleen, niin seuraavalla kertaa on sitten viisaampi.

      PS. Ei kannata kuljetella isoja rahoja mukanaan kylillä, ei ehkä hotellissakaan. Pari korttia mukaan, jotka on eri paikassa. Pankkiautomaatista saa lisää rahaa kuten Suomestakin. Kanarianturisteja on kahta lajia: Niitä jotka on ryöstetty ja niitä joita ei ole vielä ryöstetty. Toki on se kolmaskin kategoria mahdollinen, jos on tarkkana.
      Tämä on varsinkin isompien lomapaikkojen riesa. Mainitsin tuonkin, ettei päästä syyttelemään ylenpalttisesta ylistyksestä.

      • Trollatitrollaa

        Menit trollin ansaan. Aloittaja oli ovela trolli


      • Matkaanlähdentaas

        No vaikka trolli niin tuli neuvoja ummikoille niiltä jotka ramppaa just noissa typerissä paikoissa. Mitä ees lähtee kun kaikki pelaa suomenkielellä. Yyterin sannoille ja lihapullia muusilla ni on turvallista:-))


      • MinäTeenAina

        Ehdotus:
        Ota passin kuvasivuaukeamasta valokopio ja pidä se henkilötodistusena mukana. Kelpaa yleensä, jos kysyvät tunnistusta kortilla maksaessasi.
        Passi on hyvä säilyttää hotellin tallelokerossa.


    • Trollolloo

      Trollolloo...

      • Pelleporukkaa

        Mikä nyt niin trollottaa? Ottaako päähän kun joku ei jaksanutkaan kommentoida jotain hotellikysymystäsi tai ottaa kantaa johonkin homokaasuun....mikä nyt niin otti luonnolle? Kerro, yritän ymmärtää!


    • Myosmaalta

      Muutama vinkki ja varoitus:
      - ottakaa pakettimatka ensimmäiselle reissulle, saatte tukea sekä matkatoimistolta että oppailta
      - ottakaa matkavakuutukset
      - ekalle aurinkomatkalle Ingles on hyvä valinta. Aurikoiset paikat ovat myös Gran Kanarialla Puerto Rico (pienempi paikka tosin) sekä Maspalomas (kalliimpi) ja Teneriffalla Playa de las Americas (Inglesiä hienostuneempi turistialue, paremmat ostosmahdollisuudet niitä kaipaaville).
      - suosittelen myös turvasäiliön vuokraamista hotellissa, jos on arvokasta tavaraa mukana (esim. kamera, tabletti, koruja, yms.)
      - em. paikoissa, varsinkin keskustoissa, lähes joka ravintolassa on suomalainen ruokalista
      - älkää ostako mitään arvokasta ns. rantakauppiailta, älkää menkö edes sisään, jos joku tulee kädestä vetämään
      - varkaista tuolla jo varoitettiinkin. Eli väentungoksessa, nähtävyyspaikoissa, lentokentällä, ym. tiukasti katse matkatavaroissa ja kädet käsilaukun ympärillä. Älkää luottako edes vetoketjullisiin tai tarralla suljettaviin taskuihin. Varkaita on sekä yksin liikkuvia että ryhmässä toimivia. Muut vievät huomiosi muualle ja yksi hoitaa varastamisen. Kaupungille mukaan vain juuri sen verran käteistä kuin uskotte tarvitsevanne. Ja olen yksi niistä taskuvarkaan uhreista, joten puhun kokemuksesta.
      - kuten kaikkialla, yleisvarovaisuus varsinkin iltaisin ja yöllä liikkuessa. Taksit ovat halpoja varsinkin keskustojen sisällä, muutamalla eurolla pääsee jo mukavasti muutaman kilometrin.

      - kun varautuu ja tiedostaa vaarat, pystyy lomasta ja matkasta nauttimaan ja kokemaan uusia elämyksiä. Useat kirjoittelevat tällä kanariapalstalla mitä sattuu ja tietämättä asioista ja esim. säästä, jätä ne omaan arvoonsa. Jos nettiä käytät, sieltä löytyy paikallisia säätiedotuksia sekä web-kameroita, joista voit päätellä itse asioiden laidan. Linkkejä löytyy mm. näistä keskusteluketjuistakin. Iglesissä olen ollut muutaman kerran ja edellä mainitussa suomi-keskittymässä esim. apart. Agaete Park oli mielestäni ihan ok. Ellei huone ole ihan Ryysyrannan (jos on vielä olemassa?) yläpuolella. Löytyyhän sieltä toki tasokkaampia sekä myös vaatimattomampia hotelleja tai huoneistohotelleja, ihan joka makuun ja tarpeeseen.

      Lomamatkaa on aina mukava suunnitella, onnea etsinnälle ja Hyvää matkaa!

    • ummikko

      Valmismatka ja sellainen jossa on toimiva suomenkielinen ja nimenomaan henkilökohtainen opaspalvelu eikä vain skandinaaviskaa puhuva tyyppi puhelimen päässä.

      Kanariansaarten kohteista voi ensikertalainenkin huoletta mennä mihin vain ellei välttämättä halua nimenomaan suomalaiskeskittymään tapaamaan muita suomalaisia suomalaisomisteisissa baareissa ja tanssipakoikoissa.

      En puhu muuta kuin suomea ja savoa paria sanaa enempää mutta el Hierroa lukuunottamatta olen lomaillut kaikilla saarilla niiden eri kohteissa. Suurimmassa osassa saa ruokansa tilattua suomenkieliseltä ruokalistalta mutta en ole jäänyt syömättä muuallakaan. Äänet, eleet ja piirtäminen ovat hyviä tapoja kommunikoida.

      Tärkein syy saaren ja kohteen valintaan on aloittajan omat lomatoiveet ja odotukset. On parasta ensin kartoittaa ne itselle tärkeimmät seikat ja sitten niillä ehdoilla alkaa sopivaa kohdetta etsimään.

      Onko siis aurinkovarmuus tärkeämpi kuin kaunis vehreä ympäristö? Viihtyykö mieluummin turistikeskittmässä vai haluaako paikallisasutuksen pariin? Haluaako pelkkään rantakohteeseen vai kaupunkimaisempaan tai ehkä jopa pieneen rauhalliseen kylään? Ovatko shoppailumahdollisuudet, luonnossa liikkuminen, meressä uiminen, suomalainen tanssimusiikki, erilaiset harrastusmahdollisuudet tai teemapuistot tärkeitä? Listaa voi jatkaa melkein ikuisuuksiin kukin omien halujensa mukaan.

      Nyt estottomasti eri saarten mahdollisuuksia tutkimaan sillä niitä on paljon.

    • Yksimielipide

      Itse en ensikertalaisena menisi ihan pahimpiin hulinapaikkoihin ja suurimpiin turistirysiin vaan johonkin rauhallisempaan, kompaktiin joka viehättävä lomanviettopaikka, jossa kaikki tarpeellinen ja josta helppo tehdä tutustumisretkiä myös muualle.
      Esimerkkejä Lanzaroten Playa Blanca, Fuerteventuran Corralejo, Gran Canarian Puerto de Mogan sekä Teneriffan Puerto de la Cruz ja Los Christianos.

    • KS123456789

      Niin kauan kun omaa kehonkielen pärjää vallan hyvin, etkö ole lukenut sitä juttua ~90v papasta joka on joka maan kolkassa käynyt eikä osannut kai edes ruotsia ja hyvin oli pärjännyt viitoillen jne. Vaara/ongelmatilanteissa ei näytä paljoa olevan hyötyä eikä haittaa kielitaidottomuudesta, jos edellämainittua kehonkieltä osaa käyttää oikein.
      :)

    • Holaa.aa

      Matkailuespanjan oppii parissa päivässä.

    • rferfr

      Jossakin päin Kanariaa ehkä pärjää Suomen kielellä ja jossakin ei.
      Esimerkiksi taksikuskit eivät usein puhu edes Englantia, Suomesta puhumattakaan.

      • aadalmiina

        Las Palmasissa pärjää suomen kielellä olen jopa ollut tacissa joka osasi suomea ja oli käynyt Suomessa. Ihnisestä itsestä riippuu pärjääkö vai ei


      • SariSal

        Ihana Las Palmas :)


    • JMANNISTO

      Suosittelen Puerto de la Cruz Teneriffalla! Siellä näkee vanhaa aitoa kulttuuria,mutta on myös runsaasti ilta-menopaikkoja.Suomella pärjäilee,mutta ei tietenkään vaativammissa tilanteissa,onneksi oppaan velvolliuus on auttaa sinua lähes kaikessa muussa paitsi rahapulassa :), siis valitse valmispaketti,saat opaspalvelun.Puertossa EN OLE MILLINKAAN törmännyt varkaisiin tai muuhunkaan rikollisuuteen,olen vieraillut siellä n.15 kertaa ja 1976 eka kerran,viime aikoina useita kuukausia aina kerralla,joten tässä kokemuksen rintaäänellä naputtelen. No,joka tapauksessa mitään lompakkoa en milloinkaan rahaa mukanani kaupungilla,vain joku seteli ja muoviraha,se kun käy siellä ihan joka paikassa(joku kauppias saattaa inttää käteistä,mutta kas,seltäkin tiskin alta löytyy korttipääte kun näytät hänelle vain korttia.Manun baarilla kannattaa poiketa,vaikka et suomiseuraa hakisikaan.Manu on Bahia hotellin päädyssä.Niin,tuo Manu on muuten Vaajakosken poikia alun perin,taitaa kyllä olla suomessa hiihtolomilla juuri nyt. Vielä pitää mainita.etä Puerto on ainut todella vehreä paikka Teneriffalla ja on sitä todella! Itse puhun myös engl ja esp. mutta eivät ole välttämättömiä. Tervemenoa lämpimään!

      • OletPäätrolli

        Taas valehtelet


    • Melkeinummikkoitsekin

      Pärjäät kyllä.

      Jos on jotain erityisen tärkeitä asioita (ruoka-allergiat, sairauksia ja niitä vaativaa lääkitystä) niin kannattaa selvittää siihen liittyvä sanasto espanjan ja englannin kielellä ja ottaa se mukaan. Jos olet kaikkiruokainen niin elekielellä pärjäät ruokaillessakin ja yllättävät ruoat voivat olla joko onnistuneita tai epäonnistuneita kokemuksia.

      Ottaisin pakettimatkan. Hinta tod.näk. edullisempi ja kuluttajasuoja jeesaa matkanjärjestäjän kanssa tulisi jotain ongelmaa (aikataulumuutoksia tms). Muista matkavakuutus.

      Suosittu kohde on ihan mukava. Miettikää Las Palmasin kaupunkia myös, se on mukava kaupunkimainen kohde.

    • Mummo.Pihtiputaalta

      Hauska trollaus aloittajalta. Saat 7/10 tästä:)
      Hassuja on myös viestit mitä hän kirjoittelee itselleen

      • Vaari.Mouhijärveltä

        Kyllä nyt kirjoitit hauskan viestin. Saat 10/10 siitä. Diggaan niin tuota Pihtiputaan mummoa.


    • borGe

      Itse asuin Gran Ganarialla 80 luvulla 14 vuotta. Juntti mesta. Kyllä siellä pärjää vaikka sian-saksalla,,,oli trolli ap. tai ei.

      • pitkästyy

        Miten vuosikymmen voi kestää 14 vuotta?


    • Muchogusto

      Joo no jos tykkäät että on rauhallista niin mene Puerto Ricoon. Toki helvetisti turisteja, mutta hieman harmaampaa porukkaa tuolla on reilummin. Ei varmaan ole Esso/pirinisti bilettäjien ykköspaikka. Hotelliksi suosittelen itse altamaria. On hyvällä paikalla vuoren rinteellä josta kävelee amadores rannalle 10 minuuttia. Taksi maksaa noin kolme euroa rantaan.

    • Matkaaja1x

      ns. kielitaidottomana kannattaa ottaa pakettimatka.. Itse kootussa omatoimimatkasa tulee monesti matkassa ns. mutkia joita joutuu hoitelemaan ja silloin tarvii ainakin vähä jotain muutakin kieltä kuin suomea osata.
      Näillä perusmatkatoimistoilla kuten aurinkomatkat, finnmakat, tjäreborgilla on kyllä ainakin tähän saakka ollut aina opas bussissa mukana joten ei huolta.
      All inclusive hotelli on hyvä niin ei tarvitse ruokailujen kanssakaan juuri ihmetellä.

      • kohtamatkataantaas

        Ei voi yleistää, eipä ole ollut opasta bussissa, ei ainakaan AM:n matkalla maaliskuussa 2015 Reina Sofiasta Puerto de la Cruziin. Käsitykseni on että oppaiden mukanaolosta on luovuttu tai luovutaan. Hotellikäyntejä tekevät vielä ja puhelimella ja tekstiviesteillä heidät tarvittaessa tavoittaa. Myös tervetulotilaisuuksista ovat ainakin jotkut toimistot luopuneet.


    • vanhus2016

      Vasta muutama päivä sitten tulin Teneriffalta. Kyllä siellä pärjää aika huonolla kielipäälläkin. Joka päivä tuli käytyä syömässä eri paikoissa. Kaksi sanaa espanjaksi hyvä opetella ystävällisyyden nimissä "Hola ja Grasias" Hei ja Kiitos.

      • EiVieläVanhus

        Tuo aloittajahan/kysyjä on häirikkö joka jatkuvasti kyselee tyhmiä kysymyksiä ja odottaa että ihmiset menevät lankaan ja vastaavat hänelle. Jos kukaan ei vastaa niin hän vastaa itse itselleen. Heitä kutsutaan trolleiksi.


      • Väärin.Keskusteltu
        EiVieläVanhus kirjoitti:

        Tuo aloittajahan/kysyjä on häirikkö joka jatkuvasti kyselee tyhmiä kysymyksiä ja odottaa että ihmiset menevät lankaan ja vastaavat hänelle. Jos kukaan ei vastaa niin hän vastaa itse itselleen. Heitä kutsutaan trolleiksi.

        Eikö täällä saa kysyä tyhmiä? Pitäisikö kaikki tietää?


      • Kokomaailmamuavastaan
        EiVieläVanhus kirjoitti:

        Tuo aloittajahan/kysyjä on häirikkö joka jatkuvasti kyselee tyhmiä kysymyksiä ja odottaa että ihmiset menevät lankaan ja vastaavat hänelle. Jos kukaan ei vastaa niin hän vastaa itse itselleen. Heitä kutsutaan trolleiksi.

        Oletko vainoharhainen? Pelottaako arki? Epäiletkö kaikkia lähelläsi olevia? Seuraatko muita? Onko kaihtimesi aina hieman raollaan? Heräiletkö öisin?


      • EiVieläVanhus
        Väärin.Keskusteltu kirjoitti:

        Eikö täällä saa kysyä tyhmiä? Pitäisikö kaikki tietää?

        Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä, kuten sinä rakas trolli :D
        Hauskaa illanjatkoa


    • pärjääelekielelläkin

      elekielellä pärjää varmaan suht hyvin, eli etusormella ja keskisormella, sekä peukalon/etusormi ympyrällä.

    • Aika.pahan.heitit

      Väärin.Keskusteltu kirjoitti:
      Eikö täällä saa kysyä tyhmiä? Pitäisikö kaikki tietää?

      Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä, kuten sinä rakas trolli :D

      Hauskaa illanjatkoa

      • Lars-

        Kylläpä onkin hassua.


      • vituttaako.trollia
        Lars- kirjoitti:

        Kylläpä onkin hassua.

        Ja sinua vituttaa?


      • Lars-

        Ei vaan kyrvättää. Paa mua pebaan, ihana gay boy!


    • lkls

      Mitä näistä keksityistä aloituksista maksetaan ???

    • omatoiminenmatkaaja

      Suomenkielellä pärjää hyvin missä vaan ja elekielellä pystyy lisäämään ymmärrettävyyttä. Kanariansaaret on niitä helpoimpia matkustaa ihan ummikkona, jos matkustaa jollain pakettimatkalla. Joku on joskus täällä matkailupalstalla kirjoittanut, että apinakin osaa matkustaa pakettimatkalla. Tietysti aika karkeasti sanottu, mutta jos miettii joitakin "votkaturisteja" jotka täysin kielitaidottomina matkaavat ulkomailla ja Suomeen tullessa alkavat kyselemään, koska tullaan perille, kun ovat olleet koko matkan täydessä kaasussa ja eivätkä muista maktasta yhtään mitään. Tältä pohjalta jokainen voi sitten miettiä sitä omaa pärjäämistään ulkomailla, eli jos ei ole apina tai lärpi viinaa tolkuttomasti, normaali ihminen pärjää ulkomailla kielitaidottomana varmasti.

    • mekkk

      Eikö kaikki suomalaiset osaa raliienglantia niin sillä' pärjää ja matkustelu ei tarvitse kuin seikkailuhenkeä ja jos alkee osaa niin pärjää. En itsekkään sujuvasti puhu lontoota mutta toimeen sillä tulee ja kun on auttava kielitaito ja sitä käyttää niin oppii aika nopeasti ja se siitä.

    • palloakiertänyt

      Jees , nou , marlboro , coca cola . siinä on avain koko reissuun ja pärjää kaikkialla maailmassa .

    • Canarialla

      Pärjää kielitaidoton,kun siellä pärjää mykkäkin. Kipin kapin vaan canarialle.

    • LPssä

      Suosittelen matkatoimistoista Aurinkomatkoja. Aurinkomat on täysin suomalainen toimija, ja heillä on hyvät opaspalvelut paikan päällä. Se tekee matkan teosta vaivattomamman, jos ei ole kielitaitoa.
      Kanaria on hyvä kohde kielitaidottomalle, ja ainakin Las Palmasissa saa lääkärinpalveluakin suomen kielellä tarvittaessa. Kaikki ison kaupungin hyvät puolet ja upea ranta! Rohkeasti matkaan!

    • matkailijat

      Inglesiin vaan ksikki maalaiset ehottomasti ja sassiin! Kaupungin itälaidalla on ostari Aquila roja. Siinä on monta halpaa suomenkieltä ymmärtävää baaria. Pataässä. Apilaniityssä karaokee ja karhubaari yläkerrassa. Tässä ostarilla ehkä kaupungin edullisimmat hinnat. Pikaruokaa, lihiksiä nakeilla ym. saa muutamalla eurolla. Myös niissä muissa baareissa on tarjouspaukkuja. Minä ostin kaksi vodecolaa yht. 6€:lla. Ostarilla Jardin del sol on iskelmäbaari, missä tähtiartisteja ja Pikkukuppila.
      Ostari Nilon takana oikealla on Lidl, jossa on lähes samat tuotteet kuin suomessa. Irtoleivät/pullat on paljon halvempia kuin kaupoissa. Kandee mennä taksilla kotiin, jos paljon kantamuksia. Kaupunkialueella matka n. 3-4€.
      Yumbo ostarin ulkolaidalla on Mummola ja Kuparipannu. Niistä saa lihapullia ja muusia ym.., jos raaskii ostaa.
      Cita ostarin kulmalla on Pepe Cirinco pikaruokala. Kuvallinen hinnasto. Älyttömän hyviä pihvisämpylöitä ja pihvi/ranskisannoksia. Ja ne ranskisannokset on isoja (2 kertaa syötäviä). Ne pihvit on siis oikeata ehtaa filettä, eikä mitään jauhomössöä. Myös kana/kalkkunafilettä. Sämpylät noin 3€ ja ranskis/fileannokset 4,5-6€. Mukaan kun ottaa/pyytää, niin hotellissa voi syödä kaksi kertaa, kun mikrossa lämmittää. Laittavat muovikassiin. Kandee ottaa mukaaan suolaa, pippuria, valkosipulijauhetta ja sinappia. Kiinalaisissa puhveteissa kandee käydä ja hinnat noin 7€ vesipullo ja verot noin 3€ Yhteensä noin 10€.

    • ReissuMummeli

      Jardin del sol ostarilla ruokakaupassa ja iskelmäbaarissa on myynnissä saman päivän iltalehti, joten ei tarvitse olla uutispimennossa. Varmaan muuallakin on myynnissä. Hinta taisi olla 3,5€.
      Monen halvan vanhan hotellin laatutaso on kirjava Inglesissä. Jos seinissä maali kupruilee, tai paikkamaalattu moneen kertaan, kandee nukkua ikkunat raollaan pienessä läpivedossa, niin ei mene nenä tukkoon loman aikana.

    • tryrtujrt

      Ostakaa Belizin matkasanakirja jossa on yleisimmät turistin tarvitsemat lauseet. Luulen että osaat kyllä ne englennin sanat joita on mainoksissa opasteissa yms. En osaa keskustella mutta jotenkin selvisin. Olen itsekin kielitaidoton ummikko joka on pulassa jo Tukholmassa. Olen yrittänyt aivan oikeasti oppia englantia mutta se ei vaan jää mieleen vaikka kuinka yrittää.

    • kansakoulunkäynyt

      Missä olet käynyt koulusi, kut et englantia osaa?

      • PäätrolliOlet

        Pietarin trollikoulussa, kuten sinäkin:)


    • Hatussakukka

      Aloittaja Janne! Laukkuun kevyet sisäkengät, semmoset ikean kylpytossut n. 3€. kivilattiat on kaikissa hotelleissa kylmät. Suihkuun kylpysandaalit, että ei saa kynsisientä/jalkasientä (kokemusta on). Jos suihkualtaassa viemäri ei vedä, huoltomies korjaamaan, ettei saa kynsisientä siitä likavedestä. Muistakaa pitää kylppärin ikkuna koko ajan auki, ettei kylppäri homehdu.
      Jos aikoo lukea illalla, kandee ottaa mukaan 15-20W pienikokoinen energiansäästölamppu, kun huoneissa on yleensä 15-40W lamput.
      Kraanavettä ei saa koskaan juoda keittämättä! Kaupasta halpaa pullovettä 5l kanistereissa n. 2€. Ruoka valmistetaan aina pullovedestä. Jos menette myöhäisellä lennolla hotelliin, kannattaa ostaa espanjan kentältä vettä 2 litraa, että pärjää yön yli. Kaupat menee kiinni noin klo 22.00.
      Jos ummikko lähtee inglesissä rannalle/dyyneille kävelemään, niin vettä reppuun 1.5 litraa/henkilö. Sitä ei ole rannalla myynnissä, ettei ala huimaamaan nestevajaus. Kikometrejä voi kertyä 5-20 km. Rantaa pitkin voi kävellä Faron majakalle n. 6km/sivu. Siellä on juoma/kahvi ja ruokabaareja useitakin.
      Jos pikkutunneilla kadulla joku "paikallinen" tulee tekemään tuttavuutta, tai alkaa ystävällisesti lähestyä "mitä kuuluu" tyyliin, silloin on käynnissä ryöstöyritys ja taskujen inventaario vaivihkaa, niin, että kohde ei sitä huomaa lainkaan. Tärkein sääntö on "älä anna hipaistakkaan itseäsi". Ei saa päästää koskettamaan. Etäisyyttä pitää pitää ja torjua ponnekkaasti lähestyminen kovaäänisesti huutaen. Myös nämä maksulliset naiset osaa sen konstin. Vaimoille ja äideille senverran tiedoksi, että älkää päästäkö teinipoikianne ja miehiänne yksin ulos klo 18.00 jälkeen missään tilanteessa. Minä en veisi teinipoikiani Inglesiin, enkä Las Palmasiin lainkaan. Sieltä voi saada inhottavan ikävän tuliaisen jos törttöilee.

      • Talviasukkaat

        Ihana trollaus, olet nähnyt oikein vaivaa sen kirjoittamiseen. Vettä saa kuitenkin täältä Inglésistä 8 litraa hintaan 1,10-1,40 joten se syö kirjoituksesi uskottavuutta :D
        Hyvää päivänjatkoa


    • hohhoijjaa

      Ruokalista on etelärannikon ravintoloissa hyvin usein myös suomeksi, et tarvitse muuta tilataksesi, toisaalta kaupassa ottaaksesi hyllystä ei tarvitse pukahtaakaan, taksikuskille riittää hotellin nimi.

      Toisaalta jos tarve vaatii, jokainen -67 syntynyt saa sönkättyä sen pari sanaa englantia jos tarve vaatii.

    • pipopopopo

      Vuosia teneriffalla asuneena voi todeta ettei ole eroa matkustatko iisalmelle vai kanarialle. Seuraat vaan antennipipoja ..

      • apina654

        IisalmeEN! (sanotaan Savossa ja savolaesethan osaavat sanoa)


    • LESYNI

      Jos ulkomailla noin hankalaa, miksi mennä kun kotona ihan hyvä..voisin kyllä jonnekin mennäkin mutta, puoliso tuonpuoleisessa, yksin en koskaan käynyt !Voitaisiin kuitenkin kunnioittaa kanssaihmisiä,puhumalla ystävällisesti ! Itse kuulun kansakoulun käyneisiin !

    • lesyni

      Jospa löytyisi luotettava ,hauska ystävä voisin lähteä jonnekin,rauhalliseen paikkaan,ei rantapaikkaan !.....kiva jos olisi vielä vähän kielitaitoa !

    • lesyni

      Suomi 24:stä ei ainakaan ketään löydy, vaikka kuinka hymyililisi !

    • Peesaan Pena-58:a, myosmaalta ja onnematkaan nimimerkkejä.

      1. Miten pitkälle pääsee elekielellä ja missä tilanteissa oikeasti tarvitsee puhua?
      Aika vähän tuolla tarvii puhua, jollei halua. Useimmissa ruokapaikkojen ravintoloissa on listat myös suomenkielellä. Ja joissain paikoissa tarjoilijat osaavat muutaman sanan suomeakin, kun tuolla tarjoilijat ovat markkinointihenkisiä. Olenpa kerran törmännyt suomalaiseeenkin tarjoilijaan, joka oli ollut kanarialla yli 10 vuotta... Mutta ei sanakirjasta haittaa ole. Siitä on iso apu esim. kaupassa, jos haluaa tehdä itse esim. aamu- tai iltapalan.

      2. Kannattaako ottaa pakettimatkaa vai kasata itse lennoista ja hotellista (olen ymmärtänyt että moni ns opaspalvelu on vain txt-yhteys ja oppaat ei ole edes bussissa mukana hotelliin mennessä)
      Itse olen ostanut aina pakettimatkan (en ole konkari, vasta 4 kertaa käynyt). Helpottaa muutamissa paikoissa aika paljon. Mulla on kohtuullisen hyvä kokemus oppaista, vaikka väärääkin tietoa olen joskus toki heiltä saanut. Ja ainahan voi kysellä muilta suomalaisilta, kun heitä varmaankin on kuitenkin samassa hotellissa. Bussissa ei välttämättä ole opasta mukana.

      3. Pitäisikö ottaa kohteeksi jokin suosittu, esim Playa de Americanos tai Playa de Ingeles?
      Minusta kannattaa ottaa suosittu paikka. Siellä pärjää kuitenkin aina varmemmin huonolla/olemattomalla kielitaidolla. Tosi pienissä kohteissa suomea ei osata. Isommassa paikassa on aina enemmän nähtävää kuin pienessä.
      Omia toiveita kannattaa miettiä. Jos toivoo aurinkoa, ja haluaa minimoida sateiden riskin, kannattaa valita saaren eteläpuolen paikka (saaresta riippumatta). Kaikki käymäni paikat ovat olleet aina vähän erilaisia. Suurin pettymys oli Fuerteventuran Jandia, mutta vain sään takia. Ja säillehän ei vaan voi mitään. Sataa voi tuollakin, kaikissa kohteissa.



      4. Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
      -Vakuutus
      -pidä rahoistasi HYVÄÄ huolta
      -kannattaa pitää varmuuden vuoksi jakaa rahoja vähän eri piiloihin (ei ole koskaan mitään käynyt, mutta vara ei venettä kaada). Tai ottaa se hotellin kassakaappi.
      -älä osta mitään katukauppiailta, tuotteet ovat feikkejä
      -älä juo hanavettä, kaupasta saa 8 litraa alle kahdella eurolla
      -vettä pitää olla aina mukana tarpeeksi
      -pidä huoli nahkastasi, tuolla palaa muuten varmasti
      -opastetut retket saattavat olla ihan hauskoja, kunhan siellä on teidän tapauksessa suomalainen opas.
      -aamupala kannattaa syödä omassa hotellissa tai käydä muissa hotelleissa. Se on yleensä niin hyvä ja runsas, että ei tarvi välttämättä päivällä syödä (tuolla päivän pääateria syödään vasta illalla)
      -jos menette illalla syömään johonkin ravintolaan, kannattaa valita paikka, mikä on kohtuullisen täysi. Jos se on tyhjä, se on huono.
      -bussitkin ovat ihan hyviä tuolla, jos vaan osaa lukea karttaa, että tietää mihin on menossa.
      -kanarialla kannattaa käydä myös kaupunkien ulkopuolella, maisemat ovat todella hienoja, kun menee rannikolta vähän sisämaahan (vuoristoa)
      -jos otatte pakettimatkan, kannattaa katsoa/ostaa siihen myös kuljetukset kentältä hotelliin. Helpottaa paljon.
      -iloinen ja avoin mieli mukaan! Ei tuolla suureen hätään voi joutua, kunhan ei itse hölmöile.
      Onnea matkaan!



      Toivon asiallista keskustelua, olen maaseudulta ja ylpeä siitä.

      • Ihmetelläpitää

        Kyllä te trollaajat näette paljon vaivaa kirjoitustenne eteen. Monesti mietin että miksi?


      • kanariatutuksi

        Arvoisa nimimerkki Ihmetelläpitää, mikä harry6709:n kirjoituksessa viittaa mielestäsi trollaukseen? Kirjoitus on asiallinen ja aloittelevalle kanariamatkaajalle suunnattuja hyviä vinkkejä täynnä.


      • ihme_nimittelyä
        kanariatutuksi kirjoitti:

        Arvoisa nimimerkki Ihmetelläpitää, mikä harry6709:n kirjoituksessa viittaa mielestäsi trollaukseen? Kirjoitus on asiallinen ja aloittelevalle kanariamatkaajalle suunnattuja hyviä vinkkejä täynnä.

        Komppaan. On aika kuvaavaa, että tänä päivänä asiallisen viestin kirjoittajaa nimitellään "trollaajaksi".
        Kiinnitin tässä ketjussa huomiota samaan kuin sinä, että mukavaa, että tuntemattomat ihmiset vaivautuvat antamaan runsaasti yksityiskohtaisia ohjeita. Kaikki ohjeet ovat arvokkaita, jos ei koskaan ole käynyt ulkomailla.


    • Hannukontulasta

      Kyllä pärjää, mikäli haluat juomaa, näytää klunk klunk, ruokaa näytä maiskis maiskis ja mikäli haluat käydä vieraissa, näytä kauniille blondille knulla-merkkiä eli vasemman käden etusormi ja peukalo yhteen ja oikean käden etusormella vemputat siihen reikään. Varo ettei vaimo huomaa. jäät muuten ilman piparia koko loman ajaksi. Tietenkin riskinotto kannattaa..

    • kiersinkaukaa

      joskus -80 luvulla kävin Inglesissä jossa oli Suomalainen ravintola, palvelu oli ylimielistä kuin olisvat hävenneet Suomalaista asiakasta?,viimein sain sen grilliruuan mut en unohda...Suomea puhui kun oli Suomalainen tarjoilija..

      • Antiikkipannu

        Kuparipannu on perustettu 1985 mutta asiakaspalvelu on edelleen heillä hakusessa. Yritetään laskuttaa juomista mitä ei ole tilattu jne, siksi lopetimme siellä käymisen.


    • näilläolenpärjännyt

      En itse ole koskaan käynnyt Kanarialla, mutta olen kielitaidottomana matkustanut eri puolilla maailmaa muualla omatoimisesti mm. Aasia, Baltia ja Venäjä, joissa ei ole ollut yhteistä kieltä paikallisen väestön kanssa, joten;

      1. " Miten pitkälle pääsee elekielellä ja missä tilanteissa oikeasti tarvitsee puhua?"
      Usein selviää ihan elekielellä lähes kaikkialla ja päättelemällä, sormilla pystyy näyttämään numeroita tai osoittamaan vaikkapa naapuripöydän ruoka-annosta. Monessa paikassa on valintamyymälöitä, joista voi valita itse tuotteet ja maksaa ne kassalla, kassakoneesta tai laskimesta näkee numeroina maksettavan summan. Liikennemerkit on kansainvälisiä, siis muutkin, kuin ne sormella näytettävät. Puhuminen suomenkielellä auttaa myös kummasti, vaikka kumpikaan osapuoli ei ymmärtäisi toisiaan, niin yleensä jonkinlainen ymmärrys tulee. Pitää muistaa, että maailmassa puhutaan n. 7000 kieltä ja lähes 400 kielellä on yli miljoona puhujaa, joten ei huolta!

      2. "Kannattaako ottaa pakettimatkaa vai kasata itse lennoista ja hotellista (olen ymmärtänyt että moni ns opaspalvelu on vain txt-yhteys ja oppaat ei ole edes bussissa mukana hotelliin mennessä)"
      Käsittääkseni Kanariansaarille ei juuri kannata alkaa kasaamaan omatoimista matkaa, ellei ole sinne tehnyt useita matkoja aiemmin, parempi mennä ns. pakettimatkalla. Omatoiminen matka kannattaa tehdä kauemmaksi mm. Aasiaan, jolloin todellinen säästö on huomattava, kun lennot ja majoitukset pystyy hankkimaan edullisesti. Kanariasaarilla ei ole niin paljon mahdollisuuksia saada halpoja majoituksia, vaikka lennoista halvat.

      3. "Pitäisikö ottaa kohteeksi jokin suosittu, esim Playa de Americanos tai Playa de Ingeles?"
      Suositusta kohteesta on ainakin turvallinen aloittaa, tuskin tulee suurta pettymystä, siitä on sitten hyvä laajentaa reviiriä. Rohkeasti vaan matkaan!

      4. "Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?"
      Ihan ensimmäiseksi kannattaa selvittää matkavakuutuksen kattavuus, että matkavakuutus on kunnossa ja korvaa riittävästi, JOS jotain sattuu. Eurooppalainen sairaanhoitokortti kannattaa ottaa mukaan, JOS joutuu turvautumaan paikalliseen hoitoon sairauksien yllättäessä. Tärkeitä asiapapereita kannattaa skannata sähköpostiin; passi, rokotustodistuksia, vakuutusyhtiön tietoja ym. joita voi sitten tarvittaessa tulostaa sieltä. Näitä ei välttämättä tarvitse koskaan, mutta joskus voi tarvita.
      Matkoillani olen huomannut hyväksi, että mukana on; käsidesiä, lastenkosteuspyyhkeitä (joilla voi pyyhkiä kädet puhtaiksi tai muuten puhdistautua), hieman wc-paperia (vajaa rulla litistettynä menee pieneen tilaan), laastaria (Lidlistä löytyy parhaat), korvatulpat (työkaluliikkeissä myydään hyviä korvatulppia). Antihistamiinia, jolla saa korvakäytävät pysymään auki lentokoneen paineenvaihteluissa, kannattaa keskustella lääkärin kanssa. Käytetyt hyvät kengät, joilla on jo kävelty riittävästi. Aurinkovoide riittävällä kertoimella. Mukaan vain optimaalinen määrä vaatteita kohteen sää huomioiden. Kunnollinen matkalaukku ja siihen kunnollinen matkalaukkuvyö, käytännöllisyys ulkonäön edelle! Matkojen ja kokemusten lisääntyessä matkatavaroiden määrä vähenee ja monasti riittää pelkkä reppu käsimatkatavaroissa. Hyviä reppuja voi ostaa vaikkapa armeijan ylijäämää https://www.varusteleka.fi/fi/category/reput-ja-laukut/137

      • Luvatonta.mainontaa

        Oletko Varustelekassa töissä kun mainostat täällä? Aika vitun huonoa mainosta sun firmalle mainostaa luvattomasti täällä.


      • näilläolenpärjännyt
        Luvatonta.mainontaa kirjoitti:

        Oletko Varustelekassa töissä kun mainostat täällä? Aika vitun huonoa mainosta sun firmalle mainostaa luvattomasti täällä.

        En ole töissä siellä, enkä omista ja teksitissäni mainitsin sanalla VAIKKAPA, eli jo viittaan siihen, ettei ole ainut paikka, toki on muitakin paikkoja, joissa myydään mm. armeijan ylijäämää, joten ei ole pakko ostaa ko. firmasta, vaan löytyy muualtakin. idea kuitenkin, että matkaan kannattaa ottaa käytännöllistä kuljetuskapasiteettia. Omat matkalaukut ja reput olen hommannut koko perheelle erään lehtitalon kautta ilmaiseksi, eli vaihtoehtoja kyllä löytyy.


      • Spies
        Luvatonta.mainontaa kirjoitti:

        Oletko Varustelekassa töissä kun mainostat täällä? Aika vitun huonoa mainosta sun firmalle mainostaa luvattomasti täällä.

        Sun = Aurinko
        (tämä oli Aurumatkojen mainos Hahahahaaaah!)
        :


    • Näinsitämennään

      Ostat lentokentältä molemmille käsille täydet muovikassit halvinta vodkaa, käyt vain hotellin ilmaisella aamiaisella etkä muutoin poistu hotellihuoneesta. Et kuule huomaakkaan kun viikko on vierähtynyt rattoisasti. Hyvää matkaa!

    • omamakuratkaisee

      Kohde kannattaa valita sen mukaan, mistä on kiinnostunut.
      Jos on kiinnostunut auringosta ja merestä, kannattaa valita rantaloma. Jos on kiinnostunut vilkkaasta turistikohteesta, valitse sellainen. Jos haluat olla rauhassa, valitse rauhallisempi paikka.

    • enttijuinari

      Kyllä saa maksalaatikkoa ja lihapullakastiketta ihan härmänkieliseltä ruokalistalta mutta miks lähteä ulkomaille jos on niin juntti ettei osaa nauttia maasta maan tavalla?????

      • huu-huumorilla

        Kuules juntiton. Sää et varmaan pärjäis. Mutta, jos tahtoa on, pärjää kielitaidottomanakin. Tosin paikallisten asukkaiden kanssa kommunikointi jää, koska he eivät ymmärrä mitä sanot ja vastaavasti minä en ymmärrä. Mutta reissaaminen on muuten kivaa.


    • huumorilla

      Olen myös ns "ummikko", tai no muutama sana / lause ns "ralli-enklantia" tulee, vika on vain siinä, että en tahdo ymmärtää vastauksia! Mutta, jos sinulla on älypuhelin ja siinä netti, hanki siihen google- tai joku muu kääntäjä, sillä parjää oudoimmissa tilanteissa mainiosti. Esim. jos joudut lääkäriin tai lasareettiin tai muuten viranomaisten kanssa tekemisiin. Muutoin pärjää aika hyvin tuolla maalaisjärjellä ja älyn käytöllä, kunhan muistaa olla alkoholin kanssa ns "kohtuullinen".
      Hieman "hullun rohkeutta" reissaaminen kielitaidottomana vaati, mutta kivaa se on.

    • Elekielellä

      Pärjää yllättävän hyvin. Kannattaa lähtee reissuun. Itse kun menin ekaa kertaa työ keikalle Ranskaan täysin kielitaidottomana. Ei ollut mitään ongelmia. Esim. Asuin vanhan Ranskalaispariskunnan yläkerrassa jotka omistivat talon. Talon vanha mummeli kertoi minulle elekielellä: Älä tuo roskista ulos ennen kuin iltapäillä torstaisin, muuten kulkukoirat tulee ja repii ne rikki - Tämä selostus onnistui noin 30 minuutin selityksellä/käsien liikuttelulla. :)

    • 365444456

      Olet trollauksesi/matkasi kanssa hieman myöhässä. Kaikki matkat on myyty loppuun jo aikoja sitten, mutta onnea trolliviesteillesi :)

      • VarsinainenTampio

        Onnea sulle vaan, pidä kiinni pikku vainoharhaisesta ns elämästäsi. Aika typerän tuntuista soopaa. Vai miten omasta mielestä meni? :)


    • SanakirjaMukaab

      Ota pieni turistisanakirja mukaan, että voit tarvittaessa ottaa sen käyttöön. Siellä on erilaisia lauseita valmiina sekä paljon sanoja.
      Siitä voi myös näyttää valittuja lauseita paikallisille, jos eivät ymmärrä äännettyjä sanoja.

      Itsellani on jo 11 eri kielistä hyllyssä, kun olen ostanut ko. maan turistisanakirjan mukaan ulkomaille, jotta voin hoitaa asioita myös paikallisten, vieraita kieliä hallitsemattomien kanssa.
      (Saksaa, englantia ja ruotsia puhun itsekin, ranskan ja venäjän opinnot on jo unohtuneet - harmittavasti.)

    • mualaenenMinäkin

      Tulin juuri yöllä ekakertalaisena Gran Canarialta Playa del Inglesistä. Todella todella monessa ravintolassakin on suomenkieliset ruokalistat. Itse osaan englantia, joten en tarvinnut "viittomakieltä" ja kynää vihkoineen piirtämistä varten kojuilla, mutta uskoisin kokemukseni mukaan, että kyllä niilläkin hyvin pärjää. Suomenkielisiä esitteitä on joka paikassa. Lääkäripalvelutkin löytyvät suomeksi tarvittaessa helposti.

      Ehkä lähtisin sijassasi pakettimatkalle, jossa myös oppaan kielitaitoa voi hyödyntää, jos kuitenkin jotain ongelmaa tulisi.

      Minulle yllätys oli, että noin 70 % puheesta, jota kuulin oli saksaa, 10 % ruotsia, 10 % suomea ja 10 % espanjaa tai jotain muuta. Toinen yllättävä asia oli, että 80 % vastaantulijoista olivat 65 vuotiaita, 10 % nuoria perheitä ja 10 % meitä keski-ikäisiä. Oikea mummola ja ukkila koko Gran Canaria. Joukkoon sulautumista helpottavat saksan kielen puhumisen lisäksi rollaattori tai vähintäänkin kävelykeppi.... eli erityisesti ikäihmisen paikka.

      • eteläneläkeläinen

        Tähän aikaan vuodesta eläkeläisillä jatkuu se eliniän loppuun asti ulottuva vapaa-aika. Joten kanariansaaret ovat yksi hyvistä paikoista nauttia siitä. Työssä käyvät ovat kiinni työssään, työttömillä ei ehkä varaa matkustaa. Mutta kun työssäolijoiden lomakaudet ovat menossa, niin meno on toisenlaista. Suomalaiset eivät tosin lomaile kanarialla kesäkuukausina. Eläkeläisten rahat ylläpitävät suurta osaa mm. Espanjan taloudesta.


      • japi.3.3
        eteläneläkeläinen kirjoitti:

        Tähän aikaan vuodesta eläkeläisillä jatkuu se eliniän loppuun asti ulottuva vapaa-aika. Joten kanariansaaret ovat yksi hyvistä paikoista nauttia siitä. Työssä käyvät ovat kiinni työssään, työttömillä ei ehkä varaa matkustaa. Mutta kun työssäolijoiden lomakaudet ovat menossa, niin meno on toisenlaista. Suomalaiset eivät tosin lomaile kanarialla kesäkuukausina. Eläkeläisten rahat ylläpitävät suurta osaa mm. Espanjan taloudesta.

        Eikös kanaria ole melko lailla hiljainen paikka Suomen kesän aikana, raflat kiinni ja meno kuin hautausmaalla?


      • eteläneläkeläinen
        japi.3.3 kirjoitti:

        Eikös kanaria ole melko lailla hiljainen paikka Suomen kesän aikana, raflat kiinni ja meno kuin hautausmaalla?

        Eipä ole kokemusta kesäisestä ajasta Kanariansaarilla. Suomalaisia siellä ei varmaan näy, koska matkatoimistot eivät operoi touko-syyskuun aikana sinne. Suomalaiset talviasukkaatkin tulevat kesäkaudeksi mökeilleen Suomeen.

        Varmaan jostain löytyisi tilastoja, mutta käsitykseni mukaan eurooppalaisia matkailijoita saaret kiinnostavat kesäaikaankin. Itse lomailen saarilla maalis-huhtikuun vaihteessa, ja silloin siellä on sopivan väljää ja "hiljaista".


      • kaappikiinni

        Syötkö kaupan antimia vai löytyykö jostain ravintoloita tuolloin vielä? Toukokuun loppu on koettu. Surkea meno.


      • eteläneläkeläinen

        Mielenkiintoinen tilasto. Kiitos.


    • mukavaalomaa

      Jokaisella meistä on joskus se eka kerta tässäkin

      1. älkää kuitenkaan näyttäkö sitä päällepäin, eivät japsitkaan niin tee. Moni ei edes puhu muutakuin japania, eikä tunnu haittaavan.Tulee kovin helposti huijatuksi, jos näyttää olevansa ummikko.

      2. vaikka sitä olisi huatutussa...aina voi näyttää ruokalistalta kohtaa, kuvaa mitä haluaa ja sanoa päätä nyökyttäen ja leveesti hymyillen "tälläinen" ja nostaa etusormi pystyyn "yksi, pliis". Jos ei ymmärrä listaa, katselee naapuripöytiä ja osoittaa tarjoilijalle "tuota, piis" jne

      3. Osallistukaa ns kaupunkikiertueelle. Niissä kerrotaan muutakin kuin ohimenevät monumentit. Paikalliset tavat ja parhaat vinkit turisteille on matkaoppailla hyvin hallussa

    • trolliseon

      Tämäkin viestiketju on näitä antiguen trollausviestejä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1388
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      20
      1114
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe