Miten femme ja butch määritellään tarkkaan ottaen?

femme-vai-butch

Onko kyse vain ulkonäöstä vai myös luonteesta? Mitä jos perinteisen naisen näköinen nainen on miesvaltaisella alalla ja luonteeltaan hallitseva ja dominoiva? Onko hän femme vai butch?

5

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ItDepends

      Ei ole pelkästä ulkonäöstä kiinni. Hän voi olla femme ja top, tai butch ja top jne. Ei tarvitse olla maskuliininen ollakseen ns. Dominoiva.

      Miltä itsestä tuntuu

    • dommefemme

      Hän on siis femme, jolla on dominoiva luonne ja työskentelee miesvaltaisella alalla. Dominoiva luonne ei siis tarkoita maskuliinisuutta eikä myöskään miesvaltaisella alalla työskentely. Nainen voi olla hyvinkin femme ja samalla hyvinkin dominoiva, päättäväinen, hallitseva ja samalla työskennellä hyvinkin miesvaltaisella alalla.

      Kyllä, naisellinen nainen voi olla päättäväinen, itsevarma, hallitseva, dominoiva, määrätietoinen jne.

      Dominoiva, hallitseva luonne ei tarkoita maskuliinisuutta. Myös nainen ja femme voi olla dominoivia, hallitsevia, itsevarmoja jne. Alistuvainen luonne vastaavasti ei tarkoita feminiinisyyttä. Haloo! Elämme vuotta 2016, naiseus ei tarkoita samaa kuin alistuvaisuus, bimbous, tyhmyys, köyhyys, manipuloitavissa olevuus jne. ja vastaavasti miehekkyys ei ole synonyymi hallitsevuudelle, dominoivalla luonteelle, rikkaudelle, menestykselle ja älykkyydelle.

    • lkjhgre8ib876tei

      Mä sanoisin, että femme- ja butch-määritelmät koskevat ulkoista olemusta. Itse olen butch, mun vaimo femme. Tosin meillä on hyvinkin perinteiset "roolijaot", KOSKA ne nyt vaan sattuvat sopimaan molemmille. Eivät pelkästään ne jaot, vaan duunit, mitä kotona/autotallissa/etc. tehdään. Vaimo tekee ns. naisten töitä, mä muuta.
      Sitten luonteissa mennäänkin enemmän ristiinrastiin :) Mä puhun enemmän, näytän tunteita paljon enemmän. Toisaalta teen (monesti on PAKKO, koska toinen ei halua tai ei pysty) päätökset, oon hallitsevampi persoona ja älykkäämpi (tämä maininta siksi, kun joku tuossa edellä sen liitti miehekkyyteen - jonka väitteen tosin totean täydeksi kakaksi). Mutta - mielenkiintoisen keskustelun aloitus aloittajalla :)

      • kuhatässäpohdiskelen

        Virallisen lesbosanakirjan määritelmää odotellessa mäkin liitän sen useimmiten ulkoiseen olemukseen (joka ehkä kattaa vähän enemmän kuin vain ulkonäön, eli myös elekieltä yms).

        Korjatkaa toki jos olen väärässä, mutta mä oon käsittänyt, että englannin kielessä sanan historia ja alkuperä oli kattavampi kuin vain ulkoinen olemus. Mutta se aika sukupuolirooleineen ja sukupuolistereotypioineen oli niin erilaista, että kannattaako niitä liittää nykyiseen merkitykseen. Monelle femme-butch asetelma tuntuu olevan riittämätön kuvaamaan edes ulkonäköä. Jos pitäisi lisäksi täyttää jotkin butchin tai femmen luonnekriteerit, niin kuinka moni mahtuisi niin stereotyyppisiin lokeroihin.

        Muistaakseni oon englannin kielessä törmännyt johonkin "she's so femme but she's acting so butch" tyyppiseen lauseeseen pari kertaa. Ehkäpä puhuja voi erotella tarkoittaako ulkonäköä vai sitä perinteistä roolia ja luonnetta, joka femmeen ja butchiin (ilmeisesti joskus) liitettiin.


    • 1plus11

      Nää femme/butch roolijaot on vanhentuneita ainakin useimmille nuorille ihmisille, kun variaatioita riittää kaiken väliltä. Kuvaavat parhaiten joidenkin ääripäiden ulkoista tyyliä, persoona ja roolijako töissä/parisuhteessa/seksissä voi olla ihan jotain muuta. Naisellinen nainen ei myöskään välttämättä halua tulla kuvailluksi femmenä, jos liittää siihen alistumisen ajatuksen ja perinteisen jaon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe