Ethän ruoki minkkiä

Haaskannäkönen

Ethän pilkillä käydessäsi jätä pikkukaloja jäälle, koska näin tehdessäsi ruokit huomaamattasi minkkiarmeijaa. Minkit kiertävät avannolta avannolle ja keräävät helpon saaliin ja minkinloukut ammottavat tyhjyyttään.

Jokaisen vastuullisen kalastajan tulisi toimia niin, ettei siitä koidu minkkien taholta haittaa mm. vesilintujen lisääntymiselle. Vesilintukannat ovat jo pitkään olleet silmiinpistävän vähälukuiset erittäin voimakkaasti kasvaneen minkkikannan takia.

Teethän hyvän luontoteon ja lasket ylimääräisen ja vähäpätöisemmän kalasaaliisi takaisin avantoon. Minun lisäkseni myös luonto kiittää!

19

677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syödäänmitäsaadaan

      Miksi mennä pilkille, jos ei aijo hyödyntää saalistaan. Sama, jos metsästäjä ampuisi pyyn, ja jätämpä metsään kun niin pienikin on.

      • Haaskannäkönen

        Eihän sitä kaikkea saalista tarvitsekkaan hyödyntää, mitä ei kelpuuta, voi työntää takaisin avantoon. Osa pilkkijöistä jättää mm. pikkukalat avantonsa ympärille ja minkit senkun lisääntyy!


    • Haaskannäkönen

      Olisi hauska tietää, kuinka moni kalastuksesta kiinnostunut myös metsästää? Veikkaisin, aika moni, tai sitten ei. Miten on?

    • himopilkkijä

      Länsirannikolla merialueella ainakin kiertää lokit yleensä ympärillä. Sivusaalina norssit ym. jäälle jääneet häviää kun selkänsä kääntää. Myös merikotka on yleinen tähystelijä, mutta arempi.

      • Arvottomiako

        Tottakai ne häviää ei siitä kyse olekaan mutta toimintatapa on täysin sama kuin jos kyyhkysten metsästäjä ampuisi ison määrän kyyhkysiä ja toteaisi että korppeja pyörii paljon ympärillä. Heti kun lähden niin raadot katoaa. Erotus tässä vaan on se että kalojen kohdalla tällainen käytös on ihan ns "normaalia" mutta metsän eläimien kohdalla todella paheksuttavaa jopa tuomittavaa. Tässä näkee se millä eliöillä maailmassamme on arvo ja millä ei.


    • Haaskannäkönen

      Hei "himopilkkijä"! Juuri noin monet ajattelevat ja toimillaan mahdollistavat lokkien, naakkojen, harakoiden ja mikä pahinta, juuri niiden minkkien ja supikoirien lisääntymisen. Ehkä aivan tuttua asiaa jauhan, mutta minkki, kuten supikoirakin on vieraslajina Suomen luontoon kuulumaton laji ja kovana lisääntyjänä vääristää Suomem alkuperäistä eläinlajistoa. Monet eläimet ovat tästäsyystä jo sukupuuton partaalla. Jokaisen pitäisi tehdä oma osansa luonnon pelastamiseksi.

    • himopilkkijä

      Tulinpa sohaisseksi kusiaispesää. Pulujen ampumisesta en tiedä, mutta kalastuksesta tiedän jotain. Myös sen että vesistöt rehevöityy. Särkikalat on lisääntynyt räjähdysmäisesti sen seurauksena pahentaen tilannetta entisestään. Ahvenet sujautan takaisin viereisestä luukusta, mutta särjet ja norssit ym jätän takuulla jäälle tulevaisuudessakin. Myös rysästä sivusaaliina tulevat lahnat kippaan rantaan josta puhtaanapito ne hoitaa. Toiminnalla on nimikin. Se on HOITOKALASTUS (googlaa jos et tiedä). Saarellamme pesii keväisin mm. hanhia ja meriharakoita enkä ole koskaan minkkiä siellä nähnyt. Ilokseni olen huomannut myös merikotkakannan lisääntyneen. Itse pyydystettyä ja tuoretta kalaa perheessämme syödään paljon. Marketeista emme tuontikalaa osta. Jos ihmisen käsitys asioista ei perustu kokemuspohjaiseen tietoon ja mielipiteet ammennetaan kettutyttöjen pamfleteista tuntuu kaikki kovin mustavalkoiselta. Etenkin siellä betonilähiöissä.

      • Haaskannäkönen

        Hoi himopilkkijä, eihän siitä olekkaan kysymys, etteikö "roskakaloja" voi edelleen jättää itse hyödyntämättä, niistähän saa uunissa hauduttamalla vaikkapa kissalle tai koiralle herkkuruokaa! Tarkemmin asiaan tutustuessasi, tai asiaan vihkiytyen, huomaat, että asenteessasi on tarkistamista. Voit olettaa olevasi oikeassa, mutta valitettavasti et ole. Ilmeisesti et itse harrasta metsästystä, etkä ole niin perillä minkkien määrästä.
        Oletit, että olen joku viherpiipertäjä ja väärässä olet. Olen kuitenkin hyvin kiinnostunut luonnosta ja etenkin sen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Metsästyskorttikin on aikoinaan tullut käytyä ja jälkikasvu metsästää. Kalastan mielelläni niin kesällä, kuin talvella, enkä itse syyllisty jättämään minkille lounasta, miksi jättäisin? Tuntisin itseni moisesta vastuuntunnottomuudesta emäsiaksi!


    • Norjalainenlohi

      Voiskohan täällä laittaa alulle kansalaisaloitteen troolikalastusta vastaan? Mielestäni se ei ole eettistä kun ei heti pamputeta ja verestetä kaloja.

      • Haaskannäkönen

        Mistä asiasta vaan voi laittaa alulle kansalaisaloitteen. Tämä ei ole oikea kanava.

        Hae sanalla "Kansalaisaloite" , niin eiköhän tärppää!


    • onksse

      minkki sellainen tumma ja vaalea laikku rinnassa?

      • Haaskannäkönen

        Kyllä on! Minkillä alahuulen alla epämääräinen valkoinen laikku jatkuen jonkin matkaa rintaan, joka on yksilöllinen kooltaan ja muodoltaan.


      • Haaskannäkönen

        Minkki on kovana lisääntyjänä ja levinnyt koko Suomeen ja tehokkaana pyydystäjänä tappaa etenkin vesilintuja, sekä niiden poikaset ja syö munat. Etenkin talvella myös talvehtivat metsäkanalinnut, kuten teeret, pyyt, metsot. Lisäksi kova rapujen syöjä ja jokirapujen muutoinkin vähäinen määrä kärsii. Rantakivillä olen nähnyt suuria kasoja ravunkuoria ja seassa minkin ulosteita.
        Pahinta kuitenkin on se ettei minkki kuulu Suomen alkuperäisiin eläimiin, vaan on vieraslaji joka hävittää Suomen alkuperäislajeja ja on jo hävittänyt esim. vesikon.

        Jos pian ei saada tätä minkkiongelmaa kuriin, keinolla millä hyvänsä, pieneläimet alkavat käydä vähiin. Omalla asuinseudullani mm. vesilintuja näkee nykyisin vain muistoina verkkokalvolla. Ei hyvä!


    • himopilkkijä

      Lahnasta on moneksi. Jos marketista ostat kalapihvejä niin niissä on käytetty lahnojen selkälihat norskilohenkanssa. Epäpuhtautena hieman haukea. Isoja lahnoja vältetään yleisesti niiden myrkkyjen ansiosta mitä ovat pohjamudasta imeneet. Paikallinen ammattikalastaja nauroi kun sanoi toimittaneensa turkuun kuhaa sushiksi. Sisävesikala ei kelpaa , mutta merikuha (jokikuha) käy.

      • Haaskannäkönen

        Hmyyh...., eksyiköhän aiheesta! No ei se mitään, onhan lahna myös savustettuna erinomaista.


    • sinttisoosi

      Itse keitän ns roskakalat, ja ajan senjälkee ne lihamyllystä läpi. Hyvin kelvanneet, koirille ja kissoille. Pakastan noin parin-, kolmen annoskerran pusseihin.

      • Haukisinttihuttu

        Todella hyvää eläintenruokaa saakin. Itse haudutan yön yli leivinuunissa myös pikkukalojen lisäksi haukien selkärangat ja päät. Hauen hampaatkin voi hiertää sen jälkeen vaikka jauhoksi, ovat niin pehmeitä. Vettä tietenkin pitää olla mukana !


    • Minkitloukkuun

      Jokos minkinloukut on viritetty pyyntikuntoon?

    • Anonyymi

      En laske kidutettuja pikkukaloja koskaan takaisin avantoon, vaan väännän ahvenilta niskan poikki ja heitän jäälle; korpit, varikset ja harmaalokit hoitaa jätehuollon. Jäällä näkyy korkeintaan ketun jälkiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe