kuka haluaa haisevaksi raadoksi

ei.vielä.ehkä.raato

Lehdissä on juttuja, että yksinäinen ihminen makasi kauan aikaa kuolleena, ja vasta haju toi paikalle huoltomiehen joka avasi oven ja...
Oletteko keksineet mitään, mikä hälyttäisi paikalle paarinkantajat, kun kupsahdatte, ettekä halua että raatonne makaa viikko- tai kuukausikaupalla himassa? Tai onko olemassa mitään keskusta tai mitään, mihin voi laittaa säännöllisesti viestin tms, että on elossa?
Kaikki me kuollaan, joten kai tätäkin puolta pitää fundeerata?

23

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parastapapoistua

      Mie menen ja losautanaivoni mehtään aseelle kun liian vanhaksi tuun. Ei tuu kämppään haju haittaa ja eläimet pääsee hyödyntää ruumiini.

      • Sitten.kun

        Jätä sitten joku tieto tekosestasi sinne tuvan pöydälle ja vähän osviittaa mihin päin menit pyssyines. Kamalan kallista lystiä ja muutenkin surullista etsiä kadonnutta vanhusta pitkin maailmoja.


      • se.on.yllätys

        Sä et kumminkaan tee sitä kun aika tulee.


    • Sitten.kun

      Eikös kaikenmaailman liikkumisten tarkkailuun ole jalkapantoja ja ties mitä vempaimia. Vai eikö ne toimi asunnon sisällä liikkumisia tarkkailtaessa. Kyllähän nyt nykytekniikalla luulis olevan mahdollisuus vaikka ja mihin turvalaitteistoon ilman että varsinaisia yksityisyyttä loukkaavia kameroita tarvitaan. Vaik eihän sitten enää, kun jo raatona makaa sen yksityisyydenkään kanssa mitään murhetta ole.
      Turvarannekkeita on paljon vanhuksilla. Siitä vaan napin painallus, jos tulee joku hätä. Kotihoito tai ambulanssi tulee. Mut jos taju ehtii mennä ennen kun älyää tai suostuu painamaan ei siitäkään mitään hyötyä ole. Olis varmaan jokin liikkeentunnistin systeemi paikallaa.
      Varmaan sitten joskus, kun meitä vanhoja ja varsin paljon yksinäisiä vanhoja rupeaa olemaan tuskaksi asti on kehitetty systeemejä lisää.

    • Vanhanainen1948

      Miksi ei tätäkään asiaa voi käsitellä asiallisesti?

      • lijgödorj

        No, kerro! Sano jotain asiallista!


      • Pian.Vanhus

        Hei "Vanhanainen1948" mitä epäasiallista koet tai näet tässä keskustelussa? Vanhusten tekemät itsemurhat ovat totisinta totta. Niitä on kaiketi vieläkin joka toinen päivä. !!!!! Jos sitä tarkoitit? Tuossakin linkissä sivutaan aihetta!

        http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/720453/Vanhusten itsemurhia kuvastaa tekotapojen poikkeuksellinen raakuus

        Joten en näe nimimerkin "Parastapapoistua" tekemää avautumista mitenkään epäasiallisena. Huolestuttavaa se on ja kuvastaa aivan riittävästi hänen näkemystään ja huoltaan yksinäisestä vanhuudesta!!!!
        Ei tosiasioiden kieltäminen ja totuudelta silmänsä ummistaminen ainakaan ole "asiallista"! Tieto luo tuskaa! Ja myös minua pelottaa yksinäinen vanhuus. Se on vaikea ja turvaton.

        Taatusti asunnoistaan kuolleina löytyneistä vanhuksista osa on tehnyt itsemurhan.

        Keskustellaanpa nyt asiallisesti alkuperäisestä aiheesta!
        "Sitten.kun" esitti joitakin mahdollisuuksia ja vähän kyseli nykyisen ja tulevaisuudenkin tekniikan perään aivan kuten jo aloittajakin teki.

        Kun on tietysti sairaskohtaukset, kaatumiset yms. ja kun kukaan ei ajoissa kaipaa on asunnon myöhempi löydös aika ikävä. Kaikille vanhuksille ei ole kukaan järjestämässä vaikkapa kunnallista kotihoitoa josta päivittäin poikettaisiin katsomassa onko lääkkeet otettu, onko pappa tai mamma syönyt, onko tolpillaan jne...Tuostahan aloittaja "ei.vielä.ehkä.raato" oli huolissaan.

        Onks kellään oikeeta tietoa??? Tätäkin asiaa todellakin pitää fundeerata NYT ja toimiakin sen mukaisesti, jos vaan mahdollista. Pitää miettiä ja hankkia ajoissa avut ja funtsia konstit, muuttaa taajamiin metsäpirteistä... Vaatia yhteiskunnalta toimia!!!
        Niitä on ehkä vanhana, heikkona, yksinäisenä, kuurona, sokeana, "vähän" muistamattomana jne. vaikeaa enää ruveta touhuamaan, jos ei nyt jo valveutuneesti asioitaan ajattele.


    • HähTäh

      Oks täss ny murhe asunnosta vai ihmisestä?

    • Pian.Vanhus

      Tuossa linkissä mainitaan ihan vaan sivumennen Skype-yhteys? Jaa, niin ku minne, kenelle se yhteys on?
      Yksinäisellä ei ole ketään muita kuin viranomaiset ja ne toimivat miten kunta ja yhteiskunta päättävät kulloinkin kenenkin kohdalla toimittavan, jos edes tiedostavat jokaikisen vanhuksen sen hetkistä tilannetta. Tuskinpa sentään! Mistä resurssit??? Tuskin missään istuu ketään yötä-päivää Skype auki odottamassa vanhusten ilmoittautumista, että "Huhuu, hengissä oon vielä". Vai istuuko???

      http://www.hs.fi/kaupunki/a1409967223827

    • dhtttttttttz

      Itse en nää mitään syytä miettiä mitä keholle tapahtuu, kun ihmisnen kuolee. Vaikka ruumista hyvästelisi satapäinen porukka aidosti surren ja kaivaten, niin ei sitä kumminkaan itse ole näkemässä, ei välttämättä vaikka jonkinlainen tuon puolleinen olisikin olemassa.

    • valvojataiei

      On niitä hälyttimiä ja valvojia. Maksaa ne vaan jotain. Voi valvoa jopa että nouset sängystä tai et liiku tiettyyn aikaan. Tuosta maksat itse jotain maltaita.

      • Pelontunne

        Kotihoitokin voi käydä vaikka vaan kerran viikossa tsekkaamassa pärjäämistä, ihan miten vaan asia räätälöidään. Niille ei varmaan kannata kertoa, että tulisivat katsomaan joko mä mätänen. Maksaahan sekin jotain per käynti. Taitaa hinta mennä varallisuuden mukaan.
        Mut että olis hälyyttimiä jotka kertoo jonnekin ettei oo liikahdettu? Semmoinen olis kyllä hyvä. Mikähän semmoinen olis oikealta nimeltään. Tietysti sitä valvontaa pitää yllä joku hiton kallis "viimeisetkin rahat pois vanhuksilta järjestö" ja valelääkärit.


    • Cuolema

      Enpä usko että mua kiinnostaa kuoleman jälkeen mun hajut ja raato, jollaiseksi me kaikki päädytään. Se olkoon naapureiden ongelma. En myöskään näin eläessäni ole erityisen kiinnostunut tai huolestunut ysinäisestä kuolemasta kun minut kerta on näin elävänäkin jätetty yksin lapsesta asti ja kriittisinä hetkinä. Että mitä vimpattia minä kuoleman rajamailla niillä muilla ihmiskuvatuksilla muka tekisin. Ainoa hiukan huolestuttava asia on, ettei mikään minusta riippuvainen eläin jäisi kärsimään jälkeeni. Eli lähinnä yllätyskuolema vähän huolettaa noin eläinten kannalta.

    • Vaikea_päivä_taaass

      Minä haluan haisevaksi raadoksi ja mitä pikemmin sen parempi!

    • uekjn

      Minä mieluummin kuolisin yksin kotiin kuin sairaalaan, jossa joutuisin kuolevana jakamaan huoneen jonkun toisen kanssa. Hajuhaitta on sitten naapureiden ongelma. Kyllä se ruumis aikanaan löydetään.
      Yksinäinen vanhuus ei pelota, jos vaan pysyy jotakuinkin toimintakykyisenä, että pystyy itse käymään kaupassa, maksamaan laskunsa, peseytymään jne.

      • Kokemusta_on

        Se hajuhaitta on myös asuntoa tyhjentävien ja sitten remontoivien ongelma. Se on hurja homma tyhjentää se kaikki läpitunkevan haiseva kämppä roskalavaan. Nimittäin se kuvottava haju tarttuu, on ja pysyy lähes kaikessa mitä siinä taloudessa on.


    • Pelontunne
      • Vaikea_päivä_taaass

        No jo! Tuohan on parempi ratkaisu kuin se tavallinen itse painettava turvaranneke!


    • Sitten.kun

      Kiitos "Pelontunne"! Löysin samalta sivulta tietoa vanhan äitini arjen sujumisen avuksi.

    • joopastajoo

      Minä!

    • Kumiseekumisee

      Vai hyvinvointikello on se ratkaisu haisevan raadon torjunnassa. Ei huono! Jotenkin mun hyvinvointikelloni on särki. Pahoinvointikello tikittää tämäkästi!

    • Mie.Ite

      Nostanpa tämän aiheen. Tuo tieto hyvinvointikellosta saattaa olla tärkeä monellekin yksin elävälle ja tilannettaan murehtivalle.

    • ei_latiakaan_kiinni

      Ei se minun murheeni ole, jos torsoni mätänee jossain viikkokaupalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe