Kärjessä kaksi taksiautoa ja kolmantena heti Toyota.
Suomessa rekisterissä olevien autojen ajokilometrimäärät ja sijoitus:
http://www.hs.fi/autot/a1454212996651
Silti Toyota on katsastustilastojen ykkönen vaikka autot ovat vanhoja ja paljon ajettuja.
Tämä todistaa vääräksi sen vapisijoiden huudon, että Toyota ei pärjää, jos otetaan huomioon ajetut kilometrit.
Ja tässäkin Toyota huipulla
28
71
Vastaukset
- Vaikuttaaasiaan
Tuossa toisessa listassa toimittaja ei ole ottanut huomioon tai kertonut sitä seikkaa, että Toyotia alettiin tuoda Suomeen suurempia määriä vasta 1960-luvun lopulla eli 47 vuotta sitten.
Varsinainen Toyotien maahantuonti käynnistyi syksyllä 1964, kun Helsinkiin saapui ensimmäinen, 201 kappaleen erä Toyota Crown -autoja. Maahantuoja markkinoi uutuutta "suurena japanilaisena, jossa on amerikkalaiset tilat, eurooppalainen taloudellisuus ja japanilainen hienotekniikka". Autojen ostajat ja lehdistö ottivat Crownin vastaan hyvin myönteisesti, ja Tekniikan Maailma -lehti arvioi koeajon perusteella sen soveltuvan erityisen hyvin taksikäyttöön. Vuonna 1965 Toyota Crown maksoi Suomessa 11 600 markkaa, ja se sijoittui samaan hintaluokkaan esimerkiksi Citroën DS:n, Opel Rekordin, Peugeot 404:n, Plymouth Valiantin ja Volvo Amazonin kanssa. Jo vuoden 1965 aikana yli 150 Toyota Crownia rekisteröitiin Suomessa takseiksi.
Silti sijoitus on noin hyvä. - Uussaw
Se, ettei Toyotia ole tuotu kuin "vasta" 51(!)vuotta ei kyllä tuohon tilastoon vaikuta.
Näissä pitäisi huomioida automäärät. Toyota on jo vuosikymmeniä ollut yksi myydyimmistä, joten se olisi listan kärkipäässä, vaikkei merkkien välillä olisi mitään eroja. Mersua ja Volvoa on myyty Toyotaa vähemmän, joten ne olivat tuossa tilastossa ylivoimaisia. Taksikäyttö toki selittää paljon. Mutta myös VW oli 500-800tkm ajetuissa Toyotan edellä. Olettaisin VW:eitä myydyn suunnilleen saman verran kuin Toyoja? VW:n enemmät kilometrit selittynevät paremmilla pelleillä ja suuremmalla taksikäytöllä. - Jartsef
Minä jaksan uskoa, että jos Toyotaa olisi alettu tuoda maahan 1940-luvulla, se olisi molemmissa tilastoissa ykkönen
- logiikkasi_ontuu
Oletko oikeasti noin naivi vai tekeydytkö vain sellaiseksi?
Kuvitteletko tosissasi, että tuohon yli 500tkm ajettujen tilastoon mahtuu yhtään autoa ajalta ennen Toyotan maahantuonnin aloitusta? Artikkelin 3milj. kilometrin Mersukin on vuodelta 1969! Volkkareita on tuotu maahan 50-luvulta lähtien, mutta takuuvarmasti vanhimmillakaan Kuplilla ei ole ajettu yli 500tkm, joten eivät vaikuta tuohon tilastoon.
- Ruosteko_vie
Mihinkäs ne yli 0,5 milj. km ajetut Toyotat ovat hävinneet kun Volkkareita on tuossa luokassa 66% enemmän? Mersuja ja Volvoja tietysti vielä enemmän.
- HyväSuoritusRiisipussi
Yli puolen miljoonan kilometrin volkkareita on melkein kaksi kertaa enemmän kuin Tojoja. Vaikka Tojoja on rekisterissä huomattavasti volkkareita enemmän.
Kertoo aika selvästi että Toyotat uupuvat paaliin huomattavasti pienemmillä kilometreillä kuin VW.
Luulen että vanhemmissa on pellit niin haperossa kunnossa että Kempin pikaliimakaan ei saa menemään enää läpi katsastuksesta. Kun kori loppuu niin se on sitten siinä. - Uussaw
Suurin selittävä tekijä VW:n voittoon Toyotasta näkyy olevan Transporter, joita valtaosa yli 600tkm Volkkareista:
http://m.nettiauto.com/volkswagen/vaihtoautot?make=Volkswagen&mileagefrom=600000&mileageto=&road_permit=Y
Transporterit olleet ammattiliikenteessä ja suurin osa onkin 2000-luvun autoja.
Jos taas katsotaan vain bensiinikäyttöiset henkilöautot, jolloin eliminoidaan ammattiliikenne, niin Toyota voittaa yli 400tkm ajetuissa 50-16. Yli 450tkm ajetuissa 21-4, yli 500tkm 4-0.
Eipä ne pellitkään näytä olevan Toyotien ongelma VW:hen nähden, tosin VW:ssähän oli 80-90-luvuilla vielä huonommat pellit kuin riisikipoissa. 2000-luvulla VW ollut pelleissä suvereeni, mutta samalla tekniikka pettänyt.- Uussaw
Itse asiassa 400tkm bensa-autoja Nettiautossa on Toyotalla yhtä paljon kuin Mersulla, 50. Toki Metsuja myyty vähemmän, mutta myös luxustuotteina huolletaan pidempään ennen paalia.
- Joopajootaas
Opetellaas lukemaan:
"Tulokset koskevat siis henkilöautoja, eivät hyötyajoneuvoja."
Eli turha alkaa taas kaivelemaan jotain täysin epärelevantteja nettiauton myynti-ilmoituksia. Tuo hesarin tilasto on oikeaa tietoa. Ei höpöhöpö google-totuuksia.
Teroilla on ihmeellinen tarve alkaa selviä tilastoja aivan nurinniskoin kun ne eivät tue omia harhakuvia autojen kestävyydestä.
Opetelkaa hyväksymään totuus kuin mies ilman säälittäviä selityksiä.- Uussaw
Dieselit ovat henkilöautoja, kuten ovat transporteritkin.
- älä_venkoile
Uussaw kirjoitti:
Dieselit ovat henkilöautoja, kuten ovat transporteritkin.
Transportereita on toki henkilöautoina ja pakettiautoina, mutta tuossa esittämässäsi linkissä suurin osa on pakettiautoja, jotka eivät ole mukana nyt puheena olevassa tilastossa. Joten tuolla linkillä ei ole mitään arvoa tässä keskustelussa.
Dieseleitä, tottakai! Kaikki eniten ajetut autot merkistä riippumatta ovat dieseleitä. - Uussaw
älä_venkoile kirjoitti:
Transportereita on toki henkilöautoina ja pakettiautoina, mutta tuossa esittämässäsi linkissä suurin osa on pakettiautoja, jotka eivät ole mukana nyt puheena olevassa tilastossa. Joten tuolla linkillä ei ole mitään arvoa tässä keskustelussa.
Dieseleitä, tottakai! Kaikki eniten ajetut autot merkistä riippumatta ovat dieseleitä.Ja kaikki ammattiliikenteen autot ovat dieseleitä. Ammattiliikenteessä uusilla autoilla ajetaan paljon, joten ne eivät ole vertailukelpoisia yksityiskäytössä oleviin. Poistamalla tilastosta dieselit nähdäänkin siis paremmin autojen kesto yksityiskäytössä. Automerkkejä ei voi vertailla suoraan, jos niiden käytössä on suuria eroja, kuten ammattiliikenne. Siksi tarvitaan tilastovakiointeja, jotta saadaan vertailuun samanlaisessa käytössä olleita autoja.
Alkaako rautalanla riittää pippelikateellisellekin?
Minulla muuten on VW, mutta en ole Toyo-teroille kateellinen minimuna, kuten sinä. - melkoista_jeesustelua
Uussaw kirjoitti:
Ja kaikki ammattiliikenteen autot ovat dieseleitä. Ammattiliikenteessä uusilla autoilla ajetaan paljon, joten ne eivät ole vertailukelpoisia yksityiskäytössä oleviin. Poistamalla tilastosta dieselit nähdäänkin siis paremmin autojen kesto yksityiskäytössä. Automerkkejä ei voi vertailla suoraan, jos niiden käytössä on suuria eroja, kuten ammattiliikenne. Siksi tarvitaan tilastovakiointeja, jotta saadaan vertailuun samanlaisessa käytössä olleita autoja.
Alkaako rautalanla riittää pippelikateellisellekin?
Minulla muuten on VW, mutta en ole Toyo-teroille kateellinen minimuna, kuten sinä."tilastovakiointeja","rautalanla" (huom. -lanla!), "pippelikateellisellekin", "kateellinen minimuna"! Siinäpä oli argumentointia kerrakseen kun keskustellaan paljon ajetuista autoista, eikä Toyota osoittautunutkaan vahvasta uskosta huolimatta ykköseksi, ei edes kakkoseksi. Kuinka alas voi fanaattinen tojofiili vajotakin kun faktat eivät ole linjassa hänen maailmankuvansa kanssa. Nyt pitäisi rajata epämieluisia segmenttejä pois tilastovakioinneilla, jotta lopputuloksesta tulisi mieluisampi! On se niin epistä!
Kaikesta läpinäkyvyydestään huolimatta sankari yrittää vielä piiloutua Volkkarin maskin taakse. - Uussaw
melkoista_jeesustelua kirjoitti:
"tilastovakiointeja","rautalanla" (huom. -lanla!), "pippelikateellisellekin", "kateellinen minimuna"! Siinäpä oli argumentointia kerrakseen kun keskustellaan paljon ajetuista autoista, eikä Toyota osoittautunutkaan vahvasta uskosta huolimatta ykköseksi, ei edes kakkoseksi. Kuinka alas voi fanaattinen tojofiili vajotakin kun faktat eivät ole linjassa hänen maailmankuvansa kanssa. Nyt pitäisi rajata epämieluisia segmenttejä pois tilastovakioinneilla, jotta lopputuloksesta tulisi mieluisampi! On se niin epistä!
Kaikesta läpinäkyvyydestään huolimatta sankari yrittää vielä piiloutua Volkkarin maskin taakse.Osoittautui luokkansa ykköseksi. No ok, vaikea verrata kaikkiin vähemmän myytyihin autoihin. Pitäisi vielä vakioida kokoluokka, mielellään hintaluokkakin. Isommat ja kalliimmat kun ovat kovatekoisempia ja niitä huolletaan pidempään. Tästä kärsii vertailussa Toyotaan ainakin pikkuautoihin keskittynyt Fiat, toisaalta MB hyötyy.
Mikset peniskateellinen osaa esittää ainoatakaan argumenttia, vaikka lässytät sivutolkulla? - tilastomanipulaatio
Uussaw kirjoitti:
Ja kaikki ammattiliikenteen autot ovat dieseleitä. Ammattiliikenteessä uusilla autoilla ajetaan paljon, joten ne eivät ole vertailukelpoisia yksityiskäytössä oleviin. Poistamalla tilastosta dieselit nähdäänkin siis paremmin autojen kesto yksityiskäytössä. Automerkkejä ei voi vertailla suoraan, jos niiden käytössä on suuria eroja, kuten ammattiliikenne. Siksi tarvitaan tilastovakiointeja, jotta saadaan vertailuun samanlaisessa käytössä olleita autoja.
Alkaako rautalanla riittää pippelikateellisellekin?
Minulla muuten on VW, mutta en ole Toyo-teroille kateellinen minimuna, kuten sinä.Sinun pitää valittaa Helsingin Sanomien Jukka Harjulle ja Toni Lehtiselle kun ovat menneet tekemään tuollaisen tilaston ilman "tilastovakiointeja" (on muuten termi jota ei edes google tunne).
Terveisin 5 vuotta kauppatieteitä opiskellut, joka kuulee tuon termin ensi kertaa (lienen ollut humalassa tilastotieteen luennoilla). - Yhä_hullummaksi_menee
Uussaw kirjoitti:
Osoittautui luokkansa ykköseksi. No ok, vaikea verrata kaikkiin vähemmän myytyihin autoihin. Pitäisi vielä vakioida kokoluokka, mielellään hintaluokkakin. Isommat ja kalliimmat kun ovat kovatekoisempia ja niitä huolletaan pidempään. Tästä kärsii vertailussa Toyotaan ainakin pikkuautoihin keskittynyt Fiat, toisaalta MB hyötyy.
Mikset peniskateellinen osaa esittää ainoatakaan argumenttia, vaikka lässytät sivutolkulla?"Osoittautui luokkansa ykköseksi." Ja luokka on Toyota-luokka!
- Uussaw
tilastomanipulaatio kirjoitti:
Sinun pitää valittaa Helsingin Sanomien Jukka Harjulle ja Toni Lehtiselle kun ovat menneet tekemään tuollaisen tilaston ilman "tilastovakiointeja" (on muuten termi jota ei edes google tunne).
Terveisin 5 vuotta kauppatieteitä opiskellut, joka kuulee tuon termin ensi kertaa (lienen ollut humalassa tilastotieteen luennoilla).Ovatko vakioinnit yleensäkin sinulle käsittämätön asia tilastojen yhteydessä? Vai tekeekö noiden yhdistäminen yhdyssanaksi syntax errorin?
Opetettiinko sinulle kauppiksessa (oliko tosiaan kyse kauppaopistosta?), että HS tekee täydellisiä tilastoanalyyseja, joissa ei voi olla huomautettavaa? Hukkaan on akateeminen koulutus sinussa mennyt. Itsekin olen sen viisi vuotta kauppatieteitä lukenut, mutta jo ennen tilastotieteen kursseja, joista sivuaine, osasin lukea tilastoja sekä Hesaria kriittisesti.
Ymmärrätkö edes, että yhdyssanaan puuttuminen ja HS:n jumaluuteen vetoaminen eivät ole argumentteja, joita akateeminen kehtaa esittää? Tai eivät siis olisi, jos maan yliopistolaitos tekisi tehtävänsä. Masentaa, että sinunlaisiasi lähipäitä löytyy pilaamaan tieteenalani maineen.
Minä en nyt jaksa Hesarille alkaa urputtamaan, kun keskustelen nyt tällä palstalla. Kuka tahansa saa puolestani huomioni noille jumalaisille toimittelijoillesi välittää. - Uussaw
Uussaw kirjoitti:
Ovatko vakioinnit yleensäkin sinulle käsittämätön asia tilastojen yhteydessä? Vai tekeekö noiden yhdistäminen yhdyssanaksi syntax errorin?
Opetettiinko sinulle kauppiksessa (oliko tosiaan kyse kauppaopistosta?), että HS tekee täydellisiä tilastoanalyyseja, joissa ei voi olla huomautettavaa? Hukkaan on akateeminen koulutus sinussa mennyt. Itsekin olen sen viisi vuotta kauppatieteitä lukenut, mutta jo ennen tilastotieteen kursseja, joista sivuaine, osasin lukea tilastoja sekä Hesaria kriittisesti.
Ymmärrätkö edes, että yhdyssanaan puuttuminen ja HS:n jumaluuteen vetoaminen eivät ole argumentteja, joita akateeminen kehtaa esittää? Tai eivät siis olisi, jos maan yliopistolaitos tekisi tehtävänsä. Masentaa, että sinunlaisiasi lähipäitä löytyy pilaamaan tieteenalani maineen.
Minä en nyt jaksa Hesarille alkaa urputtamaan, kun keskustelen nyt tällä palstalla. Kuka tahansa saa puolestani huomioni noille jumalaisille toimittelijoillesi välittää.Anteeksi, näppäimistö luuli lahopäätä lähipääksi.
Mikä vitun meriitti se 5v kauppatieteitä muuten on, kun kauppatiede ei tarkoita tilastotiedettä? Kauppatieteisiin sisältyy pakollisena pari kurssia tilastotieteitä. Ja vaikka olisit tilastotieteilijäkin, niin se ei ole mikään argumentti. Ne unohdit täysin, helvetin noloa akateemisuuttaan mainostavalle.
- taas_unohtui_tärkein
Tojoja on liikenteessä yli tuplat Mersuun verrattuna ja myös enemmän kuin Volkkareita ja Volvoja eli kyllä paljon ajettuja Tojojakin pitäisi olla eniten.
- tilastovääristymää
Ne kaikki ovat siellä Esson baarin kulmapöydän huru-ukkojen kokoontumisajoissa. Ja pitää ottaa huomioon se että vasta just sisäänajetut 350.000km ajetut Tojot riistetään täälä omistajien käsistä isolla rahatukolla ja lähetetään Afrikkaan. Siellä niillä ajetaan vähintään 2 miljoonaa kilometriä ilman mitään korjausta ja kahdella öjynvaihdolla. Tilastovääristymää koko tilasto.
Yhtään Tojoa ei paalata ennen 500.000km täyttymistä. Ikinä - noin_sen_oltava
tilastovääristymää kirjoitti:
Ne kaikki ovat siellä Esson baarin kulmapöydän huru-ukkojen kokoontumisajoissa. Ja pitää ottaa huomioon se että vasta just sisäänajetut 350.000km ajetut Tojot riistetään täälä omistajien käsistä isolla rahatukolla ja lähetetään Afrikkaan. Siellä niillä ajetaan vähintään 2 miljoonaa kilometriä ilman mitään korjausta ja kahdella öjynvaihdolla. Tilastovääristymää koko tilasto.
Yhtään Tojoa ei paalata ennen 500.000km täyttymistä. IkinäTojomiesten kertoman mukaan kaikilla Tojon moottoreilla ajetaan ilman remonttia helposti yli puoli miljoonaa kilometriä, niin täytyyhän niissä se korikin ja muut laitteet olla mukana :D
- tärkeintäonjaskaapauhaa
..ja se tärkein on edelleen se, että pelkillä kilometreillä tai pelkällä autojen iällä vertailu antaa vääristellyn lopputuloksen.
Keskivertoautolla ajetaa Suomessa n. 15000 km vuodessa.
Jo moni trollipoikakin on saattanut oppia koulussa hieman jakolaskua:
500000/15000=33,33. 300000/15000=20.
Keskimääräisellä ajolla kestää siis 33 v saada autoon 500 tkm ja 20 v saada autoon 300 tkm. Mitä pienempi ja halvempi auto, sitä harvemmin sitä pidetään edes 20 v ikään.
Tällaisissa "säätötilastoissa" pärjäävät parhaiten siis ne merkit, joilla on suhteessa paljon takseja tai dieselautoja, joilla tietenkin ajetaan huomattavasti enemmän kuin tuo 15 tkm/vuosi.
Miksiköhän tässäkään "tilastossa" ei kerrota autojen keskimääräistä ikää noilla kilometreillä ???
- ijjhhji
Mitä nuo selitykset on. Toyota voitti tämänkin ja on paras. Ette osaa lukea.
- ei_paljon_naurata
Työttömyys, autojen keski-ikä ja Tojojen määrä kulkevat käsi kädessä. Hyvä Pohjois-Karjala!
- heitit_pahan
Pakko viedä käsi karvalakin alle.
- VWSelkeästikestävämpi
Turha on Terojen itkeä epäreilua tialstointia koska tässä lasketaan yksinkertaisesti henkilöautojen lukumäärä eri kilometriryhmissä. Ei prosenttiosuutta eikä dieseleitä erikseen.
Toyotalla on ylivoimainen etulyöntiasema tuossa tilastossa koska Toyotia on eniten liikenteessä. Mutt eipä tero sitä ajattele vaan yrittää vääntää laskentaperusteita VIELÄ enemmän omaa maailmankuvaa tukevaksi.
Naurattaa seurata sivusta tuota tarmoa kun pitää alkaa vääntää oikeaa maailmaa vastaamaan omia katteettomia höpinöitä.
Objektiivinen tarkastelu ei voi antaa mitään muuta tulosta kuin sen että Toyota ei ole läheskään kestävin auto. Edes hintaluokassaan.- Uussaw
Uskoisin Toyotan omistamisen korreloivan älykkyyden kanssa, mutta tarkoittaako se tosiaan, että Toyotaa vastustavat ovat täysin aivottomia minimunaisuuden lisäksi? No ei yleistetä sinun perusteellasi.
- dafafaf
Toyota on erittäin kestävä auto jota voi verrata kaksikertaa kalliimpien autojen kestävyyteen. Eivätkä nekään pärjää toyotalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1591733Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671626Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä761394En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311312- 461198
- 173977
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik102975Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke176765Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60754Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42717