Bongasin avomeripurjehtijoiden facebook-sivuilta tälläsen:
"Reittiennätykset vaarassa tulevalla kisakaudella!
Varmistuneen tiedon mukaan tullaan tänä kesänä näkemään Cookson 50 -tyyppinen vene ainakin Suursaari Racessa ja Helsinki-Tallinna Racessa. Ihan jokaiseen saaristokisaan ei veneellä olekaan asiaa, kääntyvä kanttiköli kun ui 3,55 metrin syvyydessä.
ORC-mittakirja antaa tälle vauhtihirmulle GPH-luvuksi n. 460. Tulee olemaan todella mielenkiintoista nähdä millaiseen vauhtiin vene yltää vesillämme!
Ohessa sisarvene näyttää vähän mallia vauhtipotentiaalista:
https://www.youtube.com/watch?v=sc3PQ0iNhWo "
Mikä on ammattitaitoisen raadin mielipide, jodlari varmaan ainakin on innoissaan kun saadaan "homeskandien" rinnalle plaanaava vene?
Nyt on nopea vene tulossa Suomeen.
17
174
Vastaukset
- ei_tuulta
Suomessa ja Suomenlahdella kesällä kisaamisessa on vaan se ongelma, että harvoin tuulee kovinkaan kovaa. Eli turha toivoa, että kovinkaan usein pääsee tuollaista luukutusta vetämään, mitä tuossakin klipissä oli...
Hieno vene toki ei siinä mitään. Hauska nähdä tuollaisia vehkeitä Suomessakin.- rockboat
Hyvää vauhtia, mutta ei tuuli näyttänyt kovalta.
- taatusti_tuulta
Komee on peli, kyllä mulle tulee aika monta kovatuulista skabaa mieleen. Vois kuvitella et tollasella veneellä purjehditaan muutenkin, kuin "kesällä". Eipä videossakaan mitään hirmumyrskyä näyttänyt olevan.
Mahtaava et tollasia saadaan meidän vesille.
- Jodlari24_365
Mahtaako saada reittiennätyksiä rikotuksi, niitähän on tehty jo niin reilut 50% pitemmällä monirunkoisella kuin esim open 60 veneelläkin, jossa on myös kanttiköli.
Oman luokan "voitto" olisi hieman realistisempaa, siis line honours luokassaan, toki jos laitetaan avoimeen luokkaan voi sekin jäädä haaveeksi.- jookoo123
Eiköhän monirunkoiset ja yksirunkoiset ole eri sarjassa?
Minkälaisia reittiennätyksiä open60 veneellä on tehty?
Eiköhän se ole enemmänkin sopivista tuulista kiinni.
Eipä taida tosin edes mitään tälläisiä reittiennätyksiä olla kirjattuna missään. - Jodlari24_365
jookoo123 kirjoitti:
Eiköhän monirunkoiset ja yksirunkoiset ole eri sarjassa?
Minkälaisia reittiennätyksiä open60 veneellä on tehty?
Eiköhän se ole enemmänkin sopivista tuulista kiinni.
Eipä taida tosin edes mitään tälläisiä reittiennätyksiä olla kirjattuna missään.Kirjaukset löytyy kisatuloksista ja mahdollisesti lisäksi veneiden lokikirjoista. Edellissitä kuka tahansa saa kirjata ne itselleen ylös jos haluaa pitää ennätyksistä kirjaa.
Avoimessa luokassa Hki-Tallinna sekä Suursaari monirungot ja köliveneet kisaavat samassa luokassa ilman mittalukuja, tai näin on ainakin aiemmin ollut.
Päitsikassa on ainakin aiemmin ollut Ruori pelkästään köliveneille.
- henkilö-henkilöä-vastaan
Eikös kisat käydä kuitenkin miehistö miehistöä vastaan eikä vene venettä vastaan? Sen takiahan veneille annetaan tasoituslukuja, jotta miehistön taitoja voidaan mitata ilman, että alla oleva vene vaikuttaa tulokseen.
- Jodlari24_365
Mittasääntöluokissa kisat käydään miehistö miehistöä vastaan. (tai naisisto)
Avoimessa luokassa ei käytetä mittalukuja eikä tasoitussääntöjä, vaan kisataan vene venettä vastaan. Sekä Helsinki Tallinnassa että suursaari kisassa on ainakin aiemmin ollut avoin luokka, jossa on kisanneet monirunkoja, kanttikölisiä tai muuten vain ilman mittalukua olleita veneitä keskenään samassa sarjassa. Niissä kisataan Line Honoursista, eli ensimmäisenä maalilinjan ylittävästä.
- tietäjättietää
Ainakin maailmalla on reittiennätykset, valtameren ylitysten ennätykset, nopeusennätykset yms. erikseen yksirunkoisille ja monirunkoisille, en tiedä miten Suomessa on asiaa tulkittu.
Pienellä googlauksella, Helsinki-tallinna race kotisivuilta:
"Rataennätys nykyisellä suoralla radalla 41,6 mailia yksirunkoisilla veneillä on 60-jalkaisella VO 60 -veneellä FIN 1 Tokio II, joka vuonna 2015 purjehti radan ajassa 4 h 6 min 48 s. Kipparina veneessä oli Risto Saarni.
Aikaisemman suoran radan 41,8 mailia yksirunkoisten rataennätys on 100-jalkaisella supermaxilla
SWE 11000 Capgemini, joka vuonna 2000 purjehti radan ajassa 4 h 6 min 30 s kipparinaan
Bertil Södergren."- hoblaatihoblaa
Useassa kisassa line honours on luokkakohtainen, kovin vaikea vertailla eri reittiä purjehtineita tai eri aikaan lähteneitä, että kuka saapuu ekana maaliin.
Tässä menee nyt jodlarilla line honours ja alunperin puhuttu reittiennätys sekaisin.
Voit HTR:ssäkin olla haastetta voittaa line honorsissa 18.00 starttaavan Business-lysin veneitä, osallistumalla vaikka taikaa-ajo Lyssiin sisarveneellä ja starttaamalla 21.00 =). - käytännössä
hoblaatihoblaa kirjoitti:
Useassa kisassa line honours on luokkakohtainen, kovin vaikea vertailla eri reittiä purjehtineita tai eri aikaan lähteneitä, että kuka saapuu ekana maaliin.
Tässä menee nyt jodlarilla line honours ja alunperin puhuttu reittiennätys sekaisin.
Voit HTR:ssäkin olla haastetta voittaa line honorsissa 18.00 starttaavan Business-lysin veneitä, osallistumalla vaikka taikaa-ajo Lyssiin sisarveneellä ja starttaamalla 21.00 =).Ei ne käytännössä sekaisin menneet. HTR:ssä periaatteessa voisi business-lysissä olla joku erityisen nopea vene, jota ei tuntikaupalla takamatkalta lähtien saisi kiinni. HTR:ssä onkin suurempi huomio reittiennätyksessä kuin siinä taviksessa, joka ekana linjan ylittää.
Mutta luokkakohtaiset line-honoursit ovat aivan pikku-uutisia siihen varsinaiseen line-honoursiin verrattuna. Ihan jo senkin takia, että se koko kisan nopein on myös näyttävin. - dsgsggsgsgs
käytännössä kirjoitti:
Ei ne käytännössä sekaisin menneet. HTR:ssä periaatteessa voisi business-lysissä olla joku erityisen nopea vene, jota ei tuntikaupalla takamatkalta lähtien saisi kiinni. HTR:ssä onkin suurempi huomio reittiennätyksessä kuin siinä taviksessa, joka ekana linjan ylittää.
Mutta luokkakohtaiset line-honoursit ovat aivan pikku-uutisia siihen varsinaiseen line-honoursiin verrattuna. Ihan jo senkin takia, että se koko kisan nopein on myös näyttävin.Joo, eikä kyse ole periaatteesta, vaan esimerkiksi tämä VO 60 on just business-Lyssissä.
Ja sekä reittiennätykset, että Line honoursit on erikseen yksi- ja monirunkoisille. - vaikka.Comanche
dsgsggsgsgs kirjoitti:
Joo, eikä kyse ole periaatteesta, vaan esimerkiksi tämä VO 60 on just business-Lyssissä.
Ja sekä reittiennätykset, että Line honoursit on erikseen yksi- ja monirunkoisille.OIkeastaan ainoa kisa, jossa line-honoursit lasketaan, on Suursaari. Ja siinä honourseista kisaavat avoimen luokan osanottajat, jotka ovat joko yksirunkoisia tai useampirunkoisia. HTR:n line-honoursit ovat vähemmän kiinnostavia kahdesta syystä, maaliintulo tapahtuu epäkuvauksellisesti pimeässä ja lähtöajat porrastuvat melkein nopeimman purjehdusajan verran.
Ulkomailta voi referenssiksi ottaa minkä isomman kilpailun hyvänsä, kunhan ei ihna ratakisa. Ainoa näkyvä mielenkiinto on ensimmäinen linjan ylittänyt muodosta ja koosta riippumatta. Sitä vartenhan jotkut laittavat kymmeniä miljoonia peliin rakennuttaakseen sen nopeimman, jolla pääsee otsikoihin. - jepjepjep123
vaikka.Comanche kirjoitti:
OIkeastaan ainoa kisa, jossa line-honoursit lasketaan, on Suursaari. Ja siinä honourseista kisaavat avoimen luokan osanottajat, jotka ovat joko yksirunkoisia tai useampirunkoisia. HTR:n line-honoursit ovat vähemmän kiinnostavia kahdesta syystä, maaliintulo tapahtuu epäkuvauksellisesti pimeässä ja lähtöajat porrastuvat melkein nopeimman purjehdusajan verran.
Ulkomailta voi referenssiksi ottaa minkä isomman kilpailun hyvänsä, kunhan ei ihna ratakisa. Ainoa näkyvä mielenkiinto on ensimmäinen linjan ylittänyt muodosta ja koosta riippumatta. Sitä vartenhan jotkut laittavat kymmeniä miljoonia peliin rakennuttaakseen sen nopeimman, jolla pääsee otsikoihin.Voidaan ottaa, toki voit myös kertoa missä kisassa puhutaan vaan monirunkojen line honoursista ja Comanchet, ragamuffinit ja ramblerit eivät päädy otsikoihin osallistumalla samaan skabaan.
- wild-oats
jepjepjep123 kirjoitti:
Voidaan ottaa, toki voit myös kertoa missä kisassa puhutaan vaan monirunkojen line honoursista ja Comanchet, ragamuffinit ja ramblerit eivät päädy otsikoihin osallistumalla samaan skabaan.
Ei ole montaakaan kisaa, johon osallistuisi yksi- ja monirunkoisia sekaisin. Ja vaikka Route de Rhumissa tai ARC:ssa suurimmat otsikot saa ensimmäinen linjan ylittänyt. Kun line-honoursit merkitsevät, eivät Comanchet ja Ramblerit osallistu ollakseen kakkosia.
- kaavaa
>> GPH-luvuksi n. 460
Onko jotain kaavaa, jolla voisi muuttaa GPH:t LYS-luvuiksi (ja päinvastoin)?
Tarkkaan ei tietenkään päästä, kun lukujen muodostamiset ovat erilaiset, mutta edes jotakin "vähän-sinne-päin" -kaavaa?- gogotolo
Lys on jossain 1.80-1.83
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa
Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit3983746Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin
Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti5882824Olen ärtynyt koska
minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.9326944 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä472647Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille4972455Suomalaiset marjat loppuvat
Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten2041988- 471755
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1101609SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka2921589- 291584