Vanhat autonakut.
Autonakut on tarkoitettu hetkelliseen suureen sähkövirran tuottamiseen.
Aurinkosähköjärjestelmään ne siten soveltuu lähinnä vain hetkelliseksi puskuriksi.
(esim. jos vaikka järjestelmässä on kompressori joka hetkellisesti tarvitsee 1000-2000W)
Pitkässä hitaassa purkamisessa - latauksessa ne luultavasti tuhoutuvat nopeasti. (?)
Mutta kun niitä on muutama nurkissa...
Laitan ne lataukseen.
Kun ne on täynnä kokeilen yksitellen kuinka pitkään ne pystyvät tuottamaan esim 200W tehon.
Ne jotka toimivat edes vähän hyödyntänen loppuun.
Autonakkujen tapauksessa on huolehdittava syntyvän vetykaasun poistumisesta räjähdysvaaran eliminoimiseksi.
Käyttöesim:
-Ympäri vuoden lämmitystä vaativassa varastossa lataan yösähkön aikaan akut täyteen.
-kalleimman pörssisähkön aikaan puran akkuja esim. 120W 12V lämpöpuhaltimella.
-ensimmäisen vaiheen aurinkopaneelileikissä kytken myös <=500W aurinkopaneelit lataamaan akkuja.
Vanhat autonakut ... (ääneen mietintää)
14
80
Vastaukset
- eiääliö
Lyijyakujen lataus/purku hyötysuhde on 60-70% luokkaa. Melkein väittäisin, että niiden käyttäminen massavaraajina tulee kannattavammaksi kuin yösähköllä lataaminen ja päivällä käyttäminen lämmitykseen. Akkuja täytyy olla lisäksi aivan järjetön määrä, että huonokuntoisesta akusta saadaan se usean kilovatin teho, jota lämmitykseen tarvitaan päivän mittaan. Lisäksi akkujen tulisi olla lämpimässä tilassa, jotta niitä saadaan kunnolla ladattua ja purettua. Eri kuntoisia akkuja ei oikein kannattaisi liittää yhteen. hyötysuhde tippuu entisestään.
120W lämpöpuhaltimen käyttäminen on aivan marginaalista lämmityksessä. Teho on liian pieni. Lisäksi tuo akkujen latauksen/purun hyötysuhde tekee asiasta kannattamatonta eli lataaminen/purkaminen hukkaa 30-40% energiasta.
Aurinkopaneelien käyttäminen lämmitykseen on myös haasteellista. Kun paistaa, niin lämpöä yleensä tarvitaan vähän. Aurikopaneelit soveltuvat parhaiten lämpimän käyttöveden tuottamiseen kesäkuukausina. Myös lto, jääkaappi, pakastin ym. päivisin käytettävät laitteet toimivat niiden ja verkkosähkön kanssa saumattomasti. Paneelien määrä kannattaa mitoittaa siten, että päiväaikana tuotettu sähkö saadaan kokonaisuudessaan käytettyä päivän mittaan omassa taloudessa. Muuten hommassa ei ole kustannusten takia mitään mieltä.
Vanhasta autonakusta saat parhaan tuoton kun myyt sen romulyijynä ja ostat sillä verkkosähköä. Akkuromusta maksetaan noin 300e/tonni. Hinnalla saa enemmän ostosähköä kuin saisit akkuihin varattua "halpaa" energiaa.- raksaaja
"Lisäksi tuo akkujen latauksen/purun hyötysuhde tekee asiasta kannattamatonta eli lataaminen/purkaminen hukkaa 30-40% energiasta."
Energian säilyvyyden laki sanelee että energia ei katoa.
Eli meneekö energiasta osa johonkin muuhun kuin lämmöksi?
Tilaan johon akut tulisi kaipaa lämmitystä 365 pv vuodessa.
Romulyijyn rahan arvoapa en osannut edes ajatella, hyvä hoxio. Kiva jos vaikkapa euron akusta sais.
"Aurikopaneelit soveltuvat parhaiten lämpimän käyttöveden tuottamiseen kesäkuukausina."
Itsellä mielessä koettaa saada sähkön kulutusta myös siirrettyä pois pörssisähkön hintahuipun kohdalta. - eiääliö
Tärkeinpänä akun häviönä tulee pitää lataus/purkaus häviötä. Tällä tarkoitetaan sitä, kun akkua joudutaan lataamaan suuremmalla jännitteellä, kun sitä purettaessa saatava jännite. Purkausreaktiossa tapahtuu epätoivottua ns. polarisaatiota, eli negatiivisella levyllä muodostuu vetykuplia, jotka myös alkavat toimia elektrodeina ja täten alentavat kennon lepojännitettä. Tästä jänniteerosta ja polarisaatiohäviöistä johtuvat häviöt laskevat akun hyötysuhdetta.
Itse olen myös miettinyt kulutushuippujen tai jopa kulutuksen siirtämistä "ilmaisenergiaan". Jos asiaan perehtyy enemmän, niin huomaa melko pian sen olevan hyvin vaikeaa. Akut säätöelektroniikkoineen ovat liian kalliita, auringon takaisinmaksuaika on kymmeneiä vuosia ja tuuli täysin kannattamatonta, jos verkkosähköä on saatavilla. Kaikkein kannattavinta on pyrkiä alentamaan energiankulutusta kokonaisuudessaan, Jos pyrkii säilyttämään nykyisen kulutuksen tason sijoittamalla "ilmaisenergiaan" ja pirkii näin alentamaan kustannuksia, niin hommasta on hyvin vaikea saada mitenkään kannattavaa.
Harrastaa voi tietenkin vaikka mitä, sillä harrastukselle ei yleensä lasketa kustannuksia.
ps. käpyjen keräily naapurin metsästä ja takassa polttelu leikkaa hintahuippuja aika mukavasti.
- lämpöäsaa
Minulla on järjestelmässä uudet auton akut ,
jotka kytketty paneeleihin suoraan !
Ylimenevä virta ohjautuu toiseen ,vanhaan kerättyyn akustoon ,jossa on kiinni invertteri ( victron ), tämä menee päälle aina kun, jännite nousee victronissa jossa kytketty 230v lämmitys !
näin toimii meillä !
Ykskään muu invertteri ei kestä tätä systeemiä, testattu 5 muuta jotka heitetty roskiin savun jälkeen .- eiääliö
Jos lataat akkuja suoraan paneeleilta, niin miten olet estänyt ylilatauksen.? Muutoinkin suoraa lataaminen ilman nykyaikaista säädintä hukkaa tehoja. Yleensä aurinko/akkujärjestelissä kaikki teho pyritään saamaan talteen, että sähkö edes jotenkin riittäisi.
Miten ylimenevä virta ohjautuu toiseen akustoon?
Kuinka paljon sinulla on panelitehoa, jotta siitä olisi hyötyä lämmityksessä? Luulisi passiivisen aurinkoenergian lämmittävän useammassa tapauksessa enemmän kuin pienestä määrästä paneleita irtoaa tehoja. Suuresta järjestelmästähän tuossa ei voi olla kyse, sillä ne yleensä suunnitellaan ja optimoidaan edes jotenkin. - 2000a
Entä jos victron jostain syystä lakkaa siirtämästä virtaa,kuinka akkujen käy kun paneeleilta pukkaa vaan virtaa. Kiehuvat ja poks
- raksaaja
Yksi kuvotus sähkön hinnoista..
04:00 sähkö maksoi 1,7c/kwh siirrot sun muut.
Autonlämmityksen aikaan 07-08 taisi sähkö olla n. 5c/kwh siirrot sun muut.
Olisipa kiva väistää tuokin hintapiikki. (mutta ei siinä mene hukkaan kuin noin 6c per päivä)
Joop, ei kannata. - lämpöäsaa
3kw on paneeliteho, josta suoraan akkuihin ja 2kpl tristar 60A
hoitavat akuston ja pitävät täysinä ylimenevä virta otetaan toisesta akustosta invertterillä 5 lämpöpatteriin jotka ovat 200-300 ja 400w ja 230v,
näin talo pysyy pilviselläkin ilmalla lämpimänä !
lisäksi on 3,5kw tuulivoimala lataamassa akkuja !- eiääliö
Siis, et olekaan kytkenyt paneleita suoraan akkuihin vaan käytä lataussäätimiä välissä. Vähän eri asia kuin suorakytkentä.
Miten erottelet sen ylimenevän virran toiseen akustoon? Mikä sitä ohjaa ja mikä kertoo, että ylijäämää syntyy? Kuinka suuri akusto sinulla on?
Mihin vuodenaikaan lämmität taloa aurinkopaneeleilla? Talvikuukausina aurinko ei juuri lämmitä ja kesäkuukausina ei lämmitystä tarvita. Myöhään syksyllä ja aikaisin keväällä tuotto on niin vaatimatonta, ettei silloinkaan lämpöä saadakuin nimeksi vaikka tarvetta olisikin. Miksi käytät lämpöpattereita, vaikka ilmalämpöpumpulla saisit lämpöä paremmalla hyötysuhteella?
Tuulivoimalan varaan ei voi laskea mitään sillä tuuli on niin satunnaista ja varsinkin sisämaassa vaatimatonta, ettei mylly tuota juuri mitään.
Onko sinulla verkkosähköä? Jos on niin paneelitehosi on turhan suuri ja taloudellisesti kannattamaton. Jos sinulla ei ole verkkosähköä, niin talvella on sisällä tosi kylmä, sillä sähkö loppuu samantien.
Mahdatko olla sukua Antero Rantaselle?
- lämpöäsaa
Kyllä johdot menevät suoraan akkuun !
Katso kuinka säädin toimii ?
http://www.morningstarcorp.com/products/tristar/
Valvoo vain akun jännitettä ei muuta ! SIIS SIIRTÄÄ VIRTAA TOISEEN AKUSTOON 2X60AH JOSTA VICTRON INVERTTERI ANTAA SÄHKÖÄ LÄMPÖPATTERILLE !
AKUSTO ON 24V 200AH ON VALOILLE JA MUULLE SÄHKÖLLE ESIM LÄPPÄRI
JA TOINEN 2X60AH JA AUTON AKKUJA !
ILMALÄMPÖPUMPPU VIE ENEMMÄN SÄHKÖÄ KUN OMAT PATTERIT TALVELLA EI KAIKKI PÄÄLLÄ !
VERKKOSÄHKÖÄ EN OTTANUT ! PÄÄ KÄYTTÖNÄ KÄYTÄN DIESEL AGREA!
LOPUT LÄMMÖT OTAN TAKALLA TALOONI ! 60 NELIÖÖ.
ANTERON KYLLÄ TIEDÄN, MUTTA EN OLE SUKUA !
ESIM 32 LEDTV , EI VIE 15W VIRTAA VAIN !
KAHVIT KEITÄN VAIN 9-15 AIKANA ILMAISELLA ENERKIALLA- eiääliö
En tiedä itkeäkkö vai nauraa. Olet vielä suurempi ääliö kuin minä. Selostuksestasi ei erkkikään ota selvää.
Sinulla on 3kW aurinkopanelit suoraan 200Ah akustoon kytkettynä. Sitten olet kytkenyt lataussäätimen tähän akustoon ja lataat sen kautta 2x60Ah akkuja, joihin on kytketty invertteri, jolla käytät lämmityspattereita.
Tuossa ei ole mitään mieltä. Käyttöakustoa on alle 500W teholle. Sillä kyllä polttelee ledilamppuja ja katselee telkkaria, mutta kafeeta et talvella keittele joka päivä. Tietenkin jos pöristelet sitä generaattoriasi sinä aikana, mutta se ei ole ilmaista energiaa kuten mainostat.
Jos todellakin lämmittelet pattereita 2x60Ah akustolla, niin tapauksessasi sinulla on tuhannen wattia lämpötehoa käytössä tunnin ajan ja 60m2 talo tarvitsee kaksin kolminkertaisesti verran sitä pikku pakkasessa. Eli käytännössä luulet lämmittäväsi "ilmaisella" energialla, mutta tosiasiassa lämpö tulee takasta.
En jaks aymmästää miksi joku jaksaa kirjoittaa tuollaista pas'aa. Olisi mukavampi ihan oikeasti keskustella aurinkoenergian järkevästä käytöstä ja kustannustehokkaista järjestelmistä. - 2000a
eiääliö kirjoitti:
En tiedä itkeäkkö vai nauraa. Olet vielä suurempi ääliö kuin minä. Selostuksestasi ei erkkikään ota selvää.
Sinulla on 3kW aurinkopanelit suoraan 200Ah akustoon kytkettynä. Sitten olet kytkenyt lataussäätimen tähän akustoon ja lataat sen kautta 2x60Ah akkuja, joihin on kytketty invertteri, jolla käytät lämmityspattereita.
Tuossa ei ole mitään mieltä. Käyttöakustoa on alle 500W teholle. Sillä kyllä polttelee ledilamppuja ja katselee telkkaria, mutta kafeeta et talvella keittele joka päivä. Tietenkin jos pöristelet sitä generaattoriasi sinä aikana, mutta se ei ole ilmaista energiaa kuten mainostat.
Jos todellakin lämmittelet pattereita 2x60Ah akustolla, niin tapauksessasi sinulla on tuhannen wattia lämpötehoa käytössä tunnin ajan ja 60m2 talo tarvitsee kaksin kolminkertaisesti verran sitä pikku pakkasessa. Eli käytännössä luulet lämmittäväsi "ilmaisella" energialla, mutta tosiasiassa lämpö tulee takasta.
En jaks aymmästää miksi joku jaksaa kirjoittaa tuollaista pas'aa. Olisi mukavampi ihan oikeasti keskustella aurinkoenergian järkevästä käytöstä ja kustannustehokkaista järjestelmistä.Jospa hän ajattelee että uudet akut kestää kauan kun ne on aina täynnä ja vanhat ilmaiset saakin kulua. Enpä ota selvää
- olijoskus
kirjassa tms. purkaa nopeasti se oli hyvin pieni määrä kun sai oliko jotain 10%
vertaa starttaat autoa akku menee nopeasti vaikka luulisi voivan käyttää tunnin ainakin - lämpöäsaa
Tyhmä se on, joka akustoon rahaa tuhlaa !
Eli idea on, että kaikki tuotto käytetään heti mitä tulee !
Tässä tapauksessa käytetään lämmöksi kaikki heti !
LÄMMMINVESIVARAAJAA EI OLE , ETTÄ TIEDOKSI !
EIKÄ VALTAKUNNANVERKKOA !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2342454Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691776Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881620- 561549
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147146790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1411249Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2451173- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56929Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62847